News here
hirdetés

KULT

Őket vesztettük el 2018-ban a rajzfilmek világából

Ismert és kevésbé ismert szakemberek sora távozott 2018-ban az animációs filmek világából. Hiányozni fognak!
Forrás: Toonsphere - szmo.hu
2019. január 06.


Link másolása

hirdetés
A Toonsphere Magyarország első számú, animációs sorozatokkal és filmekkel foglalkozó oldala, amely a friss hírek megírása mellett a szórakoztatásra is nagy hangsúlyt fektet. A szerzők pedig mindent tudnak a rajzfilmekről.

Elhunyt Spongyabob alkotója, Homer Simpson magyar hangja, a Pixar névtelen hőse, Pingu megálmodója és a Marvel-képregények atyja. Róluk külön cikkben is beszámoltunk, azonban kevésbé ismert animációsok is távoztak az élők sorából. Most felelevenítjük, kiktől kellett idén búcsút vennünk. Nyugodjanak békében.

Rumen Petkov (1948–2018)

Bolgár rajzfilmrendező, aki a Boci és Pipi, a Dexter laboratóriuma és a Johnny Bravo című Cartoon Network-sorozatok mellett a bolgár Csoko és Bokón dolgozott.

Rumen Petkov

Stephen Hillenburg (1961–2018)

hirdetés

A tengerbiológusból lett rajzfilmrendező, Stephen Hillenburg részt vett a Nickelodeon Rocko című rajzfilmsorozatának készítésében, önálló alkotása pedig a csatorna későbbi zászlóshajója, a Spongyabob Kockanadrág. Hosszabb kihagyás után a második mozifilmre tért vissza íróként. Nemrég petíció indult, hogy az alkotónak ekészüljön a címlapképen látható, a sorozatból más szöveggel ismert #1 szobor.

Stephen Hillenburg

Székhelyi József (1946–2018)

A magyar Homer Simpson, Székhelyi József Jászai Mari-díjas színművész, aki időnként szinkronizált is. A Simpson család feje mellett ő adta Cipúr hangját a Vili, a verébből, Mművészet Györgyét az Oligarchiából, valamint Zéróét Az erdő kapitányából. Halála után Háda János fogja helyettesíteni a FOX sorozatában.

Székhelyi József

Stan Lee (1922–2018)

Író, szerkesztő és a Marvel Comics elnöke volt. A Pókember, a Vasember és számos más legendás képregényszuperhős alkotóját a Marvel atyjaként is emlegetik, nem véletlenül: az 1960-as években a Marvelnél forradalmasította a képregényműfajt és ezen keresztül az amerikai popkultúrát azzal, hogy olyan hősöket alkotott, akikkel könnyebb azonosulni.

Stan Lee alkotásai

Bud Luckey (1934–2018)

„Az animáció névtelen hőseként” emlegették. A Toy Story-filmek animátoraként, valamint A Hihetetlen család és a 2011-es Micimackó-film szinkronhangjaként ismert Luckey legismertebb munkája Woody seriff megalkotása.

Bud Luckey

Tony Wolf (1930–2018)

Antonio Lupatelli olasz könyvillusztrátor és író, közismert írói álnevén Tony Wolf számos mesekönyv, köztük a Mesél az erdő-sorozat és a Pingu-könyvek megalkotója. Az ötvenes években kezdte pályafutását.

Tony Wolf

Takahata Iszao (1935–2018)

A világhírű japán animációstúdió, a Ghibli társalapítója, Mijazaki Hajao barátja. Nevéhez fűződnek többek között olyan jelentős animációs filmek, mint a Szentjánosbogarak sírja, a Yesterday – Vissza a gyerekkorba, a Pom Poko – A tanukik birodalma vagy A Yamada család.

Tahi Tóth László (1944–2018)

Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, aki több magyar rajzfilmben szerepelt mellékszereplőkként, például a Kérem a következőt!, a Kukori és Kotkoda, a Vízipók-csodapók és a Vakáción a Mézga család című sorozatokban, emellett ő Shifu mester, a Kung Fu Panda szereplőjének hangja.

Tahi-Tóth László

Will Vinton (1947–2018)

A Will Vinton Studios alapítója, amely később Laika néven folytatta. Ő volt a Vadkaland vezető producere,

Børge Ring (1921–2018)

Dán animátor, néhány azokból a filmekből, amelyeknél közreműködött: Négy dínó New Yorkban, A titkos fegyver, A Rózsaszín Párduc átka, A kis manók furulyája, Lucky Luke: A Daltonok szökésben és számos Asterix-film.

Fred Crippen (1928–2018)

Számos animációs sorozaton dolgozott, ilyen például az 1997-es Sötét zsaruk, A szellemirtók újabb kalandjai, a Sabrina: a rajzfilmsorozat vagy a Tini nindzsa teknőcök.

Pablo Ferro (1935–2018)

Az 1959-es Test Dive Buddies című rövidfilm animációs rendezője.

Adam Burke (1971–2018)

Rengeteg Pixar-filmen dolgozott animátorként, ebbe a körbe beletartozik A Hihetetlen család 1–2, a Verdák 1–2, a L’ecsó, a Wall-E vagy a Fel!.

(képek: CNBGfans, Charles Sykes/Invision/AP, Ripost/Markovics Tamás, Deborah Coleman/Pixar)


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KULT
Lemondta egy ukrán zongorista fellépését a Margitszigeti Színház, mert Mariupolban koncertezett az oroszoknak
Valentina Lisitsa a fellépésével „a világ nemzeteinek álláspontjával szemben, egyértelműen kinyilvánította az orosz agresszor melletti szimpátiáját” - írják a közleményben.
OTS, SZM - szmo.hu
2022. május 19.


Link másolása

hirdetés

Lemondta a Margitszigeti Színház egy ukrán zongoraművésznő fellépését - közölték egy közleményben.

Mint írják, a Margitszigeti Színház vezetése Ljubov Nepop magyarországi ukrán nagykövetasszony tájékoztató leveléből értesült Valentina Lisitsa ukrán zongoraművésznő megdöbbentő megnyilvánulásáról, miszerint a művésznő az orosz agresszorok által megszállt Mariupolban 2022. május 9-én koncertet adott.

Fellépésével Lisitsa, a világ nemzeteinek álláspontjával szemben, egyértelműen kinyilvánította az orosz agresszor melletti szimpátiáját

- vélik.

Közölték, hogy a Margitszigeti Színház Nonprofit Kft. határozottan elutasítja a zongoraművésznő álláspontját, egyet értve Magyarország és a nemzetközi közösség hivatalos álláspontjával, mely minden tekintetben elítéli Oroszország - rengeteg civil áldozattal járó - Ukrajna elleni háborús agresszióját.

Ezért a színház Valentina Lisitsa 2022. június 3-i margitszigeti koncertfellépését lemondta és a managementjével kötött szerződéstől eláll.

hirdetés

A közleményben azt is írták, hogy a Margitszigeti Színház mély együttérzését fejezi ki az Ukrajnát sújtó háború borzalmai miatt.

Az ukrán származású amerikai zongorista sok éve támogatja Putyin rendszerét, nemrég a moszkvai ukrán nagykövetség előtt zongorázva tüntetett az „ukrán nácizmus” ellen - jegyzi meg a 444.hu.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés
Meghalt Vangelis
Az Oscar-díjas görög zeneszerző 79 éves volt.

Link másolása

hirdetés

Meghalt Vangélisz Papathanaszíu, ismertebb nevén Vangelis.

Legismertebb művei közé tartoznak a Tűzszekerek, a Szárnyas fejvadász, az 1492 – A Paradicsom meghódítása és a Nagy Sándor, a hódító című filmekhez komponált zenéi.

Több mint ötven lemez fűződik a nevéhez, az elektronikus zene történelmének egyik legmeghatározóbb alakja volt.

Az Oscar-díjas görög zeneszerző 79 éves volt.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
Meghalt Rosmarie Trapp, akinek családjáról A muzsika hangja című musical készült
Egy vermonti idős otthonban érte a halál, 93 éves volt.

Link másolása

hirdetés

A von Trapp család 1938-ban menekült el a nácik által megszállt Ausztriából, és Európában, valamint az Egyesült Államokban lépett fel közös énekes előadásaival. Az 1940-es évek elején telepedtek le Vermontban, ahol síházat nyitottak.

A muzsika hangja című musical Maria von Trapp 1949-ben megjelent könyve nyomán készült.

A nyugállományba vonult tengerészkapitány Georg von Trappnak és első feleségének, Agathe Whitehead von Trappnak hét gyermeke született. George von Trapp felesége halála után vette el Mariát, aki énekelni és zenére tanította a gyerekeket.

A házaspárnak még három gyermeke született, Rosmarie, Eleonore és Johannes, akik a filmben nem jelennek meg. Eleonore von Trapp Campbell tavaly októberben halt meg a vermonti Northfiledben.

Rosmarie öt évig szolgált misszionáriusként és tanított Pápua Új-Guineán testvérével, Mariával. Hazatérése után gyakran írt olvasói leveleket a helyi újságba, ahol Rosmarie sarka címmel saját rovatot kapott történetei számára. Szívesen énekelt, énekkarokat is vezetett.

Rosmarie Trapp, Georg von Trapp és Maria von Trapp lánya a család tájékoztatása szerint a vermonti Morrisville-ben, egy idősotthonban halt meg 93 évesen.

hirdetés

Az öt Oscar-díjjal jutalmazott A muzsika hangja című musicalt 1964-ben forgatta Julie Andrews és Christopher Plummer főszereplésével Robert Wise.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés
Látható volt a zenéje filmek nélkül is – Vangelis halálára
A 79 éves korában elhunyt muzsikus úgy írta be magát a 20. század zenéjébe, valahol félúton a populáris és a komolyzene között, hogy semmit sem tudott és nem is akart tudni a sztárlétről.

Link másolása

hirdetés

Tegnap este óta korunk egyik legkiválóbb filmzeneszerzőjét gyászolja a világ. Az olyan nagyszerű alkotások, mint a Tűzszekerek, a Keserű hold, az Eltűntnek nyilvánítva vagy a Szent Ferenc elképzelhetetlenek az ő zenéje nélkül. Akadtak olyanok is, mint például az 1492, hogy a zene maradandóbb lett, mint maga a film. Pedig Vangelis Odysseas Papathanassiou pályája nem csak a moziról szólt, bár kétségtelen, hogy darabjai sokszor akkor is látványt csaltak az ember szeme elé, ha csupán hangokból álltak.

A 79 éves korában elhunyt muzsikus volt az, aki 1968-ban, miután Párizsba emigrált a „fekete ezredesek” diktatúrája elől, feltette Görögországot a pop-rock világtérképére az Aphrodite’s Child együttessel. A trió Pachebel német barokk zeneszerző motivumából alkotta meg a Rain and Tears című dalt, amely szenvedélyes romantikájával sokáig a házibulik egyik „lassú” kedvence lett. Ebben az együttesben tűnt fel az énekes Demis Roussos. 1972-ben az akkor már négytagúvá bővült együttes készítette el nagy szenzációt keltő avantgárd albumát, a 666-ot, de akkor már Vangelis egyre inkább saját útját járta.

Még abban az évben készített egy hangkollázst az 1968-as diákmozgalmak emlékére Fais que to réve... címmel, majd az 1970-es években egyre-másra készítette remek szólóalbumait, vegyítve a hagyományos billentyűs hangszereket a különböző szintetizátorokkal.

Zenei stílusában nagyszerűen ötvözte a minimalizmust és a lírai dallamokat, gyakran alkalmazta azt a fogást, hogy egy néhány hangból álló motívumot bővített ki szinte nagyzenekarnyi áradásig.

Az Earth (1973), az Albedo 039 (1976) és a Spiral (1977) voltak ennek a korszaknak a kiemelkedő lemezei. Kezdettől fogva szívesen dolgozott kórusokkal a Heaven and Helltől (1975) a Mask-on (1985) át az 1992-ig. A Yes énekese, Jon Anderson először csak vendégként szerepelt nála, később már egész duólemezen hallhattuk Vangelis billentyűit és Jon kontratenorját. De csodálatos, erős karakterű nőkkel is dolgozott együtt: az olasz énekes-színésznő Milvával német, honfitársnőjével, Irene Papasszal pedig görög nyelvű albumokat készített.

Ma már kevesen tudják, hogy Vangelis első filmzenéit még alig huszonévesen hazájában írta. Szólópályája kezdetén főleg dokumentaristák, szocio- és természetfilmesek vették igénybe szolgálatait, ez utóbbiak közül a leghíresebb a Frédéric Rossif rendezte Opera sauvage lett, amelynek egyik darabját az idősebb magyar közönség is jól ismerte: a L’enfant című tétel volt A hét című politikai tv-magazin főcímzenéje.

hirdetés

Mellesleg nem ez volt az egyetlen Vangelis-motívum, amit eloroztunk annak idején: a Spiral egyik darabja egy időben a rádió Esti krónikáját vezette be. A 90-es években még a nagy francia oceanográfus Jacques Cousteau-val is dolgozott együtt. 2002-ben azonban már teljesen „legális” együttműködésre is sor került: Vangelis írta és állította össze ugyanis Shakespeare A vihar című drámájának zenéjét a Nemzeti Színház Schwajda György rendezte előadásához.

A muzsikus 1980-ban költözött át Londonba, és ekkor került be a nagy mozi világába. Mindjárt az első próbálkozása hatalmas sikert aratott: Hugh Hudson Tűzszekerek című filmjének zenéjével Oscar-díjat nyert, ő volt az első, a pop-rock világából jött zeneszerző, aki elnyerte az aranyszobrot. A nagy mozifilmek mellett a színház is vonzotta, sőt balettzenéket is írt Frankenstein, valamint A szépség és a szörnyeteg történetére.

Vangelis pályája utolsó évtizedeiben az univerzum felé fordult. Egyik legnagyobb szabású darabja a Mythodea volt, amelyet a NASA Mars-missziója ihletett. Ennek a fenséges műnek a bemutatóját hozzá méltó környezetben az athéni Akropolisznál tartották. Utolsó lemeze, a Juno to Jupiter szintén a csillagok közé vitte zenéjét, egyben tisztelgett az ógörög mitológia főistenei előtt.

Vangelis Odysseas Papathanassiou úgy írta be magát a 20. század zenéjébe, valahol félúton a populáris és a komolyzene között, hogy semmit sem tudott és nem is akart tudni a sztárlétről.

Sajnos soha nem találkoztunk, de egyet gondoltunk a zenéről: ő is az univerzum őserejének tekintette, és a létező legtökéletesebb sokdimenziós tudásnak. Önmagát pedig így jellemezte: „Úgy működöm, mint egy csatorna, amelyen keresztül a zene kilép a zaj káoszából.”

Évekkel ezelőtt egyik kedvenc szórakozásom volt, hogy instrumentális darabokra "kisfilmeket" írtam. Az Albedo 039 Nucleogenesisére egy szakítás történetét képzeltem el, ahol a férfi egy telefonfülkében áll, de nem meri felvenni a kagylót, miközben a nő fentről, az ablakából figyeli a telefonfülkét, várja, hogy megszólaljon a telefon, de hiába. Aztán a férfi kilép a telefonfülkéből, nyitva hagyja az ajtaját és lassan távozik. A nő kinyitja az ablakot, utána kiáltana, de nem mer és a férfi lassan eltűnik a távolban. Most ezzel a képsorral és ezzel a zenével búcsúzom Vangelistól.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk