KULT
A Rovatból

„Megsimogatnám az arcát, de nem érem föl” – Szirtes Ági 2023 Psota-díjasa

Ezerarcú színésznő színpadon és filmen egyaránt.


Ugye nagyon sokan ismerjük azt a szívszorító szerelmes éneket, hogy „Hosszú útról visszatérni nem lehet”? És sokan rögtön rá is vágnák, hogy Soós Imre énekli bánatában a kocsmában a Körhintában, mielőtt beront a lakodalomba. Azt viszont már kevesen tudják, hogy ez volt Szirtes Ádám kedvenc népdala. Azé a Szirtes Ádámé, aki a Körhintában éppen Soós Imre szerelmi vetélytársa.

Hogy jön ez 2023 Psota-díjához? Úgy, hogy a tavalyi díjazott, Molnár Piroska ezt énekelte el a Rózsavölgyi Szalon színpadán az idei győztesnek, Szirtes Áginak, és szem nem maradt szárazon.

De amikor ez a dal elhangzott, még nem volt nyilvános a győztes személye, de azért utalások akadtak bőven. Például az, hogy a Karácsony Ágnes irodalmi szerkesztő által összeállított ünnepi műsor közben időnként felhangzott egy nagy csörömpölés, mint amikor valaki felborul egy biciklivel – ez ugyanis Szirtes Ági belépője a Katona József Színház egyik messze földön híres darabjában, a Portugálban. Hegedűs D. Géza, a díj kuratóriumának tagja még Psota Irénnel való találkozását idézte fel: elsőéves főiskolásként statisztálni hívták osztályát a Szentendrei Teátrum nyári előadására, amelyben Psota alakította a Józsefet elcsábító Putifárnét, és végignézhették, ahogyan a vágyakozó asszony átélte a be nem teljesült szerelem minden keservét. Parti Nagy Lajos egy saját versét adta elő. Molnár Piroska után a díjátadó Básti Juli lépett színpadra, és elmondta, hogy a kitüntetettel szinte együtt nőttek fel, csodás nyarakat töltöttek együtt Szigligeten, rosszalkodtak is, ahogy illik, és azóta is a legjobb barátnők. Ekkor szólította a színpadra Szirtes Ágit, aki zavart örömmel fogadta a díjat, az öleléseket, a virágcsokrokat, miközben a kivetítőn szerepeiből és civil fotóiból álló film pergett. Aztán megkérdezte, hogy nem lehetne-e visszaállítani Psota Irén portréját. Amikor a nagy művésznő híres, Keleti Éva készítette portréja megjelent, Ági csak ennyit mondott: „Megsimogatnám az arcát, de nem érem föl”.

És mindenki értette, hogy nem a saját termetére gondolt…

Az ünneplésnek azonban még nem volt vége. Ascher Tamás, akivel évtizedek óta együtt dolgoznak a Katona József Színházban, a Három nővér előadására emlékezett, amikor Ági döbbentette rá Irina reménytelen szerelmére. Volt egy jelenet, amikor a színésznőnek sírnia kellett, de a rendező sokáig nem volt vele megelégedve. Aztán egyszer azt vette észre, hogy amikor az ominózus jelenetben Ági elsírta magát, Aschernek is elkezdtek folyni a könnyei. „Nem tud nem igazul megszólalni” – mondta róla.

Végül Szirtes Ági lánya, Pálmai Anna lépett a pódiumra, és felolvasott nagyapja, Szirtes Ádám önéletrajzi könyvéből, amelyet annak idején az unokájának ajánlott. Ebben a magyar színház és film egykori óriása arról elmélkedett, hogy milyen kemény és mennyi lemondással jár a színészi pálya, és élete vége felé felteszi magának a kérdést: érdemes volt-e?

„Igen, Mama, érdemes” – fordult édesanyjához és pályatársához Anna

És amikor egymást átölelve fotózták őket, és én egy kicsit profilból láttam a sudár Annát és az apró, törékeny Ágit, rájöttem, hogy megdöbbentően hasonlítanak egymásra.

E forgatagban, ahol pillanatonként jöttek a gratulálók, az újabb fotókra várók, a színpad szélén ülve sikerült egy villáminterjút készíteni Szirtes Ágival.

- Psota Irénnel együtt dolgozhattam az Egy erkölcsös éjszakában. Ő volt a Madám, én pedig a piroslámpás ház cselédje. Talán egy közös jelenetünk volt. Rendkívül impulzív jelenség volt, hihetetlen menetszél volt körülötte, amerre ment. Csodálattal néztem, hogy mit művel, mint színésznő - mondja a kitüntetett.

-Édesapjával is szerepelt néhány filmben, például a Holnap lesz fácánban.

- Az még a főiskola előtt volt. Aztán egy Horvai István rendezte tv-ben, Sarkadi Imre Szeptemberében játszottam a menyét. Nem tudom, mi lett a sorsa, látható-e még valahol…

- Most az ünnepség során is kiderült, hogy Ön és lánya is mennyire kötődtek Szirtes Ádámhoz. Mi volt az Ön számára példaértékű az ő pályájában?

-Elsősorban a személyisége, azon túl, hogy az apám volt. Nagyon mulattató volt, nagyon figyelmes. Mindig nagyon pontosan működött az igazságérzete. kiállt a bajbajutottakért. Valaki egyszer elkészítette a horoszkópját és azt hozta ki belőle, hogy ha közéleti pályára kerül, komoly sikerei lettek volna. Nagyon édes, csibész humora volt, kedves társ volt az életben, akivel jó együtt élni.

-Volt-e olyan alakítása, ami különösen nyomott hagyott Önben?

-Az első filmje, amit Szigligeten láttam a moziban, A 39-es dandár volt, ebben apu meghalt, és engem érzelmileg úgy felkavart, hogy be is lázasodtam.

-Ön „alapító anya” a Katona József Színházban, amelynek azóta is tagja. Mi a titka ennek a bátor és állandóan kísérletező színháznak?

- A titkot ne tőlem kérdezze, de az biztos, hogy nagyon stabilak azok az alapok, amelyeket Zsámbéki Gábor annak idején lerakott, és a társaság összetartó ereje a mai napig változatlan. Ha jön egy új tag, valahogy ez az érzés beleplántálódik.

Szirtes Ági számos olyan filmben szerepelt, amely ma már kultikusnak számít. Ilyenek voltak Szomjas György filmjei, a Falfúró, amelyből ma is emlegetik azt a mondatát, hogy „Géza, menj vissza a tánciskolába és kérj fel valaki mást”, vagy a Roncsfilm, amelyben a Sánta Gizit alakította. De a művésznő nagyon szerette a Török Ferenc rendezte 1945-öt, és különösen szívesen emlékszik vissza a Tarr Bélával közös munkára A londoni férfiban – ott a tekintete beszélt helyette.

Lánya még szinte gyerek volt, amikor együtt szerepeltek a Katonában. Azóta már Anna is társulati tag lett, számos közös alakításuk volt. Jelent-e valamit a munkában az anya-lánya kapcsolat? – kérdeztem végezetül Szirtes Ágitól.

- Úgy viszonyulunk egymáshoz, mint kollégák, ebbe nem szól bele a civil kapcsolatunk. Egy építőmérnök is ugyanúgy húz meg egy vonalat, ha azt a lánya tervezi meg.

És ha már terveknél tartunk:  a színésznő azt állítja, „kiszolgáltatottja annak, hogy ki hívja”.

Köztudott róla, hogy még sosem adott vissza szerepet.

Talán ezért is vált ezerarcúvá színpadon és filmen egyaránt.

A Katonában évek óta játsszák a Kaukázusi krétakört. Ági több szerepben is látható, míg Anna a főszereplő Grusét játssza. Ez az anyafigura volt Psota Irén egyik legendás alakítása, amelynek korabeli tv-közvetítésének egyes jeleneteit gyerekkorom óta őrzöm. És ezzel be is zárul a Psota-Szirtes-Pálmai kör…


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Bakacsi Béla
A népszerű táncdalénekes felejthetetlen dalai mellett menedzserként többek között Presser Gáborral, Koncz Zsuzsával, Zoránnal és az R-Go-val is együtt dolgozott. 83 éves volt.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. szeptember 23.



83 éves korában elhunyt Bakacsi Béla táncdalénekes, zenei menedzser – tudatta a művész Facebook-oldalán a lánya.

Bakacsi Béla 1942-ben született Újpesten. 1961-ben tűnt fel a Ki mit tud?-ban, ahol kategóriájának győztese lett. A következő évben képviselhette hazánkat a Helsinkiben megrendezésre kerülő Világifjúsági Találkozón (VIT) is. 1966-ban az elsőként megrendezett Táncdalfesztivál közönségdíjasa lett.

A 70-es években főleg külföldön kamatoztatta tehetségét. A rendszerváltás után megalapította az Akkord Kulturális Szolgáltató Irodát, koncertszervezéssel és menedzseléssel foglalkozott 2011-ig. Közben rövid ideig könnyűzenei könyvkiadással is. Együtt dolgozott többek között Komár Lászlóval, Zoránnal, Szigeti Ferenccel, Koncz Zsuzsával, Presser Gáborral és a Locomotiv GT-vel, a Fonográf együttessel, a V’Moto-Rockkal, a Hungáriával és az R-GO–val is.

Bakacsi Béla számos feldolgozást is énekelt: olyan dalokat ismerhettünk meg magyarul az előadásában, mint a mint a Quando-quando, O Sole Mio, Quando m'innamoro, a My Way vagy az Ave Maria.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Colin Farrell, Margot Robbie és a nulla kémia esete – A Mágikus, merész, meseszép utazás se nem mágikus, se nem merész, és a meseszéptől is távol van
Talán a Modoros, mesterkélt, mézesmázos utazás találóbb cím lett volna. Legalább a jó szándék megvolt…


A csak szimplán Kogonada művésznéven futó, szöuli születésű, amerikai rendező-forgatókönyvíró (aki Park Joong Eun néven született) új filmjét sokan várták, mivel számtalan videóesszéjével, rövidfilmjével, valamint az első két egész estés darabjával, a 2017-es Columbusszal és a 2021-es Búcsú Yangtóllal rengeteg rajongót szerzett a független filmes szférában. Ráadásul most nagy stúdiófilmet (Sony) forgathatott két világsztárral (Colin Farrell és Margot Robbie), méghozzá egy olyan zsánerben (romantikus fantasy), amelyhez abszolút megvolt az érzékenysége, és ami képileg is tágas játszóteret biztosít számára.

A Mágikus, merész, meseszép utazás lehetett volna a következő Az élet csodaszép (1946), Nagy hal (2003), Ház a tónál (2006) vagy Időről időre (2013).

Úgy tűnik azonban, hogy Kogonada csak akkor jó, ha ő maga írja a saját sztorijait, most először fordult elő ugyanis, hogy más szkriptjéből dolgozott: Seth Reiss eredeti forgatókönyve adta fel a leckét rendezőnknek, akinek bele is tört a bicskája a papíron minden bizonnyal mágikusnak tűnő, a vásznon azonban keményen feszengős giccsbe forduló történetbe.

David (Farrell) épp egy esküvőre készül, ám a kocsija kerékbilincset kap, egy gyanúsan elhelyezett röplap pedig egy furcsa autókölcsönzőbe vezeti, ahol Phoebe Waller-Bridge és Kevin Kline egy igen kínosan jópofizó, de legalább rettenetesen humortalan jelenetben rátukmálnak egy régi autót s hozzá egy GPS-t. Az esküvőn David megismerkedik Sarah-val (Robbie), és rögtön fellángol köztük valami, aminek persze ilyen gyorsan még nem engednek, így más férfi megy fel az est végén Sarah szobájába. Másnap azonban lerobban a lány kocsija, a személy szerint Davidhez beszélő GPS pedig arra utasítja, hogy vegye fel őt, majd különböző, a természetben álló ajtókhoz irányítja őket, amelyeken belépve valamelyikük múltjában találják magukat, az életük egy-egy fontos pontján, ami érzelmileg anno nagy hatással volt rájuk.

Szóval a címbeli utazás ezt a kis túrát fejezi ki, amelynek során egyik ajtótól autóznak a másikig, azokban újraélik életük egy korábbi fejezetét, két ajtó között pedig eszmét cserélnek az élményeikről, magukról, a párkapcsolataikról, a családjukról, az élethez való hozzáállásukról.

S talán mindeközben szövődik köztük valami komoly, ami már régen kijárt volna nekik.

Leírva tényleg nem fest rosszul, ebből azért valóban ki lehetett hozni valami mágikusat, merészet és meseszépet, ráadásul két csúcsszínészt sikerült megnyerni hozzá, akik amúgy bármit el tudnak játszani. Vagy mégsem? A kémiát, vibrálást kettejük között legalábbis nem sikerült érzékeltetniük…

A film első fele kifejezetten kellemetlen jelenetekkel bombázza a nézőt. Érezni, hogy Kogonada próbálja ezt az egészet megtölteni varázslattal (kapásból el kell engedjük a valóságot, szóval, ha valakinek ez nem megy, már itt elveszett), de inkább csak modoros és mesterkélt képsorok sorjáznak megállás nélkül.

Az iskolai musicalszcéna talán a csúcs, ami annyira cuki és jópofa akar lenni, hogy egyszerűen nevetségessé válik.

Mindennek tetejébe valamilyen furcsa oknál fogva a forgatókönyv tele van trágár beszéddel (lehet, hogy ezt akarta jelenteni a címbeli merész?), a káromkodásokat azonban egy ilyen műfajú film idegen testként veti ki magából, és csak fokozza a nézőkben már erősen felgyülemlett zavartságot.

Szerencsére azért pozitívum is akad, hiszen Kogonada egyáltalán nem tehetségtelen filmes, ő még egy ilyen félrement projektben is képes megvillanni, még ha csak egy rövid időre is. A Mágikus, merész, meseszép utazás második fele már sokkal nézhetőbb, ha úgy tetszik, jobb, mint az első, ekkorra kezdenek elfogyni a kínos cukiskodások és álbölcsességek, valamint a felesleges trágárkodás, sőt, időnként néhány egészen szép és megható jelenetet is kapunk.

Az egyik ilyen, működő drámai mélységgel bíró, jól megírt pillanat a kórházi beszélgetés David és az apja (Hamish Linklater) között, David születésekor.

Vagy említhetnénk még Sarah és az anyja (Lily Rabe) közös jelenetét is. Szomorkásak, de őszinték, és nem hatnak álságosnak. Kár, hogy nem ilyenekkel volt tele a film.

A Mágikus, merész, meseszép utazás az év egyik nagy, akár Oscar-várományos filmje is lehetett volna az alkotókból kiindulva, épp ezért nagy csalódás, hogy végül egy ízig-vérig giccses és hamisan merengő, a nézőkből foggal-körömmel könnyet kicsikarni próbáló kudarc lett belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A Pogány Induló új klipjében Marsi Anikó is feltűnik
Szirmai Marcell hatalmas stábbal készült új produkciója máris komoly nézettséget ért el, és a legfelkapottabb zenék toplistájára került.


A szegedi születésű Szirmai Marcell, művésznevén Pogány Induló új klippel jelentkezett. A Fonogram- és Artisjus-díjas magyar rapper egy nap alatt máris felkerült a legfelkapottabb zenék listájára, kedd este már a harmadik helyen állt.

Legújabb, sokszereplős klipjében egy rövid időre feltűnik Marsi Anikó is, aki egy tévéhiradóban beszélt arról, hogy Szirmai Marcell egy borfesztiválon "vállalhatatlanul" viselkedett.

A kommentelők szerint a dal és a klip is "zseniális, brutál, ütős" lett.

VIDEÓ: Pogány Induló - Lelkem, Nyugodj!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a búcsú ideje! A Downton Abbey: A nagy finálé lordjai, ladyjei és személyzete utoljára rabolják el a szívünket
A 2010-ben indult sorozat után 15 évvel megérkezett a mozifilmes franchise harmadik, egyben záróepizódja, a rajongóknak pedig jó hír: örömkönnyek hullanak majd a mozikban!


2010-ben indult világhódító útjára a Downton Abbey című sorozat, amely Julian Fellowes kreálmánya, a színészből forgatókönyvíróvá vált alkotóé, aki korábban olyan filmek szkriptjeiért volt felelős, mint pl. a 2001-es Gosford Park (ez volt az első mozifilmje, és rögtön Oscar-díjat kapott érte a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában), a Hiúság vására (2004), a Cserbenhagyás (2005), Az ifjú Viktória királynő (2009), Az utazó (2010) vagy a 2013-as Rómeó és Júlia. Vagyis tisztán látható, hogy a kosztümös, történelmi darabok és az angol arisztokraták életének bemutatása szó szerint előkelő helyet foglaltak el az érdeklődési körében. A Downton Abbey megalkotásához minden bizonnyal a Gosford Parkból vett ihletet, tekintve, hogy abban is egy angol nemesi ház mindennapjaiba nyertünk betekintést az arisztokrata család és a cselédek szemszögéből, bár ott egy Agatha Christie-szerű gyilkossági ügy volt a középpontban, szóval egy vérbeli „ki tette”-film pergett a szemeink előtt, a Downton Abbey mindebből csak a közeget vette át.

A 2010 és 2015 között hat évadot megélt széria gyorsan óriási rajongótáborra tett szert, így, amikor bejelentették, hogy a sorozat lezárulta után négy évvel, 2019-ben egy egész estés Downton Abbey-film kerül a mozik vásznaira, a fanok repesni kezdtek a boldogságtól.

A Crawley família és udvartartásának sztorija folytatódik! Nem is volt meglepő, hogy az első mozifilm óriási sikert aratott: a 13 millió dolláros költségeire világszinten 194,6 milliót keresett csak a vásznakról.

Három évet kellett várni a folytatásra, amelynek mozis szereplésének az időközben lezajlott Covid-járvány nyilván nem tett jót, de a Downton Abbey: Egy új korszak (2022) még így is összegyűjtött 92,6 millió dollárt. S mivel úgy tűnik, a magyaron kívül, úgy tűnik, az angol igazság is három, ezért Crawley-ék sem kerülhették el a trilógiává duzzadást, így újabb három év után most került mozikba az utolsó epizódnak ígért A nagy finálé.

Sajnos időközben a sorozat és a filmek egyik legnépszerűbb karakterét, a Lady Violet Crawley-t alakító Maggie Smith 2024. szeptember 27-én, 89 évesen elhunyt, így a harmadik részben már nem tudott részt venni, s hozzájárulni csípős beszólásaival a nagy egészhez.

A nagy finálé azonban természetesen nem feledkezett meg róla, és tisztelettel adózik több jelenetben is a karakter s egyben a kétszeres Oscar-díjas színésznő előtt.

Az új sztori szerint egyébként 1930-ban Londonban a Crawley család – Mary (Michelle Dockery) – kivételével megnézi a Guy Dexter (Dominic West) főszereplésével készült új Noel Coward-darabot (Arty Froushan). A színfalak mögött találkoznak Dexterrel, Cowarddal és a korábbi Downton-i komornyikkal, Thomas Barrow-val (Robert James Collier), aki most Dexter asszisztense és élettársa. Másnap a Crawley család Lady Petersfield (Joely Richardson) bálján tartózkodik, amikor hírt kapnak Mary és Henry Talbot válásáról. Lady Petersfield arra kényszeríti Maryt, hogy azonnal távozzon, mert a királyi család tagjai is várhatók, és egy elvált nő ne hozzon szégyent a házára.

Robert (Hugh Bonneville) és Cora (Elizabeth McGovern) visszatérnek Downton Abbey-be, míg Mary a Grantham Házban marad, hogy fogadja Cora bátyját, Harold Levinsont (Paul Giamatti) Amerikából. Haroldot Gus Sambrook (Alessandro Nivola), egy pénzügyi tanácsadó kíséri, aki állítólag megmentette Haroldot az anyagi csődtől azzal, hogy a Wall Street-i tőzsdekrach előtt kivonta a befektetéseit a tőzsdéről.

Sambrook és Mary azonnal vonzódni kezdenek egymáshoz, és hamarosan az ágyban kötnek ki.

A társaság ezután Downton Abbey-be utazik, ahol Harold Cora megdöbbenésére elárulja, hogy rossz befektetésekkel elszórta az anyjuk vagyonát. Így Downton megmaradt pénzét szeretné befektetni, hogy megtérüljenek a veszteségei, és visszafizethesse az adósságát Sambrooknak.

És ez még csak az alapsztori, hiszen ahány karakter, annyi sors és annyi történet, márpedig karakterből van elég a Downton Abbey-ben. Olyan sok, hogy egy mozifilm 124 perce alatt nem is juthat elegendő idő mindenkire, így nem is tud igazi mélységbe menni Fellowes forgatókönyve. Amit azonban a franchise rajongói megszoktak és megszerettek, azt tokkal-vonóval hozza így is. Kellemes néznivaló marad A nagy finálé, amelyben nem sok konfliktus adódik, de ha mégis, azok is viszonylag gyorsan megoldódnak. Negatív karakterből sem találni sokat, ebben a világban szinte mindenki kedves és szimpatikus, a nemesek jól bánnak a cselédekkel, és megbecsülik őket, akik szintén felnéznek a munkaadóikra.

A Downton Abbey sikere és népszerűsége nem is feltétlenül a szenzációhajhászásban és a hatalmas fordulatokban keresendő.

Sokkal inkább abban, hogy a nézők megszerették ezeket a karaktereket, így szívesen lesnek bele a mindennapjaikba, és úgy érezhetik, mintha ők is családtagok lennének, akár az arisztokraták, akár a személyzet berkeiben.

A nagy finálé sem hoz forradalmat a franchise-on belül, nincs benne semmi olyasmi, amit ne láttunk már volna a sorozat hat évada vagy az eddigi két mozifilm alatt, mégis széles mosollyal nézik majd végig a rajongók, mert az a bizonyos Downton Abbey-varázslat ezúttal is tisztán érezhető a kastély falai között.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk