KULT
A Rovatból

Tokió a szexszel, vérrel folyó Kánaán – Megnéztük a Tokyo Vice-t

East Side Story, avagy ez történik, amikor egy amerikai fiatal beleüti az orrát a kíméletlen japán jakuzák dolgába.


Mindenekelőtt fontos megemlíteni, hogy ki az a Jake Adelstein, akit Ansel Elgort (West Side Story, Nyomd, bébi, nyomd!, Csillagainkban a hiba) alakít a Tokyo Vice című sorozat első, nyolcepizódos évadában.

Nos, Jake Missouriban nőtt fel, majd 19 évesen áthelyezte a székhelyét Japánba, hogy japán irodalmat tanuljon a Sophia Egyetemen. 1993-ban aztán ő lett az első nem japán származású újságíró egy nagynevű napilapnál, a Jomiuri Simbunnál, ahol 12 évig dolgozott.

Később publikált egy leleplező cikket arról, hogy egy Tadamasa Goto nevű állítólagos maffiafőnök hogyan kötött alkut az FBI-jal, hogy bejuthasson az Egyesült Államokba egy májátültetés miatt. Adelstein 2009-ben aztán kiadott egy memoárt Tokyo Vice: An American Reporter on the Police Beat in Japan címmel a riporteri karrierjéről. Ebben azzal vádolta meg Gotót, hogy a sztori miatt megfenyegette, megöli őt.

Még ugyanebben az évben számos kétely merült fel a könyvben leírt történetek valóságtartalmával kapcsolatban.
Nos, akár igazat írt Adelstein, akár nem, a sztori elvarázsolta a hollywoodi producereket, ezért néhány évvel később, 2013-ban meg is akarták azt filmesíteni, s akkor még a Tokyo Vice-t abszolút a mozikba szánták.

Daniel Radcliffe alakította volna benne Jake-et, és a videoklipes Anthony Mandlert (A szörnyeteg) nézték ki rendezőnek, akkor azonban még nem lett belőle semmi. Hat évvel később, 2019-ben merült fel újra a projekt, akkor azonban már sorozatként képzelték el a Warnernél.

Így került aztán a fedélzetre Ansel Elgort a főszerepben, valamint az akkor 76 éves, négyszeres Oscar-jelölt író-rendező-producer Michael Mann (Az utolsó mohikán, Szemtől szemben, A bennfentes, Collateral – A halál záloga, Miami Vice), aki egyébként a 2015-ös Blackhat című hackeres buktája óta nem készített mozgóképet. Nosza, Mann bevállalta az első epizód megrendezését is, emellett pedig producerként is felkarolta a produkciót.

A Tokyo Vice-t a fent említettek tükrében tehát ne true crime-szériaként kezeljük, hiszen minden bizonnyal rengeteg helyen kiszínezték a sztorit az alkotók, inkább csak alapul vették Jake Adelstein emlékiratait.

Az alapok pedig meg is maradtak: Jake (Elgort) Tokióban él, és vizsgát tesz a sorozat elején, hogy bekerüljön gyakornokként a legnagyobb japán napilaphoz. Miután sikerrel jár, el is kezd jó sztorik után szaglászni, s meg is találja az ügyét: egy több halálesetet is eredményező biztosítási csalássorozat kapcsán belekeveredik a japán maffia, azaz a jakuza és a hivatalos szervek macska-egér harcába, miközben összeismerkedik a kemény, de bölcs rendőrnyomozóval, Hirotóval (Ken Watanabe), egy Samantha nevű ambiciózus álmokat dédelgető, tűzről pattant amerikai eszkortlánnyal (Rachel Keller), a fiatal jakuzával, Szatóval (Shô Kasamatsu) és két rivális maffiafőnökkel, Isidával (Shun Sugata) és Tozavával (Ayumi Tanida).

Ugyanakkor meg kell még említeni Jake szerkesztőjét és mentorát, Eimit (Rinko Kikuchi) is, aki szintén erős hatással van az eseményekre.

Az előbb felsorolt karakterekre azonban ne csupán mellékszereplőként gondoljunk! Egy kicsit mindannyian főszereplőkké válnak, a Tokyo Vice ugyanis elég sok játékidőt fordít az ő problémáikra és mindennapi küzdelmeikre is (Jake-en kívül főként Samantha, Hiroto és Sato vannak még előtérben).

Igazi, hamisítatlan főhős híján azonban kissé töredezetté, kevésbé karakteressé válik a sorozat, s a benne mozgó figurák helyett maga Tokió válik a legfőbb szereplővé. Az ugyanis kétségtelen, hogy Mann és csapata több mint kézzel foghatóvá varázsolták a japán fővárost: a villódzó neontáblák, az útszéli kajaárusok, az apró lakások, a karaoke bárok, a love hotelek vagy az óriási színes-fényes reklámtáblák egy pillanat leforgása alatt átrepítenek minket a felkelő nap országába, hogy nagyot szippanthassunk az ottani miliőből, s arcon csapjon minket a kemény kultúrsokk.

Ez a sorozat érzékletes és részletes betekintést nyújt nemcsak egy idegen ország hétköznapjaiba, hanem azokra a sötét helyekre is, ahova a valóságban (ha mázlink van) sosem nyerünk bebocsátást.

A szereplők közti dinamika is rendben van: Hiroto és Jake között egy amolyan együtt nyomozós apa-fia kapcsolatot láthatunk, akad szerelmi háromszög is Jake, Sato és Samantha közt, illetve a két jakuzafőnök közti megvetéssel és tisztelettel egyaránt bíró viszonyt is meglepő visszafogottsággal mutatják be az alkotók. Bizony, a Tokyo Vice nem áldoz az olcsó szenzációhajhászás oltárán, az ellentétek nem torkollnak minden pillanatban véres kardpárbajokba és lövöldözésekbe. Ha pedig mégis sor kerül ilyesmire, annak súlya van.

Épp ezért kár, hogy időnként fókuszát veszíti a széria, az ide-oda csapongás nem tesz jót neki, de ez legyen a legnagyobb baj, hiszen lassúsága ellenére is érdekfeszítő mindaz, ami a képernyőn történik, s talán majd a második évadban a helyükre kerülnek a dolgok.

Mert lesz második évad, ezt június 7-én jelentette be az HBO, és csalódottak is lettünk volna, ha ennyiben maradnak a dolgok, mivel a Tokyo Vice első évadzárója meglepően nyitottra sikeredett. Annyira nem sikerült valamiféle lezárást kanyarítani a szezon végére, hogy azt hihettük, nem is az utolsó epizódot nézzük.

Szerencsére azonban zöld utat kapott a folytatás, szóval nemsokára újra alámerülhetünk Tokió által felkínált bűnös alvilágba és a mennyei örömökbe egyaránt.

Megtekinthető az HBO Maxon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: