KULT
A Rovatból

Látványos bunyók, imádnivaló ’80-as évek hangulat, Jackie Chan, Ralph Macchio – A Karate kölyök: Legendák visszahozza az ifjúságunkat

Már nem csak egy mester és egy tanítvány – 2025-ben már két mester és egy mester/tanítvány. Minden más azonban a régi: szerelem, beilleszkedés, karate, kungfu, szórakozás.


A Karate kölyök-franchise immár több mint 40 éve szórakoztatja az nézőket, olyannyira, hogy még most, 41 évvel az első rész bemutatása után is eseményszámba megy egy világszerte mozikba kerülő új epizód. Igaz, ehhez azért nagy szükség volt a Cobra Kai című sorozatra is, de ne ugorjunk ennyire előre!

A Rocky Oscar-díjas rendezője, John G. Avildsen megint nagyon betalált, amikor filmet forgatott Robert Mark Kamen (Takarodó, Halálos fegyver 3, Az ötödik elem, A szállító, Elrabolva) eredeti forgatókönyvéből egy csonka családban élő tiniről, Daniel LaRussóról (Ralph Macchio), aki frissen költözött New Jersey-ből Los Angelesbe az anyjával, és próbált beilleszkedi az új környezetbe, megtalálta a szerelmet (Elisabeth Shue), a társasházuk gondnokától, Mr. Miyagitól (Pat Morita) pedig karateleckéket vett, hogy elbánhasson az őt zaklató iskolatársaival, és hogy megnyerje ellenük a helyi karateversenyt.

Egyértelmű underdogsztori szerethető karakterekkel, hamisítatlan ’80-as évek hangulattal. Szép siker is lett az amerikai mozikban a film, az év ötödik legnézettebb premierje volt a Beverly Hills-i zsaru, a Szellemirtók, az Indiana Jones és a végzet temploma és a Szörnyecskék után.

Két évvel később érkezett is a folytatás (szintén Avildsentől), ami áthelyezte Japánba a cselekményt, és bár már nem hozta az első minőségét és szerethetőségét, még nagyobb annál is nagyobb siker lett: 115 millió dolláros amerikai bevételével az év 4. legnézettebb filmje lett (a Top Gun, a Krokodil Dundee és A szakasz után).

1989-ben aztán befutott a harmadik rész is, LaRusso és Mr. Miyagi kettősét a filmtörténet híres párosai közé emelve, John G. Avildsen és Robert Mark Kamen azonban eddigre kifogytak a szuflából: felettébb gyenge lett a trilógiazáró, és már a közönség sem kajálta, erősen visszaestek a mutatói. A franchise-on pedig az 1994-es negyedik rész, Az új karate kölyök sem segített (sőt!), mivel szép nagyot bukott.

Minden bizonnyal a nézőknek nem volt szimpatikus, hogy Daniel LaRussót lecserélték egy lányra (Julie Pierce-t a fiatal Hilary Swank alakította), Pat Morita pedig egymagában kevés volt a sikerhez.

Így a Karate kölyök-franchise is nyugovóra tért, mígnem 2010-ben készült egy új film, A karate kölyök, amiről azt hittük, remake, ám igazából csak abban az univerzumban játszódó és hasonló sztorival rendelkező film volt Jaden Smith-szel (Dre Parker) és Jackie Channel (Mr. Han), csupán ezúttal az amerikai srác költözött Kínába. Amúgy pedig a franchise legtöbb pénzt kereső darabja lett, világszerte 359 millió dollárt kasszírozott a mozikból.

S végül megkaptuk a Cobrai Kait is, amely 2018-ban startolt, visszahozva főszereplőnek Ralph Macchio Danieljét és William Zabka Johnny Lawrence-ét (meg persze Martin Kove John Kreese-ét is), és amely épp idén ért véget a hatodik évadával.

E röpke Karate kölyök-történelemre pedig azért volt szükség, hogy átérezzük, milyen örökséget vett a nyakába a nemrég mozikba került Karate kölyök: Legendák, amit minden bizonnyal a Cobra Kai lezárása hívott életre. Ebben a filmben ugyanis egy filmes fedél alá terelik Daniel LaRussót, valamint a 2010-es verzió Mr. Hanját is. Ralph Macchio és Jackie Chan tehát már szenszeiduóként próbálják tanítgatni az új karate kölyköt, Li Fongot (Ben Wang), aki, hogy, hogy nem, az anyjával (Ming-Na Wen) költözik Pekingből New Yorkba. Itt próbál beilleszkedi az új környezetbe, megtalálja a szerelmet (Sadie Stanley), Mr. Hantól és LaRussótól pedig kungfu- és karateleckéket vesz, hogy elbánhasson az őt zaklató iskolatársával, és hogy megnyerje ellene a helyi karateversenyt.

Persze a Legendák nem egy sima koppintás, csupán a bevált Karate kölyök-recept alapján készült. Itt azonban tinédzser hősünk már a sztori kezdetén sem egy a harcművészetekben járatlan tacskó, nagyon is tud kungfuzni.

Olyannyira, hogy a film első felében nem is tanítványként, hanem egyenesen mesterként próbálja okítani a helyi pizzéria tulaját, Victort (Joshua Jackson) a bokszolói visszatérésére, aki nem mellékesen a neki tetsző leány, Mia apukája. Ez pedig igen jelentős és ügyes változtatás a korábbiakhoz képest.

Sadie arrogáns exével, Conorral (Aramis Knight) azonban még Li Fong sem bír el, így szüksége lesz Mr. Hanra és LaRussóra, hogy a karate és a kungfu elegyével felkészítsék őt az 50 ezer dolláros összdíjazású tornára, amely összegre nagy szüksége lenne Victornak, hogy kifizesse az uzsoratartozását Conor aljas mesterének, O’Shea-nek (Tim Rozon). Li Fongot pedig ott segít, ahol tud.

A Karate kölyök: Legendákat az eddig sorozatokat készítő, első filmes rendező, Jonathan Entwistle (A ki***szott világ vége, Egy így nem oké, Helló, holnap!) egyszerre próbálta modernizálni, ugyanakkor megtartani azt a bizonyos Karate kölyök-hangulatot, e terve pedig össze is jött. Pörgős a film, tele ütős zenei betétekkel, montázsokkal és annyi történéssel, amiről nem is gondolnánk, hogy bele lehet sűríteni 94 percbe.

Azt pedig talán mondanunk sem kell, hogy a harci koreográfiák egyértelműen itt a legjobbak, Ben Wang láthatóan érti és érzi a kungfut, ezzel pedig a régi filmek (bájos) esetlenségét is kiküszöbölték, már ami a bunyókat illeti.

Ugyanakkor a franchise karaktereit régi ismerőseiként üdvözlő nézők is megkapják a magukét, továbbra is megvan a régi sárm és jóleső naivitás.

A Legendák nyilván nem fogja megreformálni a műfajt, nem is ez volt a célja, de arra mindenképpen megfelelő választás, hogy a régi rajongók nosztalgiázzanak egy jót, az új érdeklődők pedig egy tömör, de tartalmas, és több fronton is szórakoztató mozis élményt szerezzenek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk