KULT
A Rovatból

Mesés Négyek, a legőszintébben – 50 éve jelent meg a Beatles White Albuma

1968 a szabadság, a képzelet hatalmát hirdette az élet minden területén. Így volt ez a zenében is. Épp az évtized legnagyobb ikonja, a Beatles ne követte volna ezeket az eszméket?


Ötven éve, 1968. november 22-én jelent meg a Fab Four, azaz a „Mesés Négyek” első és egyetlen eredeti dupla stúdióalbuma, amely ugyan hófehér borítóján csak The Beatles címet viselte, a köztudatban még White Album néven forog a mai napig. Bár nem tudunk a Liverpudlik ilyen irányú vallásos elkötelezettségéről, mégis érdekes, hogy a lemez éppen a Zene védőszentjének, Szent Ceciliának napján került forgalomba. Az az év amúgy a pop/rock műfajban a kettős LP-k éve volt, és olyan meghatározó lemezek születtek, mint a Cream Wheels of Fire-je, Eric Burdon & The New Animals Love Is-e, Frank Zappa és a Mothers of Invention Uncle Meat-je, és nem utolsósorban Jimi Hendrix Electric Ladylandje, amelyet egy hónapja már felidéztünk olvasóinknak. Ezek az előadók már nemcsak a 3-4 perces dalok keretein léptek túl, hanem a nagylemezek addig szokásos legfeljebb 40 percén is, megmutatva, hogy tehetségük, fantáziájuk kétszer annyi ideig is képes leültetni a lemezjátszó mellé a rajongókat, nagyobb lélegzetű darabokkal, vagy akár összefüggő mondanivalóval.

A Beatles-fiúk, akik két évvel korábban megszabadultak az egyre elviselhetetlenebb turnék nyűgétől és végre csak az alkotásra koncentrálhattak, addigi munkásságuknak és nem múló népszerűségüknek köszönhetően immár megengedhették maguknak, hogy azt csináljanak, amit akarnak.

Ebbe belefért remekmű – a Sgt. Pepper’s Lonely Hearts’ Club Bandet máig minden idők egyik legjobb lemezének tartják – de akár kisebb kudarc is, mint a Magical Mystery Tour című tv-film. A White Albumban is szabadon kísérleteztek, és mivel már kezdett megbomlani a korábbi alkotói egységük, minden korábbinál nagyobb teret adtak az egyéni ötleteknek. Ez különösen szembetűnő volt John Lennon és Paul McCartney esetében: bár az élesebb fülű rajongók már 2-3 éve észrevehették, hogy az elsősorban márkanévként fenntartott Lennon-McCartney szerzőpárosból melyik dalban kié az oroszlánrész, a White Album már azt is előrejelezte, hogy a két zseni milyen úton fog elindulni szólópályáján. Így aztán ez a 94 perc lett a Beatles-fiúk legőszintébb lemeze, amelyen valamennyien saját egyéniségükkel léptek elő. Erről árulkodik az is, hogy a belső borítón mindegyikük külön portrén látható – ezeket mellékelték a tasakban is, kinagyított formában – és az ajándék poszteren is csak elvétve található közös fotó.

A lemeznek eredetileg a Doll’s House (Babaház) címet szánták, de végül maradt a The Beatles. Talán éppen azért, mert a felnőtté vált Gombafejűek mindenható menedzserük és mentoruk, Brian Epstein halála után – mint Ibsen Nórája – végleg kiszabadultak „babaházukból” és maguk vették a kezükbe sorsukat és karrierjüket.

És bár már igyekeztek egymástól is elszakadni, mégis, a 31 dal többségében ott van az a hamisíthatatlan és megmagyarázhatatlan ötletesség, amely a Beatles zenéjét időtlenné teszi.

John Lennon elmereng édesanyja 10 évvel korábbi elvesztésén, és a Julia úgy viszonyul a két évvel későbbi Mother című dalához, mint József Attila Mamája a Kései siratóhoz.

Szürreális vénája jön elő a balladisztikus Cry Baby Cry-ban és négytételes, zeneileg is abszurd Happiness Is A Warm Gunban, fásultsága és csalódottsága a soul-os I’m So Tired-ben és a Maharishi Mahesh jógi álságosságát kipécéző Sexie Sadie-ben. Ugyanakkor képes öngúnnyal visszanézni a Glass Onionban, miközben egy nyomasztó dallam borzolja az idegeinket és huncut, aki az Everybody’s Got Something To Hide Except Me and My Monkey-ban, vagy a The Continuing Story of Bungalow Billben valami „áthallást” talál.

Újra halljuk az utcai megmozdulásokat felidéző Revolutiont, de ezúttal nincsenek lövöldözések, nincsenek erőszakos gitárok, hanem egy lelassított, nem kicsit ironikus változat szólal meg, mintha Lennon azt akarná mondani, hogy a világ már lecsendesült, „elzúgtak forradalmai”.

És ott van a Revolution 9, amelyből nyilván sokaknak először csak az idegesítően ismételgetett „number nine” marad meg, holott kortörténeti értékű hangkollázzsal van dolgunk. Ugyancsak a későbbi Lennon-hangot előlegezi meg a lebegő Dear Prudence, amelynek néhány futama a Sexie Sadie-ével együtt 30 évvel később szemérmetlenül visszaköszön a Radioheadnél… A Yer Blues akkoriban számos együttes műsorába belefért volna. Ezt dalt 1968 decemberében John eljátszotta élőben is a Rolling Stones Rock and Roll Circus című tv-műsorban, egy alkalmi VIP-zenekarral: Eric Clapton, Keith Richards, valamint Mitch Mitchell, Jimi Hendrix dobosa voltak a társai. Ez a szereplés adta az ötletet neki, hogy visszatérjen a színpadra, és fél évvel később már saját formációval, a Plastic Ono Banddel adott koncertet Torontóban.

Paul McCartney sokkal pajkosabb hangulatban volt. Elvégre ki vehetne komolyan olyan kuplékat, mint a reggaes-s beütésű Ob-La-Di, Ob-La-Da (egyesek szerint a legrosszabb Beatles-szám), a Martha My Dear, vagy a 20-as éveket idéző Honey Pie, amely méltó párja a When I’m 64-nak…

De a Why Don’t We Do It In The Road? is inkább csak poén, még ha ott is a helye minden punk-banda repertoárjában. A Back In The USSR nemcsak Chuck Berry előtt tiszteleg, hanem egyúttal a szörföző Beach Boys –ot is megfricskázza az ő vokáljaik parodizálásával.

A Rocky Raccoon szerelmi háromszöges western-ballada, ahogyan azt a saloon kissé illuminált zongoristája elképzeli. A Birthday egyszerű rock and roll-riffjével annak idején minden magára adó diákzenekar megpróbálkozott. Macca még egy 20 másodperces ujjgyakorlatot is megenged magának Can You Take Me Back? címmel, amit önálló dalként nem is jegyeznek az albumon.

A Helter Skelter már súlyosabb ügy.

Punk is, metál is, később olyan utódok csaptak bele ezekbe a lecsupaszított akkordokba, mint az Areosmith, a U2 vagy az Oasis, de sajnos immár örökre hozzákapcsolódott az egy évvel későbbi Bel Air-i mészárlás, ahol ez volt a „jelszava” a Roman Polanski feleségét, a nyolc hónapos várandós Sharon Tate-t és barátait lemészárló Manson-családnak. Maga a kifejezés zűrzavart, káoszt, de egy Angliában divatos spirális csúszdát is jelent, amely mögött talán egy kábítószeres utazás húzódik. De Paul jegyzett két gyönyörű akusztikust dalt, a Blackbirdöt és a barokkos hangulatú Mother Nature’s Sont, valamint övé az I Will, amelyet, ha rácsempésznénk egy 1963-64 körüli Beatles-lemezre, észre sem vennénk, hogy nem odavaló.

George Harrison, aki ekkoriban már nagyon unta, hogy a nagy duó mindig háttérbe szorítja őt, igazi klasszikust alkotott a While My Guitar Gently Weeps-szel.

Egész szólópályájának egyik védjegye lett, ereszkedő akkordmenetét azóta sokan lekoppintották. George a felvételhez meghívta Eric Claptont is, aki viszonozta George szívességét a Cream búcsúalbumán hallható Badge című dalért, amelynek társszerzője és ritmusgitárosa is volt - szerződésjogi problémákat megelőzendő, L'Angelo Misterioso néven. 1971-ben a Bangla Desh-koncert egyik csúcspontja volt ez a dal a két gitáros remeklésével. És e felvétel idején ismerte meg Clapton George álomszép feleségét, Patti Boyd-ot, aki később múzsája (Layla, Wonderful Tonight) és neje is lett…De azért emlékezetes a feszes Savoy Truffle, a meditációra is alkalmas, atonális hangokkal végződő Long, Long, Long, valamint a Piggies. Ez utóbbi igencsak találó zenei szatíra a „disznófejű nagyurakról”, és a végén olyan „tust” hallunk, mintha egy cigánybanda bazseválna egy úri murin.

Ringo Starrt, aki már több lemezen is megszólalhatott jellegzetes fahangján, ezúttal szerzőként is beengedték.

A Don’t Pass Me By vidám country-dallal, amelyben hillbilly-hegedű kíséri énekét. Éppen csak a viccbeli lila ló hiányzik az ivó pultja mellől, aki mindig dupla whisky-t rendel és sosem köszön. A Nagy Fapofa zárja az albumot egy már-már gázosan érzelgős dallal, amit Paul írt neki, Goodnight címmel. Jó kis előtanulmány volt Ringónak nosztalgialemezéhez, a Sentimental Journey-hez.

A korabeli kritikák mindennek ellenére egységes üzenetet véltek felfedezni a dupla albumon. John Harris, a Sunday Times-ban a lemezt „a racionális magyarázat felé tartó világ megközelítésének” nevezte, amelynek zenéjében egyszerre van jelen a szépség, a borzalom, a meglepetés, a káosz és a rend. Ötven évvel később a New Yorker-ben Jordan Orlando a White Album „véletlenszerű tökéletességéről” beszélt.

A Mesés Négyes tehát alaposan kitombolta magát a stúdióban. John, Paul, George és Ringo még 18 hónapig bírták ki egymást, de az együtt töltött nyolc év biztosította számukra halhatatlanságot.

Az évfordulóra a rajongók meglephetik magukat a White Album 6 CD-s, illetve 4 LP-s, 3 CD-s de luxe dobozos kiadású változatával, amelyeken szokás szerint ismeretlen és félretett felvételek, valamint alternatív változatok is hallhatók. A YouTube-ot már ellepték az ajánlók, a visszaemlékezések, de a komolyabb elemzések is.

E sorok írója ez alkalomból előveszi öt évtizede őrzött eredeti bakelit korongjait, és csak a lemezpolc porát kell letörölni róla…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás az RTL-en: ma este több sikerműsor is elmarad
Az ugrás és A mi kis falunk ismétlése ma elmarad, helyettük a Tottenham–PSG UEFA Szuperkupa-meccset láthatják a nézők. A mérkőzés 20:15-től élőben megy, a késő esti híradó pedig 23:20-kor kezdődik.


Szerda estére változtatott a műsorrendjén az RTL, így a nézők most nem láthatják Az ugrás és A mi kis falunk ismétlését, vette észre a Média klub.

Az ugrás tavaly tél végén indult Gundel Takács Gábor vezetésével. A játékban a versenyzők egy öt méter magas, mesterséges híd egyik végéből indulnak, és a másikig kell eljutniuk. Tíz szinten, a híd adott pontján mindig a helyes állítást kell kiválasztaniuk, hogy megtalálják az egyetlen igaz átjárót. Aki téved, a mélybe esik, aki végig helyesen dönt, elviheti az ötmillió forintos főnyereményt. A vetélkedő idén új évaddal tért vissza, de a mai adás kimarad, ahogy A mi kis falunk ismétlése is.

A helyüket az UEFA Szuperkupa döntőjének élő közvetítése veszi át, amelyen a Tottenham és a PSG csap össze.

Ez egyben a 2025/2026-os Bajnokok Ligája-szezon kezdete is, amelynek fináléját Budapesten rendezik. A mérkőzés 20:15-kor kezdődik a Fókusz után. Az RTL Híradó ezen az estén 22:50 helyett 23:20-kor kerül adásba. Az ugrás és A mi kis falunk csütörtökön a megszokott időpontban folytatódik.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
A hadvezérben Jason Momoa egy szál ágyékkötőben kaszabolja honfitársait, avagy A rettenthetetlen Hawaii-on – Pilotkritika
Véres, nagyszabású, érdekes – a történelem egy kevésbé ismert része elevenedik meg, sokak számára pedig az is kiderül, honnan ered a Dragon Ball-beli Songoku csatakiáltása…


I. Nagy Kamehameha a Hawaii Királyság első uralkodója volt 1795 és 1819 között. A harcos, diplomata és vezető hosszú évekig tartó konfliktusok után 1810-ben egyesítette a Hawaii-szigeteket, illetve azok királyságait (Maui, Kaua’i, Hawai’i és O’ahu). Ezt megelőzően ugyanis a szigetek főnökei között háborúk dúltak. 1778-ban James Cook kapitány érkezett Hawaiira, ami egybeesett Kamehameha ambícióival. Nyugati fegyverek és tanácsadók segítségével Kamehameha csatákat nyert Mauin és Oahun is, 1810-ben pedig, amikor Kauaʻi királya beleegyezett, hogy Kamehameha alatt hűbéres királyságot alapít, a nagy cél végre beteljesedett. Hawaii egyesítése pedig nemcsak azért volt jelentős, mert hihetetlen teljesítménynek számított, hanem mert különálló kormányzás alatt valószínűleg a nyugati érdekek versengése miatt szétesett volna.

Ez a történelem, Jason Momoa számára pedig népe históriája kulcsfontosságú.

Thomas Pa'a Sibbett-tel együtt már 2015 óta, tehát kerek tíz éve dolgozott azon, hogy elkészülhessen A hadvezér, amely eredetileg I. Kamehamehát tette volna a sztori középpontjába, és Momoáék egész estés mozifilmként képzelték el, majd később úgy döntöttek, hogy a nagy hódító legyen inkább mellékszereplő, a fókuszban pedig álljon a hadvezér Ka’iana (Momoa alakításában), aki 1795-ben Kamehameha ellen fordult, amikor az meghódította Oahu szigetét.

Vagyis ő a szigetek egyesítése ellen küzdött. Így kapott a sorozat egy érdekesebb vetületet és nézőpontot, ahelyett, hogy a nagy király életének szimpla történelmi, életrajzi, háborús feltárása lett volna.

A hadvezér első részében tehát megismerjük Ka’ianát, a katonát, aki kapásból egy megtermett cápával birkózik, de rögtön meglátjuk az emberi oldalát is, amikor hálát suttog a legyőzött halnak, megköszönve neki, hogy testét a rendelkezésükre bocsátotta. Majd megtudjuk, hogy Ka'iana és családja jelenleg Kaua'i királyságában él, de mivel Maui szigetéről származnak, kitaszítottként tekintenek rájuk. Ka'iana ugyanis Maui hadvezére volt, de elhagyta szülőföldjét (megszökött a seregből), miután rájött Kahekili király (Temuera Morrison) brutális ambícióira. Amikor azonban a király visszahívja (és megfenyegeti), Ka'iana beleegyezik, hogy segít legyőzni népének az ellenséges O’ahut, azonban egy jóslat, egy aljas átverés és egy szimpla bosszú miatt súlyos háborúba keveredik.

A minisorozat egyik fő érdekessége, hogy az alkotók megpróbálták annyira autentikusra fogni a dolgokat, amennyire csak lehet. Épp ezért például a színészek mindegyike hawaii nyelven beszél, az első részben legalábbis nem lehet hallani angolt vagy más nyelvet.

Emellett pedig természetesen Momoáék nagy műgonddal hozták létre az akkori állapotokat, például a királyságokra jellemző öltözékeket, harci díszeket, fegyvereket, hajózási eszközöket, mindennapi tárgyakat, lakhelyeket stb. Persze túl sok viseletre nem volt szükség, mivel Hawaii már akkor is egy igen forró égövben foglalt helyet, ezért elmondható, hogy ritkán látni egy sorozatban ennyi ágyékkötőt és férfi tomport, mint itt.

Momoán egyébként tisztán érződik, mennyire fontos volt neki ez a projekt, hiszen Thomas Sibbett és Doug Jung mellett ő írta az összes epizód forgatókönyvét, eljátszotta a főszerepet, executive produer is volt, illetve elvállalta az utolsó rész rendezését is (nem ez az első munkája direktorként, 2014-ben már készített egy egész estés mozifilmet e minőségében Vadcsapáson címmel).

A hadvezér nyolc epizódja egyenként kb. 50 perc és 1 óra között mozognak, s már kapásból az elsőben sok minden történik, így azzal vélhetően nem lesz gond, hogy események nélkül maradnánk, hiszen hosszú volt Kamehameha hadjárata, akit egyébként az újonc Kaina Makua alakít.

Az alkotók direkt törekedtek arra, hogy a szereplők is hitelesek legyenek, így a polinéz térséből kerestek színészeket. Nincs is túl sok ismert arc a gárdában, Jason Momoa mellett a már említett (és egyébként új-zélandi maori származású) Temuera Morrison (ő játszotta Momoa nevelőapját az Aquaman-filmekben, de a Star Wars-franchise Jango Fettjeként és klónkatonáiként is igen ismert), valamint a szintén új-zélandi Cliff Curtis (Zongoralecke, Hat nap, hét éjszaka, Sivatagi cápák, A bennfentes, Kiképzés, A forrás, Napfény, Die Hard 4.0, Álom doktor stb.) neve csenghet még ismerősen.

Az akciójelenetekre szintén odafigyeltek a készítők, a test test ellen küzdelmek véresek, kegyetlenek és reálisak, a statisztéria pedig láthatóan gazdag, tisztára, mintha A rettenthetetlent néznénk, csak Skócia helyett Hawaiion, és skótszoknyák helyett ágyékkötőkkel (férfi lábak mindenütt).

A hadvezér első részében mindez együtt, kiegészülve némi spirituális szállal (ami szintén fontos az ottani társadalomban, kultúrkörben) egy érdekes, a történelem számunkra kevésbé ismert szegletének ígéretét hordozza a további hét epizódra, Jason Momoa pedig, úgy tűnik, élete legjobb alakításával hálálja meg a nézők figyelmét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Post Malone többet ivott a koncertje közben, mint a közönség, de így is eszelős bulit csapott a Szigeten
A Sziget fesztivál idei programjának egyik kiemelkedő eleme volt Post Malone vasárnapi koncertje. Az amerikai énekes hatalmas bulit varázsolt, amiben ő is olyan jól érezte magát, hogy egyik pohár követte a másikat.


Hónapokkal ezelőtt, amikor a Sziget Fesztivál bejelentette az idei év előadóit, Post Malone-ra mindenki felkapta a fejét. Egyesek szeretik, mások kevésbé, azonban szinte mindenki ismeri. Malone jelenleg 30 éves, korábbi önmagához képest lefogyott, és úgy néz ki, mint egy telefirkált iskolapad. Ja, és iszik. Nem is keveset.

Az énekes Austin Richard Post néven látta meg a napvilágot New Yorkban, 1995-ben. 20 éves volt, amikor berobbant a zeneiparba, White Iverson című dala teljesen letarolta a SoundCloud-ot, majd később a Youtube-ot is. Malone igazi rádiós divatzenét gyártott, ám nemrégiben teljesen más irányba indult el. 2024-ben adta ki F-1 Trillion: Long Bed című albumát, ami egy 27 dalos country-lemez. Láttunk már olyat a világtörténelemben, hogy valakinek nem igazán sült el jól a megújulás, és a közönség negatív visszajelzést adott, ám itt ilyenről szó sincs! Malone jobb formában van, mint valaha és még a dalai is jobbak lettek.

Vasárnap este negyed 10-kor cigarettával és egy pohár sörrel a kezében megjelent a Sziget Fesztivál Nagyszínpadán az énekes, aki látványosan nem tudta eldönteni, hogyan öltözzön fel a bulira. A ruházata pont olyan volt, mint a zenéje: félig country, félig divatpop. Malone csizmát viselt, farmernadrágot és egy nagy csatos övet. Ez eddig abszolút country, azonban ehhez felcsapta CeeDee Lamb kék Dallas Cowboys mezét, ami inkább a mostani divat irányába vitte az összképet. A mez aztán a koncert közben lekerült, de annyi tetoválása van az énekesnek, hogy olyan volt, mintha lenne alatta még egy mez. Hogy a vizuális élményt még jobban megdobja, az egész fogsora ezüst volt, ő pedig erre büszkén, végig vigyorogta a bulit.

Slágerek és sörök

A zenei élmény is vegyes volt, játszottak régi slágereket és új dalokat is. Nyilvánvalóan az olyan szerzemények kapták a legnagyobb ovációt, mint a rockstar, a Sunflower, vagy a Circles, de a friss zenéket is jól fogadta a többtízezres tömeg. Post Malone koncertje alatt egy tűt sem lehetett volna leejteni a színpad előtt, rengetegen voltak kíváncsiak az előadóra, aki folyamatosan hálálkodott. Shawn Mendes mellett Malone a második főműsoridős fellépő, aki zenekarral érkezett és mivel nagyon jól szól az idei Sziget, végre hallhattuk, hogy mennyi energia van egy élőzenés produkcióban. A gitárok, a hegedű, a dob, mind sokkal élvezetesebbé tették a bulit.

Ha megkérdeznék tőlem, mi szeretnék lenni, ha nagy leszek, akkor azt válaszolnám, hogy Post Malone sörhordó embere. A fickónak biztosan nem kell konditerembe járnia, mivel szinte

számonként rohangált be a színpadra, kezében az ikonikus amerikai házibulik alapvető kellékével, a piros pohárral.

Hogy hatszor vagy nyolcszor kapott-e egy új sört, azt nem tudom, de így is elég szépen fogyasztott nettó másfél óra alatt. Természetesen nem itta meg az egészet, általában csak belekortyolt, majd letette a színpad valamelyik pontjára, hogy ott melegedjen és fénysebességgel szénsavmentessé váljon.

A nagyjából 90 perces koncert elejétől a végéig élvezetes volt, olyan előadót láthattunk, aki látványosan nagyon szereti, amit csinál, és kifejezetten jó is benne. Hibátlanul énekelte a dalokat, remekül kommunikált a közönséggel, és bár általában elöl állt a kifutón, a hátul zenélő bandával is megvolt az összhang. A színpadkép nagyon jól nézett ki, a kellékek és a középső ledfal animációi egy amerikai benzinkútra repítettek minket, ahonnan aztán bármerre mehetünk a teletankolt pickuppal. A színpadon volt útjelzés, lámpaoszlopok, emelvény a zenészeknek és az elmaradhatatlan Posty Co. logó. Természetesen egy ekkora produkció pirotechnikát is bőven használ, néha felcsaptak a lángok, máskor kisebb tűzijátékot láthattunk, de akadt egy kis füst is itt-ott. És persze nem csak azért, mert Malone rá-rágyújtott koncert közben.

Összességében egy kifejezetten jó, hangulatos, profi koncertet láthattunk, egy nem mindennapi főhőssel a középpontban. Reméljük nem kell újabb hat évet várni, hogy ismét láthassuk.

A Sziget a végéhez közeledik, már csak egy nap van hátra, de rendkívül izgalmas előadók lépnek még színpadra, mi pedig ott leszünk, hogy megnézzük őket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Focista akart lenni, nem tudott angolul az első hollywoodi filmje forgatásán, és „latin szeretőként” csupán néhány kapcsolata volt – Antonio Banderas 65 éves
Csodás külső, sárm, energia, kreativitás, és semmi gőg, arrogancia vagy távolságtartás: Antonio Banderas nem egy tipikus hollywoodi híresség.


1960. augusztus 10-én született a spanyolországi Málagában, és José Antonio Domínguez Banderas névre keresztelték. A spanyol hagyományoknak megfelelően első vezetéknév, vagyis nála a Domínguez az, amelyen általában ismerik az emberek (az apjától kapta), Antonio azonban úgy döntött, hogy a kevésbé elterjedt második, anyai vezetéknevét, a Banderast választja művésznevének.

Az édesanya, Ana Banderas tanítónőként dolgozott, apja, José Domínguez pedig a Guardia Civil nevű csendőrség tisztje volt. A házaspár a két fiát (Antonio mellett Francisco nevű öccsét) katolikus hitben nevelte, a színész pedig a mai napig minden Semana Santa (Szent Hét) alkalmával hazazarándokol, hogy részt vegyen Málagában a Lagrimas y Favores nevű testvériség felvonulásán. Sőt, köztudott, hogy ezt a kötelezettségvállalást be is írja a filmes szerződéseibe, hogy semmi ne zavarhassa meg a vallási ünnepség iránti rendíthetetlen hűségét.

Ana és José a jövőbeli hollywoodi sztárt a dél-spanyolországi Fuengirola városában, Marbella közelében nevelték fel.

A legenda szerint Antonio a tipikus spanyol fiúk álmát dédelgette, hogy nagy karriert fut be a futballban. Tehetsége is volt hozzá, az iskolai csapat sztárjátékosa volt, amíg 14 éves korában egy bokasérülés össze nem törte az álmait.

Ezután a zene és a színészet felé fordult, az érettségi után, 19 évesen pedig Madridba költözött, és színházi pályára lépett.

Angol nélkül Hollywoodban

Banderas számára a madridi színházi élet volt a kiindulópont a spanyol filmiparban való pályájához. Filmes debütálására az ország egyik legnevesebb filmrendezője, Pedro Almodóvar második filmjében, az 1982-es A szenvedélyek labirintusában került sor, majd hamarosan Almodóvar projektjeinek állandó szereplőjévé vált: szerepelt a Matadorban (1986), A vágy törvényében (1987) és az Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélénben (1988) is, amit Oscar-díjra jelöltek a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában.

1989-ben Banderas újra Almodóvarral dolgozott együtt a Kötözz meg és ölelj!-ben, ami nagy sikert aratott az Egyesült Államokban, s az ambiciózus színészt Spanyolország határain túlra repítette. Szerepelt Madonna botrányos dokumentumfilmjében, a Madonnával az ágyban (1991), amikor az énekesnő 1990-ben Madridban tartózkodott.

1991 januárjában aztán Antonio Los Angelesbe költözött, ahol megkezdte hollywoodi karrierjét. Volt azonban egy hatalmas hátránya: ekkor még nem tudott angolul, ezért a meghallgatásokon nem értette a rendezők kérését. Első angol nyelvű szerepét az Arne Glimcher (Egy igaz ügy) rendezésében készült, Oscar Hijuelos Pulitzer-díjas regényéből adaptált A mambó királyai (1992) című filmben kapta Armand Assante mellett. A meghallgatáson Banderas próbálta elrejteni angol nyelvtudásának hiányát, és rendesen bemagolta a szövegét, így végül elnyerte Nestor Castillo főszerepét. Állítólag a forgatáson sem értette sokszor, hogy éppen miket mondott angolul.

A latin szerető

A mambó királyai után ő lett „a latin szerető”, ez a név ráragadt Hollywoodban, és elárasztották szerepekkel. 1993-ban a Philadelphia – Az érinthetetlenben Tom Hanks meleg partnerét játszotta, ugyanabban az évben Jeremy Irons és Winona Ryder mellett fontos szerepben volt látható az Isabel Allende regényéből készült Kísértetház című filmben, s feltűnt továbbá Allende egy másik regényéből készült, Argentínában forgatott Szerelem és árnyakban (1994) is. Ezt követték olyan sikeres filmek, mint az Interjú a vámpírral (1994), a Desperado (1995), a Bérgyilkosok Sylvester Stallone-nal (1995), vagy a Magyaországon forgatott Evita (1996), amiben Madonnával játszott.

1995-ben azonban volt még egy fontos filmes állomás a karrierjében, bár inkább a magánélete szempontjából. A Hárman párban című, amúgy elég felejthető vígjáték tartós hatással volt a későbbi életére, mivel az egyik női partnere Melanie Griffith volt, akivel viszonyt kezdett, annak ellenére, hogy mindketten házasok voltak.

Griffith Don Johnsonnal, Banderas pedig a spanyol színésznővel, Ana Lezával, aki segített neki angolul tanulni A mambó királyaihoz.

Banderas csillaga azonban továbbra is ragyogott olyan filmekben, mint a Zorro álarca (1998), a Kémkölykök-filmek (2001), a Volt egyszer egy Mexikó (2003) vagy a Shrek-filmek, amelyekben Csizmás, a Kandúr hangját kölcsönözte. S bár jó néhány hollywoodi blockbusterben dolgozott azóta (pl. Zorro legendája, A bűn hálójában, A feláldozhatók 3, Dolittle, Sokkal több mint testőr 2, Uncharted, Indiana Jones és a sors tárcsája), Almodóvarhoz is visszatért rendre, 2011-ben például együtt forgatták A bőr, amelyben éleket, 2019-ben pedig a Fájdalom és dicsőséget, amiért megkapta első és eddigi egyetlen színészi Oscar-jelölését is.

A világot jelentő saját deszkák

Banderas mindig is arról álmodozott, hogy színházat nyit Málagában, a Plaza de la Merced keleti oldalán álló, elhagyatott Cines Astoria y Victoria mozi pedig megfelelő helyszínnek tűnt. 2016-ban José Segui építésszel együtt tervet nyújtott be a városházára, s a több mint 70 beérkezett pályázat közül az övékét választották ki. Az ellenzéki pártok heves tiltakozása miatt azonban Antonio a következő évben visszavonta javaslatát, és megfogadta, hogy többé nem lép kapcsolatba a közigazgatással.

Ígéretéhez híven 2017-ben bejelentette, hogy 2 millió eurós kezdeti befektetéssel megvásárolja a régi Alameda Színházat, hogy megvalósítsa saját színházi projektjét, szigorúan magánszférában. A Teatro del Soho végül 2019. november 15-én nyílt meg, méghozzá a Banderas rendezésében és társproduceri munkájával készült Tánckar című musicallel. Ő maga Zach főszerepét játszotta, a darab pedig 2020 március közepéig teltházas előadásokat tartott, amikor a színházat a Covid-járvány miatt be kellett zárni. A produkció és a Soho végül 2021 telén tért vissza a madridi színházi életbe.

Divat, parfüm, jótékonykodás

Banderas 2015-ben újabb tevékenységbe kezdett, divattervezést tanult a londoni Central St Martins College of Art nevű elismert művészeti főiskolán. Első férfi kollekcióját 2016-ban hozta létre a skandináv ruházati cég, a Selected Homme együttműködésével, Antonio Banderas Design néven.

Divatkarrierje mellett az évek során ugyanakkor több mint 50 különböző parfümöt hozott forgalomba férfiak és nők számára egyaránt. Első férfi parfümje, a Diavolo 1997-ben jelent meg, fűszeres és narancsos illatjegyekkel. Legnépszerűbb parfümjei között szerepel a Power of Seduction és a King of Seduction.

Antonio emellett minden év augusztusában Marbellában rendezi meg a Starlite Gala nevű, sztárokkal teli jótékonysági rendezvényt. 2010-ben hozta létre a Fundación Lagrimas y Favores alapítványt, amely nagylelkűen támogatja többek között a málagai hátrányos helyzetű családokat, a málagai szegény sorsú fiatalok egyetemi tanulmányait és a rákos betegek hospice-át. A gála 2010-es alapítása óta több mint 2,5 millió eurót gyűjtött, több mint 120 000 családnak segített, és több mint 25 000 gyermeket íratott be az oktatásba. Banderas 2013-ban a filantróp tevékenységéért megkapta a Queen Sofia Spanish Institute aranyérmét.

Nem éppen fűvel-fával

Bár a vásznon ő volt „a latin szerető”, a való életben amúgy mindig is a hosszú távú kapcsolatok híve volt. Kétszer nősült: először 1987 és 1996 között a spanyol színésznő, Ana Leza volt a felesége, majd 1996 és 2014 között az amerikai színésznő Melanie Griffith. Utóbbi Don Johnsontól született lánya, az azóta világhírűvé vált színésznő, Dakota Johnson felnevelésében kulcsszerepet játszott. Griffth-szel 1996 májusában Londonban kötött házasságot, miután mindkettejük válását véglegesítették.

Melanie 1996 szeptemberében a marbellai Costa del Sol állami kórházban hozta világra a közös lányukat lányukat, Stellát. A kórház vezetése akkor büszkén hangsúlyozta, hogy a színésznő nem részesült semmilyen különleges bánásmódban, és a lesifotósok sem kapták el a kórházból való távozásukat, mivel a pár állítólag egy létrán mászott át a falon, és a szomszéd hátsó kapuján keresztül távozott. Banderas és Griffith 18 éven át voltak házasok. 2014-ben szakítottak (2015-ben mondták ki a válásukat), de jó viszonyban maradtak. A színész jelenlegi partnere (2014 óta, tehát ismét több mint 10 éve) a nála 21 évvel fiatalabb holland pénzügyi tanácsadó, Nicole Kimpel (44), akivel 2016 óta az Egyesült Királyságban, Surrey-ben él.

Banderas számára az apja 2008-ban bekövetkezett halála súlyos csapás volt. Közeli családtagok szerint Antonio az utolsó hetekben a marbellai otthonába költöztette Josét, hogy gondoskodhasson róla, és aktívan részt is vett az ápolásában.

Állítólag számos projektet elhalasztott, hogy az utolsó értékes pillanatokat a családjával tölthesse. Az édesanyja, Ana kilenc évvel később, 2017-ben hunyt el.

Ugyanabban az évben Banderas szívrohamot kapott, amelyet életének „pszichológiai fordulópontjaként” írt le, ez ébresztette rá a prioritásaira, például a családjával töltött időre. A színész elmondta, Pedro Almodóvar arra ösztönözte őt ezután, hogy a halálközeli élményből merítsen ihletet a Fájdalom és dicsőség című filmjéhez, amit sokan élete legjobb alakításának tartanak.


Link másolása
KÖVESS MINKET: