hirdetés

KULT

Szörnyeteg-e Woody Allen, hogy halt meg a híres rapper? – márciusi streaming-ajánló

Jön Zack Snyder saját Az igazság ligája verziója, Billie Eilishról szóló dokumentumfilm, valamint egy új sorozat a szexuálisan merész tinikről.
Szajki-Vörös Adél, fotó: HBO GO - szmo.hu
2021. március 01.

hirdetés

A március is remek fészkelődési lehetőségeket rejt a fotelunkban a képernyő előtt. Lássunk pár sorozatot és filmet, ami a mi érdeklődésünket is felkeltette:

Allen kontra Farrow (február 22. HBO GO)

Woody Allen molesztálási botrányáról feltehetően mindenki hallott már, és valószínűleg sokunkban kicsit zavaros kép alakult ki erről az esetről. Nem is dőlt el, hogy Allen belebukik-e az ügybe, mert nem olyan egyértelmű helyzet, mint például anno a szexuális predátor Weinsteiné volt. A dokumentumfilm is talán azzal a céllal készült, hogy mi magunk, nézők formálhassunk véleményt az ügyről. Számtalan eredeti videofelvételen és fotón keresztül, valamint Mia Farrow-val és az érintett Dylannel készült interjúk által betekintést kapunk az expár életébe és a kérdéses gyerekmolesztálási ügybe. A dokusorozat második része mától elérhető magyar felirattal.

Billie Eilish: Kicsit homályos a világ (február 26. Apple TV +)

Az Apple TV + egyelőre kevés új tartalmat mutat be, de azok általában mind érdekes néznivalók. Billy Eilishről elmondhatjuk, hogy ő az utóbbi idők legújabb világsztár énekese, akinek egyedi zenéit és furcsa egyéniségét mindenütt megszerette a közönség. Különleges, mint a indulásakor Lady Gaga volt, különc, és a zenéje is teljesen egyedi. Mindenképpen nagy dobás egy róla készült dokumentumfilm, amely az életét dolgozza fel.

Szeretlek mint állat (Filmio.hu)

A "magyar Netflixen" egyelőre mindig van friss tartalom, azaz újabb magyar mozik - most ezt a magyar függetlenfilmet tették elérhetővé. A film egy meglehetősen eredeti kísérlet is egyben: csak a férfi főszereplő szemszögéből figyelhetjük a történetet, azaz végig a női szereplőket látjuk. Egy olyan férfi történetét meséli el Novák Erik filmje, aki korábban több kapcsolatot tartott fenn párhuzamosan, de a gondosan felépített rendszer most összeomlik. A filmben szerepel többek között Farkas Franciska, Péterfy Bori és Tóth Orsi is.

hirdetés
Biggie: Van egy sztorim (március 1. Netflix)

The Notorious B.I.G.-t, a híres és mára kultikus státuszig emelkedett rappert 1997. március 9-én lőtték le Los Angelesben. A sztár és haverjai egy buliból tartottak hazafelé, amit bezártak a sok résztvevő miatt, amikor egy kereszteződésben melléjük gurult egy egy fekete Chevrolet Impala SS. Az autó sofőrje tüzelni kezdett és négy golyóval agyonlőtte a rappert. Nagy port kavart az ügy, ami azóta sem oldódott meg. Talán ez a dokumentumfilm közelebb visz minket az igazsághoz.

The One - A tökéletes pár (március 12. Netflix)

Mindenki arra vágyik, hogy megtalálja igazi, tökéletes párját az életben, a John Marrs regénye alapján készült sorozatban pedig erre láthatunk egy megoldást. A történet szerint egy orvos feltalál egy eljárást: a DNS-ünk alapján megtalálják az igazi lelki társunkat. A dolgok persze nem pontosan úgy alakulnak, ahogy azt Móricka elképzelte. Már önmagában az alapötlet elég érdekes ahhoz, hogy belenézzünk a szériába.

Igen nap (március 12. Netflix)

Jennifer Garner és Edgar Ramirez főszereplésével érkezik a Netflixre a vígjáték, ami első blikkre, de talán másodikra is erősen hajaz a Jim Carry-féle Igenemberre, de a cím alapján talán ez is volt a nem burkolt célja az alkotóknak. A sztori is hasonló az említetthez, mégis szórakoztatónak és jó szándékúnak tűnik a film, és Garnert is régen láttuk már főszerepben. Két szülő ráébred arra, hogy mindig mindenre nemet mondanak a gyerekeiknek, így eldöntik, hogy tartanak egy napot, amikor kötelező mindenre igent mondaniuk (egyébként Jennifer Garner egyszer el is mesélte a nyilvánosságnak, hogy ő valóban tart egy ilyen napot a három gyerekével). Az előzetes alapján egy extra kalandos napnak néznek elébe.

X generáció (márc 12. HBO GO)

Március 12-én kerül fel az HBO GO-ra a sorozat első három része. Az előzetes alapján a Szexoktatás jutott eszünkbe, melyben szintén a szexualitást, a párkapcsolatok alakulását és a fiatalok ehhez való viszonyát követhetjük. Itt a leírások alapján a hangulat egy kicsit sötétebb, de mégis humoros is egyben. A sztoriról annyit lehet tudni, hogy a fiatal generáció tagjai újszerű szexuális kalandjaikkal próbára teszik náluk konzervatívabb környezetüket.

Zack Snyder: Az igazság ligája (március 18. HBO GO)

Zack Snyder rendezőt az Igazság ligája forgatásakor szörnyű magánéleti tragédia érte: a lánya öngyilkos lett, így nem is ő forgatta le a teljes filmet. Az új rendező egészen mást csinált a filmből, viszont Snyder most lehetőséget kapott, hogy megvalósíthassa az ő eredeti változatát is. A saját verziót teljesen ingyen készítette el, méghozzá azért, hogy szabadabban alkothasson. Így most lehetőségünk lesz azt az eredeti négy órás változatot a HBO GO-n megnézni, amihez még magyar szinkron is készült.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KULT

Megrázó, ahogy Ben Affleck a saját tragédiáját játssza el

A színész még életében nem volt ilyen jó, mint A visszaútban. Kritika.
Szajki-Vörös Adél, fotó: HBO GO - szmo.hu
2021. április 07.

hirdetés

A visszaút című film fontos állomás Ben Affleck karrierjében, ugyanis kíméletlen tükörbenézés - és ez is adja az legnagyobb erejét a filmnek. Amúgy jól összerakott mozi, kiváló operatőri teljesítménnyel, jó rendezéssel, első osztályú színészi teljesítményekkel, de nem lehet nem úgy tekinteni rá, mintha nem Ben Affleck saját személyes szenvedéstörténetét, önvallomását néznénk. Az HBO GO-n megtekinthető.

Sok a szenvedélybeteg Hollywoodban, sokan rá is mennek, mindig hallani róla, hogy valamelyik sztár éppen elvonóra vonul, vagy valami furcsa dolgot művelt betépve vagy begyógyszerezve. A zenészeket és sportolókat is érinti a probléma, de az egész szórakoztatóipart is. Ott van például Philip Seymour Hoffman, akinek halála sokakat ért sokkolóan, vagy Tiger Woods  begyógyszerezve elszenvedett balesetei és szexfüggősége (ez is szenvedélybetegség), vagy a túladagolt Heath Ledger tragédiája, vagy Prince szintén sokkoló halála.

Ez a közeg általában érzékenyebb emberekből áll, hiszen a művészethez egyfajta felerősített érzékenységre is szükség van, amit aztán az alkotás, a folyamatos önmarcangolás vagy akár a hírnév feldolgozása is még nehezebbé tesz.

Ben Affleck magánélete mindig is a szemünk előtt zajlott, a média már huszonéves kora óta imádja, és a paparazzóknak is az egyik kedvenc céltáblája. Persze elég izgalmas alapot is szolgáltat egyre fordulatosabb magánélete és élettörténete. A fiatalon forgatókönyvírói Oscar-díjat nyert színészre egyből ráirányult a figyelem, majd Gwyneth Paltrow-val járt, de  igazán a Jennifer Lopezzel való kapcsolata pörgette fel a média figyelmét, és a paparazzóknak is egyre több munkát adott.

Ők testesítették meg a Hollywoodi álompárt, majd pletykák kezdtek terjedni Affleck szerencsejáték-szenvedélyéről is. Aztán szakítottak, Affleck színészi karrierje pedig nagyon hullámzóvá vált: egy időben ő volt az egyik ügyeletes szépfiú, ami inkább közepes filmeket hozott neki és színészileg is elkönyvelték az unalmas kategóriába. Ebből aztán saját magát sikerült visszahoznia, amikor elkezdett rendezni és magára is osztott remek szerepeket. A szakma ismét komolyan vette, így lett belőle Batman. Időközben megnősült, Jennifer Garner oldalán úgy tűnt, lenyugodott, három gyermekük született.

De mindeközben sikerült szerencsejáték- és alkoholfüggővé válnia, ami a magánéletétre is komoly hatással volt: végül váláshoz is vezetett. Affleck családja is tele van önsorsrontó történetekkel: az apja és testvére is  alkoholproblémákkal küzdöttek és több öngyilkosság is volt a családban. Mára a színész túl van legalább három elvonókúrán, és egyedül él. A film olyan, mintha Affleck a saját történetét játszaná el, mivel ezt is teszi, egyfajta terápiaként mehetett bele. A sztori lecsupaszítva ugyanaz: egy férfiról szól, aki mindent elvesztett, és megpróbál ebből felállni.

hirdetés

Ez egy bátor és kemény döntés: a színészek nem gyakran mutatják meg ennyire a sebezhetőségüket, és nem mindennapi, hogy valaki a személyiségéhez ennyire közel álló figurát játszik el.

Pedig itt Affleck annyira felvállalja a saját életét előttünk, hogy szinte fáj nézni. Látjuk, ahogy otthon piál egyedül elkeseredettségében, és elképzeljük, hogy civilben is ezt csinálta, elképzeljük, ahogy küzd a szenvedélybetegséggel, ahogy próbál újra és újra nemet mondani az italnak, de végül elbukik. Ha valaki ismeri ezt az állapotot, az épp ő, és a szemünk előtt küzd ellene. Persze ez csak egy szerep, de valahol egyszerre mégsem az.

Ahogy a film címe is jelzi, ez Ben Affleck életében és karrierjében is egyfajta visszautat jelenthet. Ha végleg sikerül megküzdenie a démonaival, akkor azért, ugyanakkor színészileg is megmutatja, hogy képes nagyon mélyre menni és a kamerák előtt a legnehezebb pillanatokat hitelesen előadni.

A film erősségét az ő szuggesztív jelenléte adja, látjuk szenvedni, a dühtől szétfeszülni, és egyszerűen nem tudunk nem együttérezni vele. Amikor a feleségétől bocsánatot kér az elrontott dolgokért, akkor nehéz nem a saját életét beleképzelni. Régen nem láttam ilyen őszinte színészi könnyeket sem.

A visszaút egyfajta sportfilmként épül fel - Affleck egy gimis kosáredzőt játszik, aki visszatér egykori sulijába - , az ahhoz szükséges sablonokat is felvonultatja, de nem érezzük erőltetettnek a dolgot, hiszen nem B-filmes megoldásokat használ, hanem az eredetieket. Sosem tudjuk, mi a következő lépés a történetben, folyamatos feszültségben tartja a nézőt, hiszen nagyon szeretnénk, ha Affleck karakterének sikerülne kikeverednie elcseszett életéből.

A rendező pedig nagyon ért ehhez a műfajhoz, hiszen Gavin O’Connor már többször bizonyította, hogy a sporthoz is és a férfiérzelmek megmutatásához is ért, jó példa erre a Warrior – A végső menet című film. Ami sokkal karcosabb mozi volt, talán abból a fajta nyerseségből még egy nagy kanállal ennek a filmnek is jót tett volna. Erős alkotás ez mégis, ami magával ragadja a nézőjét, de a végére azért hiányolhatunk egy erőteljesebben katartikus pillanatot a filmből, ami folyamatosan ott lebeg, de mégsem következik be. Talán épp a rendező által kivágott jelenetrészlet volt az, melyben Affleck állítólag döbbenetesen megindító volt? Talán túlságosan lemeztelenedett érzelmileg? Még így is sok erős pillanat van a filmben és mélyre is hatol, Affleck pedig megérdemli, hogy maradhasson a Hollywoodi élvonalban.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KULT

50 éves korában meghalt a világhírű rapper, DMX

Az előadó egy hete szívrohamot kapott.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. április 09.

hirdetés

Meghalt Earl Simmons, művésznevén DMX. A híres rapper 50 éves volt - írja a The New York Times.

Az előadóművészt egy hete szállították kórházba szívinfarktusa után, azóta gyakorlatilag gépek tartották életben.

Családja egy közleményt adott ki, amelyben azt írják:

„Earl harcos volt, aki a végsőkig küzdött”.

A kórház előtt a családon kívül több százan gyűltek össze, hogy megemlékezzenek a rapperről. Earl Simmons fiatalkorában többször került javítóintézetbe, mielőtt rátalált a zenére, ami a jó útra terelte.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés

„Várjuk a híreket, az oltást és a pizzafutárt, de sokan már mindegyiktől félnek”

Váray László új dala, a „Tölts újra ember!” nem is lehetne aktuálisabb. Premier!
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. április 11.

hirdetés

"Egy körbepásztázó kamera, ami folyamatosan átfókuszál, hol közeli, hol távoli dolgokra. Benne van az elmúlt időszak minden olyan eseménye és szalagcíme, ami hatással van az életünkre és ami hosszú ideig hivatkozási pont lesz a jövőben" – meséli most debütáló daláról Váray László

A tech-cégek elképesztő méretű szimbolikus és valódi hatalmától a tavalyi amerikai elnökválasztásig és az azt megelőző események tanulságaiig számos téma ihlette a szöveget. (Utóbbi már eddig sem számított távoli, egzotikus problémának, de akik nagyobb figyelemmel voltak a tengerentúli eseményekre, pontosan kiolvashatták belőle, mi várható 2022-ben Magyarországon – teszi hozzá Laci.)

"Beleírtam a kettészakadt világot, amiben hamarosan csak a világnézetek alapján választott igazságok mentén lehet majd közlekedni. Zavar az egyre erőszakosabb online lökdösődés és a teljes el-nem fogadás jelensége. Zavar, hogy egy véleményt egy közösség vita nélkül végleg ignorál és kilök magából alannyal, állítmánnyal. Ha nem vagy elég naprakész a nézeteiddel, ha nem állsz ki egy szimbolikus, sokszor túlérvényesített ügy mellett, vagy épp mert megteszed, a helyzeted és fajsúlyod szerint két dologra számíthatsz: digitális lincselésre és arra, hogy a két rendszer valamelyike szerint megbízhatatlan leszel (a közelmúlt eseményeivel való összecsengés miatt jegyzem meg, hogy a dal tavaly decemberben született)"

– meséli, hozzátéve: mindeközben várjuk a híreket, az oltást és a pizzafutárt, de sokan már mindegyiktől félnek. Kétkedünk magyarázatokban és a kétkedésben is.

A refrén utolsó sora egy ellen-mantra, hogy nehogy így legyen: „Félünk, de ünnepelünk, a kezünkben pohár és fegyver / Az új jelszó lehet az utolsó: tölts újra ember!”

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT

„A megfelelő hangszeres tudás nem tudja befoltozni a tehetség hiányát” - interjú Nánási Péter zeneszerzővel

Mi különbözteti meg a hangszeres zenészt a komponistától? Miért olyan hasonló minden híradó zenéje? És miért köszönnek vissza a nagy elődök John Williams filmzenéiben? Nánási Péter ezekre a kérdésekre is választ adott.
Kövesdi Miklós Gábor - szmo.hu
2021. április 08.

hirdetés

Elvetélt zenészként minden érdekel, ami a muzsikával kapcsolatos. Éppen ezért kapva kaptam a lehetőségen, hogy feltehetem kérdéseimet egy olyan zeneszerzőnek, aki otthonosan mozog a filmek, reklámok, színpadi produkciók világában.

- Nagyon sok kitűnő muzsikus van, aki bármilyen virtuóz a hangszerén, mégsem lesz zeneszerző. Mi az a plusz, ami az előadó muzsikust elválasztja a komponistától?

- Szerintem az improvizációs képesség. Sok klasszikus zenész mondja magáról, hogy csak kottából tud játszani, nem tud rögtönözni. Ez egy készség, ami egyébként az emberek többségénél jelen van. Zenét írni picit olyan, mint a sakkozás: amikor játszol, lépsz egy hangot, ezáltal a fejedben felvázolódik több lehetséges út, több lehetséges lépés. Ha választasz egyet ezek közül és lejátszod a következő hangot az újabb lehetséges lépés variációkat hoz, megint megjelenik több lehetséges folytatás.

Az ritka, hogy az első hangnál pontosan tudja az ember, hogy mi lesz az összetett mondat, milyen szavakat, hangokat fog pontosan használni. Nekem általában közben áll össze a dallamív. Persze arra is van példa, hogy már az első hang lejátszásánál látom a dallamot és alatta a harmóniákat. Ez egy izgalmas játék, amihez az emberek jó részének megvan a képessége, csak ez nincs előásva, nincs ápolva, kigyakorolva.

Pursuit (4K) from Mike Olbinski on Vimeo.

hirdetés

- Egy zeneszerzőnek minden hangszert ismernie kell, hogy komponálhasson rá. Laikusként adja magát számomra a kérdés: milyen fontos, hogy egy zeneszerző mennyire jó hangszeres zenész, illetve kell-e egyáltalán, hogy tudjon bármilyen hangszeren játszani?

- Azt szokták mondani, hogy legalább egy hangszeren érdemes tudni rendesen játszani. Nekem ez a gitár, ezt tanulom gyerekkorom óta. Ugyanilyen mértékben használom a zongorát is a munkáimban, de mivel ezt már a húszas éveimben kezdtem tanulni sokkal kevésbé tudok rajta játszani. Ez olyan, mint a nyelvtanulás, most épp spanyolul tanulok, de tudom, hogy már nem fogok olyan szinten beszélni, mintha 9 évesen kezdtem volna. Az agyam és idegrendszerem már nem olyan rugalmas, már nem a tanulásra van kihegyezve. Jó, ha minél jobban tud egy hangszeren játszani a zeneszerző, de a tehetség akkor is kiütközik, ha valaki esetleg csak közepesen játszik a hangszerén.

Kurt Cobain-ről szerintem még a legelvakultabb rajongói sem mondanák, hogy virtuóz gitáros volt, de azt sem vitatná senki, hogy zseniális dalszerző volt.

Minél jobb valaki a hangszerén, annál nagyobb a szókincse, de elvileg 100 szóval is lehet jó verset írni, ha azt a 100 szót jól használják. És az is igaz, hogy lehet borzalmas verset is írni nagyobb, kimunkáltabb szókinccsel.

A megfelelő hangszeres tudás segítség, de nem mindenható, nem tudja befoltozni a tehetség hiányát. A nagyobb hangszeres tudás nagyobb palettát ad a kézbe, de a színeket, amik rajta vannak, lehet jól és rosszul is használni.

- Milyen út vezetett a kísérőzenék világába?

- Magyar reklámzenékkel kezdődött a kétezres évek közepén. Az első munkám az akkor futó Nagy Könyv kampány reklám és televízió műsor zenéje volt 2005-ben, innentől néhány évig magyar reklám és színházi munkáim voltak, 2011-től kezdtem külföld felé fordulni, azóta nagyjából 50-50% százalék a magyar és a külhoni munkák aránya. Én pont egy trend kibontakozásánál nyitottam külföld felé, ez a digitális szabadúszók megjelenése, akik otthonról dolgoznak, gyakorlatilag a világ bármely pontjára. Nekem pl. 20 országból voltak megrendeléseim ebben a 10 évben kelettől, nyugatig. Ez nagyon jól tud működni, normális internet kapcsolat kell hozzá, angol nyelvtudás és némi vállalkozói nyitottság. Cserébe nagyon sok élménnyel gazdagodom, sok érdekes emberrel és projekttel kerülök kapcsolatba.

- Egy pályafutást nehéz néhány szóban összegezni, de mégis, említsen néhány fontosabb állomást, munkát, megrendelőt!

- Nehéz kiemelnem megbízást, a nagy részük a szívemnek kedves. Minden munkára figyelek, ezért kialakul egy kötődés. Szerettem timelapse zenéket készíteni például, ezekből nagyjából 25-30 volt eddig, mindenféle nációjú megrendelőktől. Hétszer dolgoztam Enrique Pachecónak Madridba, ezek közül több olyan is volt, amit szerettem készíteni. Vagy az amerikai Mike Olbinskinek készített munkákon is jó volt dolgozni, ő egy viharvadász, őrült filmes. Egy nagy furgonnal és filmes felszereléssel megy a tornádó után és filmezi. Nagyon látványos dolgokat készít, az óceán azon partján elég ismert. Van olyan videónk, ami 3 milliós nézettségnél jár különböző videómegosztókon. Tavaly készítettem a Vári Berci által vezetett Varidance táncelőadásához zenét, az is érdekes kirándulás volt és a most befejeződő Sipos Imre által rendezett Kis Hercegre is igyekeztem figyelni.

De ezek mellett ki tudnék még emelni sokat, ami ezért vagy azért kedves, az interjú terjedelme ezt nem engedi.

- Ha az ember sok tévéműsort néz, külföldieket is, feltűnik, hogy adott műsor típusoknak igen hasonló stílusú mindenütt a főcímzenéje. Például a hírműsoroké általában feszes, feszültségkeltő. Ennek mi az oka? Valamikor a kísérőzenék történetében kikísérletezték, hogy adott műsortípushoz mi a legoptimálisabb?

- Ez a legtöbbször természetes módon alakul, a mai hírműsorok elődei a mozis hírek voltak a 30-as, 40-es években, és ha megnézzük a mostani hírek és az akkoriak közötti zenei hasonlóságot, akkor a közös vonás a harsányság. Emellett a hírműsorok zenéinek valamiféle fontosságot, jelentőséget kell sugároznia, azt kell a hallgatónak éreznie, hogy valami fontos dolgot fognak neki mondani.

A fődallamnak fülbemászónak kell lennie, de nem lehet annyira mozgalmas, hogy ha esetleg beszél rá a műsorvezető, akkor elnyomja a beszédet.

Kell egy szignálszerű dallam, amiről mindenkinek az adott műsor jut eszébe, de ez a szignál nem lehet túl hosszú, nincs funkciója, ha hosszabb, mint néhány másodperc. Ezek olyan sajátosságok, amelyek a világ bármelyik hírműsorában elvárások lehetnek, ezek által kialakul egy adott kultúra, amelynek megvannak a maga jellemzői. Ezért van az, hogy ha hírműsor zenét hallunk, felismerjük, tudjuk, hogy jó eséllyel a hírek következnek.

Minden területnek megvannak az ilyen sajátosságai, egy sorozat főcímzenéje például adott, 1 perc körüli hosszúságú, jellemzően felfesti a történet hangulatát és zenei világának hangulatát is. Ezek olyan szabályok, amiket nem fektetett le senki, organikusan fejlődtek, de mégis általánosnak, jellemzőnek tekinthetjük őket. Ez a kulturális közeg is változik, amíg 30-40 éve természetes volt, hogy a Mézga Család 3 percig kezdődött, ma ez már elképzelhetetlen, a leghosszabb sorozat főcím sem több másfél percnél, és akkor már hosszúnak érezzük.

- Mennyi mozgástere marad a kreativitásnak, mennyire lehet elszakadni a zenei kliséktől?

- Általában reklám munkáknál jellemző, hogy jobban fogják a zenész kezét, nagyon sok fülön keresztül megy a zene, véleményt mond a rendező, a stáb, a reklámügynökségnél mindenki, majd a legvégén a megrendelő is, aki adott esetben egy gyár vagy bank menedzsmentje. Ez sokszor 20-30 ember. Bármelyik pontnál jöhet egy olyan visszajelzés, ami miatt az egész munka elölről kezdődik. Ebben a környezetben jobban szoktam érezni, hogy kisebb a mozgásterem, mint máshol.

Egy színházas munkánál általában szabad kezet kapok, tényleg arra kíváncsi a közeg, mit tudok hozzátenni a produkcióhoz, és ez ad egyfajta szabadság érzést.

- Lényeges különbség van, hogy mihez kell kísérő zene? Másképp kell hozzáállni egy film, egy reklám, egy tévéműsor vagy egy színházi produkció esetén?

- Minden munka más egy kicsit, egy 60 perces táncelőadás teljesen más, mint a egy 30 másodperces reklámzene. Máshol vannak benne a csúcspontok, máshogy kell eljutni oda, egy táncelőadásnál lehet több ilyen csúcsot, kilengést, feszültségkeltést beleépíteni a zenei narratívába, amíg egy reklámzene íve általában egy hullám, az aranymetszés szabályait követve a kétharmadnál a csúccsal. Emellett persze az alkotó elemek sokszor nagyon hasonlóak. Ez olyasmi, mint a regény és az egy oldalas novella viszonya, az egyikben rengeteg tér van mozogni alkotóként, a másik kötött. Az egyik lehet lassan építkező, a másik mindenképpen feszes.

- John Williams sokak nagy kedvence, az enyém is, és kétségtelenül az egyik legismertebb és legtermékenyebb zeneszerző. Mégis, amikor elkezdtem komolyzenét hallgatni, óhatatlanul feltűnt, hogy Dvořak Új világ szimfóniája kísértetiesen olyan, mint a Hook egyik zenéje, mint ahogy a jellegzetes „Cápa” motívum előzménye is felfedezhető a IV. tétel intrójában. A Csillagok Háborúja bizonyos jellegzetes zenei motívumait is felfedeztem Holstnál vagy éppen Mahlernél. Azóta tudatosan figyelem, és bizony sok filmzene esetén érzem azt, hogy a komponisták egyszerűen csak újrahasznosítják a nagy elődök „találmányait”. Ön mit gondol erről?

- John Williams nagyon sok elemet használ a kései romantikusoktól és egyébként Bartóktól is. Ennek a korszaknak a komolyzenéje nagyívű, gazdag, érdekes, szép dallamokkal dolgozik, nem csoda, hogy Hollywood használja a paneleit. Ezen én is gondolkodtam, hogy vajon egy ilyen tehetségű zeneszerző miért idéz ilyen egyértelműen a munkáiban.

John Williams nekem is nagy kedvencem, nem hiszem, hogy nehezére esne tökéletesen egyedi zenéket készíteni egy adott filmhez, biztos vagyok benne, hogy ebben a módszerben van tudatosság.

Ír nem filmzenei műveket is, van hegedű, cselló és fagott versenye is, ezek mai, modern, sokszor atonális komolyzenék, ezekben nem lehet érezni ezeket a hatásokat.

Amikor filmzenét ír, mindig a késő romantikusokhoz nyúl, és ez nem kisebbíti a tudását vagy a tehetségét, dolgozik, megrendelésre. A dallamai ilyenkor is egyediek, fülbemászóak és általában nagyon szépek. Ha zenész szemmel kicsit ránézünk ezekre a zenékre, mindig nagyon leleményes megoldásokat találunk, élmény hallgatni.

Erről a jelenségről ő maga is beszél érintőlegesen. Az egyik interjújában említi, hogy amikor Spielberg megmutatta neki a Schindler listája nyers, zene nélküli verzióját, azt érezte, hogy nem tud majd zenét írni hozzá. Azt mondta a rendezőnek, hogy egy sokkal jobb zeneszerzőre lenne ennek a filmnek szüksége, mint amilyen ő. Spielberg azt válaszolta: „Tudom, de ők már mind halottak.”

- Jelenleg min dolgozik?

- Épp most fejezek be egy munkát. A dunaújvárosi Bartók Kamaraszínháznak írok zenét a Kis Herceg előadásukhoz. Matyi Ágota a látványtervező, Nagy Tibor az animátor, Garajszki Margit a dramaturg, az előadást Sipos Imre rendezte. Zenei oldalról 3 zenész segítette a munkámat, Ambrus Rita énekel, Rádli Ramóna csellózik és Simonics Viktória fagottozik a felvételen.

A jobban sikerült munkáimat általában elérhetővé teszem lemezként online felületeken, ez most is így lesz, ennek a borítóját Székely Petra grafikusművész készítette. Most mi is érezzük a járványt, március 26-án lett volna a bemutató, de a harmadik hullám miatt ez tolódik, a színházban jelenleg nem lehet próbálni. Szeretnénk bemutatni az előadást tavasszal, nagyon remélem, hogy lesz erre mód, nem kell eltolni a premiert őszig. Meglátjuk. Most nagyon gyorsan változnak az események országos szinten, az előadás 90%-ban kész, a zene gyakorlatilag 100%-ban. Ilyenkor, az utolsó simításoknál már nem egyszerű felfüggeszteni a munkát.

Ha szeretnél többet megtudni Péterről és a munkáiról, látogasd meg a honlapját.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: