News here
hirdetés

KULT

Visszanyalt a fagyi: Mia Farrow lejáratta magát a Woody Allen-féle bántalmazási ügyről szóló új dokuszériában

Az Allen kontra Farrow inkább "Mia verziója". Az azért kiderül, hogy élete legrosszabb alakítását nyújtja.

Link másolása

hirdetés

Alig vártam, hogy lássam az HBO-s dokumentumfilm-miniszéria első részét. Nem a szenzációhajhász énemet érdekelték a mocskos részletek, hanem a rég várt válaszra vártam. Az igazságérzetem követeli évek óta, hogy sok, számomra kedves film rendezőjéről megtudjam az igazságot, és helyre tegyem. Nem fogom az Annie Hallt kevésbé szeretni, ha megtudom, bántalmazó volt Woody Allen. De ha már évtizedek után a #metooval ismét előbújt az ügy, gondoltam, legalább megtudhatok valamit és eltehetem a megfelelő fiókba. Sok minden világosabb is lett. Egy titok még mindig megoldásra vár, és nemcsak az, hogy Allen bántalmazó volt-e.

Az ügy pár szóban: Mia Farrow és Woody Allen jó pár évig párkapcsolatban éltek, ám külön lakásban laktak, Farrow pedig egyedül nevelte saját és örökbefogadott gyermekeit - összesen 14-et - a nyolcvanas években, miközben alkotópárosként termékenyek voltak. Farrow évente kapott főszerepet Allen filmjeiben. Allen egyik legjobb filmje, a Férjek és feleségek épp akkor készült, azaz 1992-ben, amikor robbant a nagy Allen-Farrow botrány első felvonása:

Farrow januárban megtalálta Allen lakásában örökbefogadott, első éves egyetemista lánya, Soon-Yi Previn meztelen fotóit. Innentől következik az a történet, amit én tényleg Allen kontra Farrow-nak, azaz a két fél közötti harcnak neveznék. A dokumentumfilm azonban inkább Mia Farrow-ról állít ki bizonyítványt. Én címnek is ezt adtam volna: Mia verziója.

Farrow ekkor összeveszett Allennel, még azért befejezte vele a Férjek és feleségeket, Allen tovább folytatta kapcsolatát már felvállaltabban Soon-Yival, aki máig a felesége, majd 1992. augusztus 4-én állítólagosan szexuálisan molesztálta kedvenc nevelt - és hivatalosan is örökbefogadott lányát -, Dylant. Farrow épp nem volt otthon, de az akkor ott lévő egyik felnőtt vallomására hagyatkozva, valamit a kislánnyal készült videófelvételeket is felhasználva eljutott a hatóságokig. Allen válaszként gyermekelhelyezési perben szerette volna megszerezni három, számára legfontosabb gyermeke, Dylan, Moses és saját, vér szerinti gyermeke, Satchel felügyeleti jogát, de ezt 1993-ban elveszítette, mint ahogy elveszítette az esetkor 7 éves Dylan látogatási jogát is.

A dokumentumfilm címe azt sugallja, a két ember közti, immár egy életre szóló csatára tesz pontot, nyújt valamiféle lezárást, feloldást. De nem. Ezt nem hiszem el, mondtam magamnak az első tíz perc után, és innentől szigorúan a saját nézői benyomásaimat írom le. Már Mia Farrow első megszólalásakor azt éreztem, hogy valami nagyon nincs rendben. És nem, talán nem véletlenül jutott eszembe a szintén óriási családot maga köré halmozó Angelina Jolie is, akiről szintén ismert sok sötét életrajzi történés, ugyanakkor kifelé családoltalmazó és humanitárius tetteire fókuszáló alakként kommunikálja magát. Mia Farrow-t is hasonlónak látom, különösen annak tükrében, hogy Mr. és Mrs. Smith, bocsánat, Mr. és ex-Mrs. Pitt között is gyermekelhelyezési huzavona ment évekig, melyből egyelőre Angelina került ki papíron és a nyilvánosság felé győztesen.

A "nyilvánosság felé" kifejezés főként akkor válik fontossá, amint mélyebbre tekintünk a sztoriban, és akármennyire is igyekeznek a 4 részes dokuszéria alkotói és Farrow, hogy a színésznőt és lányát kizárólagos áldozatokként állítsák be, néhol kilóg a lóláb. Civil véleményem szerint Mia Farrow minimum egy nárcisztikus személyiségzavaros nő, aki halkra vett, megcsukló hangjával, rájöttem, hogy kire emlékeztet: egy rossz színésznőre, aki élete legfontosabb alakítását próbálja nyújtani. Az én szememben csúnyán elbukta. Sehol egy könny, csak Allen ellen fordított szavak. Ezért érdemes végignézni a négy részt: mert gyakorlatilag egy látleletet ad arról, milyen egy manipulatív, nárcisztikus személyiség. Nem lepődnék meg, ha az alkotók is az áldozatai lennének, olyan ügyesen vezet meg mindenkit.

hirdetés

Az alkotók - két, egyébként Oscar-jelölt dokumentumfilmes - is felelősek azért, ami ebben a négy órában történik, mert feltehetően prekoncepcióval kezdték a forgatást, ami egy oknyomozó, két oldalt bemutató dokumentumfilm esetében nem szerencsés. De a legnagyobb Arany-Málnát Farrow-nak és a lányának adnám, akiknek végig nem tudom, hogy higgyek-e. És inkább nem hiszek. Sehol egy könny, viszont folyamatosak a sablonmondatok, mintha tudnák, mit kell mondani egy ilyen helyzetben. De ezek csak a szubjektív érzéseim, mindenki alakítsa ki magában, amit gondol.

Egy biztos: sem Mia Farrow, sem a dokumentumfilm nem tudta bebizonyítani nekem, hogy Woody Allen szexuálisan bántalmazta azt a hét éves gyereket, akivel kapcsolatban az elfogult film is csak annyit tud mondani és mutatni - Farrow mániákusan videózott a családban -, hogy Allen odavolt a kislányért,

reggelente együtt olvastak, sok időt töltött vele és rajongó apa volt. Majd hirtelen elkezdenek teljesen az ellenkezőjéről beszélni az interjúalanyok. A néző meg csak néz: akkor most mi van?

A vizuális bizonyítékok közt is van olyan, amit annak illusztrálására használtak, hogy Dylan traumatizált volt, csakhogy én inkább azt láttam, az anyára néz szomorúan, hiszen ő fényképezte... Az egyik videofelvételen, amit Mia készített, Dylan és Allen ülnek vidáman a vízparton, a kislány nevet, majd amikor észreveszi a kamerát, azaz az anyját, a tekintete elkomorul.

Komolyan azt gondolta Mia Farrow és a film alkotói, hogy ezt bekajáljuk?

Nem beszélve arról, mennyire árulkodóan, Allen megcsalási ügye után pattant ki a molesztálási ügy is. Szerintem nagyon jól tette Woody Allen, hogy nem nyilatkozott, mert nem tudott volna labdába rúgni Mia Farrow álszent vallomásai mellett. Holott tudjuk, komoly kártyalapok vannak az ő kezében is. Az első természetesen az, hogy a Dylanről Mia által készült videót a szakértők már az ügy elején nem tartották validnak, sőt, úgy értékelték, a gyermeket betaníthatták a vallomásra a videózás előtt.

Ebből a dokumentumfilm-szériából nem derül ki, mit csinált Woody Allen azon az augusztusi napon, vagy mit nem. A gyanúnk továbbra is ott lebeghet a levegőben egy-egy nyugtalanító részlet miatt. Az viszont biztos, hogy Mia Farrow egy olyan dokumentumfilmhez adta a nevét, az arcát, a mondatait, az igaz vagy igaznak vélt vallomását, ami nincs megalapozva. Vizuálisan sem, hiteles interjúalanyokkal sem. A barátnő nem ilyen interjúalany, egy rendőrnyomozó pl. az lenne.

Ha találkoznék Mia Farrow-val az életben, biztosan nekiszegezném a kérdést, miért a gyermekeit használta eszközül egy bosszúhadjáratban, ő, aki nem győzi hangsúlyozni végig, hogy mennyire odafigyelt a jóllétükre.

Akkor miért ültette le a kiskorú, tíz év körüli, és alatti gyermekeit egy asztal köré a megcsalási botrány kirobbanásakor és mesélte el nekik, hogy Woody meztelen, helytelen képeket készített az egyik nagykorú testvérükről? Ez nem traumatizálja a gyerekeket? Nem zavarja őket össze?

Ilyen információt egy egészségesen gondolkodó szülő nem közöl jó ideig, utána is óvatosan tálal, és nem használja a gyermekeit arra, hogy a felháborodásában támogassák. Ez egyszerűen nem gyermektéma. Én ezen a ponton háborodtam fel a legjobban. Mia Farrow ugyanis ezzel a manipulatív lépéssel komoly érzelmi hullámvasúton indította el a gyermekeit, kíméletlenül szembesítette őket egy kb. feldolgozhatatlan helyzettel.

Egyébként három gyermeke már nem él. Van köztük öngyilkos is, akár köze van Miához, akár nem. És számomra ez a motívum - és egy csomó más manipulatív cselekedete, melyekről ő maga tesz vallomást a kamera előtt - erkölcsileg egyenértékű bármilyen verbális bántalmazással. Mert egy gyermek - meg sok testvére - frusztrálása, folyamatos videózása 2 napon (!) keresztül - így készült Dylan állítólagos vallomásáról a felvétel - is bántalmazásnak tűnik, nem csak a "fogdosás". Sajnálom Dylan Farrow-t, akár fogdosták, akár nem, mert még mindig erről szól az élete. Ha belemanipulálták hét évesen a történteket, azért, ha nem tud meggyógyulni egy traumából, azért. És úgy látom, mindenképp áldozat - a dokumentumfilm pedig nem tudta megmutatni, melyik fél áldozata jobban.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés
Strand Fesztivál 2022 – Az idei utolsó parti élmény Zamárdiban
Kihagyhatatlan esti bulik négy napon keresztül a Balaton partján. Cikkünkből kiderül a Strand Fesztivál 2022-es fellépői és programja, avagy így zajlik egy igazi strandfesztivál!

Link másolása

hirdetés

A Strand Fesztivál 2022-es helyszíne

Idén ismét vár a Strand Fesztivál. 2013-ban indult útjára ez a nyári fesztivál a Zamárdi Nagystrandon, ahol azóta több száz hazai együttes is fellépett. A tavalyi évben megszakadt ez a hagyomány és ideiglenesen Balatonvilágos adott otthont a rendezvénynek, de most visszatér a Zamárdi fesztivál, ahogy azt már megszokhattuk!

A 4 napos rendezvényen 3 színpadon több nemzetközi sztár mellett közel 50 hazai előadóval, zenekarral találkozhattok augusztus 18-19-20-21-én.

 a strandfesztivál 2022-ben visszatér, újra 4 napos lesz a fesztivál

Mivel készül a Strand Fesztivál 2022-ben?

A Strandfeszt idei újdonságaként elsőként szervezik meg a Legendák című projektet a Strand és a Hajógyár közös szervezésében. Ebben a múlt nagy hatású zenészeinek és napjaink népszerű előadóinak fúziója valósul meg. A KFT például a Carson Comával, Charlie a Wellhellóval, a Kispál és a Borz az Analog Balatonnal, Menyhárt Jenő az Ivan & The Parazollal, az R-Go a Valmarral zenél.

A strandfeszt idén különleges Halott Pénz koncert nappal készül

Bemutatkoznak továbbá a Hangfoglaló Program idei évadjának támogatottjai, valamint a Nagylemez Program nyertesei is. A hajnali party sávban a Petőfi Elektrik dj-i töltik meg élettel a színpadot.

Lobenwein Norbert a fesztivál alapítója elmondta, hogy augusztus 20-án nemcsak a Balaton legnagyobb tűzijátékát tartják, hanem aznap lesz a 18 éves Halott Pénz saját fesztiválja is a Strandon.

Strand Fesztivál 2022 fellépők

A Strand Fesztivál sztárfellépői Alvaro Soler, a Clean Bandit, Parov Stelar, Sean Paul, Timmy Trumpet, DJ Kungs és Tom Walker lesz.

hirdetés

Sean Paul legutóbb 2019-ben járt volna Magyarországon, ám akkor betegségre hivatkozva lemondani kényszerült fellépését. A jamaikai rapper rajongói így a Strand 2022-ön pótolhatják az elmaradt koncertélményt.

Az idén máris új dallal, az „Everything But You”-val jelentkező Clean Bandit brit elektropop-trió már többször adott Magyarországon koncertet, Alvaro Solert azonban eddig mindössze egy alkalommal hallhatta élőben a hazai közönség, augusztus 20-án igazi ünnepi fiesztát várhatunk tőle. A még mindig csak 25 éves Kungs pedig a David Guettát követő francia house DJ-k új generációját képviseli majd a fesztiválon.

A hazai előadók – a két évvel ezelőtti mezőnyhöz képest - olyan nevekkel bővülnek, mint például Azahriah, Dzsúdló, vagy éppen a Carson Coma.

Az idei Strand Fesztivál különleges programmal készül Augusztus 20-án

Igazi meglepetéssel készül a Strand Fesztivál 2022-ben

A Strandfeszt idén a 18 éves Halott Pénz előtt tiszteleg, így egy különleges napot szentelve a zenekarnak. A fellépők listáját maga a zenekar tagjai állították össze, és a napot is a Halott Pénz koncertje zárja.

“Olyan zenekarokat és előadókat hívtunk meg, akiket nagyon szeretünk és közülük sokakkal korábban már dolgoztunk is együtt. A Strand három színpadán egymást váltják a vendégelőadók, estére pedig egy fergeteges koncerttel készülünk, sok vendéggel”

– mondta Marsalkó Dávid, a Halott Pénz frontembere.

Augusztus 20-án Beton.Hofi, a Blahalouisiana, ByeAlex és a Slepp, Dzsúdló, a hiperkarma, a Hősök, az Irie Maffia, Krúbi, a Mary Popkids, Ohnody és a Supernem is koncertet ad, de születésnapi parti is várja a közönséget Dedmani, Venom, Columbo, Andro, Izil és Monkeyneck vezetésével.

A Tábortűz helyszín házigazdája Járai Márk, akinek meghívott vendégei az éjszakai órákban lépnek fel, de a hét során vele is találkozni lehet a Tábortűz előadójaként. A Filmio Kertmoziban ugyancsak a Halott Pénz szervezi a programot.

A Strand Fesztivál 2022-es sztárfellépője Sean Paul

Strand Fesztivál 2022 program

A Strandon minden napra jut legalább egy party, amin ott kell lenni! Íme egy kis ízelítő:

Augusztus 18.: - Zúzunk az éjszakában (Fluor és Juhász Laci házibuli), - Next Level Presents: Barely Alive (US), - Tampa B2B Badklaat (UK),- B'Andre B2B Skrude, - Dublic, - Willcox/Snayl

Augusztus 19.: - Stadium X, - Lotfi Begi, - On the Low, - Sterbinszky+Mynea/Snayl

Augusztus 20.: - Halott Pénz 18. szülinapi buli, - Metzker & Friends, - Revolution/Snayl

Augusztus 21.: - World is Mine End Show, - Necc Party, - Szeresd a Trashem

A fellépőkről részletes infókat és a programtáblát ITT találod.

Strand Fesztivál 2022 jegyek

A 2013-ban, a MOL Nagyon Balaton-sorozat kiemelt eseményeként elindított Strand Fesztiválra a napijegyek és bérletek ára az érdeklődéssel párhuzamosan emelkedik, így érdemes mihamarabb megvásárolni azokat. A cikk megírásának időpontjában kedvezményes jegyek még elérhetőek.

Strand Fesztivál napijegyek:

- Napijegy: 16.990 Ft - 19.990 Ft

- VIP Napijegy: 29.990 Ft

-Strand Fesztivál bérletek:

- 3 napos bérlet: 39.990 Ft

- 3 napos VIP bérlet: 59.990 Ft

- 4 napos bérlet: 49.990 Ft

- 4 napos VIP bérlet: 79.990 Ft

- 4 napos Diák bérlet: 39.990 Ft

A fesztivál szervezője, a VOLT Produkció minden márciusban, áprilisban és májusban megvásárolt bérletből 1000 forinttal az Ukrajnából menekülőket segíti az Ökumenikus Segélyszervezeten keresztül.

A jegyekről részletesen ITT tájékozódhatsz.

A Zamárdi strand különleges élményt nyújt a fesztiválon

Zamárdi: szállás a Strand Fesztiválon

Szálláshelyek többek között két kempingben is elérhetőek:

Az egyik a Part kemping, ami fesztivál területe mellett helyezkedik el és közvetlenül a vízpart mellett, vagyis a sátradból azonnal csobbanhatsz egyet a Balatonba!

A másik Rét kemping. Ez ugyan távolabb helyezkedik el, de mindössze pár perces távolság választ el a Balatontól és a fesztiváltól.

Bővebb infókat az elérhető szállásokról ITT és a kempingről ITT olvashatsz.

A Strand Fesztivál 2022-re jegyek még kaphatók kedvezményes áron is

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KULT
Ők lesznek az idei Sziget legdrágább fellépői
Nagyjából annyit költöttek a nagyszínpados sztárelőadókra, mint 2019-ben.

Link másolása

hirdetés

A szerdán kezdődő Sziget fesztivál két legdrágább fellépője Justin Bieber és Dua Lipa, a nagyszínpados sztárelőadókra fordított költségvetés nagyságrendileg több millió euró - mondta a rendezvény főszervezője kedden.

Kádár Tamás a fesztivál sajtóbejárásán arról is beszámolt, hogy a 2019 után újra megvalósuló, immár 28. Sziget

szerdai, pénteki és szombati napja máris csaknem teltházas,

így mindenkit arra kérnek, időben érkezzen a rendezvényre.

A legtöbb elővételes bérletet idén az Egyesült Királyságból, Hollandiából, Franciaországból, Németországból és Olaszországból vásárolták a Szigetre.

Kádár Tamás azt is elmondta, hogy

hirdetés
a nagyszínpados sztárelőadókra fordított Sziget-költségvetés nagyjából megegyezik a legutóbbi, 2019-es Sziget vonatkozó büdzséjével.

"Idén eggyel kevesebb fesztiválnapunk lesz, és úgy tűnik, a sztárgázsikban 2019-ig tapasztalt hihetetlen mértékű és folyamatos növekedés megállni látszik. Ugyanakkor ezeket euróban és dollárban fizetjük ki, ehhez képest a forint nagyon sokat gyengült az elmúlt két és fél évben, vagyis forintban számolva sokkal többet kell idén fizetnünk".


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés
Meryl Streepet felpofozta, életet mentett, zavarában szteppelt Clintonnak – Dustin Hoffman 85 éves
A kétszeres Oscar-díjas színészről karrierje szokatlan döntései kapcsán mesélünk.

Link másolása

hirdetés

Nekem Dustin Hoffman mindig olyan karakter volt, akiről az apám jutott eszembe. Alacsony, hatalmas személyiség, vagány, szenvedélyes abban, amit csinál - és hoz furcsa döntéseket. Na meg zseni.

Az egyik legemlékezetesebb apa-karaktere is ezért áll közel a szívemhez. A lányát gyászoló apa szerepében, Susan Sarandon és Jake Gyllenhaal oldalán csinál végig színészileg a legmagasabb szinten egy olyan tragikus sztorit, amit a rendező, Brad Silberling anno a saját gyásztörténetéből írt, csupa érzelgősségmentes, igaz emberi pillanattal. Mindig ez a film jut elsőre eszembe róla, pedig nem nagyszabású. Másodikra pedig az Aranyoskám. Csupa izgalmas sztori övezi a legendás színészt, íme pár:

Az Amikor a farok csóválja című filmet forgatták, Hoffman és a filmbeli partnere, Robert De Niro, valamint a rendező, Barry Levinson találkozót beszéltek meg Bill Clinton amerikai elnökkel (1997-es a film) egy washingtoni hotelben. "Szóval, miről is szól ez a film?" - kérdezte Clinton De Nirót.

De Niro gyorsan Levinsonra nézett, hátha ő válaszol, aki viszont gyorsan Hoffmanra kapta a fejét. A színész rájött, hogy nincs utána a sorban senki, neki kell felelnie, ezért egy interjúban elárulta, mi volt a válasza: "Hát csak elkezdtem szteppelni. Arra már nem is emlékszem, mit mondtam." A film arról szól egyébként, hogyan próbálnak elfedni egy elnöki szexbotrányt...

Egy másik nagy kedvencünk, Gene Hackman és Hoffman sorsa már a kezdetektől összefonódott. Nagyratörő ifjú titánként a Pasadeny Playhouse-ban vettek órákat. Hackmannek nem annyira ment, ott is hagyta a sulit és három hónap után New Yorkban kezdett színpadi színészként próbálkozni. Akárcsak Hackmané, Hoffman filmes karrierje is korán indult, már egészen fiatalon olyan klasszikusokban kapott szerepet, mint a Diploma előtt (1967) vagy az Éjféli cowboy (1969). A Playhouse után követte Hackmant és összeköltöztek egy albérletbe New Yorkban, ahová még a mára szintén színészlegenda Robert Duvall is bevette magát. Esténként Hackman és Hoffman a háztetőn doboltak. Duvall és Hoffman sem tagadja, hogy először inkább csak a csajozás miatt jártak színészórákra, mert ez "aranybánya" volt a számukra.

hirdetés

Az ítélet eladó című 2003-as filmben hangzott el először közte és Gene Hackman között filmbeli dialógus, kamera előtt. Az is csak azért, mert a stábból valakinek leesett, hogy a két kultikus színész, noha akkor már 50 éve barátok voltak, még sosem játszott egy filmben.

Hoffman egyik legismertebb karaktere az Esőember autista fivére Tom Cruise oldalán. Ezért az alakításáért Oscar-díjjal is jutalmazták. Bevallása szerint a szeretetreméltó figurát egy olyan páciens személyiségére alapozta, akit egy New York-i pszichiátriai intézetben ismert meg, ahol egy ideig segédápolóként dolgozott. Szerencsénk, hogy nem tudta kiverni a fejéből.

2010-ben megmentette egy ember életét. Hoffman, akinek van Londonban egy háza, épp reggeli sétára indult, amikor egy 27 éves jogász összeesett előtte az utcán. Azonnal a segítségére sietett és megvárta vele a mentőt, akik kiérkezve újraélesztették a férfit.

A Diploma előtt című csodás filmjéhez Mike Nichols rendező maga hívta el screen testre, de ő nem érezte magát megfelelőnek, mert a karaktert magasnak, karcsúnak írták le, ő pedig alacsony, ráadásul a zsidósága is frusztrálta, mert a karakter egy tipikus amerikai srácra volt írva. Eleve zavartan ment a próbafelvételre, ahol elfelejtette a szövegét, állítása szerint megpróbált magasnak kinézni, de csak bénázott - és épp ezért kapta meg a szerepet, mert a rendező ezt a figurát kereste. Máig az egyik legemlékezetesebb alakítása.

Hoffmannak megvannak a sajátos, határozott módszerei, amivel olykor kollégáit is kibillentette. A Kramer kontra Kramer Hoffman és Meryl Streep karrierjének egyik legemblematikusabb és legérzékenyebb filmje. Van benne ugyanakkor egy jelenet, melynek a felvételénél Streep szerint Hoffman átlépett egy határt. A még kezdőnek számító színésznőt úgy vágta arcon a színész a jelenet felvételekor, hogy erre nem figyelmeztette előre. A színész erről utólag úgy nyilatkozott, hogy valóban erős dühvel játszott, és ez annak a frusztrációnak a valós átéléséből adódhatott, hogy egy olyan apát alakított a filmben, akit a felesége elhagyott.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés
Búcsú egy gyerekkori szerelemtől – Olivia Newton-John emlékére
A tegnap elhunyt Olivia-Newton John különleges családból származott, neves felmenőkkel büszkélkedhetett. A Grease-t leszámítva színészként nem igazán tudott nagy sikert elérni, slágereit viszont a mai napig rendszeresen játsszák a rádiók.

Link másolása

hirdetés

10-12 éves lehettem, amikor először láttam a Grease című filmet Olivia Newton-Johnnal és John Travoltával, és természetesen azonnal rabul ejtett az ártatlan, szende leánykából dögös nővé változó Sandy.

Megszámlálni sem tudom, hányszor néztem újra a filmet, megvettem a hanglemezt – a mai napig megvan –, és nagyokat sóhajtoztam a Hoplessly Devoted To You alatt.

Van még egy meghatározó gyerekkori emlékem róla: a Banks of The Ohio elmaradhatatlan slágere volt az úttörőtáborok tábortűzi repertoárjának.

A magam részéről mindig is nyugtalanított ez a dal, elvégre mégis csak arról énekel, hogy kinyírta a szerelmét,

de akkoriban úgy tűnt, rajtam kívül senkit nem aggaszt a dolog, mindenki más szép, romantikus dalnak tartotta. (Akkoriban a Hey Joe-ról még hírből sem hallottam.)

Persze, azt nem tudhattam, hogy a dal egy réges-régi ballada, amit Olivia előtt is sokan elénekeltek, ezért azt sem értékeltem, milyen bátor dolog, hogy az énekesnő a világon elsőként nőként, női szemszögből énekelt a kedvese felhenteléséről.

hirdetés

Az ausztrál-brit Olivia Newton-John igazán impozáns felmenőkkel dicsekedhet. Anyai nagyapja az a német Max Born, aki Walter Bothe társaságában 1954-ben fizikai Nobel-díjat kapott a szubatomi részecskék viselkedésének statisztikai leírásáért.

Apja, Brinley Newton-John egyetemi tanár volt, aki kiváló némettudásának köszönhetően részt vehetett a német Engima kód megfejtésére létrehozott titkos projektben.

Nem mellesleg ő tartóztatta le a Németországból megszökött Rudolf Hesst.

Nővére, Rona Newton-John szintén színésznő volt, a magyar közönség leginkább a Benny Hill show egyik szőke bombázójaként ismerheti.

Egész kicsi volt még, amikor családja Angliából Ausztráliába költözött. Itt érte el kezdeti sikereit. 1963-ban figyeltek fel rá egy tehetségkutató műsorban. Első filmszerepét 1965-ben, a Funny Things Happen Down Under (Furcsa dolgok történnek Ausztráliában) című zenés gyerekfilmben kapta.

1966-ban tért vissza Angliába. Eredetileg fél éves tanulmányi útra ment volna, de végül 8 évig maradt Londonban, ahol elkészítette első kislemezét. Zenei karrierjét olyan barátok segítették, mint akkori szerelme, Bruce Welch, a Shadows gitárosa.

Neki köszönhetően az egész együttes és Cliff Richárd is támogatta a fiatal énekesnő útkeresését.

1971-ben jelent meg első nagylemeze, ezen hallható a már említett Banks of the Ohio is.

1973-ban a Let Me Be There című daláért Grammy-díjat kapott, 1974-ben pedig az Eurovíziós Dalfesztiválon Nagy-Britanniát képviselve negyedik helyezett lett a Long Live Love című dalával.

Ezzel azon kevés Eurovízió résztvevők közé tartozik, akik valóban ismertté tudtak válni. Ez volt az a fesztivál, amelyet az Abba nyert meg Waterloo című dalával, hogy aztán meghódítsa a világot.

A hetvenes években sokkal nagyobb sikereket ért el Amerikában, ezért 1975-ben Malibuba költözött. 1977-ben még a New York-i Metropolitan Operában is felléphetett. Ekkoriban főleg country jellegű dalokat énekelt. Sokan kritizálták is emiatt, de az amerikai és countryzenei gyökerekkel nem rendelkező, egész életében nagyvárosban élő Olivia négy év alatt mindent elért, amit a country műfajban lehet, több country zenei díjat is kapott.

Dolly Parton testvére, Stella Parton Ode to Olivia címen írt neki egy dalt, bocsánatkérésképpen a méltatlan támadásokért.

1977-ben aztán jött a Grease. Eredetileg nem neki szánták a szerepet, de a film producere találkozott Oliviával egy partin, és felismerte, hogy ő lenne a tökéletes Sandy. A színésznő eleinte nem akarta elvállalni, félt közel harminc évesen eljátszani egy tinilányt. Végül John Travolta győzte meg.

A Grease sikerét soha nem tudta megismételni a filmvásznon, pedig voltak nagyreményű próbálkozások. Az 1979-es Xanadu című musical-fantasy főszereplőjeként a legendás Gene Kellyvel játszhatott.

Bár a Xanadu dal óriási sláger lett, maga a film mérsékelt sikereket ért el.

1983-ban tett még egy utolsó kísérletet, hogy megmentse filmes pályafutását. John Travoltával azt remélték, kiaknázhatják a Grease népszerűségét egy újabb közös filmben. Ez volt a Két fél egy egész (Two of a Kind), egy krimielemekkel átszőtt fantasy-vígjáték.

A történet szerint Isten ismét vízözönnel akarja elárasztani a földet. A Travolta és Newton-John által játszott Zackre és Debbie-re vár, hogy bebizonyítsák, az emberiség mégsem olyan megátalkodott. Hiába erősítették a stábot olyan nagy nevek, mint Oliver Reed vagy Gene Hackman, a film megbukott.

Pályája csúcsát az 1981-es Physical album jelentette. A sztár teljes külső alakváltozáson ment át.

Rövid hajjal, az akkoriban védjegyévé vált fejpánttal, sportos ruhában tűnt fel, mint az aerobik mozgalom egyik megalapítója.

Magánéletét több válás és számos tragédia kísérte, és közel 30 éve küzdött a mellrákkal. Létrehozott egy alapítványt a gyermekkori rákok és a környezetszennyezés közötti kapcsolat vizsgálatára (mai nevén Children's Health Environmental Coalition, CHEC). 1992-ben, a műtétjét követő első éjszakán írta meg a kórházban Why Me Című dalát.

Élete egyik legismertebb tragédiája, amikor 2005-ben akkori élettársa, Patrick McDermott részt vett egy 24 órás, csoportos horgásztúrán, ahol örökké nyoma veszett. A hajóra egyértelműen felszállt, több utas beszélgetett is vele, de később senki sem látta leszállni.

Soha többé nem látták, a mai napig nem tudni, mi történt vele.

Olivia kétszer is járt Magyarországon akkori férjével 2010-ben, de sajnos egyik alkalommal sem koncertezni jött, hanem a mellrákkal kapcsolatos rendezvényeken vett részt.

Hosszasan lehetne sorolni az élete apró részleteit, díjait, de ezek mind megtalálhatóak az interneten. Ami nem található meg azok a személyes élmények, amik Olivia Newton-John nevéhez fűződnek.

Olyan ártatlan kisugárzása volt, ami egyedivé tette, nagyszerű hangja pedig kiemelte a tucat szőkeségek sorából.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: