Majdnem 1000 forint a legolcsóbb sör, 690 egy kis ásványvíz és 1200 egy szelet pizza a VOLT-on
Kedden startolt el Sopronban a VOLT Fesztivál, amit a koronavírus-járvány miatt 2020-ban és 2021-ben sem tudtak megrendezni. Idén azonban végre újra birtokba vehették a bulizók a Lővér Kemping környékét. A nyitónapon a brit Muse volt a sztárfellépő, rajtuk kívül olyan zenekarok koncerteztek még, mint a Tankcsapda, a Carson Coma, az Ivan & The Parazol, a Margaret Island és a hiperkarma.
Egyelőre nem volt kifejezetten nagy tömeg: bár a fesztiválterület (amelyet pár éve helyeztek át az eredetitől valamivel messzebbre) összességében kisebbnek tűnik, így is olyan benyomást keltett, mintha kevesebben lennének a bulizók.
Még az esti fő koncert kezdete előtt közvetlenül is oda lehetett férni az első 20 sor egyikébe a nagyszínpad előtt, a délutáni fellépőknél pedig ennél is szellősebb volt a nézőtér.
Az olcsó fesztiválozásnak végleg búcsút mondhatunk
A fellépőkön kívül természetesen minden bulizót az érdekel legjobban, mekkora lesz a "rezsi", tehát mennyit kell költeni a belépőjegyen túl ételre és italra.
Ezen a téren a VOLT sokáig mérsékeltebbnek számított a Szigetnél és a Balaton Soundnál, a két év kihagyás azonban itt is az árak ugrásszerű emelkedését hozta magával: pénztárcabarátnak most már semmiképp nem mondható, gyakorlatilag ugyanarra a szintre került, mint a másik kettő (bár az ottani részletes árakat még nem ismerjük).
A legolcsóbb borok decije 650 forint (ennyiért a fesztivál Poncichter Negyedében egész sokfélét lehet kapni, de persze vannak drágábbak is), egy nagyfröccs így 1440, egy hosszúlépés 930, egy házmester pedig 2230 forintba kerül a legtöbb helyen.
A fentiekhez ráadásul még hozzájön a műanyag repohár rekordmagas, 600 forintos betétdíja, amit pénzre szokás szerint nem váltanak vissza, csak egy tokent kapunk cserébe.
Talán ennél is szélsőségesebb példa, hogy egy fél literes, szénsavmentes ásványvízért nem kevesebb, mint 690 forintot kérnek. Mi ivókutat sem találtunk a fesztivál területén, ahol szabadon újra lehetne tölteni csapvízzel a kulacsunkat (lehet, hogy a kempingben van, oda viszont csak külön karszalaggal engednek be.)
A röviditalok közül az Unicum a legolcsóbb (1590 forint), az 1790 forintos következő kategóriába a Finlandia vodka és a Jack Daniel's whisky különböző ízesítései esnek, a rézangyal pálinkák 4 centjéért viszont majdnem 2000 forintot kérnek.
Az ételárak is hasonlóan alakulnak: egy szelet pizza 1200 forint, meleg főételeket 2000 alatt nemigen találni, a Zing bódéjában például 3000 forint felett kínálják a burgereket.
Egyetlen mentsvára van azoknak, akik a lehető legolcsóbban szeretnék megúszni a fesztiválozást, de nem akarnak kintről ételt behozni: az immár jó pár éve rendszeresen kitelepülő Aldi, akik ismét egy majdnem teljes értékű áruházat húztak fel a Telekom Kraft színpad mellett.
Bár az italokat itt sem mérik olcsóbban (ugyanazok a rögzített árak vannak, mint a többi pultnál), minden mást kifejezetten nyomott áron, a rendes áruházaknál alig, vagy semennyivel sem drágábban kínálnak.
Az esti koncertekre például fel lehet tankolni legalább 8-10 féle péksüteménnyel darabonként akár 200-250 forintért, de az édességek és chipsek sem kerülnek ennél sokkal többe.
Ráadásul ezúttal is építettek egy grillteraszt, ahol a grill hűtőpultban található összes terméket ingyen elkészítik. Ez főleg napközben lehet jó opció, ha úgysincs épp semmi dolgunk, és ki tudjuk várni a sütést, illetve az ezért sorba álló kisebb tömeget. Egy csomag grillkolbász már 500 forintért miénk lehet, de a különlegesebb verziók, vagy épp a fűszeres lazacfilé is olcsóbb, mintha más benti árusoknál akarnánk megvenni az ebédünket.
Mi a tanulság? Egyrészt az alcímben is említett mondat: azok az idők valószínűleg örökre véget értek, amikor még egyes nagy fesztiválokon is teljes élményben lehetett részünk, ha közben szorosra akartuk húzni a nadrágszíjat.
Ezáltal pedig nagyon sokan kiszorulnak a potenciális célközönségből, mivel egyszerűen nem engedhetik meg maguknak többé. De legyünk pozitívak: cserébe ideális esetben a fellépők színvonala is egyre inkább felzárkózik a tőlünk nyugatabbra megszokotthoz. A szervezők legalábbis előszeretettel hangoztatják, hogy az érdeklődés ennek köszönhetően a magasabb árak ellenére sem csökken. Hogy aztán valóban így van-e, az majd a tényleges látogatószámokból fog kiderülni a szezon végén.