hirdetés

KULT
A Rovatból
hirdetés

Megrázó, ahogy Ben Affleck a saját tragédiáját játssza el

A színész még életében nem volt ilyen jó, mint A visszaútban. Kritika.
Szajki-Vörös Adél, fotó: HBO GO - szmo.hu
2021. április 07.

hirdetés

A visszaút című film fontos állomás Ben Affleck karrierjében, ugyanis kíméletlen tükörbenézés - és ez is adja az legnagyobb erejét a filmnek. Amúgy jól összerakott mozi, kiváló operatőri teljesítménnyel, jó rendezéssel, első osztályú színészi teljesítményekkel, de nem lehet nem úgy tekinteni rá, mintha nem Ben Affleck saját személyes szenvedéstörténetét, önvallomását néznénk. Az HBO GO-n megtekinthető.

Sok a szenvedélybeteg Hollywoodban, sokan rá is mennek, mindig hallani róla, hogy valamelyik sztár éppen elvonóra vonul, vagy valami furcsa dolgot művelt betépve vagy begyógyszerezve. A zenészeket és sportolókat is érinti a probléma, de az egész szórakoztatóipart is. Ott van például Philip Seymour Hoffman, akinek halála sokakat ért sokkolóan, vagy Tiger Woods  begyógyszerezve elszenvedett balesetei és szexfüggősége (ez is szenvedélybetegség), vagy a túladagolt Heath Ledger tragédiája, vagy Prince szintén sokkoló halála.

Ez a közeg általában érzékenyebb emberekből áll, hiszen a művészethez egyfajta felerősített érzékenységre is szükség van, amit aztán az alkotás, a folyamatos önmarcangolás vagy akár a hírnév feldolgozása is még nehezebbé tesz.

Ben Affleck magánélete mindig is a szemünk előtt zajlott, a média már huszonéves kora óta imádja, és a paparazzóknak is az egyik kedvenc céltáblája. Persze elég izgalmas alapot is szolgáltat egyre fordulatosabb magánélete és élettörténete. A fiatalon forgatókönyvírói Oscar-díjat nyert színészre egyből ráirányult a figyelem, majd Gwyneth Paltrow-val járt, de  igazán a Jennifer Lopezzel való kapcsolata pörgette fel a média figyelmét, és a paparazzóknak is egyre több munkát adott.

Ők testesítették meg a Hollywoodi álompárt, majd pletykák kezdtek terjedni Affleck szerencsejáték-szenvedélyéről is. Aztán szakítottak, Affleck színészi karrierje pedig nagyon hullámzóvá vált: egy időben ő volt az egyik ügyeletes szépfiú, ami inkább közepes filmeket hozott neki és színészileg is elkönyvelték az unalmas kategóriába. Ebből aztán saját magát sikerült visszahoznia, amikor elkezdett rendezni és magára is osztott remek szerepeket. A szakma ismét komolyan vette, így lett belőle Batman. Időközben megnősült, Jennifer Garner oldalán úgy tűnt, lenyugodott, három gyermekük született.

De mindeközben sikerült szerencsejáték- és alkoholfüggővé válnia, ami a magánéletétre is komoly hatással volt: végül váláshoz is vezetett. Affleck családja is tele van önsorsrontó történetekkel: az apja és testvére is  alkoholproblémákkal küzdöttek és több öngyilkosság is volt a családban. Mára a színész túl van legalább három elvonókúrán, és egyedül él. A film olyan, mintha Affleck a saját történetét játszaná el, mivel ezt is teszi, egyfajta terápiaként mehetett bele. A sztori lecsupaszítva ugyanaz: egy férfiról szól, aki mindent elvesztett, és megpróbál ebből felállni.

hirdetés

Ez egy bátor és kemény döntés: a színészek nem gyakran mutatják meg ennyire a sebezhetőségüket, és nem mindennapi, hogy valaki a személyiségéhez ennyire közel álló figurát játszik el.

Pedig itt Affleck annyira felvállalja a saját életét előttünk, hogy szinte fáj nézni. Látjuk, ahogy otthon piál egyedül elkeseredettségében, és elképzeljük, hogy civilben is ezt csinálta, elképzeljük, ahogy küzd a szenvedélybetegséggel, ahogy próbál újra és újra nemet mondani az italnak, de végül elbukik. Ha valaki ismeri ezt az állapotot, az épp ő, és a szemünk előtt küzd ellene. Persze ez csak egy szerep, de valahol egyszerre mégsem az.

Ahogy a film címe is jelzi, ez Ben Affleck életében és karrierjében is egyfajta visszautat jelenthet. Ha végleg sikerül megküzdenie a démonaival, akkor azért, ugyanakkor színészileg is megmutatja, hogy képes nagyon mélyre menni és a kamerák előtt a legnehezebb pillanatokat hitelesen előadni.

A film erősségét az ő szuggesztív jelenléte adja, látjuk szenvedni, a dühtől szétfeszülni, és egyszerűen nem tudunk nem együttérezni vele. Amikor a feleségétől bocsánatot kér az elrontott dolgokért, akkor nehéz nem a saját életét beleképzelni. Régen nem láttam ilyen őszinte színészi könnyeket sem.

A visszaút egyfajta sportfilmként épül fel - Affleck egy gimis kosáredzőt játszik, aki visszatér egykori sulijába - , az ahhoz szükséges sablonokat is felvonultatja, de nem érezzük erőltetettnek a dolgot, hiszen nem B-filmes megoldásokat használ, hanem az eredetieket. Sosem tudjuk, mi a következő lépés a történetben, folyamatos feszültségben tartja a nézőt, hiszen nagyon szeretnénk, ha Affleck karakterének sikerülne kikeverednie elcseszett életéből.

A rendező pedig nagyon ért ehhez a műfajhoz, hiszen Gavin O’Connor már többször bizonyította, hogy a sporthoz is és a férfiérzelmek megmutatásához is ért, jó példa erre a Warrior – A végső menet című film. Ami sokkal karcosabb mozi volt, talán abból a fajta nyerseségből még egy nagy kanállal ennek a filmnek is jót tett volna. Erős alkotás ez mégis, ami magával ragadja a nézőjét, de a végére azért hiányolhatunk egy erőteljesebben katartikus pillanatot a filmből, ami folyamatosan ott lebeg, de mégsem következik be. Talán épp a rendező által kivágott jelenetrészlet volt az, melyben Affleck állítólag döbbenetesen megindító volt? Talán túlságosan lemeztelenedett érzelmileg? Még így is sok erős pillanat van a filmben és mélyre is hatol, Affleck pedig megérdemli, hogy maradhasson a Hollywoodi élvonalban.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
KULT

„Megjelent egy kócos csávó atlétában, és kért egy gitárt” – az 50 éves Kiss Tibit köszöntik zenészbarátai

Ismert zenészeket kértünk arra, idézzék fel legelső vagy legerősebb közös emléküket a Quimby frontemberével, illetve küldjenek neki egy rövid videóüzenetet is abban bízva, hogy minél előbb visszatér.
Láng Dávid; címkép: MTI/Sóki Tamás - szmo.hu
2021. május 10.

hirdetés

Tavaly júliusban jelentette be a Quimby, hogy frontemberük terápián van és a felépülésére koncentrál, ezért határozatlan idejű szünetre vonulnak. Kiss Tibiről azóta semmi újat nem lehet tudni, a zenekar tagjai a vendégénekesek közreműködésével készített Plusz-Mínusz koncertfilmben annyit mondtak, egy emberként szurkolnak a mielőbbi visszatéréséért.

Mivel a május 10-én esedékes 50. születésnapját sem lehet így méltó módon megünnepelni, arra kértük Tibi néhány zenészbarátját, küldjenek neki videoüzenetet és írjanak le egy számukra kedves közös emléket.

Remélhetőleg előbb-utóbb hozzá is eljut majd ez a cikk, de addig is a nagyközönség számára is érdekes lehet.

Íme a videó, alatta pedig az emlékek ABC-sorrendben:

Czutor Zoltán

Az Ékszerelmére album elkészülésének idején egyszer Liviusnál aludtam valahol a budapesti belvárosban, ott volt Tibi is és még néhány haver. Emlékszem, egész éjszaka ez a lemez ment végtelenített ismétlésben, próbáltam volna aludni, de egyszerűen képtelenség volt. Valamiért egyikünket se vitt rá a lélek, hogy kikapcsoljuk, sőt én félálomban még fel is keltem egyszer és azt kiabáltam, hogy „basszus, ez olyan jó, mint a Beatles!” Nekem azóta is ez az album jelenti a csúcspontot a Quimby-életműben. Később sokat sztoriztunk a nagymamája lakásának lépcsőjén ülve, és többször horgásztunk is együtt, például Lovasinál Orfűn.

hirdetés
Fekete Jenő

Tibinek először a bátyját ismertem meg a 80-as évek elején, majd hamarosan vele is jóban lettünk. A Palermo Boogie Ganggel többször játszottunk Dunaújvárosban, ha jól emlékszem, még az általános iskolájukban is felléptünk.

Amikor a Quimby megalakulása környékén felköltöztek Budapestre Liviusszal, néhány napot én is eltöltöttem a közös albérletükben, mert épp nem volt hová mennem. Egyszer csak megjelentem náluk a gitárommal, aminek a tokjában benne volt minden cuccom a zoknitól a fogkeféig. Ez annyira megihlette őket, hogy írtak róla egy dalt, ami Eugene's Cool Blues címmel a legelső lemezükre is felkerült.

Később sok közös bulink volt, az ősidőkben párszor gitároztam is náluk, ők pedig a két évvel ezelőtti segélykoncertemen is felléptek.

Frenk

1986-ban találkoztunk először. Akkor volt az első koncertem a dunaújvárosi gimiben, ahova Tibi is járt, én 9 voltam, ő 15. Lelkesen jött gratulálni a buli után, azt hiszem, akkor még nem zenélt. Aztán később, mikor 14 évesen felkerültem Pestre, borzasztóan egyedül éreztem magam, nem volt senkim. Tibi akkor már a képzőre járt, és már Quimby is volt. Mindig vitt magával mindenhova, törődött velem, elmentem a műterembe és néztem ahogy fest, kipattintottunk egy üveg bort és elindultunk az éjszakába.

Bemutatott rengeteg embernek, beajánlott zenekarokba, ruhákat-cipőket adott. Volt egy időszak, amikor gyakorlatilag mindent, ami rajtam volt, tőle kaptam. Felruház a rock'n'roll áruház. Olyan ő nekem, mint a testvérem, úgy is mutatott be mindenkinek, hogy Frenk a fogadott öcsém. Nekem meg a ő a fogadott bátyám.

Azóta is heti kapcsolatban vagyunk, játszottam is párszor a Quimbyben, és 14 éve a Budapest Bárban is együtt zenélünk. Szóval mondhatom, hogy nagyon hiányzik.

Jónás Vera

Jó pár évvel ezelőtt Thaiföld egy kis szigetén nyaraltam egy barátnőmmel és az utolsó esténket egy helyi kocsmában töltöttük, ami heti jam sessionjeiről volt híres. Jöttek-mentek az expatok és nyaralók, mindenki eljátszott egy bluest vagy valami ismertebb slágert, nagyon hangulatos volt az egész. Egy ponton megjelent egy kócos csávó atlétában és kért egy gitárt. Összesúgott a színpadon a hangszereiket babráló zenészekkel, majd belekezdtek a Radiohead Creep című számába.

„Te, ez nem a Kiss Tibi?!” – kérdezik tőlem. Basszus, ennél szürreálisabb jelenetet keveset tudok elképzelni. Az este végén kicsit dumáltunk, bár a "szintén zenész" életérzés nem nagyon volt meg köztünk, hisz Tibi sose hallott rólam.

Fél évvel később a Volt Fesztivál egyik backstage-ébe nyitott kisbuszajtóval fékezett be a Budapest Bár járgánya, belőle félig kilógott a kócos atlétás csávó. Kiszállt és odajött köszönni: „Helló Vera, na most már tudom, ki vagy!”

Leskovics Gábor „Lecsó”

A legelső emlékeimet Tibiről csak hipnózisban tudnám felidézni, hiszen mindig valamilyen koncert után vagy egyéb buliban találkoztunk, és addigra általában már mindketten jól éreztük magunkat, ezek az esték elszálltak valahova... Ha a nevét hallom, érdekes módon nekem először a gitározása ugrik be. Kevés embernek szólal meg ilyen jól a kezében bármilyen gitár! Azokra a pillanatokra emlékszem, amikor bejön egy próbaterembe, vagy egy beálláson odajön, kicsit beszélgetünk a hangszerekről, majd megfogja a gitárt és bang! Már ott is van a hangzás, amit annyira szeretek nála.

Little G Weevil

A 90-es évek közepén ismerkedtünk meg annak köszönhetően, hogy édesapámnak volt egy csőrös Ford mikrobusza, amiben anno csirkét szállítottak, de az akkori zenekarommal is ezzel jártunk fellépni. Tibinek épp egy kiállítása nyílt az FMK-ban és édesapámat kérte meg, hogy szállítsa a helyszínre a képeket. Én is akkor találkoztam vele először, 19 éves lehettem. Már tudtam róla, hogy kicsoda, hiszen underground berkekben addigra híres lett a Quimby, ő viszont nem ismert engem. Ez az első közös emlékem vele, majd hamarosan becsatlakoztam én is a rock n' rollba, ezerszer kocsmáztunk végig a városon, és persze játszottunk is együtt számos alkalommal.

Müller Péter Sziámi

Jó érzés visszagondolni rá, hogy annak idején én mutattam be a Quimbyt az A3 tévében, ami az első nyugati típusú zenei csatorna volt Magyarországon. Itt volt egy műsorom Nem könnyű zene címmel, ahová őket is meghívtam valamikor a 90-es évek közepén. Azóta is elismeréssel és szeretettel drukkolok nekik, Tibornak külön is. Amikor nehezebbé válik az élete, akkor még inkább. Nagyon jó élmény volt közös dalt írni vele, és látni, hogy milyen jó szívvel képes együtt dolgozni a Baltazár színház sérült színészeivel.

Németh Juci

Tibivel 14 éve, 2007-ben duetteztem először a Szívemben bomba van című dalt, amit azóta is előadunk a Budapest Bárban. Ez egy örök kapocs közöttünk, de én mégis arra a Tibire emlékszem most vissza, aki Kapuvarra jött játszani a már menő Quimbyvel, amikor én épp az Animában kezdtem énekelni, 1997 körül. Irtó nagy élmény volt, hogy ismerem ezeket a helyes srácokat már fesztiválokról, közös backstage-ekből, kvázi együtt turnézásokból. „Szia Jucika, hát te?!” – amikor köszöntek, dagadt a mellkasom a T-rexben, kapuvári fruskaként.

Petruska András

Drága Tibi, Emlékszem magamra tinédzserként. Lennon halott, a Led Zeppelin feloszlott, Sting nem jár hozzánk minden hétvégén, és hát “valamiben hinni kell, akkor is, ha nem felel”. És akkor jöttetek ti. Gödörbe, Almásy térre, Szigetre. Mi meg mentünk. Mentünk borgőzös kamaszként, mert mozdult bennünk a lélek. És mentünk alakuló alter-zenészként, mert milyen jók azok az 5b-akkordok. Hittünk. Volt miben.

Aztán persze véget értek az alibi évek, mégis ezután következett a java. Éppen csak betettem a kislábujjam a zenész lét territóriumába, a Quimby vendégeként mutatkozhattam be országszerte.

A lelkesedésed, ami által befogadott a teljes csapat, a minden állomáson való felkonfod és a gitárod, amit nagylelkűen „inkább” az én kezembe adtál, nem csupán a közönségetek, hanem saját magam – és így egy ország – számára is legitimálta, hogy helyem van ebben a mesterségben. Hálával gondolok vissza ezekre az indító pillanatokra.

A legjobbakat kívánom Neked az elkövetkezendő évekre! Keresd, találd, szemléld, ünnepeld, és vigyázz magadra! Várunk vissza! <3

Szekeres András

Elsősként belecsöppenve a Münnich Ferenc Gimnázium életébe, nagyon hamar az akkori negyedikesekből álló Október (későbbi Quimby) próbáin kötöttem ki.

Ez a nagyjából egy évig tartó időszak nagyon mélyen bevésődött nálam. Beengedtek, megtűrtek, borzasztóan menők voltak a szememben... Néztem, hogy úristen, ezek cigiznek-söröznek :D

Tibi kedvesen állt hozzám: a szünetben mindig játszhattam a Hoffner-gitárján, amit még mostanság is használ. Az első Fender pengetőmet is tőle kaptam, amit akkoriban csak "dollárboltban" lehetett kapni. Olykor néhány instrukcióval is ellátott, hogy például nem a sebesség a fontos, amikor a "Sweet Child o' Mine" témáját játszottam teljesen szarul. Az új Alan McGee film kapcsán előkerült nálam a Jesus and Mary Chain, és belehallgatva a Spotyn, az April Skiest biztosan az Október előadásából ismerem. Simán fel tudom idézni a dalokat, amiket akkoriban játszottak: Helló bébi, te nyomorult állat, Bon Bon si bon, Boys Don't Cry, Lullaby (Livius bolondballagáskor "be is öltözött" póknak :D), Satisfaction, Sympathy for the Devil, Route66, stb.

A zenekarozást általuk szívtam magamba, az előképző Tibi volt, megpecsételte a sorsomat. Sajnálattal hallottam a híreket vele kapcsolatban, de biztos vagyok hogy megoldja az ügyeit, megvan az erő benne hozzá. Tibi "one of a kind" arc, nagyon bírom, még úgy is, hogy nincs oda a Beatlesért. :D

Vastag Gábor „Vasti”

Tibit a 90-es évek közepén ismertem meg, közös próbahelyünk volt egy Madách téri dohos pincében. Akkor még nem is sejtettük, mennyi közös élményünk lesz majd. Azóta sok száz koncert, 4 amerikai turné áll mögöttünk, tele közös élménnyekkel, emlékekkel. Aludtunk koszos pincékben és luxushotelekben. Zenéltünk mindig és mindenhol, reptereken egy embernek és arénában tízezreknek. Voltunk fent és lent egyaránt. Nehéz ezek közül kiemelni egy-egy részt, mert mindegyik fontos állomás volt, de minden pillanat a barátságunkat erősítette. A barátom. Méghozzá a legjobb!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés

Nyilvánosságra hozta az FBI a Kurt Cobain-nyomozás aktáit

Elég vad összeesküvéselméleteket tartalmaznak a nyilvánosságra hozott dokumentumok.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. május 08.

hirdetés

Tízoldalas aktát hozott nyilvánosságra az amerikai Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) Kurt Cobain 1994-ben bekövetkezett halálával kapcsolatban. A dokumentumok közt ott van több olyan levél is, amelyet összeesküvés-hívők írtak, és amelyekben arra kérik a nyomozókat, hogy ne öngyilkosságként, hanem gyilkosságként kezeljék az ügyet. Ezekben a levelekben közös, hogy

mindannyian úgy vélik, a Nirvana frontemberét meggyilkolták, a gyilkos még szabadlábon van, a rendőrség pedig eltussolta az ügyet.

Az egyikük konkrét bizonyítékokat is felsorol: tudni véli, hogy nem volt ujjlenyomat a halálos fejlövést okozó puskán, márpedig legalább háromnak - Cobainé, a barátjáé, aki vette neki, és a fegyvert eladó személyé - rajta kellett volna lennie, így biztos abban, hogy a feltételezett gyilkos letörölte azt, miután megölte az énekest. A levélírónak gyanúsítottja is van: Courtney Love, az énekes felesége. Úgy véli ugyanis, hogy Love furcsán viselkedett akkoriban, ráadásul egy nappal Cobain testének megtalálása előtt drogbirtoklásért letartóztatták.

A levélíró szerint ez szándékos volt, hogy legyen alibije, illetve olyan bizonyítékai is vannak, amely szerint Love férje kézírását gyakorolta - ebből számára logikusan következik, hogy ő írta helyette a búcsúlevelet is, mielőtt megölte.

Egy másik levél is érkezett az FBI-hoz 2003-ban, ebben is arra utal az írója, hogy a feleségnek köze lehetett a rocksztár halálához, akinek ügyében nem nyomoztak elég körültekintően. Mindezt arra is alapozza, hogy a magánnyomozó, akit Love férje halála előtt egy héttel felbérelt több olyan információnak is a birtokában volt, ami a nőt tette gyanússá, ám mikor ezt a rendőrség elé tárta, figyelmen kívül hagyták.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés

Botrány a Golden Globe körül: Tom Cruise visszaadja összes díját

A sztárnak - sok másik hollywoodi színészhez hasonlóan - elege lett a díjat odaítélő szövetség etikátlan és korrupt gyakorlataiból.
MTI - szmo.hu
2021. május 11.

hirdetés

Tom Cruise visszaadja Golden Globe-jait, tiltakozásul a díjat odaítélő szervezet tagsága ellen - írta a The Guardian online kiadása.

A filmsztár három Golden Globe-ot kapott, a drámai alkotásban nyújtott legjobb főszereplőnek járó elismerést a Született július 4-énért és a Jerry Maguire - A nagy hátraarcért, a Magnóliában pedig a legjobb mellékszereplő eljátszásáért tüntették ki.

A Golden Globe-díjakat odaítélő Hollywoodban akkreditált külföldi tudósítók szövetsége (HFPA) az utóbbi hónapokban bírálatok kereszttüzébe került "diszkriminatív gyakorlata" és etikai problémák miatt, köztük azért, mert ajándékokat fogadott el különböző iparági szereplőktől.

Cruise lépése előtt - többek között - Scarlett Johansson és Mark Ruffalo szólította fel az iparágat, hogy „álljon el” a Golden Globe-részvételtől, amíg lényegi változások nem történnek a HFPA-n belül.

Idén amiatt robbant a botrány, mert az egyik jelölt sorozat, a netflixes Emily Párizsban készítői 30 HFPA-tagot vittek el az Emily Párizsban forgatására, ahol egy ötcsillagos szállodában szállásolták el őket két estére.

A Netflix, az Amazon és a WarnerMedia bojkottot jelentett be a Golden Globe ellen, az NBC tévécsatorna pedig hétfőn azt közölte, hogy 2022-től nem közvetíti a díjátadót.

hirdetés

Május 3-án a HFPA reformokat jelentett be, a javaslatok között szerepel, hogy jelentősen növelik a tagság létszámát, különös tekintettel a fekete tagok toborzására. Továbbá új magatartási kódexet is ígértek.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
KULT
A Rovatból
hirdetés

Megválasztották az új Nemzet Színészét az elhunyt Törőcsik Mari helyére

A csaknem egyórás tanácskozás után Lehoczky Zsuzsa Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, érdemes és kiváló művészt választották a nemzet színészévé a cím jelenlegi birtokosai.
Kép forrása: YouTube - szmo.hu
2021. május 11.

hirdetés

Mint arról mi is hírt adtunk, életének 86. évében, hosszas betegség után április 16-án hajnalban meghalt Törőcsik Mari, a Nemzet Színésze, a Nemzet Művésze.

A nemzet színésze címet egyszerre 12 művész viselheti. Az elhunyt színésznő helyére most új tagot választottak. A közleményük szerint a nemzet színészei közül Bodrogi Gyula, Haumann Péter, Király Levente, Molnár Piroska, Szacsvay László, Tordy Géza és Jordán Tamás személyesen is jelen volt a Nemzeti Színházban megtartott zárt megbeszélésen, Almási Éva, Csomós Mari, Cserhalmi György és Máthé Erzsi telefonon kapcsolódott be a választásba.

A csaknem egyórás tanácskozás után Lehoczky Zsuzsa Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, érdemes és kiváló művészt választották a nemzet színészévé a cím jelenlegi birtokosai kedden

- közölte a Nemzeti Színház az MTI-vel.

Lehoczky Zsuzsa a Blikknek elmondta, hogy nagy megtiszteltetés, hatalmas öröm számára, hogy beválasztották a Nemzet Színészei közé. "Egyben nagyon sajnálom, hogy ez a megtiszteltetés Törőcsik Mari elvesztését is jelenti. Azért külön boldog vagyok, hogy ezzel a díjjal elismerték az operettet, mint műfajt is. Nagyon meglepődtem, egyáltalán nem számítottam rá, hogy én leszek a Nemzet Színésze" - mondta.

hirdetés

A lap értesülése szerint a színészek három színésznőre szűkítették a listájukat, de nem árulták el, hogy kikről volt szó. Végül sikerült megegyezniük, és a hivatalos eljárás szerint a döntésről értesítették Vidnyánszky Attilát. Az ő feladata, hogy tájékoztassa az érintettet, majd ezt követően hozták nyilvánosságra a nevet.

A Nemzet Színésze címet a nemzeti színjátszás élő művészei közül azok kaphatják meg, akik a magyar nyelv ápolása, a nemzeti irodalom tolmácsolása, a magyar színművészet, a nemzeti színjátszás fejlesztése, népszerűsítése során kimagasló érdemeket szereztek. A címet első ízben 2000. augusztus 22-én adták át.

A Nemzet Színésze cím annak adományozható, aki fő- vagy epizódszerepekben kimagasló teljesítményt nyújtott; betöltötte a 62. életévét; 40 évet a színészi pályán vagy legalább 20 évadot – évadonként legalább egy szerepben – a budapesti Nemzeti Színház színpadán töltött. Ezek mellett fontos kritérium, hogy legalább egy elismerése is legyen (pl. Kossuth- vagy Jászai Mari-díja).

A címet legfeljebb tizenketten viselhetik egyszerre, és ők életük végéig havonta nettó 630 ezer forint[4] juttatásban részesülnek. Ha a cím egyik viselője elhalálozik, a megüresedett helyre a cím többi birtokosa egyhangú szavazással tehet javaslatot.

Az elismerést először Schwajda György kormánybiztos, a Nemzeti Színház Részvénytársaság vezérigazgatója javaslatára adományozta a nemzeti kulturális örökség minisztere. Legutóbb 2020-ban Jordán Tamásnak adományozták a címet - írja a Wikipédia.

Lehoczky Zsuzsa

1949–1956 között a Szegedi Nemzeti Színházban táncosnő volt. 1956–57-ben a kaposvári Csiky Gergely Színházban játszott. 1957–1962 között ismét a Szegedi Nemzeti Színház tagja lett. 1962 óta a Budapesti Operettszínház művésze. Ének- és tánckészsége, sajátos humora kiválóan érvényesült szubrettszerepekben. Musicalekben és operettekben egyaránt szerepet kapott. 11 évesen (1947) már a Szegedi Nemzeti Színházban játszott, ahol William Shakespeare: Szentivánéji álom című vígjátékában Mustármagot alakította. mlékezetes alakítást nyújtott Kálmán Imre: Csárdáskirálynő című művében, ahol Cecíliát alakította. Olyan nagy színészekkel játszott együtt, mint például Honthy Hanna, Feleki Kamill, Latabár Kálmán és Rátonyi Róbert. (Forrás: Wikipédia)

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: