KULT
A Rovatból

VÁLASZOL: Kiss Tibi 2.

Kiss Tibi az egyik legnépszerűbb magyar énekes. A vele készült interjú második részében mesélt kultúráról, népszerűségről, a zenei kalandozásokról, közönségről és nem utolsó sorban Magyarországról.


Kiss Tibi az egyik legnépszerűbb magyar énekes. A vele készült interjú második részében mesélt kultúráról, népszerűségről, a zenei kalandozásokról, közönségről és nem utolsó sorban Magyarországról.

Gerlachfalvy Réka interjúja

- Melyik a kedvenc számod?

- Nem tudnék egyet kiemelni, a húsz év alatt az ember nyilván nem egy számot szerez. Sokszor fordul elő, hogy egy dalt többféleképpen játszunk el, kétszer nem tudjuk ugyanúgy, még ha akarjuk, akkor sem.

- Van kimondott célközönség, akinek zenéltek?

- Nincs ilyen. Mindenki annyit fog fel és érez a zenénkből, amennyire szüksége van, amennyit a saját tapasztalatai, élete szerint be tud fogadni. Bizonyára nem azt jelenti egy ötéves kisgyereknek ugyanaz a dal, mint egy ötven vagy hetven éves embernek, vagy egy harmincöt évesnek. Nyilván az élmény attól is függ, hogy ki milyen társadalmi körből jött.

Fotó: Gálos Viktor

- Elmondható, hogy elég kulturált közönségetek van.

- Az átlag pop és rock zenekarhoz képest valóban kulturált közönségünk van, és nagyon örülünk neki, hogy ez így alakult. Pedig mi aztán nagyon nem voltunk kulturáltak, főleg az első időben, de tudod ez olyan paradox dolog. Az egyetemi közönségről is azt hinné az ember, hogy kulturált, pedig a nagy francokat, aki volt már egyetemi buliban, az tudja, hogy nehéz überelni, amit ott művelnek.


Azt gondolom, hogy a mi zenénk bizonyos érzelmi intelligenciával és bizonyos kulturáltsággal rendelkező közönségnek tud valamit mondani. Ez a zene olyan, ha az illető nincs bizonyos szinten, akkor lepattan róla, mint gumilabda a falról. Nyitottságot feltételez, de mindenki úgy értelmezi, ahogy akarja, nyilván amit mi ráöntünk az emberekre, az nem egyszerűen értelmezhető, vannak, akik idiótának is néznek emiatt. Na persze intelligens idiótának.

- A „Most múlik pontosan” című számotokat a Csík Zenekarnak köszönhetően szinte mindenki ismeri, milyen velük muzsikálni?

- Nagyon sok minden történt a zenekarral. Jót tett a zenekar ismertségének, hogy egy dalt kiemeltek és az gyakorlatilag túltett az eddigi dalok népszerűségén. Sok minden történt, azt gondolom, alapvetően vannak olyan együtthatások, amelyek jó dolgokat szülnek, mint ez a dal is, ezen keresztül eljuthat az ember a népzenéhez, vagy olyanokhoz, akik esetleg nem is hallgatnak népzenét. Vannak olyan kollaborációk, amelyek képesek hidakat teremteni különböző érdeklődési körű emberek között is, ez egy jó példája ennek. Ilyen volt az is, amikor színházat csináltunk, és a színház közönsége, valamint a pop-rock közönség között alakult ki egy híd. Vannak szerencsés dolgok, amelyek jól működnek, és vannak olyan kísérletek is, amelyek nem működnek jól, de megpróbáltuk őket. A Csík Zenekarral való együttműködés a jól sikerült dolgok közé tartozik, közös nevező, olyan, ami népszerűnek mondható.


- A Budapest Bár mit jelent számodra, hogy bírod a sok munkát?

- Nekem minden ilyen közös produkció egy zenei kirándulás. Amit nagyon szeretek a Budapest Bárban, hogy lehet tanulni itt is, általában az olyan helyeket szeretem, ahol van valami fölmarni való, jó értelemben. A tíz ember különben nagyon ritkán találkozna, talán szétszórva itt-ott egy fesztiválon, egy benzinkúton, emberileg kicsit olyan ez, mint egy mókus őrs.

Fotó: Budapest Bár


Zeneileg pedig nyitogatjuk az elménket, eleget tanultunk itt már mindannyian, és adott esetben mi is tudunk a roma zenészeknek újat mutatni. Csíknál is sok újat tanultam, ezek hasznos kollaborációk. Ugyanakkor önálló produkciók is. A másik az, hogy én a Quimbyben nagyon felelős szerepet töltök be, és sok olyan feladat adódik számomra, ami teljes embert kíván, itt pedig én csak egy alkatrész vagyok. Ahhoz képest, amit a Quimbyben csinálok, ez kikapcsolódás, szinte pihenés.

Fotó: Fülöp Farkas

- Hogy érzed magad Magyarországon?

- Nyilván nagyon sokat lehetne panaszkodni, de nem a közönségre és nem a produkciókra. Hanem a köztes dolgokra, arra, hogy ennek az iparnak sincs - mint nagyon sok mindennek - infrastruktúrája, kevés az ember, aki ezzel igazándiból foglalkozik. A közönség nagyon örül, ha izgalmasat és színvonalasat kap, de nehézséget okoz, hogy nincsenek koncerttermek, nagyon kevés koncertszervezői vagy produceri támogatás van, ami ezt az iparágat egyébként a világban is működteti, ugyanakkor külföldön sincs kolbászból a kerítés.

Fotó: Budapest Bár

Speciális helyzet a miénk, ezzel kell valahol megbarátkozni. Itt kell élni! Kicsi koromtól foglalkozom azzal, amivel, és arra gondolok, ha valami miatt nem működik, akkor arról én tehetek. Hiszek abban, hogy ha valami nem működik az életemben, akkor nem a környezet a hibás. Ettől függetlenül lehet könnyebb és nehezebb az egész, valahol támogatják, valahol nem. Ez az ipar olyan dolgokkal van sújtva a kapitalizmus keretei között, hogy ugyanolyan körülmények között kell megélni, mint egy multinak, hiába szellemi dolgokkal árnyalt, akkor is ugyanannyiba kerülnek a hirdetések, ugyanannyi áfát kell befizetni, sőt! Most eltörölték a giccsadót, korábban még azzal is volt sújtva. Valójában azt is mondhatnám, hogy csoda, hogy működik. Nagyon sok energia kell hozzá, azt gondolom, hogy az első tizenvalahány évben mindenképp, azon a szinten gyakorlatilag bolondnak meg őrültnek kell lenni, hogy az ember csinálja. Ez az ipar csak befizet, és semmit nem kap vissza.

Fotó: Éder Vera

- Kulturálisan jól érzed magad?

- Jól, erről alapvetően azok a produkciók tehetnek, amit néha állami szinten csinálnak, nyilván amit a média művel, attól nem vagyok elájulva. Sok sebből vérző, még mindig nem bátor, amit az állam produkál, azt gyakorlatilag nevezhetném nullának, kirakat kultúrpolitika megy, vannak olyan intézményeink, amelyek milliárdokat el tudnak költeni úgy a kultúrára, hogy abból a közember semmit sem érez. Nincsenek közösségi terek, amely minimum minden nagyobb városba és megyeszékhelyre kellenének. Mi állandóan turnézunk, tudjuk mennyire nehéz leszervezni egy turnét, mert nincs hol játszani. Ilyen tekintetben azt gondolom, hogy ezt a kultúrát, amiben én élek, gyakorlatilag a misszionáriusok, a bolondok és a közönség tartják fenn. Nem a média, nem a kultúrpolitika. A médiának a másik hátránya, hogy nincs szakma, zenei újságírás. A könnyűzenei újságíró kevés, és aki ért is hozzá, az még kevesebb.


- Azért te mégis harcolsz!

- Igen, hogy jót is mondjak: az underground kultúra, és amit mi csinálunk, az mindig alulról szerveződő volt civilizáltabb helyeken is, ez mindig alulról jött, aztán valahogy kiverekedte magát, átküzdötte magát a szögesdrótokon és a vastag téglafalakon. Pont ezért nem szabad sírni, mert ez a feladat.

- Nagyon kedvelt személy vagy, mi ennek a titka?

- Valószínűleg ez a feladatom. Az emberek valamit kell, hogy kedveljenek, például azt, ahogy üvöltözök, vagy ahogy a húrokat tépem.

Tetszett? Nézd meg a többi új cikkünket is! :)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Bakács Tibor Szőke Andrásról: Őt tartom a fő csicskának. Nekem már tele a tököm azokkal, akik a pénz miatt össze-vissza hazudoznak
Augusztus közepén derült ki, hogy Szőke András filmrendező-színész csatlakozott a Gyopáros Alpár által vezetett Vidéki Digitális Polgári Körhöz.


A hírre Bakács Tibor a Facebookon reagált, majd a Blikknek is elmondta a véleményét.

Bejegyzésében több kérdést is feltett Szőkének. Arra volt kíváncsi, „egyetért-e a magyar szuverenitás feladásával az orosz hatalmi politika miatt”, illetve hogy „tetszenek-e neki Rákay Philip, mint a legtámogatottabb mozgóképes alkotó filmjei”. Azt is megkérdezte, „milyen pálinkát iszik, s mennyit”. Posztját azzal zárta: „nekem nem Dopeman, hanem Bandi lett a vezércsicska”.

Bakács szerint egy művészembernek nagyobb a felelőssége a közéletben, mint egy rappernek.

„Szőke Andrást nagyon régóta ismerem, és megkérdezném tőle a posztomban említetteket, hogy mi a véleménye azokról a dolgokról. Itt nem arról van szó, hogy melyik politikai párthoz tartozik, csak megdöbbentő volt számomra, hogy pont ő… Az a legkétségbeejtőbb gyanúm, hogy András nem gondolja, hogy ez a rendszer jó, hanem csak pénzre van szüksége. Nekem már tele a tököm azokkal, akik a pénz miatt össze-vissza hazudoznak, és mivel ő művész, ez jobban fáj, de joga van ehhez, viszont akkor nekem is jogom van ahhoz, hogy egy csicska! A legijesztőbb az lesz, hogy ha ez a Digitális Polgári Harcos Kör még egyszer eléri a győzelmet, akkor az egész magyar népre fogom ezt mondani” – mondta.

Hozzátette, körülbelül tíz éve nem tartja a kapcsolatot Szőkével, így nem emiatt romlott meg a viszonyuk.

„Őt tartom a fő csicskának az értelmiségieken belül, nem Dopemant, bár nem tudom, mennyire tanult. Meg kell értenem azt, hogy a pénz nagyobb úr mindennél, csak lassan jut el ez a tudatomig” – fogalmazott.

A Blikk kereste Szőke Andrást is, de a rendező nem kívánt nyilatkozni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
A legjobb Guy Ritchie-film, amit nem Guy Ritchie rendezett – A Rajtakapva vicces, véres, szívvel teli és kegyetlen
Mintha a ’90-es években forgatták volna, csak most került elő: a Rekviem egy álomért, a Fekete hattyú, A pankrátor és A bálna rendezője bebizonyítja, hogy ehhez is ért.


Na, ezt nem vártuk Darren Aronofskytól! Az 56 éves direktor gyorsan nevet szerzett magának a szakmában, amikor néhány rövidfilm után 1998-ban megrendezte a Pi című agymenést, majd 2000-ben a Rekviem egy álomért című, a drog- és egyéb függőségekről szóló filmek közt alapműnek számító zseniális őrületet. Később Aronofsky olyan, főként művészi, független, de mindenképpen szerzői filmeket dobott össze, mint A forrás (2006), A pankrátor (2009), a Fekete hattyú (2010), az Anyám! (2017) vagy A bálna (2022), szóval igen, a kemény dráma műfaján belül mozgott többnyire, csak maximum megspékelte azt más zsánerek (sci-fi, fantasy, thriller, horror stb.) elemeivel. Egyetlen kivételt eddig maximum a 2014-es, nagy költségvetésű bibliai látványfilmje, a Noé jelentett, amely, bár sikeres lett a mozik kasszáinál, azért keményen megosztónak bizonyult mind a kritikusok, mind a nézők körében.

Szóval a fenti filmográfiát tekintve a Rajtakapva egyértelműen rendhagyónak, kitérőnek mondható Aronofsky pályáján belül, hiszen a filmet nézve olyan érzésünk támadhat, mintha a kilencvenes években Guy Ritchie és Quentin Tarantino együtt leforgattak volna egy filmet, ám az elveszett, és csak most, 30 évvel később került elő, s pattant fel a mozik vásznaira.

Nyilván azért is lehet ilyen benyomásunk, mivel a film cselekménye 1998-ban játszódik. De hogy Aronofsky ennyire ért a humorhoz is, azt nem sejtettük.

A Rajtakapva eredetileg Charlie Huston 2004-ben megjelent regénye, egyben a Henry Thompson-trilógia első kötete. Huston pedig abban a kivételes kegyben részesült, hogy ő maga írhatta át a könyvét forgatókönyvvé, amikor a Sony lecsapott a megfilmesítésre. Hustonnak persze volt már tapasztalata e téren is, hiszen sokat dolgozott a Powers (2015-2016) című sorozaton, valamint a Gothamen (2014-2019) is.

A sztori szerint Henry „Hank” Thompson (Austin Butler), egykori baseballjátékos egy súlyos és traumatikus baleset után lesérül, ezért kénytelen abbahagyni a sportot, jelenleg pedig egy New York-i kocsma csaposa, és bár van egy csini és határozottan jófej barátnője, Yvonne (Zoë Kravitz), végső soron nem éppen azt az életet éli, amit anno eltervezett. Egy nap a punk szomszédja, Russ (Matt Smith) rábízza Hankre a macskáját, Budot, mert neki el kell utaznia pár napra.

Amikor azonban nem sokkal később orosz maffiózók Hanken keresik Russt, majd félholtra verik, a srác gyanítani kezdi, hogy a szomszédja igen nagy bajba keveredett.

Valamit nagyon keresnek az oroszok, sőt, nemcsak ők, hanem a Puerto Ricó-iak (Bad Bunny) és egy kegyetlen hászid zsidó testvérpár (Liev Schreiber, Vincent D’Onofrio) is. Hank egyetlen reménye pedig az ügyben nyomozó detektív, Roman (Regina King).

Ennél többet nem szabad elárulni, de igazából nem is érdemes, vagy kvázi nem is lehet, annyira gubancos, fordulatos, sokrétű és káosszal teli a cselekmény, amelynek közepén akarata ellenére a boxzsákká avanzsáló Hank kerül, akit igen sokszor helyben hagynak a sztori során.

Ezért pedig nemcsak az meglepő, hogy Darren Aronofsky egy „gájricsis” vicces-véres-krimis, az alvilág furcsa figuráit mozgató filmet hozott össze, hanem az is, hogy Austin Butler végre egyáltalán nem a coolságát és a keménységét kiemelő figurát játszik.

Hanket ugyanis tényleg sokat vegzálják, ő pedig ezek hatására éppúgy reagál, ahogy egy átlagember tenné: kihívja a rendőrséget, bevallja, hogy fél, és eleinte próbál elmenekülni az őt üldözők/keresők elől. Amikor azonban igazán komolyra fordulnak a dolgok, és számára is több mint személyes üggyé válik a titokzatos kulcs által kinyitható „valami” utáni hajsza, sőt, még Russ is visszatér, végre kezdeményezővé válik, és megpróbálja rendbe hozni az életét. Persze ez sem jelenti azt, hogy mindig tudja, mit csinál…

A Rajtakapva első körben a kilencvenes évek atmoszférájával varázsolja el a nézőit: a ruhák, a kütyük, az akkori New York, sőt, még valahogy a film minősége is olyan, mintha konkrétan ’98-ban rögzítették volna mindezt – ez utóbbi Aronosfky állandó operatőre, Matthew Libatique szakértelmét dicséri. Ezután kapjuk meg a szórakoztató karaktereket, köztük olyanokat, akikért szívből tudunk szurkolni és olyanokat, akiket szívből tudunk gyűlölni. Majd egyre jobban bepörög a sztori is, de ne egy körmönfont történetre gondoljunk, már ami a karakterek döntéseit és cselekedeteit illeti, a dolgok alakulását sokkal inkább a rengeteg bénázás, véletlen, pech, avagy épp szerencse határozza meg.

Szóval Aronofskyhoz képest egy jóval könnyedebb, ugyanakkor egyáltalán nem súlytalan filmről van szó, amelynél a rendező most inkább a szórakoztatófaktort helyezte előtérbe a mondanivaló helyett. És ennek eleget is tesz.

Talán annyit lehet felróni neki, hogy néha identitászavaros, vagyis nem tudja, hogy vígjáték vagy komoly krimi akar lenni, mivel, bár a poénok folyamatosan érkeznek, a hangvétel néha olyan súyos, hogy eszünk ágában sincs nevetni, s ilyenkor kissé idegen testként löki ki a film szervezete az oda nem illő poénokat.

De ez legyen a legnagyobb baj, mivel Aronofsky profin levezényelt egy ilyen retró krimi-komédiát is, ami végig fenntartja a figyelmet, fergeteges jelenetekben bővelkedik, kiváló színészek alakítanak benne nagyot, és ami a legfontosabb, odafigyel a karaktereire, még a kevésbé fontosakra is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
„Ha Szergejnek ajándék kell, elviszi magángéppel” – Repülős Petiről szól a Bankrupt legújabb dala
A rendszerkritikus, közéleti punkrock slágereket futószalagon szállító zenekar ismét odaszúrt egyet a hatalomnak. Premier!


„Peti szeret repülni. De nem fapadoson nyomorogva, hanem privát luxus repcsivel. Peti szereti a medvét. De nem a rendes medvét, hanem a vodkaszagú, rosszarcú, részegen lövöldöző suttyó medvét. Peti nem szereti a Nyugatot. Mi meg nem szeretjük Petit, ezért írtunk róla egy számot.”

A fenti szavakkal jellemzi a Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a most debütáló, Repülős Peti című dalukat. A zenekar legutóbbi slágere, a Zebra 3 hónap alatt 140 ezres nézettséget ért el „a Zebratagadó DPK legnagyobb bánatára, és a sugárhajtással közlekedő Repülős Petitől is hasonló teljesítményt várunk el, különben bekéretjük” – teszi hozzá.

A klip szokás szerint a szövegre asszociáló filmes montázs lett, és megint készült belőle angol változat Jet Set Pete címmel, ami nem egészen same in English.

Repülős Peti:

Jet Set Pete:

Repülős Peti szeptember 12-én landol majd Spotify-on és valamennyi streaming platformon. Élőben pedig a zenekar valamennyi őszi koncertjén felcsendül majd, Budapesten először szeptember 19-én, az Akváriumban. (A folyamatosan frissülő koncertlista a Bankrupt honlapján érhető el.) A borítógrafika Vass Richárd munkája, a hangfelvétel pedig a Grenma Stúdióban készült Botlik Matyival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Biztonsági okok miatt Budapesten forgatják a Fauda következő évadát
Az ötödik évad eredetileg Marseille-ben készült volna, de a készítők túl kockázatosnak ítélték a helyszínt. Az új részekben a Hamász támadásai és a háború eseményei is helyet kapnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 05.



A Fauda ötödik évadát eredetileg Marseille-ben forgatták volna, de a készítők végül biztonsági okok miatt Budapestre hozták a produkciót – írja a Jerusalem Post az N12 izraeli csatorna alapján.

A világszerte ismert sorozat főszereplője Lior Raz, aki Avi Issacharoffal közösen alkotta meg a történetet. A legújabb évadban a Tarantino-féle Becstelen brigantykban feltűnt Mélanie Laurent is fontos szerepet kapott volna, ezért is terveztek sok jelenetet Franciaországban.

A 2023. október 7-i események után azonban Raz és Issacharoff átírták a forgatókönyvet, hogy a Hamász támadása és a háború is megjelenjen az új részekben.

A sorozat egyik sztárja, Idan Amedi, aki énekesként is ismert, a harcok kitörése után önként jelentkezett a hadseregbe. Néhány hónappal később, 2024 elején súlyos sérülésekkel került kórházba.

A Fauda új évada 2026-ban debütál az izraeli Yes csatornán, ezt követően pedig a Netflixen is látható lesz világszerte.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk