KULT
A Rovatból

Két magyar, aki Michael Flatley-vel táncol

Papp Zoltán és Krén András, a Lord of the Dance-Dangerous Games két magyar főszereplője árult el műhelytitkokat az előadásról.

Link másolása

Papp Zoltán és Krén András évek óta részesei Michael Flatley produkcióinak. Van, hogy egy évben tíz hónapon keresztül is turnéznak, most éppen Budapesten jártak, a Lord of the Dance-Dangerous Games c. produkciójával. Beszélgettünk az egyéni elhivatottság és a felkészülés jelentőségéről, Flatley lehetséges visszavonulásáról, és arról, mennyire felemelő érzés volt a hazai közönség előtt fellépni...

Michael Flatley tavaly újította meg ezt a darabját. Miben tér el ez a mostani az előzőtől?

Papp Zoltán: A sztori változott valamelyest, ugyanis most van egy kistündér a darabban, akinek az álmába nyerünk betekintést. Ahol is megint megjelenik a Sötét Nagyúr, és megpróbálja legyőzni a jó karakterét, a Tánc Urát. Ebben az álomban sokféle, különböző világ jelenik meg: robotok, modern stílusú jelmezekben táncoló lányok, a hatalmas kivetítőkön pedig filmszerű vetítést láthat a közönség. Új koreográfiák is kerültek a darabba. Bizonyos táncok megváltoztak, de meghagytuk azokat, melyek mindig is a közönség kedvencei voltak.

A darabban Michael Flatley csak virtuálisan jelenik meg. Mekkora felelősséget jelent, hogy rátok bízta a produkciót?

Krén András: Tavaly volt Flatley visszatérése ezzel a produkcióval. Eddig majdnem minden előadáson fellépett ő is az utolsó két számban. De a turnékon általában nem szokott részt venni, ezért is vannak „turnéfelelősök”, például a fiú tánckar vezetője, Zoli. Végigveszik velünk, hogy ki, milyen számban lesz benne, és együtt gyakorolunk az esti előadásokra.

LOTD2015_10

LOTD2015_24

P.Z.: Természetesen hatalmas a felelősség, főleg, hogyha hónapokon át turnézunk és rengeteg országban lépünk fel. De, megvannak azok az emberek, akik felügyelik a produkciót. Egyébként, maga Flatley is el szokott jönni hozzánk, a turné elején is részt vett az előadásokon. Elmondja az instrukciókat, kiadja a feladatokat a tánckarvezetőknek. Nekünk minden este figyelnünk kell az előadást, amellett, hogy fellépünk. Másnaponta gyakorolni kell azokat a részeket, melyek kevésbé sikerültek jól.

Szigorúan szabott a koreográfia, vagy hagy lehetőséget egyéni megoldásokra is?

K.A.: Bizonyos elemekhez ragaszkodnunk kell, de szabad kezet is szoktunk kapni. Például a harci küzdelemben, amikor vannak ugyan instrukciók, hogy milyen kézmozdulatokat végezzünk - amíg az egyik táncol, a másik fél próbál „védekezni” -, de mi is kitalálhatunk újakat.

P.Z.: Főként arra kell törekednünk, hogy a lépések pontosak legyenek, és a táncosok egyszerre mozogjanak a színpadon - vagyis, hogy minél jobb előadással várjuk a közönséget.

Mivel alapvetően mesélő darabról van szó, hogyan tudnátok összefoglalni a fő üzenetét?

P.Z.: Ez nehéz kérdés…Szerintem arról szólhat, hogy az ember bármilyen nehéz helyzetbe is kerül, mindig van kiút és remény, hogy jobbra forduljanak a dolgok. És a szeretet mindig felülemelkedik és legyőzi a „gonoszt”. Ennyire egyszerű, mint minden mesénél…

Milyen együtt dolgozni Flatley-vel? Milyennek ismertétek meg?

P.Z.:

"
Amellett, hogy elég szigorú, és a maximumot követeli mindenkitől, próbál a társasággal nem katonásan viselkedni.

Általában nagyon kedves, tanácsokat ad, megkérdezi, hogy vagyunk, mit csináltunk, milyen éppen az adott ország, ahol fellépünk. Szoktam vele sporteredményekről is beszélgetni, például mindketten nagy Forma-1-rajongók vagyunk.

LOTD2015_25

LOTD2015_31

LOTD2015_33

Hogyan kerültetek a társulathoz?

K.A.: Néptáncosként kezdtem, majd láttam Flatley néhány előadását DVD-n, például a River Dance-t vagy a Lord of the Dance-t. De mivel akkor még nem volt itthon ír sztepptánc iskola, amerikai szteppet tanultam. Majd miután megnyílt az első ilyen stúdió, együtt jártunk el a nővéremmel oda, majd később bajnokságokra és versenyekre is. Több európai versenyt megnyertünk. Ő lepett meg egy képeslappal is, aminek a hátulján fel volt tüntetve a következő meghallgatás helye és időpontja. Kiutaztam a kétnapos londoni castingra, amin körülbelül százan vettünk részt. Az első nap kellett egy szóló részt játszani, és megnézték, mennyire gyorsan tudjuk a lépéseket. Pár nap múlva kaptam meg az értesítést, hogy felvettek. Immár, öt éve vagyok tagja a társulatnak.

P.Z.: Nyolcévesen kezdtem el latin-amerikai táncokkal foglalkozni versenyszinten, ez tartott körülbelül hét évig. Ezután a Táncművészeti Főiskolára felvételiztem, ahol néptánc-színházi tagozaton végeztem. Az Experidance Táncegyüttesben folytattam két évig a pályafutásom. Egyszer láttam a tévében Michael Flatley egyik előadását, ami nagyon megtetszett, és elkezdtem magamtól megtanulni a tévében látott lépéseket. Nem sokkal később nyílt egy sztepptánciskola Budapesten is, ahova az Experidance próbái után jártam táncórákra. Másfél év után, 2002-ben adódott egy lehetőség, hogy egy kisebb írországi táncprodukcióba bekerüljek. Három éven keresztül szerepeltem abban a produkcióban, amíg, 2005-ben el nem indult Flatley új darabja: a Kelta Tigris, ahova sikeresen felvettek. Azzal a darabbal két évig turnéztam, utána kerültem át a Lord of the Dance-be, melynek 2007 óta vagyok tagja.

LOTD2015_34

Szerepeltek-e még ezzel párhuzamosan más produkcióban is?

P.Z.: Nincs időnk más munkára, mivel rengeteget utazunk.

"
Ebben az évben a tizenkét hónapból tízet úton voltunk.

Amikor nem táncolunk, próbálunk pihenni. Minden turnénk más-más időtartamú persze. Idén hosszabb időt töltöttünk egyes helyeken: Dél-Afrikában egy hónapot, míg Angliában egy hetet. De a mostani őszi turnénkon szinte minden nap másik városban vagyunk, ami nagyon kimerítő.

Hogyan képzeljük a felkészülési időszakot és a társulat felépítését? Milyen tréningek zajlanak?

K.A.: Maga a társulat abszolút nemzetközi. Főként írek, angolok és amerikaiak alkotják, de van benne egy új-zélandi srác is, és mi ketten magyarok. A próbák reggel kilenctől estig tartanak. Fél órás bemelegítéssel indítunk, majd nyújtó gyakorlatokat végzünk, és elkezdjük az aktuális számokat gyakorolni attól függően, hogy melyik a legfontosabb éppen. Miután mindannyian végigvettük a saját számainkat (fiúk, lányok), utána próbáljuk el az egész előadást.

P.Z.: A felkészülési időszak most még nehezebb volt, hiszen már három csoportunk turnézik a világban: egy Londonban, egy Európában, és jelenleg egy Ausztráliában - akikkel eddig mi is együtt táncoltunk. Ők ezután a Broadway-re mennek, ahova én is követem őket karácsonykor. Mindehhez rengeteg új táncosra volt szükség, mert fel kellett tölteni a tánccsoportokat. Ennek a turnénak az elején még volt egy hosszabb próbaidőszak is, amikor ezeket a táncosokat betanítottuk, és összeraktuk a koreográfiát. Folyamatosan gyakoroltunk, hogy a produkciót színpadra tudjuk állítani. A mostani próbákon Flatley is jelen volt, és felügyelte őket.

Mi alapján dől el, hogy ki, melyik csoportba kerül a három közül?

P.Z.: Egyrészt attól függ, hogy milyen szereplőkre van szükség az adott darabban. Például minden szóló produkcióhoz kell két szólista - ezért vannak egy csoportban nyolcan. De ugyanígy kellenek még magas és alacsony emberek, szőkék, barnák stb. Másrészt nemcsak ez a rendezői elv, hanem, hogy ne csak új, hanem régi, tapasztaltabb táncosok is szerepeljenek a produkcióban.

LOTD2015_37

LOTD2015_41

Milyen volt a kiválasztás menete? Hogyan lettetek a darab főszereplői?

K.A.: Az egyik tánckar-vezető jött oda hozzám, hogy kezdjem el tanulni a főszerepet, hátha szükség lesz rá… Mivel rotációban működünk, mindig van két-három szólista, hogy tudjuk váltani egymást, ha bármi baj történne. Dél-Afrikában voltunk, amikor először eljátszhattam a főszerepet. Aminek nagyon örültem, mert már akkor is ilyesfajta lépéseket gyakoroltam, mikor még az amatőr ír sztepptánc-csoporttal jártuk be az országot.

P.Z.: Már a „Kelta Tigrisben” is figyelték a táncosokat, hogy el tudják dönteni, ki, milyen szerepet tudna megformálni a jövőben. Azok helyett kellenek mindig újak, akik esetleg kiöregednek a szakmából, illetve új szólistákra is mindig szükség van. Amikor bekerültem a Lord of the Dance-be, három hétre rá jött a darab művészeti vezetője megnézni a produkciót, és máris szólt, hogy kezdjem el gyakorolni a szólót, annyira megtetszett neki, ahogy a „rosszfiút” alakítom. A darabban ez a legösszetettebb szerep, mivel sokféle mozgást kell megmutatni a színpadon, viszont éppen ezáltal sokkal szabadabb is vagyok, jobban ki tudom magam fejezni. Bármilyen „rossz” lehetek, nincs egy bizonyos határ, amin belül kell maradnom.

Jelentette-e kihívást a hazai közönség előtt szerepelni?

K.A.:

"
Rettenetesen izgultam, amikor kiderült, hogy mindkét alkalommal én játszhatom a főszerepet Budapesten. Aludni sem tudtam az előadás napjáig…

P.Z.: Leginkább próbáltam megnyugtatni magam, pedig nagyon izgatott a „saját” közönségem előtt való fellépés. Nagyon megterhelő, de egyben nagyon felemelő érzés, amikor hallom, hogy kiabálják a nézőtérről a nevem. Ahogy látom a szüleimet, barátaimat tapsolni.

Ha érdekes volt az interjú, nyomj egy lájkot, vagy oszd meg!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Két órából egy érdekes, egy kínzás. Megéri? Az elátkozott Queen Mary kritika
Az elátkozott Queen Mary nem más, mint egy ügyesen összerakott zagyvaság. Hangulatos, gyönyörű, de értelmetlenül túlbonyolított horror próbálkozás.

Link másolása

A Queen Mary olyan, mintha egy erőltetett, izzadságszagú Netflix horrort néznénk. Egy szerencséje van: az alkotók komolyan gondolták és kemény munkát fektettek bele. Nem tudom, hogyan lehetne leírni Az elátkozott Queen Mary-t úgy, hogy átadjam a tapasztalataimat.

Kerek egész képet, ugyanis nem tudok írni, akkora összevisszaság az egész.

Kár érte, se a színészek, se a filmes szakemberek nem tehetnek róla, egészen máshol csúszhatott el ez a történet.

A kezdés meglepően impozáns. 1938-ban járunk egy halloween-i estélyen egy hajó fedélzetén, amely épp az új világba tart Angliából. Egy furcsa családot követünk az első osztálynak fenntartott étteremben, akikkel valami nem stimmel.

Apuka erőszakosnak tűnik, anyuka babonásnak, a gyermek pedig nem bír magával.

A párbeszédekből hamar össze lehet tenni, hogy ők bizony nem az első osztályra valók, de Halloween-re hivatkozva, álruhában sikerül elvegyülniük a gazdagok között. Természetesen lebuknak és baj-bajt követ, majd az egész egy vérengzésbe fullad.

Aztán gyors váltás és egy másik családot kezdünk el követni a jelenben, Anne (Alice Eve), Patrick (Joel Fry) és gyermekük Lukas (Lenny Rush) személyében. Szépen lassan, nem túl szájbarágósan kiderül, hogy ők mit keresnek a már szórakoztató központként működő, Los Angelesben végleg kikötött Queen Mary-n.

Valami nem stimmel az egész hajóval, egyszerre túl steril és zavaróan mocskos.

A kapitány, Bittner (Dorian Lough) is gyanúsan viselkedik, mintha titkolna valamit. Mondani sem kell, hogy a két történetszál egyszerre folyik egymás mellett, felváltva váltakozik, majd egyszer csak összefonódnak.

Nem fogok spoilerezni, mert nem is igazán tudnék. Hangulatos indításból viszonylag gyorsan elérkezünk az unalmas tucathorrorok világába. Maga a helyszín már megért volna egy értelmesebb filmet. Az atmoszféra tapintható, mind a jelen mocska és felületes sterilsége, mind a ’30-as évek elegáns nyomora. A képi világ zseniális, a vágások néha ámulatba ejtőek, a gyönyörű képekkel társulva.

Isaac Bauman operatőr képei magukért beszélnek. A kivégzések brutalitása ritkán látott moziban X karika nélkül. Nem ezen fog múlni a siker.

A kosztümök, a maszkok, a díszletek és még a CGI is rendben van, az alacsony költségvetés ellenére. Alice Eve, Joel Fry és a többi színész is jó. Ami biztos, hogy nem ezen a brigádon csúszott el a dolog. A forgatókönyvíró és a rendező azonban egyest érdemelnek - köszönjük leülhetnek.

Sokat segíthetett, hogy tényleg mindent próbáltak helyszínen felvenni, a Queen Mary hajón forgathatott a stáb, sőt még egy 3D-s szkennelést is végeztek az egész hajón, így szabadon mozoghatott az operatőr a szűk térben, digitálisan. Érdekes technológia ügyes felhasználása. Akkor mi a gond az egésszel, hogy nem úgy hivatkozom rá, hogy az év egyik legjobb horrorja? Egyszerű: ősbutaság az egész film. Nem csak unalmas, nem ijesztő, de még értelmetlen, logikátlan és zavaróan buta karakterekkel van tele.

Ennyire gyenge forgatókönyvet régen láttam. Mintha mesterséges intelligenciával írták volna,

azzal a leírással, hogy „robot csinálj nekem egy látványos, brutális horrorfilmet, naaaaagy csavarral a végén.” Hát nem jött össze, se izgalmas, se érdekes nem lett a végeredmény. Azon kívül, hogy szép és mozog a kép, sok köze nincs egy koherens történethez.

Itt senki se úgy viselkedik, mint egy élő ember. A gyilkos áldozatai megköszörülik a torkukat, miközben a kegyetlen tettes véres fejszéje még egy fejbúbban van. Aztán elkezdenek elfutni egy zsákutcába négyen! Tényleg mélységesen felháborító, hogy ezzel valaki pénzt szeretett volna szerezni. A forgatókönyvírók között nem meglepő, hogy az első filmes Stephen Oliverrel és a nem túl nagy tapasztalattal rendelkező Gary Shorreal találkozunk. Egyébként Shore rendezte is a filmet elég, ha ehhez annyit teszek hozzá, hogy előző nagyjátékfilmje Az ismeretlen Drakula mérföldekkel jobb volt ennél. Pedig az nagy szó! Aki látta, az tudja.

Ami a legrosszabb az egészben, hogy a mozi annyira szép, amennyire egy horrorfilm képes rá.

Még a felúszó feliratok, a stáblista elrendezése és a főcím is művészire sikerült. Valószínűleg itt ment félre: volt egy remek ötlet, de nem volt elég tartalom egy egész estés filmhez, ezért tóldották-fóltozták és addig csavarták művészieskedéssel, hogy a Frankenstein szörnyetege effektus történt. Lehet jobb lett volna, ha elégetik a Queen Mary-t, ahogy ezt a szörnnyel is tették. Spoiler az 1931-es Boris Karloff filmből, elnézést.

Nem ragozom tovább, rossz film a Queen Mary. Lehetett volna remek horror is, ha a forgatókönyv hozzáértő kezekben landol, vagy ha csak egy rövidfilmet készítenek az alkotók. De egy több mint kétórás misztikus kalandnál nem adott többet.

Olyan mintha megnéztük volna a Lost első és utolsó részét egymás után. Egy figyelemfelkeltő, gyönyörű, rejtélyes felvetés, ami egy kiábrándító, túlcsavart, értelmetlen badarságba csap át.

Nem ajánlom senkinek, inkább nézzetek meg mást a mozi kínálatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET: