KULT
A Rovatból

Sárik Péter: Az a legjobb, ha a közönség a lélegzetünket is hallja koncert közben

Adja magát, hogy egy magyar jazz-zenekar Bartókot játsszon – mondja a jazz-zongorista, akit a magyar zenéről és a kortárs jazzről is kérdeztünk.
Hézer Luca interjúja - szmo.hu
2018. szeptember 01.


Link másolása

Sárik Péter kisgyermekkorában szüleinek köszönhetően nagy Hungária rajongó volt, de később diszkót és heavy metalt is hallgatott. A Beatrice, Edda és Első Emelet mellett az iskolában találkozott a klasszikus és a népzenével. A jazz-zongorista azóta is a műfajok ötvözésében látja a legtöbb lehetőséget.

Hogyan írnád le azt a zenei stílust, ami közel áll hozzád?

A zenében szerintem nem lehet kategorizálni. A közhiedelem szerint egy klasszikus zenész mindig kimért és fegyelmezett, a jazz-zenészek ennek pont az ellentétei, furcsa alakok, akik sötét, füstös helyeken játszanak. A pop- és rockzenészek meg persze bohémek. Nem szeretem ezeket a közhelyeket, mint ahogyan a stílusbeli kötöttségeket sem. Nem létezik „rossz” vagy „jó” zene, csak olyan, ami nekem tetszik, és olyan, ami nem. Innen pedig millió lehetőség nyílik, szeretem összekeverni a dolgokat.

Mitől lesz egy zene jobb vagy éppen más, mint a többi?

Szerintem minden attól függ, hogy valaki milyen ember éppen. Aki a vadabb korszakában van, a vadabb zenéket szereti. Ha változik a személyisége, akkor a zenei ízlése is. Vannak, akik a családi indíttatás miatt először a népzenével és a klasszikusokkal ismerkednek meg, és onnan indulnak tovább a személyiségtípusuk szerint.

Most milyen zenét hallgatsz szívesen?

Az érzelmes zenéket szeretem, a klasszikusokból például Rachmanyinovot és Csajkovszkijt. Ennek némileg ellentmond, hogy most Bartókot fogunk játszani. Sötét, depressziós zenéket nem hallgatok, inkább azokat kedvelem, amik feltöltenek, felemelnek. Színházi vagy művészi alkotásoknál sem vagyok annak a híve, hogy megmutassuk, mennyire rossz nekünk.

A Sárik Péter Trió 2012-ben Fonay Tiborral és Gálfi Attilával alakult újjá. Hat önálló lemezük jelent meg eddig, amelyekből a Jazzkívánságműsor aranylemez lett, valamint Fonogram-díjat is kapott.

Te is ezt a pozitív érzést közvetíted a közönségnek?

Az ember egy idő után elgondolkodik azon, miért is csinálja ezt az egészet. A zenekarban mindhárman pozitív személyiségek vagyunk, a közönségünk pedig egyértelműen arra vágyik, hogy kiemeljük őket a hétköznapjaikból. Erre a legegyszerűbb megoldás a gyorsfogyasztású zene vagy popzene, aminek pontosan ez a célja. De azt látom, hogy mi ugyanezt jazzben is meg tudjuk valósítani. Azt szeretném, ha az embereknek erőt és reményt adnánk a zenénkkel.

Hogyan kell belekezdeni egy klasszikus zenei feldolgozásba?

A tiszteletet meg kell adni minden zenének. A klasszikus esetében különösen fontos, hogy ha hozzányúlunk, óvatosan csináljuk. Lényegében ennyi a korlátozó tényező. Bartók a miénk, a magyar és környező népek zenéiből táplálkozik, ezért adja magát, hogy egy magyar jazz-zenekar Bartókot játsszon. Ő egy olyan szerző, akinek a harmóniáiból, a mélységéből rengeteget merített a jazz. Talán ez a világ áll a legközelebb ahhoz, amit ma jazznek hívunk. Nagy kihívás számunkra Bartók zenéje, de azáltal, hogy a miénk, sokkal könnyebb is feldolgozni, mint például Beethovent.

Rengeteget koncerteztek a Trióval, most pedig itt vannak a Bartók-stúdiófelvételek is. Kell ez a nagy hajtás az alkotáshoz, vagy inkább a pihenés az, amitől jön az ihlet?

Mostanában nagyon sokat próbálunk és koncertezünk a zenekarral. Az egyik nap összeadtuk: hárman összesen négy és fél órát aludtunk előző éjjel. De ha nincs munka, szeretem bevetni magam egy erdőbe, vagy elmenni Erdélybe, ahol nagyon sok időt töltünk. Ez a fajta nyugodtabb hangulat, másfajta rezgés jó kiindulópont ahhoz, hogy visszanyerjem az egyensúlyt, ami a pörgésben elvész. Viszont ha nem lenne meg ez a pörgés, nagyon hiányozna.

Mondhatjuk tehát, hogy kétlaki életet élsz?

Az időm legtöbb részét Budapesten töltöm, de minden hónapban megyünk Csíkszeredába, ami Cegléd és Budapest után a harmadik otthonom lett. Erdély olyan nekem, mint a töltő a telefonhoz, szükségem van rá. Koncertezni, komponálni, vagy csak úgy semmit tenni is tökéletes nekem.

Milyen típusú koncerthelyszínek állnak közel hozzád?

Beethovent játszani a Zeneakadémián 850 embernek, vagy éppen a Bukarest Jazz Fesztiválon több ezer embernek elképesztően nagy élmény. A jazz-zenének jobban áll a kisebb koncertterem, ez a természetes közege. Nagyon szeretem, ha akár csak fél méterre ülnek tőlem, hallják a lélegzetünket, ahogy egymáshoz szólunk – mindent, ami a jazzhez kell.

Szerinted milyen irányba tart most a kortárs magyar jazz?

Nagyon nagy szerencsénk van, hogy Magyarországon, egy ilyen kicsi helyen ennyi tehetséges zenész van. A környező országokban nem állnak ilyen jól, ott sokkal később indult a jazzoktatás, és nincs ennyi jó roma zenész sem, akik nagy hatással vannak a többiekre. Ez jót tesz a zenének, hisz nem lehet elkényelmesedni, folyamatosan fejlődnünk kell, hogy felszínen maradhassunk, és ez jó irány.

Kik a példaképeid?

Inkább azt mondanám, kiket tartok nagyra. A magyar jazz-zongoristák közül számomra egyértelműen Szakcsi Lakatos Béla a legfontosabb. Csak pár hétig tanulhattam tőle nyári jazz-táborokban, de ezek évekre szóló gyakorolnivalót adtak nekem. A jazzben rengeteg olyan konkrét dolog van, amit meg kell tanulni ahhoz, hogy jól játssz, és nekem Szakcsi volt az első olyan jazz tanárom, aki nem rébuszokban beszélt, hanem konkrétan elmondta és meg is mutatta ezeket. A klasszikus zenészeket is nagyon szeretem hallgatni, Cziffra Györgyöt, Kocsis Zoltánt, akik számomra már-már misztikus magasságokban járnak.

Mitől lesz valaki ilyen nagy hatással rád?

Számomra azok a legnagyobb muzsikusok, akik ösztönből, zsigerből, szívből és lélekből játszanak. Lehet valaki bármilyen képzett, tökéletes technikájú zenész, ha csak az agyát használja, engem nem tud megragadni.

Emellett fontos szerintem az egyéniség, az egyediség, az eredetiség. Egy vérbeli muzsikus olyan érzelmeket és energiákat közvetít, amitől sírnak vagy kacagnak az emberek. Talán egyik művészeti ág sem tudja úgy felkavarni a lelket, mint a zene.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Farokméregetés, szó szerint – A Talpig férfiban nincs tabu, és Jeff Daniels még sosem volt ilyen imádnivalóan ütnivaló
Az amerikai jog, társadalmi igazságtalanságok, hatalmi játszmák, fekete humor: a Netflix új minisorozata sokakat kiakaszt majd, mégis üdítő, hogy mennyire nem veszi magát komolyan.

Link másolása

Mielőtt még bármit is leírnánk a Talpig férfiről, érdemes megemlíteni, hogy az új Netflix-sorozat mögött az a David E. Kelley áll kreátorként és íróként, aki valódi veterán a szakmában, s olyan szériák elkészítése fűződik a nevéhez többek között, mint a Kisvárosi rejtélyek (1992-1996), a Chicago Hope kórház (1994-2000), az Ally McBeal (1997-2002), az Ügyvédek (1997-2004), a Boston Legal – Jogi játszmák (2004-2008), a Hatalmas kis hazugságok (2017-2019), a Tudhattad volna (2020), a Kilenc idegen (2021), a Szerelem és halál (2023) vagy Az igazság ára (2022-2023). Nem mellesleg pedig már több mint 20 éve Michelle Pfeiffer férje és két gyermekének apja.

A Talpig férfi pedig abszolút beilleszkedik Kelley filmográfiájába, tekintve, hogy most is fontos szerepet kap a történetben az amerikai jog, a társadalmi igazságtalanságok, a hatalmi játszmák és a kissé fekete humor.

A sztori azonban ezúttal nem saját, Az igazak és a Hiúságok máglyjája írója, Tom Wolfe 1998-ban kiadott, azonos című könyve (A Man in Full) szolgáltatta hozzá az alapot.

Az Atlantában játszódó történet több különböző szálon pörög, amiket összekötnek az egymással folyamatosan kapcsolatban lévő szereplők. A legfőbb szál a milliárdos ingatlanmogul Charlie Crokert (Jeff Daniels) követi, aki csődközeli helyzetbe kerül, amikor a bankja szeretné behajtani tőle a valóban tetemes hiteltartozását. A banknál dolgozó Raymond Peepgrass (Tom Pelphrey-t többek között az Ozarkból, a Vasökölből, a Mankből, az Odakinnből és a Szerelem és halálból ismerhetjük) különösen pikkel az arrogáns Crokerre, mindenképp szeretné őt tönkretenni. Charlie persze mindent megtesz azért, hogy ne veszítse el a birodalmát és a befolyását.

Emellett megismerjük Charlie titkárnőjét, Jillt (Chanté Adams) és annak férjét, Conradot (John Michael Hill), aki feketeként rendőri brutalitás áldozatává válik, és amikor reflexből visszaüt, büntetlen előélete ellenére börtönbe zárja és meghurcolja őt az amerikai igazságszolgáltatás rendszere.

Charlie ügyvédje, az idealista (és szintén fekete) Roger White (Aml Ameen) próbálja őt kihozni a rácsok mögül, nem sok sikerrel.

Illetve ott van még Atlanta polgármestere, a simlis és álszent Wes Jordan (William Jackson Harper), aki a választások előtt szeretné minél rosszabb színben feltüntetni a riválisát, és Charlie segítségét kéri, hogy a másik jelölt egykori évfolyamtársaként hozza nyilvánosságra annak szexuális zaklatásos ügyét, cserébe megpróbálja elintézni, hogy a bank leszálljon róla.

És akkor még nem említettük Charlie naivnak tűnő, de nagyon is határozott exfeleségét, Marthát (Diane Lane), akit Raymond próbál elcsábítani és behálózni, mivel ezzel szintén szeretne odapörkölni Charlie-nak.

Ezek a fő csapásvonalai a Talpig férfinek, amelyre egyfajta Utódlás-utódként is tekinthetünk, hiszen a kapitalizmus nagy játékosai esnek itt egymásnak, valóban szimpatikus karaktereket pedig alig találni, legalábbis köztük nem nagyon, inkább az anyagiakat tekintve „lejjebb elhelyezkedő” társadalmi rétegekben érdemes kutakodni.

Egy miniszériáról van szó, tehát csupán hat epizód állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy kellőképp kibontsák ezt a szerteágazó sztorit, így azzal nem lehet támadni a Talpig férfit, hogy unalmas lenne.

A sorozathoz képest szűk játékidő alatt rendesen pörögnek az események, ám sajnos Kelley, kiegészülve két rendezőjével, a színésznőként Oscar-díjas Regina Kinggel (Egy éj Miamiban…) és Thomas Schlamme-vel (Elbaltázott nászéjszaka, Foglalkozásuk: amerikai, Az elnök emberei) nem is tudtak odafigyelni minden szálra kellőképp, s ami még nagyobb hiba, képtelenek voltak azokat közös nevezőre hozni, így egy felettébb csapongó történetvezetés lett a jussunk, ahol mindenbe belekapnak egy kicsit, de semmit nem bontanak ki igazán.

A Talpig férfi így inkább egy szellős melodráma, mintsem az amerikai társadalom gúnyosan csipkelődő szétcincálása. King és Schlamme mindenesetre folyamatosan tartják a tempót, és tudják, hogyan kell használni az egyébként parádésan pöffeszkedő Jeff Daniels karakterének monumentális egóját, amely a történések hatására részről részre leereszt.

Akadnak emlékezetes jelenetek is, mint például, amikor Charlie úgy próbál megnyerni magának befektetőként egy liberális házaspárt, hogy megmutatja nekik, hogyan tenyésztik a lovakat; Charlie és bankár ellenfele, Harry (Bill Camp) kvázi tettlegességig fajuló acsarkodásai pedig a minisorozat abszolút csúcspontjai. A sokáig szimbolikusan értendő farokméregetést ugyanakkor a meglepő és teljesen abszurd fináléban szó szerint kell érteni…

Azt nem lehet elvitatni a Talpig férfitől, hogy ne lenne szórakoztató, az viszont vitathatatlan, hogy nem lő túl magasra. Érezni, hogy az alkotók sem vették igazán komolyan ezt egészet, és ez sugárzik a rendezésből, a párbeszédekből és a színészvezetésből is. Így nézőként sem vesszük túl komolyan, és gyorsan töröljük is majd az emlékeinkből, amíg azonban tart, kétségtelenül leköt. Talán csak Conrad börtönös szála az, ami valódi izgulnivalóval (és néhány „ökölszorító” jelenettel) szolgál, ám Jeff Daniels és a többiek ripacskodása is megér egy misét, persze kizárólag azoknak, aki nem várnak mindettől túl sokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.

Link másolása
KÖVESS MINKET: