KULT
A Rovatból

Sokáig tűrünk, de aztán eljön a pillanat… - Kelemen Kristóf, Závada Pál és a Mohácsi-fivérek a Kortárs Magyar Dráma-díj első győztesei

Egyik katonája családjánál tölti szabadságát egy idegösszeomlásos őrnagy, aki szép lassan átveszi az uralmat vendéglátói felett. Örkény István Tóték című tragikomédiája bemutatójának évfordulója immár a kortárs magyar dráma ünnepe.


Radnóti Zsuzsa dramaturg, Örkény István özvegye 2017-ben határozta el, hogy Kossuth-díjából egy alapítványt hoz létre abból a célból, hogy olyan kortárs drámákat, színpadi írásműveket jutalmazzanak, amelyek közéleti tartalmúak, kritikus hangvételűek, tehát vagy történelmi múltunk eddig kibeszéletlen eseményeiről, vagy pedig a jelenkori magyar valóságról, fontos társadalmi jelenségekről szólnak. A Kortárs Magyar Dráma-díj átadását a modern magyar színház fordulópontját jelentő Tóték premierjének – 1967.február 24 – napjára tervezte, ez azonban első alkalommal két nappal eltolódott a hétvége miatt.

A Rózsavölgyi Szalonban tartott díjátadón, amelyet Teszári Nóra vezetett, az alapító megerősítette: így próbálja megköszönni mindazoknak a munkáját, akikkel együtt dolgozhatott fél évszázadon keresztül és „valamit visszaadni a mai korban az íróknak, színházcsinálóknak, mert megérdemlik, és mert egyre szűkebb körökben szólalhatnak meg.

Minél erősebben politikusabb a mű, és minél erőteljesebben arról szól, hogy mi van ebben az országban, annál nehezebben tud teret kapni”

– mondta Radnóti Zsuzsa, felidézve a világhódító útjára 52 éve elindult Tótékat, amelyet a Thália Színházban mutattak be Latinovits Zoltán, Nagy Attila és Dayka Margit főszereplésével, Kazimír Károly rendezésében. „Nemcsak egy egyszerű családi drámáról van ebben a darabban szó, hanem a kiszolgáltatottságról. Egész életünkben kiszolgáltatottak vagyunk, és ha egy nagyobb hatalom előtt fejet hajtunk, nagyon sokáig tűrünk, de aztán jön egy pillanat, amikor felrobban minden.”

(Háromba vágtad, édes, jó Lajosom? Háromba? Nem. Négy egyforma darabba vágtam... Talán nem jól tettem? De jól tetted, édes, jó Lajosom. Te mindig tudod, mit hogyan kell csinálni... – hangzik a Tóték utolsó párbeszéde.)

Radnóti Zsuzsa nem véletlenül beszélt napjaink egyik új tendenciájáról, a „rendezői politikus színházról”, mivel mindkét díjazott előadásnál elválaszthatatlan egységet képez a dráma és a színpadra állító. Kelemen Kristóf Megfigyeltek című darabjának, amelyet a Trafóban mutattak be, nemcsak a szerzője, rendezője, hanem a történelmi háttér kutatója is. A mű középpontjában ugyanis egy, a magyar filmért rajongó angol fiatalember valóságos esete áll, aki Magyarországra jön tanulni, és itt „beszervezik”. A mindössze 29 éves szerző éppen ezt a témát választotta színháztörténeti doktori disszertációja témájául.

Závada Pál Egy piaci nap című regényét, amelynek történelmi háttere az 1946-os kunmadarasi pogrom, a kérdező, sokféle nézőpontot bemutató színházat művelő Mohácsi-fivérek, János és István rendezték a Radnóti Miklós Színházban.

A díjátadó maga is színházzá alakult, hiszen a két kitüntetett laudációját Mácsai Páltól és Grecsó Krisztiántól halhattuk. Az Örkény István Színház igazgatója stílszerűen Az élet értelme című egypercessel nyitott:

„Ha sok cseresznyepaprikát madzagra fűzünk, abból lesz a paprikakoszorú. Ha viszont nem fűzzük fel őket, nem lesz belőlük koszorú. Pedig a paprika ugyanannyi, éppoly piros, éppoly erős. De mégse koszorú. Csak a madzag tenné? Nem a madzag teszi. Az a madzag, mint tudjuk, mellékes, harmad¬rangú valami. Hát akkor mi? Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányban haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára.” Innen jutott el oda, hogy

„múltunk hasonlít a jelenünkre, mert a jelenünk egyre inkább hasonlít a múltunkra. A Megfigyelők azért hat zsigerünkig, mert amiről szól, nem múlt el.

A „beírtak engem mindenféle könyvbe, és minden módon számon tartanak” közérzete és közállapota átível a 20. századon, de az ív nem zárult le. Itt húz a fejünk felett, bennünk” – mondta Mácsai, majd a jelenlévőkből (kesernyés) derültséget váltott ki, amikor arról beszélt, hogy az ezoterikusok „elengednék” a múltat, de szokás azt megkomponálni, értelmezni, átírni jobbról-balról, alulról-felülről.

„Mi, öreg laudálók ismerjük „a múltat végképp eltörölni”-t is, dallama van, énekelhető a capella, szimfonikus zenekarral, fúvós együttessel..Kelemen Kristóf mégis egy halk tanácsot követ: a Duna-parton ülő költőét, aki szerint „a múltat be kell vallani”. De ez még csak az első lépés. A nagy feladvány még nem jött szóba: feldolgozás..” És hogy jön ide a madzagra fűzés? Mácsai szerint Kelemen Kristóf a Színművészeti Egyetemen rájött, hogy a falak, amelyek között tanul, ugyanazok, amelyek között darabja története játszódik...”

Muszáj – ezt a címet adta Závada Pál és a Mohácsi-fivérek köszöntésének Grecsó Krisztián. „Az Egy piaci nap tükrébe gyötrelmes belenézni, mert azt látni ott, hogy a világnak ezen a felén, a reménytelen Kelet-Európában – azért sem Közép-, nincs olyan, hogy Közép – sosem lesz jó: itt nincs bűnbánat, engesztelődés vagy megbocsátás. És bár az előadás mást sem provokál, a néző másra sem vágyik, mint elengedni a gyűlöletet és kilépni a bosszúkörből. Az Egy piaci nap kijózanítóan lemondóan, és csontig hatoló őszinteséggel szembesít vele: megbékélés nem lesz soha.

Ez a darab analitikus, hidegvérű józansággal, mégis őszinte érzékenységgel beszél a bennünk lakó kegyetlen és vérszomjas ösztönökről, a gyilkos indulatokról, a kapzsiságról és arról, hogy milyen könnyű elveszteni ingatag emberségünket”

– mondta az író, aki szerint a darabban végül mégis a nehezen megismerhető ismeretlen maga a remény. „Ha a haza tényleg megváltozhatatlan lenne, nem lenne érdemes így, a végletekig lecsupaszítva, kegyetlen tisztasággal beszélni hozzá.” Grecsó Krisztián szerint a mű legcsípősebb fűszere az örök jelenidő. „Ezek az emberek mi vagyunk, ez velünk történt, nem szeparálhatjuk el magunkat a textustól eltartott kézzel, hogy akár velünk is történhetett volna.. Hazug pillanatainkban mégis azt hisszük, hogy megszabadulhatunk tőle.” Az író elmesélte, hogy szülőfalujában nyilas suhancok rángatták ki egykori tanárukat a házából, és „feleltették”, és ahogy „rossz választ” adott, annyi pofont kapott. A tanár nem volt hajlandó nekik tetsző adni, mert életét, elveit, pedagógiáját nem adhatta oda. Kishíján agyonverték. „Amikor hazautazom és elhajtok a háza előtt, látom, ahogy áll a tömeg előtt egyenes derékkal, és tudja, hogy neki muszáj jól felelnie. Ezt tudja ez dermesztő, kegyetlen, felrázó és gyönyörű darab: reménytelen, de muszáj.”

Kelemen Kristóf kutatásairól beszélt: „Olyan mikroközösséget akartam választani, amely nagyon sok megíratlan történetet rejt és amelyek egy egész ország sorsát érintik. Bár személyes élményem nincsen róluk, mivel 1990-ben születtem, mégis erősen meghatározzák a jelenemet.

Ha az én generációm elégedetlen a jelennel, és el akar képzelni egy másfajta jövőt, ezek függvényében értheti meg, hogy miért tart itt egy társadalom.”

Závada Pál Mohácsiék egyedülálló drámai hatáskeltését dicsérte: „Egészen egyedi, ahogyan színpadra teszik a legnehezebb, a legszélsőségesebb kérdéseket, úgy, hogy azok elviselhetők legyenek, ahogyan elemelik őket egy stilizálással, ahogyan áthatja a darabot a humor. Az a színpadi nyelv amelyben rugalmasan változnak a nézőpontok, az elbeszélői helyzetek, és ezek képesek áttűnni egymásba, utat talál a fiatal közönséghez.”

Végül a magyar kortárs dráma helyével kapcsolatban Mohácsi János kifejtette: békén kellene hagyni a színházakat, hogy a nézők döntsék el: befogadnak-e egy darabot vagy sem.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk