hirdetés

KULT
A Rovatból
hirdetés

Váratlanul elmaradt a Mokka szerda reggel

Technikai okokra hivatkoztak a műsor szerkesztői.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. január 13.

hirdetés

Meglepő dolog történt szerda reggel a TV2-n:

elmaradt a szokásos reggeli műsor, a Mokka. Helyette a Walker, a texasi kopó című sorozatot vetítették a csatornán a Mokka idejében.

A nézők igencsak meglepődtek, hogy nem látják a képernyőn a megszokott műsorukat, el is lepték az értetlenkedő kommentek a Mokka Facebook-oldalát, ahol később elárulták, mi volt a műsorváltozás oka.

"A Mokka mai adása technikai okok miatt elmarad, holnap reggel újra várjuk Önöket a Mokkával"

- írták egy bejegyzésben.

A Media1 megpróbált többet megtudni a csatornától, de nem akarták ennél jobban részletezni, mi történt. Csak annyit közöltek, hogy

a technikai okon műszaki problémát értenek, tehát nem emberi okok miatt maradt el a műsor.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés

Premier: a dányi romatelep tinilányaival készítettek közös dalt ismert magyar zenészek

Bemutatkozik a Pacekos Banda! Interjú az AZVLM és a Bagázs Egyesület közös projektjéről, aminek keretében hamarosan egy kislemez is megjelenik majd.
Láng Dávid; fotók: Lukácsi Liza - szmo.hu
2021. január 20.

hirdetés

Az AZVLM (“azvalami”) 2018 végén alakult, a kollektíva a 2019-es évben a kísérletező, határfeszegető és emellett változatos művészeti projekteket bevonó bulijairól lett ismert (ennek kapcsán már készítettünk egy interjút velük).

Különlegességük, hogy a programjaikat koncepciókba ágyazzák, ami lehetőséget teremt különböző projektek közös bemutatására, együttműködésekre és aktuális témák körüljárására.

A saját eseményeken kívül művészeket és programokat közvetítenek fesztiválokra, illetve Miaza? címen rádióműsort szerkesztenek a Lahmacun rádióban.

A koronavírus-járvány első hulláma alatt született meg a csapatban az igény, hogy szociális ügyekben is felelősséget vállaljon. Így jött létre a Digitális Művészetek az Oktatásban projekt, melynek célja a zene és tánc népszerűsítése olyan szoftverek segítségével, melyek tartják a lépést a technológiai fejlődéssel.

Ennek keretében kezdtek foglalkozásokat tartani a dányi romatelep tinilányainak, aminek eredménye egy hamarosan megjelenő EP lesz. Az első beharangozó dal ebben a cikkben debütál, a csapat tagjai (Jezerszky Viki, Gyarmati Zea, Makay Anna, Mohácsi Luca) pedig a kezdeményezés hátteréről is meséltek.

– Meséljetek kicsit az alapötletről: kiben merült fel először és hogyan kezdtetek neki a megvalósításnak?

hirdetés

– Sajnos tavaly tavasszal a koronavírus első hulláma miatt elmaradt a harmadik nagy AZVLM esemény. Egy picit mind összetörtünk, hiszen rengeteg munkánk ment a kukába. Egy pár hónap semmittevés után úgy éreztük, hogy ideje a kulturális iparba fektetett energiáink egy részét szociális irányba terelni.

Nyár elején Makay Anna (MA’AM) állt elő az ötlettel, hogy szeretne elektronikus zenei workshopokat tartani hátrányos helyzetű gyerekeknek. A projektterv kidolgozása során került képbe a BAGÁZS Egyesület, aminek régóta figyelemmel kísértük a munkásságát.

Felvetettük nekik az ötletünket, hogy zenei foglalkozások során egy zenei albumot készítenénk a dányi gyerekek és híres zenészek együttműködésével. Szerencsére nagyon nyitottan fogadták a tervet, szeptemberben el is kezdtük a közös munkát, aminek az első lépése egy 3 napos önkéntesképző program volt.

Ehhez jött a tavaly tavaszra tervezett AZVLM egyik legizgalmasabb projektje, a XORXOR kreatív kódoló csapattal való kollaboráció, a Digitális Táncház Szoftver elkészítése. Mivel a szoftver is a digitális művészetekkel foglalkozik és kifejezetten alkalmas a tanulásra, elég gyorsan jött az ötlet, hogy a két projektet összeboronáljuk, és így született meg a Digitális Művészetek az Oktatásban. Célja a digitális úton történő zene- és táncalkotás népszerűsítése. A projekt megvalósítására elindítottunk egy közösségi finanszírozást, hogy a közösségünk tudja támogatni a munkánkat.

– A gyerekek nyitottak voltak a foglalkozásokra? Mennyire könnyen tudtátok lekötni a figyelmüket?

– Alapvetően nagyon nyitottak a gyerekek, óriási igényük van arra, hogy kiadhassák magukból a kreatív energiákat. A BAGÁZS korosztály szerint tartja a délutáni foglalkozásokat a gyerekeknek, mi a tinédzser lányokkal foglalkozunk.

Ez talán abból a szempontból kicsit nehezebb, hogy 12-15 évesen sok lányt otthon már felnőttként kezelnek, kevésbé lehet játékokkal lekötni a figyelmüket, meg az is közrejátszik, hogy tinik és menő nem figyelni. Szerencsére elég hamar megtaláltuk a közös hangot, talán mert mi is nagyon hangosak vagyunk.

A lemez ötlete nagyon tetszett nekik, a zene és az éneklés a közös nyelvünk, ami mindenkinek otthonos terep. Az albumírás pedig teljesen újféle, teljesen más jellegű, mint az eddigi BAGÁZSos foglalkozások, amiken részt vehettek.

– Hogy zajlottak a foglalkozások, mi volt a menete egy-egy alkalomnak?

– Minden héten más, változatos feladatokkal készülünk, amik hétről-hétre egymásra épülnek, a munka előrehaladtával pedig folyamatos sikerélményt váltanak ki. Legtöbbször egy órás a foglalkozás, amit több részre osztunk, hogy fent tudjuk tartani a lányok érdeklődését. Az informális tanítási programunkba sok minden belefér, például szövegíró- és ritmusjátékok, launchpad-használat és ismerkedés az Ableton Live-val, szintén játékos módon. Közösen választottuk meg a zenekar nevét is: mi vagyunk a Pacekos Banda.

– Mennyiben változtatta meg a terveket a járvány?

– Lassította a folyamatokat minden szempontból. A járvány miatt nem lehet lejárni a gyerekekhez, a foglalkozások nélkül alig tudunk haladni az albummal, hiszen nem tudjuk felvenni az énekeket, illetve a félkész dalokat sem tudjuk tovább írni. Megpróbáltuk az online térbe átmenteni, ami jóval nehezebb, mert a legtöbb dányi családban egy okostelefon van, amit legtöbbször az apuka használ munkához, így nehéz összeegyeztetni, hogy mindenkit egy adott időben elérjünk, ráadásul telefonon kreatív csoportfoglalkozást tartani elég hálátlan feladat. De nagyon jó érzés, amikor láthatjuk őket, és ők is sokszor mondják, hogy mennyire hiányolják a közös alkotást.

– Milyen lesz a lemez, amit a most megjelenő dal beharangoz? Mit árulhattok el róla?

– A lemezen (vagyis valójában EP-n) 4 dal fog szerepelni, ami stílusában elég eklektikus. Megmutatjuk, milyen jól mutat egymás mellett a népdal és a rap, mindenki meg fogja találni a kedvencét.

A szövegek és a dallamok nagy részét a dányi lányokkal együtt írtuk. Ismert zenészeket kértünk fel az együttműködésre, ahogy pedig egyre nagyobb közönséghez jutott el a projekt híre, többen jelentkeztek, hogy szeretnének csatlakozni. Zenél majd az albumon Farkas Kriszti (Muzsik és Volkova), Antonia Vai, Lee Oliver (ÉK), Zahár Fanni, Oláh Józsi (ParnoGraszt), Ferenczi György, Szabó Sipos Ágoston (Freakin’ Disco), Konsiczky Dávid (csaknekedkislány), Palágyi Máté és Fehér Gábor (Bohemian Betyars).

Íme a Pacekos Banda első dala:

– A most megjelenő dalnak mi a története, és miért pont ezt választottátok teasernek?

– Ez a dal a legelső foglalkozáson született. Megkértük a lányokat, hogy írjanak szavakat a szöveghez és a banda elnevezéséhez is. Azt vettük észre, hogy utánozzák egymást, kihallgatják, hogy ki mit ír. Így nagyon sokan írták le a “Laura és a majmai” kifejezést.

Mikor Anna nekiesett a dal összerakásának, egyre csak az járt a fejében, hogy bár a gyerekek utánzós kismajmok még, de szeretnek és mernek játszani és nyitottak a kreativitásra. Erről szól a dal is.

A ritmikájához roma költők versei és roma dalok adták az inspirációt. Tartozik hozzá egy közös koreográfia is, aminek az eltáncolásával és éneklésével kezdjük és zárjuk a foglalkozásokat. A dalban Lee Olivér gitározik, Fehér Gábor basszusgitározik, Palágyi Máté hegedül, Farkas Kriszti, Antonia Vai, Makay Anna és természetesen a dányi lányok énekelnek.

– Milyen terveitek vannak még a telep lakóival?

– Remélhetőleg mihamarabb visszatérhetünk a lányokhoz befejezni az albumot és készíthetünk egy közös klipet is. Az elkészült album megvásárolható lesz, a bevételek pedig a Bagázs számlájára kerülnek majd. Szeretnénk visszatérni a Bagázs nyári táborba is, hogy a többi gyerekkel is kipróbálhassuk a workshopot. Valamint minden évben van egy jutalomkirándulás a gyerekekkel, és az a tervünk, hogy a Pacekos Bandával is kipróbáljuk a táncház szoftvert, aminek már elkészült a demo verziója, a végleges fejlesztésekhez pedig további adományokat várunk a FundRazr-es oldalunkon.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KULT

Váratlanul távozik a Szegedi Szabadtéri Játékok vezetése

Felmentését kérte a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója, és távozik a fesztivál éléről a művészeti igazgató is.
MTI - szmo.hu
2021. január 19.

hirdetés

Herczeg Tamás közleménye szerint felmentési kérelmét a munkáltatói jogkör gyakorlója, a polgármester elfogadta, munkaviszonya február 15-én szűnik meg, közös megegyezéssel.

A szakember felidézte, szakmai pályafutásának csaknem 14 éve köti a játékokhoz, amelyből nyolc szezont Harangozó Gyula művészeti igazgatóval jegyez, aki szintén elköszön a fesztivál vezetésétől.

Herczeg Tamás kifejtette, hálás a sorsnak az elmúlt évekért, s valamennyi munkatársának köszönettel tartozik az átélt művészileg fontos pillanatokért. Hazai és világsztárok léptek fel Szegeden, bemutattak hét operát, köztük a játékok történetében először Wagner és barokk művet. Számos Broadway-musical magyarországi bemutatóját ünnepelhették a közönséggel, és otthonra leltek a fesztiválon Shakespeare és Moliere drámái is.

Az elmúlt időszak próbatételei között említette a leköszönő igazgató a Dóm rekonstrukcióját és a pandémiás helyzetet is, hozzátéve, a nehézségeket a nézők és a városvezetés bizalmának köszönhetően sikerrel vették. Szavai szerint "bár olykor talán a kelleténél szenvedélyesebben érveltek, felmentést adhat, hogy mindig a közös ügyet, a Szegedi Szabadtéri Játékok sikerét képviselték".

Herczeg Tamás leszögezte, pénzügyileg erős szervezetet adnak át, csaknem háromszorosára, egymilliárd forint fölé nőtt vagyonnal és hatszorosára nőtt, 400 millió forintot meghaladó pénzkészlettel.

A szegedi önkormányzati cégek és intézmények működését érintő strukturális reform keretében a markáns intézményi kultúrpolitikát az egységes városi stratégia váltja fel, amely már nem az általa szorgalmazott önállóan működő Szabadtéri Játékokra teszi a hangsúlyt - tudatta a szakember.

Úgy fogalmazott, új korszak kezdődik az életében, és új korszak a Szabadtéri Játékok életében is. Az utóbbi években az intézményvezetés mellett erőteljesebben foglalkoztatja a művészeti oktatás és az alkotói munka, a rendezés is. Hozzátette: vezetőként elszakad a játékoktól, de marad alkotóként, a Moliere-vígjáték rendezőjeként és persze a játékok lelkes nézőjeként.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT

Megkerült a világ legdrágább festményének a másolata

Leonardo eredeti festményét egy szaúdi herceg vette meg a Christie's 2017-es New York-i aukcióján 450,3 millió dollárért. Ennek a képnek a másolata két éve Nápolyból tűnt el.
Fotó: MTI/EPA/ANSA/Ciro Fusco - szmo.hu
2021. január 19.

hirdetés

Ahogy a képen is látjuk, már rendőrök állnak – a két éve ellopott és nemrégiben előkerült – Leonardo da Vinci olasz művész Salvator Mundi (A világ megváltója) című festményének mása mellett a Nápolyban tartott sajtótájékoztatón.

A Salvator Mundi Jézust ábrázolja, a festő pedig Leonardo da Vinci - legalábbis a művészettörténészek így gondolták. A festmény szakértője, Martin Kemp oxfordi művészettörténész hosszasan tanulmányozta a képet, amelyet úgy ír le, mint ami "a Mona Lisa egyfajta vallásos verziója, amely az isteni minőség illékonyságának legerőteljesebb példája."

Az eredeti festményt egy szaúdi herceg vette meg a Christie's 2017-es New York-i aukcióján 450,3 millió dollárért (mintegy 129 milliárd forintért). A festménynek azonban ismert egy másolata is, amit a szakértők szerint Leonardo egyik tanítványa, Girolamo Alibrandi készített.

A másolatot két éve lopták el a nápolyi San Domenico Maggiore múzeumból. A lopással kapcsolatban a hatóságok őrizetbe vettek egy 36 éves férfit. Mi két éve írtunk arról, még az is előfordulhat, hogy az eredeti is hamisítvány.

Később arról szóltak a hírek, hogy az eredetinek hitt kép valahol eltűnt, kézen-közön... A New York Times írt akkor oknyomozó cikket a festményről, amelyről kiderült... hogy nincs meg. Ugyanis tavaly szeptemberben lett volna az ünnepélyes leleplezése az Abu Dhabiban lévő Louvre-ban, ami elmaradt, a kulturális tárca pedig minden, a képpel kapcsolatos kérdéstől elzárkózik.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT

Szívszorító Tiger Woods tragédiája, felemelkedése és bukása

Az HBO kétrészes dokumentumfilmje felkavaró képet ad egy zseniről, akit messiási szereppel ruházott fel az apja, de összetört alatta.
Szajki-Vörös Adél, fotók: HBO GO - szmo.hu
2021. január 20.

hirdetés

Tiger címmel mutatta be az HBO a Tiger Woods legendás golfjátékosról szóló kétrészes dokumentumfilmjét. Elsőre elgondolkodtam, vajon mi lehet annyira  érdekes ebben az emberben, hogy még két epizódnyi anyagot is készítettek róla. Mindenki hallott már Tiger Woodsról, de az alapján mondjuk egy filmnyi adásidőt képzeltem neki, hiszen ha másfél óra elég volt Robin Williamsnek - szintén az HBO GO-n megtekinthető, nagyszerű dokumentumfilm az életéről - , akkor Tigernek is elég kellene lennie. Majd az első fél óra után már értettem a dolgot. Tiger Woods élete sokkal több titkot rejt magában, a titkok felfedése pedig hihetetlenül érdekes. 

A Tiger trailere:

A két rész két külön fejezetet tár fel Tiger életéből: az első a gyermekkorára és apjával való nem teljesen egészséges kapcsolatára fókuszál, gyerekkori titkokat mutat be egészen apja haláláig, a második pedig a felnőtt Tiger Woodsra helyezi a hangsúlyt, akinek már az apja nélkül kell boldogulnia - és megmutatkoznak a makulátlannak megismert sportoló mocskos titkai és szétesésének fázisai. Tiger Woods máig  minden idők második legsikeresebb golfjátékosa a világon, éveken át a legjobban kereső sportoló volt évi százmillió dolláros bevételeivel, és ő a legelső színes bőrű golflegenda, hiszen előtte leginkább a fehérek sportja volt a játék.

A Tiger méltó helyét foglalja el az HBO kiváló dokumentumfilmjei sorában, ez is egy kiemelkedőbb darabnak számít, ugyan nem üt akkorát, mint a Michael Jackson pedofil drámáját bemutató Leaving Neverland, mégis lebilincselő darab. Talán még lehetett volna egy kicsit feszesebbre vágni, vagy egy kicsit direktebb dramaturgia mentén összerakni a második részt, hogy ugyanannyira szuggesztív legyen, mint az első  - mégis, a világ egyik leghíresebb sportolójának életébe, legintimebb pillanataiba nyerünk betekintést, és izgalmas következtetésekre juthatunk.

Az elmúlt években többször lehetett Tigerről furcsa híreket olvasni: gyógyszerektől kiütve vezetett, később balesetet szenvedett, kisebb-nagyobb szexbotrányai voltak, melyek közül a 2010-es botrányát és a válását szavazták meg Amerikában az év botrányának.

A dokumentumfilm erejét az adja, hogy rávilágít a mélyben feszülő összefüggésekre, bemutatja a gyerekkorából eredő belső feszültségeket, melyeket a főhős folyamatosan megpróbált minél mélyebbre ásni magában. Csakhogy ezek a feszültségek - mert ilyen a feszültségek természete ugye -  valamilyen formában mindig utat törnek maguknak, és az gyakran romboló hatású tud lenni.

hirdetés

Talán épp azért is az első részt érezhetjük kiforrottabbnak, mert igazán alapos betekintést kapunk az apjával való viszonyába, ahol a barátság és a katonai szintű szigorú ambivalens nevelés keveredik egymással. Megdöbbentő, ahogy a kisgyereket az apja militarista szigorral edzi a rá váró sikerekre és az általa hitt messiási (?!) szerepre, miközben távol is tartja tőle a valódi életet, ami a golfpályán kívül várna rá. Döbbenetesek azok a pillanatok például, amikor elszakítják a szülei a fiút első szerelmétől. De lenyűgöző egy tehetség kibomlását is figyelni és vitathatatlanok az apa bizonyos tehetséggondozó érdemei is, hiszen nem minden nyolc hónapos (!) baba kezd el golfozni, majd 2 évesen már a televízióban profin ütni.

Az alkotás attól a legérdekesebb, hogy a Tigert - már eleve ilyen nevet is adtak egy gyereknek, ez is jelzésértékű - nagyon jól ismerő emberek mesélik el a saját szemszögükből az eseményeket a lehető legnagyobb őszinteséggel, így pedig egész közel tudunk kerülni a főszereplőhöz (aki maga nem is szerepel a filmben, vagyis nem vállalt külön felvételeket az alkotás elkészítéséhez).

Van viszont róla sok felvétel, hiszen kamerák kereszttüzében éli az életét, és bizony sok az árulkodó: az ártatlan kisfiútól, aki még 21 éves korában is tiszta tekintettel hisz a vállalt faji felelősségében, melynek ekkor még nem is sejti a súlyát, a megtört emberig, akinek a legmélyebbről kell felállnia.

A Tiger erőssége az is, hogy empátiával közelíti meg a szereplőjét és megpróbál válaszokat adni a kérdésekre, megpróbálja a nézővel megértetni, hogy mekkora súlyt helyez a sztárság és a hírnév és az odafelé vezető út egy emberre. Megkapjuk a tökéletes választ arra a kérdésre, hogy mi történik egy személyiséggel, ha óriási tehetség, de maximalista elvárások közt nevelődik, ami - ez egy pszichológiai terápiás módszer kifejezése - az önmagával szembeni könyörtelen mércévé torzul. Ezzel az áldással és ezzel a teherrel kénytelen együtt élni Tiger, és ezért könnyezzük el magunkat többször, amikor együttérzünk vele. A nagy kérdés, amire a film is keresi a választ: fel lehet-e innen állni? Ennek drukkolunk nézőként.

A Tiger megtekinthető az HBO GO-n.

A szerző írásai itt olvashatók:


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: