MÚLT
A Rovatból

10 meglepő világrekord, amit katonák állítottak fel

Nem csak a világűrbe lépő első ember volt katona, sok más rekord is az övék - a katonai világrekordok közt egy magyar is van.

Link másolása

A Honvédelem.hu szubjektív tízes listájába ezúttal olyan világrekordokat gyűjtöttek össze, amelyeket katonák vagy harcjárművek állítottak fel.

1. Chuck Yager és a hangsebesség

1yager

Chuck Yager az Egyesült Államok légierejének pilótája volt, neve mára eggyé vált a hangsebesség áttörésével. Az Edwards légitámaszponton (akkori nevén Muroc Army Air Field) szolgáló berepülőpilótát a Bell Aircraft kérte fel a rakétameghajtású Bell X–1 vezetésére, mivel a cég saját berepülő pilótája, Chalmers Goodlin százötvenezer dollárt kért volna a hangsebesség átlépéséhez. Yeager 1947. október 14-én, 13 700 m (45 000 láb) magasan lépte át először a hangsebességet, az 1 Machot.

Természetesen azóta ennek a többszörösét is átlépték már, ám a maga korában ez hatalmas teljesítménynek számított. Yeager ezután több magassági és sebességi rekordot is megdöntött. Amerikai pilótaként az elsők között volt, aki MiG–15-tel repülhetett, miután a géppel együtt észak-koreai pilótája Dél-Koreába disszidált. 1953 második felében Yeager az USAF által indított X–1A programban is részt vett, amelynek célja egy 2 Mach sebességet elérő repülőgép kifejlesztése volt.

2. Még mindig az An−225 a legnagyobb

2anrepgep

Az An−225-öt az Antonov tervezőirodában kezdték el fejleszteni 1985-ben azzal a céllal, hogy képes legyen szállítani a Buran űrrepülőt. A gép olyan nagyra sikerült, hogy a mai napig ez számít a világ legnagyobb aktív repülőgépének. A repülő teljes hossza nyolcvannégy, szárnyfesztávolsága pedig 88,4 méter, amellyel abszolút rekorder az aktív típusok között. A korábbi konstrukciók közül is csupán a Hughes H4-es szárnyalja túl a maga 97,5 méteres szárnyfesztávolságával, de ez a gép nem került soha forgalomba. Az An−225 kétszáz tonna hasznos terhet 4500 kilométerre tud szállítani, maximális hasznos terhelése pedig 250 tonna.

3. A világ legnagyobb helikoptere

3helikopter

A világ legnagyobb helikoptere is az egykori Szovjetunióban került ki a gyárból, ez volt a Mi–12, más típusjellel V–12, amely a NATO berkeiben a Homer kódnevet kapta. A gigantikus helikopter fejlesztésének fő célja egy olyan forgószárnyas létrehozása volt, amely képes nagy méretű és tömegű katonai eszközök szállítására. Tervezését 1963-ban kezdték a Mihail Mil vezette tervezőirodában. Ez volt az utolsó helikopter, melynek tervezésében még az idős Mil is részt tudott venni. A prototípus építése 1965-ben indult, és 1968. július 10-én emelkedett először a levegőbe. 1969 februárjában 31 030 kilogrammos tömeget emeltek vele 2951 méter magasságra. Majd ugyanezen év augusztusában már 44 205 kilós súllyal is megpróbálkoztak, amit több mint két kilométeres magasságba emelt fel a hatalmas helikopter. Ez utóbbi teljesítmény mind a mai napig világrekordnak számít.

4. A világ legnagyobb munkaadója

4munkaado

Az amerikai hadsereg számít a világ legnagyobb munkaadójának az alkalmazottak száma alapján a brit BBC televízió adatai szerint. Az amerikai hadsereg fizetési listáján, a tartalékosokat is beleszámítva összesen 3,2 millió személy található, ami világrekordnak számít. Érdekesség, hogy a kategória második helyezettje szintén egy hadsereg – a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg a maga 2,3 millió alkalmazottjával. Civil cég csak utánuk következik a ranglistán, méghozzá az egész Egyesült Államokat átfogó Walmart, 2,1 millió szerződéses alkalmazottal.

5. Mesterlövész-világrekord Afganisztánban

5afganisztan

A Kaliberinfo.hu hírei szerint a legfrissebb mesterlövészrekordot két ausztrál mesterlövész egyszerre állította fel, akik nagyjából egyidejű tüzeléssel 3079 yardról, azaz 2815 méterről küzdöttek le egy tálib parancsnokot. Az ausztrálok a lövéshez két Barrett M82A1. 50 BMG kaliberű öntöltő rombolópuskát használtak, amelyeket nem kifejezetten precíziós célokra szoktak használni. Az is figyelemre méltó, hogy a lövedékek közel hat másodpercig voltak a levegőben, így a célpontok nem is hallhatták a lövések dörejét.

6. Többszörös rekorder lett a világ első női berepülőpilótája

6noipilota

A francia Jacqueline Auriol több szempontból is rekorder. Ő volt a világ első női katonai berepülőpilótája, és munkája során több sebességi repülési világrekordot is jegyzett. Ő volt az első nő, aki egy Mistral vadászgéppel száz kilométeres távon 818,181 kilométer/óra sebességet teljesített. Ezzel történelmi, új világrekordot állított fel, az előző csúcseredmény 755,668 kilométer/óra sebesség volt. Egyben ő lett az első nő, aki 800 kilométer/óra sebességnél gyorsabban repült. 1953-ban az amerikai Jacqueline Cochran egy időre átírta ugyan a sebességi rekordját, de Auriol 1962-ben egy Mirage III vadászgéppel 1849 kilométer/óra sebességgel megint átvette az amerikai pilótanő sebességi rekordját. Az immár többszörös rekorder pilótanő élete során több mint száz különböző típusú repülőgépen és helikopteren repült, és részt vett a legendás szuperszonikus Concorde tesztelésében is.

7. Az első ember a világűrben

7gagarin

Jurij Alekszejevics Gagarin, az első ember a világűrben a Vosztok–1 űrhajóval indult 1961. április 12-én, Bajkonurból. A pilótát, aki addig egy légibázison teljesített szolgálatot, 1960-ban kiválasztották, így bekerült a szovjet űrprogramba. Társaival együtt igen kemény kiképzésen ment keresztül. Gagarint kitűnő teljesítménye és kis termete alapján választották ki az űrutazásra. Maga a híres repülés száznyolc percig tartott, eközben egyszer megkerülte a Földet. Űrbéli tartózkodása alatt hadnagyból őrnaggyá léptették elő.

8. Baumgartner zuhant a leggyorsabban

8baumgartner

Felix Baumgartner, az osztrák hadsereg korábbi helikopterpilótája 2012-ben mintegy 39 000 méteres magasságból hajtott végre bázisugrást. Ezzel több csúcsot is megdöntött, mivel ő szállt a legmagasabbra légballonnal, illetve ő ugrott ki a legmagasabbról. A harmadik rekord pár perc múlva abszolválódott, amikor a zuhanási sebessége elérte, majd túl is szárnyalta a hangsebességet, az új rekord 1342,8 km/h lett. Bár a magassági rekordot azóta megdöntötte Alan Eustace, a Google-konszern egyik vezetője, a sebességi rekordot azóta is az osztrák férfi tartja. (Az Eustace által elért legnagyobb sebesség óránként 1320 kilométer volt.)

9. Vicces rekord az indiai hadseregben

9indiai

Nemcsak komoly területeken döntenek világrekordokat a katonák, ezt bizonyítja az indiai hadsereg ötvennégy katonája, akik motorra szálltak – együtt, és egy darab motorra. Ráadásul világrekord is született, amikor az ázsiai ország hadseregének ötvennégy tagja utazott egyszerre egyetlen motoron, mégpedig egy ötszáz köbcentiméteres Royal Enfield Bulleten. Ebben a „műfajban” korábban is az indiai katonák tartották a csúcsot, akkor negyvennyolcan fértek fel a motorra, ám ez az eredmény is elég volt ahhoz, hogy átvegyék a vezetést a brazil hadseregtől, hiszen a dél-amerikaiak „mindössze” negyvenheten tudtak összezsúfolódni egy motorkerékpáron.

10. Világrekord légifotó a Pákozdi Katonai Emlékparkról

10pakozd

A válogatás végén következzen egy magyar rekord: két éve a Honvédség és Társadalom Baráti Kör székesfehérvári szervezete megbízásából az Interspect kutatócsoport elkészítette a világ legnagyobb részletességű légi térképét a katonai emlékparkról. A magyar világrekord negyvenszeresen előzi meg a kémműholdak felvételeit és háromszázszorosan szárnyalja túl a legjobb földmegfigyelő szatellitek felbontását. Ez a legrészletesebb légi térkép, ami valaha repülőgépről készült. (A rekordról annak idején mi is beszámoltunk.)

Ha érdekes volt a lista, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


MÚLT
A Rovatból
Így nézne ki Petőfi Sándor ma a mesterséges intelligencia szerint
Az 1848-as forradalom hős költőjéről csak egy hitelesnek mondott kép maradt fenn, annak alapján készültek el a mai, modern Petőfi-portrék.

Link másolása

Milyen lenne Petőfi Sándor, ha ma sétálna Budapesten? Az Énbudapestem a mesterséges intelligencia segítségével rekonstruálta az 1848-as forradalom hősének portréját.

A képek alapja az egyetlen hitelesnek tartott dagerrotípia volt.

A lap még hozzáteszi, hogy Sass Imre orvos 1879-ben azt írta a költőről: "alig is fogunk hozzá teljesen hasonló arczképet leírni, mert — akik mint jól ismertük őt — kedélyének végtelenszerű csapongásai szerint a naponkénti találkozás, összejövetel s kedélyes mulatságaink közben is akárhányszor más alakba szedődtek vonásai".

Egressy Gábor(?): Petőfi Sándor portréja (dagerrotípia, 1844 vagy 1845) Escher Károly fotográfus kémiai úton regenerált és az eredeti dagerrotípiához képest oldalfordított (vélhetően a valós helyzetbe került) reprodukciója - Forrás: Wikipédia
Képek: Midjourney/Énbudapestem


Link másolása
KÖVESS MINKET:

MÚLT
A Rovatból
Csak egy pillanatra engedte el kétéves kisfia kezét a bevásárlóközpontban, soha többé nem látta élve
Bár az eset 31 éve történt, máig az egyik legnagyobb közfelháborodást kiváltó ügy marad Nagy-Britanniában. Az elkövető két tízéves fiú volt, akik brutális kegyetlenséggel gyilkoltak – máig nem tudni, miért.

Link másolása

1993. február 12-én a kétéves James Bulger eltűnt édesanyja mellől egy népes bevásárlóközpontban, a nagy-britanniai Bootle-ban. Pár nappal később vonatsíneken bukkantak kettévágott holttestére, de az világos volt, hogy a halálát nem gázolás okozta.

Pokolban köttetett barátság

Robert Thompson és Jon Venerables 1993-ban mindössze tíz évesek voltak. Ugyanabba a liverpooli iskolába jártak, és hasonlítottak abban, hogy nem volt példamutató a magatartásuk, de kisebb bolti lopásoknál nem merészkedtek messzebb. Csak a balhé kedvéért loptak, mert az elemelt tárgyakat gyakran még az üzletben behajították a liftaknába.

Egyiküknek sem volt otthon szerető családja: Thompsont és hat testvérét az anyjuk egyedül nevelte, aki depressziós volt, és gyakran nyúlt az üveg után. Venables-t is elhagyta az apja, az anyja pedig durván bánt a fiával, és számtalan férfi fordult meg náluk.

Thompson és Venables a gyilkosság napján – mint annyiszor máskor – az iskolakerülés mellett döntött. Szokás szerint a bootle-i bevásárlóközpontban ütötték el az időt, ám ezúttal valami újat terveztek.

Mint utólag kiderült, nem a későbbi áldozatuk volt az első, akit aznap megpróbáltak elcsábítani és magukkal vinni. Egy anyuka felfigyelt rá, hogy két fiú megpróbálja felhívni magára a gyerekei figyelmét. Pár pillanattal később hároméves kislányának és kétéves kisfiának nyoma veszett. Az anyuka gyorsan megtalálta az egyiket, aki azt mondta, hogy az öccse kiment egy fiúval. Az anya kiszaladt, és meg is találta őt Thompson és Venables társaságában, akik gyorsan eltűntek a színről.

Aztán addig lődörögtek tovább, amíg meg nem látták James Bulgert. Bár az anyukája fogta a kezét, csak egy pillanatra, amíg fizetett, elengedte. Mire ismét lenézett, a fiának már hűlt helye volt. Később azt mondta:

„Nem kellett volna elengednem a kezét. Ez volt a legnagyobb hiba, amit valaha elkövettem.”

A biztonsági kamerák rögzítették, amint a három gyerek 3 óra 42 perckor elhagyja a bevásárlóközpontot. Akkorra már az édesanya értesítette a biztonsági szolgálatot, és számtalanszor bemondták a hangosbemondón, hogy eltűnt egy gyerek. 4 óra 15-re világossá vált, hogy értesíteni kell a rendőrséget.

Festéket öntöttek a szemébe

Eközben Thompson és Venables messzire vitték prédájukat, egy másik város felé. Akik látták őket az utcán, azt hitték róluk, hogy testvérek, de volt, akinek feltűnt a két idősebb agresszív viselkedése.

Utólag jelentkeztek a hatóságoknál szemtanúk, akik szerint Thompson és Venables durván bántak a gyerekkel, rángatták és ütötték. Néhányan meg is állították és kérdőre vonták őket, de aztán abban a hiszemben engedték őket tovább, hogy a kicsit hazaviszik, de volt, akinek azt mondták, hogy a rendőrségre. A járókelők közül később sokan mélységesen bánták, hogy nem avatkoztak közbe.

Thompson és Venables Waltonba, egy vasúti sín közelébe terelte az áldozatát.

Kék festéket öntöttek a szemébe, hogy megvakítsák. Téglákkal és kövekkel ütötték, rugdosták, a szájába elemeket tömtek. Végül egy tízkilós vasrúddal fejbe vágták.

Csak ettől az ütéstől tíz helyen repedt meg a koponyája. James Bulger összességében 42 súlyos sérülést szenvedett. Utolsó szavaival az anyukáját hívta.

A gyilkosság után a kisfiú testét a vonatsínre fektették, mert azt hitték, hogy ezzel balesetnek álcázzák. Egy vonat valóban kettévágta az apró holttestet, de világos volt, hogy nem ez okozta a halálát. Két nap múltán talált rá egy csapat környéken játszó tinédzser.

Névtelen telefonáló és utóélet

A biztonsági kamera felvétele alapján a rendőrök eleinte 13-14 éves elkövetőket kerestek, de elkezdtek utánajárni annak is, hogy aznap ki hiányzott a közeli iskolákból. Végül egy névtelen bejelentőnek köszönhetően bukkantak nyomra. A telefonáló megnevezte Thompsont és Venables-t, akinek ugyanaz a kék festék maradt a kabátján, amit Bulger kínzásához használtak. A nyomozók nemcsak a lopott kék festéket találták meg, hanem Thompson cipőjén vérnyomokra is felfigyeltek.

A két fiút február 18-án vették őrizetbe. Thompson eleinte mindent tagadott, de Venables rövid idő elteltével vallomást tett. „Én öltem meg. Megmondanák az anyukájának, hogy sajnálom?” – kérdezte. A kihallgatást végző nyomozó, Phil Roberts utólag azt mondta: „azon a napon magával az ördöggel néztem szembe, a barátságuk a pokolban köttetett”.

A szakértők a tárgyaláson úgy nyilatkoztak, hogy mindkét gyerek különbséget tudott tenni jó és rossz között, és egyikük sem szociopata. A pszichiáterek azonban a motivációjukat nem tudták megnevezni, és

a mai napig nem derült ki, mi vitte rá a fiúkat arra, hogy gyilkoljanak.

Thompson és Venables lett a legfiatalabb gyilkosságért elítélt elkövető a modern brit történelemben. Javítóintézetbe kerültek, az elzárást 18 éves korukban lehetett felülvizsgálni.

2001-ben ki is szabadultak, és az országos felháborodás miatt, amely az ügyüket övezte, új személyazonossággal kezdhettek új életet. Bár mindig is Thompsont sejtették a gyilkosság értelmi szerzőjének, neki többé nem volt dolga a törvénnyel. Venables azonban ma is rács mögött ül. Többször is pedofil képek és gyermekbántalmazásról készült felvételek birtoklásáért ítélték el. Utoljára tavaly decemberben vizsgálták felül kegyelmi kérvényét, és elutasították azt.

(Forrás: ATII, Guardian)

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

MÚLT
A Rovatból
Ferdinand Porsche egy magyartól lopta a bogárhátú terveit
Barényi Bélának, a magyar-osztrák mérnöknek bő 2500 találmánya volt, többek között az autós fejtámla és a biztonsági kormánykerék, illetve ő vezette be az első töréstesztet a Mercedesnél.

Link másolása

Uraim, Önök mindent rosszul csinálnak!” – ezzel a mondattal kezdte állásinterjúját a Mercedes-Benznél a magyar származású Barényi Béla, de utána olyan jól érvelt, hogy mégis felvették. Ez az autógyártó cég talán legjobb döntésének bizonyult később, de hogy jutott el egyáltalán a Mercedesig? Az osztrák Hirtenbergben született 1907-ben, és a közeli Bécsi Műszaki Főiskolán végzett gépészmérnökként dicsérettel, és már a tanulmányai alatt elkezdett dolgozni vízióján, a Volkswagenen, azaz az olcsó „népautón”. Diplomája után publikálta a központi csöves alvázú, az utasok biztonsága érdekében az első tengely mögé helyezett kormányművű autót, de mivel nem kavart nagy port a szakmában, nem is szabadalmaztatta az ötletét.

Több autógyárnak is dolgozott, Ferdinand Porsche azonban nem vette fel. Az ötletét azonban elvette, ugyanis mint kiderült, nem csupán lemásolták a Porsche-gyárban az öt évvel korábban publikált találmányát, hanem el is kezdték nagy sikerrel a Bogár sorozatgyártását, csakhogy kihagyták belőle többek közt a kéttengelyes pedálokat, amelyeket direkt azért tervezett úgy, hogy védjék az utasok lábait. Sokkal később állt csak neki pereskedni, miután két könyvben is hazudtak vele kapcsolatban, de szerencsére a pert végül meg is nyerte, és a Volkswagen fizetett – jelképesen egy márkát, amennyit az ötletgazda kért.

A 30’-as évek végén Barényi egy olyan „cellajárművet” tervezett, amelynél az utastér erősebb anyagból készül, mint az autó többi része, ezzel feltalálta a gyűrődési zónát. Ennek ellenére először nem vette fel a Mercedes-Benz, de amikor egy volt kollégája ajánlólevelével érkezett, mégis meghallgatták. Ekkor bár két percet kapott a vezérigazgatótól, huszonkét percen keresztül kritizálta a jelenlegi rendszert, méghozzá olyan alapossággal, hogy adtak neki egy esélyt – valamint saját műhelyt, szabad kezet, és forrást is a kísérleteihez. Bele is vetette magát a tervekbe, és a második világháború után olyan fontos ötleteket valósított meg a gyakorlatban, mint a frontális és oldalirányú ütközésnél is összecsukódó kormányoszlop, vagy a nyugalmi állapotban rejtett, biztonságosabb és kedvezőbb légellenállású ablaktörlő.

Az első legyártott biztonsági megoldása az oldalütközések ellen is védő alváz volt az 1953-es Ponton Mercedesben (W120), az első olyan autó pedig, amit biztonságos jelzővel illettek, az 1959-ben debütáló W110 lett, amely az S osztály elődjének számít. Ennek az volt a lényege, hogy ütközés esetén a jármű első és hátsó részénél a kocsi deformálódása irányított, és a karosszéria elvezeti az ütközési energiát, miközben az utasok egy stabil és biztonságos utascellában érezhették magukat. Sőt, ebben volt először biztonsági kormánykerék is, amely később minden Mercedesben megjelent.

Ekkoriban szinte kaszkadőri munkának is számított a töréstesztelés, mivel nem voltak tesztbábuk: a mérnökök védőruhában próbálgatták a különféle szituációkat. A gőzrakétákkal kilőtt autókat hol egymásnak, hol a falnak, hol a levegőbe navigálták, vagy éppen több tonnát tettek az autó tetejére, hogy mit bír el. Úgyhogy lényegében a Mercedes Bélának köszönheti, hogy a márkát a biztonsággal azonosították.

Barényi Béla élete végéig nekik dolgozott: hosszú évtizedekig volt főosztályvezető, de nyugdíjba vonulása után is tanácsadóként alkalmazták. Ezalatt bő 2500 szabadalmat tulajdonítottak neki, például a puha műszerfalat süllyesztett és rugalmas gombokkal, a könnyen letörő visszapillantókat, a fejtámlákat, a gyalogosok védelme érdekében elhajló Mercedes-csillagot, a megerősített üléseket, és az erős, kiesést megakadályozó biztonsági zárat az ajtókon. A W 113-as SL-ek kupéváltozatainak pagoda alakú teteje is a nevéhez köthető, amelyről a sorozat a becenevét kapta.

A passzív biztonság atyja 90 évet élt, és még életében bekerült az autózás meghatározó ikonjait felsorakoztató, genfi European Automotive Hall of Fame tagjai közé. Megkapta a szakmájában legtekintélyesebb elismerést, a Rudolf Diesel aranyérmet, valamint az aacheni Nemzetközi Károly-díjat, és több országban utcát is elneveztek róla – jó kérdés, hogy Magyarországon miért nem övezi általános ismertség. Utolsó interjújában arra a kérdésre, hogy hogyan volt képes ennyi minden feltalálni, Barényi így reagált: „Egész életemben csak racionálisan próbáltam gondolkozni!

Források: 1,2,3

Link másolása
KÖVESS MINKET:


MÚLT
A Rovatból
Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap?
A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. A többi érdekes részlet is kiderül a videóból.

Link másolása

Még egy ebédszünet is belefért a forradalomba 1848 március 15-én - hogyan is zajlott a valóságban ez a nap? A Szeretlek Magyarország Tik-Tok videójában ennek járt utána.

Az 1848-as forradalom a legbékésebb forradalom volt Európában, hiszen nem folyt vér. A magyarok leginkább egy kicsit szabadabb életet szerettek volna, nem a függetlenségre törekedtek. Az elején még a jelszavuk is ezt tükrözte. Hogy mi volt ez? Kiderül a videóból.

Ahogy az is, hogy Petőfi Sándor a leírt versét otthon felejtette, ezért soronként kellett lediktálnia. A hosszas folyamat miatt az utcán várakozó több ezer embert emiatt Jókai hazaküldte ebédszünetre.

A hős forradalmárok a Nemzeti Múzeumnál sem tudtak egyből a lépcsőkre jutni, mert marhavásár volt a környező területen. Így aztán előbb teheneket tereltek. Petőfi itt nem szavalta el a versét, hanem beszédet mondott, a verset pedig egy ifjú színész szavalta el.

A videóból az is kiderül, hogyan jutottak fegyverhez, és mi történt Táncsics Mihállyal a kiszabadítása után.

VIDEÓ: Hogy zajlott március 15.?

@szeretlekmagyarorszag.hu Te ismerted ezeket a történéseket a forradalmunkról? Az 1848-as március 15-i események nem teljesen úgy zajlottak, ahogy az a köztudatban is benne van. #forradalom #március15 #szeretlekmagyarorszag #petőfi #nekedbe #magyartiktok ♬ eredeti hang – Szeretlek Magyarország.hu - Szeretlek Magyarország.hu

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk