KULT
A Rovatból

Nem tolja az arcunkba a borzalmakat - megnéztük az Oscarért versenyző Akik maradtakat

Tóth Barna a Susotázs tavalyi sikere után idén is érdekelt az Oscar-díjért folyó versenyben. Teljesen megérdemelten. VIGYÁZAT! A CIKK SPOILEREKET TARTALMAZ!


Figyelem, a cikk spoilereket tartalmaz!

Tóth Barna nagyon szeret összezárt, egymásra utalt embereket bemutatni. Ez az összezártság adódhat családi viszonyokból és körülményekből: apa és fia a Rózsaszín sajtban, az idős házaspár az Újratervezésben. De lehet mesterséges is, mint az összesodródó utasok a Vonatonban, a tolmácsfülkébe összezárt kollégák a Susotázsban, sőt, bizonyos szempontból még ide vehetjük az Egy szavazat szavazatszámlálóit is. Barna alapszituációi olyanok, amikből giccses, amerikai blockbustereket lehetne forgatni, filmjeinek minden sarkán a banalitás szörnyei leselkednek – a fiatal rendező páratlan tehetsége éppen abban mutatkozik meg, hogy ezeket a sarkokat rendre elkerüli,

történetei soha, egy percre sem válnak közhelyessé, unalmassá, elképesztően jó ízléssel találja meg a határokat, az ízeket.

Az Akik maradtakban minden szempontból növelte a tétet. Két holokauszt-túlélő, egy kamasz kislány és egy magányos férfi kapcsolatát mutatja be. Első hangzásra olyan, mint egy Schindler listájába oltott Leon, a profi. De Barna ezúttal is felülmúl minden várakozást, olyan ő, mint az a mesterszakács, aki a leghétköznapibb alapanyagokból is Michelin-csillagot érő ételkölteményt varázsol.

Kőrner Aladár (Aldó) és Wiener Klára (Süni) mindketten a legközelebbi hozzátartozóikat veszítették el a nagy világégésben. Aldó a feleségét és a gyerekeit, Klára a szüleit és a testvérét. A sors fintora, hogy Aldó szülész-nőgyógyászként naponta segít gyermekeket a világra, az élet naponta tépi fel a sebeit. Az orvos rezignált egykedvűséggel tűri sorsát. Megy előre, teszi a dolgát, próbál nem nézni se jobbra, se balra. Ebből a szürkeségből zökkenti ki Klára megérkezése, aki talán ösztönösen megérzi, hogy a lelkükben támadt űrt valamennyire ki tudják tölteni.

A film erénye, hogy nem tolja arcunkba a borzalmakat.

Nincsenek hosszas lamentálások a lemészárolt emberekről. Apró jelzésekből rakhatjuk össze a múltat. Amikor Kőrner kezet most, látjuk a karjára tetovált sorszámot. Különösebb kommentár nélkül egy nagy zsák gyerekholmit visz a zsidó árvaházba. Benézhetünk a családi fotóalbumokba. Klára múltja pedig egy-egy rövid flashbackben elevenedik meg: az elveszett családi idill pillanatait idézi fel. Külön ki kell emelnem Jordán Adélt, aki Klára édesanyjaként két rövid villanásban tűnik fel, de néhány gesztussal, mosollyal is szívbemarkolóan varázsolja elénk a családját szerető édesanyát – akiről tudjuk, hogy már nincs. Ezek a finom és intelligens vonások pedig már-már elviselhetetlenül átélhetővé teszik a holokauszt borzalmát, mert a fizikai erőszak távoli dolognak tűnik, az másokkal történik – de mindenkinek vannak szülei, és a legtöbben át tudják érezni, mit jelentene elveszíteni a házastársukat, vagy ami a legborzasztóbb minden veszteség közül, a gyermeküket. Emellett a forgatókönyvírók, Muhi Klára és Tóth Barnabás apró ötletekkel éreztetik a háború utáni kor szörnyűségét és abszurditását is:

a fiataloknak táncórát tartó, kerekesszékbe szorult tánctanár (Elek Ányos) figurája mindennél beszédesebb.

Klárát édesapja nagynénje, Olga neveli (Nagy Mari), aki az árvaházban talált rá a kislányra, és magához vette. A legfontosabbat tudja neki biztosítani: az életben maradást. De Klára értelmiségi szülők gyereke, németből fordít, Thomas Mannt olvas – az egyszerű asszony nem tudja kielégíteni Klára intellektuális igényeit. Ezért megkéri Kőrnert, hogy foglalkozzon a lánnyal, korrepetálja, vegye kézbe az iskoláztatását. Legyen a pótapja. Ez persze épp annyi bonyodalmat hoz, mint amennyi megváltást. A lány tanárai gyanakodva figyelik a 16 éves bakfis és a 40-es évei elején járó, lényegében vadidegen férfi kapcsolatát.

„– Miért volt tegnap a fejed Kőrner Aladár ölében?

– Mert féltem.”



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk