Az első telefonkönyvekben egy darab telefonszám sem volt
Az okostelefonok sok helyen kiszorították a a vezetékes telefonokat, és a vaskos telefonkönyvek helyett is a neten és a közösségi oldalakon vadászunk telefonszámokat és egyéb elérhetőségeket. Ennek ellenére azt azért valószínűleg te is tudod, hogyan néz ki egy telefonkönykönyv.
És azt is, hogy a telefonkönyvben nevek szerint lehetett keresni, és az előfizetők neve mellett szerepelt a telefonszámuk. Nem volt olyan régen, amikor még nap mint nap használtuk a telefonkönyveket.

Nos, az első telefonkönyvek egyáltalán nem így festettek. Nagyon nem. Szó szerinti értelembe véve nem is tekinthető könyveknek.
Ráadásul egyikben sem szerepelt egyetlen telefonszám sem.
Miért? A telefonálás korabeli technológiai adottságai miatt.

A 19. század végén, amikor megjelentek a telefonok, és kezdett elterjedni a telefonálás, a telefonközpontokban manuális úton kapcsolták a kívánt felet a hívónak a telefonoskisasszonyok. Amikor valaki otthon vagy az üzletben felvette a telefont, a központból bejelentkező személynek mondta el, kivel akar beszélni, és ez a személy kapcsolta a kívánt állomást.
Mint azt a Mindennapok története blog közzétette, annak idején a Vasárnapi Újságban így oktatták az embereket arra, hogyan zajlik a telefonálás menete: "A központi telefoniroda azon egyének lakásával van összekötve, akik magokat előjegyeztették. Mindenki lakásában van egy telefon és egy villamos csengő. Ha valakivel beszélni akar, megnyomja csengőjét, s az a központi irodában jelt ád. »Mit kíván?« kérdi tőle azonnal telefon útján a hivatalnok. »Beszélni óhajtok Kovács Jánossal, aki Piros-Rózsa-utca 25-ik szám alatt lakik.« Az iroda hivatalnoka erre a beszélni kívánó fél telefonjának drótját összeköti Kovács János telefonjának drótjával. Az előbbi ismét csengő jelt ad, de az többé már nem a központi irodában hallható, hanem a Kovács János házában, ki visszacsenget annak jeléül, hogy figyel, s a mondandókat hallani fogja."
Nos, ennek megfelelően az első telefonkönyvekben csak az előfizetők neve és címe szerepelt.

A világ első telefonkönyve 1878-ban New Havenben, Connecticut államban jelent meg. Egyoldalas papírlap volt ötven előfizető adataival. Londonban 1880-ban jelent meg egy 248 magán- és céges előfizető címét tartalmazó útmutató,
Magyarországon pedig, miután 1881. május elsején elindult a telefonos szolgáltatás, 1882-ben adtak ki először nyomtatott "telefonkönyvet" 238 névvel,
az első jegyzék 1881-ben ugyanis csupán egy kézzel írott lap volt.
Mint az az első magyar telefonkönyvből - vagy inkább előfizetői névjegyzékből - kiderül, jobbára kereskedelmi, szállítmányozási, ipari, mezőgazdasági vállalkozások szerepelnek a listán, bár láthatsz szállodát, pénzintézetet, hírlapot is, és természetesen a vasúttársaság is ott van. Egyetlen magánszemélyt találtok rajta, Puskás Ferencet, Puskás Tivadar testvérét. Erre a linkre kattintva láthatod, és a képbe bele is nagyíthatsz.


Az előfizetők száma évről évre növekedett, a lista bővült. Ez azzal járt, hogy egyre nagyobb teher nehezedett a központban dolgozó telefonos kisasszonyokra. Ugyanis - mint arról az Origo annak idején beszámolt - "a kisasszonyok kötelmei közé tartozott az összes előfizető név és foglalkozás szerinti ismerete is, mivel a telefonálók nem szám, hanem az ügyfelek neve vagy szakmája szerint kérték kapcsolni a hívott felet."
A telefonszámok bevezetése nem ment egyszerűen, annak ellenére, hogy az előfizetők száma a századfordulóra több ezerre növekedett. Most képzeld el, mekkora adatbázist kellett fejben tartania egy telefonos kisasszonynak. Csakhogy maguk az előfizetők tiltakoztak a telefonszámok bevezetése ellen.
A telefonszámok használatát végül 1901-ben vezették be Magyarországon.
Később pedig - egy dühös temetkezési vállakozónak köszönhetően - már nem volt szükség hagyományos, manuális telefonközpontra sem.