KULT
A Rovatból

Zenés randevúra csábít a Szabadkai Népszínház társulata a Városmajorba

Sebestyén Aba szabadkai Csehovja hiánytalan képét nyújtja egy talán sosem létezett világnak, ami dallamokból, színekből, érzésekből, benyomásokból, meg persze a homokórán közömbösen lepergő időből áll össze szeptember 4-én a Városmajorban.

Link másolása

A Szabadkai Népszínház társulatát nem kell bemutatni a Városmajori Szabadtéri Színpad látogatóinak, hiszen évről évre sikert aratnak itt aktuális szezonjuk meghatározó produkciójával. Csehov nagy klasszikusa, a Három nővér az előző évadot nyitotta a vajdasági város teátrumában, ahol ezúttal Erdélyből érkezett rendező és zeneszerző gondolkodik és gondolkodtat elvágyódásról, szerelemről, boldogságkeresésről és elszalasztott lehetőségekről.

Lehet-e, kell-e bármi újat mondani a 19-20. század fordulójának alapszerzőjéről, Csehovról, aki bő száz évvel a halála után is többet látszik tudni az emberi lélekről és szellemről, mint megannyi okleveles szakértő?

Csehov karakteres alakjai egytől egyig tükörképek, akikben magunkra ismerünk. Mozdulataikban, szavaiban, de még inkább elharapott mondataikban, csöndjeikben, a kimondott témától rendre elkanyarodó mellébeszéléseikben kivételes élettapasztalat összegződik.

Alighanem azok a leginkább emlékezetes Csehov-előadások, melyek hagyják megszólalni a szöveg belső zenéjét. És ebben a kijelentésben nincs semmiféle költői túlzás, az orosz drámaíró textusai zenei szerkesztésűek, ahol a ritmus, a tempó, a csönd mind a szimfónia szerves része. Alighanem erre érzett rá Sebestyén Aba rendező is, amikor a kiváló erdélyi zeneszerzőt, Cári Tibort kérte fel a szabadkai Három nővér sajátos zenei világának megtervezéséhez.

A zene ennek jegyében válik valódi főszereplővé az előadásban: a folyamatosan felcsendülő muzsika atmoszférát és hangulatot teremt, ugyanakkor kommentálja, aláhúzza vagy éppen ironikusan ellenpontozza az elhangzó szöveget. A szabadkai társulat muzikális, sokféle hangszeren kiválóan játszó színészekből áll, akiknek igazán testhezálló feladat az élő zenei kíséret biztosítása.

A marosvásárhelyi színész-rendező Sebestyén Aba, akinek a nevét a magyarországi nagyközönség a rendkívül sikeres 10 című előadás rendezőjeként jegyezhette meg, harmadik alkalommal rendezett a Szabadkai Népszínházban. Bár a város szülöttjének, Kosztolányi Dezsőnek a fordítását használja az előadás, az eredeti szöveg líraiságán tompítottak az alkotók: az ő Csehovjuk szikárabb, nyersebb, ami alighanem valóban közelebb áll a ma emberéhez, mint az előző századforduló közönségéhez.

Nagyszabás, elegancia, jó ízléssel adagolt finom humor jellemzi a mindenfajta aktualizálástól mentes szabadkai előadást. Sebestyén Aba a zene mellett a kezeink közül kifolyó időben találta meg a másik kulcsot Csehov emblematikus drámájához. Ahogy a bemutató előtt készült interjúban fogalmazott: „Vajon az idő megy el mellettünk, vagy mi rohanunk el az idő mellett? Mi vezet ahhoz, hogy az idő csapdájába kerülünk? Talán képtelenek vagyunk a jelenben élni? Ahelyett, hogy szembenéznénk a jelen valóságával és önmagunkkal, könnyebb a múlt szépségét, harmóniáját, biztonságát visszasírni, vagy a jövőbe menekülni, ahol majd jobb lesz?”

Sebestyén Aba pályakezdő látványtervező munkatársakkal érkezett Szabadkára, akik emlékezetes vizualitású előadás elkészítésében működtek közre. Sós Beáta titokzatos, sokértelmű helyként dekódolható díszletének központi elemét jelenti három jókora boltív, meg a színpadra szünet nélkül folyó, szitáló, pergő homok. Az elillanó, kezeink közül kiszökő boldogságnak tökéletes jelképe a kristályos anyag, ami különböző alakváltozatokban vissza-visszatér az egész előadás során. Hatházi Rebeka jelmezeinek alapszíne a zöld és annak tucatnyi sötétebb-világosabb árnyalata. A zöld telitalálat, hiszen gazdag asszociációs bázisa van, a természet életteli színeitől a pusztulás, a rothadás sötétjéig sok mindent jelképezhet.

Akik pedig megtöltik a pontosan felrajzolt kereteket bárki számára átélhető, átérezhető élettel, azok a most is remek szabadkai színészek. Kalmár Zsuzsa, Pámer Csilla és Dedovity Tomity Dina erős nővértriójához tétován csatlakozik Pálfi Ervin Andreje, meg a nem csak őt elnyomó Natasa szerepében Magyar Zsófia, és ugyanebbe a társaságba érkezik Mezei Zoltán snájdig Versinyinje. Sebestyén Aba szabadkai Csehovja hiánytalan képét nyújtja egy talán sosem létezett világnak, ami dallamokból, színekből, érzésekből, benyomásokból, meg persze a homokórán közömbösen lepergő időből áll össze szeptember 4-én a Városmajorban.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Farokméregetés, szó szerint – A Talpig férfiban nincs tabu, és Jeff Daniels még sosem volt ilyen imádnivalóan ütnivaló
Az amerikai jog, társadalmi igazságtalanságok, hatalmi játszmák, fekete humor: a Netflix új minisorozata sokakat kiakaszt majd, mégis üdítő, hogy mennyire nem veszi magát komolyan.

Link másolása

Mielőtt még bármit is leírnánk a Talpig férfiről, érdemes megemlíteni, hogy az új Netflix-sorozat mögött az a David E. Kelley áll kreátorként és íróként, aki valódi veterán a szakmában, s olyan szériák elkészítése fűződik a nevéhez többek között, mint a Kisvárosi rejtélyek (1992-1996), a Chicago Hope kórház (1994-2000), az Ally McBeal (1997-2002), az Ügyvédek (1997-2004), a Boston Legal – Jogi játszmák (2004-2008), a Hatalmas kis hazugságok (2017-2019), a Tudhattad volna (2020), a Kilenc idegen (2021), a Szerelem és halál (2023) vagy Az igazság ára (2022-2023). Nem mellesleg pedig már több mint 20 éve Michelle Pfeiffer férje és két gyermekének apja.

A Talpig férfi pedig abszolút beilleszkedik Kelley filmográfiájába, tekintve, hogy most is fontos szerepet kap a történetben az amerikai jog, a társadalmi igazságtalanságok, a hatalmi játszmák és a kissé fekete humor.

A sztori azonban ezúttal nem saját, Az igazak és a Hiúságok máglyjája írója, Tom Wolfe 1998-ban kiadott, azonos című könyve (A Man in Full) szolgáltatta hozzá az alapot.

Az Atlantában játszódó történet több különböző szálon pörög, amiket összekötnek az egymással folyamatosan kapcsolatban lévő szereplők. A legfőbb szál a milliárdos ingatlanmogul Charlie Crokert (Jeff Daniels) követi, aki csődközeli helyzetbe kerül, amikor a bankja szeretné behajtani tőle a valóban tetemes hiteltartozását. A banknál dolgozó Raymond Peepgrass (Tom Pelphrey-t többek között az Ozarkból, a Vasökölből, a Mankből, az Odakinnből és a Szerelem és halálból ismerhetjük) különösen pikkel az arrogáns Crokerre, mindenképp szeretné őt tönkretenni. Charlie persze mindent megtesz azért, hogy ne veszítse el a birodalmát és a befolyását.

Emellett megismerjük Charlie titkárnőjét, Jillt (Chanté Adams) és annak férjét, Conradot (John Michael Hill), aki feketeként rendőri brutalitás áldozatává válik, és amikor reflexből visszaüt, büntetlen előélete ellenére börtönbe zárja és meghurcolja őt az amerikai igazságszolgáltatás rendszere.

Charlie ügyvédje, az idealista (és szintén fekete) Roger White (Aml Ameen) próbálja őt kihozni a rácsok mögül, nem sok sikerrel.

Illetve ott van még Atlanta polgármestere, a simlis és álszent Wes Jordan (William Jackson Harper), aki a választások előtt szeretné minél rosszabb színben feltüntetni a riválisát, és Charlie segítségét kéri, hogy a másik jelölt egykori évfolyamtársaként hozza nyilvánosságra annak szexuális zaklatásos ügyét, cserébe megpróbálja elintézni, hogy a bank leszálljon róla.

És akkor még nem említettük Charlie naivnak tűnő, de nagyon is határozott exfeleségét, Marthát (Diane Lane), akit Raymond próbál elcsábítani és behálózni, mivel ezzel szintén szeretne odapörkölni Charlie-nak.

Ezek a fő csapásvonalai a Talpig férfinek, amelyre egyfajta Utódlás-utódként is tekinthetünk, hiszen a kapitalizmus nagy játékosai esnek itt egymásnak, valóban szimpatikus karaktereket pedig alig találni, legalábbis köztük nem nagyon, inkább az anyagiakat tekintve „lejjebb elhelyezkedő” társadalmi rétegekben érdemes kutakodni.

Egy miniszériáról van szó, tehát csupán hat epizód állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy kellőképp kibontsák ezt a szerteágazó sztorit, így azzal nem lehet támadni a Talpig férfit, hogy unalmas lenne.

A sorozathoz képest szűk játékidő alatt rendesen pörögnek az események, ám sajnos Kelley, kiegészülve két rendezőjével, a színésznőként Oscar-díjas Regina Kinggel (Egy éj Miamiban…) és Thomas Schlamme-vel (Elbaltázott nászéjszaka, Foglalkozásuk: amerikai, Az elnök emberei) nem is tudtak odafigyelni minden szálra kellőképp, s ami még nagyobb hiba, képtelenek voltak azokat közös nevezőre hozni, így egy felettébb csapongó történetvezetés lett a jussunk, ahol mindenbe belekapnak egy kicsit, de semmit nem bontanak ki igazán.

A Talpig férfi így inkább egy szellős melodráma, mintsem az amerikai társadalom gúnyosan csipkelődő szétcincálása. King és Schlamme mindenesetre folyamatosan tartják a tempót, és tudják, hogyan kell használni az egyébként parádésan pöffeszkedő Jeff Daniels karakterének monumentális egóját, amely a történések hatására részről részre leereszt.

Akadnak emlékezetes jelenetek is, mint például, amikor Charlie úgy próbál megnyerni magának befektetőként egy liberális házaspárt, hogy megmutatja nekik, hogyan tenyésztik a lovakat; Charlie és bankár ellenfele, Harry (Bill Camp) kvázi tettlegességig fajuló acsarkodásai pedig a minisorozat abszolút csúcspontjai. A sokáig szimbolikusan értendő farokméregetést ugyanakkor a meglepő és teljesen abszurd fináléban szó szerint kell érteni…

Azt nem lehet elvitatni a Talpig férfitől, hogy ne lenne szórakoztató, az viszont vitathatatlan, hogy nem lő túl magasra. Érezni, hogy az alkotók sem vették igazán komolyan ezt egészet, és ez sugárzik a rendezésből, a párbeszédekből és a színészvezetésből is. Így nézőként sem vesszük túl komolyan, és gyorsan töröljük is majd az emlékeinkből, amíg azonban tart, kétségtelenül leköt. Talán csak Conrad börtönös szála az, ami valódi izgulnivalóval (és néhány „ökölszorító” jelenettel) szolgál, ám Jeff Daniels és a többiek ripacskodása is megér egy misét, persze kizárólag azoknak, aki nem várnak mindettől túl sokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.

Link másolása
KÖVESS MINKET: