KULT
A Rovatból

Terence Hill beszéde Bud Spencer temetésén

Terence Hill nem csak a színésztársa, hanem a legjobb barátja is volt Bud Spencernek. A temetésen elmondott beszéde alapján, senkinek nem is marad efelől kétsége.
Petra cikke a B O U V E T blogon - szmo.hu
2016. július 04.


Link másolása

A BOUVET blog szerzője nagy rajongója Bud Spencernek. A színész temetésén annyira megindította Terence Hill beszéde, hogy úgy gondolta sokan hasonlóan fognak érezni, akik szerették őt. Íme a beszéd, aminek eredetijét a cikk végén megnézhetitek és meghallgathatjátok.

Bud mindig azt mondogatta: barátom, mi sosem veszekedtünk. De amikor ezt mondta, mindig egymás után háromszor mondta. Először csak úgy, tényként: mi sosem veszekedtünk. Másodjára csodálkozással a hangjában, mintha ez valami nagyon különleges dolog volna: mi SOHA nem veszekedtünk. Harmadjára pedig mintegy nyomatékosítva: mi EGYÁLTALÁN SOHA sem veszekedtünk. Voltam náluk spagettizni. Világhírű volt a paradicsomos tésztája. Bud isteni paradicsomos szószt készített mindig. Maria főzte a spagettit. Azok voltak a jó időszakok és Bud akkor is mindig nekikezdett erről beszélni. Néha már kínos volt. Néhány közös vacsora után már az egész családja forgatta a szemét és nézett az égre: ezt a szöveget mintha mi már hallottuk volna!

De az igazság az, hogy mi tiszteljük és szeretjük egymást.

Talán érdekel benneteket, hogyan találkoztunk először. Nekem legalábbis az elmúlt pár napban lett egyértelmű, hogy ez nem lehetett véletlen. Még akkor sem, ha úgy tűnik. Carlo épp filmet forgatott Spanyolországban, Almeríában. A rendező az a Giuseppe Colizzi volt, aki egy roppant művelt férfi, regényei is jelentek meg. Ő volt az első olyan olasz filmrendező, aki mert olyan filmet forgatni, amelyben a fő stílusirány az irónia volt. Ez a film volt az "Isten megbocsát, én nem!" (A film eredeti címe: A kutya, a macska és a róka volt). Ebben természetesen Bud játszotta a kutyát, én a macskát, meg aztán volt egy rókát alakító színész is. De nem én voltam eredetileg a macska szerepére kiválasztva. A korábbi színész lába megsérült a forgatás alatt, és a forgatást szüneteltetni kellett. A rendező, Colizzi ekkor Rómába sietett és pár próbafelvételt követően kiválasztott és felkért engem.

Azonnal mennünk kellett Almeríába, de ez akkoriban még nem volt valami gyors út. Először elrepültünk ugyanis Madridba, majd 24 órás autóút következett Almeríába. Amint leértünk Almeríába, elkezdődött a forgatás. Úgy indítottak, hogy azt mondta a rendező: "Vetkőzz le!". Akkoriban nem voltak ilyen lakókocsik a színészeknek. Jött egy öltöztetőnő, kifeszített elém egy törölközőt, és elkezdtem vetkőzni: a nadrágot, a felsőmet, mindent. "Azt a nadrágot húzd fel, azt az inget, a pisztolyt vedd magadhoz, aztán gyere és ismerkedj meg Carlóval! Ez itt Carlo Pedersoli!" Örvendek – mondtam és kezet ráztunk.th_beszed1

Természetesen egy bunyós jelenet következett. Ugye Bud volt a kutya, én a macska, de Colizzi valami nagyon különleges verekedős jelenetet akart, ami más, mint a megszokottak voltak. Nekem macskaként csizmában és sarkantyúban kellett úgy ügyeskednem, hogy kitérjek a pofonok elől. Egész jól sikerült: Bud egyszer sem tudott megütni engem, én viszont őt szinte mindenütt: a hasán, a mellkasán. A végére már oltári ideges volt, sziszegett, forgott, hogy "Hol vagy? Hol vagy?".

Egy fa tetején ültem. Volt ott egy fa a közelben. Onnan ugrottam le, egyenesen a sarkantyús csizmával az arcába. Az utolsó mozzanatban neki kellett engem megütnie úgy igazából. De ez egy kritikus pont lett: nem tudtuk eldönteni, hogyan üssön meg. Giuseppe Colizzi nem akarta, hogy hagyományos pofon legyen, hisz minden filmben ugyanaz ment. De akkor milyen ütés legyen? Veszítettünk sok időt a forgatásból emiatt a kérdés miatt, de bár lakókocsink nem volt, időnk rengeteg. Végül Bud azt mondta:

- Tudjátok, mit? Rácsapok a vállára egyet, összecsuklik és ezzel el van intézve. Én úgy gondoltam: ez azért nem egy rendes ütés.

Tudod, párszor előfordult már, hogy láttam, amikor lelőnek galambokat. Volt egy tér, a Piazza Muse, ahol láttam ilyet. Megfigyeltem, hogy amikor lelőnek egy galambot, az maga alá kapja a lábát és utána zuhan le. Úgy gondoltam, én is úgy teszek majd, mint a galambok: felugrok és utána esem a földre. Ez az ütés lett Bud legeredetibb találmánya. Ezt ő találta ki. Hát igen, csak vicces történetet tudok róla mesélni.

Ezt az ütést-esést aztán az Ördög jobb és bal keze című filmben is bemutattuk. Mennyi pofont adott abban a filmben Bud! És a fickók mindig ugyanígy estek el. Jó móka volt, megkapta valaki az utolsó ütést, repült és zuhant egy gödörbe, amibe előzőleg egy matracot tettünk.

Ahogy mondtam már nektek: mi szeretjük és tiszteljük egymást. Ezt a történetet is azért meséltem el nektek itt, mert amikor Giuseppe (Bud Spencer fia) felhívott és elmondta, hogy Bud meghalt, én épp Almeríában voltam. Ott, ahol először találkoztunk. A kezdet és a vég...

A bánat, a zavarodottság, a fájdalom szállt meg, de pillanatokon belül egyfajta nyugalmat éreztem. Nem tudom elmagyarázni nektek. Az öröm érzése volt. Mert akkor rájöttem: semmi sem történik véletlenül. Hogy Bud akkor már az örök élet és az öröklét örömének birtokában volt. Egészen biztos vagyok abban, hogy ha majd ismét találkozunk, jön szembe velem, nyereggel a vállán és azt mondja majd: "Mi soha nem veszekedtünk..."

VIDEÓ: így búcsúzott Terence Hill a legjobb barátjától

Ha tetszett a beszéd, kattints a megosztásra!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Farokméregetés, szó szerint – A Talpig férfiban nincs tabu, és Jeff Daniels még sosem volt ilyen imádnivalóan ütnivaló
Az amerikai jog, társadalmi igazságtalanságok, hatalmi játszmák, fekete humor: a Netflix új minisorozata sokakat kiakaszt majd, mégis üdítő, hogy mennyire nem veszi magát komolyan.

Link másolása

Mielőtt még bármit is leírnánk a Talpig férfiről, érdemes megemlíteni, hogy az új Netflix-sorozat mögött az a David E. Kelley áll kreátorként és íróként, aki valódi veterán a szakmában, s olyan szériák elkészítése fűződik a nevéhez többek között, mint a Kisvárosi rejtélyek (1992-1996), a Chicago Hope kórház (1994-2000), az Ally McBeal (1997-2002), az Ügyvédek (1997-2004), a Boston Legal – Jogi játszmák (2004-2008), a Hatalmas kis hazugságok (2017-2019), a Tudhattad volna (2020), a Kilenc idegen (2021), a Szerelem és halál (2023) vagy Az igazság ára (2022-2023). Nem mellesleg pedig már több mint 20 éve Michelle Pfeiffer férje és két gyermekének apja.

A Talpig férfi pedig abszolút beilleszkedik Kelley filmográfiájába, tekintve, hogy most is fontos szerepet kap a történetben az amerikai jog, a társadalmi igazságtalanságok, a hatalmi játszmák és a kissé fekete humor.

A sztori azonban ezúttal nem saját, Az igazak és a Hiúságok máglyjája írója, Tom Wolfe 1998-ban kiadott, azonos című könyve (A Man in Full) szolgáltatta hozzá az alapot.

Az Atlantában játszódó történet több különböző szálon pörög, amiket összekötnek az egymással folyamatosan kapcsolatban lévő szereplők. A legfőbb szál a milliárdos ingatlanmogul Charlie Crokert (Jeff Daniels) követi, aki csődközeli helyzetbe kerül, amikor a bankja szeretné behajtani tőle a valóban tetemes hiteltartozását. A banknál dolgozó Raymond Peepgrass (Tom Pelphrey-t többek között az Ozarkból, a Vasökölből, a Mankből, az Odakinnből és a Szerelem és halálból ismerhetjük) különösen pikkel az arrogáns Crokerre, mindenképp szeretné őt tönkretenni. Charlie persze mindent megtesz azért, hogy ne veszítse el a birodalmát és a befolyását.

Emellett megismerjük Charlie titkárnőjét, Jillt (Chanté Adams) és annak férjét, Conradot (John Michael Hill), aki feketeként rendőri brutalitás áldozatává válik, és amikor reflexből visszaüt, büntetlen előélete ellenére börtönbe zárja és meghurcolja őt az amerikai igazságszolgáltatás rendszere.

Charlie ügyvédje, az idealista (és szintén fekete) Roger White (Aml Ameen) próbálja őt kihozni a rácsok mögül, nem sok sikerrel.

Illetve ott van még Atlanta polgármestere, a simlis és álszent Wes Jordan (William Jackson Harper), aki a választások előtt szeretné minél rosszabb színben feltüntetni a riválisát, és Charlie segítségét kéri, hogy a másik jelölt egykori évfolyamtársaként hozza nyilvánosságra annak szexuális zaklatásos ügyét, cserébe megpróbálja elintézni, hogy a bank leszálljon róla.

És akkor még nem említettük Charlie naivnak tűnő, de nagyon is határozott exfeleségét, Marthát (Diane Lane), akit Raymond próbál elcsábítani és behálózni, mivel ezzel szintén szeretne odapörkölni Charlie-nak.

Ezek a fő csapásvonalai a Talpig férfinek, amelyre egyfajta Utódlás-utódként is tekinthetünk, hiszen a kapitalizmus nagy játékosai esnek itt egymásnak, valóban szimpatikus karaktereket pedig alig találni, legalábbis köztük nem nagyon, inkább az anyagiakat tekintve „lejjebb elhelyezkedő” társadalmi rétegekben érdemes kutakodni.

Egy miniszériáról van szó, tehát csupán hat epizód állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy kellőképp kibontsák ezt a szerteágazó sztorit, így azzal nem lehet támadni a Talpig férfit, hogy unalmas lenne.

A sorozathoz képest szűk játékidő alatt rendesen pörögnek az események, ám sajnos Kelley, kiegészülve két rendezőjével, a színésznőként Oscar-díjas Regina Kinggel (Egy éj Miamiban…) és Thomas Schlamme-vel (Elbaltázott nászéjszaka, Foglalkozásuk: amerikai, Az elnök emberei) nem is tudtak odafigyelni minden szálra kellőképp, s ami még nagyobb hiba, képtelenek voltak azokat közös nevezőre hozni, így egy felettébb csapongó történetvezetés lett a jussunk, ahol mindenbe belekapnak egy kicsit, de semmit nem bontanak ki igazán.

A Talpig férfi így inkább egy szellős melodráma, mintsem az amerikai társadalom gúnyosan csipkelődő szétcincálása. King és Schlamme mindenesetre folyamatosan tartják a tempót, és tudják, hogyan kell használni az egyébként parádésan pöffeszkedő Jeff Daniels karakterének monumentális egóját, amely a történések hatására részről részre leereszt.

Akadnak emlékezetes jelenetek is, mint például, amikor Charlie úgy próbál megnyerni magának befektetőként egy liberális házaspárt, hogy megmutatja nekik, hogyan tenyésztik a lovakat; Charlie és bankár ellenfele, Harry (Bill Camp) kvázi tettlegességig fajuló acsarkodásai pedig a minisorozat abszolút csúcspontjai. A sokáig szimbolikusan értendő farokméregetést ugyanakkor a meglepő és teljesen abszurd fináléban szó szerint kell érteni…

Azt nem lehet elvitatni a Talpig férfitől, hogy ne lenne szórakoztató, az viszont vitathatatlan, hogy nem lő túl magasra. Érezni, hogy az alkotók sem vették igazán komolyan ezt egészet, és ez sugárzik a rendezésből, a párbeszédekből és a színészvezetésből is. Így nézőként sem vesszük túl komolyan, és gyorsan töröljük is majd az emlékeinkből, amíg azonban tart, kétségtelenül leköt. Talán csak Conrad börtönös szála az, ami valódi izgulnivalóval (és néhány „ökölszorító” jelenettel) szolgál, ám Jeff Daniels és a többiek ripacskodása is megér egy misét, persze kizárólag azoknak, aki nem várnak mindettől túl sokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.

Link másolása
KÖVESS MINKET: