KULT
A Rovatból

"Budapest nekünk ugyanannyira vidék, mint Debrecen vagy Szeged" – interjú a 10 éves Kubalibrével

Kerek évfordulót ünnepel Pécs egyik legnépszerűbb helyi zenekara, ebből az alkalomból kérdeztük frontemberüket.
Láng Dávid - szmo.hu
2018. október 30.


Link másolása

Viszonylag kevés olyan magyar zenekar létezik, akik szűkebb környezetükben igazi sztárnak számítanak, mégsem kacérkodtak soha az országos turnézás gondolatával.

A Kubalibre az egyik kivétel: annak ellenére nem lépnek fel szinte sehol máshol, hogy Pécsen és környékén rendszeresen telt házat csinálnak koncertjeikkel, annyira masszív rajongótáboruk van.

10. születésnapi bulijukat november 2-án tartják a Nappali Bárban, ennek felvezetéseként mesélt frontemberük, Püspöki Péter a kezdetektől a csapat jelenlegi működéséig sok mindenről.

– Hogy emlékszel vissza a zenekar megalapítására?

– Amikor már próbáltunk, talán a második vagy harmadik után Balázzsal éppen hazafelé tartottunk. Én közelebb laktam, de így is 20 perc séta volt, neki onnan már csak 10 perc volt hazáig. Mehetett volna busszal is, de inkább jött velem és dumáltunk. Amikor elbúcsúztunk, megöleltem, megveregettem a hátát és megköszöntem, hogy együtt zenélünk, hogy a dalaimat zenekarral játszhatom el, hogy van, akinek ez tetszik és ráadásul úgy éreztem, hogy az első találkozás óta működik a kémia is. Úgy éreztem, hogy barátokat találtam.

– Sosem törekedtetek arra, hogy Baranya megyén kívül koncertezzetek, Budapesten is talán két alkalommal léptetek fel 10 év alatt. Ez tudatos elhatározás volt?

– Mindig azt mondjuk mostanában, hogy tudatosan menedzseljük a zenekart, és így a kérdésre a válasz igen. Viszont akkor meg jöhet a következő kérdés, hogy miért, talán nekünk Budapest büdös? Persze, hogy nem ilyen egyszerű.

Budapest nekünk ugyanannyira vidék, mint Debrecen, Szeged, vagy még akár Szekszárd is. Semmi értelme úgy előzenekarozni, meg országos turnézni, ha tudod, hogy a kutya se lesz kíváncsi a koncertedre.

Főleg akkor nincs értelme, ha ez még csak nem is a foglalkozásod, hanem a hobbid. Olyanokat lehet olvasni, hogy régen több klub volt, több koncert volt, az emberek többet jártak koncertekre, volt ennek egy kultúrája. Most azt látom, hogy az emberek el-elvetődnek ide oda, de például a vidéki városokban, egy-két megyeszékhely kivételével kb. megszűnt a klubélet. Nekünk szerencsénk van, mert pécsiek vagyunk, és hiába nehezebb itt is évről évre a helyzet, még mindig ez Magyarország Liverpoolja. És ha innen nézzük, akkor a saját szubkultúránk szcénateremtő színterén jelenleg az egyik legkedveltebb zenekar vagyunk.

– Milyennek látod most a pécsi zenei színteret?

– Amíg működik az egyetem, addig nem lesz baj a pécsi zenei színtérrel. Aki innen befutott, annak mind van köze az egyetemhez. Vagy pécsi és idejárt, vagy az egyetem miatt jött ide. Ha nem lenne egyetem, nem lett volna se Kispál, se 30Y, se alter, se rockzene.

Jelenleg is vég nélkül lehetne sorolni az alakuló zenekarokat, folyamatosan pezseg a közeg, még akkor is, ha sokak szerint hiába van 100 zenekar, ha abból maximum 10 a jó. Erre viszont az a válasz, hogy ahhoz, hogy legyen 10 jó, kell 100, hogy összejöjjön. Olyan nincs, hogy egy városban van 10 zenekar és mind kurva jó.

De nem is az a lényeg, hogy ki a jó, meg ki nem, hanem hogy Pécsett van egy légkör, amiben a fiatalok zenekarokat akarnak alapítani, és dalokat akarnak írni, mondani akarnak valamit az életükről. És közben sokszínű Pécs zenéje, mert nem csak ez az alterkultúra él, hanem van egy csomó vendéglátós, vagy partyzenekar is. Ebbe a szegmensbe is sok fiatal kerül, és tényleg jó zenészek is vannak köztük. De ha például a város és talán a régió egyetlen punkklubjában játszik egy ismertebb zenekar, akkor a környék összes szakadt arca az Árkád előtt hesszel, és kb. nekik is Pécs az egyetlen hely, ahol találkozhatnak, mintegy negyedéves nagy punk-összetartásként. Szóval biztos lehetne jobb és termékenyebb az egész magyar zenei színtér, de szerintem az egészhez képest Pécs még mindig a legjobb.

– Nehéz volt számodra annak idején mindent – közte a zenélést is – magad mögött hagyva Írországba költözni?

– Na ez egy személyes kérdés, annyira nem kötődik a zenekarhoz, hiszen amikor kimentem, akkor már nem a Kubalibre, hanem egy másik zenekarom volt, sőt kettő is, de akkor még nem teljesedett ki a Kubalibre és az én életem közti viszony. Most nehezen döntenék a disszidálás mellett, de ha annyira nagy lenne a csábítás, akkor megoldanám, mint ahogy Balázs is pár hónapra Bécsbe költözött. Ritkábban vannak így koncertek, de működünk.

– Utólag visszatekintve mit adott neked az ott töltött 2 év?

– Megtanultam merni angolul beszélni. Végignéztem a összes filmet, ami valaha is érdekelt addig. Láttam az óceánt. Bizonytalanabb lettem. Magabiztosabb lettem. Írtam vagy 30 dalt! Lezártam egy nagyon negatív és önsorsrontó korszakot.

Új életet kezdtem, megváltoztattam a gondolkodásom, és most is törekszem rá, hogy tovább fejlődjek és haladjak ezen az úton. Sokszor nehéz, de nem adom fel.

– Milyen volt az újrakezdés, miután hazajöttél? Könnyű volt felvenni a fonalat?

– Nagyon könnyű volt. Az első próbán ugyanott folytattuk, ahol azelőtt két és fél évvel abbahagytuk. Mindenki tudta a számokat, mintha mi sem történt volna.

– Mennyire vagy vezéregyéniség a zenekarban, akár a döntések, akár a dalszerzés terén?

– Ez két totál különböző témakör nálunk. A döntések terén teljes a demokrácia, mindenről szavazunk. Az igaz, hogy az elmúlt 1-2 évben egyre több dolog történt velünk és egyre nehezebb volt mindenről szavazni, mert egyre ritkábban találkoztunk. Hogy kivel vegyük fel a lemezt, hogy milyen koncertet vállaljunk el, vagy mire jelentkezzünk, hogy mire használjuk a zenekari pénzt stb. Úgyhogy mostanában egyre többször állítom kész tények elé a bandát, de mindig meg tudjuk egymást győzni érvekkel. Még így is sok feladat adódik, hogy csak hobbiból csináljuk. Koncertszervezés, médiakapcsolat, produkciós tevékenységek, logisztika, ilyesmik.

Ezek mellett csak egy dolog a dalszerzés, ami nálunk úgy alakult, hogy egyedül az én feladatom, de nem is feladat ez nekem, hanem igazából ez volt a magja az egész zenekarnak. Nekem voltak dalaim, nekik volt zenekaruk, uzsgyi!

Régebben interjúkat is együtt adtunk, aztán úgy alakult, hogy megbíztak bennem a srácok és ma már én válaszolok mindenre, de a Facebookon a mai napig E/3-ban beszélek magamról és mindig királyi többesben posztolok. Sok mindent intézek tehát, de nem hatalmasodik el az egóm a Kubalibre felett.

– A kezdeti alapfelálláshoz képest nagyon kibővültetek, időnként már közel 10-en álltok a színpadon. Mi volt ennek a folyamata?

– Csak röviden akkor a tagokról. A zenekart Hajdu Balázs, Kovács Marci és Püspöki Péter alapította. Sasvári Gergő és Bandi Szabolcs fél év múlva csatlakoztak. Ez az ötös oszlott fel 2011 januárban. 2013 júniusban Balázs, Marci, Peti és Szabi újra összeálltak, majd fél év múlva csatlakozott Gallyas Bence és Bandi Bálint. Egy év múlva Budai Berni és Dobó Nadin szálltak be, és ezzel kialakult a mai felállás. Hogy ki, mikor, miért, hova ment és jött, az nekünk érdekes, de nem untatnám vele a nagyérdemű internet népét.

– Van-e igazán emlékezetes koncert, amit ki tudsz emelni az elmúlt tíz évből?

– Igazán vad, bulvárértékű koncertünk nem volt, gusztustalan dolgokról meg nem szeretnék beszélni. Persze voltak jó bulik, amikor együtt izzadtuk tele a helyiséget a közönségünkkel, vagy mondjuk valakinek utána jó estéje volt, vagy biztos ki tudnánk választani párat, amin nagyon jónak éreztük a produkciót, vagy éppen a vállalhatatlansága miatt emlékezetesnek.

Én inkább egy aranyos emléket említek meg. 2009 júliusában az első fishinges koncert után újra az orfűi Panoráma kempingben találtuk magunkat.

Rizsa becenevű fogadatlan menedzserünk és haverunk zsíros bulit szervezett le: az orfűi lovastáborban 10-14 éves gyerekeknek kellett egy szalmával felszórt sátorban játszani a nagy slágereket, mint a Fasz vagy, meg a Baszódj meg...

Szerencsére már akkor elég széles volt a repertoárunk, így ki tudtuk hagyni a káromkodós szövegeket. Nem akarom fényezni magamat, de elég jól tudok bánni bármilyen közönséggel, és ez akkor is ment. A koncert végén már ott táncoltak a gyerekek, majd fél órán keresztül autogramot osztogattunk.

– A Baszódj meg alig másfél perc hosszú, mégis ebből lett a legnagyobb slágeretek. Mi a titka szerinted?

– Nincs titka. Ez egy trash mém. Ennyi.

– A Kubalibre mellett több másik projekt is fűződött a nevedhez az évek során. Ezek hogy állnak mostanában?

– Jelenleg a Kubalibre mellett Szabó Gyula és Teknyős Krisztián barátaimmal évente 2-3 alkalommal Robotok néven koncertezünk. Ennyit a rockbizniszről, hiszen van egy gyerekzene projektem is Bernivel: ez a Pepita család, amivel épp készül a második lemez, amit az egykori Jimlemon hálószobaprojektem mintájára otthon rögzítünk.

– Mi várható a születésnapi koncerten, miben lesz több egy "átlagos" pécsi klubbulinál?

– Eddig három lemezünket adtuk ki YouTube-on és kb. 30-40 dal forgott a tíz év alatt a repertoárunkban. Ebből válogattunk ki két tucatot, amit úgy éreztünk, hogy az évek során megkedveltek a követőink. Ezeket fogjuk előadni hamisítatlan vehemenciával és lelkesedéssel. Lesznek vendégművészek, akikkel egy-egy régi dalunkat öltöztettük új köntösbe, a személyük legyen meglepetés, hogy legyen mit várni!

– Milyen terveitek vannak még rövid- és középtávon?

– Nincs terv. Csak hang legyen és fény...

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Farokméregetés, szó szerint – A Talpig férfiban nincs tabu, és Jeff Daniels még sosem volt ilyen imádnivalóan ütnivaló
Az amerikai jog, társadalmi igazságtalanságok, hatalmi játszmák, fekete humor: a Netflix új minisorozata sokakat kiakaszt majd, mégis üdítő, hogy mennyire nem veszi magát komolyan.

Link másolása

Mielőtt még bármit is leírnánk a Talpig férfiről, érdemes megemlíteni, hogy az új Netflix-sorozat mögött az a David E. Kelley áll kreátorként és íróként, aki valódi veterán a szakmában, s olyan szériák elkészítése fűződik a nevéhez többek között, mint a Kisvárosi rejtélyek (1992-1996), a Chicago Hope kórház (1994-2000), az Ally McBeal (1997-2002), az Ügyvédek (1997-2004), a Boston Legal – Jogi játszmák (2004-2008), a Hatalmas kis hazugságok (2017-2019), a Tudhattad volna (2020), a Kilenc idegen (2021), a Szerelem és halál (2023) vagy Az igazság ára (2022-2023). Nem mellesleg pedig már több mint 20 éve Michelle Pfeiffer férje és két gyermekének apja.

A Talpig férfi pedig abszolút beilleszkedik Kelley filmográfiájába, tekintve, hogy most is fontos szerepet kap a történetben az amerikai jog, a társadalmi igazságtalanságok, a hatalmi játszmák és a kissé fekete humor.

A sztori azonban ezúttal nem saját, Az igazak és a Hiúságok máglyjája írója, Tom Wolfe 1998-ban kiadott, azonos című könyve (A Man in Full) szolgáltatta hozzá az alapot.

Az Atlantában játszódó történet több különböző szálon pörög, amiket összekötnek az egymással folyamatosan kapcsolatban lévő szereplők. A legfőbb szál a milliárdos ingatlanmogul Charlie Crokert (Jeff Daniels) követi, aki csődközeli helyzetbe kerül, amikor a bankja szeretné behajtani tőle a valóban tetemes hiteltartozását. A banknál dolgozó Raymond Peepgrass (Tom Pelphrey-t többek között az Ozarkból, a Vasökölből, a Mankből, az Odakinnből és a Szerelem és halálból ismerhetjük) különösen pikkel az arrogáns Crokerre, mindenképp szeretné őt tönkretenni. Charlie persze mindent megtesz azért, hogy ne veszítse el a birodalmát és a befolyását.

Emellett megismerjük Charlie titkárnőjét, Jillt (Chanté Adams) és annak férjét, Conradot (John Michael Hill), aki feketeként rendőri brutalitás áldozatává válik, és amikor reflexből visszaüt, büntetlen előélete ellenére börtönbe zárja és meghurcolja őt az amerikai igazságszolgáltatás rendszere.

Charlie ügyvédje, az idealista (és szintén fekete) Roger White (Aml Ameen) próbálja őt kihozni a rácsok mögül, nem sok sikerrel.

Illetve ott van még Atlanta polgármestere, a simlis és álszent Wes Jordan (William Jackson Harper), aki a választások előtt szeretné minél rosszabb színben feltüntetni a riválisát, és Charlie segítségét kéri, hogy a másik jelölt egykori évfolyamtársaként hozza nyilvánosságra annak szexuális zaklatásos ügyét, cserébe megpróbálja elintézni, hogy a bank leszálljon róla.

És akkor még nem említettük Charlie naivnak tűnő, de nagyon is határozott exfeleségét, Marthát (Diane Lane), akit Raymond próbál elcsábítani és behálózni, mivel ezzel szintén szeretne odapörkölni Charlie-nak.

Ezek a fő csapásvonalai a Talpig férfinek, amelyre egyfajta Utódlás-utódként is tekinthetünk, hiszen a kapitalizmus nagy játékosai esnek itt egymásnak, valóban szimpatikus karaktereket pedig alig találni, legalábbis köztük nem nagyon, inkább az anyagiakat tekintve „lejjebb elhelyezkedő” társadalmi rétegekben érdemes kutakodni.

Egy miniszériáról van szó, tehát csupán hat epizód állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy kellőképp kibontsák ezt a szerteágazó sztorit, így azzal nem lehet támadni a Talpig férfit, hogy unalmas lenne.

A sorozathoz képest szűk játékidő alatt rendesen pörögnek az események, ám sajnos Kelley, kiegészülve két rendezőjével, a színésznőként Oscar-díjas Regina Kinggel (Egy éj Miamiban…) és Thomas Schlamme-vel (Elbaltázott nászéjszaka, Foglalkozásuk: amerikai, Az elnök emberei) nem is tudtak odafigyelni minden szálra kellőképp, s ami még nagyobb hiba, képtelenek voltak azokat közös nevezőre hozni, így egy felettébb csapongó történetvezetés lett a jussunk, ahol mindenbe belekapnak egy kicsit, de semmit nem bontanak ki igazán.

A Talpig férfi így inkább egy szellős melodráma, mintsem az amerikai társadalom gúnyosan csipkelődő szétcincálása. King és Schlamme mindenesetre folyamatosan tartják a tempót, és tudják, hogyan kell használni az egyébként parádésan pöffeszkedő Jeff Daniels karakterének monumentális egóját, amely a történések hatására részről részre leereszt.

Akadnak emlékezetes jelenetek is, mint például, amikor Charlie úgy próbál megnyerni magának befektetőként egy liberális házaspárt, hogy megmutatja nekik, hogyan tenyésztik a lovakat; Charlie és bankár ellenfele, Harry (Bill Camp) kvázi tettlegességig fajuló acsarkodásai pedig a minisorozat abszolút csúcspontjai. A sokáig szimbolikusan értendő farokméregetést ugyanakkor a meglepő és teljesen abszurd fináléban szó szerint kell érteni…

Azt nem lehet elvitatni a Talpig férfitől, hogy ne lenne szórakoztató, az viszont vitathatatlan, hogy nem lő túl magasra. Érezni, hogy az alkotók sem vették igazán komolyan ezt egészet, és ez sugárzik a rendezésből, a párbeszédekből és a színészvezetésből is. Így nézőként sem vesszük túl komolyan, és gyorsan töröljük is majd az emlékeinkből, amíg azonban tart, kétségtelenül leköt. Talán csak Conrad börtönös szála az, ami valódi izgulnivalóval (és néhány „ökölszorító” jelenettel) szolgál, ám Jeff Daniels és a többiek ripacskodása is megér egy misét, persze kizárólag azoknak, aki nem várnak mindettől túl sokat.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.

Link másolása
KÖVESS MINKET: