KULT
A Rovatból

50 éve halt meg Jimi Hendrix: Nem játszott a Marson, de lehozta a Földre az égitesteket



Jeffery a következő három évben szinte minden hozzáférhető Hendrix-anyagot piacra dobott a család tiltakozása ellenére – a rajongók persze még e torzó remekműveknek is örültek – de 1973-ban váratlanul meghalt egy repülőgép-szerencsétlenségben.

Akadtak olyanok is, akik szerint Jimi, aki évek óta Angliában élt, de koncertezni és felvételeket készíteni hazajárt, az amerikai titkosszolgálat „halállistáján” szerepelt a radikális fekete csoportok, mindenekelőtt a Fekete Párducokkal való kapcsolatai miatt.

Perdöntő bizonyíték egyik verzióra sincs, immár 50 éve. Hiába próbálnak meg azóta is szinte minden évben újabb és újabb szálakat előszedni az összeesküvés-elmélet hívői és a bulvárlapok.

Jimi Hendrixre azonban aligha érvényes a „Halj meg és nagy leszel” jelszava. Alig öt éves pályafutása alatt a balkezes, fekete és cherokee indián felmenőkkel rendelkező, autodidakta muzsikus nemcsak a modern gitárjátékot vitte át teljesen más dimenziókba, nemcsak a korabeli hangtechnika minden vívmányát használta ki korlátlanul, hanem olyan dallamokat, hangsorokat, összhangzatokat, akkord- és ritmusképleteket produkált, amelyek hallatán nem tűnik túlzásnak a kijelentés:

Jimi egyenesen az univerzumból kapta az ihletet, mert ezeket megtanulni nem lehet.

Aki meghallgatja az Electric Ladyland album 1983 című felvételét, a Third Stone From The Sunt, amelynek fő motívumát azóta is gitárosok százai szeretik idézni (a másik „kötelező” kedvenc a Purple Haze kőkemény riffje) vagy a már halála után megjelent Hey Baby (New Rising Sun) bevezetőjét, valóban egy térben és időben végtelen utazáson érezheti magát.A "Stone"-nal lelkes YouTuberek még azt is megcsinálták, hogy fordítva játszották le és így is rendkívüli élmény.

Jimi Hendrix - Third Stone From The Sun (1967) from Oliviero 'Olli' Rocca on Vimeo.

Jobb híján „pszichedelikusnak” nevezték zenéjét, de elég nehéz lenne bárhová is besorolni például az amerikai himnusz kataklizmatikus átdolgozását, a Machine Gunt, amely többet árult el a vietnami háború lényegéről, mint száz hiradó vagy dokumentumfilm, vagy a Voodoo Chile-t, amelyben megmutatta, hogy a legnagyobb káoszban is lehet rendszer.

A már jól bejáratott stílusokat, a bluest, a funky-t is a feje tetejére fordította, elég csak olyan klasszikusaira gondolni, mint a Red House, vagy a Foxy Lady, még az eredetinél is sejtelmesebbé tette Bob Dylan All Along The Watchtowerét. De ő írta talán a legszebb spirituális-szerelmes dalt, a Little Winget, és a rock-balladák terén is nagyot alkotott – nemcsak a Hey, Joe-t érdemes ezredszer is újra hallgatni tőle, hanem a második, Axis: Bold As Love albumon hallható Castles Made of Sandet, vagy a posztumusz Cry of Love-ról az Angelt.

Visszhang-zuhatag alá küldött minket a Burning of The Midnight Lamp-ben, valósággal beszéltette gitárját a Rainy Day, Dream Away-ben és a Who Knows?-ban, az If 6 was 9-ban pedig – ami az Easy Rider egyik betétdala volt (ha hallom, magam előtt látom a hídon átszáguldó két motorost) olyan többszólamú labirintusba visz be, hogy ember legyen a talpán, aki kitalál belőle.

Valójában két Jimi Hendrix létezett. Az egyik a féktelen energiájú, különleges szépségű szex-szimbólum zenész, aki a színpadon olyan elsöprő erejű koncerteket ad, amelyekben az ő látványa, ösztöneit szabadjára engedő viselkedése legalább olyan fontos, mint maga a zene. Örökre elválaszthatatlan marad a klasszikus nagy rockfesztiváloktól, Monterey-től (1967), Woodstock-tól (1969) és a Wight-szigettől (1970).

Jellemző, hogy már az elsőn sem mertek utána fellépni. A másik az örök kísérletező, aki a stúdióban napokat tudott eltölteni azzal, hogy megtalálja a tökéletes hangszínt, hangolást, akinek egyik lemeze sem volt önismétlés, de az előző folytatása sem. Nem csoda, hogy zenekarai, az Experience vagy a Band of Gypsys tagjai nem mindig tudták követni elképzeléseit.

Woodstock-i koncertje, különösen az utolsó 20 perc e két, egymástól sokszor távol lévő egyéniség találkozásának ritka pillanata volt. Utolsó felvételeiből, az előkerült töredékekből még csak sejteni sem lehet, hogy merre ment volna tovább, ha kap még néhány évet, évtizedet.

Jimi Hendrix azon muzsikusok közé tartozik, akiknek hatása halála után fél évszázaddal is felmérhetetlen - Carlos Santanától Prince-ig, Steve Ray Vaughantól Joe Bonamassáig végtelen a sora azoknak a gitárosoknak, akik belőle merítettek – ugyanakkor senki nem tudta, vagy nem merte az ő örökségét tovább vinni. Az előtte tisztelgők azonban gondoskodnak róla, hogy Jimi zenéje az új nemzedékek előtt se merüljön feledésbe. Magyarországon a 60-as évektől a szintén tragikusan rövid életű Radics Béla volt első „helytartója”, később a Tátrai Tibor és Tóth János Rudolf fémjelezte Magyar Atom „szabadidő-zenekar” tett sokat a Hendrix-örökség emlékezetéért. Napjainkban az egyes műfajok között szintén könnyedén hajózó Halper László az, aki a legnagyobb alázattal közelíti meg ezt a hagyatékot, nem az „egy az egyben” lehetetlenségét kísérti meg, hanem szellemét viszi tovább Hendrix darabjai mélyrétegeinek feltárásával.

Gyakran emlegetik Jimi egyik kedvenc mondását: „Szeretnék én lenni az első, aki bluest játszik a Marson”. Sajnos nem érte meg Elon Musk álmát, ezért inkább lehozta nekünk a bolygókat, vagy még inkább az ősrobbanás hangjainak több milliárd fényévre élő foszlányainak. Lehet, hogy ez a minden emberi mércénél nagyobb feladat emésztette fel ilyen gyorsan az erejét?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk