KULT
A Rovatból

„Megsimogatnám az arcát, de nem érem föl” – Szirtes Ági 2023 Psota-díjasa

Ezerarcú színésznő színpadon és filmen egyaránt.


Ugye nagyon sokan ismerjük azt a szívszorító szerelmes éneket, hogy „Hosszú útról visszatérni nem lehet”? És sokan rögtön rá is vágnák, hogy Soós Imre énekli bánatában a kocsmában a Körhintában, mielőtt beront a lakodalomba. Azt viszont már kevesen tudják, hogy ez volt Szirtes Ádám kedvenc népdala. Azé a Szirtes Ádámé, aki a Körhintában éppen Soós Imre szerelmi vetélytársa.

Hogy jön ez 2023 Psota-díjához? Úgy, hogy a tavalyi díjazott, Molnár Piroska ezt énekelte el a Rózsavölgyi Szalon színpadán az idei győztesnek, Szirtes Áginak, és szem nem maradt szárazon.

De amikor ez a dal elhangzott, még nem volt nyilvános a győztes személye, de azért utalások akadtak bőven. Például az, hogy a Karácsony Ágnes irodalmi szerkesztő által összeállított ünnepi műsor közben időnként felhangzott egy nagy csörömpölés, mint amikor valaki felborul egy biciklivel – ez ugyanis Szirtes Ági belépője a Katona József Színház egyik messze földön híres darabjában, a Portugálban. Hegedűs D. Géza, a díj kuratóriumának tagja még Psota Irénnel való találkozását idézte fel: elsőéves főiskolásként statisztálni hívták osztályát a Szentendrei Teátrum nyári előadására, amelyben Psota alakította a Józsefet elcsábító Putifárnét, és végignézhették, ahogyan a vágyakozó asszony átélte a be nem teljesült szerelem minden keservét. Parti Nagy Lajos egy saját versét adta elő. Molnár Piroska után a díjátadó Básti Juli lépett színpadra, és elmondta, hogy a kitüntetettel szinte együtt nőttek fel, csodás nyarakat töltöttek együtt Szigligeten, rosszalkodtak is, ahogy illik, és azóta is a legjobb barátnők. Ekkor szólította a színpadra Szirtes Ágit, aki zavart örömmel fogadta a díjat, az öleléseket, a virágcsokrokat, miközben a kivetítőn szerepeiből és civil fotóiból álló film pergett. Aztán megkérdezte, hogy nem lehetne-e visszaállítani Psota Irén portréját. Amikor a nagy művésznő híres, Keleti Éva készítette portréja megjelent, Ági csak ennyit mondott: „Megsimogatnám az arcát, de nem érem föl”.

És mindenki értette, hogy nem a saját termetére gondolt…

Az ünneplésnek azonban még nem volt vége. Ascher Tamás, akivel évtizedek óta együtt dolgoznak a Katona József Színházban, a Három nővér előadására emlékezett, amikor Ági döbbentette rá Irina reménytelen szerelmére. Volt egy jelenet, amikor a színésznőnek sírnia kellett, de a rendező sokáig nem volt vele megelégedve. Aztán egyszer azt vette észre, hogy amikor az ominózus jelenetben Ági elsírta magát, Aschernek is elkezdtek folyni a könnyei. „Nem tud nem igazul megszólalni” – mondta róla.

Végül Szirtes Ági lánya, Pálmai Anna lépett a pódiumra, és felolvasott nagyapja, Szirtes Ádám önéletrajzi könyvéből, amelyet annak idején az unokájának ajánlott. Ebben a magyar színház és film egykori óriása arról elmélkedett, hogy milyen kemény és mennyi lemondással jár a színészi pálya, és élete vége felé felteszi magának a kérdést: érdemes volt-e?

„Igen, Mama, érdemes” – fordult édesanyjához és pályatársához Anna

És amikor egymást átölelve fotózták őket, és én egy kicsit profilból láttam a sudár Annát és az apró, törékeny Ágit, rájöttem, hogy megdöbbentően hasonlítanak egymásra.

E forgatagban, ahol pillanatonként jöttek a gratulálók, az újabb fotókra várók, a színpad szélén ülve sikerült egy villáminterjút készíteni Szirtes Ágival.

- Psota Irénnel együtt dolgozhattam az Egy erkölcsös éjszakában. Ő volt a Madám, én pedig a piroslámpás ház cselédje. Talán egy közös jelenetünk volt. Rendkívül impulzív jelenség volt, hihetetlen menetszél volt körülötte, amerre ment. Csodálattal néztem, hogy mit művel, mint színésznő - mondja a kitüntetett.

-Édesapjával is szerepelt néhány filmben, például a Holnap lesz fácánban.

- Az még a főiskola előtt volt. Aztán egy Horvai István rendezte tv-ben, Sarkadi Imre Szeptemberében játszottam a menyét. Nem tudom, mi lett a sorsa, látható-e még valahol…

- Most az ünnepség során is kiderült, hogy Ön és lánya is mennyire kötődtek Szirtes Ádámhoz. Mi volt az Ön számára példaértékű az ő pályájában?

-Elsősorban a személyisége, azon túl, hogy az apám volt. Nagyon mulattató volt, nagyon figyelmes. Mindig nagyon pontosan működött az igazságérzete. kiállt a bajbajutottakért. Valaki egyszer elkészítette a horoszkópját és azt hozta ki belőle, hogy ha közéleti pályára kerül, komoly sikerei lettek volna. Nagyon édes, csibész humora volt, kedves társ volt az életben, akivel jó együtt élni.

-Volt-e olyan alakítása, ami különösen nyomott hagyott Önben?

-Az első filmje, amit Szigligeten láttam a moziban, A 39-es dandár volt, ebben apu meghalt, és engem érzelmileg úgy felkavart, hogy be is lázasodtam.

-Ön „alapító anya” a Katona József Színházban, amelynek azóta is tagja. Mi a titka ennek a bátor és állandóan kísérletező színháznak?

- A titkot ne tőlem kérdezze, de az biztos, hogy nagyon stabilak azok az alapok, amelyeket Zsámbéki Gábor annak idején lerakott, és a társaság összetartó ereje a mai napig változatlan. Ha jön egy új tag, valahogy ez az érzés beleplántálódik.

Szirtes Ági számos olyan filmben szerepelt, amely ma már kultikusnak számít. Ilyenek voltak Szomjas György filmjei, a Falfúró, amelyből ma is emlegetik azt a mondatát, hogy „Géza, menj vissza a tánciskolába és kérj fel valaki mást”, vagy a Roncsfilm, amelyben a Sánta Gizit alakította. De a művésznő nagyon szerette a Török Ferenc rendezte 1945-öt, és különösen szívesen emlékszik vissza a Tarr Bélával közös munkára A londoni férfiban – ott a tekintete beszélt helyette.

Lánya még szinte gyerek volt, amikor együtt szerepeltek a Katonában. Azóta már Anna is társulati tag lett, számos közös alakításuk volt. Jelent-e valamit a munkában az anya-lánya kapcsolat? – kérdeztem végezetül Szirtes Ágitól.

- Úgy viszonyulunk egymáshoz, mint kollégák, ebbe nem szól bele a civil kapcsolatunk. Egy építőmérnök is ugyanúgy húz meg egy vonalat, ha azt a lánya tervezi meg.

És ha már terveknél tartunk:  a színésznő azt állítja, „kiszolgáltatottja annak, hogy ki hívja”.

Köztudott róla, hogy még sosem adott vissza szerepet.

Talán ezért is vált ezerarcúvá színpadon és filmen egyaránt.

A Katonában évek óta játsszák a Kaukázusi krétakört. Ági több szerepben is látható, míg Anna a főszereplő Grusét játssza. Ez az anyafigura volt Psota Irén egyik legendás alakítása, amelynek korabeli tv-közvetítésének egyes jeleneteit gyerekkorom óta őrzöm. És ezzel be is zárul a Psota-Szirtes-Pálmai kör…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Öregszagú csúcshakni és teljes agymenés a Sziget első napjának nagy megmentője
A Sziget első napján is továbbra is él a bizonyítás: bizony, van élet a Nagyszínpadon túl. Hatnapos minirovatunkban összeszedjük a legérdekesebb kisebb produkciókat, akik vagy letarolták, vagy meghökkentették a fesztivált.
Varga Vencel - szmo.hu
2025. augusztus 07.



A szerdai nap mindig egy érdekes, tapogatózó napnak is nevezhető a Sziget életében, viszont idén kérdéses volt, hogy kik, és miért lesznek igazán hatással a szigetlakókra. 4 előadó, 4 ambivalens élmény, akikről mindenképpen beszélni kell.

1. Az őrület minden pontja csúcslúzerben

Megkockáztatom, hogy a hét egyik legjobb koncertjét láthattuk a Buzz Stage-en a Thumpasaurus buliján. Egy késő délutáni idősávban teljesen káoszos arcok csoszognak fel a színpadra. Kicsit olyan, mintha a Weezernek lennének még életképtelenebbek tűnő gyermekei. Majd ennél sokkal nonszenszebb vizuállal, még nonszenszebb dalszöveggel elkezdődik a “zúzás”. Már amilyen értelmében lehet a Thumpasaurus zenéjét zúzásnak nevezni. Az biztos, hogy óriási megfejtések történnek, és egy nagyon tisztes elpoénkodott progrock őrület keletkezik, ami az arra járókat teljesen magával ragadja. Az biztos, hogy először érzem azt a Szigeten, mintha nem is Magyarországon lennék, ezt pedig nem tudom, hogy bánom-e.

2. Csúcshakni és a legszebb öregedés a Revolut Stage-en

Bizony, ki kell mondani, hogy a Papa Roach már nem biztos, hogy egy headliner zenekar, viszont az agyig rakott kettes színpad valahol azt is mutatja, hogy ehhez meg még akaratlanul is túl nagyok. Jacoby Shaddix és bandája már végtelenszer járt Magyarországon, viszont nagyon régóta nem érződött ilyen lendületesnek, ilyen frissnek a zenekar. Durrogtak az óriási slágerek, a megbőgető bejátszók, és azt nézem, hogy hátul az FOH mögött is még emberek sírnak 20 éves dalokon. Ergó ez több mint működik, a Papa Roach pedig elmondhatja, hogy semmi keresnivalója kisebb színpadon a kor ellenére sem. Hirtelen arra gondolok, hogy valójában a 2000-es évek elejéről nincsen kevesebb slágere a mai napon egyébként nagyszínpados Nelly Furtadónál a bandának. A Sziget részéről valahol tök menő lehet egyébként elmondani, hogy “ja igen, nálunk ők csak a kettes színpadra férnek fel.

3. És akkor hirtelen Berlinbe kerültünk

Soho negyedet akart létrehozni a Sziget, rendes Hip Hop és underground artistokkal, efelől pedig sok kétségem volt, korábban a Dropyard Stage csomószor “sületett fel” a hazájában nagy, de egyébként külföldi reppereket. Este 7-8 tájékán botlunk bele Nura szettjébe pontosan így, ahol komolyabb trap-alapokra megy valami agresszív női rap, ezt pedig nem tudjuk nem észrevenni, és magával is ragad az egész. Nura, aki egyébként kuvaiti születésű lokál nagyágyú az első szám után megszólal németül, majd az általa nem várt reakció azt mutatja, hogy bizony itt a saját közönségével találja szemben magát, úgyhogy az első szám konfját követően németre is vált. Ez nekem nem hátrány, főleg amiatt, mert mind beszédében, mind a raptechnikában pontosan olyan tisztán és érthetően hallani minden szót, hogy azt egy gimnázium óta egy percet németül nem beszélő újságíró is végig érti. Nura pedig szenzációs karakter volt, és miatta majdnem lekéstünk két koncertet is, annyira magával tudta ragadni a szkeptikus figyelmet.

4. Van, amikor inkább ott kell hagyni.

Ez a cikk azzal a szándékkal íródott, hogy az Empire Of The Sunt a mennyekig felmagasztalom, hiszen ki kell jelenteni: kevés érdekesebb, összerakottabb produkció van, ami teljes outsiderként mozog már sok éve a zenei palettán. Ez egyébként a koncert részével kapcsolatban valóban kifogástalan is volt, bár néha azt éreztem, hogy egy nagyon fura, más bolygóról érkezett szeánszt nézek, a zenétől teljesen függetlenül vonagló, valahol mégis értelmet nyerő háttértáncosokkal, és a talpig kiöltözött banda valóban hozza a kötelezőnél is többet. Viszont a Revolut Stage egy akkora bandának, ami egyébként óriási headlinernek minősül világszerte, elképesztően kicsi. A tömegnyomor, amit egyébként a sátor végében is (és kommentek alapján máshol is) megél az ember, viszont 4-5 dal után azt mondatja velünk, hogy ez ennyit mégsem ér. Iszonyatos tolongás, egymást fellökő emberek próbálnak eljutni különböző pontokra konstans. Mielőtt úri-finnyázásnak tűnne, nekem nincsen ellenemre egy hardcore-punk buli sem, ugyanakkor az Empire Of The Sunra nem kell pogózni, és a másik tarkójából követve az eseményeket pedig csak rá kell jönni, hogy ez egyszerűen sehogyan sem lesz élvezhetőbb.

Így zárul hát a “kisebb” előadós első napunk, és nagy reményekkel vágunk neki annak a Szigetnek, amely régóta nem érződött ennyire eklektikusnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az anyja a szeme láttára ölte meg az apját, sárgaságban szenvedett, és egy banki dührohama miatt fedezték fel – Charlize Theron 50 éves
A szépsége és a tehetsége megvolt, a szerencséje jó ideig nem: betegség, gyilkosság, magány, önbizalomhiány, szegénység – Charlize a nullánál is kevesebbről küzdötte fel magát a csúcsra.


Korunk egyik legismertebb, A-kategóriás hollywoodi sztárja, aki sosem tűnt el eddigi, kb. 30 éves pályafutása során. Olyan filmek kötődnek a nevéhez, mint Az ördög ügyvédje, Az olasz meló, A rém, a Hancock, a Piszchoszingli, a Prometheus, a Mad Max: A harag útja, az Atomszőke, a Halálos iramban-filmek vagy a Botrány. Eddig hat SAG-, egy Emmy-, hat Golden Globe-, három BAFTA- és két Oscar-jelölése van, utóbbiból egyet A rém című filmben nyújtott alakításáért meg is nyert 2004-ben. A nagy sikerig azonban hosszú, fárasztó és kifejezetten fájdalmas, traumatikus út vezetett.

Charlize Theron 1975. augusztus 7-én született a dél-afrikai Benoniban, ő volt Gerda Maritz és Charles Theron egyetlen gyermeke. Egy városon kívüli farmon nőtt fel. Theron afrikáner (holland, némi francia hugenotta és német) származású, a híres afrikáner katonai vezető, Danie Theron apai ágon a rokona volt. S bár Charlize mindig is ismert volt a szépségéről, a színésznő állítása szerint gyerekként meglehetősen furcsán nézett ki.

Sárgaságban szenvedett ugyanis fiatalon, és számos antibiotikumot kapott a természetellenes pigmentáció kezelésére. A gyógyszerek miatt azonban a tejfogai szó szerint kirohadtak a szájából, és tizenegy éves koráig nem nőttek újak.

„Az iskolában fotókat készítettek rólam, miközben úgy kellett tennem, mintha lenne fogam. Szörnyű volt!” – emlékezett vissza Theron, aki elég nehezen illeszkedett be a Putfontein Általános Iskolába, és hamar kirekesztettnek érezte magát.

A végzetes lövés

De a magány és a foghiány még a legkisebb gondja volt az ifjú Charlize-nak. Apja, Charles ugyanis erőszakos alkoholista volt, így ő és az anyja állandó félelemben éltek miatta. Charlize egyszer Howard Sternnek azt mondta, mélyen megviselte, hogy egy alkoholistával élt együtt, és minden reggel úgy ébredt, hogy nem tudta, mi fog történni, hogy milyen lesz a napja, és minden attól függött, hogy az apja iszik-e vagy sem. Állítása szerint szégyellte az apját, akinek kiszámíthatatlan és vad természete kitörölhetetlenül hatott Charlize-ra. Annyira, hogy a 20-as évei végén bejelentkezett egy terápiára, hogy begyógyítsa a régi sebeket, és megtalálja a belső békéjét.

Erre pedig jó oka volt, mivel apja változékonysága 1991. június 21-én, egy végzetes éjszakán robbant ki utoljára. Charles aznap este a bátyjával ivott, és amikor hazatért, elkezdett részegen lövöldözni a házukban található tárgyakra. Charlize és az anyja a gyerekszobában rejtőztek el. Az ajtó elé álltak, hogy megakadályozzák Charles bejutását, aki így is megpróbált behatolni, s amikor ez nem sikerült, hátralépett, majd három lövést adott le az ajtóra.

Szerencsére egyik golyó sem talált célba, Gerda pedig ekkor úgy döntött, mindenáron megvédi a lányát: megfordult, visszalőtt, és ezzel megölte a férjét, a 16 éves lánya szeme láttára.

Charlize azonban büszke az édesanyjára, hogy meghozta ezt a döntést. „Ha az én lányom lenne ugyanilyen helyzetben, én is ugyanezt tenném” – mondta. Gerdát egyébként minden vád alól felmentették, mivel a bíróság úgy döntött, hogy önvédelemből cselekedett.

Füstbe ment tervek

Charlize élete ekkor hirtelen megnyílt, s az édesanyjával úgy döntöttek, elhagyják Dél-Afrikát. Milánóba költöztek, ahol a szépséges tinédzser modellszerződést kapott. Ő azonban a modellkedést csak ugródeszkának tekintette valami nagyobb dologhoz, és ez a „valami” a tánc volt (négyéves kora óta táncolt). Ezért átköltözött az Egyesült Államokba, hogy New Yorkban, a Joffrey Ballet Schoolban tanuljon, egy ma Chicagóban működő rangos tánctársulatnál. Sajnos Charlize egy ízben olyan súlyos térdsérülést szenvedett, ami megakadályozta, hogy hivatásos táncosként folytassa pályafutását.

Amikor pedig életének legfőbb álma váratlanul és véglegesen szertefoszlott, Charlize súlyos depresszióba esett.

Gerda azonban nem nézte jó szemmel a lánya viselkedését, s azt mondta neki, hogy vagy hazajön és duzzog, vagy összeszedi magát, és tovább küzd. Arra bátorította őt, hogy kövesse másik szenvedélyét, a színészkedést. Vett neki egy egyirányú repülőjegyet Hollywoodba, ahol nem indultak könnyen a dolgok. Charlize teljesen le volt égve, és gyakorlatilag újra kellett tanulnia az angol nyelvet. Színészórákat vett, de folyamatosan azt mondták neki, hogy a dél-afrikai akcentusa komoly probléma és egyben akadály a filmszerepek megszerzésében. „Alapjaiban kellett újra megtanulnom az angolt, hogy teljes mértékben amerikai lehessek” – mesélte.

A tanulmányai alatt az anyja támogatta őt, s bizony nem élhetett nagy lábon, sőt! Egy alkalommal Charlize heves vitába keveredett egy banki alkalmazottal, miután az nem volt hajlandó beváltani az édesanyja csekkjét. „A túlélési ösztönöm lépett működésbe. Fel kellett állnom, és azt mondanom: »Ha nem váltom be ezt a csekket, ma este nem lesz hol aludnom.«”

Oscar 28 évesen

Szerencsére végül mellészegődött a szerencse. A bankban ugyanis mögötte a sorban egy John Crosby nevű tehetségkutató állt, aki annyira el volt ragadtatva Charlize szenvedélyességétől és energiáitól, hogy odaadta neki a névjegyét. Később bemutatta őt néhány castingügynöknek, nem sokkal később pedig megkapta első szöveges szerepét az 1996-os 2 nap a völgyben című krimi-drámában (addig csak az 1995-ös A kukorica gyermekei 3-ban tűnt fel, de a neve még a stáblistára sem került fel).

Sajnos Charlize ragyogó szépsége majdnem tönkretette a karrierjét. A 2 nap a völgyben után ugyanis főként „szexi nő”-szerepeket ajánlottak neki, de ő elvi okokból mindet elutasította.

Végül rájött, hogy komolyan vehetik, amikor Tom Hanks szerepet ajánlott neki az 1996-os zenés vígjátékában, a Nyomul a bandában. Charlize-nak is gyerekkori példaképe volt Hanks, s az a tény, hogy a bálványa szerepet ajánlott neki, nagyon jót tett az önbizalmának. A Nyomul a banda után pedig hirtelen olyan filmekben találta magát, mint Az ördög ügyvédje (1997), a Joe, az óriásgorilla (1998) vagy a többszörös Oscar-díjas Árvák hercege (1999). A nemzetközi elismerés pedig végül 2003-ban jött el, amikor Mark Wahlberg, Jason Statham és Edward Norton mellett játszott Az olasz meló című alciófilmben, majd a karrierjét jelentősen meghatározó szerepet kapott a sorozatgyilkos Aileen Wuornosként a szintén 2003-as A rémben.

Bajok csőstül

De a dolgok még mindig nem voltak tökéletesek Charlize számára, erre számos példát fel lehet sorolni.

- Az ausztrál Kyle and Jackie O című műsorban például egyszer elárulta, hogy OCD-ben (kényszerbetegségben) szenved.

- Az Aeon Flux (2005) című sci-fi-akciófilmje forgatásán Berlinben nyaki porckorongsérülést szenvedett, ami miatt egy hónapig nyakmerevítőt kellett viselnie.

- A 2000-es évek végén Chris Karsten író a Killer Women: Fatal South African Females című könyvében megkérdőjelezte Charlize édesanyja, Gerda motivációját, amiért megölte a férjét. Karsten sorai természetesen nagyon feldühítették Theront.

- Az első gyermekének örökbefogadása alatt szörnyű megpróbáltatásokon ment keresztül. Az Elle magazinnak így nyilatkozott erről: „Az adoptálási folyamat mentálisan és érzelmileg is nagyon megviselt. Életem egyik legnehezebb időszaka volt.” S bár annak ellenére, hogy végül sikerrel járt, és 2012-ben örökbe fogadta Jackson nevű gyermekét, 2015-ben az akkori párja, Sean Penn-nel felbontották az eljegyzésüket, így kénytelen volt egyedülálló anyaként folytatni az életét. Ez azonban nem akadályozta meg abban, hogy alig pár hónappal később örökbe fogadja második gyermekét, Augustot.

Itt a béke, fuss el véle!

Mindezek ellenére azonban úgy tűnik, Charlize végre megtalálta a békét. A karrierje továbbra is jól alakul, a Piszcohanyuért (2018) Golden Globe-ra, a Botrányért (2020) Oscar-díjra jelölték, a Halálos iramban- (2017, 2021, 2023) és A halhatatlan gárda-filmekkel (2020, 2025) a közönségsiker sem maradt el, nemsokára pedig láthatjuk őt az Apex című akció-thrillerben Eric Banával és a Taron Egertonnal, valamint Christopher Nolan jövőre érkező nagyszabású Odüsszeiájában is benne lesz. Ugyanakkor továbbra is szoros kapcsolatban áll az édesanyjával, akivel együtt neveli örökbe fogadott gyermekeit. „Elég magányosnak érezném magam, ha nem lenne társam ebben az egészben” – mesélte az Elle-nek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Pogány Induló jobb volt Kid Cudinál, mégsem ő hozta a pénteki nap meglepetését a Szigeten
A pénteki naptól vártak fellépők tekintetében a legkevesebbet a Sziget lakói, mégis az egyik legizgalmasabb, leginkább eklektikus napon sikerült meglepetéseket okozni.
Varga Vencel - szmo.hu
2025. augusztus 09.



A Sziget most már több éve tendál arrafelé, hogy olyan magyar előadók is nagyobb színpadokra kerüljenek, ahol akár a nemzetközi közönséggel is találkozhatnak, vagy presztízsértékkel bír, hogy a korábban elérhetetlen spotokat magyar előadók tölthetik be.

Csak félig, de felrobbant a Nagyszínpad Pogány Indulón

Nehéz elmenni a tény mellett, hogy Pogány Induló az egyik legizgalmasabb történés a hazai zenei palettán: önálló arénakoncertek után ő is a Szigeten találta magát. Körülöttem pedig megoszlik a tömeg, az egyik rész megőrül, fülig érő vigyorral követi a koncertet, ahol vonósok, egy összerakott zenekar kíséri az egyébként nagy energiával bíró főhőst. A másik része a tömegnek ugyanilyen szörnyülködve áll, hogy hogyan lehet ezt a produktumot a színpadra engedni. Valóban megosztó jelenség, hiszen bár az évek során rengeteget fejlődött, frontemberi munkában nem mindig érződik a szavak emberének igazán Szirmai Marcell, plusz a dalok közötti csendesebb szünetek is pont annyira tördelik a műsort, hogy a szkeptikus közönség nem tud rácsatlakozni.

„Gyúrj mellizomra!” – kiabálja mellettem egy középkorú hölgy, amin a környezetünk jót derül, miközben egyébként produkciós szinten és showelemeket tekintve egy tisztes élményt kapunk. Rengeteg vendégfellépő mellett azon kapom magam, hogy Pogány Induló mellett az állandó „segédmc” szerepét betöltő Ótvar Pestis rendre lereppeli a főhőst, a közös számoknál, saját verzéknél sokkal érthetőbb, „fülnek kedvesebb” valami, amit kapunk: kijönnek a sorvégek és, Pogány Indulóval ellentétben, nem érződik erőltetettnek a színpadi jelenléte. Az viszont biztos, hogy a Szívtatok rendesen? felkiáltás után a fiatalok nagy része megy Pogival, kinyílnak a körök, és a koncert végéig nem is megy lejjebb ez az energia. Amit pedig később tudtunk meg, hogy Pogány Induló valóban jobban rappel élőben Kid Cudinál, aki inkább a „menő nagybácsi” szerepben tetszelgett.

A legszebb beugrók visszahozták 2007-et

Michael Kiwanuka kiesése után szinte fénysebességgel húzta be a Sziget a The Kooks nevű bandát pótlásként. Péntek este a viszonylag sok szkeptikus, nem feltétlen a zenekarok miatt kilátogató arcok nagyon nagy részét viszont annyira be tudták rántani, hogy kicsit újra eljött a kétezres, kora 2010-es éveknek az a vibe-ja, ahol az emberek valóban mindenkit nyitottsággal és szeretettel hallgatnak meg. A Kooks egyébként taglalás nélkül az indierock legalább olyan kihagyhatatlan alakja, mint a Kasabian, vagy a Kings Of Leon, ehhez méltóan viszont nem tűnt a szentlélekért sem nosztalgikusnak a szett, pedig a valódi nagy slágerek tényleg már 10-15, sőt majdnem húszévesek. Frontemberi munkában pedig Luke Pritchard mesterien hozta azt az élményt, mintha egyébként egy ismeretlen zenekar képében kellene meggyőzőnek lennie a bandának. A Sziget egyik legkellemesebb koncertje zajlott le tehát, ahonnan kicsit csalódás is volt átjutni a Blossomsra, akik ezután valahogy nem hatottak érdekesnek.

Mocskos Fidesz-summer csúcsrapörgetve

Krúbi produkciója a nagysátorban már a kezdet előtt elérte célját: a majdnem teltházig rakott közönség már jóval a koncert előtt óriási mocskosfideszezéssel várta az előadót. Krúbi koncertélményéről azért nehéz bármi újat mondani – a lehető legjobb értelemben –, mert beleköthetetlen, hideg profizmussal hozza mindig azt, amit az újgenerációs hazai előadók közül talán senki a színvonalat tekintve. Nem tudom mikor jártam utoljára egyébként Krúbin, de nem emlékszem, hogy ennyire „sürgetve”, vagy gyorsan következnének egymás után a számok. Ebben a tekintetben talán annyi csalódást okozott az előadó a közönségnek, hogy sosem hangosodhatott fel a korábban említett skandálás kellőképpen. Mindenesetre Krúbi ismételten bizonyította, hogy miért van nagyobb színpadokon létjogosultsága hazai előadóknak egy egyébként nemzetközi fesztiválon.

A Sziget harmadik napján valójában egy előadóról sem tudunk igazán negatívat mondani, noha a mindenkori élménybeszámoló-mininovellák a Szigeten ezt már-már kötelezőnek éreztetik a hazai újságírók körében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Utánajártunk a Sziget legnagyobb titkának: idén is van-e titkos budibuli?
Nem lőjük le a nagy titkot, inkább nézd meg TikTok-videónkat, amiből minden kiderül. Az is, hogy érdemes sietni a Toitoi-parti felkeresésével...


Évről évre a Sziget Fesztivál egyik legnagyobb kérdése, hogy: vajon idén is van-e titkos buli, ahova egy Toitoi-vécé bejáratán át lehet eljutni?

Az már egy ideje nem kérdés, hogy ilyen tényleg létezik – hiszen két éve például mi is megírtuk –, az már sokkal inkább kérdés, hogy vajon hol van a hivatalos programban nem szereplő titkos ajtó.

Aki szereti a rejtélyeket, a misztériumot, és szeret maga megtalálni titokzatos helyeket egy Sziget méretű fesztiválon, az NE nézze meg a videónkat, hanem igyekezzen maga megtalálni a Toitoi-partit.

Mindenki másnak ajánljuk az alábbi TikTok-szösszenetet, amiben kollégánk mindent elárul, amit az idei budibuliról tudni érdemes. Nem lőjük le előre a poént, de annyit azért elárulunk: érdemes sietni a kékvécék felkeresésével, mert könnyen lehet, hogy mindenki beelőz majd az Insta-sztorijával:

@szeretlekmagyarorszag.hu Megtaláltuk a titkos toitoi partyt a Sziget fesztiválon! #sziget2025 #fyp #toitoiparty #nekedbelegyen #pusztuljonforyouba ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Link másolása
KÖVESS MINKET: