KULT
A Rovatból

X-Faktor: egyezzünk ki annyiban, hogy nyilván megöregedtem

Taka kiszőkítését én már nem értem, ahogy ByeAlex rapdalának sikerét sem, de a fiam szerint jó volt. Pedig ő zenész.


Hú, hol is kezdjem. Emlékeztek, hogy Nagy Krisztián-Arany Timi döntőt vizionáltam? Nos, tévedtem...

A kritikáim alá rendszeresen kommentelőkhöz képest azt hiszem, azt mondhatom, szeretem az X-Faktort – Stockholm szindróma? –, de azért hét közben nem csüggök minden történésen. Így is sikerült valamelyik nap a Facebook gonosz algoritmusának köszönhetően belefutnom Taka kiszőkítésébe, ami önmagában több volt, mint amit szerettem volna tudni. Viszont ma már olyan világot élünk, hogy egy tévéműsor nem ér véget akkor, amikor a végén „lerántják” a stáblistát, hanem önálló életet él két adás között is. Szóval csak kapkodtam a fejem, amikor lement a kötelező körnek számító közös produkció, és Kiss Ramóna bekonferálta a 11 (!) döntőst. Azonnal elfogott korunk heurékája, a wtf. Mi van? Amikor legutóbb megszámoltam őket, 12-en voltak.

Az történt, hogy Nagy Krisztián, aki mint emlékezetes, tavaly Radics Gigi csapatában bejutott az élő showba, majd az utolsó pillanatban kiszállt, idén visszajött,

Puskás Peti csapatában bejutott az élő show-ba, majd az utolsó pillanatban újra kiszállt.

Azonnal felizzott persze a net, Krisztián kapott hideget-meleget, de mentora rendkívül intelligensen helyre tette a dolgokat:

„Krisztián nem hibás ezért, nem bűnös a dologban, nem magának okozta a bajt.

Olyan dolog van az életében, nevezzük betegségnek vagy zavarnak, amit mi nem érthetünk, mert szerencsére nem éljük át, nem tudjuk milyen együtt élni vele, nem tudjuk milyen nehéz lehet átélni, felfedezni és rájönni a megoldásra, mert nem elég a patikába bemenni és kérni egy gyulladáscsökkentőt.

Nem tartozik nekem Krisztián, senkinek sem tartozik, nem okozott csalódást nekem, nem vett el senkitől helyet, mert ő jobb volt mindenki másnál ismét és hitte most sikerül legyőzni a démonait.”

De volt másik balhé is. Bye Alex egyik csapata, a Ricky and the Drunken Sailors egy Zámbó Jimmy nótát akart előadni az első élő show-ban, de az utolsó pillanatban Jimmy jogörökösei letiltották, sőt, semmilyen Jimmy dal eléneklését nem engedélyezték. Amiért a magam részéről nem győzök elég hálás lenni nekik. Engem Zámbó Jimmy életművével ki lehet kergetni a világból, talán az egy Füstös kocsma bluest kivéve. (Hogy egy ilyen szintű műsorban miért nem a jogok tisztázásával kezdik, és hogy fordulhat elő, hogy több heti munka után, adás előtt derül ki ilyesmi, rejtély. Persze PR szempontból nagyon szerencsés fordulat.)

Szóval itt tartottam, és az adás még csak ezután jött! Ramónától megtudhattuk azt is, hogy idén új szabályok vannak. Először is, van négy szék, amelyre a mentorok leültethetik az arra érdemesnek vélt versenyzőket. Ez hasonlóan megy mint a válogatón: legalább 3 mentornak kell igennel szavazni, hogy valaki leülhessen. Aki az adás végén széken ül, az automatikusan továbbjut a következő adásba. Ha a négy hely betelt, és a mentorok újabb versenyzőt akarnak leültetni, akkor közönségszavazat dönt arról, hogy ki álljon fel. További újítás, hogy mindössze 5 élőadás lesz, és rögtön az első este elbúcsúztunk három versenyzőtől.

Matematikailag tehát meg volt az esélye, hogy valamelyik mentor akár a teljes csapatát elveszítheti rögtön az első adásban. Ami egyébként majdnem be is következett.

Mire ide eljutottunk, eltelt vagy fél óra az adásból, ezért szinte meglepetésként hatott, amikor jött egy énekes, Balog Janó személyében, aki nagyon szimpatikusan kifejtette, hogy jól akarja érezni magát, nem számít, kiesik vagy sem. Majd ezek után sikerült elvéreznie Robbie Williams Let Me Entertain You című számával, ami pedig azért laikus szemmel nem tűnik annyira bonyolult kihívásnak. Nem is kapott széket.

Ezen a ponton önkritikát kell gyakorolnom, kedves elvtársak. Alighanem egy műveletlen sudribunkó vagyok. Az X-Faktor első élő adásában ugyanis a zeneirodalom megannyi klasszikusa szerepelt, amelyek ismerete az alapműveltség része.

Ez az egyetlen elképzelhető magyarázat arra, hogy az RTL Klub miért nem érezte fontosnak – a korábbi gyakorlattal szemben – kiírni a dalok címét és eredeti előadóját.

Sajnálatos iskolázatlanságom folytán nem ismertem fel olyan örökbecsű darabokat, mint Ariane Grande Focusa, vagy az Altass el Mester Tamástól. Egyetlen szerencsém, hogy a hozzám hasonló gyengébbek kedvéért az X-Faktor honlapján már szerepelnek ezek az információk. Köszönöm, X-Faktor, hogy érdemtelenül is ilyen jó vagy hozzám.

Az Urbanovics Vivien által énekelt Havana sem tartozik azon nóták közé, amelyeket napi rendszerességgel hallgatnék. Vivien kétségtelenül sokkal jobban énekelt, mint Janó, de ezzel együtt számomra élettelen, unalmas produkció volt. Ennek ellenére Gáspár Laci odáig volt tőle, és fel is háborodott, amikor Peti megjegyezte, hogy nem volt elég vérbő. Laci szerint az éneklés tele volt olyan finomságokkal, amit egy zenész meghall. És igaza lehet, mert én sem vagyok zenész, és nem is hallottam. Bár az mindenképp pozitív, hogy olyan dalt énekel, amely távol áll megszokott stílusától. Minden esetre, mivel egyedül Peti szavazott nemmel, Vivien leülhetett.

Ölveti László következett, aki nagy kedvencem, de ezúttal nagyon biztonsági játékot játszottak Gigivel, mivel a Come Togethert énekelte. Alex jogosan állapította meg, hogy úgy érzi, Laci egy dalában hallotta mindet, pedig azt remélte, a Beatles dalból valami mást hoz majd ki. És talán valamelyik másik Beatles dallal így lett volna, de a Come Together azok közé tartozik, amelyeket Joe Cocker is elénekelt, tehát valójában nulla kockázatot vállaltak, a régebb óta fiatal rocker egy pillanatra sem lépett ki a komfortzónájából. Tulajdonképpen hozott egy Joe Cocker nótát, az már egyszer bevált. Ma nem, mert nem kapott széket.

Következett az első zenekar, a Stolen Beat. A szerkesztők semmit nem bíztak a véletlenre, hosszasan hallhattuk, hogy a két fiú milyen népszerű lett egy csapásra, hány követőjük van az Instán, és milyen leveleket kapnak a lányoktól. A „jó képűbb” Bencét a kettő közül még a zuhanyzóból kijőve is lekapták a szavazatmaximalizálás jegyében. Legyünk őszinték: az, hogy a Stolen Beat most az élő show-ban van, elsősorban Búzás Bencének köszönhető.

A másik Bence aranyos, szerethető karakter, de szólóban aligha jutott volna túl a válogatón (és ha jól láttam, a közös produkcióban is csak Búzás Bence énekelt kettejük közül).

A mentorok is így érezhetik, mert rendre belecsúsznak abba, hogy csak Búzás Bencéhez szólnak, és a duóról egyes számban beszélnek. Gigi – akit ma hippi Spéter Erzsébetnek öltöztettek – ugyan a produkció után közölte, hogy „egymás nélkül nem lennétek meg”, ami valószínűleg igaz, hisz barátok, de ha Búzás Bence egyedül állt volna ki a színpadra, az legfeljebb Alexnek volna rossz, mert mentoráltja átkerülne Puskás Peti csapatába. Körülbelül ugyanígy néztünk ki Máté haverommal, amikor a 90-es évek közepén, péntek esténként a szentendrei Öreg malomban játszottunk ingyen. Körülbelül ugyanazt az öt hangot ismertem a szintin, mint Latyák Bence. Jó, én lehet, hogy nem voltam ilyen „cuki”. És hát nem volt Instagram sem, így esélyünk sem volt.

A KFT Afrikáját dolgozták fel némileg a Mazsola zenéjének hangzására hajazva, szerintem kicsit laposan, a mentorok viszont nem győzték agyon dicsérni őket. Négy igennel ülhettek le Vivi mellé, ami azért is nagy szó, mert Puskás Peti ezt az estét vasszigorral kezdte, és egész addig senkinek nem adott széket.

Arany Timiről nehéz mit írni, a csaj az egyetlen – Krisztián kiesésével mindenképp –, aki az én szememben mindig rajt-cél győzelmet arat. Kijön, és elénekli a dalt úgy, ahogy kell. A bemutatkozó kisfilmjében példás szorgalommal elmondta, hogy ő sosem elégedett magával, és nem azért jött a műsorba, hogy jól érezze magát, hanem hogy dolgozzon, amiről nem tudtam eldönteni, hogy akkor most panaszkodik vagy dicsekszik, de mindegy, a produkciója ütős és hiteles volt.

Kovács Pali a Magashegyi Undergroundtól az Árnyékokat hozta. Pali jó jelenség, egyszerű, letisztult, és külön öröm számomra, hogy valaki képviseli a magyar undergroundot is a mezőnyben. Vannak még hiányosságai, de nagyon fiatal még, van ideje tanulni, fejlődni, viszont azt a hitelességet, amit a színpadon magából áraszt, nem lehet tanulni. Peti meg is könnyezte.

Végre eljött az a pillanat, amire a legjobban vártam. Következett az USNK (én csak usankának hívom, Alex magyarosan u es en kának, de Ramóna megkérdezte a fiúkat, akik az angolos ejtést preferálják: jú esz en kéj). És hogy mit csinál egy rapper duó az élő műsorban? Sosem fogjátok elhinni: rappel.

Ezen a ponton muszáj Bye Alexről szót ejtenem. A legtöbben az ő mentorságát szokták megkérdőjelezni, a mai napig nem tudják neki megbocsátani, hogy egy olyan alternatív, unortodox slágerrel mint a Kedvesem, az Eurovizió 10. helyéig menetelt.

Szerintem viszont Alex az egyetlen, aki profi mentorként, sőt producerként viselkedik.

A kezdet kezdetén meglátta az USNK-ban a lehetőséget – a villogó dollár jeleket, ahogy egy korábbi adásban igen őszintén fogalmazott –, és már az első élőadás előtt megkezdte a duó „megcsinálását”, ahogy mondani szokás. Írt nekik egy saját dalt, amivel két legyet ütött egy csapásra: a fiúknak ez nyilván óriás megtiszteltetés, ő pedig azonnal gondoskodott róla, hogy a fiúk vélhető sikere neki is hozzon valamit a konyhára.

Ráadásul az élő show estéjére időzítette a srácok első klip premierjét. Simon Cowell sem csinálhatná jobban, legfeljebb nagyobban. Egyébként is érezni mindhárom zenekarán, hogy foglalkozott velük, ami az eredményben is megmutatkozott: ő volt az egyetlen mentor, akinek nem kellett izgulnia az adás végén, mert a négy székből hármat az övéi foglaltak el. (Itt megjegyezném: tényleg nem lehet az óriás költségvetéssel és hiper-szuper színpadtechnikával megoldani, hogy az együttesek minden tagja leülhessen? )

Mivel a fiúkat mindegyik mentor szereti, természetesen leülhettek. Ekkor már az összes szék foglalt volt, tehát eljött az a pillanat, hogy valakinek fel kell állnia. Ilyenkor a nézőkön a döntés súlya. 90 másodpercük van, hogy az X-Faktor 24 appon keresztül szavazzanak a kedvencükre a négyesből. Aki a legkevesebb szavazatot kapja, annak kell felállnia. Ezúttal ez Vivien lett, aki így visszakerült a „veszélyzónába”.

Bye Alex rapp dalához sokat nem tudok hozzászólni, nekem nem igazán jött be, de ebből a műfajból kevés, ami bejön. Fiam szerint jó volt, pedig ő zenész. Kénytelen vagyok felidézni magamban, hogy nagymamám mennyire ki volt akadva a félmeztelenül éneklő Freddie Mercurytól, anyukám pedig Michael Jacksontól, szóval egyezzünk ki annyiban, hogy nyilván megöregedtem.

Ezt az érzést Taka is tovább erősítette bennem. Nekem már ez a kiszőkítés sem tetszett, ettől a „húzástól” számomra sokkal tucatabbá vált, mintha meghagyták volna olyannak, amilyen magától volt. Dj. Snake és Justin Bieber Let Me Love You című dala pedig végképp olyasmi, ami az én univerzumomon abszolút kívűl esik. Két dolog viszont feltűnt: Taka egész jól táncol, viszont nagyon sokat hibázott az énekben. Lehet, hogy Gáspár Lacinak igaza volt, és Taka valójában nem tud énekelni? (Hozzá tartozik, hogy Gáspár Lacit most megvette a japán fiú.)

Tamáska Gabriella még mindig küzd a komplexusaival, az egész kisfilmje arra volt felépítve, mennyire görcsöl. Pedig ő azok egyike a mezőnyből, aki nem egyszerűen nagyszerű énekes, hanem jelenség. Az egyedi, összetéveszthetetlen hangszíne és a karaktere együtt olyan, hogy akkor is figyelni kell rá, és akkor is a hatása alá kerülünk, ha éppen „megremeg a keze”, elront egy produkciót (mint ahogy most is belebakizott, és aranyosan – de nem túl profin – le is reagálta.) A Jég dupla whiskeyvelt adta elő. Nem tudom, kit dicsér a feldolgozás, Lacit vagy valamelyik segítőjét, de sikerült nagyon Gabisra szabni a dalt. Teljesen elfelejtették Charlie-t. A baki ellenére 3-1 arányban a mentorok leültették, ezúttal Pali állt fel.

Következett a Ricky and the Drunken Sailors, akik Jimmyt végül L.L. Juniorra cserélték, és jól tették. Akkora bulit csaptak, hogy nem lehetett kétséges sem az, hogy mindenki elől ellopták a showt, sem az, hogy le kell ülniük – a nézőktől bármily megdöbbentő, Arany Timi kapta a legkevesebb szavazatot.

Kis kitérő: egyik vesszőparipám, hogy az összes tehetségkutatóban mennyire függ az eredmény a mentorok (zsűri) összetételétől. Erre jó példa, hogy a Riciky and the Drunken Sailors bekerülhetett az élő műsorban – aminek a magam részéről örülök. Talán emlékeztek, hogy 2013-ban is volt egy rockabilly banda a műsorban. A Wild Rythm Smokers egészen a mentorházig jutott, ahol remekül szerepeltek, ráadásul Szikora Robi, a zenekarok akkori „gazdája” el is mondta, mennyire szereti ezt a műfajt. Mégsem vitte őket magával az élő showba, mert attól félt, túl egyhangú lesz, ha mindent rockabillyben játszanak el. Alxe ettől nem fél, és eddig úgy tűnik, neki van igaza.

A sikerüket jelzi, hogy Kiss Ramóna azonnal lefoglalta őket az esküvőjére, ami valamikor jövőre esedékes, Puskás Peti pedig amgából kivetkőzve kiabálta: „Valaki nem ad nektek dalt? Hányan vannak ebben az országban, akik arról álmodoznak, hogy a Ricky and the Drunken Sailors egyszer eljátssza a dalukat!”

Szekér Gergő maradt a végére, aki a nagymamájának énekelt. Ami szerencse, mert a nagyinak biztosan tetszett is az előadás. Gáspár Laci rögtön szóvá is tette, hogy nem sikerült a produkció. Szerinte nem volt jól kidolgozva. Amikor Peti tiltakozott, Laci ismét kijátszotta az aduászt a tarsolyából: „Aki zenész, hallotta”, amire Puskás Peti érthető módon felkapta a vizet.

Függetlenül attól, hogy ki mennyire tartja Petit zenésznek vagy nem zenésznek, egy mentor társtól azért ez elég tapló beszólás.

A csörtét itt meg is nézhetitek:

A műsor véget ért, hátra volt még a vendégprodukció, az AK26 rapperduó, akinek több millióan töltötték már le a klipjeiket, ennek ellenére bevallom, én most hallottam róluk először. De hát megmondtam, műveletlen vagyok és öreg. Valamiért szimfonikus kísérettel léptek színpadra, ami csak arra jó, hogy kiürítsék a crossover műfajt. Ehhez a produkcióhoz tök mindegy volt, hogy élőben húzzák a vonósok, vagy művi úton teszik alá.

Mindegy, ezt is túléltük, és már csak az eredményhirdetés volt hátra. Mint már utaltam rá, a legvégén székben maradt versenyzőknek nem kellett izgulni, ezért Bye Alex összes mentoráltja, és Gabi is hátradőlhetett – bár a zenekari tagok nagy része csak képletesen, hiszen ténylegesen leülni nem tudtak. Nem akarom sokáig húzni, valószínűleg úgy is ismeritek már a végeredményt: Vivien, Ölveti László és Balogh Janó távozott, ami egyben azt jelenti, hogy Giginek az első adásban sikerült elveszítenie a versenyzői 2/3-át. Kicsit sajnálom, mindhárom előadóban több van érzésem szerint, de hát ez a játék ilyen. Kíváncsian várom, mit hoz a jövő hét. Már csak 4 adás és megtudjuk, ki lesz a 2018-as X-Faktor győztese.

Direkt a végére hagytam a Ricky and the Drunken Sailors produkcióját, hogy „tapsra mehessek ki”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
A hadvezérben Jason Momoa egy szál ágyékkötőben kaszabolja honfitársait, avagy A rettenthetetlen Hawaii-on – Pilotkritika
Véres, nagyszabású, érdekes – a történelem egy kevésbé ismert része elevenedik meg, sokak számára pedig az is kiderül, honnan ered a Dragon Ball-beli Songoku csatakiáltása…


I. Nagy Kamehameha a Hawaii Királyság első uralkodója volt 1795 és 1819 között. A harcos, diplomata és vezető hosszú évekig tartó konfliktusok után 1810-ben egyesítette a Hawaii-szigeteket, illetve azok királyságait (Maui, Kaua’i, Hawai’i és O’ahu). Ezt megelőzően ugyanis a szigetek főnökei között háborúk dúltak. 1778-ban James Cook kapitány érkezett Hawaiira, ami egybeesett Kamehameha ambícióival. Nyugati fegyverek és tanácsadók segítségével Kamehameha csatákat nyert Mauin és Oahun is, 1810-ben pedig, amikor Kauaʻi királya beleegyezett, hogy Kamehameha alatt hűbéres királyságot alapít, a nagy cél végre beteljesedett. Hawaii egyesítése pedig nemcsak azért volt jelentős, mert hihetetlen teljesítménynek számított, hanem mert különálló kormányzás alatt valószínűleg a nyugati érdekek versengése miatt szétesett volna.

Ez a történelem, Jason Momoa számára pedig népe históriája kulcsfontosságú.

Thomas Pa'a Sibbett-tel együtt már 2015 óta, tehát kerek tíz éve dolgozott azon, hogy elkészülhessen A hadvezér, amely eredetileg I. Kamehamehát tette volna a sztori középpontjába, és Momoáék egész estés mozifilmként képzelték el, majd később úgy döntöttek, hogy a nagy hódító legyen inkább mellékszereplő, a fókuszban pedig álljon a hadvezér Ka’iana (Momoa alakításában), aki 1795-ben Kamehameha ellen fordult, amikor az meghódította Oahu szigetét.

Vagyis ő a szigetek egyesítése ellen küzdött. Így kapott a sorozat egy érdekesebb vetületet és nézőpontot, ahelyett, hogy a nagy király életének szimpla történelmi, életrajzi, háborús feltárása lett volna.

A hadvezér első részében tehát megismerjük Ka’ianát, a katonát, aki kapásból egy megtermett cápával birkózik, de rögtön meglátjuk az emberi oldalát is, amikor hálát suttog a legyőzött halnak, megköszönve neki, hogy testét a rendelkezésükre bocsátotta. Majd megtudjuk, hogy Ka'iana és családja jelenleg Kaua'i királyságában él, de mivel Maui szigetéről származnak, kitaszítottként tekintenek rájuk. Ka'iana ugyanis Maui hadvezére volt, de elhagyta szülőföldjét (megszökött a seregből), miután rájött Kahekili király (Temuera Morrison) brutális ambícióira. Amikor azonban a király visszahívja (és megfenyegeti), Ka'iana beleegyezik, hogy segít legyőzni népének az ellenséges O’ahut, azonban egy jóslat, egy aljas átverés és egy szimpla bosszú miatt súlyos háborúba keveredik.

A minisorozat egyik fő érdekessége, hogy az alkotók megpróbálták annyira autentikusra fogni a dolgokat, amennyire csak lehet. Épp ezért például a színészek mindegyike hawaii nyelven beszél, az első részben legalábbis nem lehet hallani angolt vagy más nyelvet.

Emellett pedig természetesen Momoáék nagy műgonddal hozták létre az akkori állapotokat, például a királyságokra jellemző öltözékeket, harci díszeket, fegyvereket, hajózási eszközöket, mindennapi tárgyakat, lakhelyeket stb. Persze túl sok viseletre nem volt szükség, mivel Hawaii már akkor is egy igen forró égövben foglalt helyet, ezért elmondható, hogy ritkán látni egy sorozatban ennyi ágyékkötőt és férfi tomport, mint itt.

Momoán egyébként tisztán érződik, mennyire fontos volt neki ez a projekt, hiszen Thomas Sibbett és Doug Jung mellett ő írta az összes epizód forgatókönyvét, eljátszotta a főszerepet, executive produer is volt, illetve elvállalta az utolsó rész rendezését is (nem ez az első munkája direktorként, 2014-ben már készített egy egész estés mozifilmet e minőségében Vadcsapáson címmel).

A hadvezér nyolc epizódja egyenként kb. 50 perc és 1 óra között mozognak, s már kapásból az elsőben sok minden történik, így azzal vélhetően nem lesz gond, hogy események nélkül maradnánk, hiszen hosszú volt Kamehameha hadjárata, akit egyébként az újonc Kaina Makua alakít.

Az alkotók direkt törekedtek arra, hogy a szereplők is hitelesek legyenek, így a polinéz térséből kerestek színészeket. Nincs is túl sok ismert arc a gárdában, Jason Momoa mellett a már említett (és egyébként új-zélandi maori származású) Temuera Morrison (ő játszotta Momoa nevelőapját az Aquaman-filmekben, de a Star Wars-franchise Jango Fettjeként és klónkatonáiként is igen ismert), valamint a szintén új-zélandi Cliff Curtis (Zongoralecke, Hat nap, hét éjszaka, Sivatagi cápák, A bennfentes, Kiképzés, A forrás, Napfény, Die Hard 4.0, Álom doktor stb.) neve csenghet még ismerősen.

Az akciójelenetekre szintén odafigyeltek a készítők, a test test ellen küzdelmek véresek, kegyetlenek és reálisak, a statisztéria pedig láthatóan gazdag, tisztára, mintha A rettenthetetlent néznénk, csak Skócia helyett Hawaiion, és skótszoknyák helyett ágyékkötőkkel (férfi lábak mindenütt).

A hadvezér első részében mindez együtt, kiegészülve némi spirituális szállal (ami szintén fontos az ottani társadalomban, kultúrkörben) egy érdekes, a történelem számunkra kevésbé ismert szegletének ígéretét hordozza a további hét epizódra, Jason Momoa pedig, úgy tűnik, élete legjobb alakításával hálálja meg a nézők figyelmét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Post Malone többet ivott a koncertje közben, mint a közönség, de így is eszelős bulit csapott a Szigeten
A Sziget fesztivál idei programjának egyik kiemelkedő eleme volt Post Malone vasárnapi koncertje. Az amerikai énekes hatalmas bulit varázsolt, amiben ő is olyan jól érezte magát, hogy egyik pohár követte a másikat.


Hónapokkal ezelőtt, amikor a Sziget Fesztivál bejelentette az idei év előadóit, Post Malone-ra mindenki felkapta a fejét. Egyesek szeretik, mások kevésbé, azonban szinte mindenki ismeri. Malone jelenleg 30 éves, korábbi önmagához képest lefogyott, és úgy néz ki, mint egy telefirkált iskolapad. Ja, és iszik. Nem is keveset.

Az énekes Austin Richard Post néven látta meg a napvilágot New Yorkban, 1995-ben. 20 éves volt, amikor berobbant a zeneiparba, White Iverson című dala teljesen letarolta a SoundCloud-ot, majd később a Youtube-ot is. Malone igazi rádiós divatzenét gyártott, ám nemrégiben teljesen más irányba indult el. 2024-ben adta ki F-1 Trillion: Long Bed című albumát, ami egy 27 dalos country-lemez. Láttunk már olyat a világtörténelemben, hogy valakinek nem igazán sült el jól a megújulás, és a közönség negatív visszajelzést adott, ám itt ilyenről szó sincs! Malone jobb formában van, mint valaha és még a dalai is jobbak lettek.

Vasárnap este negyed 10-kor cigarettával és egy pohár sörrel a kezében megjelent a Sziget Fesztivál Nagyszínpadán az énekes, aki látványosan nem tudta eldönteni, hogyan öltözzön fel a bulira. A ruházata pont olyan volt, mint a zenéje: félig country, félig divatpop. Malone csizmát viselt, farmernadrágot és egy nagy csatos övet. Ez eddig abszolút country, azonban ehhez felcsapta CeeDee Lamb kék Dallas Cowboys mezét, ami inkább a mostani divat irányába vitte az összképet. A mez aztán a koncert közben lekerült, de annyi tetoválása van az énekesnek, hogy olyan volt, mintha lenne alatta még egy mez. Hogy a vizuális élményt még jobban megdobja, az egész fogsora ezüst volt, ő pedig erre büszkén, végig vigyorogta a bulit.

Slágerek és sörök

A zenei élmény is vegyes volt, játszottak régi slágereket és új dalokat is. Nyilvánvalóan az olyan szerzemények kapták a legnagyobb ovációt, mint a rockstar, a Sunflower, vagy a Circles, de a friss zenéket is jól fogadta a többtízezres tömeg. Post Malone koncertje alatt egy tűt sem lehetett volna leejteni a színpad előtt, rengetegen voltak kíváncsiak az előadóra, aki folyamatosan hálálkodott. Shawn Mendes mellett Malone a második főműsoridős fellépő, aki zenekarral érkezett és mivel nagyon jól szól az idei Sziget, végre hallhattuk, hogy mennyi energia van egy élőzenés produkcióban. A gitárok, a hegedű, a dob, mind sokkal élvezetesebbé tették a bulit.

Ha megkérdeznék tőlem, mi szeretnék lenni, ha nagy leszek, akkor azt válaszolnám, hogy Post Malone sörhordó embere. A fickónak biztosan nem kell konditerembe járnia, mivel szinte

számonként rohangált be a színpadra, kezében az ikonikus amerikai házibulik alapvető kellékével, a piros pohárral.

Hogy hatszor vagy nyolcszor kapott-e egy új sört, azt nem tudom, de így is elég szépen fogyasztott nettó másfél óra alatt. Természetesen nem itta meg az egészet, általában csak belekortyolt, majd letette a színpad valamelyik pontjára, hogy ott melegedjen és fénysebességgel szénsavmentessé váljon.

A nagyjából 90 perces koncert elejétől a végéig élvezetes volt, olyan előadót láthattunk, aki látványosan nagyon szereti, amit csinál, és kifejezetten jó is benne. Hibátlanul énekelte a dalokat, remekül kommunikált a közönséggel, és bár általában elöl állt a kifutón, a hátul zenélő bandával is megvolt az összhang. A színpadkép nagyon jól nézett ki, a kellékek és a középső ledfal animációi egy amerikai benzinkútra repítettek minket, ahonnan aztán bármerre mehetünk a teletankolt pickuppal. A színpadon volt útjelzés, lámpaoszlopok, emelvény a zenészeknek és az elmaradhatatlan Posty Co. logó. Természetesen egy ekkora produkció pirotechnikát is bőven használ, néha felcsaptak a lángok, máskor kisebb tűzijátékot láthattunk, de akadt egy kis füst is itt-ott. És persze nem csak azért, mert Malone rá-rágyújtott koncert közben.

Összességében egy kifejezetten jó, hangulatos, profi koncertet láthattunk, egy nem mindennapi főhőssel a középpontban. Reméljük nem kell újabb hat évet várni, hogy ismét láthassuk.

A Sziget a végéhez közeledik, már csak egy nap van hátra, de rendkívül izgalmas előadók lépnek még színpadra, mi pedig ott leszünk, hogy megnézzük őket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Focista akart lenni, nem tudott angolul az első hollywoodi filmje forgatásán, és „latin szeretőként” csupán néhány kapcsolata volt – Antonio Banderas 65 éves
Csodás külső, sárm, energia, kreativitás, és semmi gőg, arrogancia vagy távolságtartás: Antonio Banderas nem egy tipikus hollywoodi híresség.


1960. augusztus 10-én született a spanyolországi Málagában, és José Antonio Domínguez Banderas névre keresztelték. A spanyol hagyományoknak megfelelően első vezetéknév, vagyis nála a Domínguez az, amelyen általában ismerik az emberek (az apjától kapta), Antonio azonban úgy döntött, hogy a kevésbé elterjedt második, anyai vezetéknevét, a Banderast választja művésznevének.

Az édesanya, Ana Banderas tanítónőként dolgozott, apja, José Domínguez pedig a Guardia Civil nevű csendőrség tisztje volt. A házaspár a két fiát (Antonio mellett Francisco nevű öccsét) katolikus hitben nevelte, a színész pedig a mai napig minden Semana Santa (Szent Hét) alkalmával hazazarándokol, hogy részt vegyen Málagában a Lagrimas y Favores nevű testvériség felvonulásán. Sőt, köztudott, hogy ezt a kötelezettségvállalást be is írja a filmes szerződéseibe, hogy semmi ne zavarhassa meg a vallási ünnepség iránti rendíthetetlen hűségét.

Ana és José a jövőbeli hollywoodi sztárt a dél-spanyolországi Fuengirola városában, Marbella közelében nevelték fel.

A legenda szerint Antonio a tipikus spanyol fiúk álmát dédelgette, hogy nagy karriert fut be a futballban. Tehetsége is volt hozzá, az iskolai csapat sztárjátékosa volt, amíg 14 éves korában egy bokasérülés össze nem törte az álmait.

Ezután a zene és a színészet felé fordult, az érettségi után, 19 évesen pedig Madridba költözött, és színházi pályára lépett.

Angol nélkül Hollywoodban

Banderas számára a madridi színházi élet volt a kiindulópont a spanyol filmiparban való pályájához. Filmes debütálására az ország egyik legnevesebb filmrendezője, Pedro Almodóvar második filmjében, az 1982-es A szenvedélyek labirintusában került sor, majd hamarosan Almodóvar projektjeinek állandó szereplőjévé vált: szerepelt a Matadorban (1986), A vágy törvényében (1987) és az Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélénben (1988) is, amit Oscar-díjra jelöltek a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában.

1989-ben Banderas újra Almodóvarral dolgozott együtt a Kötözz meg és ölelj!-ben, ami nagy sikert aratott az Egyesült Államokban, s az ambiciózus színészt Spanyolország határain túlra repítette. Szerepelt Madonna botrányos dokumentumfilmjében, a Madonnával az ágyban (1991), amikor az énekesnő 1990-ben Madridban tartózkodott.

1991 januárjában aztán Antonio Los Angelesbe költözött, ahol megkezdte hollywoodi karrierjét. Volt azonban egy hatalmas hátránya: ekkor még nem tudott angolul, ezért a meghallgatásokon nem értette a rendezők kérését. Első angol nyelvű szerepét az Arne Glimcher (Egy igaz ügy) rendezésében készült, Oscar Hijuelos Pulitzer-díjas regényéből adaptált A mambó királyai (1992) című filmben kapta Armand Assante mellett. A meghallgatáson Banderas próbálta elrejteni angol nyelvtudásának hiányát, és rendesen bemagolta a szövegét, így végül elnyerte Nestor Castillo főszerepét. Állítólag a forgatáson sem értette sokszor, hogy éppen miket mondott angolul.

A latin szerető

A mambó királyai után ő lett „a latin szerető”, ez a név ráragadt Hollywoodban, és elárasztották szerepekkel. 1993-ban a Philadelphia – Az érinthetetlenben Tom Hanks meleg partnerét játszotta, ugyanabban az évben Jeremy Irons és Winona Ryder mellett fontos szerepben volt látható az Isabel Allende regényéből készült Kísértetház című filmben, s feltűnt továbbá Allende egy másik regényéből készült, Argentínában forgatott Szerelem és árnyakban (1994) is. Ezt követték olyan sikeres filmek, mint az Interjú a vámpírral (1994), a Desperado (1995), a Bérgyilkosok Sylvester Stallone-nal (1995), vagy a Magyaországon forgatott Evita (1996), amiben Madonnával játszott.

1995-ben azonban volt még egy fontos filmes állomás a karrierjében, bár inkább a magánélete szempontjából. A Hárman párban című, amúgy elég felejthető vígjáték tartós hatással volt a későbbi életére, mivel az egyik női partnere Melanie Griffith volt, akivel viszonyt kezdett, annak ellenére, hogy mindketten házasok voltak.

Griffith Don Johnsonnal, Banderas pedig a spanyol színésznővel, Ana Lezával, aki segített neki angolul tanulni A mambó királyaihoz.

Banderas csillaga azonban továbbra is ragyogott olyan filmekben, mint a Zorro álarca (1998), a Kémkölykök-filmek (2001), a Volt egyszer egy Mexikó (2003) vagy a Shrek-filmek, amelyekben Csizmás, a Kandúr hangját kölcsönözte. S bár jó néhány hollywoodi blockbusterben dolgozott azóta (pl. Zorro legendája, A bűn hálójában, A feláldozhatók 3, Dolittle, Sokkal több mint testőr 2, Uncharted, Indiana Jones és a sors tárcsája), Almodóvarhoz is visszatért rendre, 2011-ben például együtt forgatták A bőr, amelyben éleket, 2019-ben pedig a Fájdalom és dicsőséget, amiért megkapta első és eddigi egyetlen színészi Oscar-jelölését is.

A világot jelentő saját deszkák

Banderas mindig is arról álmodozott, hogy színházat nyit Málagában, a Plaza de la Merced keleti oldalán álló, elhagyatott Cines Astoria y Victoria mozi pedig megfelelő helyszínnek tűnt. 2016-ban José Segui építésszel együtt tervet nyújtott be a városházára, s a több mint 70 beérkezett pályázat közül az övékét választották ki. Az ellenzéki pártok heves tiltakozása miatt azonban Antonio a következő évben visszavonta javaslatát, és megfogadta, hogy többé nem lép kapcsolatba a közigazgatással.

Ígéretéhez híven 2017-ben bejelentette, hogy 2 millió eurós kezdeti befektetéssel megvásárolja a régi Alameda Színházat, hogy megvalósítsa saját színházi projektjét, szigorúan magánszférában. A Teatro del Soho végül 2019. november 15-én nyílt meg, méghozzá a Banderas rendezésében és társproduceri munkájával készült Tánckar című musicallel. Ő maga Zach főszerepét játszotta, a darab pedig 2020 március közepéig teltházas előadásokat tartott, amikor a színházat a Covid-járvány miatt be kellett zárni. A produkció és a Soho végül 2021 telén tért vissza a madridi színházi életbe.

Divat, parfüm, jótékonykodás

Banderas 2015-ben újabb tevékenységbe kezdett, divattervezést tanult a londoni Central St Martins College of Art nevű elismert művészeti főiskolán. Első férfi kollekcióját 2016-ban hozta létre a skandináv ruházati cég, a Selected Homme együttműködésével, Antonio Banderas Design néven.

Divatkarrierje mellett az évek során ugyanakkor több mint 50 különböző parfümöt hozott forgalomba férfiak és nők számára egyaránt. Első férfi parfümje, a Diavolo 1997-ben jelent meg, fűszeres és narancsos illatjegyekkel. Legnépszerűbb parfümjei között szerepel a Power of Seduction és a King of Seduction.

Antonio emellett minden év augusztusában Marbellában rendezi meg a Starlite Gala nevű, sztárokkal teli jótékonysági rendezvényt. 2010-ben hozta létre a Fundación Lagrimas y Favores alapítványt, amely nagylelkűen támogatja többek között a málagai hátrányos helyzetű családokat, a málagai szegény sorsú fiatalok egyetemi tanulmányait és a rákos betegek hospice-át. A gála 2010-es alapítása óta több mint 2,5 millió eurót gyűjtött, több mint 120 000 családnak segített, és több mint 25 000 gyermeket íratott be az oktatásba. Banderas 2013-ban a filantróp tevékenységéért megkapta a Queen Sofia Spanish Institute aranyérmét.

Nem éppen fűvel-fával

Bár a vásznon ő volt „a latin szerető”, a való életben amúgy mindig is a hosszú távú kapcsolatok híve volt. Kétszer nősült: először 1987 és 1996 között a spanyol színésznő, Ana Leza volt a felesége, majd 1996 és 2014 között az amerikai színésznő Melanie Griffith. Utóbbi Don Johnsontól született lánya, az azóta világhírűvé vált színésznő, Dakota Johnson felnevelésében kulcsszerepet játszott. Griffth-szel 1996 májusában Londonban kötött házasságot, miután mindkettejük válását véglegesítették.

Melanie 1996 szeptemberében a marbellai Costa del Sol állami kórházban hozta világra a közös lányukat lányukat, Stellát. A kórház vezetése akkor büszkén hangsúlyozta, hogy a színésznő nem részesült semmilyen különleges bánásmódban, és a lesifotósok sem kapták el a kórházból való távozásukat, mivel a pár állítólag egy létrán mászott át a falon, és a szomszéd hátsó kapuján keresztül távozott. Banderas és Griffith 18 éven át voltak házasok. 2014-ben szakítottak (2015-ben mondták ki a válásukat), de jó viszonyban maradtak. A színész jelenlegi partnere (2014 óta, tehát ismét több mint 10 éve) a nála 21 évvel fiatalabb holland pénzügyi tanácsadó, Nicole Kimpel (44), akivel 2016 óta az Egyesült Királyságban, Surrey-ben él.

Banderas számára az apja 2008-ban bekövetkezett halála súlyos csapás volt. Közeli családtagok szerint Antonio az utolsó hetekben a marbellai otthonába költöztette Josét, hogy gondoskodhasson róla, és aktívan részt is vett az ápolásában.

Állítólag számos projektet elhalasztott, hogy az utolsó értékes pillanatokat a családjával tölthesse. Az édesanyja, Ana kilenc évvel később, 2017-ben hunyt el.

Ugyanabban az évben Banderas szívrohamot kapott, amelyet életének „pszichológiai fordulópontjaként” írt le, ez ébresztette rá a prioritásaira, például a családjával töltött időre. A színész elmondta, Pedro Almodóvar arra ösztönözte őt ezután, hogy a halálközeli élményből merítsen ihletet a Fájdalom és dicsőség című filmjéhez, amit sokan élete legjobb alakításának tartanak.


Link másolása
KÖVESS MINKET: