Minden idők legjobb filmes gonoszai
A gonosztól félünk. A gonosznak sok arca van, mondhatjuk úgy is, sokféle pszichológiai profilja. Mi összegyűjtöttük azokat a filmes rossz arcokat, akiktől bármikor feláll a szőr a hátunkon.
Joker (Heath Ledger, A sötét lovag)
Az egy dolog, hogy Heath Ledger teljesen kikészítette magát, amikor erre a szerepre készült - mondjuk nem kis dolog, bele is halt szegény -, és gyógyszerekkel próbálta kompenzálni álmatlanságát és lelki bizonytalanságait. Az viszont filmtörténeti tény, hogy A sötét lovag sikeréhez nagyban hozzájárult az ő eszeveszett alakítása. Nem véletlenül kapta meg az Oscar-díjat érte. Csak már sajnos későn. Ledger a korábbi vicces-gonosz Joker figurából hús-vér, elvetemült pszichopatát varázsolt.
A kannibál (Hugh Grant, Felhőatlasz)
Minden idők legdrágább függetlenfilmjében a brit színésznek, akárcsak főszereplő kollégáinak, hat szerepet kellett eljátszania hat, egymástól egyfelől független, másfelől a spirituális dimenzióban és egyedi értelmezés szerint összekapcsolódó történetszálakban. A kannibál szerepe ilyenformán nem nagy, mégis, az egyik legemlékezetesebb figura a filmben. Egyrészt azért, mert Grant volt talán az utolsó, akiről feltételeztük, hogy egy vérszomjas vadállatot eljátszhat, másfelől pedig önmagában a karakter miatt, aki taszító és valóban zsigerien állati. Ez azért is érdekes, mert Grant egy interjúban elárulta, hogy nem gondolkodott előre a szerepről, aztán amikor egyszer csak ott találta magát egy dombtetőn, műfogsorral, félmeztelenül és tetoválva, hirtelen beparázott, mivel fogalma sem volt, hogy mit kéne csinálnia. Azért elég jól megoldotta.
Jack Torrance (Jack Nicholson, Ragyogás)
Ez a film nem sokkal azután készült, hogy Nicholsonnak tudomására jutottak horrorisztikus családi körülményei, amit a felmenői évtizedeken át sikeresen tiltottak előtte. Bár állítása szerint nem okozott számára hatalmas traumát az információ, hogy akit szüleinek hitt, igazából a nagyszülei voltak, a nővére pedig valójában az édesanyja volt, mi szkeptikusak vagyunk ezzel kapcsolatban. A rendező, Stanley Kubrick mindent megtett, hogy a megfelelő pszichológiai állapotba hozza Nicholsont a forgatáson, mert hitelesnek kellett lennie a bezártságtól fokozatosan megőrülő s agresszívvá váló családapa szerepében. Például volt, hogy két hétig sajtos szendviccsel etette, amiről tudta, hogy Nicholson utálja, és arra kérte, nyugodtan engedje szabadjára az indulatait.
Norman Bates (Anthony Perkins, Psycho)
Alfred Hitchcock klasszikusában Perkins olyan megejtő - végül pedig hátborzongató - tekintettel és finom árnyalatokkal játssza az anyjával azonosuló anyagyilkost, hogy a film tutira nem volt jó reklám az országúti moteleknek a hatvanas években. Diagnózisa: disszociatív identitászavar, amikor a meglévő mellett további személyiségek is jelen vannak az illető pszichéjében. Örök kedvencünk, lefekvés előtt nem ajánlott.
Hans Landa ezredes (Christoph Waltz, Becstelen Brigantyk)
Quentin Tarantino 2009-es filmjének leghátborzongatóbb pillanatai Christoph Waltz tenyérbemászó pszichopatájához kapcsolódnak, aki a hősnő családját kíméletlenül lemészárolja a film legelső jelenetében. Tarantino egyébként jól megtalálta a színészt, aki aztán Oscar-díjat is kapott az alakításáért (akárcsak három évvel később a Django elszabadulbeli szerepéért), mert van Waltzban valami összetetten idegesítő, valami intellektuálisan, bájosan arrogáns, akinek mosolya mögött gyilkos cinizmus rejtőzik.
Anton Chigurh (Javier Bardem, Nem vénnek való vidék)
A Coen-fivérek mesterműve egyfelől tűpontos látlelet volt elidegenedett, lélektelen társadalmunkról, másfelől egy állatias, ösztönlényszerű szociopata diagnózisát állította fel képekben, Javier Bardem félelmetes alakításának segítségével.
Marquise de Merteuil (Glenn Close, Veszedelmes viszonyok)
Stephen Frears háromszoros Oscar-díjas filmje nem lenne ugyanaz Glenn Close nélkül, aki a női nem legsötétebb oldalát mutatja meg: rafinált manipulátor, akinek nincs egyetlen darab önzetlen érzése sem, még a szerelmet is csak a birtoklás és a hatalom oldaláról tudja megélni. A végére már meg is szánnánk, ha nem látnánk, mennyi embert és kapcsolatot tett tönkre a környezetében.
Lord Voldemort (Ralph Fiennes, Harry Potter-franchise)
A Harry Potter-széria külsőre is legvisszataszítóbb lénye először a Harry Potter és a bölcsek kövében jelent meg, s azóta kísértette a kiskorú nézőket. Ő a színtiszta gonoszság esszenciája, amihez Fiennes alakítása nagyban hozzájárult. Sikerült elérnie, hogy minden idők leggusztustalanabb villan-jeként tekintsünk rá, aki olyan, mintha jéghideg takonyból lenne.
És végül: Hannibal Lecter (Anthony Hopkins, A bárányok hallgatnak)
Vajon mit érezhet az a néző - ha van ilyen -, aki életében először lát horrorfilmet, s az éppen A bárányok hallgatnak? Én ebben a hipotetikus emberkísérletben szerintem valami egészen borzalmas dolog történne az illetővel.