KULT

"Lehet, hogy jó produkció volt, csak nem ittunk még eleget" - megnéztük A Nagy Duett negyedik részét

Szabó Eszti kivesézi a legfrissebb adás produkcióit, melyek során Janicsák Veca az Apuveddmeget, Erdei Zsolt pedig a Bokszot énekelte.
Szabó Eszti cikke - szmo.hu
2017. április 24.


Link másolása

Konfettiesővel indult a 9 párossal folytatódó Nagy Duett negyedik adása vasárnap, melynek első előadói Simon Kornél és Janicsák Veca voltak. A színész(!) és az énekesnő egy Wellhello-nótát állítottak színpadra, kissé swingesen újragondolva. A zsűri szerette, Szulák Andi szerint Kornél tökéletesen tercelt, Kasza felfedezte azt a szövegrészt, hogy B.O.S.S. #SWAG, amiről a helyszínen (és jó eséllyel a planétán) senki sem tudta, hogy mit jelent. Valószínűleg mai menő kifejezések egymásutánjánál nem többet, de ha az ön neve Karácson Tamás és tudja a választ, akkor kérjük, írja meg a szerkesztőségbe „Mizu” jeligére, és így mindannyian okosabbak lehetünk végül.

Videó: Simon Kornél és Janicsák Veca: Apuveddmeg

A folytatásban Enrique Iglesias egyik dalával érkezett Hódi Pamela és Tarcsi Zoltán, akik egy féltékenységi jelenetet vittek színpadra a dal mellé összeállított minikoreográfia segítségével. Szegény Pamela énekhangja nem úgy viselkedett, ahogy szerette volna, de dicséret illeti, amiért ezt nem is igyekezett leplezni, hanem énekelt, visított és tolta, mintha nem lenne holnap. Esetükben végül több szempontból is értelmet nyert a kifejezés, de erről majd később.

"Mire te előveszed a fegyvert, véget ér az egész western-korszak!" – méltatta derűsen Tilla Jolly rátermettségét.

"
Lehet, hogy jó produkció volt, csak nem ittunk még eleget

– biztatta tovább a párost Kasza Tibi, majd hozzátette: Pamela bátonyterenyei angol akcentussal operált.

"Pamela, tudod, hogy nagyon szeretünk téged, de ez most mi volt?" – adta meg a kegyelemdöfést Cooky.

Hát mi lett volna: Nagy Duett. Nem tudom, min vannak meglepődve, nyilván nem volt jó, de épp erről szól a műsor. Múltkor még szerették, ha valaki hülyét csinál magából, most már nem, szeszélyes a zsűri, mint az áprilisi időjárás.

A folytatásban Mádai Viviennek és Csipának kellett elővennie népdalos hangképzési technikáját, mellyel a Rolling Stones/Janicsák István/Z’Zi Labor Honky Tonk Woman-jét adták elő, némiképp összemosva korokat és előadókat. Hogy ez az ötlet vajon kié volt, senki meg nem mondja, de mégis jól működött a színpadon a bikafejés, a nótázás, a csárdás és a cifra. Kiderült: majdnem mindegy, mi történik odafenn, annak élvezhetősége csakis attól függ, mennyire élik, vagy nem élik az előadást a produkció résztvevői. Vivien és Csipa nagyon élték.

Kasza nagyon fontosat mondott, amikor arra utalt, hogy Csipa Magyarország egyik első számú rocksztárja, aki ennek ellenére bevállalta azt a hülyéskedést, ami valóban nem más, mint alázat.

Mert Csipa azért mostanában minden héten, rocker imidzsét kissé oldalba rúgva dolgozik Vivienért, a produkcióért, és bár tényleg nem lenne muszáj neki ilyen komolyan venni ezt, mégis megteszi, amiről tényleg csak elismeréssel nyilatkozhat az ember.

A második körben Völgyesi Gabi és Sági Szilárd énekelte a Legyen a Horváth-kertben című Lajtai Lajos-szerzeményt, 28 pont.

Utánuk a Dolly Roll Wind szörnyét állította színpadra Zimány Linda és Oláh Gergő, akik végre iminimizgettek és megőrülgettek egy kicsit. Csúnya ruhában, idétlen koreográfiát is jártak, de legalább élvezték az egészet, így talán a páros legjobb produkcióját láthattuk. A zsűri egész más véleményen volt: csak 26 pontot adott egy olyan előadásra, ami valahol épp a Nagy Duett lényegét mutatta be. Na de nem kell ezen kiakadni, úgyis szavaz még a közönség a végéig negyvenhétszer.

Videó: Zimány Linda és Oláh Gergő: Meseautó

Stohl Luca és Peller Károly a Mert a nézését meg a járását című klasszikust vette elő a biztos szavazatok reményében. A produkció alatt Károly szinte mindvégig egy ágyban feküdt, amiről nem derült ki, mit szimbolizál. Talán a szereplő ezerszer hallotta már a dalt és unalmában meghalt.

A harmadik körben Madár és Judy dalolt, akik 28 pontot bokszoltak össze végül.

Utolsó előttiként Ábel Anita és Emilio hozott egy James Brown-egyveleget, ami teljesen jó volt, és ezt a zsűri sem gondolta másképp. Szulák Andi annyit hozzátett, hogy Emil némiképp egyedül hagyta előadótársát a színpadon töltött percekben, ennek ellenére az ítészcsapat 28 ponttal jutalmazta a stylisttal nyilvánvalóan hosszú ideje perben és haragban álló párost.

Az estét Ábrahám Edit és Vastag Csaba zárta a Hosszú forró nyár című Gábor S. Pál és Szenes Iván-szerzeménnyel. Vastag Csabának esküszöm, musicalben kéne utaznia, ha eddig még nem tette.

A negyedik adásban valamiért főként a megúszós és nem a bevállalós előadások szereztek maxpontot, lett egy csomó holtverseny, majd zsillió bejátszás, ismétlés, sorrend bemutatása, szavazás, újraszavazás után végül Hódi Pamela és Jolly esett ki.

Hát... kár. Tényleg az, na de nem történt semmi baj, lesz még celebégetős műsor bőven, ahová a jövőben is bárki beadhatja az önéletrajzát. Jövő héten nyolc párossal folytatódik a bulika, mely szám oldalára fordítva a végtelent szimbolizálja, ami nyilvánvalón a műsor reklámidejére és bejátszásaira utal. A számot a talpára visszaállítva pedig egyszerű hóembert rajzolhatunk belőle. Sajnálom, de ha eddig húzzák az időt a kiesők kihirdetése előtt, tényleg elmegy az ember esze a végére.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Dabney Coleman, az Aranyoskám és a Gengszterkorzó sztárja
A színészt utoljára a Yellowstone című sorozatban láthattuk. 92 éves volt.

Link másolása

92 éves korában pénteken Dabney Coleman, a Golden Globe- és Emmy-díjas amerikai színész. Halálhírét lánya, Quincy Coleman jelentette be – írja az MTI.

Coleman karrierje 1952-ben indult, és azóta több mint száz filmben szerepelt. Olyan klasszikusokban láthattuk, mint a Pokoli torony (1974), a Kilenctől ötig (1980), Az aranytó (1981), Aranyoskám (1982), Háborús játékok (1983) és a Gengszterkorzó (2010).

A színész a legjobb férfi főszerepért 1988-ban Golden Globe-díjat kapott a The Slap Maxwell Story című filmben nyújtott alakításáért, egy évvel korábban pedig Emmy-díjat nyert a Sworn to Silence című tévéfilmben nyújtott teljesítményéért.

Coleman gyakran alakított cinikus, szarkasztikus karaktereket. Ezt a képességét kamatoztatta olyan filmekben, mint az Aranyoskám és a Kilenctől ötig, ahol emlékezetes negatív figurákat formált meg.

Dabney Coleman hangját több animációs filmben és sorozatban is hallhattuk. Színészi karrierje előtt az Egyesült Államok hadseregében szolgált. A hadseregben töltött idő segített neki fegyelmet és kitartást tanulni, ami később a színészi karrierjében is hasznosnak bizonyult.

Coleman utoljára Yellowstone című tévésorozatban tűnt fel, amelyben egy rész erejéig a főhős John Dutton apját játszotta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: