KULT
A Rovatból

„Óriási szükség van a táncmenedzserekre” - hiánypótló képzést indít a Werk Akadémia

A Werk Akadémia tavasszal induló táncművészeti menedzserképzésére nagy szükség van, mert óriási hiány van ezekből a szakemberekből Magyarországon.


A szakot a balett világából érkező Sándor Zoltán és a kortárs tánc közegében dolgozó Rácz Anikó vezeti, akik jövő évtől egy hiánypótló kurzust indítanak.

„Az ötlet már régóta megfogalmazódott, a Werk felkérése így kapóra is jött” – kezdi a beszélgetést a Győri Balett egykori táncosa, Sándor Zoltán. „A táncművészeti menedzsment egy hiányszakma, akkora a kereslet ezekre a szakemberekre, hogy cselekedni kell.”

A ma már sikeres táncmenedzserként dolgozó Zoltán örömmel vállalta a felkérést, hogy Rácz Anikó művészeti menedzserrel karöltve a februárban induló szak mentorai legyenek. A képzés létjogosultságát mi sem bizonyítja jobban, hogy Zoltán egy saját ügynökség vezetőjeként képtelen elvállalni a felkérések zömét, ráadásul ügyfeleit nem is tudja másokhoz irányítani.

„Számtalan táncos, társulat, mester keres meg, de kapacitás hiányában sokukat kénytelen vagyok elutasítani és nem is nagyon van, akihez küldhetném őket.”

Sándor Zoltán táncmenedzser

A képzés mentorai a tánc közegéből érkeztek, azonban az általuk képviselt két szegmens nem is lehetne különbözőbb. „Zoltánnal azért szövetkeztünk erre a kurzusra, mert míg neki nagyon jó rálátása van az állami intézmények működésére, addig én a független területekkel és a kortárs tánccal foglalkozom. A kettő együtt kiegészíti egymást, közösen jól lefedjük az egész tánc területét” - mondja Rácz Anikó, a SÍN Kulturális Központ nemzetközi kapcsolatokért felelős munkatársa.

A táncművészet válfajai közt a mai napig karakteres különbségek vannak a finanszírozás tekintetében. Míg az állami szegmensben több lehetőség adódik, és élnek az olyan lehetőségekkel, mint a támogatott turnék vagy fellépések, addig a független, kortárs együttesek szűkebb forrásokból működnek, és egy jó menedzser nélkül nehezen felelnek meg a kihívásoknak és követelményeknek.

„A 70-es években a táncot illetően szinte csak az Állami Operaház volt jelen Magyarországon - meséli Sándor Zoltán. -

Aztán kinyílt a világ, kitárult a Nyugat, megjelent a Pécsi, a Győri és a Szegedi Balett, majd elkezdődött a kortárs vonalak kialakulása is. Ezek a független társulatok azok, akik a mai napig rászorulnak arra, hogy legyen valamilyen képviseletük.”

Kifejezett táncmenedzsment képzés eddig nem is nagyon létezett Magyarországon. „Sok mindenben hasonlít a kulturális menedzsment feladataihoz, de mégis vannak speciális aspektusai és területei” – meséli Anikó, aki számos független táncművésszel dolgozott már együtt.

Abban mindkét mentor egyetért, hogy aki erre a kurzusra jön, az egy win-win helyzetbe kerül: a végzett hallgatók a megszerzett szakmai tudásukkal sokat adhatnak a művészeknek azzal, hogy képviselik őket. Cserébe a menedzserek rengeteg tapasztalatot és élményt szerezhetnek, valamint hozzájárulnak ahhoz is, hogy a produkciók eljussanak a közönséghez.

Rácz Anikó_tánc

A szak esetében – csakúgy, mint a Werk Akadémia valamennyi képzésében - a mentorok a gyakorlatorientációt, a megszerezhető kapcsolati tőkét, valamint az aktualitást emelik ki.

„Az a koncepciónk, hogy akik idejönnek, azokat megpróbáljuk olyan up-to-date kapcsolati tőkével és információkkal felruházni, amiket más intézmények csak elméleti szinten próbálnak átadni.

Szeretnénk helyszínbejárásokat tartani, az oktatók között pedig csak olyanok vannak, akik fontos szereplői a jelenlegi táncéletnek” - avat be a képzés részleteibe Zoltán, amit a kortárs vonalat képviselő Anikó is megerősít:

„Tervben van, hogy elmegyünk a Trafóba és az ottani kollégákkal arról beszélgetünk, hogy ők hogyan programozzák a táncot és hogyan gondolkoznak a meghívott alkotókról. A kortárs tánc másik fontos helyszíne a MU Színház, az ő képviselőjüket is szeretnénk meghallgatni arról, hogy ők hogyan dolgoznak a táncosokkal, de a Bethlen Téri Színház látogatását is tervezzük, ahol a Közép- Európa Táncszínház előadását nézzük meg.

Kihagyhatatlan külső helyszín a SÍN Kulturális Központ is, ahol Anikó jelenleg is dolgozik. „Fiatal táncosok projektjeit gondozzuk, a produkciós ház működés Magyarországon nem igazán elterjedt forma még. Ezt biztosan érinteni fogjuk, mert ez újszerű és a mai igényeknek megfelelő struktúra.”

A tanterv még formálódik, de az alapvető irányvonalak és tanórák már megvannak.

A hallgatók elsajátítják a szakmához szükséges alapvető jogi és pénzügyi ismereteket, megismerkednek a marketinggel, a PR-ral, valamint feltérképezik a táncművészet kiemelkedő alakjait, legyenek azok táncosok, menedzserek, társulatok vagy érdekvédelmi képviseletek.

„Az a cél, hogy a végzett hallgatóknak adjunk egy irányvonalat, melynek segítségével el tudnak helyezkedni. Már az oktatók összetétele is úgy lett felépítve, hogy a tanulók rajtuk keresztül egy olyan kapcsolati tőkéhez jussanak, ami később akár lehetőségeket is rejthet.”

A tanárok a táncélet krémjéből kerültek ki, a Werk növendékeit olyan kultikus alakok fogják majd tanítani, mint Kiss János, a Győri Balett igazgatója, Fodor Zoltán táncművész, koreográfus, az Inversedance – Fodor Zoltán Társulat igazgatója, Duda Éva táncművész, koreográfus, Török Jolán, a Táncpedagógusok Országos Szövetségének elnöke, Krámer György, a Veszprémi Kortárs Táncfesztivál igazgatója vagy Szögi Csaba, a Közép-Európa Táncszínház igazgatója. A lista nem teljes, a teljes névsort a Werk honlapján lehet megnézni.

Anikó és Zoltán óriási megtiszteltetésnek vette, hogy egy ennyire neves és sokrétű tanári kart sikerült felkérniük. „Egy komoly elismerés a Werk Akadémia felé, hogy a szakma nagyjai ennyire komolyan veszik az itt folyó oktatást, de annak a jelentőségét is tükrözi, hogy mennyire szükség van a táncmenedzserek kitermelésére.”

„Aki tánccal akar foglalkozni, annak javaslom, hogy jöjjön el, mert gyakorló szakemberektől fog gyakorlati betekintést nyerni, ami sokat fog segíteni neki abban, hogy ezen a területen jól tudjon működni. Jó, ha a jelentkezőnek van egy érdeklődése a tánc iránt, szeret emberek között lenni és kapcsolatokat teremteni. Fontos, hogy nagy munkabírása és állóképessége legyen, mert ez nem egy könnyű szakma, de cserébe rengeteg örömöt okoz!” - válaszol Anikó akkor, amikor a szakmához szükséges tulajdonságok vannak terítéken.

werk akademia logo
A képzés egyedülálló és hiánypótló lesz a hazai fronton.

„A magyar táncélet szerencsére fejlődő ágban van, egyre több a társulat és a tehetséges művész, ezzel párhuzamosan egyre nagyobb az igény a jó menedzserekre is. Az ő feladatuk az, hogy ezek a művészek megfelelő helyzetbe kerüljenek és meglegyen a képviseletük. Különben nagy az esély arra, hogy egyszerűen eltűnjenek a süllyesztőben. Rengeteg olyan egyéni táncművész van, aki nincs is tudatában annak, hogy mit tudnának elérni akkor, ha lenne egy jó menedzserük.”

Kereslet tehát van, az utánpótlás-nevelés pedig februárban elindul. Akit érdekel a kurzus és szívesen bepillantana a táncmenedzsment kulisszái mögé, a Werk honlapján további információkat talál sőt, jelentkezhet is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: