KULT
A Rovatból

Szárnyas fejvadász 2049: elhasalt a pénztáraknál, de idővel klasszikussá válhat

Annak idején az eredeti sem győzte meg a közönséget, ma mégis a legnagyobb filmek között emlegetjük.


Másfél héttel a bemutató után már nyilvánvaló: Ridley Scott kult-klasszikusának folytatása, a Szárnyas fejvadász 2049 csúnyán elhasalt a mozipénztáraknál, pedig a nyugati sajtó – a magyar kritikusokkal ellentétben – az egekig magasztalta a filmet. Hiába, az emberek nem fognak kígyózó sorokban állni egy 163 perces korhatáros sci-fiért, főképp azután, hogy minden második kritikus figyelmeztette az olvasókat, hogy véletlenül se valamilyen fordulatokban gazdag akciófilmet várjanak.

Mi mégis el szeretnénk mondani nektek, miért nézzétek meg a filmet, ha eddig még nem tettétek.

br04

A Szárnyas fejvadász folytatása a mostanában népszerű 80-as, 90-es évek nosztalgiának köszönhetően készülhetett el. A felületes szemlélő gondolkodás nélkül odasorolhatná az elmúlt néhány évben újjáélesztett film franchise-ok, sorozatok, nosztalgiamozik mellé. Valójában azonban nagyon távol áll tőlük, sőt,

nagyon távol áll a jelenlegi mainstream hollywoodi filmes felhozatal teljes egészétől is: transzcendens, meditatív hangvételű mozi,

amelyben időről időre látunk ugyan egy-egy akciójelenetet, a játékidő nagy részében azonban inkább Tarkovszijt és Kubrickot idézi a film, mint a kortárs blockbustereket. Szinte hihetetlen, hogy a film ebben a formájában zöld utat kaphatott, pláne, hogy egy 150 millió dolláros stúdiófilmről van szó.

br05

Úgy tűnik, a hollywoodi fejesek elfelejtették, hogy annak idején Ridley Scott eredetije valódi pénzügyi katasztrófa volt.

Az mindenesetre biztos, hogy alaposan túlbecsülték a Szárnyas fejvadász mint brandnév jelentőségét. Mi, nézők mindenesetre jól jártunk, hiszen egy olyan filmmel gazdagodhattunk, ami az évek során kisebbfajta klasszikussá nemesedhet, még ha az eredeti kultikus státuszához nem is érhet fel.

A folytatás ebből a szempontból (is) hű az eredetihez, ami 1982-es bemutatásakor nemhogy a nézőket, de a kritikusokat sem győzte meg. Roger Ebert például híresen gyűlölte, hozzá hasonlóan pedig a nézők többsége is csak évek múltával barátkozott meg a filmmel, és ez csak részben volt köszönhető a később kiadott ilyen-olyan rendezői változatoknak.

Jóval fontosabb ennél, hogy a Szárnyas fejvadász 1982-ben sem volt szokványos mozi: a papírvékony történet helyett sokkal inkább a hangulatra, az erőteljes érzelmekre koncentrált, ám azok, akik megnyíltak a filmnek, felejthetetlen leckét kaptak egy disztópikus jövőről, amelyben már az gépek is emberibbek az embernél.

A folytatás ugyanezt a megközelítést választja, tematikus szinten nem sok újdonságot hoz, de kibővíti, elmélyíti az eredeti filmben tárgyalt témákat, miközben tökéletesen megidézi az eredeti film hangulatát, annak nyomasztó, ugyanakkor zsibbasztóan szép világát. Szó sincs azonban arról, hogy az új film csak egy hommage lenne, ami tiszteletteljesen elismételné a nagy elődben látottakat: 30 év alatt megváltozott a világ, az első film noiros, zsúfolt nagyvárosi világa helyett egy kopár, kietlen világ tárul a szemünk elé, a felvetett kérdésekre pedig jóval sivárabb, kiábrándultabb válaszokat kapunk.

br01

Az első film története kifordítva jelenik meg: míg az eredeti egy olyan emberről szólt, aki androidokra vadászott, és talán maga is gép volt, addig a 2049 egy olyan androidról, akiben felmerül, hogy talán maga is ember. Ryan Gosling is egy fejvadászt alakít, egy újfajta, engedelmesebb replikánst, aki egy megbízatás során olyan rejtélyre bukkan, ami nemcsak az ő életét, de az egész világot megváltoztathatja. A szálak pedig természetesen az első film főszereplőjéhez, Rick Deckardhoz (Harrison Ford) vezetnek. Anélkül, hogy elspoilereznénk a cikket: a film abból a szempontból is méltó folytatása az eredetinek, hogy a cselekmény helyett ezúttal is az érzelmek kerülnek az előtérbe.

A filmet rendező Denis Villeneuve (Sicario, Érkezés) és forgatókönyvírói

gyakorlatilag tökéletes folytatást készítettek egy „folytathatatlan” klasszikushoz.

Abban a korban, amikor a folytatásokat a rajongók lelketlen kiszolgálása és a film termékké silányítása (Star Wars: Az ébredő erő) vagy az eredeti filmek mítoszainak kényszeres átírása (Alien: Covenant) határozza meg, elkészült egy film, ami azon túl, hogy önmagában is értékes, az eredeti filmmel is a legnagyobb tisztelettel bánt, és megőrizte annak kétértelműségét. Ez pedig felér egy kisebbfajta csodával.

br03

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nagy Ervin a helyszínen nézte meg, tényleg agyonverik-e Schmidt Máriát, majd kiosztotta a fideszeseket
Pintér Béla Kabuki című darabja nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a műben van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nagy Ervin üzent Gulyás Gergely Kristófnak a kormánypárti körökben nagy port kavart Kabukiról: Ugye ön is érzékeli, mennyi köze van a valósághoz?
Pintér Béla rendezése nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Drámai pillanatok a Megasztárban: a műsor egyik legerősebb hangja esett ki Herceg Erika szerint
Németh Bea a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig. Most viszont távoznia kellett.


Drámai pillanatoknak lehettek szemtanúi a nézők a Megasztár szombati adásába. A tehetségkutatótól ismét búcsúzott egy énekes. Az utolsó pillanatokban már csak Herceg Erika versenyzői voltak veszélyben, az énekesnőt is nagyon megviselték ezek a percek.

A nézők szavazatai alapján végül Németh Bea esett ki.

A versenyző nehezen tudott megszólalni.

„Nem tudom, hogy mit gondoljak. Örülök, hogy eddig is itt lehettem. Köszönöm a lehetőséget, és meglátjuk”

– mondta a 43 éves Bea, aki azt is elárulta, hogy nem csalódott, és aznap már érezte, hogy ez lesz a sorsa.

Herceg Erika ugyanakkor nagyon csalódott volt.

„Én nagyon csalódott vagyok, hogy a Bea távozik, mert szerintem a Megasztár egyik legerősebb hangja távozik most. Tényleg Bea, nincs vége mindennek...neked elkezdődött két hónapja a Megasztár és ez valami nagynak a kezdete...ezt vinni kell tovább, neked nincs vége”

- fogalmazott.

Bea egyébként a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig.

Az este folyamán más izgalmas jelenetek is borzolták a kedélyeket. Már az adás elején kemény véleményt fogalmazott meg Herceg Erika Marics Peti versenyzőjéről, PYFU-ról, mivel nem akarta elénekelni a neki szánt dalt. Kedl Olíviát pedig Curtis és Marics Peti is elhívta bulizni. Több érzelmes pillanatnak is szemtanúi lehettek a nézők. Lengyel Johanna például a két héttel ezelőtt elhunyt nagymamájának énekelte azt a dalt, amivel egyenes ágon továbbjutott a következő fordulóba, és a 17 éves Ádám Attilát is elragadták az érzelmek.

De az este folyamán Herceg Erika is színpadra állt, és előadta saját dalát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Négyen is búcsúztak az X-Faktortól az első élő show-ban
Csavarokban nem volt hiány az idei évad első élő adásában. Még a mentorok is kaptak lehetőséget arra, hogy megmentsenek egy versenyzőt, de végül helyettük is a nézők döntöttek.
Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 09.



Fergeteges produkciókkal indult el szombat este az X-Faktor 2025 első élő showja, ahol ebben az évadban 13 versenyzőnek kellett meggyőznie a nézőket és a mentorokat, hogy továbbjussanak és menetelhessenek a Finálé felé.

A biztos továbbjutóknak fenntartott székekért hatalmas harc folyt, hiszen a mentorok az adás első szakasza alatt csak arról dönthettek, hogy az ő véleményük szerint kik érdemelnek továbbjutó helyet, de a nézők döntötték el, hogy kik azok, akik ülve is maradhattak.

A 13 produkció után Belano, Nazyra, Varga Imi és a Tonix Honix ültek a továbbjutást jelképező helyeken, azonban ezzel a show még nem ért véget, mert a nézők még 4 versenyzőt továbbjuttathattak a szavazataikkal. Így a továbbjutók táborához még csatlakozhatott Patai Anna, Farkas Ancsi, Istenes Márkó és Balla Béla.

Ekkor következett egy csavar, ugyanis a mentorok fontos feladatot kaptak, mert többségi szavazattal továbbjuttathattak egy versenyzőt a kettő közül, akik a továbbjutók után a legtöbb szavazatot kapták. Ám a mentorok nem tudtak megegyezni arról, hogy kit juttassanak tovább, így végül itt is a nézői szavazatok döntöttek arról, hogy a CFL legyen az, aki csatlakozhat a továbbjutott versenyzők táborához.

Végül

Mohácsi Anett, Lilyz, Kollár Dea és Lil Davis kapta a nézőktől a legkevesebb szavazatot, így számukra véget ért a verseny.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk