KULT
A Rovatból

Méregdrága étterem, ahol az életed is veszélyben van – A menü-kritika

Mi ez? Gasztrohorror? Fekete komédia? Szabatos szatíra? Társadalmi görbe tükör? Ralph Fiennes sötét oldala? Nos, egy kicsit mindegyik.


Babette lakomája, Szeress Mexikóban, A nagy zabálás, Csokoládé, Derült égből fasírt, Az élet ízei, Julie és Julia – Két nő, egy recept, Étel, ital, férfi, nő, A séf, L’ecsó, Szárnyát vagy combját, A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője, Ízlések és pofonok, Az ételművész, Sushiálmok, Disznó… Csupán néhány cím a valóban gazdag gasztrofilmek palettájáról. Van, amelyik idealizálja, van, amelyik kigúnyolja, és akad, amelyik a kukába hajítja a főzés tudományát, az étkezés élményét. Abban azért a legtöbb ilyen mű egyetért, hogy az étel az élet. Nos, A menü már itt kilóg egy kicsit a sorból, amely inkább a halállal köti össze a szánkba kerülő falatokat.

A film egy estét követ nyomon a Hawthorne-ban, ebben az elszigetelt, exkluzív étteremben, ahol a menü 1250 dollárba kerül, és egy nap csupán 12 vendéget szolgálnak ki.

A résztvevők mindegyike pedig egy-egy olyan sztereotípiát képvisel, amelyek a fine dining éttermekben gyakorta fellelhetők: egy önelégült ételkritikus (Janet McTeer) és talpnyaló szerkesztője (Paul Adelstein), egy kiégett filmsztár (John Leguizamo) és az asszisztense (Aimee Carrero), három hangoskodó techbizniszes bunkó (Rob Yang, Arturo Castro, Mark St. Cyr) és egy idősebb törzsvendég pár (Reed Birney, Judith Light), akik már sokadszorra érkeznek Slowik séf (Ralph Fiennes) degusztációs csodamenüjére. Aztán itt van még a főszereplő párosunk, a gasztromegszállott Tyler (Nicholas Hoult) és Margot (Anya Taylor-Joy), akit a fiú az utolsó pillanatban hívott el a különleges estére az eredetileg regisztrált partnere helyett.

Margot egyértelműen elüt a többi vendégtől, ő nem rajong az ilyen éttermek normáiért, egyáltalán nem érdekli, hogy milyen ételeket szolgál fel a séf és csapata, nem tartja sokra például a néhány művészien elosztott szószfoltot a tányéron, amit pimasz "kenyér nélküli kenyérfogásként" harangoznak be.

Tyler azonban megszállottan rajong Slowik séf munkájáért és a lehetőségért, hogy elnyerje a figyelmét és érdeklődését. Ők ketten a kezdetektől egy furcsa párost alkotnak, különös feszültség van közöttük, ami arra utal, hogy itt durva titkok várnak felfedezésre.

A menü egyik legfőbb erénye, hogy nézőként fogalmunk sincs, mi fog történni a következő percben, ez pedig az egész játékidőn át kitart. Nem értjük, miért ilyen barátságtalan és parancsoló a személyzet, amikor pedig egy alkalmazott úgy vezeti be az egyik fogást, hogy fejbelövi önmagát, a vendégek között is elszabadul a pokol.

A sztori a fináléig bizonytalanságban tartja a nézőket, a pontos miértekre az utolsó pillanatig várnunk kell, noha a séf már korábban felfedi akciója borzalmas célját.

Ralph Fiennes egyfajta tábornokként és szektavezérként létezik és tevékenykedik az étteremben, akinek parancsait vakon és egy másodpercnyi hezitálás nélkül teljesítik robot- vagy agymosott üzemmódban lévő emberei. Fiennes kellőképp árnyaltan hozza a gasztrodiktátort, jóindulatú, kedves arcot mutat, amikor arra van szükség, máskor pedig rideg pszichopataként kelt félelmet. Anya Taylor-Joyt is öröm nézni (mint mindig), hiszen egyszerre vad, lázadó és törékeny, s olyan energiákkal dolgozik, amelyek meggyőző főszereplővé teszik. Nicholas Hoult is hasonlóan erős alakítást nyújt a férfiként, aki különösen fájdalmas módon kénytelen megbékélni saját nagyképűségével. De kap némi játékidőt Slowik séf elhivatott, szigorú asszisztense, Elsa (Hong Chau) is.

Seth Reiss és Will Tracy forgatókönyve óvatos tempóval adagolja a leleplezéseket, és egyensúlyban tartja a nézői szimpátiát az áldozatok és az agytröszt között.

Persze nyilvánvalóan nem várják el tőlünk, hogy minden idegszálunkkal izguljunk és aggódjunk olyan emberekért, akik fejenként 1250 dollárt fizetnek egy minimalista vacsoráért, ráadásul leginkább azért, hogy az élménnyel később felvághassanak.

A menü azonban nem minden pillanatban egységes. Például nincs hihető kapcsolat Slowik séf vendégei iránti gyűlölete és azok „bűneinek” mértéke között, amelyek közül néhány sokkal személyesebb és jelentősebb a többinél (van, akinél csak annyi a probléma, hogy nem vett fel diákhitelt…). A film megvetése az arrogancia és a jogosultságok iránt persze következetes, és ebben a szintén nemrég bemutatott A szomorúság háromszögéhez is hasonlít, ám amikor más motívumok kezdik mozgatni a történetet (például Elsa féltékenysége Margot iránt vagy Slowik séf dühe amiatt, hogy nem emlékeznek minden egyes ételére), a bosszútörténet néha kisiklik kissé.

A humor A menüben csak finoman jelenik meg, például a fogások előtt feltűnő, fergetegesen fanyar ételnevekben, inkább a horror és a thriller műfaja uralja itt a képsorokat. A feszültség szerencsére végig kitart, a fináléban pedig még érzelmi húrok is megpendülnek, amikor Margot olyan dologra kéri Slowik séfet, ami egy kicsit visszarántja őt abba az időbe, amikor még élvezte a szakmáját.

Mark Mylod rendező (Ali G Indahouse, A nagy fehérség, Törtetők, Trónok harca, Utódlás) a hiúságok - nárcizmus, arrogancia, bálványimádás, önteltség, kapzsiság, elitizmus stb. - olyan vádiratát alkotta meg A menüvel, ami az ilyesmire éhes közönség számára egy kellően sötét és vicces élményt nyújthat, és amit a legjobb egy nagy zacskó popcornnal tálalni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Kálloy-Molnár Péter
A színész-rendező-énekes rövid lefolyású betegségben hunyt el – közölte a családja. A számos színházi és filmszereppel és a Beugró című műsorral országosan népszerűvé vált művész 55 éves volt.


Rövid lefolyású betegségben, 55 évesen hétfőn elhunyt Kálloy Molnár Péter színész, rendező, író, zenész – közölte a család az MTI-vel.

Kálloy Molnár Péter kiemelkedő tehetségű, sokoldalú alkotó volt, aki évtizedeken át meghatározó szereplője volt a magyar színházi és filmes életnek. Művészi munkássága, különleges hangja, humora és érzékenysége generációk számára tett maradandóvá számos szerepet és alkotást – olvasható a közleményben.

Kálloy Molnár Péter 1970-ben született Mezőcsáton, a debreceni Ady Gimnázium dráma tagozatán érettségizett, majd 1991-től a Nemzeti Színház társulatának tagja lett. 1993-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán Iglódi István osztályában. 1993-1997 között a Vígszínház társulatának volt a tagja, 1997 óta szabadfoglalkozású művész.

A széles publikum többek közt filmszerepeiből, valamint a Beugró című televíziós műsor állandó szereplőjeként ismerhette meg, de rendszeresen szinkronizált is. Rendezett Rómeó és Júliát, Macbethet, legnagyobb színházi sikerét a Shakespeare Összes Rövidítve hozta meg számára, amelyet több mint két évtized alatt 600-nál is többször adtak elő.

Három szólólemeze jelent meg. Nemzetközi produkciókban is feltűnt, például a Budapest, az Amerikai rapszódia vagy a Suszter, szabó, baka, kém című filmekben láthatta a közönség.

A búcsúztatás részleteiről később adnak tájékoztatást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Jelenleg 76 éves vagyok, de leszek még 140 is” – André Rieu a budapesti koncertje után elárulta, meddig tervez színpadon állni
A holland hegedűművész ezúttal Magyarországon varázsolta el a közönséget. A 76 éves világsztár dupla teltházas koncertet adott az MVM Dome-ban, ahol a színpad egyenesen úgy festett, mint egy nagyratörő influenszer karácsonyfája.


Rieu mosolyt csal az emberek arcára, legyen az őszinte öröm vagy masszív nevetés, de egy biztos, hogy jó kedve lesz az embernek amikor hallja, vagy látja, pláne, ha részt vesz egy koncertjén. Irgalmatlan profizmusnak lehetünk szem és fül tanúi, ha ellátogatunk a holland zenészóriás bulijára.

A világsztár november 28-án és 29-én ismét Budapestre látogatott. Két este is elvarázsolta a magyar közönséget az MVM Dome-ban. A vasárnapi koncert után pedig még nyilatkozott is a Szeretlek Magyarországnak. A 76 éves holland hegedűművésszel arról beszélgettünk, milyennek gondolja a magyar közönséget, de azt is elárulta: meddig tervez színpadon állni.

Ez még nem a múlt

André Rieu régebb óta tevékenykedik, mint a csernobili atomerőmű és az a helyzet, hogy hosszabban is, ugyanis 1976 óta színpadon áll és nem tervezi befejezni. Olyannyira nem, hogy évente újabb és újabb világturnékat jelent be. Magyarországon is koncertezett tavaly, idén és várhatóan jövőre is ellátogat majd hozzánk.

Az idei műsor ugyan nem változott sokat a tavalyihoz képest, de a közönség így is elégedetten távozott az MVM Dome-ból. Érdekes, hogy a közönség összetétele teljesen vegyes: fiatalok, középkorúak és idősebbek egyaránt részt vettek az eseményen és akikkel beszéltem rendkívül élvezték az előadást.

Számomra az egyik legmeglepőbb fordulat az volt, amikor egy fiatal lány azt mondta, hogy a TikTok-on találkozott André Rieu-vel először. Ha ezt egy rap, vagy pop előadóval kapcsolatban hallom, a szemem se rebbent volna, de egy operett-opera-komolyzenei produktumnál furcsálltam.

Nem divat ilyen típusú zenéket hallgatni, nem divat ilyen típusú előadó koncertjére járni, de mégis voltak olyanok, akik a social média hatására keveredtek a Dome-ba.

A több mint kétórás bulin egymást váltották a slágerek, melyeket mindenki teli torokból énekelt a teltházas koncertteremben. Bár a műsor során mindenki hozta a kötelezőt, két énekes mégis kiemelkedett és elsöprő sikert aratott. Egyikük a 17 éves Emma Kok, aki 2021 óta turnézik Rieu-vel. A fiatal lány gyomorbénulással és tápszondával él, de nem adta fel álmait és kitartásának, valamint Riéu-nek köszönhetően teltházas sportcsarnokokban énekelhet. Az általa slágerré vált Voilá-t és a karácsonyi hangulatot megalapozó Let it go-t hallhattuk tőle. Nem volt kristálytiszta, de sokak szemébe könnyet csalt a fiatal tehetség hangja és elismerésre méltóan adta elő a kifejezetten nehéz dalokat.

Az est másik kiemelt alakja egy magyar származású úriember, Mavrák Béla operaénekes, aki Rieu három tenorjának egyike volt. Mondhatnám, hogy a hazai környezet kiemelte őt társai közül, de ez nem igaz. Semmi köze nem volt a környezetnek a teljesítményéhez. Tavaly Maastricht-ban, ahol először láttam a produkciót, ugyanúgy kiemelkedő volt, mint most. Hamis hang nélkül, rendkívüli technikával énekelt, ráadásul igazán szimpatikus figuraként működött a színpadon.

Ízléstelen, de szórakoztató

Na és akkor a színpad és az összkép! Rendkívül giccses, körülbelül mint egy nagyratörő influenszer karácsonyfája. Ennek ellenére működik. Virágok a színpad elején, lépcsőzetes elosztás a zenekar számára, valamint hangulat aláfestésnek háttérvetítés. Mindezek mellett a zenekar női tagjai a világ összes színét magukon viselték, zöld, sárga, lila, rózsaszín, kék és még sorolhatnám, hogy hányféle estélyit láthattunk. Tagadhatatlanul profi volt a látvány, a vidám vasárnapos feelinget elkerülve nagyszínpados produkcióvá varázsolta a performanszt.

Rieu szavait Péterffy Lili tolmácsolta a közönségnek és meg kell hagyni, nagyon jól csinálta. A nagyérdemű nevetett, éljenzett, énekelt, majd a buli vége felé táncra is perdült. A keringőkirálynak csupán egyszer kellett szólnia, hogy eljött a mozgáskultúra bemutatásának ideje, boldog-boldogtalan felpattant a székéből és máris bálteremmé változott az MVM Dome. A Kék Duna keringő aratta az egyik legnagyobb sikert, de a setlist végén felcsendülő Tutti Frutti, Macarena és La Bamba is tarolt.

Bár alapvetően engem ki lehet kergetni a világból a maníros operettekkel és az André Rieu által képviselt teljesen őszintétlen, szinte gépi álelőadástól, de most be kell vallanom, hogy jól szórakoztam.

A finálét sajnos nem láttuk, mert hátra kellett mennünk a színpad mögé, ugyanis Rieu szereti azonnal koncert után letudni az interjúkat. Olyannyira gyorsan, hogy konkrétan, amint lesétált a színpadról, már jött is oda hozzám, hogy váltsunk néhány szót. Kérdésemre válaszolva elmondta, hogy a világon mindenhol szeretik a keringőket és az operettet, ezt egyébként a jegyeladásai alá is támasztják. Érdekelt, hogy melyik a legnehezebb része a turnézásnak, ám a világsztárnak sokkal nehezebb otthon lenni, mint úton, mivel ilyenkor minden meg van szervezve, semmiért sem kell aggódnia.

Kíváncsi voltam arra, hogy meddig tervez színpadon állni.

„Jelenleg 76 éves vagyok, de leszek még 140 is”

- válaszolta a hegedűművész, aki ha tarja a beígérteket, több mint fél évszázadunk van még arra, hogy láthassuk, hallhassuk és hogy a keringő, mint műfaj, ne haljon ki a köztudatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ilyen még nem volt: Majka versenyzője esett ki az X-Faktorból, megvan a három döntős
A rapper csapatából eddig mindig továbbjutott mindenki, most azonban Farkas Ancsi búcsúzott a versenytől. A jövő heti döntőben három versenyző küzd meg a győzelemért.
DKA – Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este kik küzdhetnek meg az X-Faktor fődíjáért a jövő heti fináléban.

Az elődöntőben Farkas Ancsi számára ért véget a megmérettetés, így a döntőbe Belano, Varga Imi és a Tonix Honix jutott be.

A továbbjutásról ezúttal is a székes rendszer és a nézői szavazatok döntöttek. Az este során a mentorok székeket oszthattak a továbbjutóknak.

Belano és Varga Imi viszonylag hamar biztosították a helyüket, a harmadik továbbjutó sorsáról azonban a közönség döntött: a nézők a Tonix Honixot szavazták be a döntőbe, ezzel Farkas Ancsinak kellett búcsúznia.
Ezzel megtörtént az, amire az idei évadban még nem volt példa: Majka elveszítette az egyik versenyzőjét. A rapper csapata az elődöntőig menetelt teljes létszámban.

Az este különlegességét a sztárduettek adták: Varga Imi a műsorba 15 év után a visszatérő Takács Nikolasszal, Farkas Ancsi Nikával, Belano VZS-zel, a Tonix Honix pedig az Éberkómával lépett színpadra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Lengyel Johanna nyerte meg az idei Megasztárt
Mestere, Marics Peti szerint az énekesnővel hatalmasat nyer a hazai zeneipar. A sokat kritizált Ádám Attila a második helyig jutott.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este tartották a Megasztár idei évadának döntőjét, amely végén Lengyel Johannát hirdették ki győztesként.

A fináléban a négyes mezőnyből először Kedl Olívia, majd PYFU esett ki. A végső párbajt Lengyel Johanna nyerte Ádám Attila ellen, akit az első élő adás óta kritizáltak a zsűritagok és a nézők egyaránt.

A döntőben a versenyzők produkciói mellett a mesterek is színpadra léptek, Tóth Gabi és Curtis például közösen adtak elő egy Edda-dalt.

Lengyel Johanna 40 millió forintot nyert, emellett első saját dalát és videoklipjét Los Angelesben, a Paramount Recording Studios-ban rögzítheti. A győztes fellép a jövő évi STRAND Fesztiválon, és egy hároméves ösztöndíjat is kapott a Kodolányi János Egyetem Modern Zenei Tanszékére.

A TV2 extra jutalmat is felajánlott: a legjobb öt helyezett Rúzsa Magdi Aréna-koncertjének előprogramjában léphet fel.

Lengyel Johanna nem most kezdte a zenei pályát, Jaylenn művésznéven már évek óta aktív, saját dalai is megjelentek. A műsor alatt egy interjúban fogalmazott a céljairól:

„Nem azért jöttem, hogy nyerjek, hanem hogy megismerjem magam.”

A verseny ideje alatt nehézségekkel is meg kellett küzdenie, betegség és gyász is nehezítette a felkészülését.

Johanna mestere Marics Peti volt a tehetségkutatóban, aki a döntő végén azt mondta, az énekesnővel „hatalmasat nyer a magyar zeneipar”.


Link másolása
KÖVESS MINKET: