KULT
A Rovatból

Piszkosul látványos nosztalgiajárat - ez a Ready Player One, Spielberg új filmje

Megnéztük a mester legújabb filmjét. Az biztos, hogy látványban nagyon odatették magukat az alkotók, de vajon más téren is jól teljesít? Kritika.

Link másolása

Steven Spielberg új filmje nem fest valami fényes jövőt elénk: 2045-re olyan élhetetlenné válik a bolygónk, hogy az emberek inkább minden idejüket egy világot átfogó virtuális játékban, az OASIS-ban töltik. Hősünk, a tinédzserkorú Wade Watts (Tye Sheridan) is inkább itt éli az életét, mint a lepukkant nyomortelepen, ahová született. Amikor a játékot alapító James Halliday (Mark Rylance) meghal, a végrendeletéből kiderül, hogy teljes vagyonát és az OASIS-t is arra a szerencsésre hagyja, aki megtalálja a három kulcsot, amelyet a játékban elrejtett. Mivel nincs veszteni valója, Wade mindent kockára tesz a győzelemért.READY PLAYER ONE011

Amikor beültem a Ready Player One-ra, engem is azonnal magával ragadott a nosztalgia – igaz, nem egészen úgy, ahogyan azt az alkotók szerették volna. Amikor megjelent a vásznon Spielberg produkciós cégének, az Amblin Entertainmentnek a logója, elgondolkoztam rajta, mennyit is változott a hollywoodi látványmozi az elmúlt 35 évben, mióta az E.T.-ben a kis földönkívüli megreptette Elliott biciklijét. Az amerikai filmtörténet egyik legikonikusabb money shot-járól van szó, ami az elmúlt évtizedekben egyenesen a mozgóképes varázslat szimbólumává vált, most azonban inkább azt juttatta eszembe, vajon mikor készített Spielberg utoljára igazán jó filmet.

Nem kezdeném ilyen „régen minden jobb volt” típusú közhellyel ezt a kritikát, ha nem a Ready Player One-ról lenne szó, a filmről, ami nemcsak hogy hibátlanul illeszkedik az éppen aktuális ’80-as, ’90-es évek nosztalgiahullámot meglovagló kortárs hollywoodi filmek sorába, hanem azokat túlszárnyalva ennek a visszás trendnek a csúcsra járatását nyújtja a nézőknek. Teszi ezt úgy, hogy kifejezetten a nosztalgiaőrületet tematizálja: a filmbeli OASIS megteremtője ugyanis éppen ennek a korszaknak a megszállott rajongója, ergo az általa alkotott világ csak úgy tobzódik a popkulturális utalásokban.

A nosztalgiafaktor itt tehát nem egyszerű díszítőelem, nem csak marketingfogás, hanem a feladványok kulcsa. Az OASIS világában egyenesen a rátermettség fokmérője lesz az, hogy ki mennyire jártas a popkulturális referenciatengerben, a lelketlen óriáscég által képviselt gonoszok pedig épp azért buknak el, mert a filmek, zenék és játékok szeretetében nem tudják felvenni a versenyt a fiatalokkal. Ergo a geekek lépéselőnyben lesznek a jövőben.008012021

Sajnos azonban a film nem sokra megy ezzel az – egyébként érdekes – koncepcióval. Bár első blikkre úgy tűnhet, valamiféle kommentárját, neadjisten kritikáját nyújtja majd a film a kortárs hollywoodi trendeknek, a film kiaknázatlanul hagyja ezt a potenciált. De azt a kérdést is csak felületesen érintették az alkotók, mennyire ellentmondásos, hogy hősünk egy világuralomra törő óriáscéggel veszi fel a harcot, csak hogy a végén maga is egy világuralomra törő óriáscég multimilliárdos vezérigazgatója lehessen. Aki pedig azt hiszi, korunk kütyüfüggő társadalmáról, a fél életüket online töltő fiatalságról lesz valami közlendője a filmnek, annak is csalódnia kell. A történet pontosan oda fut ki, ahova várnánk, a filmvégi „tanulság” pedig meghazudtolja a film koncepcióját. A Ready Player One látványos, agyatlan szórakoztatás, de annál semmiképp sem több.

A legnagyobb irónia, hogy ezt a történetet éppen Steven Spielberg vitte vászonra, George Lucas mellett ugyanis neki volt a legnagyobb szerepe abban a fordulatban, amelyet az 1970-es évek végén vett a hollywoodi film, és amelynek eredménye az elmúlt 3-4 évtized blockbuster-központú filmgyártása, és – közvetve – az olyan filmek, mint a Ready Player One. Ugyanakkor meglepő is a választás, elvégre ami egy mai huszon-harmincévesnek a régmúlt idők elérhetetlen aranykora, annak Spielberg tevékenyen részese volt.

Ez összességében inkább árt, mint használ a filmnek, Spielberg ugyanis nehezen adja át magát annak a feltétlen rajongásnak, ami a hőseit élteti, legyen ugyanis bármennyire jó rendező, ő maga nem ezeken a filmeken nőtt fel. Ezért lehet, hogy az egymás hegyére-hátára dobált utalások az esetek többségében megmaradnak üres idézetnek, erőltetett kikacsintásnak, egy lelketlen nosztalgiagépezet újabb alkotóelemének. Üdítő kivétel a film egyik valóban szórakoztató csúcsjelenete, amelyben Wade és barátai a Ragyogás című Kubrick-klasszikus jeleneteibe csöppennek. Spielberg – aki kortársa és közeli barátja volt Kubricknak – személyes főhajtásnak szánhatta ezt a jelenetsort, bár a végeredmény így is inkább technikai bravúr.READY PLAYER ONEREADY PLAYER ONE

Szerencsére Spielberg van akkora veterán, hogy biztos kézzel levezényeljen egy 200 millió dolláros blockbustert, így ha takarékra vesszük az agyunkat, a film tagadhatatlanul szórakoztató, a sokat látott, de örökérvényű történet (a szegénylegény felveszi a harcot az elnyomó hatalmakkal és végül győzedelmeskedik) pedig leköt annyira, hogy ne érezzük túlságosan hosszúnak a két és fél órás játékidőt. Igazán maradandó élményt azonban csak a legfiatalabb korosztálynak fog nyújtani, akiknek még élvezetet okoz az, ha „levadászhatnak” egy-egy arcunkba tolt popkulturális utalást. Akiknek ez nem elég, azok jobban járnak, ha újranézik a megidézett filmeket.

A film előzetese:

Fotók: Intercom

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: