KULT
A Rovatból

Pucéran kongázott az utcán, pizzát lopott, és bezárta magát bedrogozva egy oroszlán ketrecébe – Matthew McConaughey 55 éves

Eléggé vad volt a gyerek- és a fiatalkora (már 13 évesen ivott), a férj- és az apaszerepek azonban embert faragtak belőle.


Sokan ismerik ezt a nevet. Legalábbis leírva: McConaughey. Kiejtve már más tészta, abba sokaknak beletörik a bicskája (és a nyelve). Segítünk! Legjobb tudásunk szerint: Mekkánöhéj…

„Sosem gondoltam arra, hogy megváltoztassam a nevemet. A mai napig vannak a környezetemben olyan emberek, akik azt mondják, hogy Mekkánöhíí. De korán megtanultam egy trükköt, amivel megtanítom az embereket. Ez még 1998-ban történt, amikor egy dialektustrénerrel dolgoztam. Azt mondta: »Mindenki emlékezni fog a nevedre, ha ezt mondod nekik: a Matthew McConaughey rímel arra, hogy What did Madonna say? (Mit mondott Madonna? – a szerk.)« És ennyi. Most, hogy ezt elmondtam neked, eszedbe sem jut, hogy máshogy ejtsd ki a nevemet” – magyarázta a színész egy korábbi interjújában.

Amúgy meg, ha felmerül a neve, sokaknak sok más név juthat az eszébe róla: David Wooderson, Jake Brigance, Palmer Joss, Roger Sherman Baldwin, Steve Edison, Denton Van Zan, Benjamin Barry, Dirk Pitt, Jack Lengyel, Ric Peck, Connor Mead, Mick Haller, Killer Joe Cooper, Mud, Ron Woodroof, Mark Hanna, Rust Cohle nyomozó, Joseph Cooper, Kenny Wells vagy Michael Pearson.

Bizony, a legismertebb karakterei ők, akiket eljátszva McConaughey a karrierje immár több mint 30 éve alatt a világ egyik legnagyobb filmsztárjává nőtte ki magát.

(A karakterek sorrendjében a filmek: Tökéletlen idők, Ha ölni kell, Kapcsolat, Amistad, Szereném, ha szeretnél, 2020: A tűz birodalma, Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt, Szahara, Több, mint sport, Trópusi vihar, Excsajok szelleme, Az igazság ára, Killer Joe, Mud, Mielőtt meghaltam, A Wall Street farkasa, True Detective 1. évad, Csillagok között, Arany és Úriemberek). Matthew azonban nemcsak a filmvásznon, hanem az életben is sokféle utat járt be, sok vihart átvészelt, és sok-sok életet élt.

A jóképű pizzatolvaj

1969. november 4-én született Matthew David McConaughey néven. Hosszú késéssel, szerencsétlen körülmények között és bevallottan véletlenül került a klánba, de ettől függetlenül ízig-vérig McConaughey volt. Az apja, Jim egy bárban nyelte egyik italt a másik után, amikor Matthew a világra jött, ugyanis meg volt győződve arról, hogy a gyerek nem az övé, ezért nem akarta elvesztegetni az időt a szülőszobán. A család a texasi Uvalde-ben élt, alig 100 mérföldre a mexikói határtól, és nem volt éppen kiegyensúlyozott életük. 1974-ben a szülei megpróbálták megölni egymást a konyhában (valami krumplipüré miatt). 1976-ban az idősebbik bátyja egy deszkával leütötte az apját. Azt hitte, hogy megölte őt, de szerencsére nem így lett. 1979-re a legfiatalabb McConaughey rájött, hogy az ember nem választhatja meg a családját. De ez nem számított. Elmondása szerint szerették egymást. Csak nem mindig.

A déli büszkeség viszont már korán beköszöntött Matthew életébe. 1977-ben az édesanyja, Kay benevezte őt a Little Mr. Texas nevű gyerekszépségversenyre. Matthew széles galléros inget és még szélesebb karimájú kalapot viselt, és hazavitte a fődíjat. A színész elmondása szerint édesanyja minden reggel a bekeretezett győzelmi fotóra mutatott. „Nézzenek oda” – mondta. „A győztes Kis Mr. Texas.”

Öt évvel később a család már a texasi Longview-ban élt, Kay pedig leültette a fiát a hetedik osztályos versmondó verseny előestéjén. Átnyújtott neki egy Ann Ashford-verset. Ha tetszik neki, mondta, nevezzen be vele. Matthew be is nevezett, és meg is nyerte a megmérettetést. Úgy tűnik, elindult valami…

1988-ban, a 18 éves McConaughey ellopott egy pizzát. Az apja rájött. Maga a lopás nem érdekelte, de amikor a fia ártatlannak vallotta magát, kiosztott neki egy nem túl kellemes hátbaverést. Matthew pedig megtanulta a leckét: a törvényen kívüliség és a hazudozás nem egy és ugyanaz.

Szóval át kellett még vészelnie a középiskolát. Lányokat hajkurászott, ötösöket szerzett, és 1988-ban a legjóképűbbnek választották. Amikor beiratkozott a Texasi Egyetemre, az volt a célja, hogy jogot tanuljon. „Hazudni a megélhetésért” – ahogy a mondás tartja. De a tárgyalóterem hidegen hagyta, szóval félbehagyta a tanulmányait, helyette pedig a trükközés egy sokkal csillogóbb válfaja felé fordult: a színészet felé. „A színészkedés számomra már korán értelmet nyert. Azt hiszem, már jóval azelőtt színész akartam lenni, hogy valaha is bevallottam volna magamnak. Mindig is történeteket írtam. És folyamatosan moziba jártam, hogy filmeket nézzek.”

Piakarrier

Az élete tehát rendesen pörgött. Lopott pizza. Texasi Egyetem. Szerepelt a Miller Lite reklámjában. Sőt, még az első hollywoodi kapcsolatát is piának köszönheti: egy Austin-i hotel bárjában Don Phillips producerrel közösen iszogattak vodka-tonikot.

És végül Phillips lett az, aki megszerezte McConaughey-nek első filmszerepét az 1993-as Tökéletlen idők című Richard Linklater-filmben. Majd jött egy ajánlat, hogy játsszon egy amerikai baseballsztárt az Angyalok a pályánban. Ekkor 1994-et írtunk, a tízhetes munkájáért pedig 48 500 dollárt fizettek. Nagy pénz, aminek köszönhetően egy másik bűnös szenvedélyének is hódolhatott: a szerencsejátéknak. „Ez nem egy garantált módja a pénzkeresésnek. De szeretek játszani nem kézzelfogható dolgokkal. Hadd lássam, mit tudok felmérni olyan információk segítségével, amelyek nem nyilvánvalóak. Mit tudok kezdeni azokkal az adatokkal, amiket nem mindenki lát” – mondta erről.

Matthew ügyesen és magabiztosan menedzselte magát: megszerezte a Skorpió forrás (1995) című filmben a spanyolul beszélő szerepét (anélkül, hogy ismerte volna a nyelvet). Kampányolt A texasi láncfűrészes gyilkos visszatér (1994) főszerepéért, szinte nulla tapasztalattal. De sikerült neki, nevet szerzett magának. 1996-ban már főszerepet játszott a Ha ölni kellben Sandra Bullock és Samuel L. Jackson oldalán, s lám, egy ügyvéd szerepe ismertette meg őt a világgal. Majd olyan rendezők kapkodtak érte, mint Robert Zemeckis (Kapcsolat), Steven Spielberg (Amistad), Ron Howard (Ed TV) és persze Richard Linklater továbbra is (A Newton fiúk).

Oroszlánbűvölés, pucér kongázás

Sztárságának kezdeti éveiben Matthew bizony mindkét végén égette a gyertyát. A visszafogottság amúgy sem volt sosem a McConaughey-k erőssége. Már gyerekkorukban a bátjyaival is folyamatosan rosszalkodtak, a falopástól a versplagizálásig mindenféle csínytevést kitaláltak. Az apja pedig már 13 éves korában elvitte őt kacsavadászatra, és a hidegtől vacogó gyereknek Wild Turkey bourbont adott, hogy felmelegedjen…

Már felnőttként Mexikóban kipróbálta a peyote-ot (a pejotl kaktuszból kinyert, erősen hallucinogén drog), majd amikor felocsúdott, egy ketrecben volt egy pumával, afféle bátorság- és nyugodtságpróbaként. Az állat szerencsére nem marcangolta szét őt, elmondása szerint leheveredett mellé aludni.

1996-ban leúszott az Amazonas egy szakaszán ecstasy hatása alatt, és minden erejével azon volt, hogy ne fulladjon meg. 1999-ben betépve és meztelenül kongázott az utcán, és remélte, hogy megússza a letartóztatást. De nem úszta meg.

Az igazán dekadens napok azonban még csak ezután következtek. 2000-ben, miután megkapta a Szeretném, ha szeretnél című romkom főszerepét (Jennifer Lopezzel), kibérelt egy szobát a Los Angeles-i Chateau Marmontban. Vett egy Triumph Thunderbirdöt, és 120 000 dolláros számlát kapott a szállodától, miután két hosszú, szikrázó évig hajkurászta ott az élvezeteket. Kihasználta a független életét és szabadságát: piált, napozott a medencénél, és hajnali 3-kor belopózott a szálloda konyhájába, hogy steaket készítsen magának. Persze ezeknél még szaftosabb pletykák is napvilágot láttak, de ezek valóságtartalmát McConaughey már nem erősítette meg. „Ez nem tartozik rátok” – mondta nevetve. „De igen, tanúja voltam néhány vad dolognak. A legtöbb ártalmatlan móka volt, ahol mindenki jól érezte magát. Nem véletlenül lazulnak el ott általában az emberek. a Chateau mindig is olyan hely volt, amely elősegíti a csintalanságot…”

Romantika mindenütt

Matthew ekkor kezdett el belekényelmesedni a karrierjébe, és sorra vállalta el a gyengécske romantikus komédiákat, hollywoodi limonádékat (pl. Szeretném, ha szeretnél, Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt, Anyám nyakán, Bolondok aranya, Hullámok ördöge, Excsajok szelleme). „Átvettem a stafétabotot Hugh Granttől” – mondta, de ez idő alatt már vett magának egy házat Hollywood Hillsben. Elkezdett egyenesbe jönni. 2007-ben ismerte meg a brazil modellt, Camila Alvest, akibe rögvest beleszeretett (előtte olyan celebekkel kavart hosszabb-rövidebb ideig, mint pl. Ashley Judd, Sandra Bullock, Janet Jackson vagy Penélope Cruz). Egy évre rá pedig már meg is született az első gyermekük, Levi. 2010-ben aztán Vida jött a világra, 2012-ben pedig Livingston. Ebben az évben került sor a mennyegzőjükre is.

„Még mielőtt gyerekeink lettek volna, Camila azt mondta: »Egy szabály lesz: ha te dolgozol, mindannyian dolgozunk. És bumm, így is lett! Másnap felhívtam az ügynökömet, és azt mondtam: mostantól az egész családom velem jön mindenhova. Nem számít, mi történik. Kell egy ház, néha még dadát is kell szereznünk. Az iskolákra is gondolni kell. De ebből nem engedtem. Persze mindez eleinte ijesztő volt számomra. Azelőtt mindig egyedül jártam dolgozni. Egy kis lakókocsiban éltem, és nem buliztam, ha másnap már dolgom volt. Magamnak főztem vacsorát, elolvastam a forgatókönyvemet, és 9 órakor már ágyban voltam. Majd hirtelen jött az egész család. Mi lesz az én kis gubómmal? Nos, kiderült, hogy ez egy nagy áldás. Mert a gyerekek teszik fel a legjobb kérdéseket, és ez sokkal több kreativitást indított be” – magyarázta McConaughey.

Vissza a valódi színészethez

Szóval, bár az élet szép volt Matthew számára, hiszen a kis limonádéi jól hoztak a konyhára, illetve már férj és apa is volt, rádöbbent, hogy már nem élvezi a munkát, és hogy sokáig hazudott magának. „A színészet iránti megbecsülésem egyre mélyebbre hatolt. Megtanultam, hogy mit is jelent valójában ez a szakma. És hogy mik a jogaim színészként. Tudtam, hogyan nem lehetek önelégült. És szerencsére kitaláltam, mit kell tennem, ha elveszettnek érzem magam, és hogy miként kell visszaterelnem magam a helyes útra.”

Szóval fogta magát, és visszautasított egy 14,5 millió dolláros ajánlatot egy újabb romantikus vígjátékért, majd nem kis munkával, de sikerült eljutnia a kritikusok által elismert drámai sikerek sorához.

Két éves melószünet után, 2011-ben indult útjára a megújult McConaughey. Egymás után olyan elismert filmekben tűnt fel, mint Az igazság ára (2011), a Börni, az eszelős temetős (2011), a Gyilkos Joe (2011), a Mud (2012), a Magic Mike (2012) vagy A Wall Street farkasa (2013), mígnem 2014-ben megkapta a legjobb férfi főszereplőnek járó Oscar-díjat a Mielőtt meghaltam (2013) című csodás drámáért. Vagyis végleg bebizonyította a kétkedőknek, hogy igenis tehetséges, vérbeli színész. De még ekkor sem állt le. Olyan további projektek következtek, mint a True Detective 1. évada, a Csillagok között, A fák tengere, a Harc a szabadságért vagy az Arany.

„Színészként az a dolgom, amit egész életemben csinálni akartam, hogy együtt érezzek az emberiséggel. Nem kell egyetértenem a karaktereimmel. Nem is kell elítélnem őket. Csak látnom kell az egyéniségüket és a nagyságukat – még akkor is, ha mások esetleg nem látják.” Ez a hozzáállás pedig nagy dolog volt egy olyan színésztől, aki 10 éven át nagyjából azzal gyűjtötte a rajongókat, hogy félmeztelenül mutogatta a kockás felsőtestét. De ez az élet – saját bevallása szerint – hazugság volt. Végül a mélységben és a drámában találta meg az igazságot.

6 év szünet

Aki pedig most azon gondolkodik, hogy de régen látta bármiben is őt, nem téved. Matthew McConaughey ugyanis utoljára még épp a Covid kitörése előtt, a 2019-es Guy Ritchie-féle Úriemberekben tűnt fel. Pontosabban azóta csak szinkronizált (pl. Énekelj 2), vagy rövidfilmekben, videóklipekben, reklámokban szerepelt. Kivett ugyanis egy szép nagy szünetet, amikor a családjára, önmagára (az időközben kiadott önéletrajzi könyvére) és más egyéb dolgokra koncentrálhatott.

De a rajongók megnyugodhatnak, a kedvencük nem ment végleg nyugdíjba. Olyannyira nem, hogy már két egész estés filmet is leforgatott:

a The Rivals of Amziah King című krimi-thrillert Andrew Pattersontól (Határtalan éj), és Kurt Russell oldalán, valamint Paul Greengrass (Bourne-filmek, A United 93-as) új filmjét, a The Lost Bust, amely egy iskolabusz-vezető (McConaughey) és egy tanár (America Ferrera) szemszögéből és kálváriáján keresztül mutatja be a nagy, 2018-as kaliforniai tűzvészt. Remélhetőleg mindkettőt bemutatják jövőre, és véget ér az addigra már 6 éves McConaughey-hiány.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Túl gyorsan lopott, imád hokizni, és nem volt hajlandó levetkőzni a Playboynak – 35 dolog, amit nem tudtál a 35 éves Margot Robbie-ról
Ő játszotta az első biszexuális karaktert az ausztrál tévében, és egy partin összetévesztette Harry herceget Ed Sheerannel – ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük a színésznőt.


1. 1990. július 2-án, hétfőn, reggel 7:45-kor született Ausztráliában, a queenslandi Dalbyban Margot Elise Robbie néven.

2. A Focus – A látszat csal című filmben játszott szerepéhez trükköket tanult a tanácsadó Apollo Robbinstól, aki „úri tolvajnak” nevezi magát. Robbins olyan jól tanította őt, hogy a produkció azt kérte Margot-tól, hogy lassabban csinálja, mert a kamerák nem csípik el, ahogy más szereplőktől lop.

3. Szeret leveleket és képeslapokat küldeni a barátainak és a családtagjainak a világ minden tájáról, ahol épp forgat, mert úgy gondolja, hogy az emberek nem kapnak elég levelet, vagy legalábbis olyat, ami nem számla.

4. A Wall Street farkasa (2013) című filmért kapott gázsijának (347 ezer dollár) egy részét az anyja házán lévő jelzálogkölcsön törlesztésére fordította.

5. Tíz évvel később, a 2023-as Barbie-ért már 50 millió dollárt kapott az alapgázsival és a bevételi bónuszokkal együtt.

6. A hatalmas vagyona ellenére Robbie állítólag nem költ sokat, és míg nem volt férjnél, inkább szobatársakkal élt, hogy ezzel is pénzt takarítson meg. Azt állítja, hogy gyerekkori élményei, amikor nem volt mindenhez hozzáférése, örök életére alázatossá tették.

7. Nem volt hajlandó lefogyni Jane Porter szerepéért a Tarzan legendája (2016) című filmben, és azt mondta, hogy inkább az egészségére koncentrál, mint a karcsúságra.

8. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) című filmben a kaszkadőrmunkák nagy részét ő maga végezte. A rendező, David Ayer elmondta, hogy a dublőre több időt töltött a lakókocsiban, mint a forgatáson, mert Robbie mindent maga akart csinálni.

9. Londonban részt vett egy partin jó barátnője, Cara Delevingne társaságában, és közös képeket készített egy fotóautomatában Harry herceggel. Csak Margot nem tudta, hogy az Harry volt, ugyanis összetévesztette őt a brit énekes-dalszerző Ed Sheerannel.

10. 8 éves korában Ausztráliában cirkuszórákat vett, és trapézoklevelet szerzett. A Suicide Squad – Öngyilkos osztagban Harley Quinn szerepéhez újra elővehette ezt a tudását.

11. Miután otthagyta a Neighbours, azaz a Szomszédok című ausztrál szappanoperát (2008 és 2011 között szerepelt benne), azt akarta, hogy a karakterét drámai módon megöljék. A sorozat írói azonban úgy döntöttek, csak főiskolára küldik, így lehetőséget adva Robbie-nak, hogy visszatérjen a sorozatba, ha nem jön össze a hollywoodi karrierje.

12. Mint tudjuk, nagyon is összejött a karrier Margot-nak, aki ettől függetlenül 2022-ben egy epizód (a 8903.) erejéig mégis visszatért a Neighboursbe Donna Freedmanként, aki egyébként az első biszexuális karakter volt az ausztrál tévézés történelmében.

13. Lehúzott egymás után három tequilát, mielőtt leforgatta a szexjeleneteit Leonardo DiCaprióval A Wall Street farkasában.

14. Elutasította a Playboy magazin ajánlatát, hogy pózoljon nekik, mondván, ő csak művészi célból vetkőzik meztelenre (erre egyébként eddig csak A Wall Street farkasa kedvéért volt hajlandó).

15. Három hónapig tanult korcsolyázni, hogy eljátszhassa Tonya Hardingot az Én, Tonya (2017) című filmben. Mivel dublőrökre sem lehetett számítani, hiszen a történelem során csupán 8 nőnek sikerült versenyen tripla axel ugrást végrehajtania, CGI-t, azaz számítógépes animációt használtak a jelenet megalkotásához.

16. A természetes hajszíne a barna, de szőkére festette azt a karrierje elején, miután rájött, hogy a filmipar a szőke színésznőket részesíti előnyben.

17. Robbie épp egy hátizsákos utazáson volt Európában, amikor jött a hívás, hogy részt vehet egy Will Smith-szel közös utolsó meghallgatáson a Focus – A látszat csalhoz. 48 óra alatt ért át a horvátországi Hvar szigetéről Párizsba, majd onnan New Yorkba, és alig pár órával a meghallgatás kezdete előtt ért oda. A légitársaság útközben elvesztette a poggyászát, így új ruhákat kellett vásárolnia a castingra.

18. Allergiás a csirke tojásának fehérjére. A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (2020) című filmben, ahol Harley Quinn tojásos szendvicset eszik, a produkciónak kacsatojást kellett biztosítania neki, hogy elkerüljék az allergiás reakciót.

19. 2013-ban a Francia szvit (2014) című háborús dráma forgatásán ismerkedett meg Tom Ackerley-vel, aki harmadik asszisztens rendezőként dolgozott a filmen. 2016. december 19-én házasodtak össze az ausztráliai Byron Bayben.

20. Imádja a hokit, az Egyesült Államokba való költözése után csatlakozott is egy amatőr jégkorongligához. Gyerekkora óta rajong e sportért, amióta látta a Kerge kacsák (1992) című filmet, de Ausztráliában, a lakóhelye környékén nem volt jégpálya, ahol gyakorolhatott volna.

21. A queenslandi Somerset College-ban tanult, miközben három állásban is dolgozott: titkárnő volt, szörfdeszkákat árult, és szendvicseket készített a Subwayben. 17 évesen, miután leérettségizett, Melbourne-be költözött, hogy teljes munkaidőben színészkedjen.

22. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag forgatása alatt kezdett el érdeklődni a tetoválások iránt. A felvételek közben megnyitotta a Harley's Tattoo Parlour nevű tetoválószalont, ahol a többi színésznek, a stáb tagjainak és a rendezőnek, David Ayernek is csinált tetoválást, illetve egyet magának is. Will Smith-nek és Jared Letónak nem.

23. A rajongótáborát „Robbersnek” (rablóknak) nevezi.

24. Az Édesanyja, Sarie kísérte őt az oltár elé, mivel az apjától, Dougtól régen elhidegült a család. A nővére, Anya volt a koszorúslánya.

25. Az öccse, Cameron a nővére sikereit látva úgy döntött, hogy ő is színész lesz. A bátyja, Lachlan pedig szintén a filmiparban dolgozik, ő kaszkadőrként.

26. Elutasította Sam Thomson szerepét a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014) című, később a legjobb film Oscar-díját is elnyerő filmben. A szerepet végül Emma Stone kapta, aki ezzel kiérdemelte az első Oscar-jelölését.

27. Mindig magával hordja az anyjától kapott kvarcot, mert szerinte szerencsét hoz neki, és állítása szerint még mindig a gyerekkori játék nyuszijával alszik.

28. Sokan fiús lányként hivatkoznak rá, mert szeret szörfözni, motorozni és barkácsolni.

29. A filmek közül az egyik legnagyobb kedvence a Tony Scott által rendezett 1993-as Tiszta románc. Jó választás.

30. A saját nevét „furcsa, formális, öregasszonyos névnek” tartja.

31. Már a 30. születésnapja előtt két színészi Oscar-jelölése volt: az Én, Tonyáért és a Botrányért (2020). Azóta begyűjtött még egyet, csak produceri minőségében a Barbie-ért.

32. Skót és német származású.

33. Margot ADHD-s, ezért 6 éves kora óta Ritalint szed. A hiperaktív-impulzív típusú rendellenességben szenved.

34. Josh Trank rendező első választása volt Sue Storm szerepére a Fantasztikus négyes (2015) című filmben, de a stúdió végül Kate Marát választotta. Utólag már tudjuk, hogy Robbie járt jól.

35. 2024. október 17-én lett először anya, egy kisfiút hozott a világra. Az apa a férje, Tom Ackerley.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ezt még Scarlett Johansson sem menthette meg: miért bukik el a Jurassic World: Újjászületés?
A Jurassic World: Újjászületés nem megújulás, hanem egy kaotikus, ötlettelen lehúzás, amelyből hiányzik minden kreativitás. Ez a film nem megidézi az eredeti Jurassic Park varázsát, hanem fájdalmasan emlékeztet arra, milyen mélyre süllyedt a franchise.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. július 02.



A Jurassic World: Újjászületés pontosan az a film, amely után az ember elgondolkodik, vajon miért is ülte végig ezt a több mint kétórás mozgóképes szenvedést.

Ez nem újrafelfedezés, nem tisztelgés az eredeti előtt, hanem az egyik legnagyobb összevisszaság, színtelen-szagtalan lehúzás a franchise történetében.

Érezni a stúdió kézlenyomatát az egész projekten, látni minden jegyzetet, amit a producerek rákényszerítettek a rendezőre: ide kell egy gyerekkarakter, itt muszáj egy Jeep-es rész, ha már itt vagyunk, hol vannak a raptorok? T-Rex is van, Űber Homlok Rex is van, mi kell még?

A történet akár egy közepesen érdektelen videojáték küldetéslistája is lehetne. Egy gyógyszergyártó cég titkos megbízással küldi ki a „teljesen megbízható” reprezentánsát (Rupert Friend), hogy három DNS-mintát szerezzen nekik. Erre egy korszakalkotó gyógyszer miatt van szükség, mellyel megelőzik a szívbetegségeket. A halott dinoszauruszvér már „nem jó” a film saját lehetetlen, körmönfont logikája szerint.

Kapunk egy nagy adag tudományos blablát, magyarázatnak álcázott hülyeséget, ami egy pillanatig sem hihető, hogy miért kell élő dinókból vér.

Az eredeti Jurassic Park történet azért is volt félelmetes, mert meglepően reálisnak tűnt. Nem volt az, csak annak tűnt. Itt semmi ilyet nem érzünk, ez gyakorlatilag videojáték története. Felbérelnek tehát egy zsoldost, Zorát (ténylegen egy órával a vetítés után rá kellett keresnem a neten, mi volt a főszereplő neve, annyira jellegtelen volt – Scarlett Johansson), hogy szervezzen meg egy elit alakulatot, akivel nekivághat a feladatnak. Persze nem lehet egyszerű a küldetés: a legnagyobb szárazföldi, vízi és repülő dinoszaurusz élő példányából kell kinyerni az említett mintát.

A nagy tervhez csatlakozik Dr. Loomis (igen, szerintem is egy Halloween utalás a neve - Jonathan Bailey), aki megalkot egy csodamódszert a vérlecsapolásra.

Mellette Duncan (Mahershala Ali), a vén tengeri róka is elkíséri a csapatot, aki eljuttat mindenkit a tiltott, ki tudja hányadik „új” dinószigetre, ahol persze mindent ellepnek a mutáns szörnydinók.

Mert ezek már nem egyszerű őshüllők, hanem genetikai förmedvények: potrohos-tokanyakú repülőszatyor raptorivadékok, vagy éppen a Bucihomlokú MegaRex, amelyek látványterve ugyan érdekes, akár egy újabb Godzilla-filmből is szabadulhattak volna, de ez nem dícséret, az összkép így is kiábrándító.

A készítők egyszerre akarták folytatni az eredeti Jurassic Park örökségét, és közben minden egyes sikeres klisét felhasználni, amit csak engedett a költségvetés. Ez látszik a mellékküldetésen (mert ilyen is van): egy apuka két lányával, valamint a nagyobb lány együgyű fiújával (nem orvosi diagnózis, csak szimplán rendkívül idegesítően buta) sodródtak bele a történetbe, miután vízi dinoszauruszok támadják meg vitorlásukat.

Az alkotók döntéshelyzet elé állítják a „szupercsapatot”: vagy hagyják meghalni a családot, ezzel tovább növelve nézői ellenszenvet, vagy – és itt jön a „briliáns” dramaturgiai húzás – megmentik a családot a biztos haláltól, hogy legalább legyen valakikért szorítani a film alatt.

Mintha kötelező lenne gyereket írni egy Jurassic-sztoriba, mert az első Jurassic Parkban is volt, tehát a produceri logika szerint itt is kell. Minden filmben volt, itt is kell, ennyi a magyarázat.

A film egyszerűen sértő a közönség intelligenciájára nézve. David Koepp forgatókönyvíró karrierjében voltak zseniális szövegkönyvei, de ezúttal az Indiana Jones és a sors tárcsája szintjén alkotott: ötlettelenül, rutinból, legnagyobb alkotói eszköze a káosz volt.

Újra felhasznált jelenetekkel próbál a nézőre hatni, például a konyhás raptoros rész a Jurassic Parkból CTRL+C, CTRL+V módszerrel került át csak a helyszín és a szörnyek mások picit.

Nincs nosztalgiaértéke, csak üres másolat. Az akciójelenetek sokszor követhetetlenek, a CGI olcsó hatású, mosott textúrák, vértelen leszámolások, nincs valódi tét, nem is értem a 16-os besorolást.

Pedig Gareth Edwards rendező elvileg a hatalmas szörnyek bemutatásának specialistája. A 2014-es Godzilla és a Zsivány egyes után azt hihetnénk, ha valaki, akkor ő majd képes feledhetetlenné tenni a dinoszauruszok látványát. Ehelyett egy alultervezett és rendezetlen látványkavalkádot kapunk, amelyből hiányzik a grandiózusság és a földhözragadtság.

Az olcsóság ott is észrevehető, hogy nincs IMAX-verzió, nem invesztált bele a stúdió. Olyan, mintha a stúdió pénzt akart volna spórolni a konverzión és a felvételi technikán.

Bár azt hozzá kell tenni, hogy Edwards forgatási szokásaihoz nem illik egy batár nagy IMAX kamera. Ő tényleg megmutatta már, hogy képes minimál költségvetésből is maximális képi világot bemutatni, mint például a 2023-as Az alkotóban. Hát itt ez nagyon nem sikerült.

A film legnagyobb hibája mégsem a látvány vagy a rendezés, hanem a karakterek és a történet. Egyszerűen nincs kiért izgulni. A zsoldosok sablonfigurák, a család idegesítő, a Don Juan comic relief srácot pedig a néző már az első veszélyes jelenetnél sorsára hagyta volna.

Vannak feszült jelenetek a filmben, például a gumicsónakos rész, amelyet Michael Crichton eredeti Jurassic Park regényéből emeltek át.

Ez a szcéna képes hozni az igazi klasszikus hangulatot, de ez is csak emlékeztet, hogy milyen minőségű lehetne az egész film, ha van mögötte valódi vízió, és tartják a forgatókönyvi fegyelmet. Érdekesség, hogy amikor nem akciójelenet van, hanem a feszültség dominál, akkor tényleg működik Edwards-mozija – lehet, hogy tényleg kéne már egy 18+-os Jurassic-horror.

A zene szintén csalódás: legalább John Williams klasszikus témái megmentik, amikor felcsendülnek, de az új dallamok teljesen feledhetők. A film egészét áthatja a kapkodás, a kreatív döntések hiánya, a sablonos dramaturgia és a stúdiókapzsiság fojtogató szaga. Ez a Jurassic World-rész nem újjászületés, hanem egy kétségbeesett pénzlehúzási kísérlet. Az eredeti 1993-as Jurassic Park óta egyetlen folytatás sem tudott valódi, méltó utódja lenni Spielberg klasszikusának, és ez a film sem fogja megváltoztatni ezt a tényt.

Az első Jurassic World legalább a klasszikus nosztalgiát visszaadta a nézőnek, de ezen kívül tényleg semmit sem tudok mondani a franchise mellett.

Scarlett Johansson kedves mosolya nem éri meg a mozijegy borsos árát. A Jurassic World: Újjászületés túl hosszú, kaotikus, felesleges alkotás, amelyből hiányzik a lélek. A legnagyobb bűne azonban nem az, hogy rossz – hanem az, hogy unalmas és kiszámítható, igazi elvesztegetett potenciál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET: