KULT

Színházcsinálók

Nemrég voltam a Teatro Surreal előadásán a Zöld Macska Diákpincében, a Szürke Váró című előadást néztem meg, Hedvig Montserrat Flores darabját. Az előadás után megkerestem Hédit, és ennek csak egyik oka az, hogy neki van a legszebb neve, amit valaha hallottam.


Nemrég voltam a Teatro Surreal előadásán a Zöld Macska Diákpincében, a Szürke Váró című előadást néztem meg, Hedvig Montserrat Flores darabját. Az előadás után megkerestem Hédit, és ennek csak egyik oka az, hogy neki van a legszebb neve, amit valaha hallottam.

Szűcs Ádám írása az Egy nap a városban blogon

A másik ok az, hogy a darab miatt egyre inkább beleszerettem a független társulatok darabjaiba, a befogadó színházas előadásokra, amik úgy bújnak meg a híres budapesti sikerdarabok és a nagy színházak árnyékában, hogy könnyű észre sem venni őket. Viszont a budapesti kulturális életnek sokkal fontosabb részei, mint hogy így menjünk el mellettük.

Hédivel arról a küzdelemről beszélgettem, amivel egy színházi társulat létrehozása jár, kíváncsi voltam, hogy marad a felszínen egy ilyen kezdeményezés ma Budapesten.

A dolog azt hiszem úgy indul, hogy az ember végez valamelyik színművészeti intézményben sok-sok társával együtt.

Rengeteg színészt képeznek, ráadásul 2007-ben, amikor én is végeztem a Gór Nagy Mária Színitanodában, még kevésbé lehetett leszerződni, mint korábban. Színészdömping volt, a probléma nem csak minket érintett, túl sok embert képeznek. A Színművészeti, Kaposvár, GNM, és még ezer stúdió, amiknek a létezését nem is sejtettem, amikor jelentkeztem.

Mindenki színész lesz?

Nyilván vannak emberek, akik nem is akarnak igazán színészek lenni, csak egy jó bulinak tartják az iskolás éveket, és vannak akiket külső tényezők kényszerítenek pálya elhagyásra, ők elhelyezkednek máshol. És vannak olyan szerencsés, őrült módon kitartó emberek, mint például én.

Aki társulatot alapít, ha sehová nem szerződtetik. Mi volt az elképzelés a Teatro Surreal alapításakor?

Ha saját társulatban gondolkozol, nyilván találnod kell egy olyan területet, egy olyan témát, amit csak te tudsz nyújtani a nézőknek. Bemutathatod például a Rómeó és Júliát, ami az egyik legkiválóbb dráma, de kérdés, hogy ki jönne el megnézni téged, amikor annyi remek színpadra vitele volt ennek a darabnak. Édesapám ecuadori, így a származásom segített a választásban, ráadásul 2007-ben Ecuadorban nyaraltunk, ahol én már elkezdtem építeni a saját kis „színházamat”.

Hogy kezd bele az ember egy ilyen munkába, ráadásul Dél-Amerikában?

Megnéztünk egy Dario Fo darabot egy ottani színházban, és az előadás után megvártuk a színészeket. Egyébként rémesen kevés néző volt, egy amúgy jó előadáson, tény hogy a színházi kultúrának még van hová fejlődnie ott is. Először az iránt érdeklődtem, hol tudok kortárs ecuadori drámákat vásárolni, korábban a könyvesboltokban vagy nem értették, mit szeretnék, vagy Shakespeare-t ajánlottak csillogó szemmel, amikor meghallották a dráma szót. Pedro Saad, az előadás főszereplője néhány mondat után már meg is adta a telefonszámát, email-címét, arrafelé ez a megszokott hozzáállás. Miután bevásároltam a könyveket, kiválasztottam José Martínez Queirolo drámáit, megkerestem a színészt, hogy segítsen elérni az akkor 75 éves szerzőt. Nemcsak megadta a jogi képviselőjének email-címét, de fel is hívta az írót, és beajánlott nála. Nagyon megható volt, hogy ennyit segített.


Mi alapján választottad ki Jose Martinez Queirolót?

Nekem fontos szempont, hogy kevés szereplős legyen a dráma, mert minél több a szereplő, annál több pénzbe kerül színre vinni. A másik fontos szempont, hogy a szerző Eugenio Espejo-díjas, ami az ottani Kossuth-díj, így tudhattam, hogy a darab objektív jó, és nekem is nagyon tetszik. Hogy itthon mi lesz a fogadtatása, azt természetesen nem lehet megjósolni.

Mit szólt a szerző, hogy Budapesten játsszák a drámáit?

Meg volt hatva. Azt mondta, szabadon használhatjuk az írásait, semmiféle jogdíjra nem tart igényt. Azóta meghalt, a családja pedig úgy gondolta, hogy Európában hatalmas pénzek vannak a színházakban, így szerződést kötöttek a társulatunkkal.

Mennyit kérnek?

10 százalékot a jegyeladásokból, ami van, hogy egy-kétezer forint.

Tehát megvolt az első és egyedi darab, amit te fordítottál le, így sehol máshol nem mutathatták be korábban. Hogyan tovább?

Meg kell keresni a megfelelő színészeket. A két legfontosabb kritérium, hogy jók legyenek, és megbízhatóak. Tehát eljöjjenek a próbákra, és nyitottak legyenek egy olyan társulatban játszani, ahol nem feltétlenül jutnak kiszámítható jövedelemhez. Így választottam ki egy volt évfolyamtársamat, Pásztor Mátét és egy egy évvel felettünk járó színészt, Boros Ádámot. A darab rendezésében volt egy hatalmas segítségünk, a volt tanárunk segített, ránk nézett a próbákon, vázolta az irányokat, mit kerüljünk el, és inkább mi felé haladjunk.

Ekkor már tudjátok, hol mutatjátok be a darabot?

Budapesten több befogadó színház is van, ezek azok a helyek, ahol a diák- és független társulatok bemutathatják az alkotásaikat. A Zöld Macska, ahol játszunk, a Sirály, a Fogasház, a Sín, ahol próbálni is tudunk, vagy a Spinoza. Fontos tudni, hogy jó előre le kell tárgyalni a bemutatók, próbák időpontjait, és hogy a legtöbb helyen a közönségszervezés feladata is keményen rád hárul, hiszen meg van szabva, hány főt kell behoznod, hogy a helynek megérje biztosítani a színpadot. Ilyen szerencsére nincs a Zöld Macskában.

Javíts ki, ha tévedek, de nem vagyok benne biztos, hogy ebből megélnek ezek a helyek. A Szürke várón épp telt ház volt, amikor mentem, ez 40 embert jelent, ezer forintos jegyárakkal. És korábban említetted, hogy vannak olyan előadások, amin jóval kevesebben vannak.

Igen, a legtöbb hely kávézóként, szórakozóhelyként is funkcionál, a nézők az előadás előtt, után fogyasztanak, ez is sokat számít nyilván. De tény, hogy nem elég a családot, barátokat beszervezni, az előadásnak olyan minőségűnek kell lennie, hogy elkezdjen terjedni a híre. Ez nekünk, túl a harmadik produkciónkon, úgy tűnik, egyre jobban megy.

Feltételezem, fizetett hirdetésekre végképp nincs pénz.

Nincs, a Facebookot használjuk népszerűsítésre, megjelentetjük a következő előadások időpontjait a Fidelióban, a port.hu-n, est.hu-n, a többi oldal ezekről már átveszi legtöbbször az infókat. De a legnagyobb segítséget az önként közönségszervező nézők jelentik, akik rendszeresen visszajárnak, és hoznak magukkal embereket, mert úgy gondolják, hogy amit látnak, az jó. A reklámok hiánya miatt természetesen hátrányba kerülünk, egyrészt mivel sok néző azokra a darabokra megy el, amit sok helyen látnak, és a vezető lapok jó kritikákat írnak róluk. Volt olyan szakmai lap, ami azért nem közölt kritikát a mi előadásunkról, mert nem volt elég reklám a darabról.

Ezzel a hozzáállással persze nem is lesz. Támogatókat is kerestek?

Az első darab után nyilván az a cél, hogy a következővel legalább nullára kijöjjön az ember. Persze ez sem a hosszú távú perspektíva. Jelenleg úgy áll, hogy a társulat tagjai átküldik nekem, mikor hol lépnek fel, aztán azokat az időpontokat, ami mindenkinek jó, azt én leegyeztetem a színházakkal, és ami a közös halmaz közös halmaza, arra lehet építeni. Ez így nem könnyű. Az elsődleges cél, hogy a társulat legyen mindenkinek a legfontosabb - ennek első lépése, hogy nonprofit céggé vagy közhasznú egyesületté, alapítvánnyá váljunk, ez most zajlik a Teatro Surrealnál. Ezután pályázhatunk a meghirdetett támogatásokra, például a Színházi Dolgozók Szakszervezeténél, persze jelenleg nemcsak az a kérdés, hogy elnyerjük-e ezeket a pénzeket, hanem hogy egyáltalán kiírnak-e pályázatot. A jövő az én meglátásom szerint az, hogy mint korábban, a csökkenő központi finanszírozás miatt főképp mecénások támogatják majd a színházakat. Hogy ez jó-e, vagy nem, nehéz megmondani, de mint színésznek nyilván az lenne az ideális, ha nem a támogatások hajszolása vinné el az idő jelentős részét. Támogatókat keresni rengeteg energia, ezer email-t küldesz ki, hogy egy választ kapj.

Én szurkolok nektek és a tehetséges független társulatoknak. Hatalmas élmény szerintem, hogy az előadásra érezhetően kisebb súllyal nehezednek a különféle elvárások, és főleg hogy a függöny után találkozhatsz a színészekkel. Ez a mostani beszélgetésünk akkor is megvalósulhatott volna, ha a Szürke váró után megvárlak, és történetesen nem vagyok újságíró.

Abszolút, itt nincs backstage, én is szeretem, ha a közönség elmondja a véleményét, az építő kritika hasznos, a dicséretet meg ugye ki nem szereti.

Tovább az Egy nap a városban blogra

Tetszett? Nézd meg a többi cikkünket is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Megbánta a szexvideóját, már csak hamis ékszereket visel, és kartonpapír-fóbiája van – 45 érdekesség a 45 éves Kim Kardashianról
Tanár akart lenni, nem szereti az alkoholt, imádja a méheket, félig nyitott szemmel alszik. Írjunk még ilyeneket? Írunk!


1. Apja, Robert Kardashian örmény származású volt, Helen (Arakelian) és Arthur Thomas Kardashain fia. Kim édesanyja, Kris Jenner pedig angol, skót, ír, német, holland és walesi ősökkel rendelkezik.

2. Kisgyerekként az volt az elsődleges életcélja, hogy tanár legyen.

3. 14 éves korában fényűző születésnapi partit rendeztek a tiszteletére Michael Jackson Neverland Ranch nevű birtokán.

4. Egy iskolába, a Buckley Schoolba járt az öccsével, Rob Kardashiannal, a nővérével, Kourtney Kardashiannal, valamint gyerekkori barátnőivel, Paris Hiltonnal és Nicole Richie-vel.

5. Paris Hiltont még korábbról ismeri, ők ketten még az óvodában ismerkedtek meg.

6. 1998-ban érettségizett a kaliforniai Bel Air-i Marymount High Schoolban.

7. Az amerikai állatjogi szervezet, a PETA 2010-ben a legrosszabbul öltözött embernek választotta, mivel állati eredetű szőrmeruhát viselt.

8. A szalagavatóján a szerelme, Michael Jackson unokaöccse, T.J. Jackson volt a partnere. Alig néhány héttel az O.J. Simpson-per lezárulta után T.J. édesanyját, DeeDee-t holtan találták egy úszómedencében. A tragikus esemény még közelebb hozta egymáshoz őket. Kim azóta is T.J.-t tartja az első igazi szerelmének.

9. Eddig háromszor volt házas: Damon Thomasszal 2000 és 2004 között, Kris Humphriesszal 2011 és 2013 között, illetve Kanye Westtel (jelenleg Ye néven ismert) 2014 és 2022 között. Utóbbihoz hét hónapos jegyesség után ment feleségül az olaszországi Firenze Fort di Belvederében. A barátnője, Lana Del Rey is fellépett a ceremónián.

10. Kim hithű keresztény, és egyszer kifejezte abbéli szándékát, hogy a barátaival Biblia-tanfolyamot indítson. Jár a vasárnapi istentiszteletekre, és sokat adakozik a templomának.

11. Bár bulizós lánynak tartják, valójában nem szereti az alkoholt.

12. 2010 óta krónikus pikkelysömörben szenved, ahogy az édesanyja, Kris is.

13. 2004-ben Brandy Norwood énekesnő stylistjaként dolgozott, később pedig a színésznő Lindsay Lohan személyi bevásárlója és stylistja lett.

14. Élete során olyan ismert férfiakkal jött össze többek között, mint Reggie Bush, Miles Austin, Ray J, Nick Cannon, Nick Lachey, Gabriel Aubry (Halle Berry lányának apja), 50 Cent, Usher, Cristiano Ronaldo, John Mayer vagy Pete Davidson.

15. Hatalmas rajongója Jennifer Lopeznek és a szintén örmény-amerikai énekesnő-színésznőnek, Chernek. Állítása szerint fiatalkorától kezdve Jennifer Lopez stílusát utánozta, és próbált olyan testalkatot összehozni magának, mint amilyen az övé.

16. 2016. október 2-án, a párizsi divathéten való részvétele alatt kirabolták őt a hotelben, ahol megszállt. Öt, rendőrnek öltözött személy hatolt be a szobájába, megkötözték, és bekötötték a száját, majd 10 millió dollár értékű ékszert loptak el tőle. Kim, akit betettek a kádba, fizikailag sértetlen maradt, és állítólag az életéért könyörgött. Sikerült kiszabadítania a kezét, és segítségért kiáltott. A tolvajok elmenekültek.

17. Kim beismerte, hogy a 2016-os incidens óta csak hamis ékszereket visel nyilvános helyeken. Emellett nem tart otthon sem valódi ékszereket.

18. Négy gyermeke született Kanye Westtől: 2013-ban North West nevű lánya, 2015-ben Saint West nevű fia, 2018-ban Chicago West nevű lánya és 2019-ben Psalm West nevű fia. Saint születése után az orvosok azt mondták Kimnek, hogy életveszélyes lenne számára egy újabb szülés, így Chicago és Psalm már béranya segítségével jöttek a világra.

319. Tinédzserként nagy rajongója volt Drew Barrymore-nak és a Spice Girlsnek is, gyakran öltözött be a kedvence, Posh Spice, azaz Victoria Beckham ruháiba.

20. Régebben konzervatív republikánusnak tartotta magát, de azóta átállt a demokraták oldalára.

21. A kedvenc filmjei az 1995-ös Spinédzserek és a 2004-es Szerelmünk lapjai.

22. Távoli unokatestvére Ellen Degeneresnek, Louisa May Alcott írónőnek, Ted Dansonnak, John Adams és John Quincy Adams elnököknek közös ősük, Thomas Gardner III révén. Edward Frost nevű ősén keresztül szintén távoli unokatestvére Jane Fondának, Henry Fondának, George W. és George H. W. Bush elnököknek, illetve Liv Tylernek és Steven Tylernek. Edmund Rice nevű ősén keresztül távoli rokona Calvin Coolidge elnöknek, Matt Damonnak, az író Edgar Rice Burroughs-nak, valamint Lucille Ball és Elisabeth Shue színésznőknek. Hugh Mason nevű ősén keresztül pedig távoli unokatestvére Kate Uptonnak, Carole Lombardnak és az író Tennessee Williamsnek.

23. 2009-ben Arany Málna-díjra jelölték a legrosszabb női mellékszereplő kategóriában a Katasztrófafilm című borzalmas vígjátékban nyújtott alakításáért. Ő azonban nem sértődött meg ezen, sőt, hízelgőnek találta. „Már a jelölés is megtiszteltetés! LOL!” – írta egy bejegyzésében.

24. 2010-ben a Maxim magazin a legszexibb nőket soroló Hot 100 Women nevű listáján a 9. helyet szerezte meg.

25. 2017 végén carpalis alagút szindrómát diagnosztizáltak nála.

26. A kedvenc zenei előadói között szerepel Jennifer Lopezen és Cheren kívül Alicia Keys, Usher, Taylor Swift, Lady Gaga és Beyoncé.

27. Ő volt a világ történelmének legjobban kereső valóságshow-sztárja. A Forbes szerint csak a 2016-os bevétele 51 millió dollár volt, amely interjúdíjakból, a ruhakollekciójából, a parfümértékesítéséből, a tévés szerepléseiből és a filmszerepeiből állt össze. Azóta megelőzte őt a húga, Kylie Jenner.

28. A kedvenc tévéműsorai a Szex és New York, a The Oprah Winfrey Show és Bűnügyi akták.

29. A kedvenc szupermodelljei Cindy Crawford és Linda Evangelista.

30. A kedvenc könyvei Mitch Albomtól a Keddi beszélgetések életről és halálról, valamint Rick Warrentől a Céltudatos élet.

31. Keresztneve, a Kimberly egy angol név, amelynek jelentése „a királyi erdő fájából”.

32. Sokan kritizálták azért, mivel 2023 májusában átverekedte magát az amerikai forgatókönyvírók sztrájkja alatt a tüntetők egy csoportján, hogy leforgathassa a jeleneteit az Amerikai Horror Story című sorozatban.

33. Hat piercingje van: egy a köldökén, egy a jobb fülében és négy a bal fülében.

34. Egykor azzal vádolták, hogy ő maga „hívta magára” a lesifotósokat, de Kim ezt tagadta. Azt azonban beismerte, olyan előfordult, hogy szándékosan ment el bizonyos helyekre, amelyekről tudta, hogy fotósok lesznek ott.

35. Megbánta a szexvideóját, amit akkori pasijával, Ray J-jel készített, és amely nem sokkal később „közkincs” lett az interneten. „Ezzel kell élnem az életem hátralévő részében. Ez olyasvalami, ami folyamatosan a fejem felett lóg. Valószínűleg az egyetlen dolog, amiről azt kívánom, bárcsak ne létezne. Ha törölhetnék valamit az életemben elkövetett hülyeségeimből, akkor valószínűleg ez lenne az” – mondta erről.

36. Sokan nem tudják róla (vagy nem vették észre), de van egy szeplő a jobb szemgolyóján.

37. Annak, aki főzni szeretne neki, ügyelnie kell arra, hogy a menüben ne legyen koriander, mustár, paprika, kék sajt vagy vörösbársony-torta, ezeket ugyanis ki nem állhatja.

38. Óriási rajongója Elizabeth Taylornak. A színésznő halála után Kim 65 000 dollárt költött ékszerekre Taylor hagyatékának aukcióján, sőt, majdnem megvette a házát is.

39. Amellett, hogy retteg a striáktól, még kartonpapír-fóbiája is van. Például utálja a starbucksos poharak kartonhüvelyét, és ha valaki leveszi azt neki, még a szobát is el kell hagynia, annyira gyűlöli a hangját. „Számomra olyan, mintha körmök kaparnának egy táblán. Utálom a kartont.”

40. A hétköznapi emberekkel ellentétben Kim egyáltalán nem fél a méhektől, sőt, fiatalabb korában sokszor meg is fogta őket, és játszott velük. És soha nem csípték meg. A pókoktól viszont irtózik.

41. Saját bevallása szerint félig nyitott szemmel szokott aludni, ez pedig a frászt hozza az emberekre.

42. Bár 20 éves korában még ejtőernyőzött, ma már azonban fél a magasságtól.

43. Kimet sokan, sokszor vádolták azzal, hogy a testének kvázi minden porcikája átesett már valamilyen plasztikai műtéten, ő maga azt mondta, hogy néhány botoxkezelésen kívül semmiféle szépészeti beavatkozása nem volt.

44. Állítása szerint csak ötnaponta szokta megmosni a haját, mert szerinte így marad egészséges állapotban.

45. Hogy távol maradjon a lesifotósoktól, 2017-ben Kim meglepte a férjét, Kanye Westet a születésnapján egy saját, kibérelt szigettel a Bahamákon. 2020-ban, a 40. születésnapjára Kim szintén bérelt egy szigetet a barátai és a családja számára, ahol bálnákat figyeltek, kajakoztak, és filmeket néztek a tengerparton. A rajongói azonban nem voltak elégedettek a drága születésnapi bulival, mivel az a 2020-as Covid-világjárvány kellős közepén került megrendezésre.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Pitbull Budapestre jön: A Puskásban lép majd fel, hamarosan indul a roham a jegyekért
Az I’m Back! turné a korábbi koncertsorozat hangulatát viszi tovább, nagyobb show-val, illetve jobb vizuális effektekkel és pirotechnikával. Pitbull először jön Budapestre.


Hosszú karrierje alatt még nem járt nálunk, így először ad magyarországi arénakoncertet Pitbull, aki az I’m Back turnéjának állomásai közt talált helyet a budapesti Puskás Arénának, és Lil Jont is magával hozza.

„Kopaszsapkákat bekészíteni!” - írja a Facebookon tett bejelentés mellé a szervező Live Nation. A kiadó oldala szerint a teljes körű jegyértékesítés október 24-én délben indul - ezt megelőzően a regisztrált tagok férnek hozzá elővételes belépőkhöz, október 22-én 12 órától.

A Give Me Everythinggel vagy éppen a Timberrel világhírűvé vált zenei producer show-jában közreműködik a zenekara, a The Agents, és színpadra lép a The Most Bad Ones tánckar is.

Akinek viszont a műfaj rajongói még jobban örülnek majd, az az előzenekarként érkező Lil Jon, hiszen így két világsztár jelenik meg a Puskás Aréna színpadán.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Hatalmas összegért kelt egy elveszettnek hitt Dalí-kép, amit 70 ezer forintért vett egy műkereskedő
Két éve egy londoni garázsvásáron mindössze 150 fontért vette meg a helyi antikvárius, és kiderült, jó érzékkel választott. Eredeti Dalí-művek nagyon ritkán kerülnek piacra.
Fotó:Getty Images - szmo.hu
2025. október 25.



Egy korábban elveszettnek hitt Salvador Dalí-illusztráció 45 700 fontért, nagyjából 20 millió forintért talált gazdára a Cheffins cambridge-i aukcióján pénteken – írta a Guardian. A vevő külföldi, a mű egy „öreg szultánt” ábrázol. A lap akvarellel és filctollal készült, és a művész 1966-os Az Ezeregyéjszaka meséi-sorozatának eddig hiányzó jelenete. A képet hitelesítés után vitték kalapács alá.

A történet kulcsfigurája egy helyi antikvárius és műkereskedő, Russell, aki egy cambridge-i ház kiürítésekor bukkant rá a képre. A jobb alsó sarokban felismerte Dalí jellegzetes aláírását, a hátoldalon pedig egy Sotheby’s-matricát látott. Először hamisítványnak gondolta, mégis licitált rá a vásáron. Csak egyetlen ellenfele volt, aki 150 fontnál visszalépett.

Russell később több mint 4000 fontot költött a hitelesítésre és az eredetének kutatására.

„Olyan érzés volt, amit az ember csak egyszer él át az életében. Egészen elképesztő volt. Rengeteg bizonytalanság és kétely volt az elején, hogy valódi-e vagy sem. Az egész két év – a kutatás, a várakozás – egyszerűen hihetetlen élmény volt”

– mondta az antikvárius és műkereskedő.

A kép iránt „rendkívüli” érdeklődés mutatkozott. Brett Tryner, a Cheffins cambridge-i aukciósház igazgatója így fogalmazott. „Nem mindenki ízlésének való. Ez egy igazi Marmite-kép – van, aki imádja, más ki nem állhatja. De hát ilyen a művészet. Eredeti Dalí-művek nagyon ritkán kerülnek piacra.”

Végül egy külföldi vevő vette meg 45 700 fontért.

Via: 444.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Vadászat után, avagy nemi erőszak a Yale-en? – Julia Roberts és Andrew Garfield is remekelnek ebben a kissé kisiklott értelmiségi thrillerben
„Nem kell mindennek kényelmesnek lennie” – hirdeti a film plakátszlogenje. Nos, ez a film sem az.


Nehéz kiismerni az olasz rendező „fenegyerek” (bár 54 évével gyereknek aligha lehetne nevezni) Luca Guadagnino stílusát, mivel sok mindenbe belekapott, és sok mindenben jeleskedett is már. Mostanában pedig megállás nélkül melózik. Filmesként már az ezredforduló óta aktív, de szélesebb körben akkor ismerte meg a nevét a világ, amikor nyolcadik filmje, a 2017-es Szólíts a neveden Oscar-jelöléseket (majd egy forgatókönyvírói díjat is) kapott. Pedig már korábban is olyan filmekkel jelentkezett, mint a pornográf jelenetekkel is tarkított és botrányos Melissa P. – Minden este 100-szor, kefével (2005), illetve a Tilda Swinton nevével fémjelzett Szerelmes lettem (2009) és Vakító napfényben (2015) – ez utóbbihoz már Ralph Fiennes és Dakota Johnson is asszisztáltak.

A Szólíts a neveden sikere után aztán már konkrétan Guadagnino nevét keresete a filmcsemegékre éhes közönség, ő pedig nem is hagyta őket étlen-szomjan.

Érkezett tőle Dario Argentino 1977-es Sóhajok című művészhorrorjának azonos című, 2018-as feldolgozása (szintén Dakota Johnsonnal), a 2020-as Akik mi vagyunk című sorozat, a Csontok meg minden című romantikus kannibáldráma Timothée Chalamet-vel 2022-ben, a pörgős, sportos szerelmi háromszög, azaz a Challengers 2024-ben, illetve Daniel Craig-es életrajzi, történelmi melegdrámája, a Queer, szintén tavaly.

Ezek pedig mind, egymástól igen-igen különböző habitusú, szellemiségű, stílusú filmek voltak, talán csak a nyugtalanító, időnként kissé nyomasztó és bikaerős, szinte kézzel fogható atmoszférát, valamint a kifejezetten erős színészi alakításokat számíthatjuk közös pontnak köztük. Ezekhez Guadagnino nagyon ért.

Hogy megállás nélkül dolgozik, arra pedig itt van példának a Vadászat után, amely a harmadik filmje másfél éven belül, s amelyről azt kell mondjuk, szintén a fenti két fő erényt tudja felmutatni: az erős atmoszférát és a csodás színészi alakításokat.

De vajon van-e benne ennél is több?

Ebben Julia Roberts alakítja Alma Imhoffot, a Yale egy ragyogó és karizmatikus filozófiaprofesszorát, a feminista ügyek régóta elkötelezett harcosát, akit a sztárdiákja, Maggie Price (Ayo Edebiri A mackóból) is bálványoz, akinek a szülei elég gazdagok ahhoz, hogy rengeteg adománnyal segítsék az egyetem működését. Többen, köztük Alma pszichoanalitikus férje, Frederik (Michael Stuhlbarg), akinek a viselkedése furcsán ingadozik a kedves, szerető és támogató, valamint a szeszélyes ás sértődős férj között, úgy gondolják, Alma nem illendő módon hagyta, hogy belészeressen egy gazdag diák (Maggie ugyanis leszbikus). Ott van még azonban Alma folyamatosan flörtölő professzorkollégája és közeli barátja, Hank (Andrew Garfield) is, aki talán ennél többet is szeretne tőle. Az Alma és Frederik által rendezett, nem kevés alkohollal felöntött buli után Maggie-t a nyilvánvalóan részeg Hank kíséri vissza a kollégiumába. Másnap Maggie nem jelenik meg az órán, majd este meglátogatja Almát egy szörnyű váddal, miszerint Hank megerőszakolta őt. Hank tagadja a vádakat, így Almának el kell döntenie, kinek az oldalán áll ebben a bonyolult, a saját életüket és az iskoláét is veszélyeztető válságban.

A Vadászat után egy ízig-vérig entellektüel film tele hosszú filozófiai, kultúrtörténeti diskurzusokkal, e tekintetben pedig eléggé hasonlít Woody Allen filmjeihez.

Ez azonban minden bizonnyal konkrét célja is volt Guadagninónak, ugyanis a film pontosan olyan főcímet kapott (karakterkészletében, stílusában stb.), mint amiket Allen rendezéseiben látni. Azok tömör, általában maximum 100 perces játékidejét viszont már nem vette át, Guadagnino sokkal ráérősebben épít világot és karaktereket, a nem túl eseménydús 138 perces hosszt azonban sajnos a türelmünk erősen megsínyli időnként.

Persze korántsem üres képsorok peregnek a szemeink előtt, hiszen a fentiek tükrében is látszik, hogy rengeteg tematikát próbált belesűríteni az eddig színészként ismert Nora Garrett az első (és egyébként eredeti, azaz nem más médiumból adaptált) forgatókönyvébe: szexuális kihasználás és vádak, egyetemi politika, generációs szakadékok, a #MeToo és a „cancel culture” komplexitása mind benne vannak, ugyanakkor górcső alá helyezi az intézményes nőgyűlöletet, az identitáspolitikát, az igazság és az emlékezet szembenállását, a traumák feldolgozását (Alma is sérült lelkileg a múltja miatt), a hatalmi dinamikákat vagy a múltbeli cselekedetek következményeit.

Talán sok is a téma itt, amelyek egy idő után kioltják egymást, külön-külön ugyanis nem kapnak annyi figyelmet és olyan részletes kivesézést, amelyet aztán a film után zsebre tehetnénk.

Guadagnino tehát most talán egy kicsit elfáradt (nem is csoda), de még így is simán leiskoláz (itt szó szerint) sok, hozzá hasonló, a filmet értő és érző mozgóképes művészt.

Ahogy azonban korábban említettük, a hangulat most is csillagos ötös, ebben pedig nagy szerepe van  a kétszetes Oscar-díjas Trent Reznor-Atticus Ross zeneszerző párosnak (Social Network – A közösségi háló, Lelki ismeretek, Challengers, Tron: Ares), akik ezúttal nem éppen a rájuk jellemző elektronikus taktusokkal dolgoztak, de most is igen egyedi hangzásvilágot kölcsönöztek a képsorok alá.

A színészek pedig ezúttal is tudásuk legjavát hozzák: Julia Roberts régen volt ennyire jó (kellett hozzá ez a szerep), de Andrew Garfield, Ayo Edebiri és a mindig kiváló Michael Stuhlbarg (Egy komoly ember, Gengszterkorzó, Érkezés, Szólíts a neveden, A víz érintése, Csontok meg minden) is kiválóak. Így, mindent összevetve pedig a Vadászat után egy Guadagninóhoz képest kissé ritmustalan, tömény és csapongó, ennélfogva pedig valamennyire félrement, de mindenképp érdekes és elgondolkodtató bejegyzés lesz a rendező filmográfiájában.


Link másolása
KÖVESS MINKET: