KULT
A Rovatból

Színházcsinálók

Nemrég voltam a Teatro Surreal előadásán a Zöld Macska Diákpincében, a Szürke Váró című előadást néztem meg, Hedvig Montserrat Flores darabját. Az előadás után megkerestem Hédit, és ennek csak egyik oka az, hogy neki van a legszebb neve, amit valaha hallottam.


Nemrég voltam a Teatro Surreal előadásán a Zöld Macska Diákpincében, a Szürke Váró című előadást néztem meg, Hedvig Montserrat Flores darabját. Az előadás után megkerestem Hédit, és ennek csak egyik oka az, hogy neki van a legszebb neve, amit valaha hallottam.

Szűcs Ádám írása az Egy nap a városban blogon

A másik ok az, hogy a darab miatt egyre inkább beleszerettem a független társulatok darabjaiba, a befogadó színházas előadásokra, amik úgy bújnak meg a híres budapesti sikerdarabok és a nagy színházak árnyékában, hogy könnyű észre sem venni őket. Viszont a budapesti kulturális életnek sokkal fontosabb részei, mint hogy így menjünk el mellettük.

Hédivel arról a küzdelemről beszélgettem, amivel egy színházi társulat létrehozása jár, kíváncsi voltam, hogy marad a felszínen egy ilyen kezdeményezés ma Budapesten.

A dolog azt hiszem úgy indul, hogy az ember végez valamelyik színművészeti intézményben sok-sok társával együtt.

Rengeteg színészt képeznek, ráadásul 2007-ben, amikor én is végeztem a Gór Nagy Mária Színitanodában, még kevésbé lehetett leszerződni, mint korábban. Színészdömping volt, a probléma nem csak minket érintett, túl sok embert képeznek. A Színművészeti, Kaposvár, GNM, és még ezer stúdió, amiknek a létezését nem is sejtettem, amikor jelentkeztem.

Mindenki színész lesz?

Nyilván vannak emberek, akik nem is akarnak igazán színészek lenni, csak egy jó bulinak tartják az iskolás éveket, és vannak akiket külső tényezők kényszerítenek pálya elhagyásra, ők elhelyezkednek máshol. És vannak olyan szerencsés, őrült módon kitartó emberek, mint például én.

Aki társulatot alapít, ha sehová nem szerződtetik. Mi volt az elképzelés a Teatro Surreal alapításakor?

Ha saját társulatban gondolkozol, nyilván találnod kell egy olyan területet, egy olyan témát, amit csak te tudsz nyújtani a nézőknek. Bemutathatod például a Rómeó és Júliát, ami az egyik legkiválóbb dráma, de kérdés, hogy ki jönne el megnézni téged, amikor annyi remek színpadra vitele volt ennek a darabnak. Édesapám ecuadori, így a származásom segített a választásban, ráadásul 2007-ben Ecuadorban nyaraltunk, ahol én már elkezdtem építeni a saját kis „színházamat”.

Hogy kezd bele az ember egy ilyen munkába, ráadásul Dél-Amerikában?

Megnéztünk egy Dario Fo darabot egy ottani színházban, és az előadás után megvártuk a színészeket. Egyébként rémesen kevés néző volt, egy amúgy jó előadáson, tény hogy a színházi kultúrának még van hová fejlődnie ott is. Először az iránt érdeklődtem, hol tudok kortárs ecuadori drámákat vásárolni, korábban a könyvesboltokban vagy nem értették, mit szeretnék, vagy Shakespeare-t ajánlottak csillogó szemmel, amikor meghallották a dráma szót. Pedro Saad, az előadás főszereplője néhány mondat után már meg is adta a telefonszámát, email-címét, arrafelé ez a megszokott hozzáállás. Miután bevásároltam a könyveket, kiválasztottam José Martínez Queirolo drámáit, megkerestem a színészt, hogy segítsen elérni az akkor 75 éves szerzőt. Nemcsak megadta a jogi képviselőjének email-címét, de fel is hívta az írót, és beajánlott nála. Nagyon megható volt, hogy ennyit segített.


Mi alapján választottad ki Jose Martinez Queirolót?

Nekem fontos szempont, hogy kevés szereplős legyen a dráma, mert minél több a szereplő, annál több pénzbe kerül színre vinni. A másik fontos szempont, hogy a szerző Eugenio Espejo-díjas, ami az ottani Kossuth-díj, így tudhattam, hogy a darab objektív jó, és nekem is nagyon tetszik. Hogy itthon mi lesz a fogadtatása, azt természetesen nem lehet megjósolni.

Mit szólt a szerző, hogy Budapesten játsszák a drámáit?

Meg volt hatva. Azt mondta, szabadon használhatjuk az írásait, semmiféle jogdíjra nem tart igényt. Azóta meghalt, a családja pedig úgy gondolta, hogy Európában hatalmas pénzek vannak a színházakban, így szerződést kötöttek a társulatunkkal.

Mennyit kérnek?

10 százalékot a jegyeladásokból, ami van, hogy egy-kétezer forint.

Tehát megvolt az első és egyedi darab, amit te fordítottál le, így sehol máshol nem mutathatták be korábban. Hogyan tovább?

Meg kell keresni a megfelelő színészeket. A két legfontosabb kritérium, hogy jók legyenek, és megbízhatóak. Tehát eljöjjenek a próbákra, és nyitottak legyenek egy olyan társulatban játszani, ahol nem feltétlenül jutnak kiszámítható jövedelemhez. Így választottam ki egy volt évfolyamtársamat, Pásztor Mátét és egy egy évvel felettünk járó színészt, Boros Ádámot. A darab rendezésében volt egy hatalmas segítségünk, a volt tanárunk segített, ránk nézett a próbákon, vázolta az irányokat, mit kerüljünk el, és inkább mi felé haladjunk.

Ekkor már tudjátok, hol mutatjátok be a darabot?

Budapesten több befogadó színház is van, ezek azok a helyek, ahol a diák- és független társulatok bemutathatják az alkotásaikat. A Zöld Macska, ahol játszunk, a Sirály, a Fogasház, a Sín, ahol próbálni is tudunk, vagy a Spinoza. Fontos tudni, hogy jó előre le kell tárgyalni a bemutatók, próbák időpontjait, és hogy a legtöbb helyen a közönségszervezés feladata is keményen rád hárul, hiszen meg van szabva, hány főt kell behoznod, hogy a helynek megérje biztosítani a színpadot. Ilyen szerencsére nincs a Zöld Macskában.

Javíts ki, ha tévedek, de nem vagyok benne biztos, hogy ebből megélnek ezek a helyek. A Szürke várón épp telt ház volt, amikor mentem, ez 40 embert jelent, ezer forintos jegyárakkal. És korábban említetted, hogy vannak olyan előadások, amin jóval kevesebben vannak.

Igen, a legtöbb hely kávézóként, szórakozóhelyként is funkcionál, a nézők az előadás előtt, után fogyasztanak, ez is sokat számít nyilván. De tény, hogy nem elég a családot, barátokat beszervezni, az előadásnak olyan minőségűnek kell lennie, hogy elkezdjen terjedni a híre. Ez nekünk, túl a harmadik produkciónkon, úgy tűnik, egyre jobban megy.

Feltételezem, fizetett hirdetésekre végképp nincs pénz.

Nincs, a Facebookot használjuk népszerűsítésre, megjelentetjük a következő előadások időpontjait a Fidelióban, a port.hu-n, est.hu-n, a többi oldal ezekről már átveszi legtöbbször az infókat. De a legnagyobb segítséget az önként közönségszervező nézők jelentik, akik rendszeresen visszajárnak, és hoznak magukkal embereket, mert úgy gondolják, hogy amit látnak, az jó. A reklámok hiánya miatt természetesen hátrányba kerülünk, egyrészt mivel sok néző azokra a darabokra megy el, amit sok helyen látnak, és a vezető lapok jó kritikákat írnak róluk. Volt olyan szakmai lap, ami azért nem közölt kritikát a mi előadásunkról, mert nem volt elég reklám a darabról.

Ezzel a hozzáállással persze nem is lesz. Támogatókat is kerestek?

Az első darab után nyilván az a cél, hogy a következővel legalább nullára kijöjjön az ember. Persze ez sem a hosszú távú perspektíva. Jelenleg úgy áll, hogy a társulat tagjai átküldik nekem, mikor hol lépnek fel, aztán azokat az időpontokat, ami mindenkinek jó, azt én leegyeztetem a színházakkal, és ami a közös halmaz közös halmaza, arra lehet építeni. Ez így nem könnyű. Az elsődleges cél, hogy a társulat legyen mindenkinek a legfontosabb - ennek első lépése, hogy nonprofit céggé vagy közhasznú egyesületté, alapítvánnyá váljunk, ez most zajlik a Teatro Surrealnál. Ezután pályázhatunk a meghirdetett támogatásokra, például a Színházi Dolgozók Szakszervezeténél, persze jelenleg nemcsak az a kérdés, hogy elnyerjük-e ezeket a pénzeket, hanem hogy egyáltalán kiírnak-e pályázatot. A jövő az én meglátásom szerint az, hogy mint korábban, a csökkenő központi finanszírozás miatt főképp mecénások támogatják majd a színházakat. Hogy ez jó-e, vagy nem, nehéz megmondani, de mint színésznek nyilván az lenne az ideális, ha nem a támogatások hajszolása vinné el az idő jelentős részét. Támogatókat keresni rengeteg energia, ezer email-t küldesz ki, hogy egy választ kapj.

Én szurkolok nektek és a tehetséges független társulatoknak. Hatalmas élmény szerintem, hogy az előadásra érezhetően kisebb súllyal nehezednek a különféle elvárások, és főleg hogy a függöny után találkozhatsz a színészekkel. Ez a mostani beszélgetésünk akkor is megvalósulhatott volna, ha a Szürke váró után megvárlak, és történetesen nem vagyok újságíró.

Abszolút, itt nincs backstage, én is szeretem, ha a közönség elmondja a véleményét, az építő kritika hasznos, a dicséretet meg ugye ki nem szereti.

Tovább az Egy nap a városban blogra

Tetszett? Nézd meg a többi cikkünket is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Bakács Tibor Szőke Andrásról: Őt tartom a fő csicskának. Nekem már tele a tököm azokkal, akik a pénz miatt össze-vissza hazudoznak
Augusztus közepén derült ki, hogy Szőke András filmrendező-színész csatlakozott a Gyopáros Alpár által vezetett Vidéki Digitális Polgári Körhöz.


A hírre Bakács Tibor a Facebookon reagált, majd a Blikknek is elmondta a véleményét.

Bejegyzésében több kérdést is feltett Szőkének. Arra volt kíváncsi, „egyetért-e a magyar szuverenitás feladásával az orosz hatalmi politika miatt”, illetve hogy „tetszenek-e neki Rákay Philip, mint a legtámogatottabb mozgóképes alkotó filmjei”. Azt is megkérdezte, „milyen pálinkát iszik, s mennyit”. Posztját azzal zárta: „nekem nem Dopeman, hanem Bandi lett a vezércsicska”.

Bakács szerint egy művészembernek nagyobb a felelőssége a közéletben, mint egy rappernek.

„Szőke Andrást nagyon régóta ismerem, és megkérdezném tőle a posztomban említetteket, hogy mi a véleménye azokról a dolgokról. Itt nem arról van szó, hogy melyik politikai párthoz tartozik, csak megdöbbentő volt számomra, hogy pont ő… Az a legkétségbeejtőbb gyanúm, hogy András nem gondolja, hogy ez a rendszer jó, hanem csak pénzre van szüksége. Nekem már tele a tököm azokkal, akik a pénz miatt össze-vissza hazudoznak, és mivel ő művész, ez jobban fáj, de joga van ehhez, viszont akkor nekem is jogom van ahhoz, hogy egy csicska! A legijesztőbb az lesz, hogy ha ez a Digitális Polgári Harcos Kör még egyszer eléri a győzelmet, akkor az egész magyar népre fogom ezt mondani” – mondta.

Hozzátette, körülbelül tíz éve nem tartja a kapcsolatot Szőkével, így nem emiatt romlott meg a viszonyuk.

„Őt tartom a fő csicskának az értelmiségieken belül, nem Dopemant, bár nem tudom, mennyire tanult. Meg kell értenem azt, hogy a pénz nagyobb úr mindennél, csak lassan jut el ez a tudatomig” – fogalmazott.

A Blikk kereste Szőke Andrást is, de a rendező nem kívánt nyilatkozni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
A legjobb Guy Ritchie-film, amit nem Guy Ritchie rendezett – A Rajtakapva vicces, véres, szívvel teli és kegyetlen
Mintha a ’90-es években forgatták volna, csak most került elő: a Rekviem egy álomért, a Fekete hattyú, A pankrátor és A bálna rendezője bebizonyítja, hogy ehhez is ért.


Na, ezt nem vártuk Darren Aronofskytól! Az 56 éves direktor gyorsan nevet szerzett magának a szakmában, amikor néhány rövidfilm után 1998-ban megrendezte a Pi című agymenést, majd 2000-ben a Rekviem egy álomért című, a drog- és egyéb függőségekről szóló filmek közt alapműnek számító zseniális őrületet. Később Aronofsky olyan, főként művészi, független, de mindenképpen szerzői filmeket dobott össze, mint A forrás (2006), A pankrátor (2009), a Fekete hattyú (2010), az Anyám! (2017) vagy A bálna (2022), szóval igen, a kemény dráma műfaján belül mozgott többnyire, csak maximum megspékelte azt más zsánerek (sci-fi, fantasy, thriller, horror stb.) elemeivel. Egyetlen kivételt eddig maximum a 2014-es, nagy költségvetésű bibliai látványfilmje, a Noé jelentett, amely, bár sikeres lett a mozik kasszáinál, azért keményen megosztónak bizonyult mind a kritikusok, mind a nézők körében.

Szóval a fenti filmográfiát tekintve a Rajtakapva egyértelműen rendhagyónak, kitérőnek mondható Aronofsky pályáján belül, hiszen a filmet nézve olyan érzésünk támadhat, mintha a kilencvenes években Guy Ritchie és Quentin Tarantino együtt leforgattak volna egy filmet, ám az elveszett, és csak most, 30 évvel később került elő, s pattant fel a mozik vásznaira.

Nyilván azért is lehet ilyen benyomásunk, mivel a film cselekménye 1998-ban játszódik. De hogy Aronofsky ennyire ért a humorhoz is, azt nem sejtettük.

A Rajtakapva eredetileg Charlie Huston 2004-ben megjelent regénye, egyben a Henry Thompson-trilógia első kötete. Huston pedig abban a kivételes kegyben részesült, hogy ő maga írhatta át a könyvét forgatókönyvvé, amikor a Sony lecsapott a megfilmesítésre. Hustonnak persze volt már tapasztalata e téren is, hiszen sokat dolgozott a Powers (2015-2016) című sorozaton, valamint a Gothamen (2014-2019) is.

A sztori szerint Henry „Hank” Thompson (Austin Butler), egykori baseballjátékos egy súlyos és traumatikus baleset után lesérül, ezért kénytelen abbahagyni a sportot, jelenleg pedig egy New York-i kocsma csaposa, és bár van egy csini és határozottan jófej barátnője, Yvonne (Zoë Kravitz), végső soron nem éppen azt az életet éli, amit anno eltervezett. Egy nap a punk szomszédja, Russ (Matt Smith) rábízza Hankre a macskáját, Budot, mert neki el kell utaznia pár napra.

Amikor azonban nem sokkal később orosz maffiózók Hanken keresik Russt, majd félholtra verik, a srác gyanítani kezdi, hogy a szomszédja igen nagy bajba keveredett.

Valamit nagyon keresnek az oroszok, sőt, nemcsak ők, hanem a Puerto Ricó-iak (Bad Bunny) és egy kegyetlen hászid zsidó testvérpár (Liev Schreiber, Vincent D’Onofrio) is. Hank egyetlen reménye pedig az ügyben nyomozó detektív, Roman (Regina King).

Ennél többet nem szabad elárulni, de igazából nem is érdemes, vagy kvázi nem is lehet, annyira gubancos, fordulatos, sokrétű és káosszal teli a cselekmény, amelynek közepén akarata ellenére a boxzsákká avanzsáló Hank kerül, akit igen sokszor helyben hagynak a sztori során.

Ezért pedig nemcsak az meglepő, hogy Darren Aronofsky egy „gájricsis” vicces-véres-krimis, az alvilág furcsa figuráit mozgató filmet hozott össze, hanem az is, hogy Austin Butler végre egyáltalán nem a coolságát és a keménységét kiemelő figurát játszik.

Hanket ugyanis tényleg sokat vegzálják, ő pedig ezek hatására éppúgy reagál, ahogy egy átlagember tenné: kihívja a rendőrséget, bevallja, hogy fél, és eleinte próbál elmenekülni az őt üldözők/keresők elől. Amikor azonban igazán komolyra fordulnak a dolgok, és számára is több mint személyes üggyé válik a titokzatos kulcs által kinyitható „valami” utáni hajsza, sőt, még Russ is visszatér, végre kezdeményezővé válik, és megpróbálja rendbe hozni az életét. Persze ez sem jelenti azt, hogy mindig tudja, mit csinál…

A Rajtakapva első körben a kilencvenes évek atmoszférájával varázsolja el a nézőit: a ruhák, a kütyük, az akkori New York, sőt, még valahogy a film minősége is olyan, mintha konkrétan ’98-ban rögzítették volna mindezt – ez utóbbi Aronosfky állandó operatőre, Matthew Libatique szakértelmét dicséri. Ezután kapjuk meg a szórakoztató karaktereket, köztük olyanokat, akikért szívből tudunk szurkolni és olyanokat, akiket szívből tudunk gyűlölni. Majd egyre jobban bepörög a sztori is, de ne egy körmönfont történetre gondoljunk, már ami a karakterek döntéseit és cselekedeteit illeti, a dolgok alakulását sokkal inkább a rengeteg bénázás, véletlen, pech, avagy épp szerencse határozza meg.

Szóval Aronofskyhoz képest egy jóval könnyedebb, ugyanakkor egyáltalán nem súlytalan filmről van szó, amelynél a rendező most inkább a szórakoztatófaktort helyezte előtérbe a mondanivaló helyett. És ennek eleget is tesz.

Talán annyit lehet felróni neki, hogy néha identitászavaros, vagyis nem tudja, hogy vígjáték vagy komoly krimi akar lenni, mivel, bár a poénok folyamatosan érkeznek, a hangvétel néha olyan súyos, hogy eszünk ágában sincs nevetni, s ilyenkor kissé idegen testként löki ki a film szervezete az oda nem illő poénokat.

De ez legyen a legnagyobb baj, mivel Aronofsky profin levezényelt egy ilyen retró krimi-komédiát is, ami végig fenntartja a figyelmet, fergeteges jelenetekben bővelkedik, kiváló színészek alakítanak benne nagyot, és ami a legfontosabb, odafigyel a karaktereire, még a kevésbé fontosakra is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Biztonsági okok miatt Budapesten forgatják a Fauda következő évadát
Az ötödik évad eredetileg Marseille-ben készült volna, de a készítők túl kockázatosnak ítélték a helyszínt. Az új részekben a Hamász támadásai és a háború eseményei is helyet kapnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 05.



A Fauda ötödik évadát eredetileg Marseille-ben forgatták volna, de a készítők végül biztonsági okok miatt Budapestre hozták a produkciót – írja a Jerusalem Post az N12 izraeli csatorna alapján.

A világszerte ismert sorozat főszereplője Lior Raz, aki Avi Issacharoffal közösen alkotta meg a történetet. A legújabb évadban a Tarantino-féle Becstelen brigantykban feltűnt Mélanie Laurent is fontos szerepet kapott volna, ezért is terveztek sok jelenetet Franciaországban.

A 2023. október 7-i események után azonban Raz és Issacharoff átírták a forgatókönyvet, hogy a Hamász támadása és a háború is megjelenjen az új részekben.

A sorozat egyik sztárja, Idan Amedi, aki énekesként is ismert, a harcok kitörése után önként jelentkezett a hadseregbe. Néhány hónappal később, 2024 elején súlyos sérülésekkel került kórházba.

A Fauda új évada 2026-ban debütál az izraeli Yes csatornán, ezt követően pedig a Netflixen is látható lesz világszerte.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Valkusz Milán: Ha valaki egyéniség akar lenni, akkor ne egy mentor dalát hozza
Az X-Faktor sajtóvetítésén azt is megtudtuk, mit gondol Verebély Marcell kreatív producer a Majka körüli politikai felhajtásról, és hogy miért ekkora troll Miller Dávid.


Az RTL városligeti irodaházában, azon belül is a Barátok közt teremben nézhették meg a sajtó képviselői az idei X-Faktor első adását. Magáról az adásról egyelőre nem írhattunk, de megragadtam az alkalmat, hogy a látottakról kérdezzem az alkotókat, szereplőket.

Kirtikával majd a tévéadás után jelentkezem, de annyit talán addig is elárulhatok, hogy talán még nem láttam ennyire erős első adást. Jóval több volt az ígértes jelentkező és sokkal kevesebb a szekunder szégyent kiváltó produkció, mint korábban. Verebély Marcell kreatív producert elsőként arról faggattam, ez szerencse kérdése, vagy tudatosan törekednek a minőség javítására.

"Nem mondanám szerencsének. Az persze nagy szerencse, ha valaki besétál az utcáról és tehetséges, de a műsort komoly casting előzi meg. Remek csapat jött össze, mindenki nagyon jól végezte a dolgát és valóban sok jó előadó, énekes és rapper van az idei évadban. Ezért tehettük meg, hogy már az első adásba is többet raktunk, mint általában.

Az ízlés kérdése, hogy kinek mi a kínos, hol a határ. Vannak produkciók, amik nem úgy sikerülnek, ahogy az előadó elképzelte. De az X-Faktor mindig erről szólt:

mi nem a legjobb énekest keressük, nem a legjobb hangot, hanem a legjobb színpadi előadót, és abba nagyon sok minden belefér."

Természetesen szóba került Majka is, aki betegsége miatt nem tudott jelen lenni. Afelől érdeklődtem, okozott-e fejtörést a csatornának, hogy a mentor az elmúlt fél évben a politika célkeresztjébe került, és meg tudja-e védeni magát a csatorna a rendszer esetleges bosszújától.

"Az X-Faktor egy szórakoztató tévéműsor. Természetesen figyelemmel követjük, miként alakul Majka zenei előadói pályája, de az ebből fakadó események függetlenek az itteni munkájától. Örülünk, hogy együtt dolgozhatunk vele.

Az RTL-nek nem kell megvédenie magát, mert nem tett semmi olyat, amiért ez szükséges lenne.

Minden csoda három napig tart, Majka pedig teszi a dolgát."

Nem hagyhattam szó nélkül, hogy idén a konkurens tévécsatorna tehetségkutatójának egyik zsűritagja az a Herceg Erika lesz, aki néhány éve éppen az X-Faktor mentoraként vált országosan ismertté hazánkban.

"Örültem, amikor lehetőségünk volt Erikával együtt dolgozni – felelte Verebély. – Aztán ki is maradt egy évad az X-Faktorból, de azért még dolgoztunk együtt vele, hiszen feltűnt az Árulókban, az Álarcos énekesben, a Sztárboxban pedig extra produkcióként lépett fel. Most ott kapott lehetőséget, és azt választotta, de egyáltalán nem tartom kizártnak, hogy akár ő, akár mások, akik most a konkurenciánál vannak képernyőn, a jövőben ismét nálunk tűnjenek fel."

Arról is érdeklődtem, számíthatunk-e szabálymódosításokra, mint a korábbi években.

"Konkrét szabálymódosítás nincs, de a műsort a mentorokkal közösen alakítjuk, és lesz olyan izgalmas esemény, ami még nem fordult elő a hazai X-Faktor történetében. De ezt nem szeretnem előre lelőni."

Végezetül azt kérdeztem meg a kreatív producertől, hogy mit gondol, hány szezon lehet ebben a mentorcsapatban:

"Ez egy nehéz kérdés, mert jelen pillanatban még csak a forgatások vannak mögöttünk. Az élő szakasz, ami a legkonkrétabb mentori munka, az most kezdődik.

Ezért rajtuk is múlik, hogy mennyire találják meg újra és újra ebben a mentori pozícióban a kihívást, a hozzáadott értéket.

Majka már nagyon sokat zsűrizett különböző műsorokban, Gáspár Laci nyolcadszor ül az X-Faktor mentori pultjában, mégis mindig képesek megújulni. Még akár nagyon sok év is lehet ebben a négyesben, de természetesen az évad végén kell a tanulságokat levonni, és közösen megbeszélni, hogyan megyünk tovább. Idén sem a csatorna, sem a mentorok részéről nem volt kérdés, hogy velük megyünk tovább."

A tavalyi évad győztes mentorának, Valkusz Milánnak az első adásban annyira megtetszett az egyik versenyző produkciója, hogy felajánlotta, akkor is segít neki producerként, ha nem az ő csapatába kerül. Először is arra kértem Milánt, tisztázzuk, mit jelent a zenében a producer fogalma.

"Alapvetően a producer mint fogalom pénzügyi befektetőt jelent. De a zenei világban a producer a "music producer" kifejezésből jön, vagyis a stúdióban dalszerzőként, vagy akár hangmérnökként segítenék. Akkor is, ha a vetélytársam versenyzője lesz.

Szeretek önzetlenül segíteni, erről szól a világ, nem szabad azon kattogni, hogy ha a másik mentor versenyzőjét segítem, az rossz lesz az én csapatomnak.

Elkapott valami isteni sugallat, mert olyan gyönyörűen énekelt a kedves hölgy."

Miután az első adásban is láthattunk rá példát, hogy valaki rázendített egy Valmar dalra, és Gáspár Laci sláger is felcsendült, megkérdeztem, mennyire képes egy mentor objektív maradni, ha a saját dalát hallja a versenyzőtől.

"Mindig nehéz, ha valaki a saját dalát hallja, mert nagyon berögzült a fülben, agyban úgy, ahogy az ember megírta. Nem is emlékszem olyanra az eddigi adásokból, hogy valaki igazán jól énekelte a dalaimat. Nem tudom, ez minek köszönhető. A saját dalaimnál például a rapet nem nagyon tudják lehozni. Ilyenkor derül ki, hogy minden látszat ellenére még sem olyan könnyű az, amit Marics Petivel csinálunk.

Mindenesetre, ha valaki egyéniség akar lenni, akkor ne egy mentor dalát hozza. Inkább valami külföldi előadót, nagyobb "wow faktort" próbáljon mutatni."

Ha valaki egy Bon Jovit vagy más világsztárt énekel el úgy, ahogy kell, az teljesen más, mint mondjuk egy Valmar dal.

Végezetül az X-Faktor egyik műsorvezetőjét, Miller Dávidot szólítottam meg, aki minden eddiginél nagyobb trollként hergelte a versenyzőket a zsűri ellen.

"Amikor ott van nálam a versenyző, akkor én a versenyzővel vagyok – magyarázta Miller. – Mindent próbálok az ő szemszögéből nézni. Olyankor a mentorcsapat egy külső tényező. Ha ő dühös a mentorokra, akkor nyilván én is dühöt érzek a mentorokra. Ha jól sikerül neki és örül, akkor együtt örülök vele. Mindig a versenyző érzelmeit próbálom egy kicsit felerősíteni."

Mesélt arról is, milyen a közös munka műsorvezető társával, Pápai Jocival.

"Szerencsére egyikünknek sem kell a szomszédba menni a humorért. Nagyon jó közönség a Józsi.

Bármit csinálok, ő szakad a röhögéstől, ami nekem csak olaj a tűzre és akkor még többet hülyéskedek.

Egy ilyen műsorvezetői párosnál nagyon fontos, hogy kedveljük egymást a kamerán kívül, mert akkor sokkal könnyebb a kamera előtt is együtt dolgozni.

Semmi sincs előre megírva. Bemegyünk reggel 8.30-ra a székházba, 9.30-ra elkészülünk, 10-kor elkezdjük a forgatást, beállítanak minket a helyünkre. Előtte nem találkozom a versenyzővel, nem tudom, mit fog csinálni. Nem is lenne jó tudni, mert sokkal teátrálisabb lenne. Miért kérdezzem meg, hogy mit énekel, ha már tudom? Itt nem színész vagyok, hanem műsorvezető.

Amikor nem dolgoztam a tévében, én is azt hittem, hogy minden előre meg van írva, de most már látom, hogy ezeknek a civil szereplőknek a torkán nem lehet lenyomni előre kitalált dolgokat.

Annyi könnyebbség azért van, hogy ez felvétel. Az élő adás nyilván teljesen más. Ha ott kimondtál valamit, akkor ki kell keveredned belőle. Az meg azért izgalmas."

Az első adás szeptember 6-án látható az RTL-en, a róla írt kritikánk pedig vasárnap olvasható a Szeretlek Magyarországon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk