KULT
A Rovatból

X-Faktor: a harmatgyenge Szikora Robi sem akadályozta meg Kiss Kevin továbbjutását

Mihályfi Luca lenyűgöző, Solyom Bernadett pedig sokoldalú, bár az Eminem-produkciója nem mindenkit győzött meg.

Link másolása

Amikor néhány hete megkérdeztem Miller Dávidtól, fog-e idén énekelni idén az X-Faktorban, kitérő választ adott. Biztos meglepetésnek szánta (hogy jó vagy rossz meglepetés, azt mindenki döntse el), de az is lehet, mostanáig rimánkodott a szerkesztőknek, hogy engedjék énekelni, és végül rábólintottak csak hogy lerázzák.

A negyedik élőadásig sikerült húzni, de most végre nótázva jöhetett be.

Lassan végéhez ér a 2022-es X-Faktor. Az idei évad sok érdekességet hozott, például Dávidtól megtudhattuk, most fordult elő a műsor hazai történetében először, hogy a top 4-ben minden mentornak van versenyzője.

Mint megszokhattuk, az X-Faktor olyan, mint a politika, adásról adásra változnak a szabályok. 4 játékos maradt, két szék, azaz biztos továbbjutó hely várt rájuk. Eddig legalább három mentor igen szavazata kellett ahhoz, hogy egy játékos leülhessen. Ezen az estén azonban még akkor sem veszett el minden, ha döntetlen lett az eredmény, azaz 2-2 szavazat. Ebben az esetben a nézők döntötthették el az adott énekes sorsát.

Mivel csak négy játékos maradt, de a műsoridőt ki kell tölteni, így mindenkinek két dalt kellett énekelnie, egy duettel és egy önálló produkcióval léptek színpadra

Kiss Kevin kezdte a sort. Duettpartnere az a Szikora Robi volt, aki annak idején először hívta el Puskás Petit az X-Faktorba, mint mentorsegédjét.

Szikora Robi kétesélyes duettpartner. Aki olyan öreg, mint én, emlékezhet rá, hogy annak idején a Megasztárban a felkészületlen, indiszponált énekes hogy járatta le Schmidt Verát, aki ki is esett emiatt. (Bakáts meg is jegyezte, mennyire tetszik neki, hogy a nézők kiszavazták Szikorát.)

Kiss Kevinnek azért sem volt könnyű dolga, mert Marics Peti nagyon jó előadó, aki hihetetlen energiákat mozgat meg ebben az Úristen című dalban. Szerencsére Kevin is remek énekes, némi túlzással a kisujjából rázta ki a produkciót.

Nem úgy Szikora, aki eléggé halvány volt a lovászfiú mellett.

A második dal Kevin saját dala volt, amit nagyapjának írt, aki sok-sok éve az alkohol miatt eltávolodott a családjától, és régen nincs semmi kapcsolata vele.

A megható produkció után nem lehetett kérdés, hogy Kevin széket kap.

Sajnos Helfy Alexa szereplése nem sikerült ilyen jól. Pedig ígéretesen indult, hiszen Herceg Erika a tavalyi X-Faktor legeredményesebb női előadóját, Paulinát kérte fel duettpartnernek. Ráadásul Paulina és a Honeybeast Tele a szívem című közös dalát énekelték, ami külön öröm számomra, mert a Honeybeast nagy személyes kedvencem.

Nem csak az a baj, hogy Alexa görcsösen, mereven énekelt, de ráadásul ott volt a tűzrőlpattant Paulina, aki végig pörgött, és próbálta volna húzni Alexát, és így még jobban kiemelte, mennyire „matt” a 17 éves versenyző. Arról nem is beszélve, hogy Paulina eredeti partnere a dalban, Tarján Zsófi, ugyancsak kiváló énekesnő, akihez nem könnyű felnőni.

Sajnos a szóló produkció sem sikerült jobban.

Alexán látszott, mennyire nem élvezi az előadást, nem jöttek a kellő energiák, sokszor a kellő hangok sem.

A mentorok nem kímélték, jöttek a kritikák rendesen. Hiába próbálta Erika szépíteni a dolgot, ami nem megy, az nem megy. Végül Gáspár Laci és Peti nemmel szavazott, Erika természetesen igennel, de ByeAlex szíve megesett rajta, és igennel szavazott. Ez azt jelentette, hogy a nézők szavazata döntött, akik többségben úgy határoztak, széket érdemel az énekesnő.

Mihályfi Luca esetében szó sem volt semmiféle bizonytalanságról vagy kétségről. Méltó duettpartnernek bizonyult Takács Nikolas oldalán. A csönd éve című slágert alt adták elő, amit nemcsak azért szeretek, mert nagyon jó dal, hanem mert Balázs Fecóék a videóklipjét itt nálunk, Leányfalun forgatták (#gotoyoutube).

Luca nemcsak szép és nagyszerű énekesnő, de remek ízléssel válogat dalokat (vagy válogatnak neki). Szóló produkciónak a Purple Raint énekelte Prince-től,

ami viszonylag gyakran feltűnik a tehetségkutatók „kínálatában”, de egyáltalán nem könnyű igazán átütően előadni.

Lucának sikerült, így nem is lehetett kérdés, hogy széket érdemel. A nézők Alexát állították fel.

Solyom Berni maradt a végére. Berni a múlt héten a Bagossy Brothers Company nótájával hódított, és Alex úgy döntött, őket kéri fel duettpartnernek. Berninek több kapcsolódási pontja is van a fiúkkal. Ugyanonnan származnak, és Bernadett szegről-végről ismeri is a tagok egy részét.

A magával ragadó duett után a szólóprodukcióban némileg sokkoló stílusváltással Eminem Lose Yourselfje következett. Bevallom, én úgy éreztem, helyenként nem volt jó a time, és az egész produkcióban éreztem bizonytalanságokat. De lehet, hogy tévedtem, legalábbis a mentorok – Laci kivételével – dicsérték a lányt.

Laci úgy érezte, az első produkció sokkal jobb volt, és zavarta a nagy stílusváltás. Nem is mondott igent, de a másik három mentor gondoskodott róla, hogy Berni biztosan ott legyen a döntőben.

Lucának kellett felállnia, ami nem túl jó előjel számára a döntőre nézve, Kevin ugyanakkor bizakodhat, hiszen kétszer is a helyén tartotta, és így a döntőbe juttatta a rajongók szeretete.

Végül – ahogy az várható volt – Alexa számára ért véget a verseny, így nem válik be az a jóslatom, hogy ez az évad Erikáé lesz.Jövő héten döntő, úgyhogy osszátok be jól ezt a kritikát, mert már csak egy lesz belőle.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: