KULT
A Rovatból

Még egy napod van, hogy összefuss az utcán a Titanic sztárjával

Billy Zane titokban érkezett jó barátja, Vári Zsófia festő tegnapi kiállítására, mi pedig kaptunk az alkalmon és beszélgettünk vele egy jót. Kiderült, hogy a Titanic forgatása alatt kezdett el festeni.

Link másolása

Vári Zsófia tulajdonképpen beköltözött a Várfok utcai Fest;tisztít galériába, az elmúlt másfél hetet itt töltötte, hogy a helyszínen fejezze be egyik képét. A legtöbben egyedül, otthon, elzárkózva a világtól festenek, de ez mégiscsak valamilyen fajta exhibicionizmus, ezért nem is zavarta, hogy miközben dolgozott, az emberek ki–be járkálhattak, bárki megnézhette mit csinál.

Mikor a megnyitó napján, kora délután benéztem hozzá, még nagyban dolgozott a képen, ami ekkor már a falon volt, a lábainál ecsetek és festékek hevertek mindenütt. Nehezen lehetett elképzelni, hogy itt pár órával később ünnepélyes megnyitó lesz, rengeteg vendéggel.

IMG_7630kZsófia berendezkedett a galériában, és még a kiállítás előtti napokban is dolgozott egyik képén...

IMG_7566k... az alkotáshoz tökéletes közeget teremtett, mintha csak egy festőstúdióban lenne

Néhány óra múlva, este hét után, mikor megérkeztünk, már egy kisebb tömeg volt az aprócska galéria előtt, és bent is annyian voltak, ahányan csak befértek – látszott, hogy mindenki a gyönyörű képek hatása alatt van. Nyoma sem volt már a pár órával korábban még nagyban folyó munkának, a földön heverő eszközöknek, a műhely hangulatnak. Zsófia nagyon tehetséges festőművész, a képei tele vannak élettel, színekkel, mozgással. A színek keltette melegséget az élő zene tette még kifejezőbbé.

_NSZ7859A megnyitóra a kis hely ellenére is rengetegen jöttek el

Én már tudtam, amit a meghívottak közül csak kevesen: egy világhíres vendéget is várnak az estére. Fél nyolc után pár perccel meg is érkezik Billy Zane, amerikai színész, mellette az est főszereplője, Vári Zsófia.

Persze rögtön mindenki felkapja a fejét a Titanic fő gonoszára, Jack és Kate szerelmének megkeserítőjére. Szeretnének beszélgetni vele, van, aki aláírást, vagy közös fotót kér. Ő persze úgy viselkedik, mint egy mezei művészetrajongó, aki csak azért jött, mert kíváncsi egy kedves barátja új képeire. El is mereng az élénk színek tengerében, felvételeket készít a képekről és a tömegről, majd a rövid időre eltűnt Zsófia újra előkerül és megkezdődik a megnyitó.

_NSZ7844

Kiderül, hogy Zsófia legtöbb képére saját barátai arcát festi fel, ezek a barátok, illetve mesterek, példaképek szólalnak fel egymás után, dicsérve a lány elragadó munkáit. Billy arcán látszik, hogy bajban van a magyar nyelvvel, de hál'istennek néha angolra váltanak a beszélők.

Billy is mond pár kedves szót, de én többre vagyok kíváncsi, ezért mikor lecsendesedik a hangulat, odamegyek beszélgetni hozzá.

_NSZ7914Billy Zane, háttérben Vári Zsófia, festőművész

- Messziről jöttél el ezért a kiállításért Zsófi kedvéért. Mikor ismerted meg, hogy lettetek barátok?

- Tavaly találkoztam Zsófival, amikor egy barátjával dolgoztunk együtt. Én is festő vagyok, és egy filmhez szerették volna használni a képeimet, de ahelyett, hogy áthoztuk volna néhány képemet Londonból, megkérdezték, hogy tudnék-e 4-5 nap alatt kreálni egy újat. Mondtam nekik, hogy oké, persze, szükségem van egy stúdióra és egy festőre, aki tudja, hol szerezhetek be anyagokat és kisegít.

Így találkoztam Zsófival, aki hihetetlen volt, nagyon segítőkész. Ő egy fenomenális, egyedi, érzelmes lány. Mikor itt voltam Magyarországon, akkor voltak a menekültek a vonatállomáson, mi pedig pelenkát, ételt és mindenféle dolgot szereztünk nekik közösen, amire szükségük lehetett. Ezután meg voltam hívva, hogy tartsak egy kiállítást a Brody Studiosban. Nagyon hálás vagyok, hogy itt alkothattam, és örülök, hogy a jó ügyért is tudtam tenni, de mindez nem sikerült volna Zsófi nélkül.

"
Nem volt kérdés, hogy eljövök ma, ő egy világszínvonalú festő. A munkája nagyszerű, ő egy laza csaj, tök jó stílusa van, és nagyon jól képviseli a haladó magyar művészetet.

- Azt mondhatod, hogy barátok vagytok?

- Abszolút, sőt legalább 5 olyan ember van a szobában most, akikkel barátok vagyunk, köszönhetően neki. Örülök, hogy a köreikbe tartozhatok.

- Hányszor voltál eddig itt, és most meddig maradsz?

- Ez a harmadik alkalom, hogy itt vagyok, a második volt a leghosszabb, akkor egy hónapot voltam. Ez a mostani alkalom rövid, 21-én megyek vissza Londonba.

- Mikor jöttél rá, hogy festeni akarsz, és hogy éppenséggel elég jó is vagy benne?

- Oh, váó, ez kedves, utánanéztél a munkáimnak?

- Persze, illetve kiállításaidról is láttam felvételeket.

- (Nevet) Ez nagyon kedves tőled, nagyon aranyos vagy, köszönöm szépen! :) Persze mindig szerettem festeni gyerekként, de

igazán komolyan 1997-ben kezdtem foglalkozni vele, mikor a Titanicot forgattuk.

Volt 7 hónapom Mexikóban, rengeteg szabadidővel, szóval átalakítottam a garázsomat egy stúdióvá. Nem azért festettem, hogy mutogassam, csak magamnak. Amikor először elkezdtem megmutatni őket, már 2010 volt, az első kiállításom Los Angeles-ben volt, ahogy említettem volt itt is Budapesten, a legközelebbi pedig Monacóban lesz.

_NSZ7920

- Mi inspirál, mikor festesz?

- Amikor én festek, annak nincs koncepciója, inkább fizikai dolog. Mármint persze érzelmi is, de úgy értem, örömből festek, hagyom, hogy a testem és a kezem mozogjon és tegye a dolgát. A festéssel járó mozgás az a test kiterjesztése.

Nagyon fontos még a zene, Bossa Nova nagy kedvencem, őket szeretem hallgatni, mikor festek. Improvizálok, ahogy a filmekben is, mikor játszom. Kellően szabadnak kell lenned, hogy hagyd, hogy a környezet hatással legyen rád, irányítson. A jelenben vagyok, és spontán minden, amit csinálok.

- Akkor ezek szerint sok közös pontot találsz a színészet és festészet között.

- Igen, valóban. Mindkettőnél a legfontosabbak az improvizáció, az elkötelezettség. Mikor először festeni akartam, úgy közelítettem meg, mint egy színész: elmélkedtem hogyan fest egy tökéletes festő. A válasz az volt, hogy meggyőződéssel. Nem volt szakmai tudásom, de a törekvés az meg volt bennem, és abból legalább jó sok (nevet).

- És mit szeretsz jobban: színészkedni vagy festeni?

- (nevet) Erre a kérdésre nagyon nehéz válaszolni. Én élvezem a színészkedést, nagyon is. Nagyon régóta csinálom, és szeretem a kombinációját a régi tapasztalatoknak és az állandó újra felfedezésnek. Mindig új perspektívákat kell találni. Nehezen tudom elmagyarázni.

"
Ez olyan, hogy csinálsz valamit harmincvalahány éve, és vagy nagyon jó leszel benne, vagy unalmassá válsz. Én nem akarok unalmassá válni,

úgyhogy hajtok, hogy mindig újra kitaláljam magam. Mikor filmet csinálsz, művészetet csinálsz, több száz emberrel.

A festészet viszont egy egyedül végezhető dolog. Ennek így van egy jó egyensúlya. Épp emiatt imádok festeni mikor forgatok. Amint nem forog a kamera, felveszem az ecsetet és nekiállok festeni, mikor újra forog, játszom tovább. Mindezt azért, hogy ne hagyjam elveszni a kreativitást, muszáj folyamatosan áramlania. Ugyanezért szeretek egyszerre több képen dolgozni, nem egyetlen egyen, hogy ne fessem azt túl.

Vári Zsófia

Vári Zsófia festőművész Budapesten, Párizsban és Milánóban tanult. Párizsban leginkább portrét festett, ahogy mondja, "a portrék az engem körülvevőkről születtek, naplószerű lejegyzései az együtt töltött pillanatoknak, én nem versben fogalmazom meg az érzéseim, hanem színekben és vonalakban".

_NSZ7883

- Billy-vel akkor találkoztam, mikor a Guilt című sorozatot forgatták itt nálunk. Mivel Ő itt van Európában, mi folyamatosan beszélünk, igazán jó barátok lettünk, aminek én nagyon örülök. Figuratív festészettel mondjuk ő nem foglalkozik, de engem például már lerajzolt, többször is. Szerintem nagyon tehetséges, ő egy igazi polihisztor, és nagyon okos, közvetlen ember.

_NSZ7925Vári Zsófia és Billy Zane

- Nem szeretem azokat a művészeket, akik úgy viselkednek, mintha nem emberi lények lennének. Én lehetek boltos, takarítónő, bármi és mellette festhetek is, ez csak egy képesség.

IMG_7585kVári Zsófia képessége elég sokat ér, képei akár milliókba is kerülhetnek

- Én érzek egyfajta boldogságot, amikor készen van a kép, amikor meghúzom az utolsó vonalat. Élvezem azt hogy eksztatikus hangulatba kerülök, ha a festményemen van egyfajta egyensúly. Nem tudom miért, nekem ez így jó. Mindenki mást talál meg, én ezt találtam.

Ha tetszett a cikk nyomj egy like-ot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: