KULT
A Rovatból

Te eladnál 15 évet az életedből 700 ezer euróért? A netflixes Paradise jövőképe félelmetesen reális

Mit tennél, ha gazdag lennél, és jó pénzért fiatalabb lehetnél 5-10-15 vagy még több évvel, csak éppen egy másik ember pont ennyivel lesz öregebb, cserébe persze egy kisebb vagyonnal gazdagabb is. Gondolatébresztés, morális viták és csavar csavar hátán.

Link másolása

A Paradise Németországból érkezett egyenesen a Netflixre, és ez látszik is rajta, legalábbis abból a szempontból, hogy alaptémáját nem éppen úgy dolgozza fel, ahogy egy hollywoodi nagyszabású produkció tenné. Az európai mentalitás tisztán érezhető. Pedig túlmutat egy átlagos német film keretein, ez pedig inkább a kiállítására értendő.

Vegyük például a Lopott idő című 2011-es Andrew Niccol-féle sci-fit, amelynek sztorija szerint egy jövőbeli társadalomban az embereket genetikailag úgy módosítják, hogy 25 éves korukban megálljon az öregedésük, ezt követően pedig minden egyes polgár számára további egy év áll a rendelkezésére. Innentől fogva az idő szó szerint pénz, és a gazdagok halhatatlanokká válnak, míg a gettókban élő szegényeket kizsákmányolják, így ők arra kényszerülnek, hogy dolgozzanak, kölcsönkérjenek, kolduljanak vagy lopjanak ahhoz, hogy életben maradjanak.

Most pedig lássuk a Paradise alapjait: Max (Kostja Ullmann) adománymenedzserként dolgozik egy Aeon nevű cégnél, amelynek fő profilja egy "kronotranszferre" keresztelt eljárás, amellyel az embereket meg lehet fiatalítani azzal, hogy éveket adnak hozzá az életéhez, ugyanakkor ez visszafelé is működik, vagyis képesek elvenni éveket az életünkből, ezzel rendesen meggyorsítva az öregedésünket.

A kialakított és legalizált rendszer szerint az Aeon szép pénzt fizet azoknak, akik önként lemondanak életük bizonyos számú éveiről, és ugyancsak nagy summákért a kívánt idővel hosszabbítják meg a tehetős kuncsaftok élethosszát.

Persze arra is figyelnek, hogy támogassák a közügyeket is, így például a társadalom leghasznosabb tagjait (pl. Nobel-díjas tudósokat) ingyen megfiatalítanak. Az adománymenedzser pedig egyfajta házaló ügynök, aki ráveszi a pénz szűkében lévő klienseket, hogy minél több évet adjanak el az életükből.

Hasonló a kezdeti felállás tehát, mindkét film az időkereskedésről szól, mindkét film azt feltételezi, hogy a közeljövőben az idő lesz a legnagyobb értékünk.

Amíg azonban a Lopott idő ebből a csodás elgondolásból végül egy szimpla és nem is túl emlékezetes akciófilmmé degradálja magát, addig a Paradise inkább a thrillervonalat választja, és folyamatosan dobálja fel azokat a kérdéseket, amelyek egy ilyen beállítottságú jövőbeli társadalomban felmerülhetnek.

Max és orvos felesége, Elena (Marlene Tanczik) ugyanis vígan megélnek az Aeonnak köszönhetően, még a luxuskecójukra is megkaptak egy olyan hitelt, amiről egy átlagember csak álmodhatna. A párocska szép reményei azonban egy csapásra semmivé foszlanak, amikor leég a lakásuk, a biztosító gondatlanság miatt nem fizet, nekik viszont ki kell perkálniuk a banknak a fennmaradó, nem kevés összeget. Erre azonban képtelenek, így, mivel Elenát megfelelő donornak találják egy kuncsaft számára, neki kell az akarata ellenére kényszeradományt adnia: 38 évvel rövidítik meg az életét! Max persze minden követ megmozgat, hogy ezt elkerülje, s amikor rájön, hogy az Aeon vezetője, a kronotranszfer megalkotója, Sophie Theissen (Iris Berben) kapta meg a felesége éveit, úgy dönt, elrabolja a megfiatalított főnökét, és megpróbálja illegális úton visszanyerni belőle Elena leszívott éveit…

Ennél a pontnál vétek lenne továbbmenni a mesélésben, annyi az esemény, pedig még csak kb. 20 perc telt el a sztoriból. Ez pedig mindenképpen a Paradise egyik nagy erénye:

egyrészt kifejezetten eseménydús, pillanatok alatt fordulatok, ráeszmélések és meghatározó tettek tucatjain vagyunk túl, másrészt pedig sosem tudhatjuk, hová futunk ki, vagy hogy mire számíthatunk a következő jelenetben.

Azok a dolgok, amelyeket egy hasonszőrű hollywoodi produkció a fináléra tartogatna, itt a film felénél megtörténnek, így az izgalmat és a feszültséget végig képes fenntartani a film. Bár az is igaz, hogy ez leginkább a forgatókönyvírók (Simon Amberger, Boris Kunz és Peter Kocyla) érdeme, a rendezés (Boris Kunztól) ugyanis kissé suta, stílustalan és az arányokat sem mindig találja, ettől pedig a Paradise az egyébként német filmekhez képest láthatóan magasabb költségvetés és a vizuális effektekkel telített képsorok ellenére kap némi, kissé fanyar tévéfilmes ízt.

A jövőkép azonban szintén remek, épp annyira engedték csak el az írók és a production designerek a fantáziájukat, amennyire kell, épp annyit változtattak, fejlesztettek, amennyitől még abszolút reálisnak és közelinek érezhetjük ezt a világot a következő generációk számára (esetleg még a mi életünk egy későbbi pontján). Ebben egyébként szintén egyeznek a Lopott idővel.

Az is jó döntés volt, hogy a durvább fiatalításokat és öregítéseket nem CGI-jal vagy nem túl életű maszkokkal oldották meg (csupán az első fázisokat), hanem más színészeket kerestek, így pl. a Paradise játékidejének jelentős részében látható idős Elenát már Corinna Kirchhoff alakítja.

Simán lehet, hogy ez a döntés a költségvetésből vagy a lehetőségek hiányából eredeztethető, mindenesetre jóval átélhetőbbé tette a történetet, mert nem fanyalgunk közben, hogy milyen furán néz ki Marlene Tanczik a maszk alatt.

A szkript mindemellett arra is szakít időt, hogy olyan mellékalakok háttérsztorijával, motivációjával is foglalkozzon, akik a legtöbb filmben mindvégig az árnyékban szoktak maradni, és csak egyfunkciójúak, gondolunk itt Sophie testőrgárdájának két tagjára, Kayára (Lorna Ishema) és Viktorra (Numan Acar).

Mindent összevetve tehát nem véletlen, hogy a Paradise jó ideig a Netflix nézettségi toplistájának élén tanyázott, hiszen egy kifejezetten érdekes alapszituációval ajándékoz meg minket, amiről sokat lehet majd beszélgetni egy pofa sör vagy egy pohár bor mellett a film megnézése után, ugyanakkor végig feszültségben tart, és bár drukkolunk a főszereplőknek, egy percig sem érezzük biztonságban őket. Két tartalmas, gondolatébresztő órához mindez épp elég.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: