KULT

Palya Bea: Kapolcson visszataláltam a gyökereimhez

Sokáig ő volt a Művészetek Völgye egyik alapembere, de idén csak egyetlen koncertje lesz ott. Elsőként nekünk mondta el, miért.


Palya Bea az egyik legsokoldalúbb hazai előadó: pályája elején főként népdalénekesként volt ismert, de idővel folyamatosan kóstolt bele az újabb és újabb műfajokba. Tavaly megjelent Nő című albuma pedig a kritikusok és a rajongók egybehangzó véleménye szerint is mestermunka.

Önálló koncertjei mellett legalább annyira egybeforrott a neve a Művészetek Völgyével, ahol szinte a kezdetektől állandó fellépő, 2010-től pedig a Palya-udvar házigazdája is. Többek között arról beszélgettünk vele, mennyi munkával jár a tíznapos program megszervezése, hogyan tudja ezt összeegyeztetni két és féléves kislánya nevelésével, és milyen tervei vannak ennek folyományaként az idei évre.

– Mikorra nyúlik vissza a kapcsolatod a Völggyel?

– Ez egy nagyon hosszú és szép történet. 1994-ben, 18 évesen a fesztiváltól függetlenül Vigántpetenden táboroztattam néptáncos gyerekeket, és a próbákat mindennap a kapolcsi faluházban tartottuk. Ekkor szembesültem vele először, milyen nagyszabású események zajlanak itt, és már ebből az évből csomó emléket magamba szívtam, a táj szépségétől kezdve a velőspirítóson át Márta Pista figurájáig. Ha jól emlékszem, a következő évben már fel is léptem, és azóta különféle formációkkal szinte minden évben meghívtak. Rengeteg élményem van, felsorolni is nehéz lenne az összeset. Ez az egész közeg, a dombok és a szalmabálák varázsa valahogy olyan, hogy az átlagnál sokkal erősebben beégnek az agyamba a történések.

palyabea4

Fotó: Domonyi Éva, Respiro

– Hogyan és mikor jött az ötlet, hogy udvargazdaként is bemutatkozz?

– A 2010-es fesztivál előtt hívott fel Pista az ötlettel, hogy mit szólnék hozzá, ha kapnék egy saját udvart, ahová kedvem szerint szervezhetnék programokat. Ennek a megvalósulásában hatalmas szerepe volt Bodnár Rékának is, akivel akkoriban kezdtem együtt dolgozni. Ketten leültünk megbeszélni, mitől is lehetne jó egy ilyen hely. Sorra találtunk ki mindent a családbarát elfoglaltságoktól kezdve a zenés, táncos programokon és beszélgetéseken át a többi dologig, amit az elmúlt öt évben megszokhattak a látogatók. Felfoghatatlan öröm volt, amikor az egész megvalósult és láttuk, hogy szeretik az emberek.

– Mennyivel volt nagyobb felelősség ez, mint mikor csak fellépőként vettél részt?

– Jóval nagyobb munka és felelősség is volt, nyilván. De a szervezés maga annyira magával sodort bennünket – tényleg, egyfajta „flow” állapotba kerültünk mindketten –, hogy ott és akkor ezekre a dolgokra gondoltunk legkevésbé. Inkább arra koncentráltunk, hogy a lehető legintenzívebben meg tudjuk élni a lent töltött két hét összes pillanatát.

– Budapesti lakosként milyen érzés számodra kiszakadni a vidéki életbe?

– Fontos tudni, hogy nem éltem mindig Budapesten, eredetileg száz százalékban falusi lány vagyok. Úgy fogalmaznék, hogy olyan az egész, mint a visszatalálás a saját világomba. A mindennapok során nagyon hiányzik az a fajta természetközeliség, ami csak vidéken van jelen, szóval ez is egy dolog a sok közül, ami miatt nagyon szeretem Kapolcsot.

"
Itt úgy nézhetem Snétbergert, vagy bárki másnak a koncertjét, hogy látom mögötte a holdat – és még számtalan példát említhetnék, egészen döbbenetes képek élnek bennem.

A falusiak jelenléte szintén rengeteget ad. Tényleg a gyökereimet hozza vissza.

palyabea2

Fotó: Domonyi Éva, Respiro

– Tavaly deklarált célja volt a szervezőknek, hogy a különféle fejlesztésekkel a fiatalabb generációt is megszólítsák. Te láttál ilyen téren pozitív változást a megelőző évekhez képest?

– Igen, abszolút. Szemmel láthatóan bejött a dolog, rengeteg fiatal volt tavaly. A modern technika alkalmazása egyértelműen meghozta az eredményét, nagyon jól felismerték a szervezők, hogy csak így lehet nyitni az újabb generációk felé. Ráadásul úgy tudták meglépni ezt, hogy a fesztivál addigi, hagyományos értékeit is megtartották, amiket én személy szerint legalább ennyire fontosnak tartok.

– A Palya-udvar programjában néhány helyet mindig pályáztatással töltöttetek be. Fontosnak érzed a feltörekvő előadók támogatását?

– Ez már a második évtől kezdve fontos szempont volt. Gyakorlatilag megszerveztük a magunk kis tehetségkutatóját, bár nem kerítettünk akkora feneket neki. Mivel a Palya-udvar a nevéből adódóan az én ízlésemet tükrözi, olyan előadóknak volt a legnagyobb esélyük bekerülni, akik valamilyen módon megfogtak engem. Akár koncerten, ha korábban alkalmam nyílt látni őket, akár az elküldött anyagaik alapján. Abban viszont Rékának volt nagyobb szerepe – hiszen ő nálam fiatalabbként jobban benne van ezekben a közegekben –, hogy a harmadik-negyedik évtől olyan viszonylag újabb keletű produkciók is teret kaptak nálunk, mint a slam poetry, vagy a Rájátszás.

– Mikor szoktátok elkezdeni a szervezést?

– Gyakorlatilag rögtön az előző fesztivál vége után. Egy teljes év munkája van abban a tíz napban, még ha nem is végig ugyanakkora intenzitással.

palyabea1

Fotó: Domonyi Éva, Respiro

– Az anyaságot hogyan tudtad ezzel összeegyeztetni az elmúlt két évben?

– Ez hatalmas kihívás volt. Ráadásul ahogy Lili idősödik, úgy szembesülök folyamatosan az újabb és újabb szakaszaival, hiszen ilyen fiatalon még nagyon gyorsan változik, mikor milyen hozzáállásra van szükség. Tulajdonképpen számomra az egész anyaság nemcsak hatalmas öröm, de legalább akkora sokk is volt. Bár rettentően vágytam rá, utána jó ideig nem igazán találtam a helyem. És nekem a dalok segítenek abban, hogy feldolgozzam az ehhez hasonló eseményeket. Tehát

"
azt írom meg, ami belül mozgat – és szerencsére ennyi év után már eljutottam oda, hogy ami engem mozgat, az valószínűleg nem csak az én témám.

Mivel a legmélyebb tudattalan rétegekbe nyúlok le ilyenkor, amit ott találok, azzal sokan mások is azonosulni tudnak.

Ez különösen igaz volt a Nő című lemezemre: a dalokhoz készült videókat sorban raktuk ki a netre 2014 tavaszán, és ezres nagyságrendben jöttek rájuk a kommentek. Mind csupa visszaigazolás arról, hogy pontosan sikerült kifejeznem azt, amit ők is éreznek. Lényeg a lényeg, miután ez az album megjelent, robbanásszerűen megnőtt az ismertségem. Egyrészt az utcán is sokkal többen szólítanak meg (vagy csak mosolyognak rám) azóta, illetve a koncertmeghívások is nagyon megszaporodtak. Tavaly Kapolcson két koncertet is adtunk ezzel a műsorral, és szó szerint megőrültek az emberek. Több ezren jöttek oda, az ülőket fel kellett állítani, de még így is nagyon sokan nem fértek be. És mindenki kívülről énekelte a dalokat. Elképesztő energiák szabadultak fel.

Két dal a Nő lemezről:

– Mi következett ebből?

– Mondanom se kell, mennyire fantasztikus érzés volt, hogy ilyen sokan velem tartanak ezen az utazáson. Maximálisan betöltötték a dalok a céljukat, egyfajta útjelzőként vezettek ki az anyaság jelentette erdőből. Ugyanakkor tény, hogy nem számítottunk ekkora sikerre és az ezzel járó feladatokra, amelyek mind plusz energiát igényelnek. Említettem, hogy az udvar programjainak megszervezése egész éves munka, ráadásul öt év alatt szerintem mindig meg tudtuk haladni önmagunkat. A tavalyi pedig egy olyan szintű csúcs volt, hogy elgondolkodtunk rajta, lehet-e innen még feljebb lépni.

Végül arra jutottunk, hogy

ha továbbra is az eddigi színvonalon akarnánk folytatni, a megszaporodott koncertmeghívások és részemről a család mellett, az valószínűleg erőn felüli célkitűzés volna. Ezért meghoztuk azt a nagyon nehéz döntést, hogy idén 2010 óta először nem szervezzük meg a Palya-udvart.

Úgy gondoltuk, hogy félgőzzel nem érdemes belefognunk, de ha majd ismét úgy hozza az élet, hogy belefér a ritmusunkba, természetesen újra visszatérünk fészket rakni.

– Azért önálló koncerted lesz a Völgyben?

– Lesz, ráadásul egy másik, nagyon különleges helyszínen: a taliándörögdi Klastromban, ahol az utóbbi jó néhány évben nem voltak programok, de idén a fesztivál 25 éves fennállásának örömére ismét megtelik élettel. Július 27-én adok ott egy nagy koncertet, méltó módon megünnepelve a negyedszázados évfordulót.

Tavaly Kapolcson (egy rövid koncertrészlet):

– És a Palya-udvar helyszínét ki kapja meg?

– Idén a Momentán Társulat lesz a házigazda, aminek rettentően örülök, hiszen imádom őket, ráadásul annak idején a mi meghívásunkra léptek fel először a Völgyben. Mindig lendületesek és jókedvűek, az előadásaik pedig egytől egyig viharos sikert arattak. Úgy gondolom, náluk jobbat nem is találhattunk volna magunk helyett. Nagyon drukkolok nekik, annál is inkább, hiszen személyes jó barátaimról van szó.

– Ettől függetlenül lent leszel most is végig?

– Sajnos nem hiszem, hogy 10 napot ott tudok tölteni, hiszen az egésznek éppen az volt az egyik kiindulópontja, hogy sokkal több lett a koncertmeghívás. A fesztivál idejére is jó pár lekötött dátum van már más helyszíneken, de ezzel együtt megpróbálom úgy szervezni, hogy legalább két-három napot maradhassak.

– Váltsunk témát kicsit: gyerekek és felnőttek előtt is rendszeresen fellépsz, hogy látod, melyikük a hálásabb közönség?

– Én rengeteget éneklek gyerekeknek már a pályám kezdete óta, és sok dolgot tulajdonképpen tőlük tanultam meg. Azt szeretem bennük, hogy kendőzetlenül őszinték: ha valami nem tetszik nekik, rögtön kifejezik, ha viszont igen, az is mindenki másnál jobban látszik rajtuk. Például ma, alig egy órával ezelőtt még egy bölcsődében énekeltem, ahol a kicsik teljes hipnózisban néztek engem és a hangszereket. A koncert végén az egyik óvónő elmondta, hogy pont az amúgy leghiperaktívabbak voltak azok, akiket leginkább megfogott a zene. Egy órán keresztül figyeltek rá, ami az ő korukban azért nagyon sok.

palyabea8

Fotó: Lázár Alexandra Emese

palyabea3

Fotó: Domonyi Éva, Respiro

Úgy gondolom, hogy a felnőttekben is ott van egy ilyen gyerek – változó, kiben milyen mélységben –, és én ezt szeretném előcsalogatni. Azt a tiszta, romlatlan részüket szeretném megszólítani, amit egyébként a többségük gondosan elrejt a külvilág elől.

"
Szerintem mindenkiben, még a legádázabb ellenségeinkben is ott rejlik valahol a vele született ártatlanság.

A felnőttek egyszerűen megtanultak maszkot viselni, így nekem az a feladatom, hogy ezen átlássak – persze a saját maszkomat is levéve, ami legalább ilyen nehéz.

– Szerinted mi kell ahhoz, hogy valaki jó gyerekdalokat írjon? Feltétele például ennek a saját gyerek?

– Nem hiszem, hogy ez feltétel lenne, én is írtam gyerekdalokat már korábban is. Szerintem inkább az említett belső gyermekhez kell ilyenkor visszanyúlni. Egyébként én tipikusan olyan előadó vagyok, aki nem gyerekdalokat ír, inkább annak álcázza őket. Tulajdonképpen ezek is minden korosztály számára érvényesek, talán csak kicsit más ritmusban és nyelvezettel szólalnak meg. A 2004-es Álom-álom, kitalálom című lemezem például egy konkrét személyiségfejlődést mesél el. Attól, hogy a gyerekek kicsik, még nem hülyék. Nem szeretem azt a fajta lebutított mondanivalót, amit sokan alkalmaznak. Lilivel is teljesen normális stílusban beszélek, úgy ahogyan most veled is. Nagyon fontos, hogy komolyan vegyük őket.

palyabea7

Fotó: Kiss Dóra

– Mik a terveid az elkövetkező időszakra?

– Annyi biztos, hogy nagyon sűrű évnek nézünk elébe. Minden tökéletlenségem ellenére azért igyekszem elismerést is adni magamnak amiatt, hogy heti négy koncertet simán lenyomok a kevésbé húzós hónapokban is. Plusz ott vannak még a járulékos feladatok, úgy mint a fotózások, interjúk, vagy a stábmegbeszélések. Ez persze nem kis kihívás, azzal együtt, hogy nyilván nem áldozata vagyok a saját produkciómnak, inkább a királynője. (nevet) Javában készül a Nő lemez folytatása, aminek a címe stílszerűen az lesz, hogy Tovább nő. Ugyanazzal a recepttel fogjuk közzétenni a dalokat, mint az elsőnél, tehát külön videóval együtt. Már az április 17-18-i A38-as duplakoncertnek is azt a címet adtuk, hogy (Egy picivel tovább) Nő, arra utalva, hogy a régi számok mellett szép lassan az újdonságokat is elkezdjük beépíteni a programba. A stúdiózást majd őszre tervezzük.

Emellett májusban a Müpában is elindul egy sorozatom Selymeim címmel. Évente egy előadás lesz, hozzám nagyon közel álló énekesnőket hívok meg vendégnek. Az első fellépő a török származású Çiğdem Aslan lesz május 13-án, aki kurd, szefárd, görög, török és mindenféle dalokat énekel a kis-ázsiai dzsumbujos területről. Én fogom bevezetni a koncertjét és duózunk is, de alapvetően róla fog szólni az este. Nagyon büszke vagyok arra, hogy ez a sorozat létrejöhetett, és remélem, hogy a közönség is kíváncsi lesz a meghívottakra az ajánlásom nyomán. És hogy még valamit mondjak a tervek közül: az utóbbi pár évben a külföldi szerepléseimből tudatosan visszavettem, de mostanában megint nagyon érzem, hogy hív a világ, és szerintem nem fogok tovább ellenállni.

Ha érdekes volt, oszd meg a cikket!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: