KULT
A Rovatból

Szívesen kimanifesztálnám PSG Oglit – Megnéztük a Dancing With The Stars első adását

A Dancing With The Stars legnagyobb hibája, hogy egyetlen értéket ismer: az eladhatóságot. Törőcsik Franciska, Whisperton és Mihályfi Luca a legjobbak, de Vomberg Frigyes is kellemes meglepetést okozott.


A Dancing With the Stars a világ legjobb tévéműsora lehetne. A versenytánc az a műfaj – a műkorcsolyához hasonlóan – amit sokan szívesen néznek, valamennyire kapcsolódni is tudnak hozzá, hiszen szoktak táncolni, páran akár táncleckéket is vettek már életükben.

A tánc ráadásul a kommersz szórakoztatásnak és a magas művészetnek az a határmezsgyéje, ami alkalmas arra, hogy minden rétegből megtalálja a rajongóit. És amíg teszem azt egy éneklős tehetségkutatóban lehet alibizni – kicsit hamis, de mekkora egyéniség, kezdő még, de van benne perspektíva, annyira rossz, hogy már jó – a táncban sokkal kevésbé: vagy kijön a lépésszám, vagy nem. Vagy kiemeled a partnert, vagy elejted. Sokkal kisebb terep jut a szubjektív megítélésnek.

A mellébeszélést nehezíti a formátum egyik fő eleme is, hogy a párok egyik tagja profi táncos, ami önmagában is garancia lehetne az igényes, szakmai hozzáálláshoz.

Szerintem a zsűri is rendben van. Juronics Tamás nem kérdés, Szente Vajk pedig függetlenül attól, ki mennyire szereti, kétségtelenül a mai magyar zenésszínház egyik meghatározó szereplője. Szakmaiság szempontjából talán Ördög Nóra a leggyengébb láncszem, de mivel neki is van táncos múltja, érdemben tud hozzászólni a témához. Sokkal inkább védhető, mint amikor Lakatos Márk értékelte profi énekesek és színészek produkcióját a Sztárban sztár című műsorban.

Ezek után tényleg nincs más feladata a csatornának, mint megfelelően összeválogatott, színvonalas ám de népszerű arcokat felkérni versenyzőnek, és köré tenni azt a profi showt, ami egy ekkora kereskedelmi csatornának rutin feladat.

A Dancing With the Stars tehát a világ legjobb tévéműsora lehetne, és hogy miért mégsem az, az összefogható egyetlen képpel.

A világ semmilyen tévéjének semmilyen műsorában nem szabadna előfordulnia annak, hogy Törőcsik Franciska mellé egyenrangú félként oda állítanak egy PSG Oglit (alias Papp Olivért).

Franciska a generációnk egyik legtehetségesebb színésznője, Ogli érdeme annyi, hogy átjön a képernyőn, mekkora tahó. Az üzenet egyértelmű: nem számít, milyen ember vagy, mit tettél le az asztalra, ha el tudunk adni, jöhetsz.

Ki mennyi nézőt hoz, annyit is ér.

Tévedés ne essék, eszem ágában sincs Franciskát hibáztatni, amiért mindezek ellenére szerepel ebben a műsorban. Bármennyire csodás színész, szüksége van a képernyőidőre, hogy megismerjék, szüksége van az imázsépítésre – hogy megmutassa, nem csak remek színész de tehetségesen táncol is –, és ne legyünk álszentek, nyilván szüksége van a gázsira is, amit ezért a szereplésért kap.

Franciska ugyanúgy áldozat ebben, mint a nézők, legfőképp azok a fiatalok, akiknek az lesz az életcélja, hogy olyanok legyenek, mint a Kőgazdag fiatalok.

Na és rögtön itt a másik húzás, a Lagzi Lajcsi-sztori. Az, hogy Südi Iringó visszatér a képernyőre, igazán örömteli. Az már egy más kérdés, miért tartotta jó ötletnek a TV2 felkérni Lagzi Lajcsit Iringó mellé, és ha már felkérte, miért nem tisztázta jó előre, hogy a hatóságok mit szólnak hozzá.

Félreértés ne essék, összességében én bírom Lajcsit, és az általa elkövetett bűntett az a kategória, amire azt mondom, ha kellő megbánást tanúsít, adjunk neki még egy esélyt.

Egyébként is úgy gondolom, a magyar társadalomnak végre tisztességesen ki kéne beszélnie a cancel culture témáját és valahogy megegyezésre jutni, mi az a bűn, ami után nincs irgalom és nem hasraütésszerűen szelektálni.

A nézőknek feltálalt sztori szerint a házi őrizetben tengődő Lajcsi nem kapta meg az engedélyt a tévés szereplésre, ezért a felkészülési időszak közepén kellett lecserélni. Nehéz elhinni, hogy nem akadt a TV2 környékén egy jogász, aki felvilágosította volna a producereket, hogy milyen hosszú egy ilyen engedélyezési eljárás és mennyi esély van a pozitív elbírálásra. Szóval az egésznek van egy kis műbalhé szaga.

Azt sejtem, a csatornának hosszútávú tervei vannak Lajcsival, ezért minden alkalmat megragadnak, hogy felvillantsák különböző műsorokban, és teszteljék, mennyire kap a szívéhez a nagyérdemű, ha meglátja.

A műsor meglehetősen kellemetlen bakival indult, Juronics Tamás mikrofonjával lehetett valami, alig lehetett hallani, amit beszél. Talán benyomva maradt a mute a sávján. Szerencsére a következő körre, amikor legközelebb megszólalt a zsűri, elhárították a hibát.

A DWTS első adásának kötelező eleme a kis videó, amiben megmutatják, hogy találkoztak a kezdetek kezdetén a táncpartnerek. Elvileg meglepetés volt nekik is, de érdekes módon mindenki azt a partner kapta, akit szeretett volna.

Na jó, egyedül Szőke Zsuzsa nem, a nagyszerű táncosnő mosolya nem volt teljesen őszinte, amikor rájött, hogy PSG Ogli jutott neki. Akik követik a műsort emlékezhetnek, hogy tavaly Zsuzsa az első fordulóban esett ki Simon Kornél oldalán, drukkoltam, hogy idén olyan partnert kapjon, akivel tovább jut. A hölgy igazi profiként felvette a pókerarcot és megpróbálta kihozni a szituációból amit lehet.

A műsorban túl sok változás nem történt tavaly óta, annyi, hogy a reklámszünetekben a TV2 honlapján látható háttérbeszélgetéseket immár nem Gelencsér Timi készíti – aki átigazolt az RTL-re és a novemberben induló Hell Boxing Kings műsorvezetője lesz –, hanem Lissák Laura, akit ennek megfelelően idén hiába is keresnénk a táncparketten. A műsorvezetők ugyanúgy Lékai-Kiss Ramóna és Stohl András maradt.

Az est szava a „bemanifesztáltam”, legalább háromszor-négyszer elhangzott különböző szereplők szájából.

A végén már gyanakodni kezdtem, hogy ez valami ravasz termékelhelyezés, de nem tudom elképzelni azt a csapnivaló marketingest, aki ilyen nevet ad bármilyen terméknek.

Szabó Zsófi például „bemanifesztálta” Andrei Mangrát, ami azt jelenti, nagyon erősen arra gondot, hogy ő legyen a partnere. És lőn. Zsófi 10 év után tért vissza a TV2-re, az energikus tangójuk elég jól megadta a műsor alaphangját. A hosszú asztalt látva én kicsit azt vártam, megjelenik George Berger a Hairből és szétrobbantja a bulit, de erre nem került sor.

A zsűri megfogadta, hogy szigorúan fog pontozni, ezért „csak” 22 pontot adtak a nyitó produkcióra. A műsor elején a műsorvezető megkérdezte a zsűrit, mit várnak, amire Ördög Nóra azt felelte:

„Azt várom, hogy látok valamit, és az menjen végig a testemen”.

Rögtön az jutott eszembe, hogy ez mondjuk akár egy láncfűrész is lehetne, de végül is Halloween előtt néhány nappal ez nem probléma.

Kucsera Gábor és Stana Alexandra szambájának azt a címet adnám: Dorothy megolajozta a bádogembert, de túl sokat vár tőle az első randin. Gábor mozgása meglehetősen darabos még, bár kétségtelen előnye nagy testi ereje, én egy kislányt sem biztos, hogy fel tudnék így emelni, ahogy ő felkapta Szandrát, arról nem is beszélve, hogy legkésőbb a második pörgésnél elejteném és elterülnék a földön.

A zsűri megdicsérte, hogy nem spórolták ki a lépéseket, de így is csak 18 pontra értékelték.

Sok éve írok tévéműsorokról, de egészen mostanáig sikerült megúsznom, hogy foglalkoznom kelljen Kamarás Norbival vagyis Éjjel-Nappal Lalival. Amennyit itt-ott elkaptam belőle különböző műsorokban, sosem éreztem, hogy szeretnék többet látni, sőt.

Szerencsére Norbi az első percekben meggyőzött róla, hogy előzetes benyomásaim helyesek voltak: ha nem is annyira bunkó, mint Ogli, azért ráférne egy gyorstalpaló kurzus Görög Ibolyánál. Norbi partnere az a Sebesi Daniella, akit a korábbi évadokban háttértáncosként láthattunk a Dancingben. Norbi első kérdése mi volt?

„De azért tudsz táncolni?”

Én ennél a mondatnál hagytam volna faképnél (de gondolom Daniellát kötötte a szerződése).

Norbinak meglehetősen meggyűlt a baja azzal a koncepcióval, hogy nem egyedül áll majd a színpadon, hanem lesz egy partnere, akire ráadásul – most kapaszkodjatok meg – oda kell figyelnie. Jive-ot táncoltak, és el kell ismernem, hogy Norbi Kucseránál azért valamivel higanyosabban mozgott. Vajk szóvá tette, hogy Norbinak többet kéne foglalkoznia a partnerével Nóra pedig keveselte a „rugót” a mozgásban. De a 20 pont arra elég volt, hogy ne az utolsó helyre kerüljenek.

x
Hosszú Katinkáról
kiderült, hogy imád lőni, úgyhogy óvatosan fogok fogalmazni. Suti Andrással egy meglehetősen bizarr jelenetet vázoltak fel: András úgy ég a vágytól, hogy megtáncoltassa Katinkát, hogy a női öltözőbe is utána megy, ami lássuk be, elég krípi. A Flashdance Maniac című betétdalára quick steppeltek. A zsűri nem győzte feldicsérni Katinkát, az üzenet körülbelül az volt, hogy micsoda istennő miközben annyira emberi, és ennek megfelelően emberi pontszámokat adtak neki, csupa 7-est.

Mihályfi Luca és Hegyes Berci salsája az est egyik legszínvonalasabb előadása volt, Szente Vajk odáig ment, hogy szerinte Luca a műsor egyik esélyese.

Ugyanez nem mondható el Szőke Zsuzsáról és PSG Ogliról. Zsuzsa igyekezett olyan koreográfiát összeállítani, hogy Oglinak minél kevesebb dolga legyen, de a Tik-tokernek így is sikerült elejtenie a végén táncpartnerét, aki igazi profiként rendületlen mosollyal csinálta végig a produkciót.

Persze ez az a mosoly, amit akkor szoktak a hölgyek felvillantani, amikor a részeg nagybácsi duruzsol a fülükbe a lagziban, és a csaj azon parázik, hogyan ússza meg taperolás és botrány nélkül.

Juronics Tamás el is mondta, hogy a táncban magabiztosság helyett először alázat kell, és az is segít, ha a versenyző nem néz fel a haverjaira tánc közben. Oglin nem nagyon látszott, hogy bármit felfogott volna az iróniából, elégedetten vonult le a táncparkettről. Még a 15 pont sem ültette el benne a gyanút, hogy talán valamit elszúrt.

Törőcsik Franciska és Baranya Dávid következett, akik egy zöldellő réten adtak találkozót egymásnak, és némi erőlködés után megfejtették, hogy ők bizony már dolgoztak együtt a Hogyan tudnék élni nélküled forgatásán. Nekem kicsit sántított ez a bizonytalankodás. A nyáron összefutottam Franciskával és simán emlékezett, hogy 3-4 éve készítettem vele telefonos interjút. Ezek után nem hiszem, hogy ne emlékezne tökéletesen Dávidra, akivel nem olyan rég együtt forgatott.

A slowfoxuk viszont nagyon szépre sikerült, én egész biztosan szurkolni fogok nekik.

Az idei évad egyik sötét lova Whisperton, aki a Tik-tok talán legnépszerűbb hazai sztárja, de én sem nagyon jegyeztem eddig. Amikor a gyerekeim elmagyarázták, ki ő, rájöttem, hogy láttam már videóját, de nem értettem, mitől olyan felkapott.

Hamar kiderült, hogy nagyon is helye van a Dancingben. Mint kiderült, Ton (ahogy mindenki szólítja) évekig balettozott. Ami azt jelenti, hogy más minőséget képvisel a műsorban, mint a többiek, és ez meg is látszott. Tóth Katicával valami egészen csodálatos koreográfiát mutattak be.

Juronics Tamás úgy vélte, nem is lehet ugyanolyan mércével pontozni őket, mint a többieket, akik közül sokan még most csodálkoztak rá, hogy van kezük-lábuk. Ezzel együtt az eset legmagasabb pontszámát kapták a zsűritől, 25 pontot.

Zavarba ejtő Tóth Gabi és Papp Máté szerepeltetése a műsorban. Gabi már szerepelt táncos műsorban, mégpedig igen jól. Máté viszont nem profi versenytáncos, hanem néptáncos, akinek külön órákat kellett vennie kollégáktól ahhoz, hogy a párosuk kvázi profijaként szerepelhessen. Valljuk be, értelmesebb lett volna őt is celebként szerepeltetni egy profi versenytáncos partnereként.

Szóval az egész rém erőltetett, ilyen az, amikor gombhoz keresik a kabátot.

Nem is lett igazán jó a rumbájuk, és az egész szereplésüket átitatta az önsajnálat, ami Tóth Gabitól amúgy sem áll távol.

Bár érteni vélem, hogy a TV2 úgy gondolta, lehúz még egy bőrt a tavalyi év legnagyobb celebválásáról, de míg a táncban a szerelmet megtaláló Krausz Gábor egyértelműen pozitív hősként jelent meg a közönség szemében, Gabinál ez nem fog működni.

Külön pikantériája a dolognak, hogy Mikes Anna idén már nem vállalta a szereplést, amit ő azzal indokolt, hogy úgy érzi, a részvétele nem a táncról szólna, hanem a bulvárról. Nem csodálkoznék, ha a döntésében szerepet játszott volna Tóth Gabi szereplése is.

A zsűri sem volt elájulva Gabiék táncától, különösen Szente Vajk fogalmazott markánsan. 20 pontot ért a szerelmes szenvelgés.

Sokáig titkolták, ki lesz Lagzi Lajcsi helyett Südi Iringó partnere. Tekintve, hogy nagy meglepetést ígértek, valami Lajcsihoz hasonló nagyon ismert névre számítottam. Ehhez képest Vomberg Frigyes némileg csalódást jelentett. Nem tudom, hogy a Séfek séfje nézőit kivéve ismeri-e bárki a nevét, nem az a tipikus celeb. Ő egy profi szakács, aki van annyira képernyőképes, hogy beférjen egy főzős tévéműsorba. Lehet, ez most megváltozik, mert az idei mezőnynek tagadhatatlanul az egyik legszimpatikusabb versenyzője, aki kicsit nagypapás modorával példát mutatott alázatból és profi hozzáállásból. Bármennyire is megszokta, hogy a konyhában parancsolgat, maximálisan elismerte, hogy most Iringó a szakember és mindenben rábízta magát. 22 pontot bécsikeringőztek össze.

Hátra volt még a szavazás. A végén a zsűri Hosszú Katinkát mentette meg a veszélyzónából, a nézők Tóth Gabiékat, így Daniella és Norbi számára ért véget a műsor. Szőke Zsuzsa továbbjutásának örülök, bár szívem szerint Psg Oglit szívesen kimanifesztálnám a műsorból.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás a TV2-n: meglepődtek a nézők, visszatért egy népszerű műsor
Elindultak a Kincsvadászok új részei, emiatt borult az eddigi műsorrend. A Házasság első látásra korábban kezdődik, a Legyen Ön is Milliomos! pedig később.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 18.



Hétfő estétől új műsorrenddel jelentkezik a TV2, a változás a csatorna teljes hétköznap esti sávját érinti.

A Házasság első látásra a korábbi 19:45-ös kezdés helyett már 19:20-kor képernyőre kerül, ezt követően 20:40-től a Kincsvadászok vadonatúj részei láthatók, az estét pedig 22:00-tól a Legyen Ön is Milliomos! zárja.

Az eddigi műsorrend a népszerű műtárgy-kereskedő show visszatérése miatt borult, a változás viszont sok nézőt váratlanul ért. A TV2 közösségi oldalain számos értetlenkedő hozzászólás jelent meg.

„Kedves TV2, most mi ez? A Házassâg első látásra 21:20-ig van írva. Akkor most, hogy van ez?” – kérdezte egy kommentelő.

„Hogy került a Kincsvadászok ide?” – írta egy másik.

A Kincsvadászok stábja nem változott: a műsorvezető Till Attila, a műtárgyszakértők Kelen Anna és Megyesi Balázs, a kereskedői székben pedig dr. Katona Szandra, Fertőszögi Péter, Fejes Tamás, Nagyházi Lőrinc és Molnár Viktor foglalnak helyet. A műsorban civil eladók hoznak be különleges tárgyakat a stúdióba, ahol azokat szakértők értékelik, majd a kereskedők licitálnak rájuk. A műsor sikerét a tárgyak mögötti történetek, az értékbecslés és az alku izgalma adja, a csatorna a mostani évadban a szokatlan darabokra és a már ismert, stabil szereplőgárdára épít.

A Palik László nevével fémjelzett Legyen Ön is Milliomos! 2025-ben több új etappal tért vissza, és ismét a TV2 egyik rendszeres esti műsorává vált.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Jani, nem jön a vonat!” – a Bankrupt új dala a MÁV-ot állítja célkeresztbe
Alig néhány hónappal azután, hogy megénekelték „Repülős Petit”, újra támad az utóbbi évek talán legtöbb politikai-közéleti dalát szállító zenekar. Premier!
L.D. - szmo.hu
2025. november 19.



„Ez a szám egy rendőrautóban fogant, útban a veszprémi vasútállomás felé, ahová a járőrnek kellett négyesével bevinnie a sztrádán lerohadt vonatpótló busz utasait. Amióta a Batidai Vámpír kezében a MÁV, bárki gazdagodhat hasonló élményekkel, ha kénytelen igénybe venni a vasúti szolgáltatást, így nem lesz nehéz azonosulni a dalszöveggel.”

A Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a fenti szavakkal mutatja be a zenekar legújabb dalát, ami egyben a zenekar idei termését összefoglaló új négyszámos EP címadója is.

Nem jön a vonat:

No Train’s Coming:

Spotify-ra és a többi streaming platformra november 28-án érkezik, a lemezbemutató koncert pedig november 29-én az Instantban lesz, ahol a legmenőbb osztrák punk rock zenekar, a DeeCracks lesz a vendégünk. Ezen kívül számos vidéki városban is lesz alkalmunk bemutatni a Fish! és a Kozmosz zenekarokkal már javában zajló turnén. A felvétel ezúttal is a Grenma Stúdióban készült Botlik Mátyással, a borítógrafika pedig ismét Vass Richárd alkotása.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Gerendai Károly a Sziget megmentéséről: A politikusok azt a játékot játszották, hogy ki rántja el előbb a kormányt
Az üzletember szerint a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.


Gerendai Károly volt a Della, a 24.hu gazdasági podcastjának vendége, melyben többek között arról beszélt, hogy miért és hogyan vette vissza a Sziget Fesztivált.

Az üzletember azt mondja, nem tervezte, hogy újra „szigetezni” fog, egyszerűen azzal a ténnyel szembesült, hogy az eddigi tulajdonosi kör kivonul a magyar piacról és nem folytatják tovább a fesztivált sem. Amikor felkínálták neki a lehetőséget, hogy a helyükre lépve megmentheti a Szigetet, akkor szembesült ezzel a kihívással.

Az interjú rögzítésekor még nem volt végleges döntés a Fővárosi Közgyűlés részéről a közterület-használati szerződésről, ami a fesztivál megrendezésének kulcsa. Gerendai Károly elmondta, bizonytalansági tényező még van, de bizakodó, mert a frakciók jelezték, hogy a legutóbbi kérelmüket már támogatni fogja a többség. A közgyűlésben zajló vitákat egyenesen pejoratív jelzővel illette.

„Tudom, hogy milyen jó szó erre, ez a tényleg cirkusz, kutyakomédia, nem tudom micsoda, mert nekem tényleg egyszerűen abszurd volt, hogy miközben mindenki arról beszél, hogy legyen Sziget, meg kell menteni a Szigetet, a végén gyakorlatilag az volt az érzésem, hogy azt a játékot játsszák, mint amikor két autó megy egymással szembe és kirántja el előbb a kormányt, és a végén ugye egyik se rántotta el a kormányt, aminek az lett a vége, hogy majdnem nem lett Sziget”

– fogalmazott. Szerinte végül utólag történt egyfajta „kormány elrántás”, ami oda vezetett, hogy újra be tudták adni a kérelmüket.

Gerendai elmondása szerint a szavazás másnapján találkozott Magyar Péterrel, ahol megegyeztek azokról a feltételekről, amelyekkel a TISZA Párt frakciója is támogatni tudja az előterjesztést. Arra a kérdésre, hogy Magyar Péter politikai haszon reményében járt-e el, Gerendai úgy felelt:

„Én inkább úgy fogalmaznék, hogy szerintem ő nem politikai haszonszerzés, hanem politikai kármentés reményében tette ezt a lépést szerintem.”

Úgy véli, a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.

„És valószínűleg ez volt az a pont, ahol ők is azt felmérték, hogy ez rájuk éghet ez a helyzet, hogy akkor a végén esetleg a Tisza-szavazók egy része azt gondolja, hogy ez mégse szimpatikus ez a politikai formáció számára, hogyha egy ilyen kérdésben nem álltak ki és elkaszálják”

– mondta, hozzátéve, hogy a TISZA és a Fidesz-frakció is tartózkodott, ami majdnem a Sziget végét jelentette.

Állítása szerint a közgyűlésen egyedül Karácsony Gergely főpolgármester, illetve az ő emberei kérdezték meg arról, hogy mit gondol a pártok által benyújtott módosító indítványokról. Ezek között szerinte egészen furcsák is voltak, például hogy a Sziget vegyen buszokat vagy adjon aranyrészvényt a fővárosnak.

„Abszolút azt éreztem, hogy itt majd zajlik a kampány, és egyszerűen mindenki elfelejtkezik arról, hogy hát közben ott a sok bába között mi lesz a gyerekkel”

– jellemezte a helyzetet.

A jobboldali médiában megjelent narratíváról, miszerint egy ukránokat pénzelő amerikai tőkealaptól veszi vissza a Szigetet, Gerendai azt mondta, ez a „ne sírjak vagy nevessek” kategória. „Tényleg egyszerűen abszurd, hogy milyen ötleteket tudnak egyáltalán kitalálni” – jelentette ki. Hozzátette, elkeserítőnek tartja, hogy nehéz elképzelni, hogy valaki egyszerűen csak meg akarja menteni a fesztivált, ami szerinte a főváros, az ország, a fiatalok, a kultúra és a turizmus közös érdeke.

A korábbi, saját időszakát érő kritikákra is reagált, miszerint a Sziget nulla közeli eredményt hozott, a pénzt pedig a járulékos vállalkozásokon keresztül vették ki. Gerendai szerint ez egy „klassz összeesküvési elmélet”. Állítása szerint visszanézve a 17. Szigetig, kilenc nyereséges, négy nullszaldós és négy veszteséges évük volt. Feltette a kérdést:

„Mi értelme van, hogy kilopjam a saját cégemből egy másik cégembe a pénzt? Így is úgy is adót kell fizetni utána.”

Elmagyarázta a sokat kritizált nagykereskedelmi modelljüket is: eszerint a nagyker árrésébe építették be a vendéglátósok által fizetendő díjat, ami így a forgalomtól függött. Ez egyfajta kockázatmegosztás volt, és a bevétel a Sziget kasszájába folyt be.

Gerendai kritikusan beszélt a korábbi külföldi tulajdonosok stratégiájáról. Szerinte a probléma az volt, hogy egy kaptafára próbálták működtetni a nyolcvanvalahány fesztiváljukat. A Sziget esetében ez a stratégia, ami a sztárfellépőkre (line-up) épült, nem működött.

„Ez egy kis lélekszámú, nem annyira fizetőképes piac, ahol nagyon nehéz lesz csak napijegyekből sokat eladni a fellépők neveire”

– magyarázta.

Rámutatott, hogy a külföldi látogatókat nem lehet csak a fellépőkkel becsábítani.

„Hogyha valaki csak azt tudja, hogy ki lép fel egy fesztiválon, akkor azért mondjuk egy angol fiatal föl fog ülni egy repülőre, hogy egy angol zenekart nézzen meg, hát azt otthon is megkapja.”

Ezzel szemben ők korábban a Sziget egyediségét, a sokszínűséget és Budapest vonzerejét kommunikálták.

A stratégiaváltás hatását számokkal is alátámasztotta. „Még mondjuk a 2010-es évek vége felé, tehát még az utolsó években, amikor még mi is részt vettünk, akkorról tudom a számokat, akkor nagyságrendileg 50-60 ezer bérletet adtunk a szigetre, és ennek a 85%-át külföldön. Most 22.800 bérlet volt már az utolsó évben eladva, és már ennek is csak a 70%-a külföldön.” Szerinte a magyar látogatók száma nem esett vissza, a külföldieké viszont jelentősen. Ennek egyik konkrét okaként a 26 országban működő képviselői hálózatuk leépítését nevezte meg, ami szerinte „életveszélyes döntés” volt.

A jövőbeli tervekről elmondta, mindenképpen meg akarják erősíteni a fesztivál kulturális kínálatának egyéb lábait, és nemcsak a programokra, hanem a szolgáltatásokra, a kommunikációra és a látványvilágra is több forrást szánnak. Célja, hogy a fesztiválélményt erősítsék, mert a legnagyobb előadók már kevésbé preferálják a fesztiválokat.

„Nekünk abban a modellben kell újra visszakormányozni a szigetet, amilyen régen is volt, tehát hogy mi 60-70%-át úgy adtuk el a jegyeknek, hogy még nem hirdettünk programot”

– vázolta fel a célt. Emellett szeretnének nyitni a régebbi, 30-40-es korosztály felé is, nem csak a Z-generációra fókuszálni.

Az üzleti háttérről elmondta, a Sziget Zrt.-t visszavásárolták, de a Sziget brand a korábbi tulajdonosnál maradt, amiért licencdíjat fizetnek. A fesztiválszervező csapat megmarad, Gerendai elsősorban a stratégiai irányok meghatározásában vesz részt. Heti két napot tervez a Sziget-irodában tölteni, ami miatt leginkább az utazásairól kell lemondania, de a vendéglátós érdekeltségeinek napi működését egy felépített menedzsmentcsapat viszi tovább. Az új projektek indítását azonban újra kell gondolnia.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Szépművészetiben balhézva és a Dunán hajókázva sem kápráztatnak el igazán a Szemfényvesztők 3 illuzionistái
Azért így is akad néhány csavaros trükk a tarsolyban, csak ne lenne minden karakter ennyire elszállva magától.


Kilenc év után folytatódik a „robinhoodkodó” bűvészbanda kálváriája. A Szemfényvesztők 2013-ban meglepetéssikert aratott: a David Copperfield babérjaira törő illuzionisták látványos akciókkal megtűzdelt és csavaros heistfilmje 351 millió dollárt termelt a világ mozijaiban, ami, ha belegondolunk, mégsem olyan nagy csoda, hiszen olyan sztárokkal volt karimáig pakolva a film, mint Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Morgan Freeman, Michael Caine, Dave Franco, Isla Fisher, Mélanie Laurent, Common vagy Caitríona Balfe. A minőségről alapvetően ritkán gondoskodó Louis Leterrier rendező (A szállító 1-2, A nyakörv, A hihetetlen Hulk, A titánok harca, Agyas és agyatlan, A leszámolás, Halálos iramban 10) akkor egész szépen betalált, és egy valóban szórakoztató és meglepő fordulatokkal teli filmet tett le az asztalra.

Nem is kellett hát nagyon sokat várni a folytatásra, 2016-ban érkezett a Szemfényvesztők 2. A rendezői széket ezúttal a szintén nem túl erős filmjeiről ismert Jon M. Chu (Step Up 2-3, G.I. Joe: Megtorlás) foglalta el, aki csak később kezdett igazán értékelhető mozgóképeket összerakni (Kőgazdag ázsiaiak, In the Heights – New York peremén, Wicked). A Szemfényvesztők 2 zárta le a rossz korszakát, amely sajnos nem tudta megismételni az első etap erényeit, a gyenge sztori és a fantasztikumot súroló nevetséges jelenetek (a kártyadobálós szcéna eléggé hírhedt lett) megtették a magukét. Az anyagi siker azonban most sem maradt el (főként az USA-n kívüli terepeknek köszönhetően), összesen 334,8 millió dollárt kalapoztak össze a mágusaink, tehát csak egy kicsivel kevesebbet, mint az első résszel.

Úgy tűnik azonban, hogy ez a visszaesés (az Egyesült Államokban csak 65 milliót hozott) elegendő volt ahhoz, hogy a Lionsgate stúdió egy időre parkolópályára állítsa a franchise-t.

Végül azonban újra összegyűlt a banda (legalábbis a nagyja), hogy kilenc évvel a legutóbbi húzásuk után ismét valami nagyon villantsanak. A harmadik alkalomra is új rendező vállalta el a levezénylést, méghozzá a főszereplő Jesse Eisenberg régi haverja, Ruben Fleischer, akivel korábban együtt forgatták a Zombieland első és második részét, valamint a 30 perc vagy annyi se című akció-vígjátékot (Fleischer azért ezek mellett nagyot ment a Venommal és az Uncharteddal is).

Hőseink, avagy a Négy Lovas visszatér, és velük együtt egy új generáció illuzionistái is színre lépnek. Nem kis feladatra vállalkoznak: minden idők legjobban őrzött, legértékesebb ékszerét, a Szívgyémántot tervezik becserkészni a gonosz cégvezér Veronika Vanderbergtől (Rosamund Pike).

Pontosabban csak Atlas (Jesse Eisenberg) vág neki a társai nélkül a körmönfont rablásnak, amelyhez egy új, fiatal illuzionistatriót kér fel társnak, akik épp a Négy Lovas álcája mögött kopasztottak meg legutóbb egy sokakat megkárosító, milliomos kriptohuszárt. A színész Bosco (Dominic Sessa), a fürge June (Ariana Greenblatt) és az „agy” Charlie (Justice Smith) belemennek a játékba, a balhé közben azonban feltűnnek a régi Lovasok is, a kártyazsonglőr Jackkel (Dave Franco), a szabadulóművész Henley-vel (Isla Fisher) és a hipnotizőr Merritt-tel (Woody Harrelson), akik, Atlashoz hasonlóan, kaptak egy új kalandra invitáló kártyát egy titokzatos megbízótól. Vagyis a veteránok és az ifjoncok kénytelenek összefogni a közös nemezissel szemben.

Persze nem eszik olyan forrón a kását egy Szemfényvesztők-filmben, így megannyi csavarra és trükkre kell számítani a játékidő alatt.

Sajnos azonban ezek közül továbbra sem működik mindegyik. Alapvetően nagy gond ezzel a franchise-zal, hogy pontosan tudjuk, a benne szereplő színészek nem igazi illuzionisták, így az általuk bemutatott trükkök láttán sem esik le az állunk, hiszen tisztában vagyunk vele, nem igaziak.

A Szemfényvesztők-filmekben ráadásul már olyan kunsztokat mutatnak be, amelyekre egyszerűen nem is lehet magyarázat, legalábbis a fizika törvényei szerint elfogadhatók, szóval időnként átnézünk a fantasy műfajába is. Ebben a harmadik rész sem kivétel.

Bár a forgatókönyvírók próbálnak időnként különféle magyarázatokkal előállni a trükkökre, azok a legtöbb esetben igen kevésnek bizonyulnak. Ráadásul ebben az epizódban is kapunk egy, a második rész kártyadobálós pillanatához hasonló kínos jelenetet: amikor a hét főhős egymást túllicitálva próbál menősködni saját képességeivel a kastélyban. Jujj!

Azért van jó hírünk is. A fentieket leszámítva egész szórakoztató lett ez a rész, amelyben valóban akadnak meglepő csavarok, amikre talán csak a legedzettebbek jönnek majd rá. A casting is szuper, az új színészek ügyesek, bár mind nagyon el vannak telve maguktól, de Dominic Sessa (Téli szünet), Ariana Greenblatt (65, Ahsoka, Barbie, Borderlands) és Justice Smith (Jurassic World: Bukott birodalom, Pokémon: Pikachu, a detektív, Dungeons & Dragons: Betyárbecsület) jól hozzák a karaktereiket, és sokkal emlékezetesebbek, mint az „öreg rókák”.

Ráadásul nekünk, magyaroknak is tartogat kukkolnivalót a film, hiszen azt részben Budapesten forgatták, így a szemfülesek nem egy fővárosi helyszínt könnyedén kiszúrhatnak (többek között a Szépművészeti Múzeumot, az Operaházat vagy a Dunán hajókázva a háttérben a Rákóczi hidat).

Összességében tehát kijelenthető, hogy bár a borzalmas második résznél jobb lett a Szemfényvesztők harmadik kalandja, az első frissességének és körmönfontságának azért híján volt, szóval továbbra is elkelne még néhány ütősebb trükk a szereplők ingujjaiba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk