KULT
A Rovatból

X-Faktor: egyezzünk ki annyiban, hogy nyilván megöregedtem

Taka kiszőkítését én már nem értem, ahogy ByeAlex rapdalának sikerét sem, de a fiam szerint jó volt. Pedig ő zenész.


Hú, hol is kezdjem. Emlékeztek, hogy Nagy Krisztián-Arany Timi döntőt vizionáltam? Nos, tévedtem...

A kritikáim alá rendszeresen kommentelőkhöz képest azt hiszem, azt mondhatom, szeretem az X-Faktort – Stockholm szindróma? –, de azért hét közben nem csüggök minden történésen. Így is sikerült valamelyik nap a Facebook gonosz algoritmusának köszönhetően belefutnom Taka kiszőkítésébe, ami önmagában több volt, mint amit szerettem volna tudni. Viszont ma már olyan világot élünk, hogy egy tévéműsor nem ér véget akkor, amikor a végén „lerántják” a stáblistát, hanem önálló életet él két adás között is. Szóval csak kapkodtam a fejem, amikor lement a kötelező körnek számító közös produkció, és Kiss Ramóna bekonferálta a 11 (!) döntőst. Azonnal elfogott korunk heurékája, a wtf. Mi van? Amikor legutóbb megszámoltam őket, 12-en voltak.

Az történt, hogy Nagy Krisztián, aki mint emlékezetes, tavaly Radics Gigi csapatában bejutott az élő showba, majd az utolsó pillanatban kiszállt, idén visszajött,

Puskás Peti csapatában bejutott az élő show-ba, majd az utolsó pillanatban újra kiszállt.

Azonnal felizzott persze a net, Krisztián kapott hideget-meleget, de mentora rendkívül intelligensen helyre tette a dolgokat:

„Krisztián nem hibás ezért, nem bűnös a dologban, nem magának okozta a bajt.

Olyan dolog van az életében, nevezzük betegségnek vagy zavarnak, amit mi nem érthetünk, mert szerencsére nem éljük át, nem tudjuk milyen együtt élni vele, nem tudjuk milyen nehéz lehet átélni, felfedezni és rájönni a megoldásra, mert nem elég a patikába bemenni és kérni egy gyulladáscsökkentőt.

Nem tartozik nekem Krisztián, senkinek sem tartozik, nem okozott csalódást nekem, nem vett el senkitől helyet, mert ő jobb volt mindenki másnál ismét és hitte most sikerül legyőzni a démonait.”

De volt másik balhé is. Bye Alex egyik csapata, a Ricky and the Drunken Sailors egy Zámbó Jimmy nótát akart előadni az első élő show-ban, de az utolsó pillanatban Jimmy jogörökösei letiltották, sőt, semmilyen Jimmy dal eléneklését nem engedélyezték. Amiért a magam részéről nem győzök elég hálás lenni nekik. Engem Zámbó Jimmy életművével ki lehet kergetni a világból, talán az egy Füstös kocsma bluest kivéve. (Hogy egy ilyen szintű műsorban miért nem a jogok tisztázásával kezdik, és hogy fordulhat elő, hogy több heti munka után, adás előtt derül ki ilyesmi, rejtély. Persze PR szempontból nagyon szerencsés fordulat.)

Szóval itt tartottam, és az adás még csak ezután jött! Ramónától megtudhattuk azt is, hogy idén új szabályok vannak. Először is, van négy szék, amelyre a mentorok leültethetik az arra érdemesnek vélt versenyzőket. Ez hasonlóan megy mint a válogatón: legalább 3 mentornak kell igennel szavazni, hogy valaki leülhessen. Aki az adás végén széken ül, az automatikusan továbbjut a következő adásba. Ha a négy hely betelt, és a mentorok újabb versenyzőt akarnak leültetni, akkor közönségszavazat dönt arról, hogy ki álljon fel. További újítás, hogy mindössze 5 élőadás lesz, és rögtön az első este elbúcsúztunk három versenyzőtől.

Matematikailag tehát meg volt az esélye, hogy valamelyik mentor akár a teljes csapatát elveszítheti rögtön az első adásban. Ami egyébként majdnem be is következett.

Mire ide eljutottunk, eltelt vagy fél óra az adásból, ezért szinte meglepetésként hatott, amikor jött egy énekes, Balog Janó személyében, aki nagyon szimpatikusan kifejtette, hogy jól akarja érezni magát, nem számít, kiesik vagy sem. Majd ezek után sikerült elvéreznie Robbie Williams Let Me Entertain You című számával, ami pedig azért laikus szemmel nem tűnik annyira bonyolult kihívásnak. Nem is kapott széket.

Ezen a ponton önkritikát kell gyakorolnom, kedves elvtársak. Alighanem egy műveletlen sudribunkó vagyok. Az X-Faktor első élő adásában ugyanis a zeneirodalom megannyi klasszikusa szerepelt, amelyek ismerete az alapműveltség része.

Ez az egyetlen elképzelhető magyarázat arra, hogy az RTL Klub miért nem érezte fontosnak – a korábbi gyakorlattal szemben – kiírni a dalok címét és eredeti előadóját.

Sajnálatos iskolázatlanságom folytán nem ismertem fel olyan örökbecsű darabokat, mint Ariane Grande Focusa, vagy az Altass el Mester Tamástól. Egyetlen szerencsém, hogy a hozzám hasonló gyengébbek kedvéért az X-Faktor honlapján már szerepelnek ezek az információk. Köszönöm, X-Faktor, hogy érdemtelenül is ilyen jó vagy hozzám.

Az Urbanovics Vivien által énekelt Havana sem tartozik azon nóták közé, amelyeket napi rendszerességgel hallgatnék. Vivien kétségtelenül sokkal jobban énekelt, mint Janó, de ezzel együtt számomra élettelen, unalmas produkció volt. Ennek ellenére Gáspár Laci odáig volt tőle, és fel is háborodott, amikor Peti megjegyezte, hogy nem volt elég vérbő. Laci szerint az éneklés tele volt olyan finomságokkal, amit egy zenész meghall. És igaza lehet, mert én sem vagyok zenész, és nem is hallottam. Bár az mindenképp pozitív, hogy olyan dalt énekel, amely távol áll megszokott stílusától. Minden esetre, mivel egyedül Peti szavazott nemmel, Vivien leülhetett.

Ölveti László következett, aki nagy kedvencem, de ezúttal nagyon biztonsági játékot játszottak Gigivel, mivel a Come Togethert énekelte. Alex jogosan állapította meg, hogy úgy érzi, Laci egy dalában hallotta mindet, pedig azt remélte, a Beatles dalból valami mást hoz majd ki. És talán valamelyik másik Beatles dallal így lett volna, de a Come Together azok közé tartozik, amelyeket Joe Cocker is elénekelt, tehát valójában nulla kockázatot vállaltak, a régebb óta fiatal rocker egy pillanatra sem lépett ki a komfortzónájából. Tulajdonképpen hozott egy Joe Cocker nótát, az már egyszer bevált. Ma nem, mert nem kapott széket.

Következett az első zenekar, a Stolen Beat. A szerkesztők semmit nem bíztak a véletlenre, hosszasan hallhattuk, hogy a két fiú milyen népszerű lett egy csapásra, hány követőjük van az Instán, és milyen leveleket kapnak a lányoktól. A „jó képűbb” Bencét a kettő közül még a zuhanyzóból kijőve is lekapták a szavazatmaximalizálás jegyében. Legyünk őszinték: az, hogy a Stolen Beat most az élő show-ban van, elsősorban Búzás Bencének köszönhető.

A másik Bence aranyos, szerethető karakter, de szólóban aligha jutott volna túl a válogatón (és ha jól láttam, a közös produkcióban is csak Búzás Bence énekelt kettejük közül).

A mentorok is így érezhetik, mert rendre belecsúsznak abba, hogy csak Búzás Bencéhez szólnak, és a duóról egyes számban beszélnek. Gigi – akit ma hippi Spéter Erzsébetnek öltöztettek – ugyan a produkció után közölte, hogy „egymás nélkül nem lennétek meg”, ami valószínűleg igaz, hisz barátok, de ha Búzás Bence egyedül állt volna ki a színpadra, az legfeljebb Alexnek volna rossz, mert mentoráltja átkerülne Puskás Peti csapatába. Körülbelül ugyanígy néztünk ki Máté haverommal, amikor a 90-es évek közepén, péntek esténként a szentendrei Öreg malomban játszottunk ingyen. Körülbelül ugyanazt az öt hangot ismertem a szintin, mint Latyák Bence. Jó, én lehet, hogy nem voltam ilyen „cuki”. És hát nem volt Instagram sem, így esélyünk sem volt.

A KFT Afrikáját dolgozták fel némileg a Mazsola zenéjének hangzására hajazva, szerintem kicsit laposan, a mentorok viszont nem győzték agyon dicsérni őket. Négy igennel ülhettek le Vivi mellé, ami azért is nagy szó, mert Puskás Peti ezt az estét vasszigorral kezdte, és egész addig senkinek nem adott széket.

Arany Timiről nehéz mit írni, a csaj az egyetlen – Krisztián kiesésével mindenképp –, aki az én szememben mindig rajt-cél győzelmet arat. Kijön, és elénekli a dalt úgy, ahogy kell. A bemutatkozó kisfilmjében példás szorgalommal elmondta, hogy ő sosem elégedett magával, és nem azért jött a műsorba, hogy jól érezze magát, hanem hogy dolgozzon, amiről nem tudtam eldönteni, hogy akkor most panaszkodik vagy dicsekszik, de mindegy, a produkciója ütős és hiteles volt.

Kovács Pali a Magashegyi Undergroundtól az Árnyékokat hozta. Pali jó jelenség, egyszerű, letisztult, és külön öröm számomra, hogy valaki képviseli a magyar undergroundot is a mezőnyben. Vannak még hiányosságai, de nagyon fiatal még, van ideje tanulni, fejlődni, viszont azt a hitelességet, amit a színpadon magából áraszt, nem lehet tanulni. Peti meg is könnyezte.

Végre eljött az a pillanat, amire a legjobban vártam. Következett az USNK (én csak usankának hívom, Alex magyarosan u es en kának, de Ramóna megkérdezte a fiúkat, akik az angolos ejtést preferálják: jú esz en kéj). És hogy mit csinál egy rapper duó az élő műsorban? Sosem fogjátok elhinni: rappel.

Ezen a ponton muszáj Bye Alexről szót ejtenem. A legtöbben az ő mentorságát szokták megkérdőjelezni, a mai napig nem tudják neki megbocsátani, hogy egy olyan alternatív, unortodox slágerrel mint a Kedvesem, az Eurovizió 10. helyéig menetelt.

Szerintem viszont Alex az egyetlen, aki profi mentorként, sőt producerként viselkedik.

A kezdet kezdetén meglátta az USNK-ban a lehetőséget – a villogó dollár jeleket, ahogy egy korábbi adásban igen őszintén fogalmazott –, és már az első élőadás előtt megkezdte a duó „megcsinálását”, ahogy mondani szokás. Írt nekik egy saját dalt, amivel két legyet ütött egy csapásra: a fiúknak ez nyilván óriás megtiszteltetés, ő pedig azonnal gondoskodott róla, hogy a fiúk vélhető sikere neki is hozzon valamit a konyhára.

Ráadásul az élő show estéjére időzítette a srácok első klip premierjét. Simon Cowell sem csinálhatná jobban, legfeljebb nagyobban. Egyébként is érezni mindhárom zenekarán, hogy foglalkozott velük, ami az eredményben is megmutatkozott: ő volt az egyetlen mentor, akinek nem kellett izgulnia az adás végén, mert a négy székből hármat az övéi foglaltak el. (Itt megjegyezném: tényleg nem lehet az óriás költségvetéssel és hiper-szuper színpadtechnikával megoldani, hogy az együttesek minden tagja leülhessen? )

Mivel a fiúkat mindegyik mentor szereti, természetesen leülhettek. Ekkor már az összes szék foglalt volt, tehát eljött az a pillanat, hogy valakinek fel kell állnia. Ilyenkor a nézőkön a döntés súlya. 90 másodpercük van, hogy az X-Faktor 24 appon keresztül szavazzanak a kedvencükre a négyesből. Aki a legkevesebb szavazatot kapja, annak kell felállnia. Ezúttal ez Vivien lett, aki így visszakerült a „veszélyzónába”.

Bye Alex rapp dalához sokat nem tudok hozzászólni, nekem nem igazán jött be, de ebből a műfajból kevés, ami bejön. Fiam szerint jó volt, pedig ő zenész. Kénytelen vagyok felidézni magamban, hogy nagymamám mennyire ki volt akadva a félmeztelenül éneklő Freddie Mercurytól, anyukám pedig Michael Jacksontól, szóval egyezzünk ki annyiban, hogy nyilván megöregedtem.

Ezt az érzést Taka is tovább erősítette bennem. Nekem már ez a kiszőkítés sem tetszett, ettől a „húzástól” számomra sokkal tucatabbá vált, mintha meghagyták volna olyannak, amilyen magától volt. Dj. Snake és Justin Bieber Let Me Love You című dala pedig végképp olyasmi, ami az én univerzumomon abszolút kívűl esik. Két dolog viszont feltűnt: Taka egész jól táncol, viszont nagyon sokat hibázott az énekben. Lehet, hogy Gáspár Lacinak igaza volt, és Taka valójában nem tud énekelni? (Hozzá tartozik, hogy Gáspár Lacit most megvette a japán fiú.)

Tamáska Gabriella még mindig küzd a komplexusaival, az egész kisfilmje arra volt felépítve, mennyire görcsöl. Pedig ő azok egyike a mezőnyből, aki nem egyszerűen nagyszerű énekes, hanem jelenség. Az egyedi, összetéveszthetetlen hangszíne és a karaktere együtt olyan, hogy akkor is figyelni kell rá, és akkor is a hatása alá kerülünk, ha éppen „megremeg a keze”, elront egy produkciót (mint ahogy most is belebakizott, és aranyosan – de nem túl profin – le is reagálta.) A Jég dupla whiskeyvelt adta elő. Nem tudom, kit dicsér a feldolgozás, Lacit vagy valamelyik segítőjét, de sikerült nagyon Gabisra szabni a dalt. Teljesen elfelejtették Charlie-t. A baki ellenére 3-1 arányban a mentorok leültették, ezúttal Pali állt fel.

Következett a Ricky and the Drunken Sailors, akik Jimmyt végül L.L. Juniorra cserélték, és jól tették. Akkora bulit csaptak, hogy nem lehetett kétséges sem az, hogy mindenki elől ellopták a showt, sem az, hogy le kell ülniük – a nézőktől bármily megdöbbentő, Arany Timi kapta a legkevesebb szavazatot.

Kis kitérő: egyik vesszőparipám, hogy az összes tehetségkutatóban mennyire függ az eredmény a mentorok (zsűri) összetételétől. Erre jó példa, hogy a Riciky and the Drunken Sailors bekerülhetett az élő műsorban – aminek a magam részéről örülök. Talán emlékeztek, hogy 2013-ban is volt egy rockabilly banda a műsorban. A Wild Rythm Smokers egészen a mentorházig jutott, ahol remekül szerepeltek, ráadásul Szikora Robi, a zenekarok akkori „gazdája” el is mondta, mennyire szereti ezt a műfajt. Mégsem vitte őket magával az élő showba, mert attól félt, túl egyhangú lesz, ha mindent rockabillyben játszanak el. Alxe ettől nem fél, és eddig úgy tűnik, neki van igaza.

A sikerüket jelzi, hogy Kiss Ramóna azonnal lefoglalta őket az esküvőjére, ami valamikor jövőre esedékes, Puskás Peti pedig amgából kivetkőzve kiabálta: „Valaki nem ad nektek dalt? Hányan vannak ebben az országban, akik arról álmodoznak, hogy a Ricky and the Drunken Sailors egyszer eljátssza a dalukat!”

Szekér Gergő maradt a végére, aki a nagymamájának énekelt. Ami szerencse, mert a nagyinak biztosan tetszett is az előadás. Gáspár Laci rögtön szóvá is tette, hogy nem sikerült a produkció. Szerinte nem volt jól kidolgozva. Amikor Peti tiltakozott, Laci ismét kijátszotta az aduászt a tarsolyából: „Aki zenész, hallotta”, amire Puskás Peti érthető módon felkapta a vizet.

Függetlenül attól, hogy ki mennyire tartja Petit zenésznek vagy nem zenésznek, egy mentor társtól azért ez elég tapló beszólás.

A csörtét itt meg is nézhetitek:

A műsor véget ért, hátra volt még a vendégprodukció, az AK26 rapperduó, akinek több millióan töltötték már le a klipjeiket, ennek ellenére bevallom, én most hallottam róluk először. De hát megmondtam, műveletlen vagyok és öreg. Valamiért szimfonikus kísérettel léptek színpadra, ami csak arra jó, hogy kiürítsék a crossover műfajt. Ehhez a produkcióhoz tök mindegy volt, hogy élőben húzzák a vonósok, vagy művi úton teszik alá.

Mindegy, ezt is túléltük, és már csak az eredményhirdetés volt hátra. Mint már utaltam rá, a legvégén székben maradt versenyzőknek nem kellett izgulni, ezért Bye Alex összes mentoráltja, és Gabi is hátradőlhetett – bár a zenekari tagok nagy része csak képletesen, hiszen ténylegesen leülni nem tudtak. Nem akarom sokáig húzni, valószínűleg úgy is ismeritek már a végeredményt: Vivien, Ölveti László és Balogh Janó távozott, ami egyben azt jelenti, hogy Giginek az első adásban sikerült elveszítenie a versenyzői 2/3-át. Kicsit sajnálom, mindhárom előadóban több van érzésem szerint, de hát ez a játék ilyen. Kíváncsian várom, mit hoz a jövő hét. Már csak 4 adás és megtudjuk, ki lesz a 2018-as X-Faktor győztese.

Direkt a végére hagytam a Ricky and the Drunken Sailors produkcióját, hogy „tapsra mehessek ki”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Árpa Attila kegyetlen bosszút állt Sváby Andráson – megnéztük az Árulók első epizódját
Van itt NER-es újságíró, beképzelt műsorvezető és mártír – az Árulók idén is változatos szórakozást nyújt a tévénézőknek


A cikk SPOILEREKET tartalmaz.

Immár negyedik évadjához érkezett Magyarországon az Árulók. A műsor eredetije a holland De Verraders, hozzánk azonban Nagy Britannián keresztül érkezett, ahol a Traitors nevet kapta. Nálunk 2023-ban indult hódító útjára, és már rögtön az első évad elnyerte a Televíziós Újságírók Díját, amit 2025-ben meg tudott ismételni. 2025-ben pedig Árpa Attila lett a legjobb férfi műsorvezető.

A közönség mindjárt az első évadot nagyon megszerette, hiszen 23,3%-os, a második évad ennél is jobb, 26,1%-os nézettségi arányt ért el a 18-49 éves korosztálynál.

Sorry, de ez az, ami igazán számít, jövőre már én sem tartozom a fontos célcsoportba, morzsoljunk el egy könnycseppet.

A magyar változat annyira jól sikerült, hogy még a kanadai Crave streaming platformon is sugározzák.

A cím két, alapjaiban hasonló formátumot takar. A különbség annyi, hogy civilek vagy celebek játszanak egymással. Nálunk eddig egyetlen egyszer láthattunk hétköznapi versenyzőket a műsorban, és ezúttal is hírességeket követhetünk majd amint egymást gyilkolásszák. Ám mielőtt belecsapnánk a lecsóba, a műsor készítői készültek nekünk egy vicces bevezetővel.

A kastély egyik szobájában vagyunk, ahol a várúr készülődik Gandalfra hajazó inasa segítségével. Aztán egyszer csak kinyit a kép, és azzal szembesülünk, hogy Árpa Attila helyett Sváby András álldogál a tükör előtt, és gyakorolja, miként fogja köszönteni a játékosokat.

Az RTL hetek óta lebegteti, hogy esetleg Sváby András veszi át Árpa Attila helyét a műsorban. Már a beharangozókban is őt láthattuk a várúr ruhájában. A bizonytalanságot csak növelte Árpa Attila, aki közösségi oldalán furcsa bejegyzést tett közzé:

"“Az Árulók amerikai változata (“The Traitors”) 5 jelölésből 5 Emmy díjat zsebelt be! Gratulálunk! Itthon a negyedik évad szeptember 29-én indul az RTL-en. Én is nézni fogom…"

Sváby személye furcsa módon nőtt össze a műsorral. Az első évadban nagy lelkesedéssel vetette bele magát a játékba, mindenféle taktikákat szőtt. Ez lett a veszte, ugyanis az Árulók őt "ölték meg" először. Aztán egy ravasz fordulattal a szerkesztők visszahozták a második évadba, ami erősen megosztotta a nézőket.

Ám mielőtt Sávby nagyon beleélné magát a szerepbe, megérkezik Árpa, akit Sváby a várbörtönben tartott addig foglyul, és lepuffantja a trónbitorlót. Ilymódon tulajdonképpene zúttal is Sváby lett az első áldozat. Helyre állt a rend. Végre kezdődhet a valódi Árulók.

Újítás, hogy ezúttal nem vonaton, hanem hajón érkeznek a játékosok a tetthelyre. Több érdekességet is megfigyeltem azzal kapcsolatban, hogy miként válogatják össze a versenyzőket. Egyrészt mivel ilyen sokan játszanak (24-en, kettővel többen, mint eddig), kellően sokféle hírességet hívhatnak a média minden területéről, így minden korú, nemű, érdeklődésű néző találhat magának valakit, akinek tud drukkolni. Van itt kérem színész, sportoló, politikai elemző, séf, énekesnő, modell és humorista.

Miután ilyen sok a játékos, a csatorna különösebb kockázat nélkül csempészhet a névsorba új neveket, olyanokat, akik eddig nem nagyon szerepeltek az élvonalba, és itt remekül ki lehet próbálni, mennyire működnek. Például Ács Fruzsinát és Török Ádámot a stand up rajongók nyilván ismerik, de azért közel sem számítanak A kategóriás sztároknak. Igaz, a Dumaszínázhoz köthető stand uposok nagyon megnézik, milyen műsorba mennek el. Kőhalmit vagy Bödöcsöt biztos nem láthatjuk celeb showban, nincs is szükségük rá.

És itt érkezünk el a harmadik megállapításomhoz. Az Árulóknak sikerült megszólítania azt a magát értelmiségnek tartó réteget, akik általában kicsit eltartott kisujjal viszonyulnak az efféle műsorokhoz. Ez abban látszik, hogy olyan ismert személyek is kötélnek állnak, akikkel amúgy nem igen találkozhatunk a kereskedelmi csatornák showjaiban.

Veiszer Alinda valószínűleg soha nem szerepelne főzőműsorban, Czeglédi Zoltánt sem fogjuk látni a Sztárbokszban – bár sokan örülnének neki.

A politikai elemzőre egyébként kíváncsi vagyok. Nem ismerem személyesen, de a közösségi médiában tapasztalt megnyilvánulásai alapján hajlamos kijönni a sodrából, márpedig az ebben a játékban nem feltétlenül előnyös.

Anger Zsolt remek színész, ezért amikor boci szemekkel belemondja a kamerába, hogy ő még soha nem hazudott, nem nehéz arra gondolni, hogy ő már szerepben van. Péterffy Bori a kamerával kettesben még őszinte: ő, ha hazudik, azt is szerepnek fogja fel. Tehát nem tagadja, hogy szokott. (Apró érdekesség, hogy Bori egyik futó előadása a 6színben Tasnádi László drámája, a Mikor hazudtam?, amiben éppen egy olyan politikusnőt játszik, akinek meg kell tanulnia jól hazudni.)

A topmodell, Mihalik Enikő, bár Amerikában él, még mindig békéscsabai lánynak tartja magát, ugyanakkor játékostársai jelentős részéről azt sem tudja, hogy "ki micsoda". Hajdú Péter sietett a segítségére, és bemutatta neki Kádár L. Gellértet, a Hunyady főszereplőjét.

Minden évadban szerepel valamilyen internetes híresség is. Ezt a posztot ezúttal Korom Gábor kutyakiképző tölti be, aki azt a taktikát választotta, hogy rájátszik a tájékozatlanságára.

Schoblocher Barbara nem teljesen ismeretlen arc a celebműsorokból, hiszen néhány éve remekül szerepelt a Sztárban sztárban. Az énekesnő Árulókban kicsit elveszve érzi magát, mivel mint fogalmazott, a játékostársai közül sokaknak az a munkája, hogy más embereket elemezzen.

Kiss László csillagász rögtön az elején vitába keveredett Czeglédivel, aki megjegyezte, hogy Kiss szakmájában sokkal könnyebb hazudni. Kiss természetesen a tudomány nevében ezt kikérte magának, hiszen náluk is igaz, hogy csak azt fogadják el ténynek, ami több egymástól független tudós is megerősít a vizsgálataival.

Hajnóczy Soma megígérte, hogy nem készült semmilyen trükkel. Wolf Kati megfogadta, hogy nem engedik közel magához a játékostársait, mert akit megszeret, az könnyen tudja manipulálni.

Hajdú Péter úgy gondolja, hogy ezt a játékot neki találták ki. Pontosan tudja, hogy kell az emberekkel bánni. Meg akarja nyerni a játékot. Az egész adás alatt számtalanszor kifejezésre juttatta, mennyire nagy ásznak gondolja magát.

Az ilyenek szoktak elsőként kiesni.

A játékosok között találjuk még Szinetár Dórát – akire egyébként ugyancsak nem lehet azt mondani, hogy válogatás nélkül elvállalna mindent –, a Futni mentem apátokkal fiatal főszereplője, Trill Beatrixot, valamint Sárközi Ákos mesterszakácsot. Némileg pikáns Mészáros Nóra szereplése, aki a Hír TV műsorvezetője. Eddig nem igazán volt rá példa, hogy az RTL a NER média holdudvarából hívott volna szereplőket.

Árpa Attila köszöntötte a játékosokat, és rögtön az elején gondoskodott róla, hogy a frászt hozza kollégáira. Miközben beszélt, a "szolgái" megjelentek öt koporsóval, amit aztán be is vittek a kastélyba. Ahogy várni lehetett, valóban voltak néhányan, akik ezt rosszul viselték. Ja kérem, hát ilyen ha egy játék élet- halál körül forog. Torghelle Sanyi nyugodt volt: ő nem férne bele egyikbe sem.

Következett a gyilkosok kijelölése, de előtte még Árpa Attila mindenkivel elbeszélgetett, és megkérdezte, hogy mi lenne inkább, áruló, vagy áldozat? Talán nem meglepő, hogy a többség áruló akart lenni, ami persze azt is jelenti, hogy nem ismerik jól a játékot.

Az ugyanis statisztikai tény a formátum több éves nemzetközi tapasztalatai alapján, hogy a műsor legelején kijelölt árulók szinte soha nem érik meg a játék végét.

Péterffy Bori, Hajdú Péter és Korom Gábor lett a gyilkos, közülük egyedül az utóbbi volt, aki ennek nem örült.

Több mint fél órát kellett várni, hogy eljussunk ide, de hát fontos minél hosszabbra nyújtani az időt, hogy sok reklámot el lehessen adni a műsorral. Személy szerint engem már az X-Faktorban is nagyon zavarnak a műsor közben felugró reklámok, ami egy Árulókhoz hasonló műsorban még inkább agyoncsapja az atmoszférát.

Minden esetre innentől fordul igazán érdekesre a játék. Mindenki azonnal elemezni kezdi a többieket. Ki hova nézett, mi látszott az arcán.

Azonnal bélyegeket osztanak ki, és különösen humoros, amikor olyan személyről állapítják meg, milyen gyanúsan viselkedik, akiről tudjuk, hogy ártatlan.

Szegény Hajnóczy Soma azonnal több játékostársánál is célkeresztbe került.

Rögtön működni kezdett a paranoia is. Néhányan arról beszélgettek, hány gyilkos lehet. Szóba került, hogy három-négy gyilkos szokott lenni. Ekkor Puskás Peti megjegyezte: "huszonnégyen vagyunk." Trill Bea ezt úgy értette: "sokszor négyen vagyunk", és el is terjesztette a társaságban. A vicces az, hogy mivel Peti különösebben nem figyelt, mit is mondott, ő maga is elhitte magáról, és tényként kezelte az "elszólását".

Sárközi Ákos sokkal jobb nyomon haladt, hiszen azonnal Péterfy Bori szemébe mondta, őt gyanúsítja. A kiválasztásnál ugyanis egymás mellett ültek, és Ákos Bori légzésének változásából kikövetkeztette, hogy Árpa Attila a színésznő vállára tette a kezét. Korom Gábor pedig Hajdú Pétert szúrta ki. Mondjuk a tévés műsorvezető valószínűleg eléggé megsértődne azt hallva, hogy "olyan következetlen mondatai voltak, amik ezt sugallták".

Péter szerencséje, hogy Gábor szintén zenész, vagyis gyilkos. Igaz, olyat is láttunk már, hogy a gyilkosok egymást fúrták titokban, és mint később kiderült, Gábornak pontosan ez volt a terve arra az esetre, ha Hajdú a játékostársa lesz (ezen a ponton ugye a gyilkosok sem ismerik még egymást).

Hogy nem ez lesz minden idők legütősebb gyilkos triója, azt abból is sejteni lehetett, hogy az első próbatétel felé autózva Péterffy Bori bevallotta, ő utálja (sic) Hajdú Pétert és mindazt, amit a médiában képvisel.

Schoblocher Barbara viszont vagy nagyon szerencsés, vagy erre a játékra született, mert ő azonnal gyanúba fogta Gábort és Borit is. De így lehet gyorsan áldozattá válni.

Az Ötödik pecsét nevű próbatételben hidat kellett építeni elemekből, de az elemeket leláncolták, és a lakatokat egy-egy logikai feladvány megfejtésével lehetett kinyitni. A feladattal pénzt gyűjthettek a játékosok, de további csavart jelentett, hogy a feladat végén a győztes csapatból az a személy, aki elsőként ért a szigetre, megkapta a védettséget jelentő pajzsot. Vagyis őt nem lehet megölni.

Némi izgalmak után a piros csapat ért először a szigetre és Kiss Virág fitneszbajnok szerezte meg a pecsétet. Virág azzal védekezett, hogy sportolóként ösztönösen benne van, hogy mindig ő akar lenni az első. Mivel ő állt a híd elején (egy zászlórúddal próbálta irányba állítani a tákolmányt a vizen) eléggé adta magát, hogy ő lépett elsőként a szigetre.

Mészáros Nóra viszont még hosszú ideig azon puffogott, hogy Virágnak erkölcsi kötelessége lett volna kvázi engedélyt kérnie tőle, hogy szabad-e. (Miért is?)

Az adás végére maradt még egy csavar, és kiderült a koporsók jelentősége. A gyilkosok ezúttal csak öt játékos közül választhatnak áldozatot. Hogy ki az az öt? Arra Árpa Attila önként jelentkezőket vár. Mint megjegyezte, ez lesz az első alkalom, hogy valaki mártírként távozik az Árulók műsorából.

Ha ott lennék a játékban, mint gyilkos, én mindenképp jelentkeznék az öt közé. Semmi nem tiltja (legalábbis árpa nem mondott ilyesmit), és remek alkalom lenne elterelni magamról a gyanút. De mivel nem vagyok ott, kénytelen vagyok a képernyő előtt izgulni, eszébe jut-e valakinek ez a megoldás. Lám, így húz be az Árulók és válsz kiritkusból nézővé.

Hogy ki áldozza fel magát, és ki megy haza elsőként, azt persze csak a második adásól fogjuk megtudni.

A végén még kénytelen leszek azt is megnézni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Sosem fog botoxoltatni, direkt bezárta magát egy ketrecbe, és utálja a szexjeleneteket – 50 érdekesség az 50 éves Marion Cotillard-ról
Oscar-díjas filmsztár, klímaaktivista, étteremtulajdonos, énekesnő, egyben pedig a 21. század legsikeresebb francia színésznője… Nem semmi élet!


1. Hajnali 4 óra 50 perckor született, 1975. szeptember 30-án, Párizsban.

2. Orléans-ban nőtt fel, és csak 16 évesen költözött Párizsba.

3. Az apja, Jean-Claude Cotillard és az édesanyja, Niseema Theillaud mindketten színészként és tanárként dolgoztak.

4. 1993-ban, 17 évesen debütált a képernyőn a kanadai tévésorozatban, a Hegylakóban. A sorozat 1. évadának 17. részében egy névtelen lányt alakított, aki éppen életet adott egy gyermeknek. Ezután a 21. részben tért vissza a Lori Bellian nevű karakter szerepében. Ez volt az első angol nyelvű szerepe is.

5. Ő az egyik a hét színész közül, akik Oscar-díjat (Cotillard a Piafért) nyertek olyan szerepért, amelyben többnyire idegen nyelven beszéltek. A többiek Sophia Loren (Egy asszony meg a lánya), Robert De Niro (A keresztapa 2), Roberto Benigni (Az élet szép), Benicio Del Toro (Traffic) és Christoph Waltz (Becstelen brigantyk) és Youn Yuh-Jung (Minari – A családom története).

6. „Injekciófóbiás”, és kijelentette, hogy sohasem fog botoxot, plasztikai műtétet vagy bármi mást alkalmazni, amit a testébe kell beadni, hogy fiatalabbnak tűnjön.

7. Két hónap alatt tanulta meg a lengyel nyelvű szövegét az Idegen földön (2013) című filmhez.

8. Két francia étterem, a Jaja és a Glour tulajdonosa.

9. Gitározik és basszusgitározik, illetve zongorázik is. Utóbbit gyerekként otthon tanulta meg, a Te meg én (2006) című film kedvéért pedig csellózni tanult, hogy eljátszhassa a szólista szerepét.

10. A sötét lovag: Felemelkedés (2012) című filmet az USA-ban, a Rozsda és csont (2012) című filmet pedig Franciaországban forgatta nagyjából egy időben, pár hónappal a fia, Marcel Canet születése (2011. május 19.) után. Az USA és Franciaország között repült oda-vissza, hogy mindkét filmhez rögzíthessék a jeleneteit.

11. Ő az első és eddig egyetlen művész, aki francia nyelvű alakításáért nyerte el a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat.

12. James Gray rendező, aki az Idegen földön (2013) című filmben rendezte, kijelentette, hogy Cotillard a legjobb színész, akivel valaha dolgozott. Gray kifejezetten neki írta Ewa Cybulska karakterét.

13. Miután megnézte a Születésnap (1998) című filmet, elkezdett dánul tanulni, mivel 1999-ben a cannes-i filmfesztiválon találkozni akart a rendezőjével, Thomas Vinterberggel. Miután pedig megnézte Julio Medem Az északi sarkkör szerelmesei (1998) című filmjét, spanyolul is elkezdett tanulni.

14. 2013. november 15-én bezárkózott egy ketrecbe a párizsi Louvre múzeum közelében, hogy követelje 30 Greenpeace-aktivista szabadon bocsátását, akiket Oroszországban egy sarkvidéki tiltakozás miatt börtönöztek be. A ketrecbe lépve egy transzparenst tartott a kezében, amelyen ez állt: „Én vagyok a klíma védelmezője.” Néhány nappal később az aktivistákat szabadon engedték. Cotillard egyébként 2002 óta a Greenpeace tagja és szóvivője.

15. A Greenpeace-szel egyszer Kongóba is utazott, hogy megnézze a fakitermelő cégek által tönkretett trópusi esőerdőket. Erről szól a Congo: Des forêts en sursis (2010) című rövid dokumentumfilm.

16. Hogy milyen a zenei ízlése? Nos, a kedvenc előadói: David Bowie, Janis Joplin, The Rolling Stones, The Beatles, Otis Redding, Radiohead, Elvis Presley és Lykke Li.

17. A filmszínészek közt is vannak bálványai természetesen, például ők: Greta Garbo, Romy Schneider, Juliette Binoche, Toni Collette, Peter Sellers, Charlie Chaplin és Sir Laurence Olivier.

18. Simone művésznéven énekelt Maxim Nucci Yodelice nevű zenekarában. A nagymamáját hívták Simone-nak.

19. Fontolóra vették Ryan szerepére a Gravitáció (2013) című filmben, de végül Sandra Bullock kapta meg a szerepet.

20. Utálja a szexjelenetek forgatását, de kijelentette, hogy az első és egyetlen alkalom, amikor ez nem zavarta, az a Rozsda és csont (2012) című filmben volt Matthias Schoenaerts mellett, mivel ez egy különleges pillanat volt a karakterének, aki először szexelt, miután elvesztette a lábait.

21. Rajong a Trónok harca és a brit Pusszantlak, drágám! című sorozatokért.

22. A kedvenc filmjei: A diktátor (1940), Az élet csodaszép (1946), Soy Cuba (1964), Estély habfürdővel (1968), Az elefántember (1980), A király és a madár (1980) és Tandem (1987).

23. Tim Burton nagy rajongójaként a Nagy hal (2003) forgatókönyvét egy hónapon át a párnája alatt tartotta, abban a reményben, hogy ez növeli esélyeit arra, hogy vele dolgozhasson. Össze is jött, a Nagy hal lett az első hollywoodi filmje.

24. A Nagy hal óta egyébként minden angol nyelvű szerepét ő maga szinkronizálja franciára.

25. A fia, Marcel születése után egy hónappal tért vissza a munkába, hogy megkezdje A sötét lovag: Felemelkedés forgatását. A legtöbb jelenetét egy hónappal elhalasztották, és Christopher Nolan rendező helyet biztosított Cotillard családjának a forgatáson. Nolan csodálkozott is Cotillard azon képességén, hogy ilyen hamar a szülés után visszatért a munkába, „szupernőnek” titulálta.

26. Ha nem jött volna össze a színészet, az énekesnői pályát választotta volna.

27. A Macbeth (2015) című film cannes-i sajtótájékoztatóján szereplőtársa, Michael Fassbender kijelentette, hogy Cotillard a legjobb színésznő a szakmában.

28. Az Oscar-gálán viselt sellőszerű ruhát (amikor elnyerte a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat) Jean-Paul Gaultier kifejezetten neki tervezte. A ruha értéke megnőtt, mióta Cotillard viselte, és 2023-ban már 180 000 dollárra becsülték, ami az egyik legdrágább ruha, amit valaha az Oscar-gálán viseltek.

29. Állítása szerint a színészek közül a leginkább Harry Dean Stantonba (Bilincs és mosoly, Kelly hősei, Pat Garrett és Billy, a kölyök, A nyolcadik utas: a Halál, Menekülés New Yorkból, Veszett a világ, Halálsoron, Lucky, Twin Peaks) volt belezúgva.

30. Hét filmben dolgozott együtt a gyermekei apjával, a színész-rendező Guillaume Canet-vel: Szeress, ha mersz (2003), Le dernier vol (2009), Apró kis hazugságok (2010), Vérkötelék (2013), Rock’n Roll (2017), Együtt megyünk (2019), Astérix és Obelix: A középső birodalom (2023). Sőt, már leforgatták a nyolcadikat, a Karmát is, 2025 júniusában azonban 18 év együttlét után (sosem házasodtak össze) szakítottak.

31. 2007 októberében jöttek össze Canet-vel. Először 1997-ben találkoztak, de csak 10 évvel később kerültek közelebb egymáshoz.

32. Ha lehetséges, helyi termelőktől vásárolja az ételeit, és az 1980-as évek óta újrahasznosít, ezt a szokást a nagymamájától tanulta.

33. Fontolóra vették Patrizia Reggiani szerepére A Gucci-ház (2021) című filmben, mielőtt Lady Gaga megkapta volna a szerepet.

34. Két öccse van: Guillaume és Quentin, akik egypetéjű ikrek (1977. november 6-án születtek). Guillaume Cotillard forgatókönyvíró és rendező, Quentin Cotillard pedig szobrászként dolgozik.

35. Több mint 300 magazin címlapján szerepelt világszerte, többek között a Vogue, az Elle, a Marie Claire, a Variety, a Harper's Bazaar, a Vanity Fair, a Madame Figaro, a Glamour, a W, a The Hollywood Reporter és a Wall Street Journal Magazine borítóin.

36. 2015-ben egy Larry King-interjúban kifejezte a vágyát, miszerint nagyon szeretne együtt dolgozni Meryl Streeppel. 2025-ig, az 50. szülinapjáig ez sajnos nem jött össze. Bár mindketten szerepeltek az Extrapolációk (2023) című minisorozatban, de más-más epizódban, így nem volt közös jelenetük.

37. 1998-tól 2000-ig a Julien Rassam nevű francia színésszel volt kapcsolatban. 2000 és 2005 között a szintén színész Stéphan Guérin-Tillié volt a partnere, 2005 és 2007 között pedig a francia énekes, Sinclair.

38. A Maud Fontenoy Alapítvány védnöke, egy nem kormányzati szervezeté, amelynek célja, hogy a gyermekeket az óceánok által képviselt létfontosságú örökség megőrzéséről tanítsa.

39. A sötét lovag: Felemelkedés (2012) New York-i premierjén és a 2013-as Golden Globe-gálán viselt ruháit a Dior kifejezetten neki tervezte.

40. Úgy mondott igent Jean-Pierre Dardenne és Luc Dardenne Két nap, egy éjszaka (2014) című filmjének főszerepére, hogy látta volna a forgatókönyvet. A szerepet azután kapta meg, hogy a rendezők megismerkedtek vele a Rozsda és csont (2012) forgatásán, amelynek társproducerei voltak.

41. 2014-ben a „21. század legjövedelmezőbb francia színésznője” címet kapta. A filmjeire 2001 és 2014 között több mint 38 millió jegyet adtak el Franciaországban, és világszerte több mint 3 milliárd dolláros bevételt hoztak.

42. 2014-ben Robbie Collin, a The Daily Telegraph újságírója „korunk legnagyobb némafilmszínésznőjének” nevezte őt, mert szerinte képes csak a szemével és az arckifejezéseivel érzelmeket kifejezni, noha soha nem játszott némafilmben.

43. 41 évesen, 2017. március 16-án született meg a második gyermeke, a Louise Canet nevű kislány.

44. A brazil Chara Rial márka cipőt nevezett el róla.

45. Alexander Payne (Kerülőutak, Utódok, Téli szünet) és Pedro Almodóvar (Mindent anyámról, Beszélj hozzá!) rendezők azt nyilatkozták, hogy szívesen dolgoznának együtt Cotillard-ral. Ez eddig egyiküknek sem jött össze.

46. Fontolóra vették Fantine szerepére A nyomorultak (2012) című musicalben, végül azonban Anne Hathaway lett a befutó, aki Oscar-díjat nyert az alakításáért.

47. 2011-ben a Warner Bros. felajánlotta neki Morgana szerepét az Arthur király: A kard legendája (2017) című filmben, amelynek rendezője David Dobkin lett volna, de a projektet költségvetési okok miatt törölték. Végül Guy Ritchie irányítása alatt forgott le később a film, a Morganához hasonló karaktert pedig Astrid Bergés-Frisbey játszotta el benne.

48. A Fantázia (1940) és az E.T. – A földönkívüli (1982) című filmeket tartja az elsők között, amelyek igazán mély benyomást tettek rá.

49. A Total Film magazin minden idők 200 legjobb alakításának listáján a 68. helyet szerezte meg a Piafbannyújtott alakításával.

50. Ha valaki szeretné új szerepben látni Mariont, kapcsoljon az Apple TV+-ra, mivel ő is csatlakozott a The Morning Show című sorozat szereplőgárdájához a nemrég elindult 4. évadban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Elek Judit
A Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező 87 éves volt.


Hosszas betegség után, 2025. október 1-jén, 87 éves korában meghalt Elek Judit Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, írja a Telex. A hírt fia, Berger László operatőr-producer közölte. Halála szinte egy időbe esett azzal, hogy Párizsban díszvetítésen bemutatták 1967-es, Locarnóban nagydíjat nyert dokumentumfilmjét, a Meddig él az ember?-t.

Elek Judit 1945-ben túlélte a budapesti gettót. A Színház- és Filmművészeti Főiskolán tanult, a Máriássy-osztályban, olyan alkotók mellett, mint Huszárik Zoltán és Szabó István. Első filmjei a hatvanas években Cannes és Locarno versenyprogramjába is bekerültek.

Később dokumentum- és játékfilmjeivel lett ismert, amelyek a magyar társadalom tabuit bontották ki. Művei között szerepel

a Sziget a szárazföldön, a Majd holnap, a Mária nap, a Tutajosok és a Mondani a mondhatatlant.

Filmjeit világszerte vetítették, sok helyen tananyagként használták. Itthon gyakran találkozott betiltásokkal és támadó kritikákkal. Nemzetközi elismerései között ott van a francia Irodalom és Művészetek Rendjének lovagkeresztje.

Az utóbbi években Európa több városában retrospektív válogatások mutatták be életművét. Hagyatékát a férjével, Kézdi-Kovács Zsolttal alapított stúdió és a fiuk, Berger László gondozza tovább.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a sorozat pont olyan, mint egy korsó Guinness: kesernyés, erős és teljesen addiktív!
Ha azt hitted, a kosztümös drámák már unalmasak, a Netflix új sorozata pár perc alatt rácáfol. Ne lepődj meg, ha egy epizód után azt veszed észre, hogy már a harmadik résznél jársz.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. szeptember 30.



A Netflix új kosztümös drámája, A Guinness család pontosan az a fajta sorozat, amire titkon mindenki vágyott, csak eddig nem tudta. Mert hát, valljuk be, a zsáner az utóbbi időben kissé porosnak tűnt, csinos ruhák, nagy házak, kis intrikák. Downton Abbey, A Bridgerton család és társai, de semmi, ami igazán felrázná a nézőt. Nos, Steven Knight megtette, amit tőle elvárhattunk, kapunk egy történetet, ami egyszerre izgalmas, sötét, vicces és szívszorító. Mindez a Guinness-sör keserű ízébe csomagolva.

Knight pályája önmagában is megérne egy külön sorozatot. Elég csak a Locke feszült kamaradrámájára vagy a legendásan pocsék Vihar előtt című sci-fi-thrillerre gondolni, hogy belássuk, kevés alkotó ingázik ilyen könnyedséggel a zseniális és a botrányosan rossz produkciók között.

De, amint sorozatról van szó, ott Knight általában telibe talál. A Birmingham bandája óta tudjuk, hogy a szakember nemcsak kiváló író a feszült, több szálon futó drámák terén, hanem képes úgy újrafogalmazni a múltat, hogy az egyszerre legyen autentikus és modern. A Guinness család pedig ennek a hagyománynak a méltó tagja.

A történet 1868-ban indul, amikor Sir Benjamin Guinness (Graham Ashworth), távozik az élők sorából. Az örökség, ahogyan az lenni szokott, a családtagok között vihart kavar, miközben az egész ország a polgárháború határán táncol. Írország ekkor forrongott csak igazán, katolikusok és protestánsok csaptak össze, a szegények próbálnak életben maradni, miközben a gazdagok tovább gazdagodnak. A Guinness-birodalom tehát nemcsak egy sörfőzde, hanem politikai és társadalmi játszmák terepe is. Knight nem rest mindezt színes, fordulatos kitalált történetté gyúrni.

Az örökösödési játszmája elsőre klasszikusnak tűnhet: Arthur (Anthony Boyle), a politikai ambíciókkal túlfűtött idősebb testvér és Edward (Louis Partridge), a munkamániás öccs, akik közösen kapják meg a serfőzdét, de teljesen eltérő álmokkal és törekvésekkel. Ehhez jön a másik két testvér, a részeges Benjamin (Fionn O’Shea), valamint az egyetlen lány, akit már férjhez adtak, így a családi hatalomért vívott csatába nincs beleszólása. Az ember azt hinné, ez lesz a fő konfliktus, de Knight mást gondolt. A sorozatban jóval több a csavar, mint amit egy örökség köré fel lehetne húzni, ráadásul rengeteg évet haladunk előre a történetben.

Pont ez az egyik legnagyobb erőssége, hogy minden epizódban történik valami váratlan, ami miatt lehetetlen nem tovább nézni.

A színészek egyszerűen lubickolnak a szerepeikben. Louis Partridge végre kitör a kosztümös, ifjú szépfiú skatulyájából és hoz egy igazi megszállott munkamániás karaktert, akinek minden pillanata vibrál. Anthony Boyle játékában pedig ott van az örök dilemmázás, a hatalmat vagy a valós énjét válassza. Miközben a háttérben lévő két mellékszereplő, akik minden jelenetet feldobnak: James Norton, mint a kemény intéző, Mr. Rafferty, és Michael McElhatton, mint a hűséges, cinikus komornyik, Potter. Valójában ők ketten a széria titkos fegyverei. Annyi humort, emberi pillanatot, brutalitást és finom szarkazmust csempésznek a történetbe, hogy nélkülük sötétebb lenne az egész sorozat, mint egy jó pofa hideg porter sör.

Ha valaki látta a Birmingham bandáját, azonnal felismeri Knight kézjegyét. A brutalitás nem öncélú, inkább a korszak nyers valóságát mutatja meg. A kosztümök és díszletek pedig olyan autentikusak, hogy szinte érezzük a sörfőzde páráját vagy a dublini nyomornegyed szagát. Az atmoszféra sűrű, mégis könnyen befogadható. Egyszerre mesél a társadalmi ellentétekről és a családi drámáról, miközben sosem felejti el, hogy ez egy szórakoztató produkció akar lenni.

Itt van az igazi hős, maga a nagybetűs ZENE. A filmzenéről ritkán mondhatjuk, hogy szinte külön szereplője a történetnek, de jelen esetben pontosan ez a helyzet.

A klasszikus vonósnégyesek összefonódnak az ír punkzenével, és valami egészen új, energikus élményt adnak. A lassú, melankolikus jelenetek után egyszer csak berobban a Magyarországról kitiltott Kneecap nevű zenekar, és olyan erővel szaggatja szét a képernyőt, hogy az embernek kedve támad felugrani a kanapéról. Ez a zenei kettősség tökéletesen illik a sorozat világához, a múlt eleganciája és a jelen nyers ereje találkozik benne.

A sorozat nem fél megmutatni az ír történelem sötétebb oldalait sem. Látjuk a nyomort, a betegségeket, a kolerás, kihalt kisvárosokat, miközben bepillantunk a protestáns elit intrikáiba és képmutatásába is. De mindezt úgy teszi, hogy megértjük mindkét oldal céljait és nem csinál ellenségképet egyik félből sem. Nem egy száraz történelmi lecke, hanem egy menő, modern kosztümös akció-dráma, ami épp annyira szól a családi lojalitásról, mint a társadalmi egyenlőtlenségekről.

A Guinness család az az alkotás, amiért érdemes újra és újra belépni a Netflix platformjába.

Egyszerre mesés és nyers, könnyed és súlyos. Knight ismét bizonyította, hogy a sorozatkészítés az ő igazi terepe és itt szabadon játszhat karakterekkel, történetekkel és hangulatokkal. Az eredmény pedig egy olyan széria, amelynek minden epizódja úgy csúszik le, mint egy korsó Guinness, kesernyés, sűrű, de a végén csak azt érzed, hogy akarsz még egyet. Azt ki kell emelni, hogy a sorozat ordít a folytatásért, reméljük érkezik majd még repeta.

Azt azért ki kell emelni, hogy ugyan igaz történet inspirálta, de ez mégiscsak egy mese modern köntösben, pazar színészi játékkal, ügyes rendezéssel és sziporkázó zenével.

Maradjunk annyiban, nem ebből fogjuk megismerni igazán Írország geopolitikai helyzetét.

Ha eddig kételkedtél a kosztümös drámákban, ez a sorozat meggyőz arról, hogy a zsánerben még rengeteg élet van. Nézd, élvezd, és hagyd, hogy magával ragadjon a Guinness-ház története.


Link másolása
KÖVESS MINKET: