KULT
A Rovatból

Robert Pattinsontól hátast dobtunk, a Batman 2022 egyik legjobb filmje

Elgondolkodtató, nyomasztó és nagyon hatásos. A 2022-es Batman többet hoz az elvártnál.


Hányattatott sorsa volt a filmnek. Kész csoda, hogy ennyire jól sikerült. A Batman Matt Reeves rendező eddigi legjobb filmje. Robert Pattinson castingja ugyan meglepő volt elsőre, de ha belegondolunk, anno Michael Keatont vagy később a Joker bőrébe bújt Heath Ledgert is váratlan meglepetésként kezelték a régi filmek kritikusai.

A történelem megismételte önmagát, a váratlan szereplőválasztás végül nyerő lett.

Nem merném állítani, hogy az összes eddig forgatott Batman-filmből a 2022-es verzió a legjobb, de biztos vagyok benne, 2022 egyik legjobb mozija. Nem megyek bele spoilerekbe, de a film nem teketóriázik: rögtön egy gyilkossággal indul, majd megkezdődik a nyomozás, Rébusz nyomába erednek, aki csupán holttesteket és rejtvényeket hagy maga mögött.

Ez a nyomozás zseniálisan hatásos: Batman megmutatja, miért is ő a képregényvilág legjobb nyomozója. Nemcsak a fizikai erejét, de főhősünk intelligenciáját is előtérbe helyezi a film. Matt Reeves nagyon ért a hangulatteremtéshez és az atmoszférához.

Az író/rendező egy igazán nyomasztó világot mutat be nekünk, egy olyan Gothamet, ahol senki nem szeretne élni: egy mocskos, korrupciótól szenvedő megapoliszt.

Nem lehet megbízni senkiben. Sem a rendőrökben, sem az ügyészekben, de még a polgármesterben sem. És mialatt Batman nyomoz, rengeteg apró, képregényes utalással találkozhatunk. Tehát képregényrajongók, figyelem: ez egy újabb kötelező kör a moziban!

Reeves filmje markánsan különbözik a megszokott képregényfilmektől: az egész mozi földhözragadt, logikus és kegyetlen. Szuperhősünk bűnüldöző karrierje elején jár, kicsit még naiv, de próbál szembenézni saját, múltbeli démonjaival. A történet folyamán szinte végig Batmant látjuk, a végén egy kis időre feltűnik civil énje, Bruce Wayne is, de szinte mindvégig a Denevéremberen van a hangsúly.

Batman ugyan nem beszél sokat, de ez kimondottan jól áll neki.

A nyomozás végére a történet átvált személyes drámává. Robert Pattinson elképesztően jó a szerepében. A többi színész is remek: Colin Farrell eltűnik a Pingvin-make up alatt, Paul Dano által megformált Rébusz intelligens és hátborzongató sorozatgyilkos,

Zoë Kravitz Macskanője pedig az egyik legjobb, amit eddig mozivásznon láttunk.

A vicces az, hogy eddig valamennyi filmes adaptáció az említett karaktereket rettentően eltúlzott ripacsokként ábrázolta. Ezekben a filmekben ez úgy-ahogy működött, de a 2022-es Batman visszafogottabb stílusához sokkal jobban illenek a földhözragadtabb verziók.

Jeffrey Wright Gordon hadnagya már a film elejétől vakon bízik Batmanben – ez is nagy különbség az eddigi filmekhez képest. Itt nem látjuk Martha és Thomas Wayne halálát, nem tudjuk meg, hogy Gordon mikor kezdett el bízni Batmanben.

A film csak úgy bedobja a nézőt egy kalandba, amit végigizgulunk, majd a legvégén jó szájízzel távozunk a moziteremből.

A film ritmusa nem túl gyors, de ezt egyáltalán nem érezni. A finálét ugyan meg lehetett volna vágni, de az alkotók nem zavaróan nyújtották el, és egy ennyire epikusnak szánt történetnek kellett egy ilyen kaliberű befejezés. A zene is kiemelkedő. Michael Giacchino tehetséges, nagy név a szakmában, de ezúttal sikerült neki az, ami talán utoljára Danny Elfmannek: tudunk a film után dúdolni egy Batman-témát.

Bizony, mindenki dúdolni fogja azt a pár dallamot.

Például mikor először meghalljuk, amint a Denevérember megjelenik hangos léptekkel a sötétből előbújva a zenére. Még most is libabőrös leszek. Az ilyen pillanatoktól ilyen jó film a Batman.

Az akcióra sem lehet panasz. Ez a másik markáns különbség, az eddigi filmekhez képest:

ebben a moziban igazán látjuk Batmant akcióban.

Minden bunyó és küzdőjelenet követhető, a kamera mindig azt mutatja, amit kell. Az utóbbi idők egyik legjobb autós üldözésének is tanúi lehetünk, nem láttam ilyen látványos autós szcénát a Mad Max: A harag útja óta. Minden elismerésem az operatőrnek, az egész film mámorítóan gyönyörű! Minden képkockáján érződik, hogy szeretettel és lelkesedéssel készült.

Mindenkinek ajánlom a filmet. Olyan, mint egy kegyetlen Batman-nyomozós kaland az 1992-es rajzfilmből, csak 16-os korhatárkarikával.

Szórakoztató, elgondolkodtató, nyomasztó és nagyon hatásos.

Még több Pattinson/Reeves Batmant a mozikba! Megyek is és megnézem még egyszer.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk