KULT

Már a századfordulón is készültek 3D fotók Budapestről – Lenyűgöző képek a Nemzeti Galériában

A Fortepan kiállításán a 150 éves fővárosról láthatsz korabeli, részletgazdag képeslapfotókat és izgalmas térhatású sztereoképeket a Magyar Nemzeti Galériában.

Link másolása

Képeslapfotókon és térhatású képeken keresztül a századfordulós Budapestre csöppenhetsz a Fortepan és a Magyar Nemzeti Galéria közös tárlatán. Budapest 150. születésnapja alkalmából rendezett különleges fotókiállításon ráadásul a főváros utcaképeinek múltját és jelenét is összehasonlíthatod.

Megnéztük a Budapest: Az első aranykor című kiállítást. Mutatjuk mi vár rád!

Ha te is órákra el tudsz veszni a Fortepant böngészve, akkor ezen a kiállításon úgy fogod érezni magad, mint kisgyerek a cukorka boltban. A részletgazdag képeslapfotókon Budapest legszebb, legikonikusabb helyszíneit láthatod viszont korabeli állapotukban. Ráadásul minden fotó mellett olvashatsz valami érdekességet az adott helyszíntől. Egy különleges berendezéssel pedig megnézheted Schoch Frigyes egyedi térhatású sztereofotóit is a fiatal metropoliszról.

Megtalált képeslapfotók

A Fortepan digitális fotóarchívum csapata a drezdai Deutsche Fotothek digitális fotóarchívumában bukkant rá több tucat jó minőségű fotónegatívra, amik Budapest látképeit, helyszíneit, épületeit ábrázolják.

A felvételek itthon sem voltak ismeretlenek, eddig azonban csak kis méretű korabeli képeslapokon láthattuk őket, amiket a német Brück & Sohn kiadót készített. A megtalált felvételek azonban olyan magas felbontásúak, hogy minden apró részlet kivehető rajtuk sokszoros nagyítással is. A páratlan értékű fotónegatívokon tökéletesen látszanak az utcarészletek, emberek, járművek, sőt feliratok is.

A kiállítás ezekből a képekből mutat be egy válogatást.

A tárlat négy nagyobb egységből áll. A Budapest a csúcson nevű szekcióban a főváros századfordulós fejlődési ívét ismerhettük meg. Itt nagyrészt olyan helyszínek fotóit láthattuk, amelyek a Monarchia óta nem sokat változtak.

Minden részletgazdag felvétel alatt megnézhettük a készre retusálás és színezett képeslapot is.

Az előkerült fotónegatívoknak köszönhetően minden korábbinál jobb minőségben vehetjük szemügyre az apró részleteket is. Nagyon vicces volt például a Gül Baba türbéjéről készült fotón megfigyelni, hogy a képeslapról már bizony levágták a száradó ruhákat.

A második szekcióban megismerhettük a Brück & Sohn képeslap kiadót és a képeslapkészítés technikáját is.

Brück & Sohn kiadót

Brück & Sohn cég 33 333 fajta képeslapot adott ki, köztük mintegy 500 jelenítette meg Budapest különböző pontjait. Ezeket a képeket adta el a család a drezdai Deutsche Fotothek archívumnak, ahol a Fortepan rábukkant. A kiadó annyira sikeres volt, hogy még az NDK idején sem merték államosítani, így hét nemzedéken át az 1793-as alapítástól a 2019-es bezárásig végig a Brück család kezében maradhatott.

A szekcióban bepillantást nyertünk a fekete-fehér fotók retusálásának és színezésének rejtelmeibe is. Megtudtuk, hogy a helyszíneket olykor a jobb összhatás érdekében növényzettel vagy járókelőkkel egészítették ki.

Az eget általában eltüntették, hogy odaférjenek az üzenetek. A hosszúcímzésű lapok idejében ugyanis az üres hátlapra csakis a címzés kerülhetett.

Bakikat is láttunk. A Brück & Sohn kiadó székhelye 700 kilométerre fekszik Budapesttől, és az itt dolgozók valószínűleg sosem jártak Budapesten. Ez lehet az oka annak, hogy az alábbi látkép tükörfordítva került a nyomdába, és így is készült belőle képeslap.

A német nyomdászok gyakran a színezéskor is csak saját fantáziájukra hagyatkozhattak. A kiállítás egyik különlegessége, hogy néhány fotó alatt nem csak a 20. században színezett képeslapot láthattuk, hanem a mesterséges intelligencia által színkevert változatot is.

Érdekes volt összehasonlítási, hogy az AI vagy a német retusálók színei állnak-e közelebb a valósághoz.

Az AI nem találta el például a Nyugati pályaudvar üvegezését.

A kiállítás egyik legérdekesebb szekciója Schoch Frigyes híres sztereofotóit 3D-ben is bemutatja.

Schoch Frigyes, a svájci származású, jómódú építési vállalkozó a korszak legaktívabb sztereofotósa volt. 1900 körül vásárolt egy sztereokamerát, amellyel Erdélytől Budapesten és az Adriáig sok különleges életképet, panorámafelvételt és képsorozatot készített. Egyedi térhatású fényképein privát nézőpontból láthattuk a világvárossá növő Budapestet.

Sztereofotók

A sztereofotók lényege, hogy valójában két azonos kép készül egymás mellé, két egymástól 6,5 centiméterre lévő kameralencse segítségével. Megfelelő sztereonéző eszköz segítségével a két kép egyetlen térhatású, háromdimenziós képpé olvad össze.

A 19. században ilyen szórakoztató eszköz volt a Kaiser-panoráma, amely moziszerű képnézővel volt felszerelve.

A kiállításon a Kaiser-panorámához hasonló berendezéssel néztük meg a térhatású sztereoképeket, akárcsak a századforduló polgárai.

A tárlat Egykor és most című, utolsó egységében a főváros látványos változásai tárultak a szemünk elé. A képpárokat egy bő évszázadnyi időkülönbséggel fotózták: a felső képeken a Brück & Sohn századeleji fotóit, az alsókon pedig a Fortepan jelenkori felvételeit csodálhattuk meg.

Megdöbbentő volt felfedezni, milyen sok helyszín átalakult át, vagy semmisült meg mára a háborús pusztításban.

Erre gyönyörű példa a régi Erzsébet híd. Illetve itt tudtam meg azt is, hogy ahol ma a kedvenc Sisi szobrom ül, ott egykor szökőkút csobogott.

A kiállítást neked ajánljuk, ha rajongsz a századfordulós Budapestért, vagy érdekelnek a 19. századi képeslap készítés kulisszatitkai. A képeslapok és sztereofotók nézegetése közben te is bele fogsz merülni a főváros aranykorába.

A Budapest: Az első aranykor című kiállítást 2024. február 18-ig nézheted meg. Részletek a Magyar Nemzeti Galéria honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: