KULT
A Rovatból

Saját otthonunkban támadnak ránk a démonaink A Karantén Zónában

A pszichológiai dráma és a misztikus thriller határán egyensúlyozó magyar szkeccsfilmen borzongani és szórakozni is egyaránt fogunk. Kritika.
Rónyai Júlia. Fotó: A Karantén Zóna/Facebook - szmo.hu
2022. június 25.


Link másolása

Jól ismert és most debütáló színészekkel érkezik Zsótér Indi Dániel első filmje, A Karantén Zóna az HBO Max kínálatába, hogy a bezártság gyötrelmeit igazi rémálommá változtassa. A pszichológiai dráma és a misztikus thriller határán egyensúlyozó, ötrészes szkeccsfilm azonban nem minden irónia nélkül teszi ezt: a szürreális epizódokon borzongani és szórakozni is egyaránt fogunk.

Megvan az a pillanat, amikor valakinek már a fogmosási technikája is irritál, mert annyira telítődtél a társaságával? Amikor öt hete ülsz pizsamában home office-ban, és mintha minden napod az előző még laposabb másolata lenne? Ha máshol nem, a karanténban mindannyian megéltük ezeket az érzéseket.

Persze, sokan most is így tengődünk, még ha a mozgásterünk azóta ki is nyílt valamennyire: ingázunk az állandósult szorongás és a totális közöny állapota közt, miközben megunt szerelmeket és idegesítő feladatok terhét vonszoljuk magunk után.

A párkapcsolatunk már régen csak az Insta-fotókról szól, a gyerekünk azzal is az idegeinken táncol, ha bálnát rajzol elefánt helyett, a főnökünk meg egy tenyérbemászó középvezető seggfej, aki következetesen Petimanónak hív.

Mégiscsak a karantén alatt sokalltunk be igazán, hiszen a bezártság könyörtelenül szembesített az életünk kisstílűségével. A Karantén Zóna azonban éppen attól ütős, hogy a fenti közhelyeket mellőzve mesél erről az állapotról.

Vajon mi történik, ha végleg beszippant a digitális világ, amiben melózunk, játszunk és maszturbálunk? Ha egy feledékeny(nek tűnő) néni tárgyai ezúttal tényleg ismeretlen helyre távoznak? Netán ha a barátnőnk olyan kafkai átalakuláson megy keresztül, hogy egyik napról a másikra iszonyodni kezdünk tőle?

Mindenhol jobb, mint otthon

A Karantén Zónában, ebben a valóság és fantázia közti zárt térben eddig sosem látott formában szabadulnak ránk a démonaink, mégis pontosan érthető, mit akarnak közölni az életünkről. Emlékeztet ez világ a “hamis ébredésekre”, amikor mintha már fenn lennénk, de mégis álmodunk: megrekedtünk félúton, és ahol vagyunk, oda mindenféle kellemetlen dolog felszivárog a tudatalattinkból.

Zsótér Indi Dániel első nagyjátékfilmje - amelynek a forgatókönyvét is ő jegyzi, Vida Orsolyával (Wartburg, A buszsofőr) közösen - öt kis epizódból épül fel. Ezek mindegyike a karanténban kezdődik és a Karantén Zóna rémálomvilágában ér véget - ott, ahol a szereplőink lefojtott lelki tartalmai lappanganak.

A történeteket átszövik a valóságos elemek a Covid-korszakból, a kirúgott szakáccsal, a kórházból hazaküldött, otthon ápolt nagypapával, vagy azzal, ahogyan a céges kultúra alattomosan beférkőzött a nappalinkba. A korszakot pedig mi is szimbolizálná jobban, mint Müller Cecília napi bölcsességei? Persze, már akkor is sejthettük, hogy ezek a színtelen hangon szájbarágott szövegek később még visszaköszönnek egy-egy nyomasztó alkotásban.

Az epizódok azonban a valós nyűgök felől komótosan haladnak a szürrealitás felé. Hiszen mindegy, hogy egyedül vagy társas magányban tengettük a karantént, ez a monotónia kiváló táptalaja a mentális betegségeknek. Vagy épp annak, hogy átpillantsunk egy párhuzamos dimenzióba, és kiszakadjunk a megszokott létezésünk határai közül - nézőpont kérdése.

A film nagy erénye, hogy mindemellé mégis teljesen valóságszagú alakításokat kapunk, köszönhetően a jó érzékkel összeválogatott színészgárdának: a magányos nénit például Pásztor Erzsi alakítja, de felbukkan Ónodi Eszter, és a Netflixes sorozatokban is taroló tehetség, Tolnai Klára is a nárcisztikus influenszercsaj szerepében.

Először láthatunk filmben több ígéretes fiatal színészt, például a fenti csaj barátját alakító Krausz Gergőt, vagy épp Lakatos Mátét, a főnöke által kizsigerelt Petimanót. Megint mások - köztük Tankó Erika és Makranczi Zalán - a jobbfajta magyar sorozatokból (A mi kis falunk, Drága örökösök, Aranyélet) lehetnek ismerősek.

A szkeccsfilm bevallottan merít olyan klasszikusoktól, mint az Alkonyzóna és a Black mirror egyes epizódjai (figyeljük csak a plüssmacit!), de joggal juthat eszünkbe akár David Lynch vagy a Stranger Things első néhány évada is. Habár az inspiráció érezhető, a Karantén Zóna mégis külön univerzumot teremt. Már csak azért is, mert áthatja a groteszk irónia, és egy percre sem szakad meg a kapcsolata a mindannyiunk által ismert realitással.

Erről gondoskodik a kimért narrátor (Muchichka László) karaktere is, aki olykor kissé didaktikus stílusban avatja be a nézőt abba, éppen mi következik. Igaz, így legalább nem merülhet fel a gyakran elhangzó vád, miszerint “Ez az egész film egy zagyvaság, én ebből nem értettem semmit!” Muchichka egyébként - akárcsak Zsótér - a 24.hu korábbi videós újságírójaként és a Roboraptor alapítójaként lehet ismerős számunkra.

A Karantén Zónában akad egy-két csiszolnivaló apróság, összeségében mégis igazán üdítő bemutatkozás ez. Már első nekifutásra is úgy emel ki a magyar hétköznapokból, hogy közben mindvégig hitelesen, klisék és manírok nélkül ábrázolja őket. Az pedig külön dicséretes, hogy bátran nyúl egy, a magyar filmgyártásban mindmáig kiaknázatlan műfajhoz. A film részben közösségi finanszírozásból készült - elmondhatjuk, hogy ezen a színvonalon igazán megérte megvalósítani.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk