Tökéletes szimmetria, tökéletlen érzelmek: A föníciai séma Wes Anderson újabb mesterműve vagy bukása?
A föníciai séma a Cannes-i Filmfesztivál egyik megosztóbb alkotása lett, ugyan Anderson álló ovációt kapott a vetítés után, néhány néző azonban kifütyülte, ami nem jellemző a rendező/író munkásságában.
Ugyanakkor vannak mellé nyulasai is. Legutóbbi filmje az Asteroid City kimondottan gyenge volt, de az előtte lévő A Francia Kiadás se közönségkedvenc darab.

Így gondolhatnánk, hogy sok múlik A föníciai séma sikerén, pedig nem. Wes Anderson az a szerzői filmes, aki bármit megtehet Hollywoodban. Sorban állnak a kegyeiért a sztárok Los Angelesben. A különleges stílusú rendező legújabb filmjében olyan nevekkel találkozhatunk apróbb szerepekben, mint Tom Hanks, Scarlett Johansson, Bill Murray, Willem Dafoe, Bryan Cranston, F. Murray Abraham, Rupert Friend, Riz Ahmed, Charlotte Gainsbourg, Richard Ayoade, Jeffrey Wright vagy Benedict Cumberbatch.
Mindezt egy szolid 30 millió dolláros büdzsé mellett. Ha ezeknek a színészeknek az igazi gázsiját összeadnánk, szerintem még egy nullával több se lenne elég a fedezésére. Nem tudom, hogy veszi rá ezeket a neveket a filmjeire, lehet mindenkiről tud egy kis titkot? Mindenesetre valamit jól csinál.
A történet középpontjában Anatole "Zsa-zsa" Korda (Benicio del Toro), Európa egyik leggazdagabb embere áll, aki már több alkalommal élte túl a biztos halált. A számító, minden hájjal megkent, érzelem mentes üzletembert del Toro hiba nélkül hozza. Miután újabb merényletkísérletet élt túl, úgy dönt, végrendeletében minden vagyonát egyetlen lányára, Lieslre (Mia Threapleton) hagyja, aki egy zárdában él visszavonultan és apácának kíván állni.
Anatole felajánlja lányának, hogy ő lesz az egyedüli örököse (van kilenc fia is), ha felhagy zárdába vonulási tervével. Mivel úgy gondolja, hogy az egyik bérgyilkos nemsokára sikerrel fog járni, és elteszi őt láb alól, így biztonságban akarja tudni élete legfontosabb projektjét, amit csak úgy emleget, hogy A föníciai séma. Ahhoz, hogy ezt véghez tudja vinni, meg kell győznie üzleti partnereit, hogy adjanak még egy hatalmas összeget a projekthez, ez persze lehetetlen feladatnak tűnik.

A film több műfajt is magába olvaszt: egyszerre szatirikus kémfilm, családi melodráma és fekete komédia. A film egy olyan világban játszódik, amely első ránézésre időtlennek tűnik, mégis tele van apró, anakronisztikus részlettel, amelyek folyamatosan kizökkentik a nézőt – ez egyébként a rendező egyik védjegye is. A film rögtön sokkoló eseménnyel indít, ahogy követjük Zsa-Zsa-t a sokadik repülőgép szerencsétlenségében. Az asszisztensét félbe robbantja egy bomba, miközben ő próbálja saját belső szerveit visszatuszkolni a testébe.
A képi világát le se tagadhatná rendezőnk. Szimmetrikus kompozíciók, élénk színpaletta és aprólékosan kidolgozott díszletek a háttérben, az előtérben pedig rengeteg felfedezni való részlet. A látványvilágot az 1950-es évek közel-keleti hangulata inspirálta, és a filmben még egy különleges mennyország-ábrázolás is helyet kapott, ahol Willem Dafoe alakítja a moralitás megtestesítőjét, Bill Murray pedig az Urat magát. Kedvenc szereplőm Zsa-Zsa-n kívül persze, a Michael Cera által alakított norvég rovarszakértő Björn. Egyébként elképesztően jó triót alkot Cera-Del Toro-Threapleton.

Aki szereti Anderson stílusát, ezt a filmet is szeretni fogja. Aki eddig sem szerette, hát nem most fogja megszeretni. Sok cselekmény nem történik a filmben, csupán utazgatnak és beszélgetnek szereplőink, közben pedig próbálnak nem meghalni. Sokan kicsit álmosnak írták le a cannes-i premier után a filmet, én ezzel nem értek egyet. Szerintem a tempója jó, a vágások „andersoniak”, a párbeszédek ugyan abszurdok, de pergősek, nincs időnk unatkozni. Nekem működik az érzelem mentes érzelem is, ami annyira jellemző az alkotóra.
A történet viszont valóban kissé semmitmondó lehet egyeseknek. Az apa-lánya kapcsolat nagyon szép és érthető, főleg a lezárás tetszett. Nem lesz akkora durranás, mint A Grand Budapest Hotel volt, de mivel a költségvetése nem túl magas, akár sikeres is lehet ez a vizuális, szimmetria orgia. Úgy gondolom, hogy Wes Anderson A föníciai sémával hozza a tőle elvárt minőséget: a színészek elsőrangúak, ha túl tudunk lépni némi történettel kapcsolatos problémán és bele tudjuk élni magunkat a rendezőnk vizuális világába. Egy különleges kis utazásban lehet részünk, némi vallással, bűnbánással, apa-lánya családi drámával és néha meglepően véres pillanatokkal.