KULT
A Rovatból

Tokió a szexszel, vérrel folyó Kánaán – Megnéztük a Tokyo Vice-t

East Side Story, avagy ez történik, amikor egy amerikai fiatal beleüti az orrát a kíméletlen japán jakuzák dolgába.

Link másolása

Mindenekelőtt fontos megemlíteni, hogy ki az a Jake Adelstein, akit Ansel Elgort (West Side Story, Nyomd, bébi, nyomd!, Csillagainkban a hiba) alakít a Tokyo Vice című sorozat első, nyolcepizódos évadában.

Nos, Jake Missouriban nőtt fel, majd 19 évesen áthelyezte a székhelyét Japánba, hogy japán irodalmat tanuljon a Sophia Egyetemen. 1993-ban aztán ő lett az első nem japán származású újságíró egy nagynevű napilapnál, a Jomiuri Simbunnál, ahol 12 évig dolgozott.

Később publikált egy leleplező cikket arról, hogy egy Tadamasa Goto nevű állítólagos maffiafőnök hogyan kötött alkut az FBI-jal, hogy bejuthasson az Egyesült Államokba egy májátültetés miatt. Adelstein 2009-ben aztán kiadott egy memoárt Tokyo Vice: An American Reporter on the Police Beat in Japan címmel a riporteri karrierjéről. Ebben azzal vádolta meg Gotót, hogy a sztori miatt megfenyegette, megöli őt.

Még ugyanebben az évben számos kétely merült fel a könyvben leírt történetek valóságtartalmával kapcsolatban.
Nos, akár igazat írt Adelstein, akár nem, a sztori elvarázsolta a hollywoodi producereket, ezért néhány évvel később, 2013-ban meg is akarták azt filmesíteni, s akkor még a Tokyo Vice-t abszolút a mozikba szánták.

Daniel Radcliffe alakította volna benne Jake-et, és a videoklipes Anthony Mandlert (A szörnyeteg) nézték ki rendezőnek, akkor azonban még nem lett belőle semmi. Hat évvel később, 2019-ben merült fel újra a projekt, akkor azonban már sorozatként képzelték el a Warnernél.

Így került aztán a fedélzetre Ansel Elgort a főszerepben, valamint az akkor 76 éves, négyszeres Oscar-jelölt író-rendező-producer Michael Mann (Az utolsó mohikán, Szemtől szemben, A bennfentes, Collateral – A halál záloga, Miami Vice), aki egyébként a 2015-ös Blackhat című hackeres buktája óta nem készített mozgóképet. Nosza, Mann bevállalta az első epizód megrendezését is, emellett pedig producerként is felkarolta a produkciót.

A Tokyo Vice-t a fent említettek tükrében tehát ne true crime-szériaként kezeljük, hiszen minden bizonnyal rengeteg helyen kiszínezték a sztorit az alkotók, inkább csak alapul vették Jake Adelstein emlékiratait.

Az alapok pedig meg is maradtak: Jake (Elgort) Tokióban él, és vizsgát tesz a sorozat elején, hogy bekerüljön gyakornokként a legnagyobb japán napilaphoz. Miután sikerrel jár, el is kezd jó sztorik után szaglászni, s meg is találja az ügyét: egy több halálesetet is eredményező biztosítási csalássorozat kapcsán belekeveredik a japán maffia, azaz a jakuza és a hivatalos szervek macska-egér harcába, miközben összeismerkedik a kemény, de bölcs rendőrnyomozóval, Hirotóval (Ken Watanabe), egy Samantha nevű ambiciózus álmokat dédelgető, tűzről pattant amerikai eszkortlánnyal (Rachel Keller), a fiatal jakuzával, Szatóval (Shô Kasamatsu) és két rivális maffiafőnökkel, Isidával (Shun Sugata) és Tozavával (Ayumi Tanida).

Ugyanakkor meg kell még említeni Jake szerkesztőjét és mentorát, Eimit (Rinko Kikuchi) is, aki szintén erős hatással van az eseményekre.

Az előbb felsorolt karakterekre azonban ne csupán mellékszereplőként gondoljunk! Egy kicsit mindannyian főszereplőkké válnak, a Tokyo Vice ugyanis elég sok játékidőt fordít az ő problémáikra és mindennapi küzdelmeikre is (Jake-en kívül főként Samantha, Hiroto és Sato vannak még előtérben).

Igazi, hamisítatlan főhős híján azonban kissé töredezetté, kevésbé karakteressé válik a sorozat, s a benne mozgó figurák helyett maga Tokió válik a legfőbb szereplővé. Az ugyanis kétségtelen, hogy Mann és csapata több mint kézzel foghatóvá varázsolták a japán fővárost: a villódzó neontáblák, az útszéli kajaárusok, az apró lakások, a karaoke bárok, a love hotelek vagy az óriási színes-fényes reklámtáblák egy pillanat leforgása alatt átrepítenek minket a felkelő nap országába, hogy nagyot szippanthassunk az ottani miliőből, s arcon csapjon minket a kemény kultúrsokk.

Ez a sorozat érzékletes és részletes betekintést nyújt nemcsak egy idegen ország hétköznapjaiba, hanem azokra a sötét helyekre is, ahova a valóságban (ha mázlink van) sosem nyerünk bebocsátást.

A szereplők közti dinamika is rendben van: Hiroto és Jake között egy amolyan együtt nyomozós apa-fia kapcsolatot láthatunk, akad szerelmi háromszög is Jake, Sato és Samantha közt, illetve a két jakuzafőnök közti megvetéssel és tisztelettel egyaránt bíró viszonyt is meglepő visszafogottsággal mutatják be az alkotók. Bizony, a Tokyo Vice nem áldoz az olcsó szenzációhajhászás oltárán, az ellentétek nem torkollnak minden pillanatban véres kardpárbajokba és lövöldözésekbe. Ha pedig mégis sor kerül ilyesmire, annak súlya van.

Épp ezért kár, hogy időnként fókuszát veszíti a széria, az ide-oda csapongás nem tesz jót neki, de ez legyen a legnagyobb baj, hiszen lassúsága ellenére is érdekfeszítő mindaz, ami a képernyőn történik, s talán majd a második évadban a helyükre kerülnek a dolgok.

Mert lesz második évad, ezt június 7-én jelentette be az HBO, és csalódottak is lettünk volna, ha ennyiben maradnak a dolgok, mivel a Tokyo Vice első évadzárója meglepően nyitottra sikeredett. Annyira nem sikerült valamiféle lezárást kanyarítani a szezon végére, hogy azt hihettük, nem is az utolsó epizódot nézzük.

Szerencsére azonban zöld utat kapott a folytatás, szóval nemsokára újra alámerülhetünk Tokió által felkínált bűnös alvilágba és a mennyei örömökbe egyaránt.

Megtekinthető az HBO Maxon.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: