KULT

Pokoli rokonok: Tényleg van, aki azt hitte, hogy most majd csoda történik?

Az RTL új teleregénye nem ígér sokat, de azt betartja: felszínesen szórakoztat, mindezt néhány igazán élvezetes színészi alakítással.


Rögtön az elején coming outolok: nekem tulajdonképpen tetszik a Pokoli rokonok. Amikor a főszerkesztőm kiadta a feladatot, úgy képzeltem, gyorsan visszanézem az első részt, aztán írok valamit, letudom. Aztán azon kaptam magam, hogy már a harmadik epizódot nézem. Kicsit nehéz eldönteni, hogy mi akar lenni, mert vígjátéknak annyira nem humoros, viszont nem is olyan irritálóan nyálas, mint egy török szappanopera.

Persze láttam a sok fanyalgó kritikát és kommentet. És tulajdonképpen a maguk szempontjából igazuk is van. De akik ezeket írták, mégis mit vártak egy RTL-es teleregénytől? Jancsói mélységet? Monty Python szintű abszurdhumort?

Akinek nem jött be a Barátok közt vagy a Drága örökösök, komolyan azt hitte, hogy na, most majd csoda történik?

Az RTL új sorozata is Hámori Barbara műhelyéből került elő. A producernek olyan változó színvonalú és sikerű sorozatokat köszönhetünk az elmúlt évekből, mint A mi kis falunk, a Keresztanyu, a Hotel Margaret vagy a Séf meg a többiek.

A horvát Kumovi (Keresztapák) sorozaton alapuló alapsztoriban nincs sok új. A gazdag budapesti Guba család elveszti mindenét. A fiú, Olivér (Adányi Alex) egy ostoba befektetéssel csődbe vitte a család bankját, ezért Gubáék kénytelenek visszaköltözni a családfő, Guba Tóni (Árpa Attila) szülőfalujába, Pantallósra.

(Szerintem a darknet sötét bugyraiban létezik egy szervezet, ami kimondottan arra szakosodott, hogy idétlen településneveket találjon ki magyar sorozatok számára.)

Mindehhez hozzájön még néhány kötelező szappanopera elem eltitkolt zabigyerekről, korrupt politikusokról, titkos zsebbizniszekről, és persze tiltott szerelemről.

Ahogy az alapvetésből várható, a sorozat ezután kiaknáz minden unalomig ismert közhelyet a főváros-vidék, gazdag-szegény, urbánus-népi ellentét témakörből. A szereplők meglehetősen egydimenziósak, a poénok sokszor kiszámíthatóak, néha kimondottan fájnak – például amikor a vidéki rokon a DNS-tesztet következetesen Dénes-tesztnek mondja.

A Pokoli rokonok könnyed, közhelyes, felszínes, de alkalmas rá, hogy az ember egy órára kikapcsolódjon, már ha szeret tévét nézni. Olyan ez, mint a sajtburger vagy a csipsz.

Tudjuk, hogy nulla a tápértéke és egészségtelen is, de néha a finom ízek miatt mégis elcsábulunk.

Egy ilyen típusú műsor ennyit tud, jó esetben. Ugyan a Pokoli rokonok sem hibátlan még a maga műfaján belül sem, de az elmúlt évek hasonló próbálkozásai közül talán a legjobban sikerült, és úgy tűnik, ez az a műfaj, ami megy nekünk. A 2000-es években voltak ugyan kísérletek a Jóbarátok típusú intellektuális sitcomok magyarosítására, de ezek mind csúfos kudarcot vallottak.

Pedig írói talentumban nem lenne hiány, hiszen a produkció vezető írója a stáblista szerint Fehér Boldizsár, akivel évekig dolgoztam együtt, az egyik legjobb tollú magyar humorista amellett, hogy Margó-díjas szépíró. Kétlem, hogy ne tudna ennél sokkal elvontabb, intellektuális humort szállítani, de ez a műfaj nem erről szól.

(Mielőtt a bölcsészek fanyalogni kezdenek és az irodalom elárulásáról beszélnének, Grecsó is írt Győzike Show-t, élni kell.)

A színészek többnyire hozzák, amit kell. Amit külön értékelek, hogy ezúttal minimálisra szorították a vicceskedő ripacskodást, ami a hazai sorozatok egyik rákfenéje. Sokszor úgy játszanak tévében, mintha színpadon lennének, ami azért kellemetlen, mert a tévé mindent ezerszeresére nagyít. Ezt ennél a sorozatnál (többnyire) nem érzem, és ez mindenképpen jót tesz a nézői élménynek.

Ha van gond a szereplőkkel, az a karakterek átgondolatlansága, hiteltelensége. Olivér például az egyik pillanatban mint ellenállhatatlan nőcsábász kerül elénk, aki szórja magából a szellemes bókokat és replikákat, aztán két jelenettel később kiderül, hogy segghülye – már bocsánat –, aki egy tök idegen ember telefonhívásának hatására a bank összes pénzét kriptovalutába fektette (ezért mentek csődbe.)

Guba Lara (Pásztor Virág) alapjában véve a buta, újgazdag, elkényeztetett úri csajszi, aki flat white lattét kér a vidéki rokonoknál (ahol persze csak kotyogós kávéfőző van), és akinek abban manifesztálódik a csőd ténye, hogy nem veheti meg a szandált, amit kinézett magának. Ismerjük ezt az archetípust. A következő pillanatban mégis ő az, aki addig nyomokban sem észlelt empátiával látványosan megsajnálja az apját.

Az anyát, Enikőt alakító Dobó Katának sincs könnyű dolga, az alkohol és altató függő, sekélyes gazdag asszony az epizód első felében még jóformán semmit nem képes felfogni abból, ami velük történik, hogy aztán botcsinálta Julija Navalnajaként, sztoikus nyugalommal álljon férje oldalára a bajban, és próbálja talpraállítani a családot.

Hogy a siker szempontjából mennyire volt jó ötlet Dobót és Árpát megtenni húzónévnek, az kérdés. Dobó Kata egyáltalán nem rossz színésznő, bizonyos szerepekben egy jó rendező sok mindent ki tud hozni belőle. De már rég nem az a csinos, szexi fiatal tehetség, aki annak idején feltűnt a Miniszter félrelépben, és akiért annyian rajongtak. Megosztóvá vált, főleg az Andy Vajnához fűződő kapcsolata és a kétes megítélésű filmrendezései miatt.

Árpa Attila nem egy új Latinovits, de megbízható színész, az Árulók és a Sztárbox miatt pedig most megint forog a neve.

De sem Dobó, sem Árpa nem rendelkezik olyan masszív rajongói (vagy akár gyűlölői) táborral, akik csak miattuk megnéznének bármit is.

Ezzel az együtt nagyrészt a színészek azok, akik szórakoztatóvá teszik a Pokoli rokonokat. Vannak ismerős arcok, mint a polgármestert alakító Bede-Fazekas Szabolcs, a Guba Tóni volt szerelmét, Dusikát játszó Ulmann Mónika, a szenilis nagypapaként visszatérő Magyar Attila, vagy az iszákos önkormányzati dolgozó bőrébe bújt Beleznay Endre. Az utóbbi időkben műsorvezetőként is bemutatkozó Varga Ádám is feltűnik, mint Dusika fia (akiről szerintem egy megfelelő ponton ki fog derülni, hogy Guba Antal fia).

Szeretném kiemelni a Fejes Lászlót alakító Juhász Istvánt, a kavarógép polgármesternét alakító Vanya Tímeát, illetve Sóvári-Fehér Annát, aki olyan hihetően alakítja Fejesék éppen csak nagykorúvá cseperedett lányát, hogy nem is ismertem fel azonnal, pedig alig egy hónapja láttam a Thália Színházban a Romantikus komédia főszerepében. A Dr. Aczél Zsófiát alakító Juhász Jázmin volt az egyik oka, hogy a meglehetősen gyengére sikerült Az almafa virága nem volt teljesen nézhetetlen. Itt is bizonyítja, hogy örökölte a színészi tehetséget neves nagypapájától, Juhász Jácinttól.

A kisebb mellékszereplők közül kiemelném Csonka Andrást, aki néhány percre jelenik meg mint kardiológus. Az ember azt gondolná, hogy megpróbálja elbohóckodni a szerepet, minél nagyobb figyelmet keltve, de nem. Pici teljesen komolyan játszotta a szerepét. Aki még nagyon belopta magát a szívembe a falu rendőrjét, Levit alakító Borbély Richárd.

Mindezek mellett a Pokoli rokonoknak van egy fontos erénye. Talán említést sem érdemlő közhely, hogy az ehhez hasonló kommersz műsorok összehasonlíthatatlanul nagyobb közönséget érnek el, mint az úgynevezett „magas művészet”. Jóllehet, a Pokoli rokonok első részének mintegy 290000 nézője csalódást okozhat a nézettségi versenyben, de akkor is sok emberről beszélünk.

Épp ezért ezek a műsorok a legalkalmasabbak arra, hogy széles körben „üzenetet” közvetítsenek, felhívják a figyelmet fontos témákra, alakítsák a közgondolkodást.

A Pokoli rokonok egyik konfliktusa nem más, mint hogy a polgármester kínai befektetőknek szeretné átjátszani a falu környéki földeket egy akkumulátorgyár létesítésére.

Ez most aktuális téma, Magyarország egyik legfőbb problémája, és a sorozat a maga lehetőségein belül jól bemutatja, milyen háttéralkuk állhatnak egy ilyen beruházás mögött, miként próbálják a politikusok megvezetni a választókat. Ez pedig úgy gondolom, fontos cél. Persze jó lenne, ha árnyalnák a képet, de ez már túl nagy elvárás.

Ha másért nem, ezért jó lenne, ha minél többen megnéznék, hátha elindul valami érdemi diskurzus a közösségi médián kívül is, a nappalikban, ebédlőasztaloknál, piacokon.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A mi kis bakink – visító nevetés, kisípolás és más vicces jelenetek Hevér Gáborral, Pokorny Liával, Nagy Sándorral, Szabó Győzővel és Pajkaszeg lakóval
Van, amikor egy gyógyszer összetevői miatt áll meg a forgatás, és a szereplők nem tudnak továbblépni az újra meg újra feltörő nevetéstől.


Ami a sorozatból kimaradt - azt most a készítők megmutatják. Sok vicces pillanat is volt, még a legkomolyabbnak szánt jelenetben is. Pajkaszeg lakói nem bírtak magukkal és néha bizony széttrollkodtak egy-egy jelenetet. Előfordultak olyan beszólások is, amiket még a mostani videóban is ki kellett "sípolni". No azért ezek nem voltak véresen komolyak, hiszen a szereplők - jól láthatóan - remekül szórakoztak.

Volt itt minden: nyelvtörő szavak, becenevek, fura gyógyszer és kimaradt mondat... Hevér Gábornak, Pokorny Liának, Nagy Sándornak és Szabó Győzőnek és a többi szereplőnek is nehezére esett visszatalálni a jelentbe a harsány, sikítva nevetős pillanatok után.

VIDEÓ: Így nevettek a szereplők a felvétel közben


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Majka Bindzsisztán korrupt politikusaként tért vissza új klipjében
A klipben feltűnik egy fehér inges, szőke fiatal, aki a „haza érdekében” cselekedve igazságszérumot tesz a korrupt miniszterelnök italába.


Majka új, Csurran, cseppen című klipjében Pandur Pjetrőként, Bindzsisztán korrupt miniszterelnökeként tér vissza, és ahogy sejthető volt, ezúttal sem fogta vissza magát a szókimondásban. A történet pofonegyszerű, de annál ütősebb: a szeretett vezető végre kamera elé ül egy interjúra, ám valaki – egy fehér inges, szőke fiatal – „a haza érdekében” néhány csepp igazságszérumot csempész az italába.

Innentől Majka zseniális alakítása gondoskodik róla, hogy a helyzet teljesen kicsússzon az irányítás alól: a miniszterelnök az egész stáb döbbenetére és növekvő idegességére kezd el kitálalni az uralkodásáról, és bevallja, hogy minden, amit tett, csak a pénzről szólt.

A zene pedig így kezdődik, ami tisztességesen megalapozza a fennmaradó perceket:

„Lassan már 8 éve én vagyok az ország fasza!

Csak annyit kellett kiabálni: Ruszkik haza!”

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ilyen látványos volt a Kínai Újévi Fesztivál, indul a Kígyó éve
Fotóinkkal te is részese lehetsz ennek a különleges eseménynek. Vasárnap is érdemes ellátogatni a Budapesti Chinatown-ba, mert számos programmal várnak.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2025. január 18.



Kétnapos rendezvénnyel ünneplik a 2025-ös kínai Holdújévet a Budapesti Chinatown-ba. A hétvégén te is részese lehetsz ennek a különleges eseménynek.

Képgaléria: ilyen látványos volt a felvonulás (képekért kattints a fotóra)

A szervezők leírása szerint fontos tudni, hogy a Kínai újévi ünnepség felkerült az UNESCO Szellemi Kulturális Örökség listájára. Az idei budapesti programra két kulturális delegáció is érkezett Kínából sok szórakoztató- és kézműves programmal. 35 vadonatúj hanfu öltözéket próbálhatnak fel a látogatók ingyen. Hét kulturális program először látható Magyarországon.

A Kígyó éve 2025. január 29-én veszi kezdetét. A kínai asztrológia szerint a kígyó az átalakulást jelképezi. Így idén sorsfordító eseményekre készülhetünk - egyéni és kollektív szinten is.

A részletes program ITT található.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Elhunyt Joan Plowright a 101 kiskutya és a Dennis, a komisz sztárja
A híresség, Laurence Olivier özvegye 95 éves korában, szerettei körében hunyta le örökre szemeit.


95 éves korában, szerettei körében hunyt el Joan Plowright, a legendás színésznő, akinek hat évtizedes karrierje alatt olyan filmekben tündökölt, mint a Dennis, a komisz, a 101 kiskutya és a Tea Mussolinivel. Dame Joan az utolsó éveiben megvakult – számolt be róla a Mirror.

A színésznő halálhírét családja nyilatkozatban közölte a nyilvánossággal. A közlemény szerint:

„Dame Joan Plowright családja nagy szomorúsággal tudatja, hogy 2025. január 16-án békésen elhunyt családja körében Denville Hallban, 95 éves korában”.

A színház, a film és a televízió ikonikus alakja, Joan Plowright közel hetven évig ragyogott a színpadon és a képernyőn, mielőtt vaksága miatt visszavonult. Sussexben töltötte utolsó tíz évét, ahol barátok és családtagok társaságában, nevetéssel és emlékekkel gazdagon búcsúzott a világtól.

Plowright olyan emlékezetes alakításokkal írta be magát a filmtörténetbe, mint a Sztálin vagy az Elvarázsolt április, amelyekért Golden Globe-díjat is kapott, sőt, utóbbiért még Oscar-díjra is jelölték. Különlegessé tette, hogy ő volt a második színésznő, aki egy évben két Golden Globe-ot is hazavihetett.

Filmes karrierje során olyan művekben láthattuk, mint a Dennis, a komisz, a 101 kiskutya, az Equus, Az utolsó akcióhős, vagy a Spiderwick krónikák.

1961-ben Broadway-darabja, az Egy csepp méz Tony-díjat hozott neki, később pedig a Brit Birodalom Rendje parancsnoki fokozatával és lovagparancsnoki címmel tüntették ki.

A család arra kérte a rajongókat, hogy tartsák tiszteletben a magánéletüket, és hozzátették, mennyire büszkék Joan életművére és személyére.


Link másolása
KÖVESS MINKET: