KULT
A Rovatból

Ötvös András: a színház nem a felhajtásról szól

Hogy érezte magát a műszalámik közt, miért kétagysejtes idiótákat mutatnak a tévében - erről is faggattuk az Isteni műszak főszereplőjét.

Link másolása

Ötvös András 2007-ben végzett a Színház-és Filmművészeti Egyetemen, Máté Gábor osztályában. Ezt követően a Krétakörrel dolgozott, részt vett a KoMa társulat alapításában, majd az egri Gárdonyi Géza Színházhoz szerződött. Vendégként szerepelt az Örkény István Színházban. 2011-től a Katona József Színház társulatának a tagja.

Legutóbb Bodzsár Márkkal filmezett, a 2012-es Isteni műszak egyik főszereplőjét, Milánt alakította.

- Vászon vagy deszka?

- Tessék?

- Ha választanod kellene, a vásznat vagy a deszkát választanád?

A deszkát.

- Miért?

Nem tudom. Elképzeltem egy vásznat is magamnak, de valahogy a deszkát fogtam meg, ahogy így megjelent előttem. Te melyiket választanád?

- Én?

- Igen, a vásznat vagy a deszkát?

- Jó, akkor egyértelműbben: hol érzed magad jobban, forgatáson vagy színpadon?

- Ja, hogy úgy! Nyilván a színházban.

- Na, ezek szerint működött az intuíciód az előbb.

- Egyébként lehet. Hirtelen elképzeltem egy deszkát, meg láttam magam előtt egy elég nagy vászonanyagot. Elkezdtem asszociálni, mire lehetne használni a vásznat, de rájöttem, hogy inkább egy fadarabot vinnék magammal, ami nem tudom, miért kell, de kell. Szóval, újraértelmezve a kérdést, az Isteni műszak forgatása például remek volt, nagyon jól éreztem magam, de a színház… Ez az életformám, mióta főiskolára jártam, az a négy év, meg utána még a nyolc, és most már úgy néz ki, így is marad. A film szerintem sokkal nagyobb csalás. Annyira technikai sportág, annyira nem tőled függ egy csomó minden, annyira ki vagy szolgáltatva és annyira mesterséges - de igazán szuper dolgokat lehet vele létrehozni. Olyan helyzet pedig, hogy az ember válasszon, mit csinálna szívesebben, talán nincs is. De ha lenne is, a színházat nem hagynám ott soha.

VIDEÓ: Isteni műszak, előzetes

- Te kipróbáltad magad a színházcsinálásban is, például a KoMa társulatnál. Mi az, ami miatt inkább játszani szeretsz?

- Az egy nagyon speciális helyzet volt. Néztük kívülről a jeleneteket, hogy milyennek kellene lenniük, de ez azért többnyire egy színházban sincs máshogy. Nem mindegyik színdarab készül úgy, hogy ül a rendező és mindent lediktál. A színészi munkának éppen az az egyik gyönyöre, hogy együtt, közösen dolgoztok. Szerintem ebben az értelemben a színész is színházcsináló, akkor is, ha kis szerepet csinál, akkor is, ha nagyobbat. Legalábbis én ezt éltem meg idáig, talán szerencsésen.

VIDEÓ: KoMa Társulat - Plazma

- Hogy viseled magad körül a felhajtást? Az Isteni műszak kapcsán rendesen volt benne részed.

- Nagyon rosszul. Ami volt vagy kezdett lenni, azt nagyon rosszul. De hála Istennek, végül se körülöttem, se a film körül nem lett.

- Miért lett volna baj, ha van?

- De mégis, milyen felhajtásról beszélünk? Sztárokról, mintha Amerikában lennénk? Most ez mi, de tényleg? Boldog-boldogtalan nyilatkozik mindenféle műsornak az időjárásról meg a hűségről. A színésznek az a dolga, hogy elvégezze a munkáját. Nincs ebben semmi misztérium. Ha bemegyek a boltba, az eladó beüti az összeget, az apám meg a gyárban dolgozik. Nekem éppen ez a munkám. A színházi színészekről a kutya sem tudja, hogy kicsodák, azt a közeget leszámítva, akik oda járnak. Kétagysejtes idiótákat nézünk a tévében. Ők a sztárok, körülöttük zajlik a felhajtás. Nem hogy azonosulni nem akarok velük, de azt kívánom, közöm se legyen hozzájuk soha. Hogy fotózzanak engem, mint az állatkertben, ahol ki van írva, hogy ne vakuzzál a gorilla szemébe? Az ország fele lassan ott tart, hogy nincs mit enni, és akkor azt kell nézni főműsoridőben, hogy egy-két agyatlan hülye vacsoracsatázik iszonyatosan drága ételeket zabálva. Évtizedek múlva semmit nem fognak tudni levetíteni ebből a korból, semmit. Az nincs, nem létezik, amit most a tévében lehet látni. Meg olyan, hogy magyar filmek… á.otvosandras6

- Van tévétek otthon? Bekapcsolod néha?

- Van. A természetfilmek még annyira nincsenek szétcseszve. Szóval, ez a felhajtás, ami van, egy vicc. Ráadásul akik körül megy, azoknak se annyira jó, hiszen folyton mindenki meghal túladagolásban meg alkoholproblémákban, nem?

- Szerinted ez csak a felhajtás miatt van?

- Elég erősen. Az ember azért nem olyan lény, aki úgy van kitalálva, hogy ne tudjon elmenni sehova, mert mindenki azt figyeli, mit csinál.

- Jó, de ez azért függ a lelki alkattól is. Van, aki nem belehal, hanem kifejezetten lubickol abban, hogy rajonganak érte.

- Hát egészségére. Figyelj, ugyanabban a korban élünk, nagyjából egyidőben fogunk meghalni. Miért rajongjak, mint egy hülye, a másik emberért? Ugyanolyan halandó lény, mint én, többnyire ugyanaz a nyomora, mint nekem. Csak lehet, hogy egy nagyobb lakásba megy haza. Egyébként a gyerekszereplős műsorokat is rendkívül károsnak tartom, mert elhitetik már most a tizenéves gyerekkel, hogy akkor szeretik őt, ha a tévében ráküldik az sms-t. Holott az egész a pénz miatt van. És utána tizenhét évesen öngyilkos lesz, mert azt gondolja, mégsem szeretik, ha nem róla szólnak a hírek. Az egész egy kiforgatott, szar világ. De persze, mivel el kell adni egy csomó újságot, hát előhúznak egy-két szeretethiányos szerencsétlent, aki felül nekik és komolyan elhiszi, hogy most akkor minden érte van. Egyszer hallottam egy olyan magyarázatot a pletykalapok legitimitásáról, hogy régen, ugye, a mitológiák is úgy keletkeztek, hogy az emberek beszélgettek arról, mi történhet az istenekkel. Ennél nagyobb baromságot… A mitológia egy furcsa magyarázata annak, hogy a természeti világnak létezik egy isteni leképeződése. Ellenben a pletykalapokkal, amikben csak azt lehet olvasni, hogy megölte, felgyújtotta, megvette, megdugta. Elnézést.otvosandras3

- Nem vagy te egy kicsit kiábrándulva?

- Nem. Borzasztóan szeretem, amit csinálok, a színdarabokat, amikben játszom, a kollégáimat. Én iszonyatosan lelkes tudok lenni. Boldog vagyok, megyek haza mindjárt a gyerekemhez. Csak az zavar, hogy összekötik a szakmámat azzal, ami körül a felhajtás megy. Ebben az országban lassan mindenki színész. Ez egy kicsit idegesít. A színészekkel kapcsolatban valami olyasféle képzet társult az emberek agyában, hogy őket feltétlenül ismernie kell mindenkinek, nagyon gazdagok és a nőügyeiktől harsognak a szennylapok. Nem erről szól. A színész az, akinek kötelessége, hogy színdarabokon keresztül formát adjon a többiek szorongásainak, félelmeinek. Hogy, ha eljönnek a színházba, azt lássák: na, más is bajban van, nem csak én, mást is megcsaltak, másnak is meghalt az anyja.

- Ezért lettél színész?

- Nem. Nem értek semmihez. Valahogy így alakult. Igazából engem nagyon sok minden érdekel, itt meg nagyon sok mindent el lehet játszani. De gyerekkoromban nem igazán jártam színházba, nem is terveztem soha, hogy színész leszek. Világéletemben pilóta akartam lenni, csak megbuktam a reáltantárgyakból. Szóval, éppen amilyen szerepem van, az a foglalkozásom. Szerintem így sokkal élhetőbb az élet.

Ötvös Andrásnak nagy sikere van Márczy Lajosként a Gerlóczy Márton által írt és Göttinger Pál által színpadra alkalmazott Csemegepultos naplójában, amely nyáron debütált a Balatonföldvári Szabadtéri Színházban, és amely ősztől Budapesten is látható lesz.

A történet szerint a fiatal pesti író egy szép napon két dolgot határoz el: hogy egyedülálló lesz és hogy csemegepultos lesz. Hogy színt vigyen az életébe. Így hát beleveti magát Budapest – és a Vásárcsarnok – sűrűjébe.

VIDEÓ: Csemegepultos naplója - werk klip

- Hogyan lett belőled csemegepultos?

- Göttinger Pál, a rendező felhívott és mondta, hogy csináljuk meg. Régóta, a főiskola óta ismerjük már egymást, dolgoztunk is együtt és tetszett a történet, persze, hogy vállaltam.

- Miért lett ez az adaptáció monodráma? És hogy jött a képbe a bábjáték?

- Pali álláspontja az volt, hogy Gerlóczy szövege úgy lesz értékes a színpadon, ha a könyvben leírtak szerint hangzik el, nem kellene dramatizálni meg felosztani szereplőkre. Egy monoműfajt vagy tárgyanimációs műfajt képzelt el hozzá, aminek a megvalósításában rengeteget segített Schneider Jankó, az ország egyik legjobb bábszínésze-bábrendezője. Az alapkoncepció szerint van egy Márczy Lajos, a főhős, aki csemegepultban dolgozik. Rengeteg az ideje, amit kevesebb emberszeretettel, ám annál nagyobb tárgyszeretettel olyan módon üt agyon, hogy az őt ért impulzusokat, kalandokat elbábozza azzal, ami rendelkezésére állhat egy csemegepultban. Ez lett a kiindulópont. Persze a saját hülyeségein kívül néha történik vele más is, amit nem kalkulált bele a napjába, például megjelenik egy lány, egy nyugdíjas vagy egy szomszéd néni.otvosandras5

- Mi volt az, amivel sokat kellett melózni? Volt kínlódás is?

- Ahol csak alkalom nyílik rá, tehát most is, el akarom mondani, hogy a bábszínészek iránti tiszteletem még nagyobbra nőtt. A tavalyi évad után ez pokoli nehéz munka volt nekem. A negyvenkét oldal miatt is, persze, és hát leginkább azért, mert én nem vagyok bábszínész. Az egy külön szakma. Amellett, hogy sokat szórakoztunk, azt éreztem, ez egy nagyon rizikós feladat.

- Mennyire kaptál szabad kezet a karakter megformálásában? A rendező vagy esetleg az író – aki lényegében önmagát, a saját életének egy részletét írta meg a regényében – mennyire irányította, hogyan játszd?

- Gerlóczy semennyire, azt hiszem, nem is érdekli őt ez az egész, az ősbemutatón is elmondta. Sőt, a könyvet se szereti megfogni, se újraolvasni. Megcsinálta, mert ez volt a munkája. Elment, megírta, kinyomtatta, leadta és neki ezzel többé nincs dolga. Úgy láttam, a színházi előadással sem. Számára két út volt, mondta, vagy ott lenni minden próbán vagy egyen sem, és ő az utóbbit választotta. Nem akart beleszólni, ami végtelenül hízelgő vagy legalábbis korrekt. Palival meg végigolvastuk a könyvet is, a kivonatot is, azt a negyvenpár oldalt, ami lett belőle, és egyetértettünk abban, milyen lesz az az ember, aki ott áll bent a csemegepultban.otvosandras4

- Akkor alapvetően nem lett nagyon rendezői előadás?

- De, azért igen. Palinak és Jankónak sok mindent ki kellett találnia, például hogy melyik tárgyból melyik szereplő lesz. Ahogy összeraktuk a darabot, azt érzem, hogy a végeredmény nagyon is Palié meg az enyém is. De hogy kinek mi volt az ötlete, ki találta ki ezt vagy azt, meg nem tudnám mondani, mert a speciális próbafolyamat révén eléggé összekeveredett minden. Összességében tehát szabad kezet kaptam Márczy megjelenítésében – aki persze egyáltalán nem olyan, mint a könyvben –, viszont voltak erősen lefektetett szabályok is.

- Miben különbözik Gerlóczy csemegepultosa és a tiéd?

- Maga a műfaj, a színház is hozzáteszi a játékosságot, ezt a formát kerestük. A figura így más lett, mint aki csak hazamegy és leírja, hogy végigmegy a nőkön meg eladja a kolbászokat.

VIDEÓ: Így készült a Csemegepultos naplója

- Milyen volt a premier Földváron?

- Esős. Ennek dacára hősies, különféle színárnyalatú kapucnis emberek gyalogoltak be a kopogó ernyő alá, megtekintették, amit elkészítettünk és az első pillanattól fogva ki akarták bontani az ajándékot. Úgyhogy nekik köszönhetően nagyon jó hangulatú volt az egész.

- Mit gondolsz, más lesz pár hét múlva a pesti közönség előtt játszani?

- Minden közönség előtt más játszani. Más volt Szegeden, más volt Kisharsányban. A mostani azért is lesz jó szerintem, mert ugyanabban a teremben adjuk elő, ahol bepróbáltuk. Persze, szerdán biztosan más lesz, mint csütörtökön, de különleges elővárakozások vagy félelmek nincsenek bennem. Találkoztam kíváncsi emberekkel, akik ugyanúgy ki akarják bontani az ajándékcsomagot, szerintem biztosan jönnek. (Egészen biztosan, ugyanis az összes előadásra elkelt minden jegy… - D. N.)

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobb sorozata, csak a legerősebb idegzetűeknek – A Szarvasbébi való életbeli szereplői is megszenvedték a történetüket
Ha van kedved egy kis önsanyargatásra, és bírod a lelki zsarolást, a Szarvasbébi a te sorozatod lesz! Miután megnéztem a Netflix legújabb dobását, kellett egy kis idő, mire össze tudtam foglalni a gondolataimat.

Link másolása

Ez meg mi volt? Gondolhatná mindenki, miután végig nézi a Szarvasbébit. Sokan már a címét se tudják hova tenni, egy nagy kérdőjel a sorozat.

Amikor utánaolvastam az interneten, mindenhol azt írták, hogy ez a sorozat fájni fog.

De nem úgy, ahogy egy rossz sorozat tud fájni. Hanem egy erős gyomros, amit csak egy igazán kiemelkedő alkotás tud adni.

Nagyon kellemetlen nézni a Szarvasbébit, de hajtja a nézőt a katasztrófaturizmus. Tipikus „ennél rosszabb már nem jöhet”, aztán kapjuk a gyomrosokat sorban, mígnem a földön heverünk, de mégis megnézzük a következő részt. Nagyon fura, de nem tudom autentikusan leírni, milyen érzés a sorozatot végig ülni, bárhogy is próbálom, ezt bizony látni kell.

Miről is szól a Szarvasbébi? Egyáltalán mi ez a cím?

Richard Gadd skót humorista a 2019-es edinburgh-i Festival Fringe-en adta elő a Szarvasbébi című műsorát, ami saját életéről szólt. Arról, hogy hogyan próbált betörni a showbizniszbe, majd végül hogyan lett szinte emberi roncs. Ezt a műsort a Netflix megvette, és sorozat formájában feldolgozta. Richard Gadd maradt az író, az alkotó és a főszereplő. Megváltoztatták a neveket, de csak azért, hogy a valódi szereplők identitását védjék. A Szarvasbébi nem finomkodik, Gadd minden rossz döntése szinte szűrő nélkül bekerült a forgatókönyvbe úgy, hogy közben narrálja a cselekményt, tehát még mögé is látunk, mit miért csinál szerencsétlen főszereplőnk.

Donny Dunn (Richard Gadd) kitartó, de sikertelen humorista. Csaposként dolgozik egy bárban, ahova betéved Martha Scott (Jessica Gunning). A túlsúlyos, nem túl ápolt, alacsony brit nő pityeregve lép oda a csaposhoz, ám amikor Donny megkérdezi mit szeretne, azt válaszolja Martha, hogy nincs pénze. Donny meghívja egy csésze teára. Ez az apró gesztus nem várt következményekkel fog járni Donny életében. Martha innentől fogva rátapad, mint egy kullancs, minden nap bejár a kocsmába, főszereplőnk pedig meghívja egy diétás kólára, mert bár Martha azt hazudja, hogy gazdag, sosincs pénze.

A csaposnak jó érzés, hogy végre valakinek fontos, mert éppen a padlón van az élete.

Amit még nem tud Donny ekkor, hogy mindig van lejjebb. Martha megszerzi Donny e-mail címét a humorista weboldaláról, és innentől kegyetlenül elkezdi zaklatni. De ő nem csinál semmit, nem jelenti a rendőrségen, csak hagyja, hogy a nő a bőre alá másszon, hiszen addig sem üres az élete. Nem írok sokat, de elég annyi, hogy egy folyamatos lejtmenetnek leszünk tanúi, aminek a végeredménye a Szarvasbébi. Ami nem más, mint a becenév, amit Martha ad Donnynak, a nagy, szomorú szemei miatt.

A legszörnyűbb a Szarvasbébiben, hogy mennyire reális, hihető és megdöbbentő. Ez akárkivel megtörténhet, és meg is történik nap-mint-nap. Minden, amin Donny keresztülmegy, érthető, logikus és teljesen megbabonázó. Tényleg jönnek azok az információk, amiket nem ad ki magáról az ember, főszereplőnk mégis elmondja a nézőknek, sőt belső monológokkal meg is magyarázza őket.

Közelről, szinte barátként tekintünk szegény Donnyra, látjuk azt az elképesztő utat, amit a hét rész alatt bejár.

A legmorbidabb az egészben, hogy ennek a zaklatásról szóló szörnyű történetnek az lett a vége, hogy a sorozat rajongói felkutatták az igazi embereket, akiket álnéven játszottak a színészek, és kegyetlenül elkezdték zaklatni őket... Ilyen volt például az „igazi Martha” esete, a beteg nőt elkezdték kegyetlenül online inzultálni a nézők. Richard Gaddnek kellett rászólnia a saját rajongóira, hogy mennyire képmutató a viselkedésük. Ezzel be is zárunk egy teljes kört.

Ahogy haladnak előre az epizódok, egyre rosszabb dolgok történnek Donnyval, és mégsem lehet leállni a sorozattal. Bámulatosan rossz döntések szemtanúi lehetünk, amiket ennyire rosszul kezelni ámulatba ejtő. Ilyet tényleg nem lehet kitalálni.

A súlyosan beteg elme és erősen labilis lelki problémákkal küzdő humortalan komikus párbaja eddig az év legjobb olyan sorozata, aminek a közelébe se szeretnék menni többet.

Nézni, ahogy a két sérült lélek függ egymástól, igazi katasztrófaturizmus. Engem a negyedik rész teljesen kiütött. Nagyon fontos, erősen 18+-os a sorozat, és nem azért, mert annyira grafikus a megjelenítés, hanem mert ez egy érett, kegyetlenül lélekromboló sorozat.

A színészek 100%-ot beleadnak, ami nem csoda, Gadd gyakorlatilag Donny, csak más néven. Jessica Gunning néha szánalomra méltó, máskor irritáló, de van, amikor egyenesen ijesztő az alacsony, pufi, középkorú hölgy. Nava Mau alakítja főszereplőnk transznemű barátnőjét pár rész erejéig, Terit, aki az egyetlen fény az életében. A többi színész pedig tökéletesen játszik Donny és Martha párbaja alá.

Kiemelendő még Mark Lewis Jones, mint Donny apja. A skót karakterszínész minden pillanata aranyat ér.

Eljutottunk a lezárásig. Nem tudom, mi a helyes ajánlás a Szarvasbébi esetében. Mert ezt mindenkinek látnia kéne, de pontosan tudom, hogy az emberek többsége ki fog borulni tőle. Aki nyitott egy kis önsanyargatásra, annak tudom ajánlani a sorozatot. Tényleg az év egyik legjobb szériája, amit azért kevés embernek ajánlok tiszta szívből. A Szarvasbébi megtekinthető a Netflix kínálatában.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Két órából egy érdekes, egy kínzás. Megéri? Az elátkozott Queen Mary kritika
Az elátkozott Queen Mary nem más, mint egy ügyesen összerakott zagyvaság. Hangulatos, gyönyörű, de értelmetlenül túlbonyolított horror próbálkozás.

Link másolása

A Queen Mary olyan, mintha egy erőltetett, izzadságszagú Netflix horrort néznénk. Egy szerencséje van: az alkotók komolyan gondolták és kemény munkát fektettek bele. Nem tudom, hogyan lehetne leírni Az elátkozott Queen Mary-t úgy, hogy átadjam a tapasztalataimat.

Kerek egész képet, ugyanis nem tudok írni, akkora összevisszaság az egész.

Kár érte, se a színészek, se a filmes szakemberek nem tehetnek róla, egészen máshol csúszhatott el ez a történet.

A kezdés meglepően impozáns. 1938-ban járunk egy halloween-i estélyen egy hajó fedélzetén, amely épp az új világba tart Angliából. Egy furcsa családot követünk az első osztálynak fenntartott étteremben, akikkel valami nem stimmel.

Apuka erőszakosnak tűnik, anyuka babonásnak, a gyermek pedig nem bír magával.

A párbeszédekből hamar össze lehet tenni, hogy ők bizony nem az első osztályra valók, de Halloween-re hivatkozva, álruhában sikerül elvegyülniük a gazdagok között. Természetesen lebuknak és baj-bajt követ, majd az egész egy vérengzésbe fullad.

Aztán gyors váltás és egy másik családot kezdünk el követni a jelenben, Anne (Alice Eve), Patrick (Joel Fry) és gyermekük Lukas (Lenny Rush) személyében. Szépen lassan, nem túl szájbarágósan kiderül, hogy ők mit keresnek a már szórakoztató központként működő, Los Angelesben végleg kikötött Queen Mary-n.

Valami nem stimmel az egész hajóval, egyszerre túl steril és zavaróan mocskos.

A kapitány, Bittner (Dorian Lough) is gyanúsan viselkedik, mintha titkolna valamit. Mondani sem kell, hogy a két történetszál egyszerre folyik egymás mellett, felváltva váltakozik, majd egyszer csak összefonódnak.

Nem fogok spoilerezni, mert nem is igazán tudnék. Hangulatos indításból viszonylag gyorsan elérkezünk az unalmas tucathorrorok világába. Maga a helyszín már megért volna egy értelmesebb filmet. Az atmoszféra tapintható, mind a jelen mocska és felületes sterilsége, mind a ’30-as évek elegáns nyomora. A képi világ zseniális, a vágások néha ámulatba ejtőek, a gyönyörű képekkel társulva.

Isaac Bauman operatőr képei magukért beszélnek. A kivégzések brutalitása ritkán látott moziban X karika nélkül. Nem ezen fog múlni a siker.

A kosztümök, a maszkok, a díszletek és még a CGI is rendben van, az alacsony költségvetés ellenére. Alice Eve, Joel Fry és a többi színész is jó. Ami biztos, hogy nem ezen a brigádon csúszott el a dolog. A forgatókönyvíró és a rendező azonban egyest érdemelnek - köszönjük leülhetnek.

Sokat segíthetett, hogy tényleg mindent próbáltak helyszínen felvenni, a Queen Mary hajón forgathatott a stáb, sőt még egy 3D-s szkennelést is végeztek az egész hajón, így szabadon mozoghatott az operatőr a szűk térben, digitálisan. Érdekes technológia ügyes felhasználása. Akkor mi a gond az egésszel, hogy nem úgy hivatkozom rá, hogy az év egyik legjobb horrorja? Egyszerű: ősbutaság az egész film. Nem csak unalmas, nem ijesztő, de még értelmetlen, logikátlan és zavaróan buta karakterekkel van tele.

Ennyire gyenge forgatókönyvet régen láttam. Mintha mesterséges intelligenciával írták volna,

azzal a leírással, hogy „robot csinálj nekem egy látványos, brutális horrorfilmet, naaaaagy csavarral a végén.” Hát nem jött össze, se izgalmas, se érdekes nem lett a végeredmény. Azon kívül, hogy szép és mozog a kép, sok köze nincs egy koherens történethez.

Itt senki se úgy viselkedik, mint egy élő ember. A gyilkos áldozatai megköszörülik a torkukat, miközben a kegyetlen tettes véres fejszéje még egy fejbúbban van. Aztán elkezdenek elfutni egy zsákutcába négyen! Tényleg mélységesen felháborító, hogy ezzel valaki pénzt szeretett volna szerezni. A forgatókönyvírók között nem meglepő, hogy az első filmes Stephen Oliverrel és a nem túl nagy tapasztalattal rendelkező Gary Shorreal találkozunk. Egyébként Shore rendezte is a filmet elég, ha ehhez annyit teszek hozzá, hogy előző nagyjátékfilmje Az ismeretlen Drakula mérföldekkel jobb volt ennél. Pedig az nagy szó! Aki látta, az tudja.

Ami a legrosszabb az egészben, hogy a mozi annyira szép, amennyire egy horrorfilm képes rá.

Még a felúszó feliratok, a stáblista elrendezése és a főcím is művészire sikerült. Valószínűleg itt ment félre: volt egy remek ötlet, de nem volt elég tartalom egy egész estés filmhez, ezért tóldották-fóltozták és addig csavarták művészieskedéssel, hogy a Frankenstein szörnyetege effektus történt. Lehet jobb lett volna, ha elégetik a Queen Mary-t, ahogy ezt a szörnnyel is tették. Spoiler az 1931-es Boris Karloff filmből, elnézést.

Nem ragozom tovább, rossz film a Queen Mary. Lehetett volna remek horror is, ha a forgatókönyv hozzáértő kezekben landol, vagy ha csak egy rövidfilmet készítenek az alkotók. De egy több mint kétórás misztikus kalandnál nem adott többet.

Olyan mintha megnéztük volna a Lost első és utolsó részét egymás után. Egy figyelemfelkeltő, gyönyörű, rejtélyes felvetés, ami egy kiábrándító, túlcsavart, értelmetlen badarságba csap át.

Nem ajánlom senkinek, inkább nézzetek meg mást a mozi kínálatból.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Azahriah, Beton.Hofi és Pogány Induló is Aristjus-díjat kapott – mutatjuk a teljes listát
Díjazták rajtuk kívül cserihannát, Kovács Adriánt és posztumusz elismerést kapott Eötvös Péter is.

Link másolása

Tabár István alkotói életműdíjat kapott, az év könnyűzenei szövegírója Beton.Hofi lett, elismerést vehetett át mások mellett Azahriah és Pogány Induló a zenei Artisjus-díjak átadásán. A komolyzenében posztumusz Eötvös Pétert is díjazták.

A szerzői egyesület 24. alkalommal díjazta a kortárs zeneszerzőket és szövegírókat, idén tizenhárom alkotót ismert el. A díjakat hétfőn a Magyar Zene Házában adták át a korábban bejelentett irodalmi Artisjus-díjakkal együtt.

Az év könnyűzene-szerzője Kovács Adrián. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen zenés színészmesterséget oktat, 2023-tól a Vígszínház zenei konzulense, tíz színházi darabot jegyez. „Érettebb műveinek zenei világa a művészi elmélyülés, az alkotói igényesség értékét hordozza magában” – írta róla Kocsik Tibor.

Az év könnyűzenei szövegírója Schwarz Ádám (Beton.Hofi) hiphop előadó. Két sikeres albumon – comic sins, Playbánia – van túl, Hundred Sins-szel közös Bagira című dala minden idők harmadik legtöbbet játszott magyar dala a Spotifyon. „Négy év alatt ötven dalt és húsz klipet adott ki, számos kollaborációban vett részt, miközben önazonos maradt. Érett, szociografikus, önfeltáró szövegeivel belekarcolta magát a magyar zenei életbe” – írta róla Major Eszter.

Az év produkciója a Stúdió 11 60 éves koncertje lett. A zenekar a Magyar Rádióban Zsoldos Imre és Dobsa Sándor vezetésével 1963-ban alakult. A mai Stúdió 11 Ensemble a dzsesszben és a könnyűzenében alkot.

Az év junior könnyűzenei alkotója elismerést hárman kapták.

Baukó Attila 2019-ben publikálta első dalait Azahriah néven. DESH-sel közös száma, a Rét 2020-ban felkerült a slágerlistára, 2021-ben megnyerte az MTV EMA legjobb magyar előadója díját, 2022-ben a Sziget nagyszínpadán lépett fel, tavaly teltházas koncertet adott a Sportarénában, ősszel Európában turnézott. „Megtalálni a megfelelő és sikeres hangvételt, szöveget, hangszerelést, színpadi- és médiajelenlétet páratlan koncentráció és szórakoztatóipari bravúr” – foglalta össze Czutor Zoltán.

Szintén elismerést kapott Cseri Hanna, azaz cserihanna bábszínházi rendező, dalszerző és énekes. Debütáló albuma, a Kikötő tavaly jelent meg. Három díjat nyert a Színikritikusok díjátadóján, 2023 tavasza óta a Budapest Bábszínház zenei vezetője. „Közhelymentes és önironikus dalaival úgy enged betekintést a hétköznapjaiba, mintha csak a naplójából olvasna fel nekünk” – írta róla méltatásában Major Eszter.

A harmadik díjazott Szirmai Marcell, azaz Pogány Induló 2022-ben robbant be az underground rap színtérre Zártosztály című dalával. Nagylemezei: Megáll az idő (2023), Vagy mindent vagy semmit (2024). „Dalai társadalmi relevanciát és mély személyes élményeket tükröznek, miközben friss lendületet adnak az old school rap műfajának” – fogalmazott laudációjában Both Miklós.

  • Az Év Komolyzenei Műve: Eötvös Péter: Valuska (posztumusz díj), szövegkönyvet írta: Keszthelyi Kinga, Mezei Mari; Dargay Marcell, Dinyés Dániel és Futó Balázs: Jób könyve, szövegíró, dramaturg: Mátrai Diána Eszter; Mohay Miklós: Aranyszájú Szent János liturgiája
  • Az Év Junior Komolyzenei Alkotója: Oláh Patrik
  • Az Év Magyarnóta-szerzője: Ludvig József

Link másolása
KÖVESS MINKET: