KULT
A Rovatból

Zenekar lett Kiss Sándor egyszemélyes produkciójából – Moto MagaMura lemezpremier

Az Intim Torna Illegál alapító basszusgitárosa elkészítette első szólóalbumát, amit hamarosan élőben is bemutat. Most az egészet végighallgathatod.

Link másolása

Kiss Sándor októberben jelentkezett első önálló produkciójának EP-jével, melyen 5 dalt rögzített. Pályafutásának komoly pillére a Moto MagaMura, ahol a dalok szerzője, szövegírója, előadója is egyben, a felvétel összes hangszerén – a dobok kivételével – ő játszik, és ő is énekel.

Azóta eltelt néhány hónap, és a különleges, önazonos küldetés folytatódott: elkészült a teljes album.

Aki ismeri Sanyi pályafutását, tudja, hogy nem elméleti ember, mindig is a koncertek, a közös zenélés motiválta. Mivel összeállt dalaiból egy teljes koncertrepertoár, megkereste hozzá azokat a zenésztársakat, akikkel a színpadon is be tudja mutatni élőben a közönségnek. De erről majd kicsit később.

Bővebben a dalokról, a szerző saját szavaival

Amit nem tudok

Vannak dolgok, amiket az ember jobb ha nem tud, vagy nem tud meg. Itt nem arra gondolok, hogy tudatosan kell homokba dugnia bárkinek is a fejét. De ha látunk vagy hallunk valamit, ami fáj vagy rosszul esik, néha fölöslegesen kerülünk tőle rossz hangulatba. Innen indultam ezzel a dallal, és így is gondolom: Amit nem tudok, nem fáj. Klip is készült hozzá, ezt a nógrádi várban és környékén vettük fel.

Minden út

Az első dalaim egyike. Fő témája úgy született, hogy elmentem otthon a zongora mellett és leütöttem néhány hangot. Annyira megtetszett a dallam, hogy újra kikerestem és felépítettem. Szövege a saját élményeim alapján készült, az “úton lenni” érzés szabadságát jelenti számomra.

Mindegy csak égjen

Az első 5 dal után pihentem egy kicsit, aztán elkezdtem átnézni a régi ötleteket, de már nem nagyon tetszettek. Egyik nap mentem haza biciklizésből, és tekerés közben jött egy dallam. Felvettem gyorsan telefonnal, és ahogy hazaértem, feljátszottam először csak egy gitárral. Ez lett a Mindegy csak égjen című szám, ami el is indította újra a munkát.

Kikötő

Az egyik kedvenc dalom. Nem készültem rá, csak egyszerűen kifordult belőlem – talán épp ezért ennyire bensőséges. Mindenki számára ismerős érzéseket fogalmaz meg a szövege, ezért könnyen megérinti az embereket, és nyomot hagy. Egy ideig az volt a munkacíme, hogy Esőben veled, mert a zongora témája olyan, mint az esőcseppek kopogása az ablakon.

Féltem ahogy állsz

Hallottam egy sztorit, hogy egy csaj mindig azzal jött a barátjának, hogy ha ez meg az nem teljesül a kapcsolatukban, akkor visszarepül Londonba. De persze nem repül, csak mondja. Ezt gondoltam kicsit tovább, vagyis inkább átéreztem – szerintem jól sikerült. :)

Földön az égen

Éppen valami apróság miatt haragudtam valakire, amikor elkapott az érzés, hogy ez nem fontos, nem érdemes dédelgetni a sérelmeket, mert csak rossz napot csinálunk vele magunknak. Ha közhelyesen is hangzik, megéri elengedni, de ez csak akkor megy, ha mi magunk is így gondoljuk: "Egyedül valahol feledem haragom, nem számít már!"

Akarom

A kislemezről kihagytam egy dalt, mert valahogy nem éreztem, hogy kész. Új energiával nekimentem még egyszer, és írtam rá egy szöveget. Kicsit megcsavartam, és megszületett az Akarom. Sok minden benne van belőlem, és abból, amit a világból mostanában látok.

Érezzük át

Egy ideje úgy élem az életem, hogy igyekszem megragadni és megélni a pillanatokat. Nem azon méltatlankodni, ami nincs, hanem örülni annak, ami van és ami lehet. Értékesebben telnek azóta a napjaim, így szívből ajánlom ezt mindenkinek, hogy merjen érezni.

Ez a nap már

Néhány zenekari próba után Gábor, a dobos csak úgy a semmiből megkérdezte: "Te, ez nem arról szól, hogy a takaró alatt, meg nem kelünk fel, meg forró kávé meg keksz, meg még egyszer?" Szerinted?? – válaszoltam. Mindenki azt lát bele, amit szeretne. :) Ez benne a szép.

Miért nem hívtál

Nem akartam még egy lassú dalt a lemezre, de egyszer csak kijött ez. Olyan spontán és magától értetődően, hogy nem ellenkeztem. :) Egyszerűen ilyen érzések voltak akkor abban a pillanatban bennem. Nagyon rövid idő alatt megírtam a szöveget és a zenét is, ha meg már megszületett, akkor úgy voltam vele, hadd menjen...

Ez a dal

Teljes egészében a sárga basszusgitáromon írtam. Először a zene született meg, készen volt már a hangszerelés is, amikor megírtam hozzá a dallamot, szinte egyszerre a szöveggel. Szeretem a sodrását, és azt a gitárszólót a közepén, amire büszke vagyok, hiszen én játszom fel: életem első gitárszólója volt, korábban a basszusgitár mellett csak kedvtelésből vettem a kezembe más hangszert.

Hogyan állt össze a zenekar?

Eleve színpadra terveztem a produkciót, zenész vagyok, számomra önmagában az nem kielégítő, hogy kezemben van egy lemez, amit én készítettem. Koncertekkel teljesedik ki az egész.

Mivel minden hangszeren én játszottam a stúdióban, meg kellett találnom magam mellé azokat a társakat, akik velem együtt megelevenítik a dalokat, akikkel egyszer csak pulzusa lesz az egésznek, elkezd élni, megmozdulnak az energiák és nemcsak számunkra élvezetes, ami a színpadon történik, hanem a közönség számára is.

Január óta próbáljuk folyamatosan a műsort. Először Pusztai Gábor dobos csatlakozott hozzám. Ki más?! Már ez a negyedik formáció, amiben együtt zenélhetünk. Zseniális, és annyira érzi!

Néhány éve találkoztam egy fiatal gitáros sráccal, tetszett a hozzáállása, a játéka. Most jött el az idő, hogy egy csapatban legyünk. Ő Ruska Peti.

Azonnal egy hullámhosszon voltunk mindhárman. Az első próba szerintem mindenkinek kicsit remegős volt, nekem azért, mert először léptem oda a mikrofonhoz úgy, hogy én vagyok a főhős, a többieknek meg azért, mert "a Sanyi a főhős????" :)

Igen, a MotoMagamura az a produkció, amiben Kiss Sándor először a főhős. Hogy mit szól ehhez a közönség? Április 30-án kiderül a lemezbemutató koncerten, a NyolcTíz Klubban.

A lemez az alábbi felületeken is elérhető: Deezer, Spotify, iTunes, Google Play, Bandcamp


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: