KULT
A Rovatból

Méregdrága étterem, ahol az életed is veszélyben van – A menü-kritika

Mi ez? Gasztrohorror? Fekete komédia? Szabatos szatíra? Társadalmi görbe tükör? Ralph Fiennes sötét oldala? Nos, egy kicsit mindegyik.

Link másolása

Babette lakomája, Szeress Mexikóban, A nagy zabálás, Csokoládé, Derült égből fasírt, Az élet ízei, Julie és Julia – Két nő, egy recept, Étel, ital, férfi, nő, A séf, L’ecsó, Szárnyát vagy combját, A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője, Ízlések és pofonok, Az ételművész, Sushiálmok, Disznó… Csupán néhány cím a valóban gazdag gasztrofilmek palettájáról. Van, amelyik idealizálja, van, amelyik kigúnyolja, és akad, amelyik a kukába hajítja a főzés tudományát, az étkezés élményét. Abban azért a legtöbb ilyen mű egyetért, hogy az étel az élet. Nos, A menü már itt kilóg egy kicsit a sorból, amely inkább a halállal köti össze a szánkba kerülő falatokat.

A film egy estét követ nyomon a Hawthorne-ban, ebben az elszigetelt, exkluzív étteremben, ahol a menü 1250 dollárba kerül, és egy nap csupán 12 vendéget szolgálnak ki.

A résztvevők mindegyike pedig egy-egy olyan sztereotípiát képvisel, amelyek a fine dining éttermekben gyakorta fellelhetők: egy önelégült ételkritikus (Janet McTeer) és talpnyaló szerkesztője (Paul Adelstein), egy kiégett filmsztár (John Leguizamo) és az asszisztense (Aimee Carrero), három hangoskodó techbizniszes bunkó (Rob Yang, Arturo Castro, Mark St. Cyr) és egy idősebb törzsvendég pár (Reed Birney, Judith Light), akik már sokadszorra érkeznek Slowik séf (Ralph Fiennes) degusztációs csodamenüjére. Aztán itt van még a főszereplő párosunk, a gasztromegszállott Tyler (Nicholas Hoult) és Margot (Anya Taylor-Joy), akit a fiú az utolsó pillanatban hívott el a különleges estére az eredetileg regisztrált partnere helyett.

Margot egyértelműen elüt a többi vendégtől, ő nem rajong az ilyen éttermek normáiért, egyáltalán nem érdekli, hogy milyen ételeket szolgál fel a séf és csapata, nem tartja sokra például a néhány művészien elosztott szószfoltot a tányéron, amit pimasz "kenyér nélküli kenyérfogásként" harangoznak be.

Tyler azonban megszállottan rajong Slowik séf munkájáért és a lehetőségért, hogy elnyerje a figyelmét és érdeklődését. Ők ketten a kezdetektől egy furcsa párost alkotnak, különös feszültség van közöttük, ami arra utal, hogy itt durva titkok várnak felfedezésre.

A menü egyik legfőbb erénye, hogy nézőként fogalmunk sincs, mi fog történni a következő percben, ez pedig az egész játékidőn át kitart. Nem értjük, miért ilyen barátságtalan és parancsoló a személyzet, amikor pedig egy alkalmazott úgy vezeti be az egyik fogást, hogy fejbelövi önmagát, a vendégek között is elszabadul a pokol.

A sztori a fináléig bizonytalanságban tartja a nézőket, a pontos miértekre az utolsó pillanatig várnunk kell, noha a séf már korábban felfedi akciója borzalmas célját.

Ralph Fiennes egyfajta tábornokként és szektavezérként létezik és tevékenykedik az étteremben, akinek parancsait vakon és egy másodpercnyi hezitálás nélkül teljesítik robot- vagy agymosott üzemmódban lévő emberei. Fiennes kellőképp árnyaltan hozza a gasztrodiktátort, jóindulatú, kedves arcot mutat, amikor arra van szükség, máskor pedig rideg pszichopataként kelt félelmet. Anya Taylor-Joyt is öröm nézni (mint mindig), hiszen egyszerre vad, lázadó és törékeny, s olyan energiákkal dolgozik, amelyek meggyőző főszereplővé teszik. Nicholas Hoult is hasonlóan erős alakítást nyújt a férfiként, aki különösen fájdalmas módon kénytelen megbékélni saját nagyképűségével. De kap némi játékidőt Slowik séf elhivatott, szigorú asszisztense, Elsa (Hong Chau) is.

Seth Reiss és Will Tracy forgatókönyve óvatos tempóval adagolja a leleplezéseket, és egyensúlyban tartja a nézői szimpátiát az áldozatok és az agytröszt között.

Persze nyilvánvalóan nem várják el tőlünk, hogy minden idegszálunkkal izguljunk és aggódjunk olyan emberekért, akik fejenként 1250 dollárt fizetnek egy minimalista vacsoráért, ráadásul leginkább azért, hogy az élménnyel később felvághassanak.

A menü azonban nem minden pillanatban egységes. Például nincs hihető kapcsolat Slowik séf vendégei iránti gyűlölete és azok „bűneinek” mértéke között, amelyek közül néhány sokkal személyesebb és jelentősebb a többinél (van, akinél csak annyi a probléma, hogy nem vett fel diákhitelt…). A film megvetése az arrogancia és a jogosultságok iránt persze következetes, és ebben a szintén nemrég bemutatott A szomorúság háromszögéhez is hasonlít, ám amikor más motívumok kezdik mozgatni a történetet (például Elsa féltékenysége Margot iránt vagy Slowik séf dühe amiatt, hogy nem emlékeznek minden egyes ételére), a bosszútörténet néha kisiklik kissé.

A humor A menüben csak finoman jelenik meg, például a fogások előtt feltűnő, fergetegesen fanyar ételnevekben, inkább a horror és a thriller műfaja uralja itt a képsorokat. A feszültség szerencsére végig kitart, a fináléban pedig még érzelmi húrok is megpendülnek, amikor Margot olyan dologra kéri Slowik séfet, ami egy kicsit visszarántja őt abba az időbe, amikor még élvezte a szakmáját.

Mark Mylod rendező (Ali G Indahouse, A nagy fehérség, Törtetők, Trónok harca, Utódlás) a hiúságok - nárcizmus, arrogancia, bálványimádás, önteltség, kapzsiság, elitizmus stb. - olyan vádiratát alkotta meg A menüvel, ami az ilyesmire éhes közönség számára egy kellően sötét és vicces élményt nyújthat, és amit a legjobb egy nagy zacskó popcornnal tálalni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk