KULT
A Rovatból

Kulisszatitkok a Werk Film Akadémiáról

Egy olyan művészeti iskoláról, ahol aktív szakemberektől tanulhatjátok meg a filmes mesterség csínját-bínját.


A Werk Akadémia neve ma már sokak számára ismert, akik a művészetek és a művészeti képzések iránt érdeklődnek nem kell bemutatni, hiszen a magyar művészeti élet jelentős szereplőivé nőtték ki magukat.

A filmes képzésről és a werkes szemléletről beszélgettünk Réz Andrással és Tímár Péterrel.

_DSC5689 Réz András

_DSC5686 Tímár Péter

Honnan jött az inspiráció, hogy létrehozzátok a Werk Akadémiát?

András: Már hét év van a hátunk mögött. Eredetileg a Werk úgy startolt, hogy valójában mi sem tudtuk egészen pontosan, mit akarunk, nagy tanácstalanság közepette indultunk. Régóta feltűnt már, hogy a magyar oktatásban fura dolgok uralkodnak; miközben folyamatosan az élethosszig tartó tanulásról hablatyolnak, a helyzet szinte évről évre romlik, mérhetően. Rengetegen lobogtatnak rengetegféle papírt, de nagyon kevés az olyan ember, aki a melót elvégzi. Ez egy fura megmondó-ország: mindenki tudja a frankót, mindenkinek van véleménye, mindenki a kerti ösvény mellett tartja a bölcsek kövét a kavicsok között, de ha valamit tényleg meg kell csinálni, az sátánian nehézkes.

Már a kezdetekkor világos volt, hogy mi felnőttképző, mesterséget tanító iskola leszünk. Arra is rájöttünk, mennyire fontos közösségben eltölteni ezeket a hónapokat, éveket, mennyire meghatározó a fizikai jelenlét – annak ellenére, hogy a távoktatás manapság (is) borzasztóan izgalmasan hangzik; meglebegtetik, hogy be se kell menni, mégis adják a papírt. Annak idején, az induláskor mi mégis azt mondtuk, hogy ha lehet, akkor ne így, hanem fizikailag jelenlévő emberek tanítsák egymást.

És ez szó szerint értendő, halálosan komoly, mert mi úgy gondoljuk, hogy a tanárok igenis tanulnak a diákoktól. Én ’75 óta tanítok szakadatlanul, ami egyebek közt azt is jelenti, hogy folyamatosan kapom az impulzusokat, nem abból kellett gazdálkodnom, amit valamikor az egyetemen, a tanulmányaim végén lezártam. Azt hiszem, a Werk is egy ilyen kölcsönös tanítási folyamatból építkezik.

Péter: Kétféle sikert élek meg a tanítványaimmal kapcsolatban, személyeset is és szakmait is. A személyes siker az, hogy mindegyikük bejelölt Facebookon (nevet). A szakmai részhez szorosan hozzátartozik az is, hogy mint tanár állandóan kénytelen vagyok frissíteni a saját kultúrámat, „benne kell maradnom a korban”, mert a gyerekek mindig próbálnak valami újat kitalálni. Amikor felteszik a kérdést, össze kell szednem magam, hogy az az etikai norma, amit én képviselek, nem recseg-ropog-e már, hanem megállja a helyét.

András: Nekünk nem hivatásos tanáraink vannak. Aktívan működő szakemberek mondják el, ők hogyan csinálják. Lehet, hogy tanárnak nem ők a legjobbak, de nyakig benne vannak abban, amit csinálnak, és ez az igazán fontos. Ettől hiteles az, amit mondanak. A gyakorlat kérdése a kezdetektől hangsúlyos volt, az elvünket tömören úgy fogalmaztuk meg: tudd és tedd. Nem azt mondjuk a diákjainknak, hogy tudd, és akkor nagyon büszkék leszünk rád, hanem ha csinálni akarod, akkor csináld, lehetőleg rögtön az elejétől. Persze ehhez kell egyfajta elszántság.

Amikor elindítottuk a filmes szakot, keményen elhatároztuk, hogy az első év végén a diákoknak forgatniuk kell egy kisjátékfilmet. Teljes stábbal, mindennel, magyarán az ötlettől el kell jutniuk a bemutatható produkcióig, amit ráadásul nyilvánosan prezentálnak. Így dől el, kik akarnak egyáltalán ebben a szakmában maradni, mennyire bírják a gyűrődést, hogyan tudnak egymással együtt dolgozni, felosztani a melót, képesek-e az érdekük képviseletére úgy, hogy közben nem verik szét az egész csapatot… Csak akkor derül ki, hogy tudják-e csinálni, amikor már csinálják.

Werk Film Akadémia

A Werk Film Akadémia képzései államilag elismert felnőttképzések, amelyek célja, hogy olyan embereket képezzen, akik egy produkcióban, stábban önállóan, szakszerűen tudják ellátni feladatukat. Cél, hogy a WERK-ben végzett hallgató, amennyiben ambíciót és tehetséget érez magában, tudja, hogy milyen szakmai fogásokat, technikákat alkalmazzon, és milyen fórumokhoz forduljon egy-egy projekt megvalósításához. Sőt az országban egyedülállóan az "I'm Film" Csernai Judith vezetésével, évek óta jelentős összeggel támogatja a másodéves filmesek vizsgafilmjeinek a létrejöttét. Így még profibb körülmények között készülhetnek el a filmek.

werk_2013_10_30_2-page-001

A szak leírásához, díjakhoz és jelentkezéshez KATT IDE!

Milyen témákat választanak jellemzően?

András: Nagyon izgalmas filmeket csinálnak, le a kalappal, sok esetben izgalmasabbakat, mint a profik, akik filmet forgatnak arról, hogy fiú meg akarja kettyinteni lányt, és a film végére sok nevetés közepette eljutunk odáig, hogy igen vagy nem. A mieink baromi felelősen gondolkoznak egy csomó dologról. Érdekli őket a kirekesztés, a drogproblémák, az öregek és a gyerekek világa, egyáltalán, az őket körülvevő környezet – sok olyan negatív utópia készült, amely azzal foglalkozik, mi lesz a világgal. Idén több filmnek is a folyamatos online-lét áll a középpontjában. Nem véletlen, hogy sorra nyerik a díjakat.

Péter: Az első filmben mindenki világgá akarja kiabálni az összes fájdalmát, az összes frusztrációt, ami összegyűlt benne, ki akarja adni magából. Mindig olyan vizsgafilmeket mutatok nekik, amikben van jó ötlet, jó geg, aminek eleje van, közepe és vége, egy íve, és szakmailag is rendben van.

Milyen rendszerben folyik a tanítás, hogy telnek az órák? Milyen módszerekkel dolgoztok?

Péter: Érdekes megfigyelni, hogy a filmes fiatalok, akik jelentkeznek, mennyire egy rugóra járnak – nagy részük középiskola után megpróbálja a Színház- és Filmművészeti Egyetemet, ahol négyszázból jelentkezőből felvesznek négyet vagy ötöt. Az elutasítás után elmegy a kedvük az egésztől, majd utána jön három-négy év és eszükbe jut, hogy mégiscsak meg kellene próbálni. Azt azonban mindig nagyon fontosnak tartom rögtön az elején tisztázni, hogy a Werkben nem művészképzés folyik, mint az SZFE-n. Nem az az elsődleges, hogy a filmjeik művészi tartalma legyen erős, hanem hogy szakmailag biztosan megállják a helyüket.

András: A mi képzésünk inkább a backstage; nem azoké, akik a kifutón rohannak végig, hanem azoké, akik egyáltalán lehetővé teszik, hogy a kifutón mozgás legyen. Nekünk az a dolgunk, hogy a szakmai biztonságot megadjuk, megmutatni azt, aki nem csillog, nem fénylik glória a feje fölött, hanem egyszerűen jól, sőt profi módon teszi a dolgát.

Péter: Szakmai alázatot is tanulniuk kell, hogy érezzék: a történetben nem ők a fontosak, hanem az, amit letesznek az asztalra. Sok elsőfilmesnek jellemzően mindennél fontosabb, hogy ki legyen írva a nevük, rögtön az elején, ha lehet, kétszer is. Ilyenkor gyakran példálózok azzal, hogy a festők is szerényen a kép alsó sarkába írják a nevüket, nem pedig középre, szemmagasságban.

Rá kell szoktatni őket egyfajta mentalitásra, gondolkodásmódra, mert amíg az egójuk tombol, képtelenek arról beszélni, ami igazán fontos. Ezért muszáj tudatosítani bennük, hogy egyenlőek vagyunk, be kell hódolni annak, amit csinálunk, nem lehetünk fölényesek. Emiatt dolgozik mindenki több filmen: egyszer a legmagasabb posztban irányíthat rendezőként, másszor azt éli át, milyen a büfében kávét vivő lótifutinak lenni. Végigjárják az összes fokozatot, ami által sokkal humánusabban képesek látni a környezetükben történő dolgokat, jobban tudnak reagálni azokra, akik nem azonos szinten van vele.

Próbálom bennük ölni a József Attila-i meg nem gondolt gondolatot; arra biztatom őket, hogy mindig csak olyanba vágjanak bele, aminek érzik, hogy veleje van. Ha tudnak ilyet mondani, akkor a környezetük ki fogja őket választani. Az első órán még mindenki önjelölt, és azt, hogy kiből lesz filmes, rendező, a közönség mondja meg.

András: Itt nincs olyan, hogy megkapják a szakirodalmat és majd bejönnek valamikor vizsgázni. Be kell ülni és meghallgatni a tanárokat, a feladatokat pedig megcsinálni, mert különben ki fognak hullani. A felvételinél mi is meghúzzuk a limitet, mert húsz fő fölött bizonyos foglalkozások kezdenek nehézkessé válni. A frontális előadás inkább egy egyszemélyes showműsor, holott nálunk az a lényeg, hogy a csapatot meg lehessen szólaltatni, szólítani, ad absurdum lehessen velük vitatkozni bizonyos kérdésekben.

Az én órám sem úgy működik, hogy a klasszikus filmelméletről, filmtörténetről dumálok szakadatlanul. Sokszor beszélgetünk arról, ki mit látott éppen, moziban, tévében, sorozatban. Magyar filmre kétségbeejtően kevesen járnak, bár azt is elismerem, kevés a magyar film, de ha valaki mégis volt, akkor az szóba kerül.

_DSC5677

Miért alakulhatott ki ez a tendencia?

András: Ők úgy gondolják, filmcsinálók akarnak lenni, ami mesterség. A magyar filmművészetről az a véleményük, hogy az utóbbi években nem nagyon volt beszélő viszonyban a közönséggel. Az Isteni műszakról is például azért kezdtünk el beszélgetni, mert az nem határolódik el a nézőtől – az már egy külön dráma, hogy nem kapott olyan hírverést, amitől sikeres lett volna. pedig nem hatvanéves filmesztétáknak, hanem fiataloknak készült.

Azért is biztatom őket, hogy nézzenek magyar filmet, mert abból nagyjából ki tudják deríteni, mik a lehetőségeik, hol húzódnak ennek a fajta filmgyártásnak a határai. Bizonyos mutatószámok alapján megállapítható, lehet-e egy hazai gyártású film üzleti szempontból sikeres. Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban igen, Oroszországról nem is beszélve, sőt még Lengyelországban is. Magyarországon viszont nem, ahogy Bulgáriában sem, Románia határeset. Annak ellenére viszont, hogy magyar film mint sikeres üzleti vállalkozás nem nagyon képzelhető el, nem azt jelenti, hogy akkor nem is kell csinálni.

Pénteken a Werk Film Akadémia vizsgafilmjei a Toldi moziban

Ha kíváncsi vagy, hogy mit tanultak és milyen filmeket készítettek idén a werkesek semmiképp ne hagyd ki a pénteki bemutatót. A színvonalas werkes filmek mellett idén külön érdekességnek ígérkezik a berlini filmiskola három filmjének bemutatója. A Werk együttműködő partnere idén szeptemberben Berlinben mutatja be a Werk Film Akadémia eddigi legjobb filmjeit.

Werkfotók az idei filmekből:

Kiálts velem_werkfotó_Werk Akadémia Kiálts velem

A_medal_1 A Medál

a_bohoc_werk_010 A bohóc

A filmek teljes listáját ITT találjátok.

Berlini filmek:

Munkaszünet

Mėgegyszer Utoljára

Lord Patschog Tükre

A vizsgabemutató ingyenes, a facebook eseményét https://www.facebook.com/events/297547987089018/ találjátok.

Ha ez így van, mennyire tudja őket felszívni a szakma? Milyenek az elhelyezkedési esélyeik?

András: Félreértés ne essék, nem fognak mindannyian ebben a szakmában elhelyezkedni, de azt már megtanulták, hogyan lehet csapatban dolgozni, nem magányos farkasként, és hogy a munka koszos, de muszáj elvégezni. Nem riszálni meg vállat vonogatni kell, mert különben nem készül el az, amit szeretnénk. Ők nem felkentek lesznek, akik felülről nézik majd az egészet. Nekik meg kell fogniuk a szatyrot, át kell rendezniük a termet, egy forgatáson, ha úgy adódik, 36-48 órákat kell lezavarniuk és mindegy, hogy hideg van vagy sár.

És most tegyük félre azt, ami Magyarországon mindenkit átjár, hogy egyrészt szerencse, másrészt kapcsolatok kérdése az egész. Így egyszer csak elfelejtődik, hogy a kreativitásnak van piaci értéke, és ha valaki tud rendesen melózni, akkor teljesen meglepő módon meg is becsülhetik.

A gyártásszervezők nagyon könnyen és gyorsan elkelnek, ahogy a vágók is, a rendezők és forgatókönyvírók már nehezebben. Nekik el kell kezdeniük építkezni, ahogy Péter is mondta. Ha holnap azt olvassuk, hogy egy nemzetközi produkciót forgatnak Magyarországon és huszonhetedik lótifutit keresnek, akkor ott kell elkezdeni. A werkes tudásukkal jó helyzetben lesznek, hiszen addigra már megtanulják, kinek mi a dolga a stábban. Egyébként ez egy olyan szakma, ahol hihetetlenül gyorsan fel lehet kapaszkodni, még ha legalulról indulnak is el.

Werk Akadémia_Évzáró2013

Werk Akadémia_Évzáró2013_2 Képek a Werk Akadémia tavalyi évzárójáról

Mi az a munkaerőpiaci előny, amivel a werkes filmesek indulnak pályakezdőként?

András: A filmesek esetében ez az előny nagyon jelentős és könnyű is meghatározni. Amikor azt szokták kérdezni, mennyit ér a papír, én azt szoktam mondani: egyik sem ér semennyit sem, a piacon ugyanis nem papírok versenyeznek. Mi az egyszerűség kedvéért két dolgot írunk rá, mert mindkettőt úgyis meg fogják kérdezni. Az egyik az, hogy a hallgatóink milyen tárgyakat tanultak és kiktől. Ha olyan emberektől, akik értenek hozzá, akkor annak van hitele. A másik, hogy milyen gyakorlatot végeztek.

Van még más is, ami segítheti őket. Minden szakon személyiségfejlesztő, közösségépítő foglalkozásokkal indul a szemeszter, mert kicsit az is a mi dolgunk, hogy tudják, kik ők valójában és ne akarjanak folyton mások lenni. Arra ösztönözzük őket, hogy „brandingeljék” magukat, gondolkodjanak el azon, mi a jó bennük és tanulják is meg prezentálni. Ez időnként tényleg nehéz és melós, de a végére mindenki megtanulja, hogy ha van egy gondolatuk, amit el akarnak adni, akkor annak meg kell találniuk a helyes formáját.

Szerintünk egy másfajta életmodellben kell gondolkodni, mint amit a világ sugall. Nem biztos, hogy érdemes egyfolytában azon rágódni, mivel keresel több pénzt, hanem azon eltöprengeni, mitől lehetne élvezetesebb a munkád. Mit tudsz beletenni, amitől jobban működik? Némely hatalomiparosokkal ellentétben én úgy gondolom: nem az az egyetlen fokmérő, hogy mennyi pénzed van. Létezik olyan is, hogy az ember arra büszke nagyon, hogy csinált valamit, ami a többiek javára szolgál.

Ezek szerint egyfajta életfilozófiát is közvetítetek.

Pontosan, a Tudd és Tedd elve mellett az első szlogenünk, amit a mai napig használunk: "Wedd kezedbe a világot!" Ezt végtelenül egyszerű megmagyarázni: ha azt akarod, hogy megváltozzon a világ, akkor változtasd meg, ne mástól várd!

Ha téged is érdekelnek a filmek és a filmes szakma, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„A toi toi vécék tetejéről játszottunk az utcán rekedt közönségnek” – Besh o droM-interjú
A több mint 25 éve aktívan koncertező zenekar két tagja, Barcza Gergő és Pettik Ádám elsősorban a Művészetek Völgyéhez kapcsolódó emlékeiről mesélt nekünk.


A Besh o droM története szorosan összefonódik a Művészetek Völgyével: 1999-es megalakulásuk óta visszatérő fellépők a kapolcsi központú fesztiválon. Az utóbbi időben több alkalommal is szabályos tömegjelenetek alakultak ki a koncertjeiken, mivel sokkal többen voltak kíváncsiak rájuk, mint a helyszín befogadóképessége, ahol játszottak. Idén azonban biztosan nem fenyeget ez a veszély, ugyanis most először a Panoráma Színpadon kaptak helyet. Ebből az alkalomból kérdeztük a zenekar két alapítóját.

– Mi az első emléketek a Művészetek Völgyéről, akár látogatóként, akár fellépőként?

Pettik Ádám: Ando Drom koncert a romok között 30 éve, iszonyat katartikus volt, ott dőlt el véglegesen, hogy világzenével fogok leginkább foglalkozni.

Barcza Gergő: Nekem is ugyanebből az évből van a legelső emlékem, nagyon élveztem a kellemesen kaotikus, teljesen újszerű falusi fesztiválhangulatot. Emlékszem, reggelente lehetetlen volt péksüteményhez jutni, a kisboltokból már hajnalban elfogyott a kifli, zsömle. A piaci résbe azonnal meg is érkezett a házi palacsinta...

– Itthon és világszerte is rengeteg fesztiválon játszottatok az elmúlt 26 évben. Van-e bármi, ami miatt a Völgy kiemelkedik ebből a mezőnyből?

Ádám: A legtöbb helyszínen ezen a fesztiválon játszottunk, és magasan kiemelkedik a tavalyelőtti, toi-toi vécék tetejéről az utcán ragadt közönségnek adott koncertünk.

Kicsit többen ragadtak kint, mint ahányan befértek a Kocsor udvarba, de a technikusok kegyetlen, buligyilkos főnöke nem engedte elhúzni a hátsó függönyt, pedig akkor legalább hátulról láthatta volna a koncertet szegény hoppon maradt közönségünk. Ezért akinek a zenekarban zsinór nélküli mikrofonja volt, az időnként a színpad háta mögé ment és a támfal tetejéről játszott a kint rekedt tömegnek.

A fal alatt az utcán, kissé jobb oldalt volt három mobil wc, aminek a tetejére viszonylag könnyen át lehetett lépni az alacsony kerítésen keresztül, és Légrádi úr óriási sikert aratott, amikor úgy döntött, hogy az egyik szólóját onnan fogja celebrálni. Nem szakadt be.

Gergő: Nagy lendülettel én is fel akartam ugrani az egyikre, de rögtön elképzeltem, ahogy szomorúan kászálódok ki a szörpből, így inkább kihagytam. Légrádi Gábor, fiatalabb és könnyebb kollégánk viszont valóban nem tétovázott, felpattant az egyik tetejére, onnan fújta. Remekül szórakozott mindenki.

– Az olvasztótégely elég jó kifejezés a zenétekre. Mennyi mindent szívtatok magatokba a kezdetekhez képest ebben a bő két és fél évtizedben?

Ádám: Az operetten és k-popon kívül mindent.

Gergő: Az én fejemben folyton megy a zene, csak akkor áll meg egy-egy pillanatra, ha meghallok valami más zenét egy külső hangforrásból. Akkor betárazom azt az agyam megfelelő polcára. Zeneírás közben aztán onnan dől ki a megfelelő zenei anyag, gondolkozni nem is nagyon kell.

– Mindketten nagyobbrészt külföldön éltek. Egy átlagos évben hányszor ingáztok Budapest, Bristol és Jeruzsálem között, és hány koncertfelkérésre kell nemet mondanotok logisztikai okokból?

Ádám: Nem túl sok buli marad el ilyen okból, 15-20 alkalommal biztos megfordulok, és jóformán az egész nyarat itt töltöm.

Gergő: én is igyekszem minél gyakrabban jönni, de a Közel-Keleten nem mindíg úgy történnek a dolgok, ahogy azt az ember eltervezi.

– Mi a fő tevékenységetek, amikor nem vagytok Magyarországon és nem a zenekarral foglalkoztok?

Ádám: Szervezem a további bulikat, intézem a zenekar és a saját ügyeimet, tagja vagyok a Bujdosó oktettnek és kvartettnek, valamint van egy új kvartettünk Babindák-Juhász-Papesch-Pettik néven. Zajlik az élet.

Gergő: Írom, gyártom a többiek segítségével a Besh o droM zenéjét, nálam állnak össze a három országban felvett zenei anyagok, intézem a zenekar külföldi útjait.

Amikor épp nincs háború, és általában nincs, akkor a legkülönbözőbb helyeken, stadionoktól az utcazene-fesztiválokig minden lehetséges helyszínen fellépek, gyakran szinte éjjel-nappal. Most épp leggyakrabban az óvóhelyen ülök, de a zene ott is megy a fejemben.

– Ádám többször is fellépett már a Duckshell vendégeként, és elmondta, hogy ők a kedvenc fiatal zenekara. Kiket követtek/kedveltek még a jelenlegi hazai színtérről?

Ádám: Sickratmen, cserihanna, Zsiványjazz és még sokan mások.

– Egyike vagytok annak a nem túl sok zenekarnak, akik saját Patreon-oldalt üzemeltetnek, a legutóbbi lemezetek költségeit is közösségi finanszírozással igyekeztetek előteremteni. Mennyire jelentős ez a láb a bevételeitekben?

Ádám: Reméljük, lesz még sokkal jobb is.

Gergő: Első körben összegyűlt egy kicsi, de annál kitartóbb támogatói kör. Hálásak vagyunk nekik, mindenkit bíztatunk, hogy nézzen el hozzánk, legyen a támogatónk egy kávé árával, vagy akár többel.

– Idén első alkalommal játszotok a Völgyben a Panoráma Színpadon. Mekkora szintlépés ez számotokra?

Ádám: Játszottunk már a Völgyben nagyszínpadon többször is, bár akkor nem ott volt még és nem így hívták, csak aztán a Bárka színpadhoz és később a Kocsor Házhoz való hűségünk ezt a dolgot felülírta.

Ez a helyzet tavalyelőtt tarthatatlanná vált és azóta akkora színpadon játszunk, hogy végre odafér az egész közönségünk. Nem hiszem, hogy zavarba jönnénk, ha már a montreali jazz fesztiválon nem jöttünk 25 ezer ember előtt 4 alkalommal.

– Lesz-e a alkalmatok több időt is a fesztiválon tölteni a koncerten túl? Ha igen, mit szeretnétek még mindenképp megnézni?

Ádám: Tervezem, tervezzük, de ameddig nem sikerül megfejteni, hogy melyik napokon tudok maradni, addig nem fájdítom a szívem. Mókus udvarába biztos elnézek, mert ott valahogy mindig valami izgalmas történik.

Gergő: Minden évben körbejárjuk a helyszíneket, idén sem lesz másképp.

Jegyvásárlás a fesztiválra EZEN A LINKEN lehetséges, a részletes programot ITT találod.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Túl gyorsan lopott, imád hokizni, és nem volt hajlandó levetkőzni a Playboynak – 35 dolog, amit nem tudtál a 35 éves Margot Robbie-ról
Ő játszotta az első biszexuális karaktert az ausztrál tévében, és egy partin összetévesztette Harry herceget Ed Sheerannel – ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük a színésznőt.


1. 1990. július 2-án, hétfőn, reggel 7:45-kor született Ausztráliában, a queenslandi Dalbyban Margot Elise Robbie néven.

2. A Focus – A látszat csal című filmben játszott szerepéhez trükköket tanult a tanácsadó Apollo Robbinstól, aki „úri tolvajnak” nevezi magát. Robbins olyan jól tanította őt, hogy a produkció azt kérte Margot-tól, hogy lassabban csinálja, mert a kamerák nem csípik el, ahogy más szereplőktől lop.

3. Szeret leveleket és képeslapokat küldeni a barátainak és a családtagjainak a világ minden tájáról, ahol épp forgat, mert úgy gondolja, hogy az emberek nem kapnak elég levelet, vagy legalábbis olyat, ami nem számla.

4. A Wall Street farkasa (2013) című filmért kapott gázsijának (347 ezer dollár) egy részét az anyja házán lévő jelzálogkölcsön törlesztésére fordította.

5. Tíz évvel később, a 2023-as Barbie-ért már 50 millió dollárt kapott az alapgázsival és a bevételi bónuszokkal együtt.

6. A hatalmas vagyona ellenére Robbie állítólag nem költ sokat, és míg nem volt férjnél, inkább szobatársakkal élt, hogy ezzel is pénzt takarítson meg. Azt állítja, hogy gyerekkori élményei, amikor nem volt mindenhez hozzáférése, örök életére alázatossá tették.

7. Nem volt hajlandó lefogyni Jane Porter szerepéért a Tarzan legendája (2016) című filmben, és azt mondta, hogy inkább az egészségére koncentrál, mint a karcsúságra.

8. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) című filmben a kaszkadőrmunkák nagy részét ő maga végezte. A rendező, David Ayer elmondta, hogy a dublőre több időt töltött a lakókocsiban, mint a forgatáson, mert Robbie mindent maga akart csinálni.

9. Londonban részt vett egy partin jó barátnője, Cara Delevingne társaságában, és közös képeket készített egy fotóautomatában Harry herceggel. Csak Margot nem tudta, hogy az Harry volt, ugyanis összetévesztette őt a brit énekes-dalszerző Ed Sheerannel.

10. 8 éves korában Ausztráliában cirkuszórákat vett, és trapézoklevelet szerzett. A Suicide Squad – Öngyilkos osztagban Harley Quinn szerepéhez újra elővehette ezt a tudását.

11. Miután otthagyta a Neighbours, azaz a Szomszédok című ausztrál szappanoperát (2008 és 2011 között szerepelt benne), azt akarta, hogy a karakterét drámai módon megöljék. A sorozat írói azonban úgy döntöttek, csak főiskolára küldik, így lehetőséget adva Robbie-nak, hogy visszatérjen a sorozatba, ha nem jön össze a hollywoodi karrierje.

12. Mint tudjuk, nagyon is összejött a karrier Margot-nak, aki ettől függetlenül 2022-ben egy epizód (a 8903.) erejéig mégis visszatért a Neighboursbe Donna Freedmanként, aki egyébként az első biszexuális karakter volt az ausztrál tévézés történelmében.

13. Lehúzott egymás után három tequilát, mielőtt leforgatta a szexjeleneteit Leonardo DiCaprióval A Wall Street farkasában.

14. Elutasította a Playboy magazin ajánlatát, hogy pózoljon nekik, mondván, ő csak művészi célból vetkőzik meztelenre (erre egyébként eddig csak A Wall Street farkasa kedvéért volt hajlandó).

15. Három hónapig tanult korcsolyázni, hogy eljátszhassa Tonya Hardingot az Én, Tonya (2017) című filmben. Mivel dublőrökre sem lehetett számítani, hiszen a történelem során csupán 8 nőnek sikerült versenyen tripla axel ugrást végrehajtania, CGI-t, azaz számítógépes animációt használtak a jelenet megalkotásához.

16. A természetes hajszíne a barna, de szőkére festette azt a karrierje elején, miután rájött, hogy a filmipar a szőke színésznőket részesíti előnyben.

17. Robbie épp egy hátizsákos utazáson volt Európában, amikor jött a hívás, hogy részt vehet egy Will Smith-szel közös utolsó meghallgatáson a Focus – A látszat csalhoz. 48 óra alatt ért át a horvátországi Hvar szigetéről Párizsba, majd onnan New Yorkba, és alig pár órával a meghallgatás kezdete előtt ért oda. A légitársaság útközben elvesztette a poggyászát, így új ruhákat kellett vásárolnia a castingra.

18. Allergiás a csirke tojásának fehérjére. A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (2020) című filmben, ahol Harley Quinn tojásos szendvicset eszik, a produkciónak kacsatojást kellett biztosítania neki, hogy elkerüljék az allergiás reakciót.

19. 2013-ban a Francia szvit (2014) című háborús dráma forgatásán ismerkedett meg Tom Ackerley-vel, aki harmadik asszisztens rendezőként dolgozott a filmen. 2016. december 19-én házasodtak össze az ausztráliai Byron Bayben.

20. Imádja a hokit, az Egyesült Államokba való költözése után csatlakozott is egy amatőr jégkorongligához. Gyerekkora óta rajong e sportért, amióta látta a Kerge kacsák (1992) című filmet, de Ausztráliában, a lakóhelye környékén nem volt jégpálya, ahol gyakorolhatott volna.

21. A queenslandi Somerset College-ban tanult, miközben három állásban is dolgozott: titkárnő volt, szörfdeszkákat árult, és szendvicseket készített a Subwayben. 17 évesen, miután leérettségizett, Melbourne-be költözött, hogy teljes munkaidőben színészkedjen.

22. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag forgatása alatt kezdett el érdeklődni a tetoválások iránt. A felvételek közben megnyitotta a Harley's Tattoo Parlour nevű tetoválószalont, ahol a többi színésznek, a stáb tagjainak és a rendezőnek, David Ayernek is csinált tetoválást, illetve egyet magának is. Will Smith-nek és Jared Letónak nem.

23. A rajongótáborát „Robbersnek” (rablóknak) nevezi.

24. Az Édesanyja, Sarie kísérte őt az oltár elé, mivel az apjától, Dougtól régen elhidegült a család. A nővére, Anya volt a koszorúslánya.

25. Az öccse, Cameron a nővére sikereit látva úgy döntött, hogy ő is színész lesz. A bátyja, Lachlan pedig szintén a filmiparban dolgozik, ő kaszkadőrként.

26. Elutasította Sam Thomson szerepét a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014) című, később a legjobb film Oscar-díját is elnyerő filmben. A szerepet végül Emma Stone kapta, aki ezzel kiérdemelte az első Oscar-jelölését.

27. Mindig magával hordja az anyjától kapott kvarcot, mert szerinte szerencsét hoz neki, és állítása szerint még mindig a gyerekkori játék nyuszijával alszik.

28. Sokan fiús lányként hivatkoznak rá, mert szeret szörfözni, motorozni és barkácsolni.

29. A filmek közül az egyik legnagyobb kedvence a Tony Scott által rendezett 1993-as Tiszta románc. Jó választás.

30. A saját nevét „furcsa, formális, öregasszonyos névnek” tartja.

31. Már a 30. születésnapja előtt két színészi Oscar-jelölése volt: az Én, Tonyáért és a Botrányért (2020). Azóta begyűjtött még egyet, csak produceri minőségében a Barbie-ért.

32. Skót és német származású.

33. Margot ADHD-s, ezért 6 éves kora óta Ritalint szed. A hiperaktív-impulzív típusú rendellenességben szenved.

34. Josh Trank rendező első választása volt Sue Storm szerepére a Fantasztikus négyes (2015) című filmben, de a stúdió végül Kate Marát választotta. Utólag már tudjuk, hogy Robbie járt jól.

35. 2024. október 17-én lett először anya, egy kisfiút hozott a világra. Az apa a férje, Tom Ackerley.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A félénksége miatt vállal meztelen szerepeket, mindig titkolja a párkapcsolatait, és „eltolta” magától Harvey Weinsteint – Eva Green 45 éves
Bár Párizs a kedvenc városa, már 20 éve boldogabb Angliában, és bár egyiptológus akart lenni, 14 évesen Isabelle Adjani megváltoztatta az életét. Íme Eva európai és hollywoodi sikertörténete.


Eva Gaëlle Green Párizsban született 1980. július 6-án, édesanyja, Marlene Jobert (születési neve Maurer), algériai-zsidó származású francia színésznő, édesapja, Walter Green pedig svéd és francia származású fogorvos. Eva gyakran jellemezte magát „nem gyakorló zsidóként”, aki gyerekként soha nem járt zsinagógába. „Úgy érzem, hogy a világ polgára vagyok. A filmnek és az életnek nincsenek határai.” Van egy kétpetéjű ikertestvére is, Joy, akivel elsősorban Párizs 17. kerületében nőttek fel. A családját burzsoának írta le, és megjegyezte azt is, hogy az ikernővére nagyon különbözik tőle. A vezetéknévük egyébként a svéd „gren” szóból származik, amely „faágat” jelent.

Eva Franciaországban tanult az angol nyelvű American University of Paris egyetemen, a tanulmányai egy részét pedig Angliában és Írországban töltötte. Csendes, visszafogott tanuló volt, aki élénk érdeklődést mutatott az egyiptológia iránt már hétéves korában, amikor először meglátogatta a párizsi Louvre-t.

14 éves volt azonban, amikor megnézte az 1975-ös Adéle H. története című François Truffaut-filmben Isabelle Adjanit, akinek az alakítását látva elhatározta, hogy belőle is színésznő lesz.

Édesanyja eleinte fenntartásokkal kezelte Eva színészi ambícióit, attól tartva, hogy az túl nagy terhet jelenthet az amúgy érzékeny lányának, végül azonban támogatta a törekvéseit. 17 évesen Eva beiratkozott a párizsi St. Paul Drama School hároméves színészkurzusára. Később elmondta, hogy az iskolai előadásokban mindig a „vérbeli gonosz” szerepeket választotta, hogy így tudjon megbirkózni a mindennapi érzelmeivel.

Erről álmodozott

A színészi tanulmányai befejezése párizsi színházakban kezdett játszani, 2001-ben, 20-21 évesen még Molière-díjra is jelölték a Jalousie en Trois Fax című darabban nyújtott alakításáért. Az első filmszerepét Michael Haneke 2001-es A zongoratanárnő című filmjében játszotta, de az még inkább statisztamunka volt, ráadásul a végefőcímben sem tüntették fel a nevét.

Két évvel később azonban, mindjárt az első mozifilmes feltűnése, ami rögtön főszerep is volt, meghozta a színészi áttörését: ez volt Bernardo Bertolucci Álmodozók (2003) című filmje.

A legendás rendező így jellemezte akkor Evát: „Olyan gyönyörű, hogy az már igazságtalan.” A szülei kezdeti ellenkezése ellenére bólintott rá Bertolucci ajánlatára, a filmben ugyanis számos meztelen jelenetben szerepelt, és később bevallotta, a forgatáson abszolút jól érezte magát, viszont eléggé zavarba jött, amikor a szülei is megnézték a filmet. Az alakítását pozitívan fogadták a kritikusok, egyesek az amerikai Liv Tylerhez hasonlították.

Vesper a neve

Az Álmodozókban nyújtott alakítása felkeltette Ridley Scott rendező figyelmét, aki a 2005-ben bemutatott hollywoodi eposzban, a Mennyei királyságban Szibilla, Jeruzsálem királynőjének szerepét osztotta rá. Ez a film nemzetközi elismertséget hozott számára, igaz, a mozis változatában jelentősen lecsökkentették a szerepét, szóval Green kifejezetten örült, amikor később, a rendezői változatban újra kiemeltk a karaktere összetettségét.

Nem is kellett sok a következő, még nagyobb filmes eseményhez: nagyjából az utolsó pillanatban kapta meg Vesper Lynd szerepét a 2006-os Casino Royale című Bond-filmben. A forgatás ugyanis már folyamatban volt, és a rendező, Martin Campbell szerint „a szereposztás elég nehéz volt, mivel még nem volt meg a végleges forgatókönyv, a a Bond-lányok kapcsán pedig addig csupán annyi volt a lényeg, hogy milyenek a mellei meg a feneke.” Campbell azonban látta Green alakítását a Mennyei királyság rendezői változatában, és felkereste őt. A színésznő elolvasta a forgatókönyvet, és úgy találta, hogy Vesper karaktere sokkal mélyebb, mint a legtöbb Bond-lányé. A filmért később pozitív kritikákat kapott, és azóta is az egyik legjobb Bond girlnek tartják, az Entertainment Weekly egyenesen a valaha volt négy legjobb közé választotta. A Casino Royale-ban nyújtott alakításáért pedig Eva 2007-ben BAFTA-díjat kapott az év legjobb feltörekvő színészeként.

Tim Burton múzsája

A Casino Royale óriási sikert aratott a mozipénztáraknál szerte a világon, ezért utána természetesen rendesen beindult Eva hollywoodi karrierje is.

2007-ben feltűnt Az arany iránytűben, majd volt néhány függetlenfilmes szerepe, többek között Fliegauf Benedek Méh című filmjében, 2010-ben.

2012-ben találtak egymásra Tim Burton rendezővel (állítólag csak szakmai értelemben) az Éjsötét árnyék kapcsán. Azóta két további filmet forgattak együtt: a Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekeit (2016) és a Dumbót (2019). 2014-ben két kultfilm folytatásában is feltűnt nagy szerepekben, a 300: A birodalom hajnalában és a Sin City: Ölni tudnál értében. Ugyanebben az évben bevállalt egy hosszabb munkát is, három éven és három évadon át szerepelt a Londoni rémtörténetek című gótikus horror-fantasysorozatban.

Fontos még megemlíteni a 2019-es Ígérem, hogy visszatérek című űrhajós drámáját, amelyet sokan a legjobb alakításának tartanak, bizonyos bennfentesek szerint nem sokkal maradt le az Oscar-jelölésről sem. Utoljára pedig A három testőr új, kétrészes feldolgozásában láthattuk Miladyként a magyar mozikban 2023 őszén (A három testőr: D’Artagnan) és 2024 tavaszán (A három testőr: Milady).

Parasztok, B-kategóriás szemét és hányás

2018 áprilisában bejelentették, hogy Green főszerepet fog játszani az A Patriot című sci-fi-thriller műfajú filmben. 2020 augusztusában viszont már arról számoltak be, hogy a színésznő, aki egyben a projekt executive producere is volt, beperelte a produkciós céget, a White Lantern Filmet, mert miután végül leállították a filmet, nem fizették ki neki a 800 000 fontos tiszteletdíjat, pedig erről korábban fizetési kötelezettséget vállaló szerződést kötöttek. A White Lantern a saját keresetében azt állítja, hogy Green tönkretette a filmet, például azzal, hogy további drága stábtagok felvételét követelte. A cég azt is állította, hogy Green több mint 1 millió fonttal tartozik nekik, miután kilépett a projektből.

Végül Eva 2023 áprilisában megnyerte a pert, amely során nyilvánosságra kerültek a barátainak küldött WhatsApp-üzenetek, amelyekben a színésznő a stábtagokat „parasztoknak”, a produkciót „szar B-kategóriás filmnek”, a producer Jake Sealt pedig „tiszta hányásnak” nevezte.

A bíró azonban megállapította: „Lehet, hogy Green rendkívül kellemetlen dolgokat mondott Seal úrról és a stábról, de ez abból fakadt, hogy őszintén aggódott, amiért a Seal úr irányítása alatt készülő film nagyon rossz minőségű lesz, és nem fogja igazságosan visszaadni azt a forgatókönyvet, amely iránt ő és a korábbi rendezők annyira lelkesek voltak.”

Titokzatos és paradox

Eva 2005 óta, tehát már 20 éve Londonban él. Azóta többször kijelentette, hogy Angliában boldogabb, mint Franciaországban. Amikor pedig arról kérdezték, hogy miért szeret grafikus, szexuálisan túlfűtött szerepeket játszani, Green ezt „paradoxnak” nevezte, hiszen saját bevallása szerint félénk természetű. „Nem igazán értem, miért csinálom ezt. Terápiára kell járnom!” Azt mondta, a sötét, torz lelkű karaktereket is kedveli, mivel azok lehetővé teszik számára, hogy felszabadultnak érezze magát. Ettől függetlenül igyekszik változatos szerepeket vállalni, hogy ne skatulyázzák őt be.

A magánélete viszont teljes rejtély. Annyit tudni nagyjából, hogy sosem volt férjnél, és nincsenek gyermekei, 2002 és 2003 között együtt volt az Álmodozók-beli partnerével, Michael Pitt-tel, 2005 és 2007 között pedig a nála 14 évvel idősebb Marton Csokassal, akivel a Mennyei királyságban játszott együtt. Pletykálták, hogy 2015-ben viszonyba kezdett Tim Burtonnel is (köztük már 22 év különbség van), de ezt sosem erősítették meg. Eva gyakran osztotta meg gondolatait a szerelemről és a párkapcsolatokról, elárulva, hogy nagyra értékeli a függetlenséget és a magányt, s megnyugvást talál abban, hogy távol él a reflektorfénytől. Beszélt arról is, hogy milyen nehéz egyensúlyt tartani a párkapcsolatok és a színészi karrier között, amely gyakran hosszú utazásokat és intenzív koncentrációt igényel.

2017-ben pedig bevallotta, hogy az azóta börtönben raboskodó producer, Harvey Weinstein egy üzleti megbeszélés során nem megfelelő módon közeledett hozzá, de ő „eltolta” magától.

Evát legközelebb a Nincs idő meghalni és a True Detective rendezője, Cary Joji Fukunaga új, Vér a havon (Blood on Snow) című krimi-thrillerében láthatjuk, amely Jo Nesbø azonos című regényének adaptációja, s amelyben olyan színészpartnerei lesznek, mint Benedict Cumberbatch, Aaron Taylor-Johnson és Ben Mendelsohn. Több mint ígéretes…


Link másolása
KÖVESS MINKET: