KULT
A Rovatból

Tövisházi Ambrus: Az Erik Sumo Band olyan, mint egy minőségi rum, amit néha előveszünk a pincéből

Az idén 15 éves zenekara mellett a Péterfy Bori & Love Band új lemezéről is beszélgettünk a billentyűs-producerrel, aki elárulta azt is, miért volt pozitív élmény számára a karantén.


Néhány hete jelent meg a Péterfy Bori & Love Band hetedik albuma, ami teljes egészében a karantén idején készült, a tagok nem is találkoztak egymással a munka során.

A zenekart vezető Tövisházi Ambrusnak ezen túl is sűrű éve van: több filmzenén dolgozik párhuzamosan, valamint az Erik Sumo Band-del is ad néhány jubileumi koncertet, például az egyik kapolcsi Völgyhétvégén.

Ez mind szóba került az alábbi interjúban, illetve az is, az Amorf Ördögök összeáll-e még valaha.

– Mi a karanténidőszak mérlege számodra?

– Óriási szerencsém volt, mivel csak a pozitív oldalát éltem meg. Lenyugodtam, olyan volt, mintha lenyomtak volna egy pause gombot az életemen. Nagy szükségem volt erre, ahogy sok másik embernek is. Persze rengeteg múlt azon, hogy több filmzenés munkám áthúzódott a tavalyi évről, így a koncertek kiesése után is tudtam mivel foglalkozni, és megélhetési problémáim sem voltak.

A két legnagyobb munkám közül az első a Becsúszó szerelem című romantikus vígjáték, Nagy Viktor Oszkár rendező első nagy költségvetésű mozija, a másik pedig a Hosszú Katinkáról szóló portréfilm – ennek viszont még az elején járunk. Nem mindig rózsaszín az alkalmazott zeneírók élete, de nekem most tényleg minden jól alakult és rengeteg dolgot tanultam ezekből a mozis munkákból.

A legnagyobb szellemi feladvány és inspirációs kihívás viszont egyértelműen a hetedik Bori-stúdiólemez volt. Erre különösen büszke vagyok, mivel talán egy albumon se csiszoltam még ennyit, mire kijelentettem, hogy „na jó, most már elégedett vagyok vele”. Érdekes és nagyon hasznos munkafolyamat volt, ami végig itt zajlott a házi stúdiómban, a többiek online küldték át a saját sávjaikat.

Egy jó lemeznek az elkészítése is öröm, és most pont ez a helyzet: ha visszagondolok rá, utólag is elfog egy bizsergető érzés. A legutóbbi ilyen album, amelynek a felvételeit ennyire élveztem, a 2012-es Fehér éjszakák volt. Ahogy a Szikránál, akkor 2012-ben a Fehér éjszakáknál is csomó új hangzást kísérleteztünk ki.

A teljes új lemez:

Fotó: Valami Hektor

– Hogy alakult ki ez a nagyon diszkós hangzás, amiben a gitár alig jut szerephez?

– Én nem érzem azt, hogy annyira diszkós lenne az új lemez. Ha összehasonlítom a Bori X című előző anyaggal, az sokkal homogénebb és diszkósabb, de ott direkt koncepció is volt, hogy kipróbáljuk, hogy tudunk megszólalni elektronikusabb hangszerelésekkel. Most nem volt ilyen szempont, egyszerűen születtek a dalok egymás után, és idővel mindegyik megtalálta a saját formáját.

Inspirációt inkább különféle filmzenékből merítettem, például a Killing Eve nevű sorozatéból, ami az általam nagyon nagyra becsült David Holmes munkája. Életem egyik legfontosabb zenei élménye az volt, hogy láthattam őt DJ-zni egy Tilos Rádió buli keretében még 1999-ben. Olyan zenéket játszott, amikről addig fogalmam sem volt, kinyitotta a szemem egy teljesen új világra: a hatvanas évek pszichedelikus proto-rockzenéjére.

– Jó néhány külsős szövegíróval dolgoztatok az évek során, de Bori is egyre inkább kiveszi a részét ebből a munkából. Mi ennek a dinamikája?

– Borinak a magyar zenei palettán belül is nagyon karakteres, egyből felismerhető énekhangja van: ez a búgó alt tartomány, ami néha átmegy rekedtes üvöltözésbe, nem túl gyakori. A színésznősége miatt pedig tényleg bármit el tud énekelni úgy, hogy elsőre jónak tűnik.

Igen ám, de ez sokszor csak a látszat: ha jobban odafigyelünk rá, előfordul, hogy kihallatszik a színészkedés. Emiatt az én feladatom, hogy olyan szövegekkel írjunk dalokat, amelyekkel akár évek múlva is azonosulni tud majd.

A dalírás most egyszerűen és lazán ment, mivel a legtöbb szöveget ő írta. Valójában már a második lemeztől jelen volt szerzőként, de most ért el az eddigi legmagasabb szintre. Hálás vagyok neki, és az egész zenekar is hálás lehet, hiszen az általa írt szövegeket mindig könnyebb előadni koncerten. Mivel belőle jönnek, valahogy sokkal természetesebben megy az egész, a mások által írt dalszövegekkel mindig jóval több macera van. Én azt szoktam észrevenni, hogy Bori által írt dalokat mindig sokkal könnyebb meghangszerelni élőben.

Fotó: Művészetek Völgye

Fotó: Művészetek Völgye

– Ebből kiindulva lehetséges, hogy lesz majd olyan lemez, aminek az összes szövegét ő írja?

– Ez összetett kérdés, mivel azért számunkra is van egy olyan kényszerpálya, ami a teljes popzenei palettán jellemző, hogy muszáj rendszeres időközönként lemezeket kiadnunk, különben sokkal nehezebb lenne fenntartani az érdeklődést a zenekar iránt.

Bori pedig úgy működik, hogy ha elküldök neki egy zenét, ami megihleti, akkor már másnapra elkészül a szövegével, ha viszont nem, akkor vagy sokkal tovább ül rajta, vagy eleve nem is ír rá semmit.

Ezért kialakult az a rendszer, hogy amit jó zenének érez, de mégsem ihleti meg, arra keresünk külsős szövegírót. Ilyen volt most például a Száz fényév című szám is, amire végül Szabó Benedek írt elképesztően találó szöveget.

– Az Erik Sumo Band idén 15 éves. Milyen íve volt ennek az időszaknak, és hol foglal most helyet a zenekar a prioritásaid között?



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Kiszáll a külföldi tulajdonos a Szigetből, Gerendai Károly mentheti meg a fesztivált
A jelenlegi tulajdonos a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük megszüntetését kérte. Gerendai mindeközben hajlandónak mutatkozik a világhírű fesztivál hóna alá nyúlni.


Ahogy arról korábban írtunk, Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy bizonytalanná vált a Sziget Fesztivál jövője. Mint írta, a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben.

A szervezők valóban azzal a kéréssel fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, hogy a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyüket közös megegyezéssel szüntessék meg. Ennek okáról azt írták: „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – írja a Telex.

A döntés hátterében az is szerepet játszik, hogy

„mivel a Fővárosi Közgyűléssel kötött területhasználati megállapodásunk határozott időre szól és a fizetési kötelezettség még jövőre is fennállna, akkor is, ha nem lenne rendezvény, ezért vagyunk kénytelenek a megállapodást ebben a formában felmondani”.

A Sziget ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem a fesztivál történetének lezárása. „Ezen döntéssel párhuzamosan – a hazai menedzsment javaslatára – a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését” – írták.

Az egyeztetések még zajlanak, ezért a szervezők nem kívántak további részleteket elárulni. Közleményükben úgy fogalmaztak: „Mi, a Sziget szervező csapata, őszintén bízunk abban, hogy a fesztivál egy új, független, magyar tulajdonosi háttérrel az eddigieknél is sikeresebb lehetne, hiszen a változás egyszerre nyújt lehetőséget a fejlődésre és a megújulásra, valamint a Sziget klasszikus értékeinek és szellemiségének az újbóli megerősítésére.”

Azt is remélik, hogy számíthatnak a közönség támogatására, a „szakmai partnereikkel ápolt kiváló kapcsolatukra”, valamint a „Főváros megértő együttműködésére is”. Hozzátették: „Hiszünk benne, hogy a Sziget léte nem csak az abban közvetlenül érdekelteknek, hanem az egész ország számára fontos, közös ügy.”

A Sziget Zrt. tulajdonosai a hazai menedzsment javaslatára keresték meg újra Gerendai Károlyt, aki 2022-ben szállt ki a fesztivál életéből. A Sziget-iroda közölte: „Mivel az egyeztetések jelenleg is folynak a felek között, ezzel kapcsolatban még nem áll módunkban további információkat megosztani.”

Gerendai Károly sem kívánt részleteket megosztani, amíg nincs konkrét megállapodás, de a Forbesnak annyit elárult:

„Bár nemrég még nagyon nem így képzeltem el az elkövetkező éveimet, de a jelen helyzetben határozott célom megoldást találni a Sziget létének hosszú távú biztosítására.”

Az egykori főszervező az elmúlt években főként a Costes csoporthoz tartozó gasztronómiai vállalkozásaira koncentrált, szabadidejének jelentős részét pedig utazással töltötte. Most abban bízik, hogy akár már októberben létrejöhet egy olyan új tulajdonosi struktúra, ami szakmailag és pénzügyileg is biztosíthatja a fesztivál jövőjét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: