Amikor Buda meglátta a fényt a Váralagút végén
Az ötlet
Már 1837-ben felmerült az ötlete egy olyan alagútnak, mely Buda akkor még elszigetelt részeit, elsősorban a Vízivárost bekapcsolhatta volna a vérkeringésbe, ám szükséges volt még röpke 20 esztendő, hogy a Váralagutat végre birtokba vehesse a közösség. Márpedig erre az átvágásra komoly szükség mutatkozott – különösen a Lánchíd helyének kijelölése után, hiszen a Pestről érkezőket a várhegy áthatolhatatlan tömege fogadta a parton, és több, mint 1 kilométeres kerülővel tudtak csak a Tabánhoz, Krisztina- vagy Vízivároshoz eljutni.
Márpedig egy ilyen kitérő abban az időszakban minimum fél órát tett ki, ideális körülmények között. Ráadásul magas vízállás esetén az átjutás már csak a várhegyen keresztül volt lehetséges, ami az áruk szállításánál már komoly gondot okozott.

Budapest I. a Clark Ádám tér és a Lánchíd az Alagútból nézve. 1931. Fotó: Fortepan/Jezsuita Levéltár
Bár Novák Dániel mérnök már 1837-ben felvetette egy alagút ötletét, ám ekkor még süket fülekre talált a javaslata, igaz először egy olyan építményben gondolkodott, mely nem csak a hegy, hanem a Duna alatt is áthaladt volna, a Lánchíd vonalában.
Bár a technológia ehhez akkoriban már adott volt, a kormányzat mégis úgy gondolta, hogy egy ilyen terv kivitelezhetetlen.
Novák később előállt egy olyan elképzeléssel is, mely szinte teljes egészében megegyezett a mai alagút nyomvonalával, ám 1842-ig senki sem vette igazán komolyan a hegy átfúrásának ötletét. Ekkor azonban nem kisebb személyiség, mint Gróf Széchenyi István vetette fel ismét a feledésbe merült tervet, és az ő szavának már lett is foganatja. Megindult a tervezés és az építés jóváhagyásának folyamata is, melyek 1845-re zárultak le, ám az építkezés megindulása a Szabadságharca kitörése miatt elmaradt. Így az 1849-ben felavatott Lánchídról érkezve még jó ideig csak a hegy megkerülésével lehetett folytatni az utat Budán.
Engedély feltételekkel
Persze fontos megjegyezni, hogy az osztrákok a Szabadságharc utáni években valószínűleg hideglelést kaptak egy olyan alagút ötletétől, mely a város legjobban védhető része, a Várhegy alatt húzódott volna, így sokáig nem is engedélyezték az építést. Végül 1852-ben Ürményi József és az általa létrehozott társulat tudta kijárni az udvarnál, hogy az addig csak papíron létező alagutat átültethessék a valóságba, ám
Ferenc József ekkor is plusz óvintézkedések (például rácsozattal zárható bejáratok, stb.) engedélyezte a kivitelezést (ennek beépítése később elmaradt).

1934. Fotó: Fortepan/Friss Ildikó
A jó szándék bizonyításaként a császári udvar az építők számára 800 mázsa lőport adományozott a robbantások kivitelezéséhez, ám ennek fejében szabad vonulást kért a hadsereg számára. Az építkezés végül 1853 februárjában indulhatott meg.