KULT
A Rovatból

Nagy a baj egy akció-vígjátékkal, ha Kevin Hart alakítja benne a legkomolyabb karaktert – Légi csibészek-kritika

Pedig ez a helyzet az egyébként csodás magyar címmel megáldott Légi csibészekkel (eredeti címén: Lift, de nem felvonókról szól, bár lehet, jobb lett volna), amely a Netflix új, nagyobb szabású produkciója, egy amolyan Guy Ritchie-sre hangszerelt heist movie akart lenni.

Link másolása

Van itt nekünk egy profi tolvajcsapat, akik a film elején megvalósítják az első sikeres NFT-lopást. Hogy mi is az az NFT? Nos, egyfajta kriptovaluta, hasonlóan a Bitcoinhoz vagy az Ethereumhoz. Viszont, amíg a legtöbb kriptovaluta felcserélhető, úgy az NFT (Non-Fungible Token) nem helyettesíthető token a blokkláncon. Egy olyan digitális alkotás, amely egyedi, és minden információja, valamint életútja nyomon követhető.

A film ezen szegmense egyébként még frissnek is hat, hiszen az NFT-k mai, trendi, sokak számára megfoghatatlan valamik, NFT-lopást pedig valóban nem nagyon láthattunk még filmen, pedig akár sok millió dollárt is érhetnek.

Nos, az akciót kivitelező Cyrus (Kevin Hart) és bandája, a pilóta Camila (Úrsula Corberó A nagy pénzrablásból lehet ismerős), a hacker Mi-Sun (Yun Jee Kim), a széftörő Magnus (Billy MagnussenKémek hídja, Éjszakai játék, Aladdin, Nincs idő meghalni), a mérnök Luke (Viveik Kalra), valamint az álcázás mestere, Denton (Vincent D’Onofrio) ezúttal is sikeresen hajtják végre az akciót, s így hoppon marad az őket üldöző Interpol-ügynök, Abby (Gugu Mbatha-RawThe Morning Show, Loki), aki történetesen Cyrus exe. Majd Abby főnöke, Huxley (Sam WorthingtonAvatar-filmek) azt találja ki, hogy szervezzék be Cyrusékat a következő akcióhoz, amelynek során el kéne lopniuk egy bűncézár (Jean Reno) 500 millió dollárt érő aranyát, amit egy terroristacsoportnak fizetne ki, amiért különféle katasztrófákat okoznak, amelyekből aztán ő hasznot húzhat.

Igen, ennek valóban nincs sok értelme, de a sztori csak arra kellett, hogy a fenti karakterek összejöjjenek, és bonyolult légi mutatványokat hajtsanak végre. Merthogy persze a cím sem véletlen: az aranyat ugyanis egy szigorúan őrzött repülőgépről kellene ellopni 13 kilométeres magasságban.

A Légi csibészek forgatókönyvírója Daniel Kunka, aki eddig csupán a John Cena-féle 2009-es 12 menet szkriptjéért volt felelős, a rendezői székben azonban egy igazi veterán foglalt helyet: F. Gary Gray egy időben megbízható iparos volt, az akció műfajában pedig sikerült egy-két ma is népszerű alkotást letennie az asztalra.

Videoklipesként kezdte, s olyan sztárok klipjeit rendezte, mint Ice Cube, Cypress Hill, Mary J. Blige, Usher, Coolio, az Outkast, Dr. Dre vagy a TLC. 1995-ben jött ki első egész estés filmjével, a Végre péntekkel, ami azóta is kultikus vígjáték a fekete közösség körében. Majd 1996-ban A nagy dobással átment a krimis-akciózós vonalra, és maradt is jó ideig (1998: Nincs alku, 2003: Az olasz meló, 2003: Túl mindenen, 2009: Törvénytisztelő polgár).

A 2005-ös Csak lazán és a 2015-ös Straight Outta Compton üdítő kivételek voltak a karrierjében, utóbbi kapcsán világszerte rengeteg pozitív kritikát kapott, s utána egy rövid időre sztárrendezővé vált, például leforgathatta a Halálos iramban 8-at (2017) vagy a Men in Black: Sötét zsaruk a Föld körült (2019), amelyekkel sajnos újfent bizonyította, hogy megmaradt iparosnak.

És sajnos a Légi csibészek sem öregbíti majd Gray hírnevét, hiszen sikerült a Netflix számára leforgatnia a talán eddigi leggyengébb menetét.

Valahogy az egész film összecsapottnak tűnik: gyorsan forgassunk le egy laza akció-komédiát, legyen heist movie, holnapra összedobod a forgatókönyvet? Köszi! Keressünk hozzá valami egész jó nevű sztárt, hmm, Kevin Hart? Jó lesz, jöhet, rá is ér, mellé keressünk néhány egykor nagyobb nevet és néhány frisset. Van egy stúdiónk, ott leforgathatunk mindent zöld háttér előtt, megleszünk pikk-pakk, januárban mehet is fel a streamingre!

Persze mindez csak spekuláció, de az kétségtelen, hogy körüllengi a Légi csibészeket egyfajta kapkodásérzés. Olyan, mintha őrült rohanásban rakták volna össze: a külső jelenetek látszólag mind ugyanúgy vannak megvilágítva (és lerí a CGI-háttér), a vágás pedig felváltva tűnik szándékosan összevisszának és kaotikusnak. A színészek mentik a menthetőt, egész szimpatikusak, de egyben sematikusak is.

Az mindenesetre felüdülés Kevin Harttól, hogy ezúttal végig nyugodt, és egész csendesen is beszél, ráadásul nem is hadar. Wow! Persze egyben fura is így látni őt, mintha leszedálták volna…

Jean Renót továbbra is fájdalmas ilyen kis semmilyen szerepekben látni szenvedni, ahogy Vincent D’Onofrio arcáról is kiolvasható a gondolat: „Mit keresek én itt?”.

Semmi fájdalmas vagy nagyon kínos dolog nem történik a Légi csibészekben, sőt, kapunk egy-két egész jó bunyót is, egyszerűen csak egy teljesen feledhető, sablonos és középszerű akciószösszenet, amely abszolút beillik a tipikus (és szomorú, hogy ez a tipikus) eredeti Netflix-film sorába: másnap arra sem emlékszünk, hogy valaha láttuk. Bár lehet, ez a streamingóriás célja, mert így egy kis idő elteltével könnyen újra elindíthatjuk… Nem jó taktika.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: