A Rovatból

Likó Marcell: „Az új lemezünk olyan, mint a betonrepedésben kisarjadó virág”

A Vad Fruttik frontemberével arról beszélgettünk, mi a zenekar sikerének titka, és elvárja-e a közönség, hogy rocksztárként viselkedjen.


A Vad Fruttik mára az ország egyik legnépszerűbb zenekarává vált: bárhová is mennek, mindenhol teltház fogadja őket, és a fesztiválokon is rendre a legjobb időpontokat kapják. Idén még a Sziget nagyszínpadára is felkerültek, amit nem sok hazai csapat mondhat el magáról.

Mindeközben néhány hete jelent meg hatodik nagylemezük, a Szabad.vagy, ennek apropóján beszélgettünk a szövegíró-frontemberrel, Likó Marcellal.

Miben tér el a Szabad.vagy az eddigi lemezeitektől?

Utólag az a benyomásom, mintha egy képet nézegetnék, amin egy betonrepedés látható egy áruház parkolójában, amiből kisarjad egy virág.

Körös-körül minden pusztul, de ez nem zavar, én egy kertet gondozok.

Talán nem az a fontos, ami körülöttünk történik bármi is legyen az. Lehet, hogy fontosabb, hogy ez alatt mi zajlik le bennünk, hogy mit élünk meg saját valóságunkként.

Milyenek a rajongói visszajelzések?

A rajongók mindig imádják. Mi is imádjuk őket. Elfogultak, mint egy szülő a gyerekével. Ami meglepett, hogy a Vége című dal bekerült YouTube-on a felkapottak közé, annak ellenére, hogy nincs hozzá videoklip és a rádiók sem játsszák.

A magyarok szerinted nem viselik jól az alternatív zenét?

A 90-es évek végén és a 2000-es évek elején még menő volt a fiatalok körében elmenni egy Kispál vagy Quimby koncertre, de ez a múlt. Felzárkóztunk a nagyvilághoz, ahol a könnyen emészthető, vidámabb dalok, pl. a Despacito amik igazán tarolnak. A mainstream bekerült a fesztiválokra, az alter pedig háttérbe szorult. Annak idején David Bowie volt a húzónév a Szigeten, most Rihanna. Valamennyire persze még most is menő ez a fajta zene, hiszen a lemezbemutatónkon a Budapest Parkban annyian voltak, mint eddig soha, de akkor sem mi döntjük a nézőcsúcsokat.

Akkor mégis miben rejlik a sikeretek?

Talán a nemzeti attitűdben. A magyar néplélekben ott a hajlam a szembenézésre. Annyira nem mennek mellé a szövegek, hiszen nem egy különálló zárványban élek, nem csak én érzem így magam. Elég sokan mondják azt, hogy ez így nagyon nincsen rendben. Talán ez egyfajta terápia is, mert ha kimondod, elindulsz a megoldás felé. A siker másik kulcsa a hitelesség. Nem kamuból éneklek, hogy „jaj, meghalt a kiskutyám”. Dolgoztam én szegénykonyhán, jártam drogrehabon, faterom alkoholista volt, mint sok más kortársamnak. Ezek megélt sztorik, és nemcsak én éltem meg őket, hanem több generáció.

Sokszor lehet olyan sztorikat hallani, hogy egy zenekar zenéje mentette meg az illetőt az öngyilkosságtól. Nektek is volt ilyenben részetek?

Igen, sokan szoktak írni. Ezekre, ha eljutnak hozzám válaszolok is, javasolom, hogy menjenek el pszichológushoz, beszélgessenek a szüleikkel, barátaikkal. Manapság az emberek több, mint 60 százaléka nem szervi, hanem lelki eredetű betegséggel keresi fel orvosát. Nehéz felvenni a tempót, belefáradunk és összeomlunk.

A lányod születésekor azt mondtad, hogy ő segített célt találni az életedben. A zenélés és a másokon való segítés sosem töltötte be ezt az űrt?

Nem. (nevet) Tény, hogyha az ember profi zenész, az nemcsak népszerűséggel jár, terhet is ró rá. A zenélés egyfajta alkalmazott művészet. Tartani kell a határidőket, még akkor is, amikor nagyon nincs hozzá kedvem. Ilyenkor születnek a szar számok. (nevet) Kell egy inkubációs időszak, amikor feltöltődöm, új impulzusok érnek, hiszen ha folyamatosan írnék, az összes szám ugyanolyan lenne. Mindeközben elvárják, hogy újra és újra elkápráztassam a közönséget, hiszen Michael Jackson is megtette.

Persze a magyar zenekarok nem úgy élnek, mint a nyugati sztárok. Ők tízezerszer több pénzből gazdálkodnak. Vegyük például Lana Del Rayt. Boldog vagyok, mert a Sziget nagyszínpadára kerültünk pont azon a napon, amikor ő is jön, szóval, ha nem lesz körülötte sok testőr, akkor odamegyünk a búgóhangú énekesnőhöz, hogy hadd készítsünk már egy közös fotót dear Lana, we love your voice. Szóval Lana megszólal, hogy „jaj, eszembe jutott valami, lepengetek 3 akkordot” és a stábja már kézen is fogja, hogy „gyere Lana, viszünk a stúdióba, te búgjál valamit, mi majd segítünk, itt van pár szövegíró” és akkor leülnek összerakni a dalt.

És más érzés repcsivel menni egy koncertre, mint egy Ford Tranzittal, amiben nincs légkondi, és 12 órát kell vele utazni Erdélyig. Ráadásul mikor odaérsz, azt mondják: „na, gyere mutasd meg a rock and rollt”, pedig én legszívesebben egy ágynak mutatnám meg hogyan kell belebújni.

De ott az ellenpélda is, Chester Bennington, vagy Chris Cornell. Lehet az embernek akármekkora stábja, akármennyi pénze, van az a feszültség, amit képtelenség feldolgozni.

Te nem érezted soha, hogy abba akarod hagyni a zenélést?

Folyton ezt érzem... (nevet) Magát a zenélést sosem gondoltam nehéznek, a dalírás nekem sokat segít.

Ha feszít valami, amit nem tudok megfogalmazni, akkor az írással elkezdem formálni, és amikor alakot ölt, akkor határtalanul jó érzés tölt el. Nem olyan, mint amikor megoldok egy problémát, hanem inkább ahhoz hasonlítanám, mikor rendet rak az ember.

Szóval ez nem lelkileg megterhelő, inkább fizikailag. Mi majd’ mindent meg szoktunk tervezni, évekre előre kész a koncert stratégiánk, nem vállalunk be minden lehetséges fellépést. Ha valamiért mégis túlhajszoljuk magunkat, akkor szólni szoktunk, hogy most már elég lesz, mert ebben a hónapban már volt 18 koncertünk - volt ilyen nyarunk. Amikor fiatalabbak voltunk, még jobban bírtuk, de most már nem varázsol el, hogy a rossz boroktól berúghatunk és ehetünk pár parizeres szendvicset. Ezek mellett elég nehéz eljátszani, hogy rocksztár vagy.

Szerinted elvárják az emberek, hogy rocksztár legyél?

Persze. A Parkban múltkor megkérdeztem:

„Figyelj közönség, hogy vagyunk mi, mert ez bennem mindig egy nagy kérdőjel. Haverok vagyunk, a szomszéd fiúk a panelból, vagy rocksztárok?"

Természetesen a rocksztárnál volt a nagy őrjöngés, ezért azóta hozom a színpadra a rocksztár énemet.

Sztárként mennyire kell megfelelned, példát mutatnod?

Nem kell példát mutatnom, csak saját magamat adni, de ez nem megy elsőre. Volt, amikor színpadra lépés előtt befeszültem, hogy most meg kell mutatni, mint tesiórán, amikor le kell futni a távot.

De nem az a lényeg, hogy rohadt jó legyél, hanem az, hogy jól legyél, élvezd azt, amit csinálsz,

hiszen amikor „flowban” vagy, az átragad a közönségre. Ez könnyűnek tűnik, igazából pedig elviselhetetlenül könnyű.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: