KULT
A Rovatból

Saját magából csinált szexszimbólumot, és elárulta, miért vonult vissza 10 évvel ezelőtt – Eva Mendes 50 éves

Közvetlenül az ezredforduló után ő volt a legismertebb és legszexibb latin színésznő, nem sokkal azután, miután összejött Ryan Goslinggal, azonban nyugdíjazta magát. Íme Eva karrierje az Aerosmith dögös bombázójától az erős női szerepekig és a karrierje beáldozásáig.


A Vészhelyzet egyik 1998-as epizódjában szerepelt először, majd olyan filmekben tűnt fel többek között, mint a Kiképzés (2001), a Halálosabb iramban (2003), a Volt egyszer egy Mexikó (2003), az Időzavarban (2003), a Túl közeli rokon (2003), A randiguru (2005), Az éjszaka urai (2007), a Mocskos zsaru – New Orleans utcáin (2009), a Pancser Police (2010), a Holy Motors (2012) vagy a Túl a fenyvesen (2012). Majd tíz évvel ezelőtt, 2014-ben, 40 évesen úgy döntött, visszavonul a színészkedéstől. Cikkünkből kiderül, miért! Addig is azonban érdemes megvizsgálni, honnan robbant be a legnagyobb sztárok közé, majd lett Ryan Gosling számára a nagy Ő a kubai származású, főként erős, határozott nőket alakító Eva Mendes.

Egyszer volt, hol nem volt, 1974. március 5-én, Miami nyüzsgő városában kubai szülők (anyja, Eva Pérez Suárez a Mann's Chinese Theatre-ben, majd később egy repülőgépipari vállalatnál dolgozott, apja, Juan Carlos Méndez pedig egy húsforgalmazó üzletet vezetett) gyermekeként jött a világra a kis Eva de la Caridad Méndez. Volt egy bátyja is, Juan Carlos Jr., aki azonban 2016-ban, 53 évesen elhunyt torokrákban. Eva a Los Angeles-i Silver Lake trendi negyedében töltötte gyermekkorát, a Glendale-i Hoover gimibe járt, majd felvették a Northridge-i Kaliforniai Állami Egyetemre, ahol marketingtanulmányokat folytatott.

A színészet és Hollywood azonban végül elcsábították, így félbehagyta az egyetemet, hogy a neves színésztanártól, Ivana Chubbucktól tanulhasson.

Aerosmith és Will Smith

Mendes azután kezdett bele a színészi karrierjébe, miután egy tehetségkutató meglátta a fényképét egy barátja portfóliójában. Először a Pet Shop Boys (Se a vida é) és az Aerosmith (Hole in My Soul) videóklipjeiben tűnt fel, majd a Vészhelyzet 4. évadának 15. epizódjában alakította Donnát. Utóbbival egy időben, 1998-ban játszotta első filmszerepét is a videópiacra készült A kukorica gyermekei 5: A sikolyok földje című horrorban. Mendes viszont csalódott volt az alakításában, és elkezdett színésztanárhoz járni. Ezt követően elvállalta egy koszorúslány szerepét az 1998-as Diszkópatkányokban Will Ferrell és Chris Kattan oldalán, így ez lett az első mozifilmje.

Ettől kezdve folyamatosan kapott munkákat (Kismalac az öcsikém, Rémségek könyve 2: A végső vágás, Sebhelyek), az áttörést azonban 2001-ben, az Antoine Fuqua által rendezett Kiképzésben játszott szerepe hozta meg számára. Mendes Denzel Washington és Ethan Hawke mellett alakította egy korrupt zsaru szeretőjét, alakítását pedig a karrierje szempontjából kulcsfontosságúnak nevezték. A film kasszasiker volt, világszerte több mint 100 millió dolláros bevételt hozott. Eva pedig a Kiképzés népszerűségének hullámán lovagolva további szerepekben dúskálhatott.

Övé lett a női főszerep a Halálosabb iramban, az Időzavarban, valamint Will Smith oldalán A randiguru (2005) című filmekben, utóbbival pedig az egyik első kisebbségi színésznő lett, aki egy mainstream romantikus vígjáték főszerepében tündökölhetett.

Nagy elismerést szerzett neki az a képessége is, hogy könnyedén tudott különböző karaktereket alakítani a butácska bombázótól kezdve a femme fatale-okig. Ráadásul az olyan kasszasikerek, mint a Kiképzés, a Halálosabb iramban, A randiguru, A szellemlovas (2007) vagy a Pancser Police (2010) biztosították sztárstátuszát.

Mi tud még?

Jogos kérdés, merthogy Eva nem állt meg a színészkedésnél, ami a fentiek tükrében láthatóan igen jól ment neki. Több mindenben kipróbálta magát, íme ezek közül néhány:

Modellkedés: a videóklipes múltja után (Will Smith Miami című dalának klipjében is látható volt), 2005-ben Mendest a Revlon nemzetközi szóvivőként alkalmazta, és részt vett a mellrákkutatásra szánt pénzgyűjtő kampányukban is. 2007 decemberében az állatvédő PETA egyesület egy meztelen fotót használt Mendesről a szőrmeellenes kampányukhoz (természetesen a színésznő beleegyezésével). Szintén ruha nélkül szerepelt a Calvin Klein Secret Obsession parfümjének 2008-as nyomtatott reklámjában is, amelyet az Egyesült Államokban a csatorna vezetői túl kockázatosnak találtak a sugárzáshoz… Ezek mellett olyan további márkák kaparintották meg őt arcuknak, mint a Magnum, a Thierry Mugler, a Reebok és a Pantene, illetve feltűnt a Peek & Cloppenburg ruhakatalógusában is 2011-ben.

Tervezés/divattervezés: Mendesnek van egy saját ágynemű- és étkészletcsaládja, amelyet a Macy's áruház forgalmaz. 2013 februárjában a New York & Co. céggel együttműködve ugyanakkor elindította saját divatvonalát, az Eva by Eva Mendest. Emellett kreatív igazgatója a CIRCA Beauty sminkmárkának is.

Éneklés: 2010-ben Mendes elénekelte a Pimps Don't Cry című dalt a Pancser Police című vígjátékban, majd CeeLo Greennel is duettezett ugyanezzel a számmal. Ez az élmény pedig annyira tetszett neki, hogy 2011-ben felénekelte az 1968-as A Thomas Crown-ügy Oscar-díjas betétdala, The Windmills of Your Mind egy új változatát. Énekesi karrierbe azért nem kezdett.

Szexszimbólum lenne?

Eva Mendest számos médium folymatosan a világ egyik legszebb latin nőjeként emlegette, és gyakran írtak róla szexszimbólumként.

Ő maga pedig el is fogadta ezt a státuszt, és azt mondta, elismeri, hogy részben saját maga teremtette azt meg. „Azt hiszem, időnként játszom a szexualitásommal. És van, amikor nem. Szeretem, ha ez nem korlátozza a karrieremet. Ez is az életem része, de csak másodlagos szinten” – mondta erről.

Ennek ellenére a 2000-es években a szakmai pályája inkább olyan szerepek felé tendált, amelyek nagyban támaszkodtak a megnyerő külsejére. Nem is véletlen, hogy 2002-től 2010-ig Mendes folyamatosan feltűnt a Maxim magazin Hot 100 összeállításában, az 54. helytől indulva egészen a 7-ig menetelve a világ legdögösebb női közt, illetve természetesen többször is szerepelt a kiadvány címlapján. Ennél is előkelőbb helyen végzett azonban az AskMen.com Top 99 legkívánatosabb nője listájának 2008-as kiadásában, amelyben a negyedik lett, 2009-ben pedig ugyanitt már övé lett az abszolút első hely.

A beleegyezésük nélkül soha

Eva első ismert kapcsolata George Augustóval volt, akivel 2002-ben szerettek egymásba, és majdnem kilenc évig voltak együtt. Augusto volt például a producere a 2006-os Édes és keserű című filmnek, amiben Eva is szerepelt Kathy Bates, Gerard Butler, Anna Faris és Julie Delpy oldalán. 2011-ben szakítottak, majd Mendes állítólag rövid ideig randizott a Ted Lasso Jason Sudeikisével, hogy aztán a Túl a fenyvesen című filmjének forgatása örökre megváltoztassa az életét.

Derek Cianfrance rendezésében ugyanis együtt szerepelt Ryan Goslinggal, akivel egymásba szerettek a munkálatok alatt. 2011 szeptemberében csaptak bele a románcba, és azóta is elválaszthatatlanok, tehát immár több mint 12 éve vannak együtt. Azóta két kislányuk született, Esmeralda Amada 2014. szeptember 12-én, Amada Lee pedig 2016. április 29-én.

A Túl a fenyvesen pedig mindebben több fronton is közrejátszott. Egyrészt a forgatás alatt jöttek össze Goslinggal, másrészt a filmben szülőket alakítottak, amelynek hatására a színész rájött, hogy szívesen alapítana saját családot Mendesszel. „Nem gondoltam gyerekekre, mielőtt megismertem őt, de miután találkoztam Evával, rájöttem, hogy egyszerűen nem akarok gyerekeket nélküle. És voltak pillanatok a Túl a fenyvesenben, azt játszottuk el, hogy egy család vagyunk, én viszont nem igazán akartam, hogy ez többé csak színlelés legyen.”

Gosling és Mendes amúgy meglehetősen szűkszavúak a magánéletükkel, különösen a lányaikkal kapcsolatban. „Mindig is világos határokat húztam, ha a páromról és a gyerekeimről van szó. Természetesen beszélek róluk bizonyos korlátok között, de nem posztolok képeket a mindennapi életünkről" – írta ezzel kapcsolatban Mendes az Instagramon még 2020-ban. „Mivel a gyerekeim még kicsik, így nem értik, mit jelent valójában a képük kiposztolása, szóval nincs meg a beleegyezésük. És addig nem is fogom posztolni a képüket, amíg nem lesznek elég idősek ahhoz, hogy felelősségük teljes tudatában megadják ehhez a zöld utat.”

A közös háztartásukban például a 9 éves Esmeralda és a 7 éves Amada nem férnek hozzá az internethez sem. „Túl veszélyes. Ahogy az ivás, a szavazás vagy a jogosítvány megszerzése stb. sem megengedett a gyerekeknek, úgy az internet is ebbe a kategóriába tartozik számomra. Különösen a közösségi média” – tette hozzá Eva.

Na de miért vonult vissza?

Eva a Túl a fenyvesen után csupán két Pantene-reklámban, az Előzmények törlése című 2013-as film egy kisebb szerepében (amelyért kövérre maszkírozták), valamint férje, Ryan Gosling első és eddigi egyetlen rendezésében, a 2014-es Lost Riverben tűnt fel. Vagyis idén kereken tíz éve, hogy nem szerepelt semmiben. A visszavonulását eddig csupán egy szinkronszerep erejéig törte meg: a Bluey című animációs sorozat egyik részében szólaltatott meg egy jógaoktatót 2021-ben. Amikor a Variety magazin újságírója kb. másfél évvel ezelőtt megkérdezte a színésznőtől, hogy mi a helyzet a színészkedéssel, ő így felelt:

„Nem igazán hiányzik. Belefáradtam a jó szerepekért való küzdelembe. Volt egy pont, amikor azt gondoltam, hogy megteremtem a saját lehetőségeimet, és én magam leszek a projektjeim producere, de egyszerűen nem éreztem azt, hogy megérné a fáradtságot.”

Mendes egyébként megjegyezte, hogy a szórakoztatóipar sokat változott ahhoz képest, amikor még ő is meghallgatásokra járt: „Most több lehetőség van a latin színésznők számára, de amikor 2014-ben kiléptem a bizniszből, nem kaptam olyan ajánlatokat, amelyek nem kifejezetten sztereotipikus latin szerepekre szóltak. Izgalmas, hogy most másképp mennek a dolgok, szóval ki tudja, mit fogok csinálni a jövőben. Jelenleg viszont otthon maradok gyerekeimmel.”

És bár a fentiek tükrében bizonyos, hogy a rajongók nem fogják annyit látni Mendest a nagyvásznon, mint szeretnék, a színésznő azonban elmondta, nem tervezi, hogy örökre abbahagyja a színészkedést: „Szerintem az is jó móka lenne valamikor. De azt hiszem, a listám már nagyon rövid lett. Nem akarok semmi erőszakosat és semmi szexuálisat csinálni. Viszont akkor mi marad?”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás a TV2-n: meglepődtek a nézők, visszatért egy népszerű műsor
Elindultak a Kincsvadászok új részei, emiatt borult az eddigi műsorrend. A Házasság első látásra korábban kezdődik, a Legyen Ön is Milliomos! pedig később.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 18.



Hétfő estétől új műsorrenddel jelentkezik a TV2, a változás a csatorna teljes hétköznap esti sávját érinti.

A Házasság első látásra a korábbi 19:45-ös kezdés helyett már 19:20-kor képernyőre kerül, ezt követően 20:40-től a Kincsvadászok vadonatúj részei láthatók, az estét pedig 22:00-tól a Legyen Ön is Milliomos! zárja.

Az eddigi műsorrend a népszerű műtárgy-kereskedő show visszatérése miatt borult, a változás viszont sok nézőt váratlanul ért. A TV2 közösségi oldalain számos értetlenkedő hozzászólás jelent meg.

„Kedves TV2, most mi ez? A Házassâg első látásra 21:20-ig van írva. Akkor most, hogy van ez?” – kérdezte egy kommentelő.

„Hogy került a Kincsvadászok ide?” – írta egy másik.

A Kincsvadászok stábja nem változott: a műsorvezető Till Attila, a műtárgyszakértők Kelen Anna és Megyesi Balázs, a kereskedői székben pedig dr. Katona Szandra, Fertőszögi Péter, Fejes Tamás, Nagyházi Lőrinc és Molnár Viktor foglalnak helyet. A műsorban civil eladók hoznak be különleges tárgyakat a stúdióba, ahol azokat szakértők értékelik, majd a kereskedők licitálnak rájuk. A műsor sikerét a tárgyak mögötti történetek, az értékbecslés és az alku izgalma adja, a csatorna a mostani évadban a szokatlan darabokra és a már ismert, stabil szereplőgárdára épít.

A Palik László nevével fémjelzett Legyen Ön is Milliomos! 2025-ben több új etappal tért vissza, és ismét a TV2 egyik rendszeres esti műsorává vált.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Jani, nem jön a vonat!” – a Bankrupt új dala a MÁV-ot állítja célkeresztbe
Alig néhány hónappal azután, hogy megénekelték „Repülős Petit”, újra támad az utóbbi évek talán legtöbb politikai-közéleti dalát szállító zenekar. Premier!
L.D. - szmo.hu
2025. november 19.



„Ez a szám egy rendőrautóban fogant, útban a veszprémi vasútállomás felé, ahová a járőrnek kellett négyesével bevinnie a sztrádán lerohadt vonatpótló busz utasait. Amióta a Batidai Vámpír kezében a MÁV, bárki gazdagodhat hasonló élményekkel, ha kénytelen igénybe venni a vasúti szolgáltatást, így nem lesz nehéz azonosulni a dalszöveggel.”

A Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a fenti szavakkal mutatja be a zenekar legújabb dalát, ami egyben a zenekar idei termését összefoglaló új négyszámos EP címadója is.

Nem jön a vonat:

No Train’s Coming:

Spotify-ra és a többi streaming platformra november 28-án érkezik, a lemezbemutató koncert pedig november 29-én az Instantban lesz, ahol a legmenőbb osztrák punk rock zenekar, a DeeCracks lesz a vendégünk. Ezen kívül számos vidéki városban is lesz alkalmunk bemutatni a Fish! és a Kozmosz zenekarokkal már javában zajló turnén. A felvétel ezúttal is a Grenma Stúdióban készült Botlik Mátyással, a borítógrafika pedig ismét Vass Richárd alkotása.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Gerendai Károly a Sziget megmentéséről: A politikusok azt a játékot játszották, hogy ki rántja el előbb a kormányt
Az üzletember szerint a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.


Gerendai Károly volt a Della, a 24.hu gazdasági podcastjának vendége, melyben többek között arról beszélt, hogy miért és hogyan vette vissza a Sziget Fesztivált.

Az üzletember azt mondja, nem tervezte, hogy újra „szigetezni” fog, egyszerűen azzal a ténnyel szembesült, hogy az eddigi tulajdonosi kör kivonul a magyar piacról és nem folytatják tovább a fesztivált sem. Amikor felkínálták neki a lehetőséget, hogy a helyükre lépve megmentheti a Szigetet, akkor szembesült ezzel a kihívással.

Az interjú rögzítésekor még nem volt végleges döntés a Fővárosi Közgyűlés részéről a közterület-használati szerződésről, ami a fesztivál megrendezésének kulcsa. Gerendai Károly elmondta, bizonytalansági tényező még van, de bizakodó, mert a frakciók jelezték, hogy a legutóbbi kérelmüket már támogatni fogja a többség. A közgyűlésben zajló vitákat egyenesen pejoratív jelzővel illette.

„Tudom, hogy milyen jó szó erre, ez a tényleg cirkusz, kutyakomédia, nem tudom micsoda, mert nekem tényleg egyszerűen abszurd volt, hogy miközben mindenki arról beszél, hogy legyen Sziget, meg kell menteni a Szigetet, a végén gyakorlatilag az volt az érzésem, hogy azt a játékot játsszák, mint amikor két autó megy egymással szembe és kirántja el előbb a kormányt, és a végén ugye egyik se rántotta el a kormányt, aminek az lett a vége, hogy majdnem nem lett Sziget”

– fogalmazott. Szerinte végül utólag történt egyfajta „kormány elrántás”, ami oda vezetett, hogy újra be tudták adni a kérelmüket.

Gerendai elmondása szerint a szavazás másnapján találkozott Magyar Péterrel, ahol megegyeztek azokról a feltételekről, amelyekkel a TISZA Párt frakciója is támogatni tudja az előterjesztést. Arra a kérdésre, hogy Magyar Péter politikai haszon reményében járt-e el, Gerendai úgy felelt:

„Én inkább úgy fogalmaznék, hogy szerintem ő nem politikai haszonszerzés, hanem politikai kármentés reményében tette ezt a lépést szerintem.”

Úgy véli, a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.

„És valószínűleg ez volt az a pont, ahol ők is azt felmérték, hogy ez rájuk éghet ez a helyzet, hogy akkor a végén esetleg a Tisza-szavazók egy része azt gondolja, hogy ez mégse szimpatikus ez a politikai formáció számára, hogyha egy ilyen kérdésben nem álltak ki és elkaszálják”

– mondta, hozzátéve, hogy a TISZA és a Fidesz-frakció is tartózkodott, ami majdnem a Sziget végét jelentette.

Állítása szerint a közgyűlésen egyedül Karácsony Gergely főpolgármester, illetve az ő emberei kérdezték meg arról, hogy mit gondol a pártok által benyújtott módosító indítványokról. Ezek között szerinte egészen furcsák is voltak, például hogy a Sziget vegyen buszokat vagy adjon aranyrészvényt a fővárosnak.

„Abszolút azt éreztem, hogy itt majd zajlik a kampány, és egyszerűen mindenki elfelejtkezik arról, hogy hát közben ott a sok bába között mi lesz a gyerekkel”

– jellemezte a helyzetet.

A jobboldali médiában megjelent narratíváról, miszerint egy ukránokat pénzelő amerikai tőkealaptól veszi vissza a Szigetet, Gerendai azt mondta, ez a „ne sírjak vagy nevessek” kategória. „Tényleg egyszerűen abszurd, hogy milyen ötleteket tudnak egyáltalán kitalálni” – jelentette ki. Hozzátette, elkeserítőnek tartja, hogy nehéz elképzelni, hogy valaki egyszerűen csak meg akarja menteni a fesztivált, ami szerinte a főváros, az ország, a fiatalok, a kultúra és a turizmus közös érdeke.

A korábbi, saját időszakát érő kritikákra is reagált, miszerint a Sziget nulla közeli eredményt hozott, a pénzt pedig a járulékos vállalkozásokon keresztül vették ki. Gerendai szerint ez egy „klassz összeesküvési elmélet”. Állítása szerint visszanézve a 17. Szigetig, kilenc nyereséges, négy nullszaldós és négy veszteséges évük volt. Feltette a kérdést:

„Mi értelme van, hogy kilopjam a saját cégemből egy másik cégembe a pénzt? Így is úgy is adót kell fizetni utána.”

Elmagyarázta a sokat kritizált nagykereskedelmi modelljüket is: eszerint a nagyker árrésébe építették be a vendéglátósok által fizetendő díjat, ami így a forgalomtól függött. Ez egyfajta kockázatmegosztás volt, és a bevétel a Sziget kasszájába folyt be.

Gerendai kritikusan beszélt a korábbi külföldi tulajdonosok stratégiájáról. Szerinte a probléma az volt, hogy egy kaptafára próbálták működtetni a nyolcvanvalahány fesztiváljukat. A Sziget esetében ez a stratégia, ami a sztárfellépőkre (line-up) épült, nem működött.

„Ez egy kis lélekszámú, nem annyira fizetőképes piac, ahol nagyon nehéz lesz csak napijegyekből sokat eladni a fellépők neveire”

– magyarázta.

Rámutatott, hogy a külföldi látogatókat nem lehet csak a fellépőkkel becsábítani.

„Hogyha valaki csak azt tudja, hogy ki lép fel egy fesztiválon, akkor azért mondjuk egy angol fiatal föl fog ülni egy repülőre, hogy egy angol zenekart nézzen meg, hát azt otthon is megkapja.”

Ezzel szemben ők korábban a Sziget egyediségét, a sokszínűséget és Budapest vonzerejét kommunikálták.

A stratégiaváltás hatását számokkal is alátámasztotta. „Még mondjuk a 2010-es évek vége felé, tehát még az utolsó években, amikor még mi is részt vettünk, akkorról tudom a számokat, akkor nagyságrendileg 50-60 ezer bérletet adtunk a szigetre, és ennek a 85%-át külföldön. Most 22.800 bérlet volt már az utolsó évben eladva, és már ennek is csak a 70%-a külföldön.” Szerinte a magyar látogatók száma nem esett vissza, a külföldieké viszont jelentősen. Ennek egyik konkrét okaként a 26 országban működő képviselői hálózatuk leépítését nevezte meg, ami szerinte „életveszélyes döntés” volt.

A jövőbeli tervekről elmondta, mindenképpen meg akarják erősíteni a fesztivál kulturális kínálatának egyéb lábait, és nemcsak a programokra, hanem a szolgáltatásokra, a kommunikációra és a látványvilágra is több forrást szánnak. Célja, hogy a fesztiválélményt erősítsék, mert a legnagyobb előadók már kevésbé preferálják a fesztiválokat.

„Nekünk abban a modellben kell újra visszakormányozni a szigetet, amilyen régen is volt, tehát hogy mi 60-70%-át úgy adtuk el a jegyeknek, hogy még nem hirdettünk programot”

– vázolta fel a célt. Emellett szeretnének nyitni a régebbi, 30-40-es korosztály felé is, nem csak a Z-generációra fókuszálni.

Az üzleti háttérről elmondta, a Sziget Zrt.-t visszavásárolták, de a Sziget brand a korábbi tulajdonosnál maradt, amiért licencdíjat fizetnek. A fesztiválszervező csapat megmarad, Gerendai elsősorban a stratégiai irányok meghatározásában vesz részt. Heti két napot tervez a Sziget-irodában tölteni, ami miatt leginkább az utazásairól kell lemondania, de a vendéglátós érdekeltségeinek napi működését egy felépített menedzsmentcsapat viszi tovább. Az új projektek indítását azonban újra kell gondolnia.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Szépművészetiben balhézva és a Dunán hajókázva sem kápráztatnak el igazán a Szemfényvesztők 3 illuzionistái
Azért így is akad néhány csavaros trükk a tarsolyban, csak ne lenne minden karakter ennyire elszállva magától.


Kilenc év után folytatódik a „robinhoodkodó” bűvészbanda kálváriája. A Szemfényvesztők 2013-ban meglepetéssikert aratott: a David Copperfield babérjaira törő illuzionisták látványos akciókkal megtűzdelt és csavaros heistfilmje 351 millió dollárt termelt a világ mozijaiban, ami, ha belegondolunk, mégsem olyan nagy csoda, hiszen olyan sztárokkal volt karimáig pakolva a film, mint Jesse Eisenberg, Mark Ruffalo, Woody Harrelson, Morgan Freeman, Michael Caine, Dave Franco, Isla Fisher, Mélanie Laurent, Common vagy Caitríona Balfe. A minőségről alapvetően ritkán gondoskodó Louis Leterrier rendező (A szállító 1-2, A nyakörv, A hihetetlen Hulk, A titánok harca, Agyas és agyatlan, A leszámolás, Halálos iramban 10) akkor egész szépen betalált, és egy valóban szórakoztató és meglepő fordulatokkal teli filmet tett le az asztalra.

Nem is kellett hát nagyon sokat várni a folytatásra, 2016-ban érkezett a Szemfényvesztők 2. A rendezői széket ezúttal a szintén nem túl erős filmjeiről ismert Jon M. Chu (Step Up 2-3, G.I. Joe: Megtorlás) foglalta el, aki csak később kezdett igazán értékelhető mozgóképeket összerakni (Kőgazdag ázsiaiak, In the Heights – New York peremén, Wicked). A Szemfényvesztők 2 zárta le a rossz korszakát, amely sajnos nem tudta megismételni az első etap erényeit, a gyenge sztori és a fantasztikumot súroló nevetséges jelenetek (a kártyadobálós szcéna eléggé hírhedt lett) megtették a magukét. Az anyagi siker azonban most sem maradt el (főként az USA-n kívüli terepeknek köszönhetően), összesen 334,8 millió dollárt kalapoztak össze a mágusaink, tehát csak egy kicsivel kevesebbet, mint az első résszel.

Úgy tűnik azonban, hogy ez a visszaesés (az Egyesült Államokban csak 65 milliót hozott) elegendő volt ahhoz, hogy a Lionsgate stúdió egy időre parkolópályára állítsa a franchise-t.

Végül azonban újra összegyűlt a banda (legalábbis a nagyja), hogy kilenc évvel a legutóbbi húzásuk után ismét valami nagyon villantsanak. A harmadik alkalomra is új rendező vállalta el a levezénylést, méghozzá a főszereplő Jesse Eisenberg régi haverja, Ruben Fleischer, akivel korábban együtt forgatták a Zombieland első és második részét, valamint a 30 perc vagy annyi se című akció-vígjátékot (Fleischer azért ezek mellett nagyot ment a Venommal és az Uncharteddal is).

Hőseink, avagy a Négy Lovas visszatér, és velük együtt egy új generáció illuzionistái is színre lépnek. Nem kis feladatra vállalkoznak: minden idők legjobban őrzött, legértékesebb ékszerét, a Szívgyémántot tervezik becserkészni a gonosz cégvezér Veronika Vanderbergtől (Rosamund Pike).

Pontosabban csak Atlas (Jesse Eisenberg) vág neki a társai nélkül a körmönfont rablásnak, amelyhez egy új, fiatal illuzionistatriót kér fel társnak, akik épp a Négy Lovas álcája mögött kopasztottak meg legutóbb egy sokakat megkárosító, milliomos kriptohuszárt. A színész Bosco (Dominic Sessa), a fürge June (Ariana Greenblatt) és az „agy” Charlie (Justice Smith) belemennek a játékba, a balhé közben azonban feltűnnek a régi Lovasok is, a kártyazsonglőr Jackkel (Dave Franco), a szabadulóművész Henley-vel (Isla Fisher) és a hipnotizőr Merritt-tel (Woody Harrelson), akik, Atlashoz hasonlóan, kaptak egy új kalandra invitáló kártyát egy titokzatos megbízótól. Vagyis a veteránok és az ifjoncok kénytelenek összefogni a közös nemezissel szemben.

Persze nem eszik olyan forrón a kását egy Szemfényvesztők-filmben, így megannyi csavarra és trükkre kell számítani a játékidő alatt.

Sajnos azonban ezek közül továbbra sem működik mindegyik. Alapvetően nagy gond ezzel a franchise-zal, hogy pontosan tudjuk, a benne szereplő színészek nem igazi illuzionisták, így az általuk bemutatott trükkök láttán sem esik le az állunk, hiszen tisztában vagyunk vele, nem igaziak.

A Szemfényvesztők-filmekben ráadásul már olyan kunsztokat mutatnak be, amelyekre egyszerűen nem is lehet magyarázat, legalábbis a fizika törvényei szerint elfogadhatók, szóval időnként átnézünk a fantasy műfajába is. Ebben a harmadik rész sem kivétel.

Bár a forgatókönyvírók próbálnak időnként különféle magyarázatokkal előállni a trükkökre, azok a legtöbb esetben igen kevésnek bizonyulnak. Ráadásul ebben az epizódban is kapunk egy, a második rész kártyadobálós pillanatához hasonló kínos jelenetet: amikor a hét főhős egymást túllicitálva próbál menősködni saját képességeivel a kastélyban. Jujj!

Azért van jó hírünk is. A fentieket leszámítva egész szórakoztató lett ez a rész, amelyben valóban akadnak meglepő csavarok, amikre talán csak a legedzettebbek jönnek majd rá. A casting is szuper, az új színészek ügyesek, bár mind nagyon el vannak telve maguktól, de Dominic Sessa (Téli szünet), Ariana Greenblatt (65, Ahsoka, Barbie, Borderlands) és Justice Smith (Jurassic World: Bukott birodalom, Pokémon: Pikachu, a detektív, Dungeons & Dragons: Betyárbecsület) jól hozzák a karaktereiket, és sokkal emlékezetesebbek, mint az „öreg rókák”.

Ráadásul nekünk, magyaroknak is tartogat kukkolnivalót a film, hiszen azt részben Budapesten forgatták, így a szemfülesek nem egy fővárosi helyszínt könnyedén kiszúrhatnak (többek között a Szépművészeti Múzeumot, az Operaházat vagy a Dunán hajókázva a háttérben a Rákóczi hidat).

Összességében tehát kijelenthető, hogy bár a borzalmas második résznél jobb lett a Szemfényvesztők harmadik kalandja, az első frissességének és körmönfontságának azért híján volt, szóval továbbra is elkelne még néhány ütősebb trükk a szereplők ingujjaiba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk