KULT
A Rovatból

X-Faktor: „Iszonyatosan különleges csapatod van” – szenvedés lett Laci mentorházas köréből

X-Faktor, Mentorház, 2. rész. A 22+-os kategória leszerepelt, Peti viszont nagyon erős csapattal várhatja az élő show-t. Vélemény.

Link másolása

Engedtessék meg nekem, hogy azzal kezdjem: megmondtam! Az első Tábor-adás után rosszallásomat fejeztem ki, amiért Laci hazaküldte Annát, a hangtállal zenélő természetgyógyászt. Anna egyetlen hibája az volt, hogy mindig hasonló dolgot csinált, azt viszont hibátlanul.

Ám mivel nagyon szép hangja volt, simán megérdemelte volna, hogy megmutathassa, tud-e mást is – ehhez elég lett volna, ha a mentorok jelzik neki, hogy ezt várják tőle.

Mindezt annak fényében írom, hogy mekkora szenvedés lett Laci mentorházas köréből.

Sorra elvéreztek Laci favoritjai, annak ellenére, hogy a mentor az adás elején még arról beszélt: szerinte az ő kategóriája a legerősebb.

A 22 éven felüliek közül elsőként a mentorok elé lépő Fazekas Eszter nem énekelt rosszul, főleg a későbbiek tükrében, Alex ennek ellenére esküvőn érezte magát. Sőt, megkérdezte: „ő hogy került ide?”

Laci szerint sem volt átütő, de biztató kezdetnek tartotta. Szegény, még nem sejtette, hogy jó ideig nem hall ennél jobb éneklést.

Mohácsi Anett következett, aki elmesélte, hogy az exférje még most is terrorizálja és bírálja az X-Faktoros szereplése miatt.

Ezúttal a Jackson Five Who’s Loving You című dalával érkezett. A mentorok rossznak értékelték a produkcióját. Laci szemmel láthatóan megrendült a csalódástól. Utólag Anett is bevallotta Dávidnak, hogy érzi, nem sikerült jól.

Elismerve, hogy Anett most alulteljesített, nem értettem egyet a mentorokkal, akik egyenesen odáig mentek, hogy tévedés volt olyan sokat belelátni a versenyzőbe.

„Őt nem inspirálta ez, beszart tőle” mondta Laci.

Imi Plaza következett. Imi nem titkoltan az egyik favoritom, mert nagyon szerethető figura, bár tény, hogy az énekteljesítménye hullámzó.

Imi a tőle megszokott túlburjánzó önbizalommal ezt monda, amikor a gyengébben sikerült székes produkciójáról kérdezték:

„Ha valaki azt gondolja, hogy most megreccsenek, téved!”

Rózsaszín rövidnadrágos öltönyétől kiégett a szemem, egy barátom szerint Elton Johnnak öltözött. Ha ez is volt a titkolt cél, sajnos Sir Elton belső erényeit nem sikerült a ruhával együtt magára öltenie. A Pet Shop Boys It’s a Sin című számát énekelte átdolgozva.

Alapjában véve akár érdekes és izgalmas is lehetett volna, hogy a pörgős szintipop nótából lassú számot csinált, de nem így. Egyetlen pozitívum, hogy legalább a dal címéhez hű maradt:

valóban, It’s a Sin – vagyis ez bűn.

Mohamed Tesznim előttem leszerepelt. Nem az éneklésével, bár az sem volt jó. Hanem azzal, amit a versenyzőtársaival művelt. Laci ugyanis elárulta Teszának, amikor színpadra lépett, hogy ez a nap eddig csalódás neki. Tesza nem mulasztotta el, hogy később ezt visszamondja a többieknek, és kecses lábikójával beléjük rúgjon picit.

Egyébként a fiatal (a 22+-os kategóriába éppen becsusszanó) lány nem kezdte rosszul a dalt, de amikor jött volna az a rész, ahol nagyot kell énekelni, elvérzett.

Egy valami vigasztalhatja a versenytől búcsúzó lányt: ezzel a teljesítménnyel a sokkal erősebb lány csapatból is repült volna, sőt, ott talán a Mentorházig sem jut el.

Mardoll nem hazudtolta meg önmagát. Most sem öltözött túl, és ugyanolyan őrült volt a színpadon, mint bármikor – habár Alex szerint ebben az őrültségben most volt nem kevés mesterkéltség, kiszámítottság is.

Számomra nehéz Mardollt hová tenni. Az biztos, hogy nagyon extravagáns jelenség, figyelemfelkeltő, van helye a színpadon, de hogy milyen minőségben, azt nem tudnám megmondani.

Leginkább performansz művészt látok benne.

Alex egyenesen cikinek nevezte. Lacinak tetszett, de mentortársai igazi jó barátokként elkenték a száját.

Paulina volt az egyetlen Laci csapatából, aki azt hozta, amit várni lehetett tőle. George Michael és Mary J. Blige „As” című számával készült. Imivel ellentétben az ő feldolgozása nagyon ült, nem utolsó sorban azért, mert Paulina el tudta énekelni úgy, ahogy kell.

Dávid igazi Sherlock Holmesként meg is állapította: „Akkor feltételezem, hogy ez nem egy saját szám, hiszen nem te vagy George Michael.”

Köszönjük, Dávid.

Lacinak nem azért volt nehéz dolga, hogy a sok jó közül kit ejtsen ki, hanem hogy a rosszak közül kit vigyen mégis tovább.

Paulina továbbjutása nem lehetett kérdés, különösen ebből a csapatból. Esztert és Teszát a mentor hazaküldte. Mardollt és Anettet mentortársaira bízta. Nem meglepő módon ők végül Mardollt választották.

Kicsit szomorú voltam emiatt. Szerintem olyan nincs, hogy valaki jó hang és tehetség nélkül úgy el tudja énekelni az It’s a Man’s Man’s Worldöt, ahogy Anett énekelte a Táborban. Ráadásul ő fontos üzenetet is képviselt.

Bár az üzenetek idén nem muzsikálnak túl jól, hiszen tegnap Patrik sem jutott be az élő showba.

De az is igaz, hogy Mardoll sokkal jobban eladható médiatermék. Talán az egész mezőnyben nincs még egy versenyző, akiről már most ennyi bulvárhír található. Szerepelt valóságshowban, van New Yorkban készült videóklipje, meztelenjógázott a „free nipples” azaz a szabadítsuk fel a mellbimbókat mozgalom jegyében, ráadásul még az anyukája is celeb.

Mindebből kiszámolható, hogy a másik biztos továbbjutó hely a csapat egyetlen férfi tagjának, Imi Plazának jutott. Laci azt mondta, amikor eljutott odáig gondolatban, hogy Imit kiejti, rájött, hogy hiányozna.

Ezt viszont el tudom fogadni. Nekem is hiányozna.

Puskás Peti sajátosan próbálta vigasztalni a még mindig csalódottnak tűnő Gáspár Lacit:

„Iszonyatosan különleges csapatod van”

Következtek a lányok, Puskás Peti kategóriája. Egészen másképp indult, mint a 22+-osok bemutatkozása. Kovács Harmat nagyon magasra tette a lécet.

Ami jó hír Petinek, az rossz hír Hegyi Hannának: Harmat után még egyértelműbbé vált, hogy a rapper lány – bármennyire aranyos – nincs még X-Faktor szinten.

Tabatabai Flóra is remekül énekelte Calum Scottól a Dancing On My Ownt. Mégis összeszólalkoztak utána a mentorok, akik úgy vélték, Harmat és Flóra nagyon hasonló, de Alex például ennek ellenére mindkettejüket vitte volna élő show-ba.

Nem csoda talán, hogy a végén Peti Harmatot és Flórát bízta a mentortársakra.

Ferenczi Kamilla tűnt eddig a verseny egyik legstabilabb versenyzőjének. Most azonban nem tetszett a mentoroknak. Pontosabban Adélnak nagyon bejött, de Laci és Peti szerint „megoldotta” a feladatot, sőt még Alex sem volt lenyűgözve.

Nekem Badár Tomi jutott eszembe. Egyszer kérdeztem tőle, mi van, ha elront egy bűvésztrükköt. Tomi nemes egyszerűséggel azt felelte:

Általában, ha el is rontom a trükköt, azt csak én tudom, a közönség nem veszi észre.

Nekem ilyen volt Kamilla is. Miután a mentorok szétcincálták, persze én is érteni vélem, mi volt a bajuk, de magamtól biztos nem tűnt volna fel.

Szakács Erika produkciója olyan volt, amilyen, de ami nekem a leginkább feltűnt, Adél reakciója, aki hevesen bizonygatta, hogy ő aztán már a Táborban sem támogatta Erika továbbjuttatását.

Én másként emlékeztem erre, ezért nem voltam rest visszanézni a megfelelő részt.

Erika meghallgatása után a következőket mondta Adél: „Ki ne mondd, hogy nem adsz neki széket” és „Kérlek Peti, ne már!”

Igaz, hogy az RTL furfangos szerkesztői, vágói és rendezői ármányai miatt Erika produkcióját és értékelését összevágták Szabó Kamilla Lillával. Ezért simán lehet, hogy Adél ezeket (az amúgy végül a Táborból kieső) Kamillára mondta, de ezt már sosem tudjuk meg. Az tény, hogy nem láttuk tiltakozni Erika leültetése ellen.

Nézzétek meg. Ti mit gondoltok?

Hátra volt még Nagy Regina, aki bevallom, nekem még kicsit rejtély. Pontosabban az, hogy a mentorok miért vannak ennyire elájulva tőle. Van egyfajta személyisége, ez tény, és jó hangja is van, de az, hogy valaki 2021-ben Szécsi Pál-slágereket énekel, annyira nem nagy truváj szerintem – mondom ezt úgy, hogy én is hallgatok néha Szécsi Pált.

Ráadásul az Adaggio még a Szécsi Pál-slágerek között is talán a legnyálasabb, pedig erős a mezőny.

Peti végül Reginát és Kamillát vitte egyenesen az élő showba. Hannát és Erikát azonnal hazaküldte, és mint már írtam, Flórát és Harmatot bízta a mentorokra. Alexék bajban voltak, mert mindhárman egyetértettek abban, hogy a két lány nagyon hasonló stílust képvisel, és tudásban, tehetségben is egyformán erősek.

Ezúttal Adél lett a mérleg nyelve, aki Flóra mellett tette le a voksát. Így Harmat mehetett haza, amit a magam részéről sajnálok, én inkább őt választottam volna.

Sőt, ha lehetővé tennék a szabályok, Laci csapatából Mardollt, de még talán Imi Plazát is lecserélném rá.

Ja igen, azt hiszem, ha már kritika, azt hiszem, illene említést tennem Gáspár Laci kézcsókjairól. A lányok csapatában ugyanis következetesen kezet csókolt azoknak, akik nagy hatással voltak rá. (Harmat, Flóra és Regina).

Végeredményben egy efféle gesztus nálam belefér, de majd az internet bugyrainak mindentudói megvitatják, manapság mennyire comme il faut az ilyesmi, mint ahogy mostanra biztosan megírták azt is, hogy kezet csókolni (állítólag) nem így kell.

Jövő héten már kezdődnek az élő show-k, lehet fogadásokat kötni, ki lesz az első kieső.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk