Timothée Chalamet teljesen eltűnik Bob Dylan bőrében – A Sehol se otthon az utóbbi évek legjobb életrajzi filmje
A nem túl sikeres ötödik Indiana Jones-film mainstreamkitérője után a műfajszörfös James Mangold rendező visszatért ahhoz a zsánerhez, ami eddig is szerencsét és elismerést hozott neki: a biopichez, vagyis az életrajzi filmhez. S hogy miért hívjuk műfajszörfösnek Mangoldot? Nos, szimplán azért, mivel készített már rendőrös krimit (Copland), vegytiszta drámát (Észvesztő), romantikus vígjátékot (Kate és Leopold), természetfeletti thrillert (Azonosság), westernt (Börtönvonat Yumába), laza akció-vígjátékot (Kéjjel-nappal), képregényfilmet (Farkas, Logan: Farkas) és fantasztikus kalandfilmet (Indiana Jones és a sors tárcsája) is.
E két rendezése (a Logan: Farkas mellett) kapta talán a legnagyobb éljenzést a szakmától, utóbbit a legjobb film Oscar-kategóriájában is jelölték 2020-ban. Mangoldnak pedig most sikerült ezt túlszárnyalnia a 8 Oscar-nominációt bezsebelő Sehol se otthonnal.

Ismét egy életrajzi film, ismét ugyanabból a korszakból és ismét egy zenészről. Johnny Cash helyett azonban most Bob Dylan van a középpontban. A Sehol se otthon Dylan (Timothée Chalamet) fiatalkori éveiről szól, ahogy a nagyvárosban lézengő, csóró zenész összeismerkedik az akkor már elismert és híres folkmuzsikus Pete Seegerrel (Edward Norton), aki azonnal meglátja/meghallja a tehetséget a srácban, és ahová csak tudja, beprotezsálja, a közönség pedig gyorsan rákap Dylan dallamaira és szövegeire. Emellett megismerjük Bob kapcsolatát is a szakmán kívüli Sylvie Russóval (akit a valóságban Suze Rotolónak hívtak) Elle Fanning alakításában, valamint a népszerű énekesnővel, Joan Baezzel is (Monica Barbaro többek között a Top Gun: Maverickből és a FUBAR című sorozatból lehet ismerős).

Vagyis van itt tehetség, szakmai előremenetel, bonyolult magánélet, egy korszak és egy miliő bemutatása, akkori aktuálpolitikai hangulatfestés és sok-sok-sok zene. Hálás téma egy mozgókép számára, Mangold pedig rendesen le is csap minden ebből adódó ziccert. Sokan tartják őt szimpla iparosnak, hiszen a zsánerek közti lavírozása egyáltalán nem vált be minden esetben, akadnak jobb és rosszabb filmjei is, az azonban kétségtelen, hogy a filmezés, a színészvezetés és az atmoszférateremtés a kisujjában van. Ezt pedig a Sehol se otthonban tudta talán eddig a legjobban érzékeltetni. Egy olyan fickótól, aki a felejthető Farkas (2013) után előáll a képregényfilm műfajának egyik legértékesebb ékkövével, a Logan: Farkassal (2017), nos, attól bármi kitelik.
A Sehol se otthon sok fronton működik. Kezdjük a csodás szereplőgárdával!
A ritkán filmező Edward Norton ugyanígy tesz, eggyé válik Pete Seegerrel, akiről ha megnézünk egy-két eredeti felvételt, rádöbbenhetünk, hogy Norton mennyire pontosan képezte őt le, és milyen árnyalatokkal tudja bemutatni a kedves, segítőkész fickót, aki azonban képtelen haladni az idők változásával, s emiatt kerül összetűzésbe a folyton fejlődni próbáló Dylannel.
A két fő nőalakot megformáló Elle Fanning és Monica Barbaro is tökéletesek, pillanatok alatt megértjük, miért szeretett beléjük Dylan. Fanningről persze eddig is tudtuk, hogy csoda tehetséges, és nem kevés kiváló alakítást letett már az asztalra, így az igazi meglepetés Barbaro, aki eddigi karrierje legnagyobb lehetőségét kapta, s abszolút élt is vele: egy Oscar-jelölés lett a jutalma a legjobb női mellékszereplők közt. (Apropó, Fanningnek is régen kijárna egy, reméljük, már nem kell rá sokat várni!)
Seegerről pedig biztosan sokan nem tudják, hogy olyan ismert dalokat szerzett, mint a Turn, Turn, Turn, a This Land Is Your Land vagy a Guantanamera. A Sehol se otthon ráadásul perfekt arányban keveri a zenés betéteket (nem musicalről van szó, szóval valóban akkor csendülnek fel a dalok, amikor a film valóságában is eljátsszák azokat) a prózaiakkal, sőt, van egy-két euforikus pillanat is, például amikor Dylan előadja a Times They Are a-Changin’-t.

A Sehol se otthon legnagyobb erénye mindemellett talán mégis az, hogy egyszerűen jó érzés létezni a világában. Rögtön az első öt percben magába rántja a nézőt, aki egy pillanat alatt ki tudja zárni a külvilágot, és szerencsére ez kitart a mű végéig, ez pedig egyértelműen James Mangold érdeme. Akinek kapcsán lassan le kéne szoknunk arról, hogy azt írjuk/mondjuk immár sokadszor: sikerült ismét meglepnie minket. Az pedig már csak egy vicces kis adalék, hogy ebben a filmben 20 év után újra castingolhatott Johnny Cash szerepére, csak ezúttal nem Joaquin Phoenix játszotta a „Fekete embert”, hanem a kabalaszínésze, Boyd Holbrook.